B 78 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om at sænke den kriminelle lavalder.
Fremsat den 19. december 2008 af
Marlene Harpsøe (DF),
Rene Christensen (DF), Kim Christiansen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Dennis Flydtkjær (DF),
Pia Kjærsgaard (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at sænke den kriminelle lavalder
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
folketingsåret at fremsætte lovforslag, der
indebærer, at den kriminelle lavalder sænkes til 12
år.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med indeværende forslag er at reducere
mængden af kriminalitet, der begås af unge i
aldersgruppen 12-14 år. Det foreslås således at
sænke den kriminelle lavalder fra de nuværende 15
år til 12 år.
Ungdomskriminalitetens omfang
Nedenstående tabel viser, hvor mange 10-14-årige
børn der er blevet pågrebet for kriminalitet, fordelt
efter kriminalitetens art i en række udvalgte år fra
1992 til 2005.
Sager med børn pågrebet for kriminalitet, fordelt
efter kriminalitetens art og år, 1992-2005
| 1992 | 1997 | 1998 | 2000 | 2003 | 2004 | 2005 |
Sædelighedsforbrydelser | | | | | 23 | 26 | 37 |
Vold (§§ 244-246) | 64 | 63 | 99 | 163 | 241 | 318 | 377 |
Indbrud | 526 | 211 | 182 | 173 | 189 | 243 | 370 |
Røveri | 25 | 30 | 39 | 97 | 89 | 114 | 147 |
Brandstiftelse | | | | | 40 | 51 | 83 |
Butikstyveri | 1.194 | 1.271 | 1.490 | 1.734 | 1.198 | 1.695 | 1.339 |
Brugstyveri | 325 | 254 | 230 | 290 | 319 | 402 | 348 |
Andre tyverier | | | | | 373 | 474 | 408 |
Hærværk | | | | | 296 | 481 | 517 |
Øvrige | 1.074 | 644 | 798 | 992 | 284 | 399 | 436 |
I alt | 3.208 | 2.473 | 2.838 | 3.449 | 3.052 | 4.203 | 4.062 |
Antal 10-14-årige | 298.752 | 276.633 | 280.579 | 298.751 | 330.248 | 338.321 | 346.028 |
Pr. 1.000 10-14-årige | 11 | 9 | 10 | 12 | 9 | 12 | 12 |
Kilde: Justitsministeriets Forskningsenhed, Kriminalitet
begået af børn under 15 år, april 2006
Ovenstående tal skal tages med visse forbehold. Sager
mod børn prøves ikke ved domstolene. Derfor er det
usikkert, om de pågrebne rent faktisk er skyldige i juridisk
forstand i de forhold, de er noteret for i ovenstående
statistik. Tallene til og med 2001 er tal, som Rigspolitichefen har
indberettet til Justitsministeriet. Tallene for de
efterfølgende år er indsamlet af Danmarks
Statistik.
Ud fra tabellen kan det ikke fastslås, at kriminalitet
begået af børn i aldersgruppen 10-14 år er
stigende. Det ses således, at der i 1992 blev pågrebet
11 pr. 1.000 børn i aldersgruppen. Det tal har siden svinget
lidt. I 2003 var det således nede på 9. Siden er det
steget til 12 i 2004 og 2005. Kriminalitetens art har dog
ændret sig markant. Den har bevæget sig i en langt mere
brutal retning. Antallet af indbrud er faldet mellem 1992 og 2005,
mens antallet af forskellige former for tyverier er steget meget
lidt. Det forholder sig helt anderledes med personfarlig
kriminalitet, som er steget meget voldsomt siden 1992. Antallet af
voldsepisoder steg fra 64 i 1992 til 377 i 2005. Det svarer til en
stigning på 489 pct. Antallet af røverier steg fra 25
i 1992 til 147 i 2005. Her er der tale om en stigning på 488
pct. Antallet af hærværk er steget fra 296 i 2003 til
517 i 2005. Det er en stigning på knap 75 pct. på blot
2 år (i Justitsministeriets rapport forefindes ikke
ældre tal på området).
