Fremsat den 25. februar 2009 af
integrationsministeren (Birthe Rønn Hornbech)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Ophævelse af overgangsordningen for
statsborgere i Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen,
Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 808 af 8. juli 2008, som ændret
ved lov nr. 431 af 1. juni 2008, § 40 i lov nr. 1336 af 19.
december 2008 og lov nr. 1397 af 27. december 2008, foretages
følgende ændringer:
1. § 6 affattes således:
»§ 6. Efter ansøgning
udstedes der registreringsbevis eller opholdskort til
udlændinge, der er omfattet af EU-reglerne, jf.
§ 2, stk. 4 og 5.«
2. § 9 a affattes således:
Ȥ 9 a. Der kan gives
opholdstilladelse til en udlænding på grundlag af
beskæftigelse eller selvstændig erhvervsvirksomhed, jf.
stk. 2.
Stk. 2. Der kan
efter ansøgning gives opholdstilladelse til en
udlænding,
1) der på
baggrund af et af ministeren for flygtninge, indvandrere og
integration fastsat pointsystem mindst har opnået et bestemt
antal point (greencardordningen), jf. stk. 6,
2) der har
indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse
inden for et fagområde, hvor der er mangel på
kvalificeret arbejdskraft (positivlisten),
3) der har
indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse
inden for et fagområde, hvor ansættelsen
indebærer en årlig aflønning på et af
ministeren for flygtninge, indvandrere og integration fastsat
mindstebeløb (beløbsordningen),
4) der er ansat i
en international koncern med afdeling i Danmark
(koncernopholdstilladelse),
5) hvis
opholdstilladelse efter §§ 7-9 eller 9 b-9 e
nægtes forlænget efter § 11, stk. 2, jf.
§ 19, stk. 1, eller inddrages efter § 19,
stk. 1, når udlændingen er i et fast
ansættelsesforhold af længere varighed eller gennem en
længere periode har drevet selvstændig
erhvervsvirksomhed og beskæftigelsesmæssige eller
erhvervsmæssige hensyn taler derfor
(arbejdsmarkedstilknytning), eller
6) hvis
væsentlige beskæftigelsesmæssige eller
erhvervsmæssige hensyn i øvrigt taler for at
imødekomme ansøgningen.
Stk. 3.
Opholdstilladelse efter stk. 2 skal betinges af, at
udlændingen og personer, der meddeles opholdstilladelse som
følge af familiemæssig tilknytning til
udlændingen, ikke modtager hjælp efter lov om aktiv
socialpolitik. Opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1, skal
endvidere betinges af, at udlændingens forsørgelse og
forsørgelsen af personer, der meddeles opholdstilladelse som
følge af familiemæssig tilknytning til
udlændingen, er sikret gennem egne midler det første
år af opholdet her i landet.
Stk. 4.
Ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1-4 og
6, kan indgives, behandles og tillægges opsættende
virkning her i landet, hvis udlændingen har lovligt ophold,
medmindre særlige grunde taler derimod. Hvis
udlændingen ikke har lovligt ophold, kan ansøgning om
opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1-4 og 6, ikke indgives,
behandles eller tillægges opsættende virkning her i
landet, medmindre særlige grunde taler derfor.
Ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 5, kan
kun indgives af en udlænding, der opholder sig her i landet.
Ansøgninger om opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 5,
der indgives senere end 7 dage efter, at der er truffet endelig
afgørelse om nægtelse af forlængelse eller om
inddragelse af udlændingens opholdstilladelse efter
§§ 7-9 eller 9 b-9 e, kan ikke behandles eller
tillægges opsættende virkning her i landet, medmindre
ganske særlige grunde taler derfor.
Stk. 5. Det
regionale beskæftigelsesråd afgiver efter anmodning fra
Udlændingeservice en udtalelse om, hvorvidt betingelserne i
stk. 2, nr. 2-6, er opfyldt. Udtalelsen kan indhentes i
elektronisk form.
Stk. 6. Ministeren
for flygtninge, indvandrere og integration fastsætter
nærmere regler om en greencardordning, herunder
pointsystemet.
Stk. 7. En
udlænding, der har opholdstilladelse efter stk. 2, nr.
2-4 eller 6, og som har indgået aftale eller fået
tilbud om et nyt ansættelsesforhold, kan efter indgivelse af
ansøgning om opholdstilladelse i medfør af det nye
ansættelsesforhold opholde sig her i landet og arbejde i
tiden, indtil der er taget stilling til, om udlændingen kan
meddeles opholdstilladelse. Ansøgning om ny
opholdstilladelse skal indgives senest på det tidspunkt, hvor
udlændingen påbegynder nyt arbejde.
Stk. 8. En
udlænding, der har opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 2
eller 3, og som bliver uforskyldt ledig, kan gives
opholdstilladelse i op til 6 måneder fra ansættelsens
ophør med henblik på at søge nyt arbejde.
Udlændingen skal senest umiddelbart efter, at
udlændingens ansættelsesforhold er ophørt,
indgive ansøgning herom. Stk. 3 og 7 finder tilsvarende
anvendelse.
Stk. 9. En
opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1, kan forlænges,
hvis udlændingen
1) er i fast
beskæftigelse af et vist omfang på tidspunktet for
afgørelse om forlængelse eller
2) har været
i fast beskæftigelse af et vist omfang og er blevet
uforskyldt ledig i indtil 3 måneder før tidspunktet
for indgivelse af ansøgning om forlængelse.
Stk. 10. En
opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 2, kan forlænges,
uanset at fagområdet på tidspunktet for
afgørelse om forlængelse ikke er omfattet af
positivlisten, hvis udlændingen er i samme
ansættelsesforhold, som lå til grund for meddelelse af
opholdstilladelsen.
Stk. 11. En
opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 3, kan forlænges,
uanset at den årlige aflønning ikke opfylder
mindstebeløbet på tidspunktet for afgørelse om
forlængelse, hvis udlændingen er i samme
ansættelsesforhold og den årlige aflønning
fortsat opfylder den beløbsgrænse, som lå til
grund for meddelelse af opholdstilladelsen.«
3. I
§ 14, stk. 1, nr. 2,
udgår », dog ikke statsborgere i Bulgarien, Estland,
Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien,
Tjekkiet og Ungarn, der ikke opfylder betingelserne i
§ 6, jf. § 9 a, stk. 5 og 6«.
4. I
§ 33, stk. 3, 1. pkt.,
udgår », dog ikke opholdstilladelse efter § 9
a, stk. 20«.
5. I
§ 42 a, stk. 3, nr. 1,
ændres »en opholdstilladelse efter § 6 eller
§§ 9-9 f« til: »et registreringsbevis
eller et opholdskort efter § 6 eller i medfør af
en opholdstilladelse efter §§ 9-9 f«.
6. § 59, stk. 8,
ophæves.
Stk. 9-10 bliver herefter stk. 8-9.
§ 2
Loven træder i kraft
den 1. maj 2009.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for disse
landsdele med de afvigelser, som de særlige
færøske eller grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse |
| | | | |
1. | Lovforslagets baggrund og indhold | 3 |
2. | Ophævelse af overgangsordningen for
arbejdstagere fra Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen,
Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn | 4 |
| 2.1. | Gældende regler om opholdsret for
arbejdstagere fra Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen,
Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn | 4 |
| | 2.1.2. | Gældende kompetenceregler | 6 |
| 2.2. | Forslag til ophævelse af
overgangsordningen for arbejdstagere der er statsborgere i
Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien,
Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn | 6 |
| 2.3. | Kompetencen til at behandle sagerne efter
ophævelse af overgangsreglerne | 6 |
3. | Bekæmpelse af omgåelse i
relation til udenlandsk arbejdskraft | 7 |
4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | 7 |
5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 8 |
6. | Miljømæssige
konsekvenser | 8 |
7. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 8 |
8. | Forholdet til EU-retten | 8 |
9. | Hørte myndigheder m.v. | 8 |
10. | Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget | 9 |
1. Lovforslagets baggrund og
indhold
Med lovforslaget gennemføres de ændringer af
udlændingeloven, der følger af aftalen af 4. december
2008 mellem regeringen, Venstre, Konservative, Socialdemokraterne,
Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre (forligskredsen) om
ophævelse af overgangsregler for arbejdstagere fra
Rumænien og Bulgarien.
