Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 12. maj 2009
Forslag
til
Lov om vandsektorens organisering og
økonomiske forhold
Kapitel 1
Formål og
anvendelsesområde
§ 1.
Loven skal medvirke til at sikre en vand- og spildevandsforsyning
af høj sundheds- og miljømæssig kvalitet, som
tager hensyn til forsyningssikkerhed og naturen og drives på
en effektiv måde, der er gennemsigtig for forbrugerne.
§ 2.
Loven omfatter i sin helhed
1) vand- eller
spildevandsforsyningsvirksomheder og vandselskaber, der enkeltvis
eller sammen med andre forsyningsvirksomheder eller vandselskaber
af samme art, som helt eller delvis, direkte eller indirekte er
ejet af en kommune på tidspunktet for lovens
ikrafttræden og forsyner eller har til formål at
forsyne mindst ti ejendomme med vand eller behandler eller
transporterer spildevand hidrørende fra mindst ti ejendomme,
og
2) vandselskaber,
der enkeltvis eller sammen med andre vandselskaber, som helt eller
delvis, direkte eller indirekte har samme ejerkreds og leverer
mindst 200.000 m3 vand
årligt og forsyner eller har til formål at forsyne
mindst ti ejendomme eller behandler eller transporterer mindst
200.000 m3 spildevand årligt
hidrørende fra mindst ti ejendomme.
Stk. 2. Loven
gælder for serviceselskaber, jf. § 19,
stk. 3.
Stk. 3. Lovens
§ 4, stk. 4, § 10, stk. 1, 2 og 4-6, og
kapitel 8 gælder for alle vand- eller
spildevandsforsyningsvirksomheder og vandselskaber.
Stk. 4. De vand-
eller spildevandsforsyningsvirksomheder og vandselskaber, der
opfylder betingelserne for at være omfattet af stk. 1,
skal skriftligt anmelde dette til Forsyningssekretariatet.
Stk. 5.
Miljøministeren kan fastsætte regler om
Forsyningssekretariatets pligt til at registrere anmeldte vand-
eller spildevandsforsyningsvirksomheder og vandselskaber og om
vand- eller spildevandsforsyningsvirksomhedernes og
vandselskabernes anmeldelse efter stk. 4, herunder om
fristen for anmeldelse.
Stk. 6. I loven
forstås ved følgende begreber:
1)Vandforsyningsvirksomhed: Den del af den
kommunale forvaltning, der indtil selskabsudskillelsen
udøver vandforsyningsaktiviteter.
2)Spildevandsforsyningsvirksomhed: Den del af
den kommunale forvaltning, der indtil selskabsudskillelsen
udøver spildevandsforsyningsaktiviteter.
3)Vandselskab: Et selskab, herunder et
kommunalt fællesskab, jf. § 60 i den kommunale
styrelseslov, en selvejende institution, en forening el.lign., der
udøver vand- eller spildevandsforsyningsaktiviteter mod
betaling.
4)Forsyningsart: Vandforsyning eller
spildevandsforsyning.
5)Vandforsyningsaktivitet: Indvinding,
behandling, transport eller levering af drikkevand mod
betaling.
6)Spildevandsforsyningsaktivitet: Transport,
behandling eller afledning af spildevand mod betaling.
§ 3.
Forsyningssekretariatet kan efter ansøgning undtage et
vandselskab fra bestemmelserne i kapitel 2 om benchmarking, kapitel
3 om prisloft og § 10 om betaling til
Forsyningssekretariatet. Undtagelse efter 1. pkt. skal meddeles,
såfremt ansøgeren dokumenterer, at de af
ansøgeren helt eller delvis, direkte eller indirekte ejede
vandselskaber i de seneste 3 på hinanden følgende
år årligt har leveret, behandlet eller transporteret
mindre end 200.000 m3 vand eller
spildevand.
Stk. 2. Stk. 1
finder tilsvarende anvendelse på vandselskaber omfattet af
§ 2, stk. 1, nr. 1, som på
ansøgningstidspunktet ikke længere helt eller delvis,
direkte eller indirekte er ejet af en kommune.