En hel del tyder på, at hvis man først har
begået kriminalitet som mindreårig, er der stor
sandsynlighed for, at man vil gøre det igen. Af rapporten
»Udviklingen i omfang og art af ungdomskriminalitet
1996-2006« fra Justitsministeriets Forskningsenhed
fremgår det således, at sager vedrørende vold og
røverier er steget eksplosivt siden midten af 1990'erne. I
1996 var der 309 strafferetlige afgørelser vedrørende
simpel vold (§ 244), mens der i 2006 var 841. Det er en
stigning på omkring 172 pct. I samme periode steg antallet af
strafferetlige afgørelser vedrørende alvorlig vold
(§ 245) fra 56 til 113. Dette svarer til en stigning på
knap 102 pct.
Den kriminelle lavalder
Der er mange eksempler på kriminalitet begået af
unge under 15 år, som burde have medført en sanktion.
Det er klart dokumenteret af Justitsministeriets Forskningsenhed.
Desuden udnyttes nogle unge under 15 år af unge over 15
år til at begå kriminalitet, fordi de ældre kan
argumentere med, at den unge under 15 år ikke kan straffes.
For eksempler på begået kriminalitet begået af
unge under 15 år henvises til beslutningsforslag B 37 fra
2000-01 om indførelse af kriminalretspleje og
ungdomsdomstole for unge i alderen 12 til 18 år, hvori der er
nævnt en række eksempler. Det er alvorligt at få
andre til at begå kriminalitet, men det er endnu værre,
når der er tale om at presse helt unge til at bryde loven,
for de unge, som begår kriminalitet, inden de fylder 15, vil
ofte fortsætte med at begå
lovovertrædelser.
Stigningen i især den personfarlige kriminalitet
både for unge under den kriminelle lavalder og for unge i
aldersgruppen 15-17 år kan antyde en sådan
sammenhæng. Tendensen kan tolkes i retning af, at unge under
15 år vil fortsætte den voldelige adfærd, hvis de
ikke stoppes, inden det er for sent.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at det er
utilfredsstillende, at politiet gang på gang oplever ikke at
kunne stille noget op over for forbrydere under den kriminelle
lavalder. De kan ikke straffes. Nogle unge begår ganske
alvorlig kriminalitet. Der er ikke kun tale om butiks- og
cykeltyverier, men om tilfælde af afstumpet vold og
voldtægt. Antallet af børn under den kriminelle
lavalder, som pågribes efter at have begået ganske
alvorlig kriminalitet, er endvidere steget i løbet af de
seneste år.
I dag har politiet ingen ordentlige sanktioner over for unge
kriminelle under 15 år. Politiet kan kun overlade
børnene til de sociale myndigheder, men det sker ikke altid.
Der er tilfælde, hvor politiet skønner, at den unge
blot har opført sig dumt, og derfor ikke vil involvere de
sociale myndigheder. I sådanne tilfælde får den
unge lovovertræder en »løftet pegefinger«,
hvorefter politiet lader den pågældende løbe.
Dette er et forkert signal at sende til unge, der har brudt loven,
idet sådanne signaler meget let kan misforstås og lede
til, at løsladelsen - eller fraværet af straf -
opfattes af den unge, som om vedkommende ikke har gjort noget
forkert, hvilket er årsagen til den manglende straf. I de
lidt grovere tilfælde - eller hvis politiet har tid - kan det
ske, at politiet kører den unge hjem til forældrene og
fortæller dem, hvad deres barn har gjort. I den handling
ligger, at forældrene skal tage en alvorlig snak med barnet.
