L 129 (som fremsat): Forslag til lov om forskellige
forhold i forbindelse med Grønlands Selvstyre.
Fremsat den 5. februar 2009 af
statsministeren (Anders Fogh Rasmussen)
Forslag
til
Lov om forskellige forhold i forbindelse med
Grønlands Selvstyre
§ 1.
Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling kan ved
Grønlands Selvstyres overtagelse af
råstofområdet pålægge universiteter, der
hidtil har udført opgaver på området efter
universitetslovens § 2, stk. 4, at fortsætte
hermed mod betaling.
§ 2.
Arealtildeling i Grønland til områder og til tekniske
installationer, som tjener forsvarsmæssige formål,
foretages af vedkommende rigsmyndighed efter forhandling med
Grønlands Selvstyre.
Stk. 2. Regler
fastsat af Grønlands Selvstyre om bygningsmyndigheden og om
opførelse, konstruktion og indretning af
bygningsværker og andre anlæg finder ikke anvendelse
for bygningsmæssige foranstaltninger, der tjener
forsvarsmæssige formål, medmindre foranstaltningerne
omfatter tilslutning til veje, forsynings- eller
afløbsledninger eller lignende anlæg.
§ 3.
Staten hæfter fortsat for de forpligtelser, der ved
ikrafttræden af lov om sundhedsvæsenet i
Grønland tilkom eller påhvilede sundhedsmyndighederne
i Grønland, og som blev påtaget før den 1.
januar 1992. Staten har regres mod Grønlands Selvstyre for
udgifter, som afholdes som følge af denne
hæftelse.
§ 4.
Grønlands Selvstyre skal ved fastsættelsen af regler
om telekommunikation i, til og fra Grønland sikre, at
rigsmyndighederne har adgang til etablering og drift af egne
interne telekommunikationsanlæg i Grønland og mellem
Grønland og omverdenen, i det omfang rigsmyndighederne har
særlige telekommunikationsbehov, der ikke kan opfyldes af den
almene, offentligt tilgængelige teleinfrastruktur. Adgangen
til at etablere egen teleinfrastruktur omfatter alene
infrastruktur, der udelukkende anvendes til varetagelse af de
pågældende myndighedsopgaver.
Stk. 2. Regler
fastsat af Grønlands Selvstyre om telekommunikation i, til
og fra Grønland kan efter aftale med regeringen sættes
i kraft for de dansk-amerikanske forsvarsområder, der er
oprettet i henhold til traktat af 27. april 1951 om forsvaret af
Grønland.
§ 5.
Staten yder kompensation til Grønlands Selvstyre i
overensstemmelse med den danske regerings og det grønlandske
landsstyres aftale af 21. august 1990 som indgået i henhold
til artikel 24 i den dansk-grønlandske
dobbeltbeskatningsaftale, således som aftalen af 21. august
1990 er ændret ved tillægsaftale af 31. august
1997.
§ 6.
Loven træder i kraft den 21. juni 2009.
§ 7.
Ved lovens ikrafttræden ophæves følgende
love:
1) Lov nr. 579 af
29. november 1978 om folkeskolen i Grønland.
2) Lov nr. 580 af
29. november 1978 for Grønland om arbejds- og
socialvæsenet.
3) Lov nr. 582 af
29. november 1978 for Grønland om erhvervsmæssige
uddannelser.
4) Lov nr. 584 af
29. november 1978 for Grønland om fritidsvirksomhed.
5) Lov nr. 589 af
29. november 1978 om biblioteksvæsenet i Grønland.
6) Lov nr. 609 af
23. december 1980 om folkehøjskoler i Grønland.
7) Lov nr. 610 af
23. december 1980 om museumsvæsenet i Grønland.
8) Lov nr. 612 af
23. december 1980 for Grønland om arealanvendelse,
byudvikling og bebyggelse.
9) Lov nr. 134 af
28. marts 1984 om støtte til erhverv i Grønland.
10) Lov nr. 135 af
28. marts 1984 for Grønland om produktion og salg af
grønlandske produkter.
11) Lov nr. 469 af
6. november 1985 for Grønland om forsyning, trafik,
postbesørgelse m.v.
12) Lov nr. 943 af
23. december 1986 for Grønland om el, vand og varme,
brandvæsen, havne, veje, telekommunikation m.v.
13) Lov nr. 944 af
23. december 1986 for Grønland om boligforsyning,
boligstøtte, leje af boliger m.v.