Stk. 3.
Forsyningssekretariatet træffer afgørelse om
undtagelse efter stk. 1 og 2 efter modtagelse af den
fornødne dokumentation for kravets opfyldelse. Undtagelsen
har virkning fra førstkommende hele kalenderår.
Stk. 4.
Miljøministeren kan fastsætte regler om kravene til
dokumentation for opfyldelse af kravet om undtagelse efter
stk. 1 og 2.
Kapitel 2
Benchmarking
§ 4.
Forsyningssekretariatet, jf. kapitel 4, skal foretage
resultatorienteret benchmarking af de vandselskaber, der skal have
fastsat et prisloft, jf. kapitel 3.
Stk. 2.
Vandselskaber, der skal have fastsat et prisloft efter kapitel 3,
skal foretage registrering af og indberette oplysninger om
vandselskabets miljø-, service- og driftsforhold og
økonomiske forhold til Forsyningssekretariatet til brug for
Forsyningssekretariatets beregning af vandselskabernes effektivitet
i form af resultatorienteret benchmarking.
Stk. 3. Andre
vandselskaber kan frit vælge at deltage i den
resultatorienterede benchmarking omfattet af stk. 1.
Meddelelse om ind- og udtræden af frivillig benchmarking
gives til Forsyningssekretariatet. Tilmelding er bindende for det
efterfølgende kalenderår.
Stk. 4.
Miljøministeren fastsætter regler om indhold og
udformning af den resultatorienterede benchmarking, herunder om,
hvilke oplysninger vandselskaberne skal registrere og indberette
efter stk. 1 og 3, og om opgørelses- og
målemetoder. Miljøministeren fastsætter
endvidere regler om indberetning af registrerede oplysninger til
Forsyningssekretariatet om indberetningens form, herunder at
indberetning skal ske elektronisk, og om frister for
indberetning.
§ 5.
De vandselskaber, der skal have fastsat et prisloft efter kapitel
3, skal foretage procesorienteret benchmarking.
Stk. 2.
Miljøministeren fastsætter regler om indholdet af den
procesorienterede benchmarking.
Stk. 3.
Miljøministeren fastsætter regler om
offentliggørelse af resultaterne af den procesorienterede
benchmarking.
Kapitel 3
Prisloft
§ 6.
For vandselskaber omfattet af § 2, stk. 1,
fastsættes et prisloft for vandforsyning og et prisloft for
spildevandsforsyning, jf. dog § 3.
Stk. 2. Prisloftet
fastsættes af Forsyningssekretariatet med udgangspunkt i de
historiske priser og korrigeres med et indeks for
omkostningsudviklingen, et generelt effektiviseringskrav og et
individuelt effektiviseringskrav baseret på vandselskabets
benchmarkingresultat.
Stk. 3. Indsender
et vandselskab ikke de oplysninger til Forsyningssekretariatet, som
vandselskabet har pligt til i henhold til kapitel 2, kan
Forsyningssekretariatet lægge erfaringsmæssige
værdier for de manglende oplysninger til grund for
fastsættelsen af prisloftet.
Stk. 4.
Forsyningssekretariatet kan anmode vandselskaberne om de data eller
oplysninger ud over de indberetningspligtige, som
Forsyningssekretariatet finder relevante for fastsættelsen af
prisloftet.
§ 7.
Forsyningssekretariatet kan efter ansøgning fra et
vandselskab meddele dispensation fra prisloftet. Dispensationen
skal angive det ændrede prisloft og varigheden af dette.
Stk. 2.
Miljøministeren fastsætter regler om, hvilke
oplysninger der skal indgå i ansøgningen, og om
behandling af ansøgninger, herunder hvilke forhold der kan
begrunde meddelelse af dispensation.
§ 8.
Miljøministeren fastsætter regler om prisloftet,
herunder om beregningsmetode, og om, hvilke økonomiske og
andre oplysninger der skal indgå i fastsættelsen.
Kapitel 4
Forsyningssekretariat
§ 9.
