B 98 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om FN's handicapkonvention.
Fremsat den 6. februar 2009 af
Tina Petersen (DF), Liselott Blixt (DF),
Anita Christensen (DF),
René Christensen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Dennis Flydtkjær (DF),
Pia Kjærsgaard (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om FN's handicapkonvention
Folketinget pålægger regeringen at ratificere FN's
handicapkonvention i indeværende folketingssamling.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med indeværende forslag er at sikre, at
Danmark ratificerer FN's handicapkonvention inden udgangen af
indeværende folketingsår.
Handicapkonventionen blev vedtaget af FN's generalforsamling
den 13. december 2006. Danmark har underskrevet konventionen sammen
med 125 af FN's 192 medlemslande (www.social.dk).
Konventionen skal bidrage til, at handicappede opnår
samme rettigheder og muligheder, som andre mennesker har.
Ratifikation af konventionen indebærer forbud imod alle
former for forskelsbehandling af handicappede, uanset hvad grunden
måtte være og i hvilken sammenhæng. Personer med
handicap beskrives som: »personer, der har en langvarig
fysisk, mental, intellektuel eller sensorisk
funktionsnedsættelse, som i samspil med forskellige barrierer
kan forhindre deres fulde og effektive deltagelse i samfundslivet
på lige fod med andre.« (Kilde: Center for
Ligebehandling af Handicappede, hjemmeside: www.clh.dk).
Center for Ligebehandling af Handicappede beskriver
konventionsrettighederne således: »Rettighederne i
konventionen handler bl.a. om lighed for loven, ligestilling og
ikke-diskrimination, tilgængelighed i vid forstand, retten
til livet, personlig frihed og frihed for tortur, grusom og
nedværdigende behandling, frihed fra udnyttelse, vold og
misbrug, integritetsbeskyttelse, bevægelsesfrihed og ret til
statsborgerskab, ret til en selvstændig tilværelse og
til inklusion, ytringsfrihed og adgang til information, respekt for
privatliv, hjem og familie, ret til integreret skolegang og
uddannelse, ret til sundhedsydelser, habilitering og
rehabilitering, arbejde, en rimelig levestandard og social
beskyttelse, ret til deltagelse i det politiske og offentlige liv,
deltagelse i det kulturelle liv, fritid, ferie og sport. Dertil
kommer bestemmelser om statistik, internationalt samarbejde og
udviklingsbistand samt national og international
gennemførelse og overvågning af konventionens
overholdelse.« (www.clh.dk). De lande, der ratificerer
konventionen, pålægges at sikre handicappede alle
ovennævnte rettigheder ved lov og andre
foranstaltninger.
Tillægsprotokollen
Foruden selve handicapkonventionen findes der også en
tillægsprotokol, der beskriver, hvordan handicappede borgere,
der mener, at deres rettigheder er blevet krænket, kan rette
henvendelse til et internationalt klageorgan.
Flere eksperter mener, at lande, der ratificerer konventionen,
også bør underskrive tillægsprotokollen.
Professor i socialret ved Københavns Universitet Kirsten
Ketscher udtaler således: »Hvis man mener konventionen
seriøst, siger man også ja til klageorganet«
(Politiken, Handicappede nægtes klageorgan, 15. januar 2009).
Formanden for Danske Handicaporganisationer, Stig Langvad, mener
også, at tillægsprotokollen skal underskrives:
»Jeg kan ikke forstå, at vi i et land som Danmark, der
plejer at være så stolte over vores velfærd, er
så bange for, at nogen kommer til at kigge på os
udefra. Det virker, som om der er ugler i mosen, når man ikke
tør lade sig vurdere« (Politiken, Handicappede
nægtes klageorgan, 15. januar 2009).
Velfærdsminister Karen Jespersen har afvist at
underskrive tillægsprotokollen. I et svar til Folketingets
Socialudvalg i april 2008 begrundede velfærdsministeren
afvisningen således: »Så længe der ikke
foreligger en fortolkningspraksis om omfanget af de forpligtelser,
som de deltagende stater kan blive pålagt vedrørende
de økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder, finder
regeringen det ikke hensigtsmæssigt at tiltræde
tillægsprotokollen«. Ministeren har endvidere oplyst i
en e-mail til dagbladet Politiken: »Danmark har et
tilfredsstillende rets- og klagesystem. Det gælder også
for personer med handikap. Ved at sige ja til
tillægsprotokollen risikerer vi, at en international
uafhængig komité kan tilsidesætte
afgørelser truffet i det danske retssystem.«
(Politiken, Handicappede nægtes klageorgan, 15. januar
2009).
Forslagsstillerne mener, at Danmark har været meget
langsom med at ratificere handicapkonventionen. Forslagsstillerne
mener naturligvis, at konsekvenserne af konventionen skal
undersøges, så vi bl.a. sikrer, at konventionen bliver
minimumskrav i Danmark og dermed ikke fører til ringere
forhold for handicappede i nogle kommuner. Flere andre lande,
deriblandt Sverige, har allerede ratificeret konventionen.
Eftersom der er stor uenighed om, hvorvidt det er mest
hensigtsmæssigt at behandle handicappedes klager i et
internationalt klageorgan eller i et nationalt klageorgan,
ønsker forslagsstillerne en drøftelse af denne
problematik i forbindelse med behandlingen af indeværende
forslag. Man kan anlægge det synspunkt, at det for den
handicappede vil være både nemmere og hurtigere, hvis
klagen bliver behandlet i et nationalt organ. På den anden
side bør det undersøges, om den handicappedes
rettigheder og klagemuligheder bedst sikres gennem det klagesystem,
der foreslås i tillægsprotokollen. Forslagsstillerne
opfordrer derfor Folketingets partier til at slutte op om
indeværende forslag og dermed være med til at forbedre
tilværelsen for handicappede i Danmark.
Skriftlig fremsættelse
Tina Petersen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om FN's
handicapkonvention.
(Beslutningsforslag nr. B 98).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.