B 88 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om styrkelse af indsatsen over for ofre.
Fremsat den 23. januar 2009 af
Karina Lorentzen (SF), Anne Baastrup (SF),
-zlem Cekic (SF), Astrid Krag (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om styrkelse af indsatsen over for ofre
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
2009 at styrke indsatsen over for ofre ved at tilbyde bedre
psykologbehandling, etablere en erstatningsfond og fastsætte
regler om bodspenge til ofre samt sikre erstatning i sager, hvor
gerningsmanden frikendes, m.m.
Bemærkninger til forslaget
Offerrådgivningen
Offerrådgivningen er målrettet alle personer samt
eventuelt pårørende, som har været udsat for en
forbrydelse eller en ulykke. Offerrådgivningen fungerer som
en frivillig organisation baseret på
»græsrodsprincippet«, der er uafhængig af
myndighederne, og som tilbyder ofrene fuldstændig anonymitet.
Rådgivningen yder ingen behandling, men udelukkende
medmenneskelig kontakt og forståelse samt råd og
vejledning.
Omfanget af offerrådgivninger
og henvendelser i 2007
I 2007 var der 45 lokale offerrådgivninger i de 12
politikredse. De 45 rådgivninger fordeler sig som
følger:
- 34 er
selvstændige rådgivninger
- 9 er tilknyttet
Dansk Røde Kors
- 1 er tilknyttet
Landsforeningen Hjælp Voldsofre
- 1 er tilknyttet
Den Sociale Skadestue i Aalborg
Der var i 2007 tilknyttet 289 aktive rådgivere, hvilket
er 67 færre end i 2006, men et fald fra 2001 på 129. De
aktive rådgivere har haft kontakt til 3.426 ofre, hvilket er
461 færre end i 2006. Der er modtaget 12.771 henvendelser i
løbet af året, hvilket er 1.170 færre end i
2006.
I 2007 har der været 954 opkald, hvoraf de 739 var
henvendelser fra ofre. De 338 blev henvist fra politiet. Vold i og
uden for parforhold har været den primære
henvendelsesårsag og drejede sig om 462 ofre. I forhold til
det samlede antal henvendelser var de 507 fra kvinder.
Forslagsstillerne er af den overbevisning, at
ovenstående statusoplysninger understøtter, at
offerrådgivningen er et nødvendigt supplement til
andre behandlingstilbud. Forslagsstillerne er samtidig af den
opfattelse, at der er behov for at styrke offerrådgivningen,
der i dag ligger under rigspolitiets område.
Offerrådgivningen har et årligt budget på 2 mio.
kr., men reglerne for brugen af disse midler er så
restriktive, at det reelt betyder, at offerrådgivningen
årligt må tilbagebetale en del af det budgetterede
beløb til rigspolitiet. Således blev der i 2007
forbrugt i alt 1.334.704 kr. Begrænsningerne på
offerrådgivningens arbejde er bl.a., at transportudgifterne
til besøg hos ofre ikke dækkes, så de frivillige
- ud over at arbejde gratis - også selv skal betale for
transport, at der ikke er en varig organisatorisk lokal forankring,
at offerrådgivningen er i fare for at lukke, når der
ikke kan skaffes frivillige, at offerrådgivningen ikke har en
selvstændig adresse adskilt fra formandens hjemadresse,
m.m.
SF finder, at dette er urimelige arbejdsvilkår og en
negligering af ofrene i Danmark. SF foreslår, at
offerrådgivningen og Hjælp Voldsofre styrkes ved at
sætte dem på finansloven med en øget bevilling
eller finansiere dem via nedennævnte offerfond. Dette skal
medføre, at offerrådgivningen kan etablere en lokalt
forankret organisation, betale transportomkostninger og eventuelt
vederlag til rådgiverne, sådan at de kan fastholdes, og
henvise til gratis psykologhjælp den første og den
anden gang eller eventuelt i en længere periode efter, at
forbrydelsen har fundet sted.
Erstatningsfond til medfinansiering
af styrkelsen af offerrådgivningen
Som et element i styrkelsen af indsatsen over for ofre for
kriminalitet foreslås derudover, at der etableres en
erstatningsfond til medfinansiering af offerrådgivningens
arbejde. Endelig foreslås, at der efter svensk forbillede
fastsættes regler om betaling af bodspenge, således at
gerningspersoner kan idømmes krav om betaling af bodspenge,
som indbetales til erstatningsfonden eller direkte til offeret. Det
kunne eksempelvis være 500 kr. pr. dom, da et sådant
beløb aldrig vil være uoverstigeligt for den
dømte, men af stor symbolsk betydning for den forurettede.
Der opfordres til, at det afgrænses, hvilke gerningspersoner
der skal være omfattet af ordningen, men konkret forestiller
SF sig, at det kunne være alle, der idømmes en
betinget eller ubetinget fængselsstraf.
Forslag til styrkelse af indsatsen
over for unge ofre
I Sverige har man i et stykke tid haft et støttetilbud
for børn og unge, der bliver udsat for en forbrydelse.
Tilbuddet (et støttecenter) er etableret på baggrund
af forskning, der viser, at unge gerningsmænd selv har
været ofre. Det er derfor vigtigt, hvis vi skal undgå
at producere fremtidige gerningsmænd, at børn
får bearbejdet en grim oplevelse som det at blive overfaldet
i skolegården, eller at en gruppe store drenge har
stjålet ens mobiltelefon. Dette tilbud skal også
omfatte de sager, hvor et barn måske ikke vil fortælle,
hvem der har gjort noget, men har brug for at læsse af og
bearbejde en oplevelse.
Erstatning til alle, der kan
dokumentere overgrebet
Der skal udbetales erstatning til dem, der kan dokumentere, at
de har været udsat for et overgreb. I dag udbetales
erstatningen ikke, hvis en mistænkt frifindes, mens der altid
udbetales erstatning, når gerningsmanden er ukendt. Det er
uholdbart for offeret, og det er ikke rimeligt, at det i nogle
tilfælde er bedre at undlade at føre sagen, fordi
dette helt sikker udløser erstatning, når
gerningsmanden er ukendt. Erstatning skal i øvrigt
også kunne udbetales a conto, så medicinudgifter,
tandlægeregning m.m. kan dækkes, når der er behov
for dette, og ikke skal belaste offerets økonomi
unødvendigt.
Offeret skal have besked om
gerningsmandens udgang
Mange personer, der har været udsat for en kriminel
handling, er bange for at møde deres gerningsmand igen i
lokalområdet. I Sverige orienteres ofre derfor om deres
gerningsmænds udgang eller løsladelse. Af hensyn til
de forurettede bør en sådan ordning også
indføres i Danmark, så disse kan tage deres
forhåndsregler eller forberede sig psykisk på et
eventuelt møde.
Hurtig sagsbehandling ved
domstolene
Der opfordres til, at man undersøger, hvordan man kan
sikre en hurtig sagsbehandling for ofre for forbrydelser ved
domstolene, både via fokus på sagsgange og ved at
sikre, at der er tilstrækkeligt personel som f.eks.
HK'ere.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
styrkelse af indsatsen over for ofre.
(Beslutningsforslag nr. B 88).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.