Aftalen af 4. december 2008 indebærer en ophævelse
af overgangsordningen for arbejdstagere, der er statsborgere i
Bulgarien og Rumænien, med virkning fra den 1. maj 2009.
Aftalen ophæver overgangsreglerne af 2. december 2003 som
revideret den 5. april 2006 og den 29. juni 2007. Endvidere
følger det af tiltrædelsestraktaten, at
overgangsreglerne for arbejdstagere, der er statsborgere i Estland,
Letland, Litauen, Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn
ophører fra den 1. maj 2009, idet overgangsreglerne kun kan
forlænges indtil den 1. maj 2011 i tilfælde af
alvorlige forstyrrelser af arbejdsmarkedet eller risiko herfor.
Dette er ikke tilfældet for Danmarks vedkommende.
Den 2. december 2003 indgik regeringspartierne aftale med
Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti
og Kristendemokraterne om adgangen til det danske arbejdsmarked for
statsborgere fra de nye EU-lande efter udvidelsen af EU pr. 1. maj
2004. Ved aftalen blev der i en overgangsperiode etableret et
regelsæt for meddelelse af opholds- og arbejdstilladelse til
arbejdstagere fra de nye EU-lande.
Lov nr. 283 af 26. april 2004 udmøntede den del af
aftalen, som krævede ændring af
udlændingelovgivningen. Der blev indført regler om, at
arbejdstagere, der er statsborgere i Estland, Letland, Litauen,
Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn, i en
overgangsperiode alene kunne tage beskæftigelse i Danmark,
hvis de havde opnået opholds- og arbejdstilladelse. Opholds-
og arbejdstilladelse blev alene udstedt, hvis der var tale om
beskæftigelse på overenskomstmæssige eller
på anden måde sædvanlige løn- og
ansættelsesvilkår.
Ved aftale af 5. april 2006 besluttede forligskredsen at
forlænge overgangsordningen til den 1. maj 2009.
Forligskredsen besluttede samtidig at justere overgangsordningen
med henblik på yderligere at smidiggøre adgangen til
det danske arbejdsmarked for østeuropæisk
arbejdskraft. Det blev ligeledes aftalt, at overgangsordningen som
udgangspunkt tilsvarende skulle finde anvendelse for Bulgarien og
Rumænien, når disse lande blev optaget i EU. De
justeringer, som krævede ændring af
udlændingeloven, blev gennemført ved lov nr. 532 af 8.
juni 2006.
Forligskredsen besluttede også løbende over de
næste tre år at overveje en gradvis udfasning af
overgangsordningen med henblik på at sikre, at det danske
arbejdsmarked gradvist blev tilpasset en situation uden
overgangsordning pr. 1. maj 2009.
I overensstemmelse hermed indgik forligskredsen en aftale af
29. juni 2007, hvorved overgangsreglerne for statsborgere fra
Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien,
Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn blev revideret
således, at disse statsborgere fremover blev undtaget fra
kravet om opholds- og arbejdstilladelse, hvis de blev ansat i et
ansættelsesforhold dækket af en overenskomst. De blev i
stedet omfattet af EU-reglerne og får i lighed med
statsborgere fra de øvrige EU-lande et registreringsbevis
fra statsforvaltningerne.
Lov nr. 264 af 23. april 2008 udmøntede den del af
aftalen, som krævede ændringer af
udlændingeloven.
Overgangsforanstaltningerne er således gradvist blevet
udfaset, og kravet om arbejdstilladelse omfatter nu kun arbejde,
der ikke er dækket af en overenskomst.
Det følger af tiltrædelsestraktaten, at
overgangsforanstaltningerne for Estland, Letland, Litauen, Polen,
Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn ophører helt pr. 1.
maj 2009.
Det er regeringens opfattelse, at udvidelsen af EU med de
nævnte otte øst- og centraleuropæiske lande pr.
1. maj 2004 og med Bulgarien og Rumænien pr. 1. januar 2007
har haft afgørende betydning for en positiv økonomisk
og politisk udvikling i Europa efter murens fald.
Siden de første forhandlinger i 2003 har forligskredsen
lagt vægt på at åbne det danske arbejdsmarked for
arbejdstagere fra de nye østeuropæiske EU-lande, mens
det samtidig har været afgørende at sikre ordnede
forhold og at modvirke omgåelse og illegalt arbejde.
Regeringen finder, at østaftalen har været en succes.
Den har bidraget til at sikre ordnede forhold på det danske
arbejdsmarked, samtidig med at østeuropæiske
arbejdstagere har bidraget positivt til vækst og
beskæftigelse i Danmark - bl.a. ved at modvirke
flaskehalsproblemer på det danske arbejdsmarked.
Siden Rumænien og Bulgarien den 1. januar 2007 blev
medlemmer af EU, har Danmark som nævnt anvendt samme
overgangsforanstaltninger for disse to lande som for Estland,
Letland, Litauen, Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og
Ungarn.
På den baggrund, og idet tilgangen af arbejdskraft fra
Rumænien og Bulgarien til Danmark har været beskeden og
ikke har foranlediget særlige problemer på det danske
arbejdsmarked, er der efter regeringens opfattelse ikke noget, der
tilsiger, at der efter den 1. maj 2009 skal opretholdes
overgangsregler alene for disse to lande.
Forligskredsen er enig om at udfase overgangsordningen for
Rumænien og Bulgarien pr. 1. maj 2009, og den politiske
aftale af 4. december 2008 indebærer derfor, at
overgangsreglerne for statsborgere fra Bulgarien og Rumænien
ophæves med virkning fra den 1. maj 2009. Fra den 1. maj 2009
bliver de pågældende - som statsborgere fra Estland,
Letland, Litauen, Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn -
således omfattet af EU-reglerne på lige fod med
statsborgere fra de oprindelige EU-lande.
Samtidig lægger forligskredsen vægt på en
fortsat myndighedsindsats i forhold til at forebygge omgåelse
og illegalt arbejde. Der henvises til afsnit 3.
2. Ophævelse af
overgangsordningen for arbejdstagere fra Bulgarien, Estland,
Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien,
Tjekkiet og Ungarn
2.1. Gældende regler om
opholdsret for arbejdstagere fra Bulgarien, Estland, Letland,
Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og
Ungarn
Efter udlændingelovens § 6, stk. 2, har
en udlænding, der er statsborger i Bulgarien, Estland,
Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien,
Tjekkiet eller Ungarn, ret til ophold her i landet ud over de
tidsrum, der følger af § 2, stk. 1 (3
måneder eller - hvis den pågældende er
arbejdssøgende - 6 måneder), hvis den
pågældende har indgået aftale eller fået
tilbud om ordinær beskæftigelse hos en herværende
arbejdsgiver, der har indgået en gældende dansk
overenskomst, som vedrører det pågældende
arbejde, og hvor der som aftalepart på
lønmodtagersiden mindst er tale om en lokal fagforening, som
er medlem af en landsdækkende
lønmodtagerorganisation.
Efter udlændingelovens § 6, stk. 3, har
en udlænding, der er statsborger i Bulgarien, Estland,
Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien,
Tjekkiet eller Ungarn, ret til ophold her i landet ud over de
tidsrum, der følger af § 2, stk. 1, hvis den
pågældende inden for et arbejdsområde, hvor
løn- og ansættelsesvilkårene sædvanligvis
alene er reguleret i en individuel ansættelseskontrakt, har
indgået aftale eller fået tilbud om ordinær
beskæftigelse hos en herværende arbejdsgiver som
forsker, underviser, funktionær i en ledende stilling eller
specialist m.v., og arbejdsgiveren har indgået en
gældende dansk overenskomst, hvor der som aftalepart på
lønmodtagersiden mindst er tale om en lokal fagforening, som
er medlem af en landsdækkende lønmodtagerorganisation.