14) Lov nr. 847 af
21. december 1988 om Grønlands Fiskeriundersøgelsers
overførsel til Grønlands hjemmestyre.
15) Lov nr. 848 af
21. december 1988 om Grønlands centrale Lønanvisnings
overførsel til Grønlands hjemmestyre.
16) Lov nr. 850 af
21. december 1988 for Grønland om miljøforhold
m.v.
17) Lov nr. 815 af
19. december 1989 om radio- og fjernsynsvirksomhed i
Grønland.
18) Lov nr. 369 af
6. juni 1991 om sundhedsvæsenet i Grønland.
19) Lov nr. 264 af
6. maj 1993 om kirken i Grønland.
20) Lov nr. 1089 af
29. december 1997 for Grønland om telekommunikation.
21) Lov nr. 1393 af
27. december 2008 om de gymnasiale uddannelser i
Grønland.
Stk. 2. Forskrifter
udstedt med hjemmel i de love, der er nævnt i stk. 1,
forbliver i kraft, indtil de ophæves af rette myndighed.
§ 8.
Den, der ved lovens ikrafttræden er ansat som biskop over
Grønlands stift, tilbydes fra dette tidspunkt
ansættelse som tjenestemand under vedkommende
grønlandske myndighed med løn-, ansættelses- og
pensionsvilkår, der svarer til de for den
pågældende under ansættelsen i staten
gældende.
Stk. 2. Hvis
biskoppen ikke ønsker at overgå til ansættelse
under vedkommende grønlandske myndighed, opretholdes
ansættelsesforholdet til staten, men den
pågældende varetager sin tjeneste under
pågældende grønlandske myndighed. Biskoppen har
ikke krav på rådighedsløn eller pension som
følge af bestemmelsen i 1. pkt. Bestemmelserne i
§ 37 a, stk. 5, i lov om statens tjenestemænd
i Grønland og § 24 b, stk. 3, jf. stk. 1
og 2, i lov om pension til statens tjenestemænd m.v. i
Grønland finder tilsvarende anvendelse.
§ 9.
I lov om mineralske råstoffer i Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 368 af 18. juni 1998, foretages
følgende ændringer:
1.§ 7, stk. 3 ,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 3. En
tilladelse til udnyttelse af mineralske råstoffer kan kun
meddeles til aktieselskaber. Selskabet må alene udføre
virksomhed i medfør af tilladelser i henhold til denne lov
og må ikke sambeskattes med andre selskaber, medmindre der er
tale om tvungen sambeskatning. Selskabet skal som hovedregel have
hjemsted i Grønland. Selskabet må ikke være
tyndere kapitaliseret end den koncern, selskabet indgår i,
dog må selskabets fremmedkapital altid overstige
egenkapitalen indtil forholdet 2:1. Selskabet skal generelt handle
til armslængdepriser og på
armslængdevilkår. Rettighedshaveren skal endvidere
råde over fornøden sagkundskab og økonomisk
baggrund for den pågældende udnyttelsesvirksomhed.
Stk. 4. En
tilladelse til småskala udnyttelse af hårde mineraler
kan, uanset stk. 3, meddeles til fysiske personer, der er fast
bosiddende og fuldt skattepligtige i Grønland.
Bestemmelserne i stk. 3, 5. og 6. pkt., finder tilsvarende
anvendelse med de fornødne tillempelser.«
Stk. 4-6 bliver herefter til stk. 5-7.
2.§ 8, stk. 3 , affattes
således:
»Stk. 3. I
sammenhæng med fastsættelse af en rettighedshavers
ydelser til myndighederne efter stk. 1 og 2 kan der meddeles
rettighedshaveren fritagelse for beskatning af den virksomhed, der
er omfattet af tilladelsen, hvis virksomheden dermed er
pålagt afgifter, der er mindst lige så byrdefulde, som
beskatningen ville have været, og afgifterne fuldt ud er
omfattet af indtægtsdefinitionen i § 7 i lov om
Grønlands Selvstyre.«
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indhold
Som konsekvens af det samtidigt fremsatte forslag til lov om
Grønlands Selvstyre har lovforslaget for det første
til formål at sikre, at regeringen kan leve op til sin
forpligtelse efter § 9 i forslaget til
selvstyreloven.