Miljøministeren opretter efter forhandling med
økonomi- og erhvervsministeren et forsyningssekretariat.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet gennemfører benchmarking,
fastsætter prisloft, orienterer offentligheden om
benchmarkingens resultater efter reglerne i kapitel 2 og 3 og
varetager kontrolfunktionen m.v. vedrørende vandselskabernes
interne overvågningsordning efter § 19.
Stk. 3.
Forsyningssekretariatet varetager indberetningsmyndighedens opgaver
efter lov om kommuners afståelse af vandforsyninger og
spildevandsforsyninger.
Stk. 4.
Forsyningssekretariatet er uafhængigt af instruktioner om den
enkelte sags behandling og afgørelse.
Stk. 5.
Miljøministeren fastsætter regler om
Forsyningssekretariatets virksomhed.
§ 10.
De udgifter, der er forbundet med Forsyningssekretariatets drift og
opgavevaretagelse, betales af
1) de
vandselskaber, som sekretariatet behandler benchmarking eller
fastsætter prisloft for, jf. § 4, stk. 2, og
§ 6, stk. 1, og
2) de
vandselskaber, som frivilligt deltager i benchmarking, jf.
§ 4, stk. 3.
Stk. 2.
Vandselskaber omfattet af stk. 1, nr. 1, betaler 31.000 kr.
pr. år. Vandselskaber omfattet af stk. 1, nr. 2, betaler
11.357 kr. pr. år.
Stk. 3. I 2010
betaler vandselskaber omfattet af stk. 1, nr. 1, endvidere
14.000 kr. til dækning af Forsyningssekretariatets
etableringsudgifter.
Stk. 4. De
beløb, der er nævnt i stk. 2, reguleres
årligt med den i de successivt offentliggjorte forslag til
finanslov fastsatte sats for det generelle pris- og
lønindeks med niveaukorrektion. Regulering efter 1. pkt.
foretages første gang med virkning for 2011.
Stk. 5.
§§ 6, 7 og 8 i lov om opkrævning af skatter og
afgifter m.v. finder tilsvarende anvendelse på
opkrævning af afgifter efter denne lov.
Stk. 6.
Miljøministeren fastsætter regler om betaling og
opkrævning.
§ 11.
Forsyningssekretariatet aflægger årligt beretning for
sin virksomhed til miljøministeren.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatet opretter et offentligt tilgængeligt
register over resultaterne af benchmarkingen efter § 4,
stk. 1, og indberettede priser og offentliggør
resultaterne af benchmarkingen og indberettede priser mindst en
gang årligt.
Stk. 3. Endvidere
skal Forsyningssekretariatet offentliggøre afgørelser
om fastsættelse af prisloft og dispensation fra
prisloftet.
Stk. 4.
Miljøministeren fastsætter regler om registerets
indhold og udformning samt offentliggørelse i henhold til
stk. 2 og 3.
Kapitel 5
Forbrugerforhold og offentlighed om
vandselskabers forhold
§ 12.
Miljøministeren kan fastsætte regler om
forbrugerrettigheder i forbindelse med levering af vand eller
afledning af spildevand, herunder regler om gennemsigtighed om
priser og vilkår og om forbrugerindflydelse.
§ 13.
Opkrævning af betaling ud over det fastsatte prisloft er ikke
tilladt, medmindre vandselskabet har opnået dispensation fra
prisloftet, jf. § 7.
§ 14.
Lov om offentlighed i forvaltningen gælder for vandselskaber,
der er omfattet af § 2, stk. 1, nr. 1.
Stk. 2. Lov om
aktindsigt i miljøoplysninger gælder for
vandselskaber, som ikke er underlagt offentlig kontrol, og som er
omfattet af § 2, stk. 1, nr. 1 og 2.
Kapitel 6
Organisering og regnskab
§ 15.
Kommuner kan kun deltage i aktiviteter forbundet med vand- eller
spildevandsforsyning omfattet af § 2, stk. 1, nr. 1,
hvis aktiviteterne udøves i et eller flere selskaber, som
drives i aktie- eller anpartsselskabsform, jf. dog § 32.