Arbejdsgiveren skal over for statsforvaltningen afgive en
erklæring på tro og love om, at ansættelsen sker
på disse vilkår.
Hvis en arbejdstager, der er statsborger i Bulgarien, Estland,
Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien,
Tjekkiet eller Ungarn, er omfattet af udlændingelovens
§ 6, stk. 2 eller stk. 3, udstedes der
således efter ansøgning registreringsbevis, jf.
EU-opholdsbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 300 af
29. april 2008, som ændret ved bekendtgørelse nr. 984
af 2. oktober 2008).
Er en arbejdstager, der er statsborger i Bulgarien, Estland,
Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien,
Tjekkiet eller Ungarn, ikke omfattet af udlændingelovens
§ 6, stk. 2 eller 3, skal den pågældende
søge om arbejdstilladelse, jf. udlændingelovens
§ 9 a, jf. § 6, stk. 1.
Efter udlændingelovens § 9 a, stk. 5, kan
der udstedes arbejdstilladelse til en udlænding, der er
statsborger i Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen,
Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet eller Ungarn, hvis
kravene i § 6, stk. 2, ikke er opfyldt, og den
pågældende har indgået aftale eller fået
tilbud om ordinær beskæftigelse hos en herværende
arbejdsgiver, der ikke har indgået en gældende dansk
overenskomst, der vedrører det pågældende
arbejde, og hvor der som aftalepart på
lønmodtagersiden mindst er tale om en lokal fagforening, som
er medlem af en landsdækkende lønmodtagerorganisation.
Beskæftigelsen skal være mindst 30 timer om ugen og ske
på sædvanlige løn- og
ansættelsesvilkår.
Efter udlændingelovens § 9 a, stk. 6, kan
der udstedes arbejdstilladelse til en udlænding, der er
statsborger i Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen,
Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet eller Ungarn, hvis
kravene i § 6, stk. 3, ikke er opfyldt og den
pågældende har indgået aftale eller fået
tilbud om ordinær beskæftigelse som forsker,
underviser, funktionær i en ledende stilling eller specialist
m.v. hos en herværende arbejdsgiver, der ikke har
indgået en gældende dansk overenskomst, hvor der som
aftalepart på lønmodtagersiden mindst er tale om en
lokal fagforening, som er medlem af en landsdækkende
lønmodtagerorganisation. Beskæftigelsen skal
være mindst 30 timer om ugen og være inden for et
arbejdsområde, hvor løn- og
ansættelsesvilkårene sædvanligvis alene er
reguleret i en individuel ansættelseskontrakt.
Hvis en arbejdstager, der er statsborger i Bulgarien, Estland,
Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien,
Tjekkiet eller Ungarn, får beskæftigelse inden for det
ikke overenskomstdækkede område, kan der således
efter ansøgning gives arbejdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a.
Det er en generel betingelse for meddelelse af
arbejdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a,
stk. 5, at der er tale om ordinær beskæftigelse,
hvorved forstås beskæftigelse uden offentligt tilskud.
Der kan derfor ikke meddeles arbejdstilladelse efter bestemmelsen
på grundlag af beskæftigelse i form af eksempelvis
fleksjob eller skånejob.
Efter udlændingelovens § 9 a, stk. 8, er
arbejdstilladelse efter § 9 a, stk. 5 og 6, betinget
af, at den herværende arbejdsgiver er registreret hos told-
og skatteforvaltningen som indeholdelsespligtig efter
kildeskatteloven. Udlændingeservice kan indhente oplysning
herom fra told- og skatteforvaltningen. Oplysningerne kan indhentes
i elektronisk form.
Med henblik på at sikre, at offentlige myndigheder
forholder sig neutralt i forbindelse med igangværende
arbejdskonflikter, kan der ikke gives arbejdstilladelse efter
udlændingelovens § 9 a, stk. 5 og 6, hvis den
herværende arbejdsgiver er omfattet af en lovlig
arbejdskonflikt, jf. § 9 a, stk. 10.
Endvidere er arbejdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 5, betinget af, at den indgåede
ansættelsesaftale eller det fremsatte ansættelsestilbud
indeholder de oplysninger, der er nævnt i § 2,
stk. 2, i lov om arbejdsgiverens pligt til at underrette
lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet, jf. § 9 a, stk. 9.
I sager om arbejdstilladelse efter udlændingelovens
§ 9 a, stk. 5, afgiver den herværende
arbejdsgiver over for Udlændingeservice erklæring om,
hvorvidt løn- og ansættelsesforholdene er
sædvanlige, og om, hvorvidt de i § 9, stk. 9,
nævnte oplysninger er indeholdt i ansættelsesaftalen
eller -tilbuddet, jf. § 9 a, stk. 11.
Efter udlændingelovens § 9 a, stk. 12,
afgiver det regionale beskæftigelsesråd efter anmodning
fra Udlændingeservice en udtalelse om, hvorvidt de i
udlændingelovens § 9 a, stk. 5 eller 6,
angivne betingelser efter det regionale
beskæftigelsesråds opfattelse er opfyldt.
2.1.1. Gældende
kompetenceregler
Efter EU-opholdsbekendtgørelsens § 21 skal
EU-statsborgere med ret til tidsbegrænset ophold efter
bekendtgørelsen ansøge om registreringsbevis senest
tre måneder efter indrejsen, hvis opholdet forventes at vare
mere end tre måneder.
Statsforvaltningerne efterser ved modtagelse af en
ansøgning, om den pågældende arbejdstager skal
ansættes eller er ansat i et ansættelsesforhold, der er
dækket af en overenskomst, med henblik på at vurdere,
om sagen skal behandles af statsforvaltningerne eller
Udlændingeservice. Er der tale om ikke
overenskomstdækket arbejde, skal ansøgningen behandles
af Udlændingeservice. Som dokumentation for, om der er tale
om overenskomstdækket beskæftigelse, skal der forevises
en ansættelsesaftale eller et ansættelsestilbud med
henvisning til den omhandlede overenskomst.
Tilsvarende skal statsforvaltningerne ved modtagelse af en
ansøgning fra en specialist m.v. efterse, om den
pågældende skal ansættes eller er ansat på
en overenskomstdækket virksomhed med henblik på at
vurdere, om sagen skal behandles af statsforvaltningerne eller
Udlændingeservice. Ansøgningen skal være
ledsaget af en tro og love-erklæring underskrevet af
arbejdsgiveren.
Det fremgår af det udstedte registreringsbevis, at den
pågældende arbejdstager ikke må udføre
lønnet arbejde i Danmark, medmindre der er tale om
overenskomstdækket arbejde henholdsvis - for specialister
m.v. - en overenskomstdækket virksomhed. Dette gælder
dog ikke, når den pågældende har haft uafbrudt
tilknytning til det danske arbejdsmarked i de seneste 12
måneder, jf. udlændingelovens § 9 a,
stk. 7, og § 3, stk. 4, i
EU-opholdsbekendtgørelsen.
2.2. Forslag til ophævelse af
overgangsordningen for arbejdstagere, der er statsborgere i
Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien,
Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn
Forligskredsens aftale af 4. december 2008 indebærer, at
overgangsordningen for arbejdstagere, der er statsborgere fra
Bulgarien og Rumænien, i lighed med overgangsordningen for
arbejdstagere, der er statsborgere i Estland, Letland, Litauen,
Polen, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn,
ophæves.
Ophævelsen betyder, at der ikke længere vil blive
stillet krav om, at statsborgere fra Bulgarien, Estland, Letland,
Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og
Ungarn skal have udstedt arbejdstilladelse efter
udlændingelovens regler. De pågældende vil i
stedet blive omfattet af EU-reglerne.
