B 39 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om at respektere det irske nej og erklære Lissabontraktaten
for død.
Fremsat den 12. november 2008 af
Morten Messerschmidt (DF), Pia Adelsteen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Martin Henriksen (DF),
Pia Kjærsgaard (DF),
Tina Petersen (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at respektere det irske nej og erklære
Lissabontraktaten for død
Folketinget pålægger regeringen at meddele de
øvrige EU-lande, at Danmark efter det irske nej den 12. juni
i år betragter Lissabontraktaten som faldet, hvorfor Danmark
vil anbefale en genforhandling af traktaten, som skaber mulighed
for et mere fleksibelt samarbejde i EU, der tager højde for
forskellene mellem landene.
Bemærkninger til forslaget
Begrundelse
Modstanden mod en udvidelse af EU's magtbeføjelser er
betydelig i de fleste EU-lande. Holland og Frankrig afviste
EU-forfatningen, og senest har irerne afvist Lissabontraktaten.
Ligeledes må det anses for sandsynligt, at folkeafstemninger
om Lissabontraktaten ville føre til et nej i flere af de nye
medlemsstater såvel som de udviklede EU-lande.
EU-landene er ikke en homogen masse, og europæerne er -
trods en nogenlunde sammenlignelig kultur - ikke ét folk.
Kravet om national suverænitet er stærkt, og der kan
ikke fremføres en eneste holdbar begrundelse for, at der er
fordele ved at overføre mere suverænitet til EU. Der
er tværtimod adskillige gode grunde til at rulle EU's
indflydelse tilbage til det, som er nødvendigt for at
få frihandelsområdet til at fungere.
Europæerne bliver overøst med propaganda for EU's
succes. Der bruges enorme summer af skatteydernes penge på
Kommissionens propaganda for EU-projektet, men en stor del af
budskabet er falskt. Hovedpåstanden er, at EU's
planøkonomi gør os rigere. OECD's tal over
medlemslandenes BNP (købekraftkorrigeret) viser imidlertid,
at ud af de ti rigeste OECD-lande er kun fire EU-lande, nemlig:
Luxembourg, Irland, Holland og Østrig. Europæiske
lande som Norge og Schweiz, der står uden for EU, er begge
med på toptilisten. Men selvfølgelig: De
reformfjendtlige medlemsstater lukrerer på den omfattende
økonomiske bistand fra os andre, som betaler høje
skatter for at bidrage til stater, som ikke vil beskatte deres egne
borgere. Det er ikke i vores interesse - så meget mere som en
stor del af bistanden går direkte i de forkerte lommer, fordi
EU's økonomiske forvaltning er syg.
EF-Domstolens dynamiske fortolkning af EU-retten er det
seneste bevis på, at EU vil begrænse de
europæiske demokratier og erstatte dem med et embedsmands- og
dommerstyre, som træffer de beslutninger, den herskende elite
ønsker. En dansk accept af Domstolens konstante udvidelser
af EU-retten er et klart grundlovsbrud. Det har Højesteret
fastslået i den dom, som retten afsagde i den sag om
grundlovsbrud, som en kreds af EU-modstandere anlagde mod
statsministeren efter ratifikationen af Maastrichttraktaten. Det
hedder i dommens præmisser, at afgivelse af suverænitet
ud over i nærmere bestemt omfang kun er mulig ved
folkeafstemning, jf. grundlovens § 20, medmindre der kan
mønstres fem sjettedeles flertal i Folketinget. Det, EU's
domstol gør, er præcis at fratage medlemsstaterne
suverænitet i et ukendt og uforudset omfang. Det er ikke
foreneligt med grundlovens ord.
De seneste EU-domme om familiesammenføring, som har
præget den seneste måneds mediebillede, er gode
eksempler på denne uforenelighed - og illustrerer den
grundlæggende syge struktur, der præger EU. Her
overlades politiske beslutninger på snart sagt alle
områder til ikkefolkevalgte dommere, mens politikerne
står tilbage som umælende får uden indflydelse.
På den vis er der ikke noget nyt i de meget omtalte domme.
Det unikke er, at de har bevirket, at visse japolitikere har
fået øjnene op for, at det rent faktisk udgør
et problem, når dommere tiltager sig magt, som var
tiltænkt de andre to dele af magtens tredeling. Netop magtens
tredeling er ofte det, der fremføres som et forsvar for
EF-Domstolens politiske virke. Og egentlig lyder det jo meget
rigtigt, at domstole er nødvendige ved siden af lovgiver og
administration - og domstolene skal være uafhængige;
ergo må de ikke kritiseres. Men de fleste vil også
kunne indse, at en tredeling af magten nødvendigvis
forudsætter, at der er en adskillelse af, hvad de tre
magtenheder skal tage sig af. Efter grundloven skal de danske
domstole rette sig efter loven. Med andre ord er de danske domstole
underlagt Folketinget - dog ikke forstået sådan, at
Folketinget kan instruere domstolene om et bestemt resultat. Men
Folketinget afgør rammerne for domstolenes virke. Hver
magtenhed har altså sin ramme.