Vederlag i forbindelse med stiftelse af aktie- eller
anpartsselskaber omfattet af § 2, stk. 1, nr. 1,
må udelukkende bestå af aktier eller anparter i det
nystiftede selskab.
Stk. 2.
Miljøministeren kan, når ganske særlige
omstændigheder taler for det, bestemme, at mindre
vandforsyningsanlæg eller mindre omfattende
vandforsyningsaktiviteter helt eller delvis skal undtages fra
kravet om organisering i aktie- eller anpartsselskabsform.
Stk. 3.
Miljøministeren fastsætter regler om opgørelsen
af vandselskabernes
reguleringsmæssige
åbningsbalance til brug for Forsyningssekretariatet, herunder
værdiansættelsen af vandselskabernes aktiver og
passiver og afskrivninger herpå samt aktivernes levetid.
Stk. 4.
Miljøministeren fastsætter regler om afvikling af
mellemværender mellem kommuner og deres vand- eller
spildevandsforsyningsvirksomheder.
§ 16.
En kommune kan meddele garanti for lån, der optages af et
vandselskab til finansiering af selskabets investeringsudgifter ved
indvinding og distribution af brugsvand samt investeringsudgifter
ved kloakering og rensningsanlæg, i det omfang lånet
kan indregnes i vandprisen.
§ 17.
Selskaber, der udøver aktiviteter inden for vand- eller
spildevandsforsyning, og som stiftes efter lovens
ikrafttræden, skal som del af selskabets formål have at
virke for de hensyn, der er angivet i § 1.
Stk. 2. Selskaber,
der udøver aktiviteter inden for vand- eller
spildevandsforsyning, og som er stiftet før lovens
ikrafttræden, skal som del af selskabets formål have at
virke for de hensyn, der er angivet i § 1, såfremt
selskaberne foretager vedtægtsændringer.
§ 18.
Vandselskaber kan kun deltage i anden virksomhed, når denne
anden virksomhed har nær tilknytning til
forsyningsvirksomheden, og når den udøves på
kommercielle vilkår i et selvstændigt selskab med
begrænset ansvar. Den tilknyttede virksomhed kan have andre
ejerskabsforhold end vandselskabet. Kravet om udskillelse i et
selvstændigt selskab med begrænset ansvar gælder
dog ikke for anden virksomhed, hvis samlede omsætning
udgør mindre end 2 mio. kr. årligt. Den tilknyttede
virksomhed, der ikke er udskilt i et selvstændigt selskab,
skal regnskabsmæssigt holdes adskilt fra aktiviteter
forbundet med vand- eller spildevandsforsyning.
Stk. 2.
Beløbsgrænsen i stk. 1, 3. pkt., reguleres hvert
år pr. 1. januar med 2,0 pct. tillagt den af finansministeren
bekendtgjorte tilpasningsprocent for det pågældende
finansår efter lov om satsreguleringsprocent. De
således regulerede beløb afrundes opad til
nærmeste kronebeløb, der er deleligt med 100.
Reguleringen efter 1. pkt. foretages første gang med
virkning for 2011.
Stk. 3.
Miljøministeren fastsætter regler om den i stk. 1
nævnte virksomhed, herunder om, hvilke aktiviteter der kan
udøves efter stk. 1, og om, at indtægter fra
visse aktiviteter i relation til kravet om udskillelse ikke skal
indgå i beregningen af vandselskabets samlede omsætning
fra anden virksomhed. Ministeren kan endvidere fastsætte
regler om, at omsætningen i den tilknyttede virksomhed
maksimalt må udgøre et af ministeren fastsat
beløb, og at det maksimale beløb ikke skal
gælde for tilknyttede virksomheder, hvor en af ministeren
fastsat andel af selskabet ejes af private ejere, der ikke samtidig
ejer vandselskaber. Desuden kan ministeren fastsætte regler
om regnskabs- og forretningsmæssige forhold og om, at der
skal indhentes erklæringer fra vandselskabets revisor eller
en statsautoriseret revisor.
§ 19.
