L 105 Forslag til lov om ændring af adoptionsloven og forskellige andre love.

(Adoption uden samtykke, stedbarnsadoption af registreret partners barn fra fødslen m.v.).

Af: Justitsminister Brian Mikkelsen (KF)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 28-01-2009

Fremsættelse: 28-01-2009

Fremsættelsestale af lovforslag

20081_l105_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (28. januar 2009)

Justitsministeren (Brian Mikkelsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af adoptionsloven og forskellige andre love (Adoption uden samtykke, stedbarnsadoption af registreret partners barn fra fødslen m.v.)

(Lovforslag nr. L 105).

Hovedformålet med lovforslaget er at sikre anbragte børn mulighed for kontinuitet og stabilitet under deres opvækst i de tilfælde, hvor det vurderes, at forældrene aldrig vil kunne tage sig af dem og give dem en stabil familierelation. Det foreslås på den baggrund, at adgangen til adoption uden samtykke udvides, så der i særlige situationer kan ske adoption uden samtykke navnlig af børn under 1 år og af børn, der har været anbragt uden for hjemmet i mindst 3 år, hvis forældrene varigt vil være ude af stand til at varetage omsorgen for barnet.


I sammenhæng med den foreslåede udvidelse af adgangen til adoption uden samtykke foreslås det, at der i helt særlige tilfælde efter adoptionen kan fastsættes samvær eller anden form for kontakt mellem barnet og barnets oprindelige slægtninge, navnlig forældrene, hvis det er bedst for barnet.


Lovforslaget indebærer herudover, at kravene for godkendelse til adoption af henholdsvis udenlandske og danske børn gøres ensartede, således at det faseopdelte undersøgelses- og godkendelsesforløb for ansøgere om godkendelse til adoption af udenlandske børn indføres for ansøgere om adoption af danske børn. Dette skal blandt andet sikre, at der gennem et faseopdelte godkendelsesforløb og et adoptionsforberedende kursus sker en udskillelse af de bedst mulige adoptanter, og at dette kommer alle adoptivbørn til gode.


Endelig er det et centralt formål med lovforslaget at gøre det muligt for en kvinde (medmoren) at adoptere sin registrerede partners barn allerede fra fødslen, hvis barnet er blevet til ved kunstig befrugtning med anonym donorsæd, og partnerne boede sammen på tidspunktet for den kunstige befrugtning. Endvidere foreslås aldersgrænsen for meddelelse af bevilling til adoption i disse situationer nedsat fra 25 år til 18 år.


Lovforslaget indeholder i øvrigt en række mindre justeringer og ændringer af adoptionsloven, herunder en begrænsning af muligheden for genbeskikkelse som medlem af Adoptionsnævnet.


I sammenhæng med de foreslåede ændringer i adoptionsloven foreslås en række ændringer af den lovgivning, der knytter sig til adoptionsloven. Det drejer sig blandt andet om ændringer i retsplejelovens regler om behandling af adoptionssager uden samtykke, forældreansvarslovens regler om samvær eller anden form for kontakt med andre end barnets forældre, barsellovens regler om adoptantens ret til fravær i forbindelse med stedbarnsadoption af registreret partners barn og lov om aktiv social politiks regler om dækning af udgifter i forbindelse med samvær.


Lovforslaget skal i øvrigt ses i sammenhæng med det lovforslag om ændring af lov om social service (kontinuitet i anbringelsen), som velfærdsministeren fremsætter samtidig med dette lovforslag. Velfærdsministerens forslag har blandt andet til hensigt at sikre de mindre børn, der er anbragt uden for hjemmet mere stabile og trygge rammer i deres første leve år, og at give mulighed for, at anbragte børn, der har opnået en stæk tilknytning til anbringelsesstedet og anbringelsesstedets omsorgspersoner, ikke skal kunne hjemgives, hvis det er af afgørende betydning for barnets bedste at forblive på anbringelsesstedet.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale forslaget til Det Høje Tings velvillige behandling.