Efter § 9 i forslag til lov om Grønlands
Selvstyre sikrer regeringen ved selvstyrets overtagelse af
råstofområdet, at selvstyret mod betaling fortsat har
adgang til rådgivning og anden opgavevaretagelse til brug for
varetagelsen af området. Dette skal ske i form af en
5-årig aftale mellem landsstyret og regeringen med virkning
fra Grønlands Selvstyres overtagelse af
råstofområdet, som landsstyret efterfølgende kan
bestemme at forny i form af flerårige aftaler. På
nuværende tidspunkt er det bl.a. Aarhus Universitet, der
udfører de omhandlede opgaver på
råstofområdet efter opdrag fra miljøministeren.
Med henblik på at sikre, at regeringen kan leve op til sin
forpligtelse efter § 9 i forslaget til lov om
Grønlands Selvstyre, foreslås det, at ministeren for
videnskab, teknologi og udvikling kan pålægge
universiteter fortsat at udføre opgaverne mod
betaling.
Som konsekvens af forslaget til lov om Grønlands
Selvstyre har lovforslaget for det andet til formål at
ophæve de bemyndigelseslove, der er gennemført i
henhold til § 5 i lov om Grønlands
hjemmestyre.
Det fremgår af den nugældende § 5 i lov
om Grønlands hjemmestyre, at rigsmyndighederne efter
forhandling med hjemmestyret ved lov kan bemyndige hjemmestyret til
at overtage den regelfastsættende myndighed for samt
administrationen af et sagsområde, som ikke er overgået
til hjemmestyret efter lovens § 4.
Statens tilskud til sagsområder overtaget efter
§ 5 i lov om Grønlands hjemmestyre
fastsættes ved lov, og bevillingskompetencen på de
pågældende områder er således fortsat hos
Folketinget.
Bemyndigelseslove benævnes også rammelove, idet
lovene udover at afgrænse lovenes gyldighedsområde
typisk indeholder få overordnede principper, som hjemmestyret
er forpligtet til at overholde ved sin nærmere
regelfastsættelse.
Efter § 23, stk. 4, i forslag til lov om
Grønlands Selvstyre vil Grønlands Selvstyre ikke
længere blot have den regeludstedende og administrative
myndighed inden for sagsområder overtaget efter den
nuværende hjemmestyrelovs § 5, men derimod den
lovgivende og udøvende magt på samme måde som i
forhold til sagsområder overtaget efter den nuværende
hjemmestyrelovs § 4 samt sagsområder, der
måtte blive overtaget på grundlag af forslag til lov om
Grønlands Selvstyre. Bemyndigelseslovene vil herefter
være uden virkning, og på den baggrund foreslås
bemyndigelseslovene ophævet.
Der henvises nærmere til pkt. 4 i de almindelige
bemærkninger til forslag til lov om Grønlands
Selvstyre.
De fremtidige økonomiske relationer mellem
Grønlands Selvstyre og staten er reguleret i kapitel 3 i
forslag til lov om Grønlands Selvstyre. Det fremgår
således bl.a. af § 5 i forslaget til selvstyrelov,
at staten yder Grønlands Selvstyre et årligt tilskud
på 3.439,6 mio. kr. i 2009-pris- og lønniveau. I det
omfang sagsområder er overtaget med tilskud fra staten efter
den nuværende hjemmestyrelovs § 5, opretholdes
tilskuddet i den forstand, at det samlede tilskud til
Grønlands Selvstyre med § 5 i forslaget til
selvstyreloven fastfryses på det reale niveau for 2009.
Ophævelsen af rammelovene i det foreliggende lovforslag har
ingen betydning i forhold til de økonomiske relationer
mellem selvstyre og staten.
Det skal bemærkes, at ophævelsen af
bemyndigelseslovene ikke har betydning i forhold til, hvilke
områder der anses for overtaget efter den nuværende
hjemmestyrelovs § 5. Det følger således
eksempelvis af lov for Grønland om telekommunikation, at
kompetencen for Grønlands hjemmestyre ikke omfatter en
kompetence til at udfærdige regler om radiokommunikation og
allokering af radiofrekvenser og maritime nød- og
sikkerhedstjenester. Ved ophævelse af den
pågældende bemyndigelseslov vil disse områder
fortsat ikke være overtaget af selvstyret og således
stadig være undergivet dansk kompetence, indtil
sagsområderne måtte blive overtaget af selvstyret i
medfør af § 2, jf. bilaget liste II, nr. 12 og 13,
i udkastet til selvstyreloven.