Aktiviteter forbundet med vand- eller spildevandsforsyning skal
være selskabsmæssigt adskilt fra aktiviteter forbundet
med affaldshåndtering efter lov om miljøbeskyttelse
samt aktiviteter omfattet af lov om elforsyning, lov om
varmeforsyning og lov om naturgasforsyning.
Stk. 2. Et
vandselskab skal holde aktiviteter forbundet med vand- eller
spildevandsforsyning regnskabsmæssigt adskilt.
Stk. 3. Stk. 1
i denne bestemmelse og § 3 i lov om kommunal
fjernkøling er ikke til hinder for, at servicefunktioner
varetages i et selvstændigt selskab, som også varetager
servicefunktioner i forhold til opgaver forbundet med
affaldshåndtering efter lov om miljøbeskyttelse samt
opgaver omfattet af lov om elforsyning, lov om varmeforsyning og
lov om naturgasforsyning.
Stk. 4. Det
servicerende selskab skal holde de enkelte vandselskaber og
aktiviteter forbundet med vand- eller spildevandsforsyning i det
enkelte vandselskab regnskabsmæssigt adskilt.
Stk. 5. Aftaler,
der indgås af vandselskaber, skal indgås på
markedsvilkår.
Stk. 6. De aftaler,
der er omfattet af stk. 5, skal foreligge i skriftlig form
på aftaletidspunktet. Vandselskabet skal på
begæring fra Forsyningssekretariatet forelægge
tilstrækkelig dokumentation for, hvordan priser og
vilkår for væsentlige aftaler er fastsat.
Stk. 7.
Vandselskaber skal opstille et program for intern
overvågning, som beskriver vandselskabets tiltag, for at
sikre, at aftaler omfattet af stk. 5 indgås på
markedsvilkår, samt sikre, at det kontrolleres på
passende måde, om aftalerne indgås på
markedsvilkår. En årsberetning med en beskrivelse af
programmet samt kontrollen af, at aftalerne indgås på
markedsvilkår, skal offentliggøres og indberettes til
Forsyningssekretariatet.
Stk. 8.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om
de forhold, der er nævnt i stk. 7, herunder om, hvad
programmet for intern overvågning skal indeholde, og hvordan
det skal kontrolleres.
§ 20.
Miljøministeren fastsætter regler om indlevering af
data fra vandselskaber til Forsyningssekretariatet. Herudover kan
ministeren fastsætte regler om vandselskabers
regnskabsføring, herunder om, at vandselskaber skal
udarbejde, lade revidere og offentliggøre årsrapporter
i overensstemmelse med bestemmelserne i årsregnskabsloven,
samt om gennemførelsen af den regnskabsmæssige
adskillelse, jf. § 19. Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om øvrige regnskabs- og
forretningsmæssige forhold og om, at der skal indhentes
erklæringer fra vandselskabets revisor eller en
statsautoriseret revisor.
Kapitel 7
Vandsektorens
Teknologiudviklingsfond
§ 21.
Miljøministeren opretter Vandsektorens
Teknologiudviklingsfond, som har til formål at yde
støtte til projekter, der kan forbedre vandsektorens
effektivitet og kvalitet.
Stk. 2. Fonden kan
give tilsagn om tilskud til projekter efter ansøgning eller
afholdelse af udbud.
Stk. 3.
Vandsektorens Teknologiudviklingsfond er et uafhængigt organ
inden for den statslige forvaltning.
Stk. 4. Fondens
midler udgøres af indbetalinger fra branchen. I de
første 3 år fra fondens oprettelse indbetaler
miljøministeren årligt et beløb svarende til de
indbetalinger, der er modtaget fra branchen.
Miljøministerens indbetaling kan ikke overstige 10 mio. kr.
årligt.
Stk. 5. Fonden kan
modtage arv, gaver m.v. og tilskud.
Stk. 6. Fonden
aflægger regnskab og revideres efter de for staten
gældende regler.
Stk. 7.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om
tildeling af tilskud, herunder om de formål, som fonden kan
støtte.
Stk. 8.
Vandsektorens Teknologiudviklingsfonds udbud af projekter efter
stk. 2 skal ske efter gældende regler for udbud af
offentlige kontrakter. Ministeren kan fastsætte nærmere
regler om betingelser for udbud.
