Skriftlig fremsættelse (25.
februar 2009)
Justitsministeren
(Brian Mikkelsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
forvaltningsloven og lov om behandling af personoplysninger
(Udveksling af oplysninger mellem forvaltningsmyndigheder)
(Lovforslag nr. L 137).
1. Formålet med lovforslaget
er at gennemføre en forenkling af reglerne om adgangen til
at videregive oplysninger inden for den offentlige
forvaltning.
Lovforslaget bygger på de overvejelser og anbefalinger,
som fremgår af den betænkning, som blev afgivet i
december 2008 af Udvalget om udveksling af oplysninger inden for
den offentlige forvaltning (betænkning nr. 1500/2008).
2. Lovforslaget indeholder
følgende hovedelementer:
Det foreslås, at adgangen til både elektronisk og
manuelt at videregive personoplysninger mellem forskellige
forvaltningsmyndigheder fremover reguleres af persondataloven. Der
vil herefter gælde samme adgang til at udveksle
personoplysninger med en anden forvaltningsmyndighed,
uafhængigt af på hvilken måde udvekslingen sker,
herunder om det sker elektronisk eller manuelt.
Det vil bl.a. betyde følgende:
- Der vil ske en
vis udvidelse af adgangen til manuelt at videregive
personoplysninger mellem forvaltningsmyndigheder, idet der bl.a. i
forhold til de gældende regler vil være en øget
mulighed for at videregive oplysninger, hvis det er
nødvendigt for den modtagende myndigheds sagsbehandling.
- Både
adgangen til at videregive fortrolige og ikke-fortrolige
oplysninger vil blive omfattet af reguleringen i persondataloven
(forvaltningsloven regulerer i modsætning hertil i dag alene
videregivelse af fortrolige oplysninger).
- Datatilsynet vil
blive tilsynsmyndighed i forhold til (også) manuel
videregivelse af personoplysninger mellem forskellige
forvaltningsmyndigheder (som hidtil har været omfattet af
forvaltningslovens § 28).
De bestemmelser i persondataloven, som efter lovforslaget vil
gælde for manuel videregivelse af personoplysninger mellem
forvaltningsmyndigheder, er persondatalovens § 5, stk. 1-3 (om
grundlæggende principper for behandling af
personoplysninger), §§ 6-8 (om almindelige betingelser
for behandling af personoplysninger), § 10 (om statistiske og
videnskabelige undersøgelser), § 11, stk. 1 (om
personnummer), § 38 (om tilbagekaldelse af samtykke) og §
40 (om klageadgang til Datatilsynet). Endvidere vil
persondatalovens kapitel 16 (om Datatilsynet) som nævnt komme
til at gælde.
Lovforslaget vil herudover betyde, at reguleringen af adgangen
til at videregive henholdsvis fortrolige oplysninger om juridiske
personer samt oplysninger, der - uden at være
personoplysninger - af andre grunde er fortrolige, som hidtil vil
være fastsat i forvaltningsloven.
Der foreslås i den forbindelse visse ændringer i
forvaltningslovens regler om videregivelse af fortrolige
oplysninger om juridiske personer mv. Det drejer sig navnlig om at
tilpasse kravene til samtykke i den gældende forvaltningslovs
§ 28, stk. 4 og 5, til de krav til samtykke, der følger
af persondataloven.
Med lovforslaget lægges der ikke i øvrigt op til
at foretage ændringer af den gældende regulering i
forvaltningsloven.
3. Idet jeg i øvrigt henviser
til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg
hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.