Og det er her, vi finder et af EF-traktatens
grundlæggende problemer. EF-traktaten indeholder nemlig - i
modsætning til grundloven - ikke en bestemmelse om, at
Domstolen skal rette sig efter loven. Derimod foreskriver artikel
220, at EF-Domstolen skal værne om lov og ret. Heri ligger
selvsagt en langt mere dynamisk og politisk fortolkningsmulighed,
end hvad vi ellers kender. Artiklen skal utvivlsomt ses i lyset af
den gamle bestemmelse om »en stadig snævrere
union«. For med disse to formuleringer er der oprettet
hjemmel til, at EF-Domstolen kan fuldføre integrationen
på de områder, hvor de mange medlemslandes indbyrdes
politiske stridigheder giver problemer. Og det er på denne
baggrund, EF-Domstolen siden sin oprettelse har ageret politisk. Er
det, hvad man forstår ved retsstatens grundtanke om tredeling
af magten? Naturligvis ikke. Men det har fra starten ikke
været meningen at respektere magtens tredeling. Grundtanken
har altid været, at unionen skulle blive stadig
snævrere og overtage stadig mere magt fra
medlemslandene.
Efter den irske folkeafstemning må Folketinget
fastslå, at Lissabontraktaten ikke kan gennemføres.
Den er ganske vist ratificeret i 22 lande, men reelt er der tale om
statskup mod landenes befolkninger gennemført af deres egne
regeringer under massivt pres fra EU-systemet. Irerne kan forventes
at stemme endnu mere massivt nej, hvis de tvinges til en ny
afstemning, og en ny engelsk regering må forventes direkte at
afvise en traktat, som reelt er en forfatning.
Europa kan ikke med demokratiske midler underlægges EU's
overherredømme. Hvis nogle folk ønsker det, så
lad dem. Alt tyder på, at det bliver en meget lille union.
Hvis den tyske og den franske regering tør tvinge deres
befolkninger med - det er jo det, de er i gang med - så er
det først og fremmest deres problem. I første omgang
kan de måske skabe politisk apati over for dette overgreb,
men på lidt længere sigt vil de løbe ind i et
oprør.
Danmark bør klart meddele EU, at vi ikke vil
fortsætte forhandlinger om Lissabontraktaten. Det er
tidsspilde at lade, som om irerne kan tvinges.
Unionstilhængerne har konsekvent argumenteret for, at alt,
hvad der kommer fra EU, repræsenterer den eneste mulige
løsning. Først var det forfatningen, der var det
eneste saliggørende. Nu er det Lissabontraktaten. Men der
findes masser af andre modeller.
Hvorfor skal EU for eksempel have et grundlovscharter om
menneskerettigheder, når alle EU-lande er med i den
europæiske menneskerettighedskonvention? Skulle det
være nemmere at bekæmpe kriminelle, blot fordi man
får flertalsafgørelser? Ville det ikke være
enklere blot at lukke grænserne? Gør Lissabontraktaten
noget for at afskaffe struktur- eller landbrugsstøtten? Og
ønsker europæerne en fælles præsident,
udenrigsminister og forsvarsagentur? Alle spørgsmål
kan formodentlig besvares negativt, i hvert fald for Danmarks
vedkommende. Hvis andre lande ønsker en anden model, er det
deres sag.
Den logiske beslutning er derfor et EU i flere hastigheder -
eller et Europa a la carte, som japartierne så nedladende
formulerer det. Lad dem, der vil overdrage
udlændingepolitikken til EU, gøre det, og lad os andre
se, hvordan det går. Modellen kendes allerede fra euroen,
hvor de tre stærkeste økonomier i EU15 - UK, Sverige
og Danmark - også er de tre eneste udviklede EU-lande, der
står uden for euroen. Denne tempoforskel, som kun har gavnet
de tre lande, bør tjene til inspiration for et fremtidigt EU
i flere tempi, som til gengæld respekterer, at landene ikke
er ens, og at befolkningerne ikke vil det samme.
På den baggrund pålægger Folketinget
regeringen at meddele EU, at Lissabontraktaten ikke kan
gennemføres, og at den danske ratifikation heraf er ugyldig,
da forudsætningen om alle landes enighed er bristet.
Derpå må der igangsættes et arbejde, hvor et EU i
flere hastigheder kan opbygges, således at de demokratiske
forskelle mellem de 27 medlemslande respekteres.
Skriftlig fremsættelse
Morten
Messerschmidt (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
respektere det irske nej og erklære Lissabontraktaten for
død.
(Beslutningsforslag nr. B 39).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.