Arbejdstagere, der er statsborgere i Bulgarien, Estland,
Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien,
Tjekkiet og Ungarn, vil således fremover i alle sager skulle
have et registreringsbevis fra statsforvaltningerne, jf.
§ 21 i EU-opholdsbekendtgørelsen. Efter denne
bestemmelse skal EU-statsborgere med ret til tidsbegrænset
ophold efter bekendtgørelsen ansøge om
registreringsbevis senest tre måneder efter indrejsen, hvis
opholdet forventes at vare mere end tre måneder.
Integrationsministeriet vil foretage de nødvendige
ændringer af EU-opholdsbekendtgørelsen og
udlændingebekendtgørelsen, der følger
heraf.
Integrationsministeriet vil endvidere foranledige, at der
orienteres om de ændrede regler på
udlændingemyndighedernes hjemmeside www.nyidanmark.dk.
2.3. Kompetencen til at behandle
sagerne efter ophævelse af overgangsreglerne
Efter udlændingelovens § 46 c kan
integrationsministeren fastsætte nærmere regler om, at
andre myndigheder end Udlændingeservice kan træffe
afgørelser vedrørende bl.a. registreringsbeviser og
opholdskort efter § 6 - udlændinge der er omfattet
af EU-reglerne - herunder hvilken myndighed der er klageinstans, og
at denne myndighed kan fastsætte nærmere regler for
sagernes behandling.
Afgørelser vedrørende opholdsdokumenter til
EU-statsborgere vil efter den foreslåede ophævelse af
overgangsordningen skulle træffes af statsforvaltningerne med
klageadgang til Udlændingeservice i alle sager, jf.
§ 33, stk. 1, og § 34, stk. 1, i
EU-opholdsbekendtgørelsen.
Arbejdstagere, der er statsborgere i Bulgarien, Estland,
Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien,
Tjekkiet og Ungarn, vil således fremover blive undtaget fra
kravet om arbejdstilladelse og vil i stedet skulle have udstedt et
registreringsbevis af statsforvaltningerne. Alle sådanne
sager vil fremover blive behandlet af statsforvaltningerne med
klageadgang til Udlændingeservice.
Integrationsministeriet vil foretage de nødvendige
ændringer af EU-opholdsbekendtgørelsen.
3. Bekæmpelse af omgåelse
i relation til udenlandsk arbejdskraft
Det fremgår af forligsaftalen af 4. december 2008, at
der lægges vægt på en fortsat myndighedsindsats i
forhold til at forebygge omgåelse og illegalt arbejde.
Indsatsen for ordnede forhold på det danske arbejdsmarked
skal således styrkes set i lyset af den frie
bevægelighed for arbejdstagere og tjenesteydere, bl.a.
ved:
1) at sikre en
effektiv udbredelse og anvendelse af Register for Udenlandske
Tjenesteydere (RUT). Registret indeholder oplysninger om
udenlandske virksomheder, som udstationerer medarbejdere, og
anvendes af Arbejdstilsynet, SKAT og politiet i forbindelse med
myndighedskontrol. Endvidere har arbejdsmarkedets parter adgang til
registrets oplysninger om de udenlandske virksomheder, der aktuelt
har opgaver i Danmark. Følgende initiativer
iværksættes med henblik på at sikre en effektiv
udbredelse og anvendelse af registret:
a) der
afsættes de fornødne midler til en effektiv
markedsføring af registret på relevante sprog,
b) der vil blive
informeret elektronisk om RUT på kvikskranken, der ventes
oprettet i medfør af lov om tjenesteydelser i det indre
marked,
c) der etableres et
tæt samarbejde mellem relevante myndigheder for at sikre
effektiv kontrol af, om udenlandske virksomheder er registreret i
RUT,
d) SKAT's og
Arbejdstilsynets kontrolaktioner vil også omfatte kontrol af
udenlandske virksomheders RUT-registrering,
e) manglende
registrering i RUT straffes med bøde. Hertil kommer de
gældende sanktioner, hvis der tillige er tale om
overtrædelse af fx momsregler eller
arbejdsmiljøregler,
f) partierne bag
aftalen vil, når yderligere erfaringer er indvundet, dog
senest medio 2009, evaluere håndhævelse af
registreringspligten,
2) at udenlandsk
arbejdskraft indgår som tema i SKAT´s indsatsplan for
2009, hvilket indebærer, at der i 2009 gennemføres
mindst seks kontrolaktioner,
3) at styrke
indsatsen for at imødegå udenlandske virksomheders
snyd med momsbetaling gennem en særlig arbejdsgruppe nedsat
af Skatteministeriet. Indførelsen af omvendt betalingspligt
vil også bidrage til at løse problemet,
4) at SKAT pr. 1.
januar 2009 opretter et landsdækkende Center Udland for at
styrke viden og indsats på området,
5) at
Arbejdstilsynet gennemfører fire bygge- og
anlægsaktioner inden for arbejdsmiljøområdet
direkte målrettet udenlandsk arbejdskraft. Disse aktioner
ligger ud over Arbejdstilsynets generelle indsats, hvor udenlandske
virksomheder underkastes tilsyn på samme vilkår som
danske virksomheder,
6) at
Arbejdstilsynet registrerer statsborgerskab ved arbejdsulykker
(gennemføres fra 1. januar 2009), og at problemstillinger
vedr. forebyggelse af arbejdsulykker, herunder muligheden for brug
af ID-kort og en generel sikkerhedsuddannelse, kortlægges og
drøftes i samarbejde mellem Arbejdstilsynet og byggeriets
parter primo 2009, hvorefter forligskredsen på
arbejdsmiljøområdet vil drøfte sagen.
7) at der
gennemføres samordnende kontrolaktioner mellem SKAT og
Arbejdstilsynet,
8) at
bekæmpelse af illegal arbejdskraft fastholdes som et
særligt prioriteret indsatsområde i Politiets
flerårsaftale (2007-2010). Dette indebærer en
realisering af den særlige handleplan på området,
som bl.a. omfatter udarbejdelse af lokale strategier, årlige
analyser på baggrund af statistik vedrørende illegalt
arbejde, fortsat deltagelse i SKAT's Fair Play-aktioner samt
gennemførelse af kurser om håndtering af sager
på området,
9) at arbejdet i
følgegruppen vedrørende omgåelse med deltagelse
af relevante myndigheder og arbejdsmarkedets parter
fortsættes,
10) at der sikres
fortsat overblik over tilgangen af udenlandsk arbejdskraft i et
udvidet nøgletalssystem, som vil omfatte arbejdstagere fra
hele EU, herunder udstationerede arbejdstagere, samt arbejdskraft
fra tredjelande,
11) at der gives
støtte til oplysning om regler og rettigheder på det
danske arbejdsmarked målrettet udenlandske arbejdstagere og
virksomheder. Der er i regi af Beskæftigelsesministeriet
afsat 5 mio. kr. i både 2009 og 2010 til puljen til oplysning
om det danske arbejdsmarked.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
De økonomiske konsekvenser for statsforvaltningerne er
beskedne. De økonomiske konsekvenser forbundet med
lovforslaget på Integrationsministeriets område
afholdes inden for de på finansloven for 2009 afsatte
rammer.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget forventes at smidiggøre tilgangen til det
danske arbejdsmarked for udenlandske arbejdstagere, der er
statsborgere i Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen,
Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn.
Yderligere bliver det nemmere at skifte mellem job, når
arbejdstageren er i Danmark.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Med lovforslaget foreslås den nationale overgangsordning
om adgang for statsborgere i Bulgarien, Estland, Letland, Litauen,
Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekket og Ungarn til
det danske arbejdsmarked ophævet.