Dermed er det op til forældrene at finde på en
sanktion. Det er naturligvis også meget fint. Mange mindre
lovovertrædelser begået af unge under den kriminelle
lavalder kunne afsluttes på denne måde. Problemet er
blot, at mange forældre til børn i denne situa-tion
ikke længere har magt over deres egen tilværelse,
f.eks. på grund af misbrugsproblemer, eller de kan have
mistet kontrollen over barnet, eller måske er de bare
ligeglade, og derfor sker der ikke noget. Den unge
lovovertræder mærker ikke konsekvenserne af den eller
de forkerte handlinger, som den pågældende har
begået, og det kan på mange måder få
uheldige konsekvenser for den pågældende senere i
livet.
Politiet i København kender kun alt for godt
problemstillingen med kriminelle under 15 år. Under en
høring i Folketinget fredag den 5. december 2008 om
bandekriminalitet efterlyste chefen for Københavns Politis
kriminalpræventive afdeling, Lars Nikolai Jensen, initiativer
på området, idet politiet ikke kan gøre noget
ved de mindreårige kriminelle: »Der bliver ikke gjort
noget. I politiet kan vi ikke gøre noget, og i kommunen
siger man ofte, at man ikke er oplyst om sagen (.) Knægtene
har status i deres kvarter - det skriger til himlen! Vi er
nødt til at gå ind i de sager«. (Ritzau:
»Politiet savner konsekvens for helt unge«, 5. december
2008). Der er desværre ikke megen tvivl om, at den manglende
konsekvens over for mindreårige kriminelle blot opmuntrer
nogle unge til at begå endnu mere og endnu grovere
kriminalitet. Chefen for Københavns Politis
kriminalpræventive afdeling efterlyste initiativer, der
indebærer klare konsekvenser for kriminelle under 15
år, men ville ikke forholde sig til spørgsmålet
om en sænkning af den kriminelle lavalder. Forslagsstillerne
mener dog, at en sænkning af den kriminelle lavalder er det
tydeligste signal, man kan sende til de unge forbrydere, idet der
er tale om et initiativ, der vil få meget klare konsekvenser
for den unge, der begår en forbrydelse.
Kommissorium vedrørende
ungdomskriminalitet
Af Justitsministeriets pressemeddelelse af 26. september 2007
fremgår det, at ministeren har besluttet at nedsætte en
kommission, »der skal foretage en samlet gennemgang af
indsatsen mod ungdomskriminalitet og på grundlag heraf komme
med en indstilling om, hvordan indsatsen kan styrkes med henblik
på at gøre den så målrettet og
virkningsfuld som muligt«. Den markante stigning i den
hårde og personfarlige kriminalitet begået af de helt
unge ser ud til at være en væsentlig årsag til
nedsættelse af kommissionen: »Kriminaliteten er i de
senere år generelt faldet i Danmark, og det ser også ud
til, at færre og færre unge får en kriminel
løbebane. Samtidig er der en tendens til, at der er en
gruppe hårdkogte unge, som begår mere alvorlig
kriminalitet som for eksempel røveri og vold. Regeringen
ønsker at sætte ind over for denne gruppe af
hårde kriminelle unge, for vi hverken kan eller vil
acceptere, at unge ødelægger andres liv eller deres
eget ved at begive sig ud på en kriminel løbebane.
På den baggrund har jeg besluttet at nedsætte en
kommission, der skal kulegrave indsatsen mod ungdomskriminalitet og
komme med nye forslag til, hvordan man kan tackle problemerne med
kriminalitet begået af unge.«
Afsluttende bemærkninger
Baggrunden for nærværende beslutningsforslag er
netop, at forslagsstillerne ønsker at gøre noget for
at forhindre og bekæmpe ungdomskriminalitet. På den
baggrund finder forslagsstillerne justitsministerens initiativ
positivt. Forslagsstillerne mener dog, at der allerede nu kan
gennemføres initiativer på området. En
nedsættelse af den kriminelle lavalder vil have en
stærk præventiv effekt og kan med tiden føre til
en permanent reduktion i kriminaliteten for alle
aldersgrupper.
Skriftlig fremsættelse
Marlene
Harpsøe (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
sænke den kriminelle lavalder.
(Beslutningsforslag nr. B 78).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.