L 114 Forslag til lov om ændring af lov om social service.

(Skærpelse af reglerne om forældrepålæg og indførelse af ungepålæg).

Af: Velfærdsminister Karen Jespersen (V)
Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 28-01-2009

Fremsættelse: 28-01-2009

Fremsættelsestale af lovforslag

20081_l114_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (28. januar 2009)

Velfærdsministeren (Karen Jespersen) :

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til ændring af lov om social service (Skærpelse af reglerne om forældrepålæg og indførelse af ungepålæg)

(Lovforslag nr. L 114).

Forslaget består af to ændringer;


1. Bestemmelsen om forældrepålæg ændres fra en kan til en skal-bestemmelse.

2. Der indføres et ungepålæg, som forpligter kommunalbestyrelsen til at pålægge unge i alderen 12-17 år at tage imod et relevant tilbud eller at udføre konkrete handlepligter, når visse nærmere angivne forudsætninger er til stede.



1. Der stilles forslag om, at reglerne om forældrepålæg skærpes ved at ændre bestemmelsen fra en kan til en skal-bestemmelse, således at kommunalbestyrelsen fremover skal træffe afgørelse om forældrepålæg, hvis forudsætningerne for dette er til stede. Formålet er at sikre, at forældrepålægget anvendes i de situationer, hvor det er et relevant redskab.


2. Der stilles forslag om, at der indføres et ungepålæg, som forpligter kommunalbestyrelsen til at pålægge unge i alderen 12 - 17 år at tage imod et relevant tilbud eller at udføre konkrete handlepligter, når visse nærmere angivne forudsætninger er til stede. De unge kan fx pålægges at tage imod en kontaktperson, at deltage i et relevant behandlingsforløb eller at deltage i oprydning i lokalområdet. Der er ikke sanktioner forbundet med manglende efterlevelse af et ungepålæg, men der gennemføres et forsøg i én politikreds, hvor politiet kan bistå ved gennemførelsen af et ungepålæg. Formålet med pålægget er at udvide kommunalbestyrelsens handlemuligheder, sikre at der sættes ind til fordel for den unges udvikling og tydeliggøre over for den unge, at der stilles krav til pågældende.


Forslaget vil medføre en merudgift på 8,0 mio. kr. i 2009, og 14,0 mio. kr. i 2010 til 2012. Heraf er der afsat i alt 1,6 mio. kr. til evaluering af ordningen fordelt med 1 mio. kr. i 2009 og 0,2 mio. kr. i årene 2010-2012.


Merudgiften på 14,0 mio. kr. dækker den forventede stigning i antallet af sociale foranstaltninger som følge af hhv. forældre- og ungepålæg, kompensation for kommunernes administrative merarbejde og behandlingen i de sociale nævn og i Ankestyrelsen. De økonomiske konsekvenser skal forhandles med de kommunale parter.


Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. juli 2009.


Med disse bemærkninger indstiller jeg lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.