Skriftlig fremsættelse (8.
oktober 2008)
Integrationsministeren (Birthe Rønn
Hornbech):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Effektivisering og smidiggørelse af
adgangen til forretningsvisum og besøgsvisum)
(Lovforslag nr. L 10).
Lovforslaget, som jeg fremsætter i dag, har til
formål at smidiggøre og modernisere reglerne om
forretningsvisum og besøgsvisum. En af grundtankerne bag
dette lovforslag er at sikre overensstemmelse mellem visumreglerne
og erhvervslivets ønsker og behov, således at der ikke
skabes unødvendige barrierer for danske virksomheders
samhandel med udenlandske virksomheder, herunder besøg af
forretningsforbindelser.
Regeringen ønsker at føre en dynamisk
visumpolitik, der både følger den internationale
udvikling, er tilpasset globaliseringen og sikrer gunstige
vilkår for dansk erhvervsliv. Som led heri blev der i juni
2007 nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe med deltagelse
af repræsentanter fra erhvervslivet, som skulle
undersøge, hvordan reglerne og administrationen af
områderne for forretnings- og turistvisum kunne
nytænkes og smidiggøres. Et særligt
fokusområde for arbejdet var visum til forretningsfolk, der
ønsker at besøge virksomheder her i landet i
forretningsøjemed. Arbejdsgruppen afgav i december 2007 sin
rapport: Rapport fra arbejdsgruppe om visumadministrationen -
forretning og turisme, der indeholder forslag til ændringer
af visumregler og praksis. En række af disse forslag er
allerede gennemført administrativt. Det drejer sig bl.a. om
tiltag, der sigter mod at forkorte sagsbehandlingstiden i
visumsager.
Arbejdsgruppens rapport danner i vidt omfang baggrund for
indholdet af dette lovforslag. Lovforslaget skal således
gennemføre de forslag fra arbejdsgruppen, som kræver
lovændring.
Lovforslaget indebærer i hovedtræk
følgende:
- Indførelse
af en forhåndsgodkendelsesordning for danske virksomheder til
at modtage forretningsbesøg fra visumpligtige lande
Arbejdet i visumarbejdsgruppen viste bl.a., at virksomheder
her i landet i høj grad har brug for hurtigt og fleksibelt
at kunne modtage besøg af forretningsforbindelser, herunder
fra visumpligtige lande.
Det foreslås derfor at indføre en ordning, der
gør det muligt for danske virksomheder at blive
forhåndsgodkendt til at modtage forretningsbesøg af
visumpligtige udlændinge. Kravene for udstedelse af
forretningsvisum bibeholdes, men ordningen indebærer, at
visumansøgninger med henblik på
forretningsbesøg hos godkendte virksomheder umiddelbart kan
imødekommes. Det giver hurtigere sagsbehandling, fordi de
danske repræsentationer umiddelbart kan udstede bona fide
visum.
For at imødegå misbrug af ordningen - der i sig
selv kan etableres uden lovændring - indføres en regel
om inddragelse af en forhåndsgodkendelse. En godkendelse skal
bl.a. altid inddrages, hvis den er opnået ved svig. Misbruger
de udlændinge, der har fået visum for at besøge
en given virksomhed, visummet, f.eks. ved at søge om asyl,
kan godkendelsen også inddrages.
- Lempelse af
reglerne om karensperioder og forfald af økonomisk
sikkerhed
I dag vil en udlænding, der under et visumophold
søger om opholdstilladelse - ud over ansøgninger om
ægtefællesammenføring og
familiesammenføring med et barn under 15 år eller om
opholdstilladelse på grundlag af beskæftigelse -
få en karensperiode på fem år, hvor han eller hun
ikke kan få visum til Danmark. Hvis der er stillet en
økonomisk sikkerhed som betingelse for visumudstedelsen, vil
denne ligeledes forfalde til betaling.
Regeringen finder, at ægtefæller og børn
under 15 år, der ikke opfylder kravene til
familiesammenføring efter de almindelige regler, men som vil
kunne få opholdstilladelse, fordi ganske særlige
grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler derfor,
bør stilles på samme måde som
ægtefæller og børn, der er omfattet af de
almindelige familiesammenføringsregler. Det foreslås
at ændre reglerne om karensperioder og forfald af en evt.
økonomisk sikkerhed således, at sådanne
ansøgninger om opholdstilladelse kan indgives, uden at det
udløser karensperiode, og uden at en økonomisk
sikkerhed forfalder. Det samme gælder ved indgivelse af
ansøgning om opholdstilladelse med henblik på at
studere samt opholdstilladelse efter fribyordningen.
For samtidig at imødegå misbrug er det en
betingelse for at undgå karensperiode og forfald af
økonomisk sikkerhed, at der ikke må være
bestemte grunde til at antage, at det afgørende formål
med ansøgningen om opholdstilladelse er at forlænge
opholdet her i landet, og det er åbenbart, at
ansøgningen ikke kan føre til meddelelse af
opholdstilladelse.
- Justering af
praksis i forhold til kortvarige overskridelser af
visumperioden
Regeringen ønsker fortsat at føre en liberal
visumpolitik, som modsvares af konsekvent indgriben over for
misbrug. En dynamisk visumpolitik forudsætter, at der
løbende skal tages højde for erfaringer med
uhensigtsmæssige og utilsigtede konsekvenser.
I dag ifalder en udlænding en karensperiode - og en evt.
økonomisk sikkerhed forfalder til betaling - hvis et visums
varighed overskrides. Erfaringer har imidlertid vist, at reglerne i
flere tilfælde har ført til uhensigtsmæssige
resultater. Det drejer sig om situationer, hvor en udlænding
kun ganske kortvarigt har overskredet visummets varighed, og hvor
udlændingen har misforstået ambassadens måde at
udstede visummet på. Et visum udstedes med en "period of
grace" på 15 dage ud over visummets varighed, som skal give
udlændingen tid at løbe på i forhold til at
anvende visummet. Det har i nogle tilfælde skabt begrundet
uklarhed om længden af visumopholdet.
Derfor justeres praksis med hensyn til de
omstændigheder, der ikke kan lægges udlændingen
til last, og som derfor ikke medfører karensperiode og
forfald af en evt. økonomisk sikkerhed. Praksisjusteringen
angår kun tilfælde, hvor et visum er udstedt med en
"period of grace" og vil kun omfatte
førstegangsoverskridelser på op til 15 dage inden for
visummets gyldighedsperiode. Der skal samtidig være andre
forhold til stede, der understøtter god tro mht.
overskridelsen af visummet, f.eks. at der er vejledt forkert eller
ufyldestgørende om visummets udløb, og dette skal
anses for godtgjort.