L 116 Forslag til lov om ændring af lov om social service.

(Kontinuitet i anbringelsen m.v.).

Af: Velfærdsminister Karen Jespersen (V)
Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 28-01-2009

Fremsættelse: 28-01-2009

Fremsættelsestale af lovforslag

20081_l116_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (28. januar 2009)

Velfærdsministeren (Karen Jespersen) :

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til ændring af lov om social service (Kontinuitet i anbringelsen mv.)

(Lovforslag nr. L 116).

Lovforslaget om kontinuitet i anbringelsen fremsættes for at skabe bedre kontinuitet for anbragte børn og unge, da både forskningsresultater og konkrete sager har vist, at der er et udtalt behov for, at give disse børn og unge mere kontinuitet og stabilitet i deres liv. Øget kontinuitet og stabilitet opnås ved, at de anbragte børn kommer til at opleve færre genanbringelser, skift, flytninger og brud i deres tilværelse. Lovforslaget er første skridt i Barnets Reform og fremsættelsen af lovforslaget er aftalt med partierne bag satspuljeaftalen for 2009.


Forslaget består af fire hovedelementer, der samlet set skal styrke forholdene for anbragte børn og unge;


1. Anbringelse i tre år af børn under et år uden genbehandling af sagen.

2. Afgørelse om hjemgivelse og fastsættelse af hjemgivelsesperiode på op til seks måneder.


3. Videreførelse af en anbringelse på grund af barnets eller den unges tilknytning til anbringelsesstedet.


4. Udvidelse af pligten til at tilbyde psykologbehandling til børn, som følger med mor på krisecenter.



1. I lovforslagets første hovedelement foreslås det, at de kommunale myndigheder (børn og unge-udvalget) gives mulighed for i særlige tilfælde at anbringe 0-1 årige børn i op til tre år uden krav om genbehandling af sagen. Formålet er, at mindre børn, der anbringes udenfor hjemmet, sikres mere stabile og trygge rammer i deres første leveår, hvor de helt centrale kognitive, sociale og adfærdsmæssige kompetencer grundlægges.


2. I lovforslagets andet hovedelement forslås det, at kommunalbestyrelsen forpligtes til altid at træffe afgørelse forud for en hjemgivelse og fastsætte en hjemgivelsesperiode på op til seks måneder, når et barn eller en ung hjemgives fra en anbringelse. Kun i særlige tilfælde kan kommunalbestyrelsen beslutte, at der ikke skal være en hjemgivelsesperiode. Formålet er at gøre overgangen mellem anbringelse og hjemtagelse mere glidende og samtidig give kommunalbestyrelsen mulighed for at sikre, at hjemgivelsen bliver så optimal for barnet og den unge som muligt gennem et planlagt og veltilrettelagt forløb for barnet eller den unge.


3. I lovforslagets tredje hovedelement foreslås det, at de kommunale myndigheder (børn og unge-udvalget) gives mulighed for at videreføre en anbringelse på grund af tilknytning. Denne afgørelse skal kunne træffes, selvom der ikke længere er grundlag for en anbringelse, hvis barnet eller den unge, er blevet særligt knyttet til anbringelsesstedet. Formålet er også her at tilgodese hensynet til barnets behov for trygge og stabile opvækstvilkår ved at vægte barnets mangeårige tilknytning til for eksempel plejefamilien højere end forældrenes ønske om at få hjemgivet barnet.


4. Lovforslagets fjerde og sidste hovedelement retter sig mod en anden gruppe sårbare børn, nemlig de børn, der følger med deres mor på krisecenter. Det foreslås, at målgruppen for den nuværende forpligtelse til at tilbyde psykologbehandling udvides til at omfatte alle børn - uanset alder. Forslaget har til formål at sikre, at alle børn, der opholder sig på et krisecenter, får tilbud om hurtig hjælp til at komme igennem deres traumatiske oplevelser.


Merudgiften til forslaget på i alt 140,5 mio. kr. finansieres de første fire år med satspulje midler, som det blev aftalt ved satspuljeforhandlingerne for 2009. Når bestemmelserne er indfaset, vil de årlige udgifter til alle forslag være på 76,1 mio. kr.


Med disse bemærkninger indstiller jeg lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.