Den nationale overgangsordning og ophævelsen heraf er i
overensstemmelse med tiltrædelsestraktaten af 16. april 2003,
jf. tiltrædelsesaktens artikel 24, der er knyttet til
tiltrædelsestraktaten, hvorved EU-medlemsstaterne indtil
udløbet af en periode på fem år efter
tiltrædelsesdatoen, det vil sige frem til den 1. maj 2009,
som en undtagelse fra bestemmelserne i artikel 1-6 i Rådets
forordning 1612/68/EØF af 15. oktober 1968 om
arbejdskraftens frie bevægelighed inden for
Fællesskabet kan anvende nationale foranstaltninger eller
bilaterale aftaler til at regulere adgangen til deres arbejdsmarked
for statsborgere i Estland, Letland, Litauen, Polen, Slovakiet,
Slovenien, Tjekkiet og Ungarn.
Tilsvarende gælder det med hensyn til statsborgere i
Bulgarien og Rumænien. Overgangsordningen har hjemmel i
tiltrædelsesaktens artikel 23, der er knyttet til
tiltrædelsestraktaten af 25. april 2005, hvorved
EU-medlemslandene indtil udløbet af en periode på fem
år efter tiltrædelsesdatoen, det vil sige frem til den
1. januar 2012, som en undtagelse fra bestemmelserne i artikel 1-6
i Rådets forordning 1612/68/EØF af 15. oktober 1968 om
arbejdskraftens frie bevægelighed inden for
Fællesskabet kan anvende nationale foranstaltninger eller
bilaterale aftaler til at regulere adgangen til deres arbejdsmarked
for statsborgere fra Bulgarien og Rumænien.
9. Hørte myndigheder m.v.
Lovforslaget har været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation, Amnesty
International, Beredskabsstyrelsen,
Beskæftigelsesrådet, Centralorganisationernes
Fællesudvalg, Danmarks rederiforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Danske
Regioner, Dansk Retspolitisk Forening, Dansk Røde Kors,
Danske Advokater, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den
Danske Europabevægelse, Det Centrale Handicapråd,
Dokumentations- og Rådgivningscenteret om Racediskrimination,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Flygtningenævnet,
Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af
Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Frederiksberg Kommune,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Færøernes Landsstyre,
Grønlands Landsstyre, Handel, Transport og
Serviceerhvervene, HK/Danmark, Håndværksrådet,
Institut for Menneskerettigheder, KL, Kommunale Tjenestemænd
og Overenskomstansatte, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagbevægelse, Københavns Kommune, Landbrugsraadet,
Landsorganisationen i Danmark, Ledernes Hovedorganisation,
Mellemfolkeligt Samvirke, Politiforbundet i Danmark,
Præsidenterne for Vestre og Østre landsret,
Retspolitisk forening, Retssikkerhedsfonden, Retterne i
København, Århus, Odense, Aalborg og Roskilde,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Etniske Minoriteter,
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger,
Sundhedskartellet, Sø- og Handelsretten, UNHCR og
Ægteskab uden grænser
10. Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ja. De økonomiske konsekvenser for
statsforvaltningerne er beskedne. De økonomiske konsekvenser
forbundet med lovforslaget på Integrationsministeriets
område afholdes inden for de på finansloven for 2009
afsatte rammer. |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Med lovforslaget foreslås den
nationale overgangsordning om adgang for statsborgere i Bulgarien,
Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet,
Slovenien, Tjekkiet og Ungarn til det danske arbejdsmarked
ophævet. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ved den foreslåede affattelse af § 6
videreføres den gældende bestemmelse i
udlændingelovens § 6, stk. 1, 1. pkt., mens de
gældende bestemmelser i udlændingelovens § 6,
stk. 1, 2. pkt., og stk. 2-4, ophæves.
Forslaget om at ophæve § 6, stk. 1, 2.
pkt., indebærer, at arbejdstagere, der er statsborgere i
Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien,
Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet eller Ungarn, ikke længere
skal have udstedt arbejdstilladelse efter udlændingeloven,
uanset om der er tale om beskæftigelse, der ikke er
overenskomstdækket. De pågældende omfattes i
stedet af EU-reglerne, jf. udlændingelovens § 6,
stk. 1, og EU-opholdsbekendtgørelsen.
De foreslåede ophævelser af § 6,
stk. 2 og 3, er en konsekvens af, at der med ophævelsen
af overgangsordningen ikke længere sondres mellem
overenskomstdækket og ikke overenskomstdækket
beskæftigelse. Ophævelsen af § 6,
stk. 4, er en konsekvens af ophævelsen af
stk. 2.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1
og 2.2.
Til nr. 2
Ved den foreslåede affattelse af § 9 a
videreføres de gældende bestemmelser i
udlændingelovens § 9 a, stk. 1, 1. pkt.,
stk. 2, 3, og 4. Endvidere videreføres stk. 15-20,
mens de gældende bestemmelser i udlændingelovens
§ 9 a, stk. 5-11 og stk. 13-14,
ophæves.
Bestemmelsen i stk. 12, videreføres. Dog slettes
henvisningen til stk. 5, 6 og 9 som en konsekvens af
ophævelsen af stk. 5-11.
Der foreslås endvidere en mindre sproglig justering af
§ 9 a, stk. 16, der videreføres i
§ 9 a, stk. 7.
Den foreslåede nye affattelse af udlændingelovens
§ 9 a er en konsekvens af, at der for arbejdstagere, som
er statsborgere i Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen,
Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet eller Ungarn - som
følge af ophævelsen af overgangsordningen - ikke
længere sondres mellem overenskomstdækket
beskæftigelse og ikke-overenskomstdækket
beskæftigelse. Disse statsborgere vil således blive
omfattet af EU-reglerne om arbejdstagere, jf.
udlændingelovens § 6, stk. 1, og
EU-opholdsbekendtgørelsen, på lige fod med andre
EU-statsborgere.
Der henvises til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.1
og 2.2.
Til nr. 3
Den foreslåede ophævelse er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 1 og 2.
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring, idet bestemmelsen i
udlændingelovens § 9 a, stk. 20, blev
ophævet ved lov nr. 486 af 17. juni 2008 om ændring af
udlændingeloven (Rekruttering af udenlandsk arbejdskraft
m.v.). Bestemmelsen var på daværende tidspunkt
indeholdt i § 9 a, stk. 15.
Til nr. 5
Der er tale om en teknisk ændring som følge af
direktiv 2004/38/EF, hvorved kravet om opholdstilladelse for
unionsborgere blev ophævet.
Til nr. 6
Ophævelsen af bestemmelsen i § 59,
stk. 8, er en konsekvens af den foreslåede
ophævelse af § 6, stk. 4.
Til § 2
Det foreslås i § 2, at loven træder i
kraft den 1. maj 2009.
Statsborgere fra Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen,
Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn omfattes
således af EU-reglerne på lige fod med andre
EU-statsborgere fra den 1. maj 2009. Dette gælder uanset
på hvilket tidspunkt, den pågældende har indgivet
ansøgning om arbejdstilladelse.
Det betyder, at ansøgninger fra statsborgere fra
Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien,
Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet eller Ungarn, der ikke er afgjort
den 1. maj 2009, skal behandles efter EU-reglerne.
Ansøgninger, som er indgivet til
Udlændingeservice men endnu ikke afgjort pr. 1. maj 2009, vil
færdigbehandles af Udlændingeservice. Verserende sager
hos Udlændingeservice pr. 1. maj 2009 skal således ikke
overdrages til statsforvaltningerne.
Indgives en ansøgning, der efter de foreslåede
nye regler skal behandles i første instans af
statsforvaltningerne fra den 1. maj 2009, derimod efter den 1. maj
2009 til Udlændingeservice, skal Udlændingeservice
videresende ansøgningen til statsforvaltningen.
Udlændingeservice skal i den forbindelse orientere
ansøgeren herom samt om baggrunden herfor.
