§ 20-spørgsmål S 226 Om selvstændige chauffører.

Til: Beskæftigelsesminister Inger Støjberg (V)
Dato: 28-10-2009
Samling: 2009-10
Status: Besvaret, endeligt

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 28-10-2009
Endelig besvarelse 05-11-2009
Spørgsmålets ordlyd:
På hvilket grundlag baserer ministeren sin støtte til Kommissionens forslag - Kom (2008) 0650 - om at undtage selvstændige chauffører fra reglerne om arbejdstid, og mener ministeren ikke, at det vil medføre en kraftig stigning i antallet af »falske selvstændige« chauffører og deraf en øget usund konkurrence på dårlige arbejdsbetingelser, der undergraver forholdene på det danske arbejdsmarked, og at det vil få negative konsekvenser for trafiksikkerheden, hvis en selvstændig chauffør først laver kontorarbejde, laster og lodser i mange timer, sætter sig bag rettet og derfra kører så længe, kørehviletidsbestemmelserne giver ham lov til?
Skriftlig begrundelse:
Ingen.

Endeligt svar

Dokumentdato: 03-11-2009
Modtaget: 05-11-2009
Omdelt: 05-11-2009

Svar på spm. nr. S 226

Svar på spm. nr. S 226 (pdf-version)
Html-version

§ 20-spørgsmål

Dokumentdato: 28-10-2009
Modtaget: 28-10-2009
Omdelt: 28-10-2009

På hvilket grundlag baserer ministeren sin støtte til kommissionens forslag - Kom (2008) 0650 - om at undtage selvstændige chauffører fra reglerne om arbejdstid, og mener ministeren ikke, at det vil medføre en kraftig stigning i antallet af »falske selvstændige« chauffører og deraf en øget usund konkurrence på dårlige arbejdsbetingelser, der undergraver forholdene på det danske arbejdsmarked, og at det vil få negative konsekvenser for trafiksikkerheden, hvis en selvstændig chauffør først laver kontorarbejde, laster og lodser i mange timer, sætter sig bag rettet og derfra kører så længe, kørehviletidsbestemmelserne giver ham lov til?

På hvilket grundlag baserer ministeren sin støtte til kommissionens forslag - Kom (2008) 0650 - om at undtage selvstændige chauffører fra reglerne om arbejdstid, og mener ministeren ikke, at det vil medføre en kraftig stigning i antallet af »falske selvstændige« chauffører og deraf en øget usund konkurrence på dårlige arbejdsbetingelser, der undergraver forholdene på det danske arbejdsmarked, og at det vil få negative konsekvenser for trafiksikkerheden, hvis en selvstændig chauffør først laver kontorarbejde, laster og lodser i mange timer, sætter sig bag rettet og derfra kører så længe, kørehviletidsbestemmelserne giver ham lov til? (pdf-version)
Html-version