Visse af bemyndigelseslovene indeholder bestemmelser, som
foreslås videreført, idet de understøtter
rigsmyndighedernes muligheder for at løse opgaver i og
omkring Grønland.
Der foreslås således en videreførelse af
§ 3 i lov nr. 612 af 23. december 1980 for
Grønland om arealanvendelse, byudvikling og bebyggelse,
således at det bl.a. sikres, at arealtildeling i
Grønland til områder og til tekniske installationer,
som tjener forsvarsmæssige formål, fortsat skal
foretages af vedkommende rigsmyndighed efter forhandling med
Grønlands Selvstyre.
Der foreslås en videreførelse af § 4,
stk. 3, i lov nr. 369 af 6. juni 1991 om sundhedsvæsenet
i Grønland, som vedrører statens fortsatte
hæftelse og regres mod Grønlands Selvstyre for
forpligtelser, der ved ikrafttræden af lov om
sundhedsvæsenet i Grønland tilkom eller
påhvilede sundhedsmyndighederne i Grønland.
Der foreslås endvidere en videreførelse af
enkelte bestemmelser i lov nr. 1089 af 29. december 1997 for
Grønland om telekommunikation, således at de
gældende regler om adgang for rigsmyndighederne til
etablering og drift af egne interne telekommunikationsanlæg
opretholdes. På samme vis videreføres den eksisterende
regulering om de dansk-amerikanske forsvarsområder oprettet i
henhold til traktat af 27. april 1951 om forsvaret af
Grønland.
Endelig foreslås en videreførelse af
§ 4 i lov nr. 502 af 6. juni 2007 om tilskud til
Grønlands hjemmestyre for 2008 og 2009, som foreslås
ophævet med forslag til lov om Grønlands Selvstyre.
Der henvises nærmere til bemærkningerne til
§ 5 nedenfor.
For så vidt angår de
ansættelsesmæssige forhold for den, der ved lovens
ikrafttræden er ansat som biskop over Grønlands stift,
henvises nærmere til bemærkningerne til § 8
nedenfor.
Der foreslås endvidere en ændring af lov om
mineralske råstoffer i Grønland. Der henvises
nærmere til bemærkningerne til § 9
nedenfor.
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser
Lovforslaget ophæver en række love som
følge af forslaget til lov om Grønlands Selvstyre.
Lovforslaget om Grønlands Selvstyre indeholder en
beskrivelse af de økonomiske relationer mellem
Grønland og Danmark. Der henvises til bemærkningerne
til dette lovforslag.
Forslaget i § 8 om de fremtidige
ansættelsesvilkår for biskoppen over Grønlands
stift har konsekvenser for betaling af løn og pension m.v.
til biskoppen, idet staten dog kompenseres herfor af hjemmestyret.
I dag afholder staten udgifterne til løn og pension m.v. til
biskoppen. Såfremt biskoppen overgår til
ansættelse under vedkommende grønlandske myndighed,
afholdes løn m.v. til biskoppen af denne myndighed.
Såfremt biskoppen opretholder sit ansættelsesforhold
til staten, kompenserer vedkommende grønlandske myndighed
fortsat staten løn m.v. til biskoppen. I begge
tilfælde indbetaler vedkommende grønlandske myndighed
et løbende pensionsbidrag til statskassen til dækning
af statens pensionsbyrde for biskoppen.
Lovforslaget skønnes herudover ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for staten.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for kommuner og regioner.
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske
konsekvenser for borgerne.
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
3. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgere | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
4. Hørte myndigheder mv.
Grønlands Hjemmestyre
Færøernes landsstyre
Højesteret
Præsidenterne for Østre Landsret og Vestre
Landsret
Domstolsstyrelsen
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Den foreslåede bestemmelse er en konsekvens af forslaget
til lov om Grønlands Selvstyre. Hidtil har Aarhus
Universitet udført opgaver på
råstofområdet efter opdrag fra miljøministeren.
Hvis råstofområdet overtages af Grønlands
Selvstyre, skabes der med bestemmelsen sikkerhed for, at Aarhus
Universitet fortsat kan forpligtes til at udføre opgaverne
mod betaling.