Alle sager om forlængelse af arbejdstilladelser, der er
meddelt efter udlændingelovens § 9 a, stk. 5,
vil skulle behandles efter udlændingelovens § 6,
uanset om ansøgningen om forlængelse er indgivet
før lovens ikrafttræden, og uanset om den
pågældende har haft uafbrudt tilknytning til det danske
arbejdsmarked i de seneste 12 måneder. Ansøgning om
forlængelse skal efter lovens ikrafttræden indgives til
statsforvaltningerne. Ansøgninger om forlængelse, der
er indgivet til Udlændingeservice inden lovens
ikrafttræden vil, ligesom
førstegangsansøgninger, der er indgivet til
Udlændingeservice inden lovens ikrafttræden, skulle
færdigbehandles af Udlændingeservice.
Udlændingeservice vil fra lovforslagets
fremsættelse vejlede de udlændinge, der ansøger
om arbejdstilladelse på baggrund af beskæftigelse, jf.
udlændingelovens § 9 a, stk. 5 og 6, om, at de
vil blive omfattet af EU-reglerne, hvis lovforslaget
vedtages.
Til § 3
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale
gyldighedsområde og indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland. Loven
kan dog ved kongelig anordning helt eller delvist sættes i
kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de særlige
grønlandske og færøske forhold tilsiger.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
I det følgende gengives de
relevante dele af de relevante gældende bestemmelser i
udlændinge-loven, jf. lovbekendtgørelse nr. 808 af 8.
juli 2008, som ændret ved lov nr. 431 af 1. juni 2008, §
40 i lov nr. 1336 af 19. december 2008 og lov nr. 1397 af 27.
december 2008: | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 808 af 8. juli 2008, som ændret
ved lov nr. 431 af 1. juni 2008, § 40 i lov nr. 1336 af 19.
december 2008 og lov nr. 1397 af 27. december 2008 foretages
følgende ændringer: |
| | 1.§ 6 affattes således: |
§ 6.
Efter ansøgning udstedes der registreringsbevis eller
opholdskort til udlændinge, der er omfattet af EU-reglerne,
jf. § 2, stk. 4 og 5. Arbejdstagere, der er
statsborgere i Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen,
Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet eller Ungarn, og som
ikke er omfattet af stk. 2 eller 3, skal endvidere have
arbejdstilladelse, jf. § 9 a. | | »§ 6. Efter ansøgning
udstedes der registreringsbevis eller opholdskort til
udlændinge, der er omfattet af EU-reglerne, jf.
§ 2, stk. 4 og 5.« |
Stk. 2.
En udlænding, der er statsborger i Bulgarien, Estland,
Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien,
Tjekkiet eller Ungarn, har ret til ophold her i landet ud over de
tidsrum, der følger af § 2, stk. 1, hvis den
pågældende har indgået aftale eller fået
tilbud om ordinær beskæftigelse hos en herværende
arbejdsgiver, der har indgået en gældende dansk
overenskomst, som vedrører det pågældende
arbejde, og hvor der som aftalepart på
lønmodtagersiden mindst er tale om en lokal fagforening, som
er medlem af en landsdækkende
lønmodtagerorganisation. | | |
Stk. 3.
En udlænding, der er statsborger i Bulgarien, Estland,
Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien,
Tjekkiet eller Ungarn, har ret til ophold her i landet ud over de
tidsrum, der følger af § 2, stk. 1, hvis den
pågældende inden for et arbejdsområde, hvor
løn- og ansættelsesvilkårene sædvanligvis
alene er reguleret i en individuel ansættelseskontrakt, har
indgået aftale eller fået tilbud om ordinær
beskæftigelse hos en herværende arbejdsgiver som
forsker, underviser, funktionær i en ledende stilling eller
specialist m.v., og arbejdsgiveren har indgået en
gældende dansk overenskomst, hvor der som aftalepart på
lønmodtagersiden mindst er tale om en lokal fagforening, som
er medlem af en landsdækkende lønmodtagerorganisation.
Arbejdsgiveren skal over for statsforvaltningen afgive en
erklæring på tro og love om, at ansættelsen sker
på disse vilkår. | | |
Stk. 4.
Den herværende arbejdsgiver skal i de tilfælde, der er
nævnt i stk. 2, udstede skriftlig dokumentation for
ansættelsesforholdet med oplysning om den overenskomst, der
vedrører det pågældende arbejde. Dokumentationen
skal udstedes til udlændingen senest på tidspunktet for
ansættelsesforholdets påbegyndelse. | | |
| | |
| | 2.§ 9 a affattes således: |
§ 9 a.
Der kan gives opholdstilladelse til en udlænding på
grundlag af beskæftigelse eller selvstændig
erhvervsvirksomhed, jf. stk. 2. For arbejdstagere, der er
statsborgere i Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen,
Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn, finder 1.
pkt. alene anvendelse, hvis de pågældende ikke er
omfattet af stk. 5 eller 6. | | Ȥ 9
a. Der kan gives opholdstilladelse til en udlænding
på grundlag af beskæftigelse eller selvstændig
erhvervsvirksomhed, jf. stk. 2. |
Stk. 2.
Der kan efter ansøgning gives opholdstilladelse til en
udlænding, | | Stk. 2.
Der kan efter ansøgning gives opholdstilladelse til en
udlænding, |
1) der på baggrund af et af
ministeren for flygtninge, indvandrere og integration fastsat
pointsystem mindst har opnået et bestemt antal point
(greencardordningen), jf. stk. 15, | | 1) der på baggrund af et af
ministeren for flygtninge, indvandrere og integration fastsat
pointsystem mindst har opnået et bestemt antal point
(greencardordningen), jf. stk. 6, |
2) der har indgået aftale eller
fået tilbud om ansættelse inden for et fagområde,
hvor der er mangel på kvalificeret arbejdskraft
(positivlisten), | | 2) der har indgået aftale eller
fået tilbud om ansættelse inden for et fagområde,
hvor der er mangel på kvalificeret arbejdskraft
(positivlisten), |
3) der har indgået aftale eller
fået tilbud om ansættelse inden for et fagområde,
hvor ansættelsen indebærer en årlig
aflønning på et af ministeren for flygtninge,
indvandrere og integration fastsat mindstebeløb
(beløbsordningen), | | 3) der har indgået aftale eller
fået tilbud om ansættelse inden for et fagområde,
hvor ansættelsen indebærer en årlig
aflønning på et af ministeren for flygtninge,
indvandrere og integration fastsat mindstebeløb
(beløbsordningen), |
4) der er ansat i en international koncern
med afdeling i Danmark (koncernopholdstilladelse), | | 4) der er ansat i en international koncern
med afdeling i Danmark (koncernopholdstilladelse), |
5) hvis opholdstilladelse efter
§§ 7-9 eller 9 b-9 e nægtes forlænget
efter § 11, stk. 2, jf. § 19, stk. 1,
eller inddrages efter § 19, stk. 1, når
udlændingen er i et fast ansættelsesforhold af
længere varighed eller gennem en længere periode har
drevet selvstændig erhvervsvirksomhed og
beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige
hensyn taler derfor (arbejdsmarkedstilknytning), eller | | 5) hvis opholdstilladelse efter
§§ 7-9 eller 9 b-9 e nægtes forlænget
efter § 11, stk. 2, jf. § 19, stk. 1,
eller inddrages efter § 19, stk. 1, når
udlændingen er i et fast ansættelsesforhold af
længere varighed eller gennem en længere periode har
drevet selvstændig erhvervsvirksomhed og
beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige
hensyn taler derfor (arbejdsmarkedstilknytning), eller |
6) hvis væsentlige
beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige
hensyn i øvrigt taler for at imødekomme
ansøgningen. | | 6) hvis væsentlige
beskæftigelsesmæssige eller erhvervsmæssige
hensyn i øvrigt taler for at imødekomme
ansøgningen. |
Stk. 3.
