Skriftlig fremsættelse (28.
januar 2009)
Velfærdsministeren (Karen Jespersen)
:
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til ændring af lov om social
service (Skærpelse af reglerne om
forældrepålæg og indførelse af
ungepålæg)
(Lovforslag nr. L 114).
Forslaget består af to ændringer;
1. Bestemmelsen om
forældrepålæg ændres fra en kan til en
skal-bestemmelse.
2. Der indføres et ungepålæg, som
forpligter kommunalbestyrelsen til at pålægge unge i
alderen 12-17 år at tage imod et relevant tilbud eller at
udføre konkrete handlepligter, når visse nærmere
angivne forudsætninger er til stede.
1. Der stilles forslag om, at reglerne om
forældrepålæg skærpes ved at ændre
bestemmelsen fra en kan til en skal-bestemmelse, således at
kommunalbestyrelsen fremover skal træffe afgørelse om
forældrepålæg, hvis forudsætningerne for
dette er til stede. Formålet er at sikre, at
forældrepålægget anvendes i de situationer, hvor
det er et relevant redskab.
2. Der stilles forslag om, at der indføres et
ungepålæg, som forpligter kommunalbestyrelsen til at
pålægge unge i alderen 12 - 17 år at tage imod et
relevant tilbud eller at udføre konkrete handlepligter,
når visse nærmere angivne forudsætninger er til
stede. De unge kan fx pålægges at tage imod en
kontaktperson, at deltage i et relevant behandlingsforløb
eller at deltage i oprydning i lokalområdet. Der er ikke
sanktioner forbundet med manglende efterlevelse af et
ungepålæg, men der gennemføres et forsøg
i én politikreds, hvor politiet kan bistå ved
gennemførelsen af et ungepålæg. Formålet
med pålægget er at udvide kommunalbestyrelsens
handlemuligheder, sikre at der sættes ind til fordel for den
unges udvikling og tydeliggøre over for den unge, at der
stilles krav til pågældende.
Forslaget vil medføre en merudgift på 8,0 mio.
kr. i 2009, og 14,0 mio. kr. i 2010 til 2012. Heraf er der afsat i
alt 1,6 mio. kr. til evaluering af ordningen fordelt med 1 mio. kr.
i 2009 og 0,2 mio. kr. i årene 2010-2012.
Merudgiften på 14,0 mio. kr. dækker den forventede
stigning i antallet af sociale foranstaltninger som følge af
hhv. forældre- og ungepålæg, kompensation for
kommunernes administrative merarbejde og behandlingen i de sociale
nævn og i Ankestyrelsen. De økonomiske konsekvenser
skal forhandles med de kommunale parter.
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den
1. juli 2009.
Med disse bemærkninger indstiller jeg lovforslaget til
Folketingets velvillige behandling.