§ 22.
Fonden ledes af en bestyrelse, der udpeges af
miljøministeren.
Stk. 2. Bestyrelsen
skal bestå af 3 medlemmer, som udpeges efter indstilling fra
henholdsvis Dansk Vand- og Spildevandsforening, Foreningen af
Vandværker i Danmark og Dansk Miljøteknologi.
Bestyrelsen vælger blandt sine medlemmer en formand.
Stk. 3. Bestyrelsen
udpeges for 4 år ad gangen. Genudpegning kan ske én
gang. Hvis formanden eller et medlem forlader bestyrelsen inden
udløbet af perioden, udpeges afløseren for resten af
perioden.
Stk. 4.
Miljøministeren fastsætter en vedtægt for
fonden. Vedtægten kan indeholde bestemmelser om
nedsættelse af et fondsudvalg og et rådgivende panel.
Bestyrelsen fastsætter en forretningsorden for fonden.
Stk. 5. Ved en
eventuel opløsning af Vandsektorens Teknologiudviklingsfond
træffer fondens bestyrelse efter godkendelse af
miljøministeren beslutning om anvendelse af en eventuel
overskydende formue til formål som nævnt i
§ 21, stk. 1.
Stk. 6. Bestyrelsen
etablerer et selvstændigt sekretariat. Fonden afholder
udgifterne til sekretariat, til eventuel honorering af medlemmer af
bestyrelsen, der skal have vederlag, til udgifter til rejser og
ophold og til den øvrige administration.
Stk. 7. Bestyrelsen
kan bemyndige formanden og sekretariatet eller et af bestyrelsen
nedsat udvalg til at træffe beslutninger på
bestyrelsens vegne i et nærmere bestemt omfang.
Kapitel 8
Vejledning m.v.
§ 23.
Miljøministeren gennemfører en vejledningsindsats med
henblik på størst mulig anvendelse af miljø- og
energiledelse i vandselskaber.
Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte regler om, at
vandselskaber omfattet af § 2, stk. 1, har pligt til
at etablere og gennemføre et miljø- og
energiledelsesprogram, og om indholdet af programmet.
§ 24.
Miljøministeren nedsætter et kontaktudvalg, der skal
følge udviklingen i vand- og spildevandsforsyningssektoren,
og som kan rådgive ministeren vedrørende forhold
omfattet af denne lov.
Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte regler om
kontaktudvalgets sammensætning og virksomhed.
§ 25.
Miljøministeren kan bemyndige en under ministeriet oprettet
statslig myndighed eller efter forhandling med vedkommende minister
andre statslige myndigheder til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren.
Kapitel 9
Underretning, klage og
søgsmål
§ 26.
Afgørelser efter denne lov eller efter regler fastsat i
medfør heraf meddeles skriftligt til adressaten.
Afgørelser, der kan påklages, meddeles tillige
klageberettigede foreninger, organisationer og myndigheder, jf.
§ 27, og de myndigheder, der i øvrigt har
været inddraget i sagens behandling.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatets afgørelser efter denne lov eller
efter regler fastsat i medfør heraf, kan påklages til
Konkurrenceankenævnet efter bestemmelserne i dette
kapitel.
Stk. 3.
Vandselskabernes afgørelser om
aktindsigtsspørgsmål efter lov om offentlighed i
forvaltningen, jf. § 14, stk. 1, og efter lov om
aktindsigt i miljøoplysninger, jf. § 14,
stk. 2, kan påklages til det
miljøklagenævn, der er nedsat i medfør af lov
om miljøbeskyttelse. § 102, § 104,
stk. 1 og 2, § 105, § 106 og
§ 109 i lov om miljøbeskyttelse finder tilsvarende
anvendelse.
Stk. 4. Andre
afgørelser efter loven kan ikke påklages til anden
administrativ myndighed.
Stk. 5. Klage til
Konkurrenceankenævnet indgives skriftligt af de
klageberettigede efter § 27 til Forsyningssekretariatet.