Til § 2
Ved stk. 1 og 2 foreslås en videreførelse af
§ 3 i lov for Grønland om arealanvendelse,
byudvikling og bebyggelse, idet arealtildeling fortsat skal kunne
foretages af vedkommende rigsmyndighed efter forhandling med
Grønlands Selvstyre. Der er ikke tilsigtet ændringer i
bestemmelsens anvendelsesområde.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse er en videreførelse af
§ 4, stk. 3, i lov om sundhedsvæsenet i
Grønland. Der er ikke tilsigtet ændringer i
bestemmelsens anvendelsesområde.
Til § 4
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 er en
videreførelse af § 1, stk. 3, i lov for
Grønland om telekommunikation. Den foreslåede
bestemmelse i stk. 2 er en videreførelse af
§ 3 i lov for Grønland om telekommunikation. Der
er ikke tilsigtet ændringer i disse bestemmelsers
anvendelsesområde.
Til § 5
Bestemmelsen er en videreførelse af § 4 i lov
nr. 502 af 6. juni 2007 om tilskud til Grønlands hjemmestyre
for 2008 og 2009, som foreslås ophævet med forslag til
lov om Grønlands Selvstyre.
Ifølge aftale af 21. august 1990 mellem den danske
regering og Grønlands landsstyre, jf. Skatteministeriets
bekendtgørelse nr. 800 af 26. november 1990 som ændret
ved tillægsaftale af 31. august 1997, træder
Grønland tilbage fra beskatning af bl.a. løbende
rentetilskrivninger af pensionsopsparingskonti i pengeinstitutter
mv. og visse bidrag fra arbejdsgivere til obligatoriske
pensionsordninger. Endvidere træder Grønland tilbage
fra beskatning af dagpenge og rejsegodtgørelse, som
udbetales af den danske stat og danske kommuner i forbindelse med
udførelsen af offentlige erhverv. Ifølge aftalen, der
har haft virkning fra 1. januar 1991, kompenseres Grønland
for denne tilbagetræden fra beskatning ved overførsel
af et modsvarende beløb fra den danske stat.
Kompensationsbeløbet er fra og med 1999 fastsat til 16,1
mio. kr. på pensionsområdet og 2,4 mio. kr. på
dagpenge/rejsegodtgørelsesområdet. Beløbene,
der er fastsat i 1998-niveau, reguleres i overensstemmelse med den
generelle pris- og lønudvikling på finansloven.
Beløbet udgør 23,5 mio. kr. i 2008.
Til § 6
Bestemmelsen regulerer lovens ikrafttræden. Det er heri
fastsat, at loven træder i kraft den 21. juni 2009 samtidig
med lov om Grønlands Selvstyre.
Til § 7
Ved bestemmelsen i stk. 1 ophæves de
bemyndigelseslove, der er gennemført i henhold til
§ 5 i den nugældende lov om Grønlands
hjemmestyre.
Bestemmelsen i stk. 2 indebærer, at
landstingsforordninger udstedt med hjemmel i de bemyndigelseslove,
der er nævnt i stk. 1, forbliver i kraft, indtil de
ophæves af rette myndighed. Heri ligger også, at
landstingsforordninger kan ændres af rette myndighed og
forblive i kraft. Det sikrer, at der ikke opstår retstomme
rum på de områder, hvor bemyndigelseslovene
foreslås ophævet.
Til § 8
I forbindelse med ophævelse af lov om kirken i
Grønland, jf. § 7, nr. 19, opstår der
spørgsmål om de fremtidige
ansættelsesvilkår for den, der ved den foreliggende
lovs ikrafttræden er ansat som biskop over Grønlands
stift.
Efter de gældende regler ansættes og afskediges
biskoppen over Grønlands stift ved kongelig resolution, jf.
§ 3, stk. 1, i lov om kirken i Grønland.
Biskoppens ansættelsesvilkår reguleres af lovgivningen
om statens tjenestemænd i Grønland. Biskoppen er ikke
omfattet af det brede offentlige ansættelsesområde i
§ 11 a i lov om statens tjenestemænd i
Grønland, jf. lovens § 37, stk. 1, og har
ikke pligt til at overgå til ansættelse under
vedkommende grønlandske myndighed.
Det foreslås i stk. 1,
at den, der ved lovens ikrafttræden er ansat som biskop over
Grønlands stift, fra dette tidspunkt tilbydes
ansættelse som tjenestemand under vedkommende
grønlandske myndighed med løn-, ansættelses- og
pensionsvilkår, der svarer til de for den
pågældende under ansættelsen i staten
gældende.
