Skriftlig fremsættelse (4.
februar 2009)
Skatteministeren
(Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
afgift af affald og råstoffer, lov om afgift af stenkul,
brunkul og koks mv. og forskellige andre love
(Lovforslag nr. L 126).
Med dette lovforslag foreslås en omlægning af
forbrændingsafgiften af affald til en almindelig afgift
på energi og CO2, som svarer til afgiften på de fossile
brændsler.
Baggrunden for forslaget er især, at den nuværende
afgiftsstruktur for affaldsbrændsler og fos-sile
brændsler set under ét medfører nogle
forvridende effekter i forhold til, hvor affald brændes af.
Strukturens forvridende effekter består i, at
affaldsstrømmene påvirkes, således at affald
ik-ke brændes af der, hvor det er billigst at brænde
det af, når der ses bort fra afgifter.
Som reglerne er nu, anvendes f.eks. stort set alt dansk
affald, der forbrændes, til rumvarme. Derimod anvendes der
stort set intet affald i industrien eller til elproduktion.
Baggrunden er, at der er en relativt stor afgiftsfordel ved at
benytte affaldet som brændsel til rumvarme, men ikke ved at
benytte det til procesformål eller elproduktion.
Formålet med omlægningen er at gøre
affaldsforbrænding mere omkostningseffektiv, hvormed der
opnås en velfærdsøkonomisk gevinst.
Omlægningen vil forbedre afgiftsstrukturen, idet affaldet
fremover pålægges samme afgifter som fossile
brændsler, hvormed affaldet i højere grad vil
søge hen, hvor det er billigst at brænde det af,
når der ses bort fra afgifter. Med omlægningen vil
afgifterne dermed blive mere neutrale i forhold til, hvor affald
brændes af.
Omlægningen vil afhjælpe den afgiftsmæssige
uhensigtsmæssighed, at det i dag er dyrt at afbrænde
spildevandsslam og husdyrgødning med lavt energiindhold i
Danmark på grund af affaldsforbrændingsafgiften.
Afgifterne for afbrænding af både spildevandsslam og
husdyrgødning falder kraftigt. Hermed vil der i
højere grad ske afbrænding af disse i Danmark. Hermed
vil eksporten af tørret spildevandsslam falde, ligesom det
vil være tilfældet med genanvendelse af spildevandsslam
ved udbringning på markerne. Husdyrgødning vil i
højere grad være attraktivt til energiformål, og
der vil ingen afgift være ved anvendelse til proces eller til
elproduktion, hvorimod der forfalder afgift, hvis
afbrændingen af husdyrgødningen går til
almindelig rumvarme.
Forslaget vurderes at give en gevinst for miljøet. En
del af strømmen af affald med højt energi-indhold
(plastaffald m.v.) flyttes fra afbrænding og til
genanvendelse.
Den foreslåede omlægning er i overensstemmelse med
skattestoppet, idet den er provenuneutral, og det er muligt at
forhøje en miljøafgift, hvis det er
miljømæssigt ønskeligt, og hvis merprovenuet
bruges til at sænke andre skatter eller afgifter. Her sker
bl.a. en forhøjelse af varmeafgiften for affald, der er en
energiafgift, mens forbrændingsafgiften af affald
fjernes.
Den foreslåede omlægning af
forbrændingsafgiften af affald til en almindelig afgift
på energi og CO2 gennemføres samlet set ved, at
forbrændingsafgiften afskaffes, at affaldsvarmeafgiften
forhøjes, at der indføres CO2-afgift ved
affaldsforbrænding, og at statstilskuddet til decentral
affaldsbaseret elproduktion afskaffes.
De typer affald, som i dag er fritaget for
forbrændingsafgiften, berøres ikke af
omlægningen.
Lovforslaget indeholder desuden en mindre administrativ
lempelse for vognmænd, der benytter kvælstofholdige
stoffer i deres lastbilers SCR-katalysatorer.
Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne til
lovforslaget, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets
hurtige og velvillige behandling.