Forsyningssekretariatet sender umiddelbart efter klagefristens
udløb klagen til Konkurrenceankenævnet ledsaget af den
påklagede afgørelse og det materiale, der er
indgået i sagens bedømmelse.
Stk. 6. Klage til
Miljøklagenævnet indgives skriftligt til det
vandselskab, der har truffet afgørelsen. Vandselskabet
sender umiddelbart efter klagefristens udløb klagen til
Miljøklagenævnet ledsaget af den påklagede
afgørelse og det materiale, der er indgået i sagens
bedømmelse.
Stk. 7.
Klagefristen er 4 uger fra den dag, afgørelsen er meddelt.
Er afgørelsen offentligt bekendtgjort, regnes fristen dog
altid fra bekendtgørelsen.
Stk. 8.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om
Miljøklagenævnets sammensætning og virksomhed
ved behandlingen af sager efter stk. 3.
§ 27.
Klageberettiget er adressaten for afgørelsen. For så
vidt angår spørgsmål om natur og miljø,
er endvidere følgende klageberettigede:
1) Offentlige
myndigheder,
2) lokale
foreninger og organisationer, som har en væsentlig interesse
i afgørelsen, og
3)
landsdækkende foreninger og organisationer, hvis
hovedformål er beskyttelse af natur og miljø.
Stk. 2.
Konkurrenceankenævnet kan kræve, at foreningerne eller
organisationerne, jf. stk. 1, nr. 2 og 3, dokumenterer deres
klageberettigelse ved indsendelse af vedtægter eller på
anden måde.
§ 28.
Forsyningssekretariatet skal skriftligt underrette de
klageberettigede, jf. § 27, om afgørelser, der kan
påklages efter § 26. Underretning til foreninger og
organisationer, jf. § 27, stk. 1, nr. 2 og 3, kan
dog finde sted ved offentlig annoncering, medmindre de
klageberettigede har anmodet om skriftlig underretning.
§ 29.
Søgsmål til prøvelse af afgørelser efter
loven eller de regler, der fastsættes i medfør heraf,
skal være anlagt, inden 6 måneder efter at
afgørelsen er meddelt. Er afgørelsen offentligt
bekendtgjort, regnes fristen dog altid fra
bekendtgørelsen.
Stk. 2.
Forsyningssekretariatets afgørelser efter denne lov, eller
efter regler fastsat med hjemmel i loven, kan ikke indbringes for
domstolene, før Konkurrenceankenævnets endelige
afgørelse foreligger.
Kapitel 10
Strafbestemmelser
§ 30.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
straffes med bøde den, der
1) undlader at
indgive anmeldelse til Forsyningssekretariatet, jf. § 2,
stk. 4,
2) undlader at
registrere eller indberette oplysninger efter § 4,
stk. 2,
3) undlader at
følge et pålæg fra Forsyningssekretariatet om at
stille data eller oplysninger til rådighed for
Forsyningssekretariatet, jf. § 6, stk. 4,
4) opkræver
betaling fra forbrugerne i strid med det af Forsyningssekretariatet
fastsatte prisloft, jf. § 13,
5) udøver
vand- eller spildevandsforsyningsaktiviteter i strid med
§ 15, stk. 1,
6) udøver
anden virksomhed inden for vandselskabet i større omfang end
tilladt efter § 18, stk. 1,
7) undlader
regnskabsmæssig adskillelse, jf. § 19,
8) indgår
aftaler i strid med § 19, stk. 5, eller stk. 6,
1. pkt., eller
9) undlader at
forelægge tilstrækkelig dokumentation efter
§ 19, stk. 6, 2. pkt.
Stk. 2. I regler,
som udstedes i medfør af loven, kan der fastsættes
straf af bøde for den, der overtræder bestemmelserne i
reglerne.
Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 11
Ikrafttrædelses- og
overgangsbestemmelser
§ 31.
Loven træder i kraft den 1. juli 2009, jf. dog
stk. 2.
Stk. 2.
§§ 4 og 5, § 15, stk. 1, 1. pkt., og
§ 18, stk. 1, træder i kraft den 1. januar
2010.
§ 32.