Hvis biskoppen ikke ønsker at overgå til
ansættelse under vedkommende grønlandske myndighed,
opretholdes ansættelsesforholdet til staten, men den
pågældende varetager sin tjeneste under vedkommende
grønlandske myndighed, jf. bestemmelsen i stk. 2.
Det indebærer bl.a., at biskoppen fortsat vil være
omfattet af lovgivningen om statens tjenestemænd i
Grønland, herunder at afsked af tjenestemænd med
kongelig udnævnelse sker ved kongelig resolution.
Det findes hensigtsmæssigt at optage en bestemmelse i
loven om, at biskoppen ikke har krav på
rådighedsløn eller pension som følge af
bestemmelsen i stk. 2, 1. pkt.
Det foreslås, at bestemmelserne i § 37 a,
stk. 5, i lov om statens tjenestemænd i Grønland
og § 24 b, stk. 3, jf. stk. 1 og 2, i lov om
pension til statens tjenestemænd m.v. i Grønland
finder tilsvarende anvendelse, hvis biskoppen opretholder sit
ansættelsesforhold til staten.
Det indebærer, at vedkommende grønlandske
myndighed kompenserer staten lønninger og andre pligtige
ydelser til biskoppen og indbetaler et løbende
pensionsbidrag til statskassen til dækning af statens
pensionsbyrde for biskoppen.
Den foreslåede regulering af biskoppens forhold svarer
med de nødvendige tilpasninger til reguleringen af
forholdene for tjenestemænd i kirken i forbindelse med
kirkens overgang til Grønlands hjemmestyre, jf.
§ 37 a, stk. 1-3, i lov om statens
tjenestemænd i Grønland.
Til § 9
(lov om mineralske råstoffer i
Grønland)
Til nr. 1 (§ 7, stk. 3 og 4)
Med ændringen af § 7,
stk. 3, gives der mulighed for, at selskaber omfattet
af tvungen sambeskatning kan opnå udnyttelsestilladelse.
Opgørelsen af indtægter, der er omfattet af
indtægtsdefinitionen i § 7 i det samtidigt
fremsatte forslag til lov om Grønlands Selvstyre,
forudsættes korrigeret for virkningen af sambeskatningen,
således at alene indtægter m.v. vedrørende
udnyttelsesvirksomheden medregnes.
Endvidere skal selskabet forpligte sig til ikke at være
tyndere kapitaliseret end den koncern, selskabet indgår i.
Det indebærer, at forholdet mellem gæld og egenkapital
i selskabet ikke må være større end forholdet
mellem gæld og egenkapital i koncernen som helhed, uanset om
långiver er koncernforbundet eller ej, og uanset om denne er
indenlandsk eller udenlandsk. Selskabets fremmedkapital må
dog altid overstige egenkapitalen indtil forholdet 2:1, svarende
til grænsen i de gældende grønlandske
skatteregler om tynd kapitalisering af udenlandsk ejede selskaber.
Virkningen er således alene, at indenlandske koncerner
omfattes af samme kapitaliseringskrav som udenlandske koncerner.
Det medvirker til, at indkomster ikke vilkårligt flyttes til
et andet udenlandsk eller et andet grønlandsk selskab,
hvilket ville kunne udhule både selskabsskatteprovenuet og
grundlaget for indtægtsdefinitionen eller kun
sidstnævnte. Herudover finder skattelovgivningens regler om
tynd kapitalisering uændret anvendelse på
selskabet.
De pågældende selskaber skal forpligte sig til
generelt, dvs. ikke kun ved handel med interesseforbundne parter,
at handle til armslængdepriser og på
armslængdevilkår, dvs. til samme priser og på
samme vilkår som ved transaktioner mellem uafhængige
parter i overensstemmelse med OECD's retningslinier for principper
og fremgangsmåder i transfer pricing-sager.
Dette bidrager til, at der ikke sker vilkårlig
overflytning af rettighedshavers indtægter til selskaber,
hvis indtægter ikke er omfattet af indtægtsdefinitionen
i § 7 i forslag til lov om Grønlands
Selvstyre.
I § 7, stk. 4,
opretholdes og præciseres muligheden for, at fysiske personer
kan opnå en tilladelse til småskala udnyttelse af
hårde mineraler.
