Sagen er afsluttet. Vedtaget ved:  Trukket tilbage af Kommissionen i juli 2011

Ændring af direktiv om tilrettelæggelse af arbejdstid for personer der udfører mobile vejtransportaktiviteter

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv om tilrettelæggelse af arbejdstid for personer der udfører mobile vejtransportaktiviteter

Kommissionens dokumenter vedrørende sagen
Forslag til direktiv
KOM20080650 (pdf-version)
Læg i dokumentkurv
Sagens referencer
Fremsættelsesdato:
15.10.2008
Dokumenttype:
Forslag til direktiv
Procedurenummer:
COD/2008/0195
Beslutningsprocedure:
Almindelig lovgivningsprocedure - COD
Retsgrundlag:
Art. 91 TEUF, Art. 153, stk. 3 TEUF
EU's databaser om forslaget

Med Kommissionens forslag undtages selvstændige chauffører helt fra direktivets anvendelsesområde. Endvidere foreslår Kommissionen:

  • at definitionen af "mobile arbejdstagere" præciseres, så den også omfatter såkaldte "falske selvstændige chaufører"
  • en ændret definition af natarbejde, hvorefter der skal være tale om en samlet arbejdstid på mindst to timer i natperioden
  • skærpede regler om håndhævelse og kontrol

Resumeet er udarbejdet af Folketingets EU-Oplysning. For yderligere notater m.v. om forslaget se boksen med "relaterede dokumenter".

Titel Dato Dokumenttype Nummer
Europa-Parlamentet siger nej til at undtage selvstændige chauffører fra EU’s arbejdstidsregler 08.07.2010 EU note

EU-note

E 49

2009-10

Svar på spm. nr. S 363 16.11.2009 Endeligt svar

Svar på S 363

2009-10

Mener ministeren ikke, at hvis selvstændige chauffører også omfattes af reglerne om arbejdstid i EU, så vil det styrke trafiksikkerheden, da chaufførerne i langt højere grad vil være udhvilede, når de sætter sig bag rattet? 11.11.2009 § 20-spørgsmål

S 363

2009-10

Svar på spm. nr. S 226 03.11.2009 Endeligt svar

Svar på S 226

2009-10

På hvilket grundlag baserer ministeren sin støtte til kommissionens forslag - Kom (2008) 0650 - om at undtage selvstændige chauffører fra reglerne om arbejdstid, og mener ministeren ikke, at det vil medføre en kraftig stigning i antallet af »falske selvstændige« chauffører og deraf en øget usund konkurrence på dårlige arbejdsbetingelser, der undergraver forholdene på det danske arbejdsmarked, og at det vil få negative konsekvenser for trafiksikkerheden, hvis en selvstændig chauffør først laver kontorarbejde, laster og lodser i mange timer, sætter sig bag rettet og derfra kører så længe, kørehviletidsbestemmelserne giver ham lov til? 28.10.2009 § 20-spørgsmål

S 226

2009-10

Offentligt referat af Europaudvalgets møde 27/3-09 08.04.2009 Referat

EUU alm. del

Bilag 316

2008-09

Beslutningsreferat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 30-31/3-09 31.03.2009 Beslutningsreferat

Rådsmøde transport, tele og energi 30-31/3-09

Bilag 6

2008-09

Spm. om notat der redegør for køre-hviletidsbestemmelser for chauffører, til udenrigministeren, kopi til beskæftigelsesministeren 27.03.2009 Udvalgsspørgsmål

KOM (2008) 0650

Spørgsmål 1

2008-09

EUU KOM (2008) 0650 - svar på spm. 1, fra udenrigsministeren 06.05.2009 Endeligt svar

Svar på KOM (2008) 0650

Spørgsmål 1

2008-09

Samlenotat vedr. rådsmøde transport, tele og energi 30-31/3-09 - beskæftigelse 19.03.2009 Samlenotat

Rådsmøde transport, tele og energi 30-31/3-09

Bilag 2

2008-09

Henvendelse fra Dansk Transport og Logistik om arbejdstid for selvstændige i vejtransporterhvervet 17.02.2009 Henvendelse

KOM (2008) 0650

Bilag 3

2008-09

Grundnotat om tilrettelæggelse af arbejdstid for personer, der udfører mobile vejtransportaktiviteter 01.12.2008 Grund- og nærhedsnotat

KOM (2008) 0650

Bilag 2

2008-09

Subsidiaritetsnotat om arbejdstid i vejtransportsektoren 11.11.2008 Subsidiaritetsnotat

KOM (2008) 0650

Bilag 1

2008-09