Vandselskaber, som er organiseret som kommunale fællesskaber
efter § 60 i den kommunale styrelseslov på
tidspunktet for lovens ikrafttræden, er ikke omfattet af
kravene i § 15, stk. 1, om organisering i aktie-
eller anpartsselskabsform.
§ 33.
Salg af fast ejendom i forbindelse med salg af en kommunal vand-
eller spildevandsforsyningsvirksomhed med henblik på
videreførelse af den kommunale virksomhed i selskabsform,
jf. § 15, stk. 1, kan ske uden forudgående
offentligt udbud, såfremt salget sker senest den 30. juni
2010. Det er en forudsætning, at den faste ejendom anvendes
til aktiviteter forbundet med vand- eller spildevandsforsyning.
§ 34.
De kommunalt ansatte tjenestemænd, der gør tjeneste i
en kommunal forsyningsvirksomhed omfattet af denne lov på
tidspunktet for kommunens etablering af de i medfør af denne
lov nødvendiggjorte selskaber til fortsættelse af den
nævnte forsyningsvirksomhed, er forpligtet til at gøre
tjeneste i et eller flere af disse selskaber med bevarelse af deres
ansættelsesforhold til kommunen.
Stk. 2. De i
stk. 1 nævnte selskaber tilbyder de i stk. 1
nævnte tjenestemænd overgang til ansættelse i
pågældende selskaber.
Stk. 3. Til de
tjenestemænd, som ikke ønsker at overgå til
ansættelse efter stk. 2, udbetaler kommunen løn
m.v. og afholder udgifter til pension i overensstemmelse med herom
fastsatte regler.
Stk. 4. En
tjenestemand, som i henhold til stk. 3 vælger at
opretholde den kommunale ansættelse, og som i henhold til
stk. 1 forpligtes til at gøre tjeneste i det ved denne
lov nødvendiggjorte selskab, har ikke som følge heraf
krav på ventepenge, rådighedsløn eller pension.
Tjenestemanden har pligt til at underkaste sig de forandringer i
sine tjenesteforretningers omfang og beskaffenhed, som
følger af etableringen af de ved denne lov
nødvendiggjorte selskaber.
Stk. 5. Selskaberne
refunderer fra overtagelsen af driften kommunen de lønninger
m.v., der udbetales i henhold til stk. 3, og indbetaler efter
nærmere aftale med kommunen løbende bidrag til
kommunens pensionsforpligtelse for den pensionsalder,
tjenestemanden optjener fra overtagelsen.
Stk. 6. De
kommunalt ansatte tjenestemænd, der udlånes til et
eller flere af de i stk. 1 nævnte selskaber, er
berettiget til at deltage på lige fod med medarbejderne i
pågældende selskab ved valg af
medarbejderrepræsentanter til bestyrelsen for selskabet og er
på tilsvarende måde valgbare til denne, såfremt
der efter aktie- eller anpartsselskabslovens almindelige regler er
adgang til valg af medarbejderrepræsentanter i
pågældende selskab.
§ 35.
En fordring, en vand- eller spildevandsforsyningsvirksomhed har
på den kommune, som virksomheden er en del af, kan uanset
aktieselskabslovens regler indskydes i eller overtages af et
aktieselskab som nævnt i § 15, stk. 1, hvis
kommunen inden den 1. januar 2010 tegner aktier i eller stifter et
aktieselskab, som er omfattet af § 15, stk. 1, jf.
§ 2, stk. 1, nr. 1.
Stk. 2. En
fordring, en vand- eller spildevandsforsyningsvirksomhed har
på den kommune, som virksomheden er en del af, kan uanset
anpartsselskabslovens regler indskydes i eller overtages af et
anpartsselskab som nævnt i § 15, stk. 1, hvis
kommunen inden den 1. januar 2010 tegner anparter i eller stifter
et anpartsselskab, som er omfattet af § 15, stk. 1,
jf. § 2, stk. 1, nr. 1.
Stk. 3. Fordringer
omfattet af stk. 1 og 2 skal være indfriet inden den 1.
januar 2020.
§ 36.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.