Tilladelse til udnyttelse af mineralske råstoffer kan
som hovedregel kun meddeles til aktieselskaber. Det er dog under
visse omstændigheder muligt for fysiske personer at
opnå udnyttelsestilladelser i medfør af den
gældende råstoflov.
Fysiske personer kan således opnå tilladelse til
småskala udnyttelse af hårde mineraler i medfør
af råstofloven og indenfor rammerne af de til enhver tid
gældende standardvilkår. Der kan kun meddeles
tilladelse til småskala udnyttelse af hårde mineraler,
når aktiviteten holdes på et så beskedent niveau,
at der ikke er grund til at kræve en almindelig tilladelse
efter stk. 3.
Til nr. 2 (§ 8, stk. 3)
Efter § 7 i forslag til lov om Grønlands
Selvstyre er indtægter ved enhver beskatning af
råstofvirksomhed omfattet af indtægtsdefinitionen i
§ 7. Adgangen til at give skattefrihed forudsætter
derfor, at skatten erstattes af mindst lige så byrdefulde
afgifter, der fuldt ud er omfattet af indtægtsdefinitionen i
selvstyrelovens § 7.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 9. I
lov om mineralske råstoffer i Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 368 af 18. juni 1998, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 7.
--- Stk. 3.
En tilladelse til udnyttelse af mineralske råstoffer kan som
hovedregel kun meddeles til aktieselskaber, der har hjemsted i
Grønland, som alene udfører virksomhed i
medfør af tilladelser i henhold til denne lov, og som ikke
sambeskattes med andre selskaber. Rettighedshaveren skal endvidere
råde over fornøden sagkundskab og økonomisk
baggrund for den pågældende
udnyttelsesvirksomhed. Stk. 4.
En tilladelse til udnyttelse er gældende for de i kapitel 4
og 5 nævnte perioder. Perioden kan ikke overstige 50
år. Stk. 5.
En tilladelse til udnyttelse ophører, når
udnyttelsesvirksomheden er indstillet og den i § 19
nævnte nedlukning er gennemført, jf.
§ 20. Stk. 6.
Landsstyret kan fastsætte bestemmelser om betaling af gebyr
for meddelelse af tilladelser efter stk. 1 samt for
indsendelse af ansøgninger herom. | | 1.§ 7,
stk. 3, ophæves, og i stedet indsættes: »Stk. 3. En tilladelse til
udnyttelse af mineralske råstoffer kan kun meddeles til
aktieselskaber. Selskabet må alene udføre virksomhed i
medfør af tilladelser i henhold til denne lov og må
ikke sambeskattes med andre selskaber, medmindre der er tale om
tvungen sambeskatning. Selskabet skal som hovedregel have hjemsted
i Grønland. Selskabet må ikke være tyndere
kapitaliseret end den koncern, selskabet indgår i, dog
må selskabets fremmedkapital altid overstige egenkapitalen
indtil forholdet 2:1. Selskabet skal generelt handle til
armslængdepriser og på armslængdevilkår.
Rettighedshaveren skal endvidere råde over fornøden
sagkundskab og økonomisk baggrund for den
pågældende udnyttelsesvirksomhed. Stk. 4.
En tilladelse til småskala udnyttelse af hårde
mineraler kan, uanset stk. 3, meddeles til fysiske personer,
der er fast bosiddende og fuldt skattepligtige i Grønland.
Bestemmelserne i stk. 3, 5. og 6. pkt., finder tilsvarende
anvendelse med de fornødne tillempelser.« Stk. 4-6 bliver herefter til
stk. 5-7. |
| | |
§ 8.
--- Stk. 3. I
sammenhæng med fastsættelse af en rettighedshavers
ydelser til myndighederne efter stk. 1-2 kan der meddeles
rettighedshaveren fritagelse for beskatning af den af tilladelsen
omfattede virksomhed. | | 2.§ 8,
stk. 3, affattes således: »Stk. 3. I sammenhæng med
fastsættelse af en rettighedshavers ydelser til myndighederne
efter stk. 1 og 2 kan der meddeles rettighedshaveren
fritagelse for beskatning af den virksomhed, der er omfattet af
tilladelsen, hvis virksomheden dermed er pålagt afgifter, der
er mindst lige så byrdefulde, som beskatningen ville have
været, og afgifterne fuldt ud er omfattet af
indtægtsdefinitionen i § 7 i lov om
Grønlands Selvstyre.« |