Opholdstilladelse efter stk. 2 skal betinges af, at
udlændingen og personer, der meddeles opholdstilladelse som
følge af familiemæssig tilknytning til
udlændingen, ikke modtager hjælp efter lov om aktiv
socialpolitik. Opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1, skal
endvidere betinges af, at udlændingens forsørgelse og
forsørgelsen af personer, der meddeles opholdstilladelse som
følge af familiemæssig tilknytning til
udlændingen, er sikret gennem egne midler det første
år af opholdet her i landet. | | Stk. 3.
Opholdstilladelse efter stk. 2 skal betinges af, at
udlændingen og personer, der meddeles opholdstilladelse som
følge af familiemæssig tilknytning til
udlændingen, ikke modtager hjælp efter lov om aktiv
socialpolitik. Opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1, skal
endvidere betinges af, at udlændingens forsørgelse og
forsørgelsen af personer, der meddeles opholdstilladelse som
følge af familiemæssig tilknytning til
udlændingen, er sikret gennem egne midler det første
år af opholdet her i landet. |
Stk. 4.
Ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1-4 og
6, kan indgives, behandles og tillægges opsættende
virkning her i landet, hvis udlændingen har lovligt ophold,
medmindre særlige grunde taler derimod. Hvis
udlændingen ikke har lovligt ophold, kan ansøgning om
opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1-4 og 6, ikke indgives,
behandles eller tillægges opsættende virkning her i
landet, medmindre særlige grunde taler derfor.
Ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 5, kan
kun indgives af en udlænding, der opholder sig her i landet.
Ansøgninger om opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 5,
der indgives senere end 7 dage efter, at der er truffet endelig
afgørelse om nægtelse af forlængelse eller om
inddragelse af udlændingens opholdstilladelse efter
§§ 7-9 eller 9 b-9 e, kan ikke behandles eller
tillægges opsættende virkning her i landet, medmindre
ganske særlige grunde taler derfor. | | Stk. 4.
Ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1-4 og
6, kan indgives, behandles og tillægges opsættende
virkning her i landet, hvis udlændingen har lovligt ophold,
medmindre særlige grunde taler derimod. Hvis
udlændingen ikke har lovligt ophold, kan ansøgning om
opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1-4 og 6, ikke indgives,
behandles eller tillægges opsættende virkning her i
landet, medmindre særlige grunde taler derfor.
Ansøgning om opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 5, kan
kun indgives af en udlænding, der opholder sig her i landet.
Ansøgninger om opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 5,
der indgives senere end 7 dage efter, at der er truffet endelig
afgørelse om nægtelse af forlængelse eller om
inddragelse af udlændingens opholdstilladelse efter
§§ 7-9 eller 9 b-9 e, kan ikke behandles eller
tillægges opsættende virkning her i landet, medmindre
ganske særlige grunde taler derfor. |
Stk. 5.
Der kan udstedes arbejdstilladelse til en udlænding, der er
statsborger i Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen,
Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet eller Ungarn, hvis
kravene i § 6, stk. 2, ikke er opfyldt og den
pågældende har indgået aftale eller fået
tilbud om ordinær beskæftigelse hos en herværende
arbejdsgiver, der ikke har indgået en gældende dansk
overenskomst, der vedrører det pågældende
arbejde, og hvor der som aftalepart på
lønmodtagersiden mindst er tale om en lokal fagforening, som
er medlem af en landsdækkende lønmodtagerorganisation.
Beskæftigelsen skal være mindst 30 timer om ugen og ske
på sædvanlige løn- og
ansættelsesvilkår. | | Stk. 5.
Det regionale beskæftigelsesråd afgiver efter anmodning
fra Udlændingeservice en udtalelse om, hvorvidt betingelserne
i stk. 2, nr. 2-6, er opfyldt. Udtalelsen kan indhentes i
elektronisk form. |
Stk. 6.
Der kan udstedes arbejdstilladelse til en udlænding, der er
statsborger i Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen,
Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet eller Ungarn, hvis
kravene i § 6, stk. 3, ikke er opfyldt og den
pågældende har indgået aftale eller fået
tilbud om ordinær beskæftigelse som forsker,
underviser, funktionær i en ledende stilling eller specialist
m.v. hos en herværende arbejdsgiver, der ikke har
indgået en gældende dansk overenskomst, hvor der som
aftalepart på lønmodtagersiden mindst er tale om en
lokal fagforening, som er medlem af en landsdækkende
lønmodtagerorganisation. Beskæftigelsen skal
være mindst 30 timer om ugen og være inden for et
arbejdsområde, hvor løn- og
ansættelsesvilkårene sædvanligvis alene er
reguleret i en individuel ansættelseskontrakt. | | Stk. 6.
Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration
fastsætter nærmere regler om en greencardordning,
herunder pointsystemet. |
Stk. 7.
Stk. 5 og 6 finder ikke anvendelse, hvis den
pågældende udlænding har haft uafbrudt
tilknytning til det danske arbejdsmarked i de seneste 12
måneder. I sådanne tilfælde finder EU-reglerne,
jf. § 2, stk. 4, anvendelse. | | Stk. 7.
En udlænding, der har opholdstilladelse efter stk. 2,
nr. 2-4 eller 6, og som har indgået aftale eller fået
tilbud om et nyt ansættelsesforhold, kan efter indgivelse af
ansøgning om opholdstilladelse i medfør af det nye
ansættelsesforhold opholde sig her i landet og arbejde i
tiden, indtil der er taget stilling til, om udlændingen kan
meddeles opholdstilladelse. Ansøgning om ny
opholdstilladelse skal indgives senest på det tidspunkt, hvor
udlændingen påbegynder nyt arbejde. |
Stk. 8.
Arbejdstilladelse efter stk. 5 og 6 skal betinges af, at den
herværende arbejdsgiver er registreret hos told- og
skatteforvaltningen som indeholdelsespligtig efter
kildeskatteloven. Udlændingeservice kan indhente oplysning
herom fra told- og skatteforvaltningen. Oplysningerne kan indhentes
i elektronisk form. | | Stk. 8.
En udlænding, der har opholdstilladelse efter stk. 2,
nr. 2 eller 3, og som bliver uforskyldt ledig, kan gives
opholdstilladelse i op til 6 måneder fra ansættelsens
ophør med henblik på at søge nyt arbejde.
Udlændingen skal senest umiddelbart efter, at
udlændingens ansættelsesforhold er ophørt,
indgive ansøgning herom. Stk. 3 og 7 finder tilsvarende
anvendelse. |
Stk. 9.
Arbejdstilladelse efter stk. 5 skal betinges af, at den
indgåede ansættelsesaftale eller det fremsatte
ansættelsestilbud indeholder oplysninger, der er nævnt
i § 2, stk. 2, i lov om arbejdsgiverens pligt til at
underrette lønmodtageren om vilkårene for
ansættelsesforholdet. | | Stk. 9.
En opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1, kan forlænges,
hvis udlændingen 1) er i fast beskæftigelse af et
vist omfang på tidspunktet for afgørelse om
forlængelse eller 2) har været i fast
beskæftigelse af et vist omfang og er blevet uforskyldt ledig
i indtil 3 måneder før tidspunktet for indgivelse af
ansøgning om forlængelse. |
Stk. 10.
Arbejdstilladelse efter stk. 5 og 6 kan ikke gives, hvis den
herværende arbejdsgiver er omfattet af strejke, lockout eller
blokade. Dette gælder dog ikke, hvis konflikten er kendt
overenskomststridig eller på anden måde er
retsstridig. | | Stk. 10.
En opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 2, kan forlænges,
uanset at fagområdet på tidspunktet for
afgørelse om forlængelse ikke er omfattet af
positivlisten, hvis udlændingen er i samme
ansættelsesforhold, som lå til grund for meddelelse af
opholdstilladelsen. |
Stk. 11.
I sager vedrørende arbejdstilladelse efter stk. 5
afgiver den herværende arbejdsgiver over for
Udlændingeservice erklæring om, hvorvidt løn- og
ansættelsesvilkårene er sædvanlige, og om,
hvorvidt de oplysninger, der er nævnt i stk. 9, er
indeholdt i ansættelsesaftalen eller -tilbuddet. | | Stk. 11.
En opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 3, kan forlænges,
uanset at den årlige aflønning ikke opfylder
mindstebeløbet på tidspunktet for afgørelse om
forlængelse, hvis udlændingen er i samme
ansættelsesforhold og den årlige aflønning
fortsat opfylder den beløbsgrænse, som lå til
grund for meddelelse af opholdstilladelsen.« |
Stk. 12.
Det regionale beskæftigelsesråd afgiver efter anmodning
fra Udlændingeservice en udtalelse om, hvorvidt betingelserne
i stk. 2, nr. 2-6, eller stk. 5, 6 eller 9 er opfyldt.
Udtalelsen kan indhentes i elektronisk form. | | |
Stk. 13.
Udlændingeservice videregiver uden udlændingens
samtykke oplysning om udstedelse af arbejdstilladelse efter
stk. 5 og 6 til det regionale beskæftigelsesråd.
Udlændingeservice kan i den forbindelse, herunder i
elektronisk form, videregive følgende oplysninger: | | |
1) Lønmodtagerens navn. | | |
2) Arbejdsgiverens navn og adresse og
arbejdsstedets beliggenhed. | | |
3) Lønmodtagerens
arbejdsfunktioner, titel, rang, stilling og jobkategori. | | |
4) Ansættelsesforholdets
begyndelsestidspunkt og dets forventede varighed, hvis der ikke er
tale om tidsubestemt ansættelse. | | |
5) Den normale daglige og ugentlige
arbejdstid. | | |
Stk. 14.
Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration kan
fastsætte regler om, at statsborgere fra Bulgarien, Estland,
Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien,
Tjekkiet og Ungarn har ret til ophold og arbejde i tiden, indtil
Udlændingeservice har truffet afgørelse om, hvorvidt
udlændingen kan meddeles arbejdstilladelse efter stk. 5
eller 6. Det er et krav, at Udlændingeservice har godkendt,
at den herværende arbejdsgiver ansætter statsborgere
fra disse lande efter en anmeldelse af ansættelsesforholdet
til Udlændingeservice. | | |
Stk. 15.
Ministeren for flygtninge, indvandrere og integration
fastsætter nærmere regler om en greencardordning,
herunder pointsystemet. | | |
Stk. 16.
En udlænding, der har opholdstilladelse efter stk. 2,
nr. 2-4 og 6, og som har indgået aftale eller fået
tilbud om et nyt ansættelsesforhold, kan efter indgivelse af
ansøgning om opholdstilladelse i medfør af det nye
ansættelsesforhold opholde sig her i landet og arbejde i
tiden, indtil der er taget stilling til, om udlændingen kan
meddeles opholdstilladelse. Ansøgning om ny
opholdstilladelse skal indgives senest på det tidspunkt, hvor
udlændingen påbegynder nyt arbejde. | | |
Stk. 17.
En udlænding, der har opholdstilladelse efter stk. 2,
nr. 2 eller 3, og som bliver uforskyldt ledig, kan gives
opholdstilladelse i op til 6 måneder fra ansættelsens
ophør med henblik på at søge nyt arbejde.
Udlændingen skal senest umiddelbart efter, at
udlændingens ansættelsesforhold er ophørt,
indgive ansøgning herom. Stk. 3 og 16 finder
tilsvarende anvendelse. | | |
Stk. 18.
En opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 1, kan forlænges,
hvis udlændingen | | |
1) er i fast beskæftigelse af et
vist omfang på tidspunktet for afgørelse om
forlængelse eller | | |
2) har været i fast
beskæftigelse af et vist omfang og er blevet uforskyldt ledig
i indtil 3 måneder før tidspunktet for indgivelse af
ansøgning om forlængelse. | | |
Stk. 19.
En opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 2, kan forlænges,
uanset at fagområdet på tidspunktet for
afgørelse om forlængelse ikke er omfattet af
positivlisten, hvis udlændingen er i samme
ansættelsesforhold, som lå til grund for meddelelse af
opholdstilladelsen. | | |
Stk. 20.
En opholdstilladelse efter stk. 2, nr. 3, kan forlænges,
uanset at den årlige aflønning ikke opfylder
mindstebeløbet på tidspunktet for afgørelse om
forlængelse, hvis udlændingen er i samme
ansættelsesforhold og den årlige aflønning
fortsat opfylder den beløbsgrænse, som lå til
grund for meddelelse af opholdstilladelsen. | | |
| | |
§ 14.
Følgende udlændinge er fritaget for krav om
arbejdstilladelse: | | |
1) --- | | |
2) Udlændinge, der er omfattet af
EU-reglerne, jf. §§ 2 og 6, dog ikke statsborgere i
Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien,
Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn, der ikke opfylder
betingelserne i § 6, jf. § 9 a, stk. 5 og
6. | | 3. I § 14, stk. 1, nr. 2,
udgår », dog ikke statsborgere i Bulgarien, Estland,
Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien,
Tjekkiet og Ungarn, der ikke opfylder betingelserne i
§ 6, jf. § 9 a, stk. 5 og 6«. |
3) - 8) --- | | |
Stk. 2.
--- | | |
| | |
§ 33.
--- | | |
Stk. 1-2.
--- | | |
Stk. 3.
Påklages en afgørelse efter stk. 1 inden 7 dage
efter, at den er meddelt den pågældende, har
udlændingen ret til at blive her i landet, indtil klagen er
afgjort, såfremt udlændingen enten er omfattet af
EU-reglerne, jf. § 2, eller er statsborger i et andet
nordisk land og har haft bopæl her i landet eller hidtil har
haft opholdstilladelse her i landet, dog ikke opholdstilladelse
efter § 9 a, stk. 20. Opretholdes afgørelsen,
fastsættes der en ny frist for udrejse efter reglerne i
stk. 2. En udlænding, der ikke hidtil har haft
opholdstilladelse, registreringsbevis eller opholdskort her i
landet, og som er omfattet af EU-reglerne, jf. § 2,
stk. 1 og 2, har dog ikke ret til at blive her i landet,
indtil en klage over en beslutning om udvisning efter
§§ 25 a eller 25 b er afgjort. En udlænding,
der hidtil har haft en opholdstilladelse med henblik på
midlertidigt ophold, som efter fast praksis ikke kan
forlænges yderligere, har ikke i medfør af 1. pkt. ret
til at blive her i landet, indtil en klage over en afgørelse
om nægtelse af forlængelse af opholdstilladelsen er
afgjort. | | 4. I § 33, stk. 3, 1. pkt.,
udgår: », dog ikke opholdstilladelse efter
§ 9 a, stk. 20«. |
Stk. 3, 2.-4.
pkt. --- | | |
Stk. 4-15. --- | | |
| | |
§ 42
a. --- | | |
Stk. 1-2.
---- | | |
Stk. 3.
Stk.1 og 2 gælder ikke: | | |
1) Hvis udlændingen har lovligt
ophold her i landet i medfør af § 1 eller
§ 5, stk. 2, eller i medfør af en
opholdstilladelse efter § 6 eller §§ 9-9
f. 2) - 4) --- | | 5. I § 42 a, stk. 3, nr. 1,
ændres »en opholdstilladelse efter § 6 eller
§§ 9-9 f« til: »et registreringsbevis
eller et opholdskort efter § 6 eller i medfør af
en opholdstilladelse efter §§ 9-9 f«. |
Stk. 4-12. --- | | |
| | |
§ 59.
--- | | |
Stk. 1-7.
--- | | |
Stk. 8.
Overtrædelse af § 6, stk. 4, straffes med
bøde. Stk. 9-10. --- | | 6.§ 59, stk. 8,
ophæves. Stk. 9-10 bliver herefter
stk. 8-9. |