L 166 (som fremsat): Forslag til lov om statstilskud
til renoverings- og bygningsarbejder og energibesparende materialer
i helårsboliger.
OMTRYKT
(på grund af redaktionelle ændringer)
Fremsat den 18. marts 2009 af
økonomi- og erhvervsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om statstilskud til renoverings- og
bygningsarbejder og energibesparende materialer i
helårsboliger
Anvendelsesområde
§ 1.
Økonomi- og erhvervsministeren kan inden for et samlet
beløb på 1,5 mia. kr. yde tilskud til renoverings- og
bygningsarbejder og energibesparende materialer på
eksisterende private boliger og boligenheder, som lovligt anvendes
til helårsbeboelse.
Stk. 2. Den
ordning, der er nævnt i stk. 1, administreres af
Erhvervs- og Byggestyrelsen.
Ansøgning om tilsagn om
tilskud
§ 2.
Ansøgning om tilsagn om tilskud kan indgives af
1) boligejere, som
bebor den helårsbolig, hvortil der søges tilskud,
2) andelshavere,
som bebor boligenheder i private andelsboligforeninger, og
3) lejere, som
bebor boligenheder i private lejeboliger og almene boliger.
Stk. 2. Private,
der driver erhverv ved udlejning, almene boligforeninger og ejer-
og andelsboligforeninger kan ikke ansøge om tilsagn om
tilskud til disse ejendomme.
§ 3.
De personer, der er nævnt i § 2, kan meddeles
tilsagn om tilskud til renoverings- og bygningsarbejder samt
energibesparende materialer, der er omfattet af de regler, der er
udstedt i medfør af § 8.
§ 4.
Ansøgning om tilsagn om tilskud, der kan omfatte flere
tilskudsberettigede arbejder og energibesparende materialer, skal
være Erhvervs- og Byggestyrelsen i hænde senest den 31.
december 2009. Vedlagt ansøgningen skal indgives et
skriftligt tilbud på hvert af de tilskudsberettigede
arbejder, som ansøgningen omfatter. Dog kan
ansøgningen maksimalt omfatte tilbud fra 3 forskellige
virksomheder. Tilbuddet skal være udfærdiget af en
virksomhed omfattet af § 6 afgivet den 18. marts 2009
eller senere.
Stk. 2. Personer
omfattet af § 2, stk. 1, kan kun opnå tilsagn
om tilskud til den bolig eller boligenhed, hvor personen har sin
folkeregisteradresse. Der kan kun meddeles ét tilsagn pr.
bolig eller boligenhed.
Stk. 3.
Ansøgningerne om tilsagn om tilskud behandles i den
rækkefølge, de modtages. Når der er meddelt
tilsagn inden for et samlet beløb på 1,5 mia. kr., kan
der ikke meddeles yderligere tilsagn.
Stk. 4. Hvis det
tilskudsberettigede arbejde, hvortil der er meddelt tilsagn om
tilskud, ikke er udført inden 6 måneder fra datoen for
tilsagn, bortfalder tilsagnet. Erhvervs- og Byggestyrelsen kan dog
efter anmodning forlænge den frist, som er nævnt i 1.
pkt., med op til 2 måneder, hvis der foreligger særlige
grunde.
Tilskud
§ 5.
Tilskuddet til renoverings- og bygningsarbejder, der maksimalt kan
udgøre 15.000 pr. bolig eller boligenhed, udgør 40
pct. af arbejdslønnen inkl. moms.
Stk. 2. Derudover
kan der ydes tilskud på 20 pct. af prisen inkl. moms til
energibesparende materialer, forudsat at disse installeres af en
virksomhed omfattet af § 6. Tilskud efter 1. pkt. kan
maksimalt udgøre 10.000 kr. pr. bolig eller boligenhed.
Stk. 3. Det samlede
tilskud skal som minimum udgøre 2.000 kr.
§ 6.
Tilskud kan kun ydes til arbejder, der udføres af
virksomheder, som er momsregistrerede i Danmark.
§ 7.
Ansøgning om udbetaling af tilskud skal indgives til
Erhvervs- og Byggestyrelsen af den virksomhed, som har
udført det arbejde, hvortil ansøgeren har
opnået tilsagn om tilskud.
Administrative bestemmelser
§ 8.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter
nærmere regler om lovens gennemførelse, herunder om
afgrænsningen af de arbejder og materialer, hvortil der kan
ydes tilskud, om form og indhold for ansøgning om tilsagn,
om udbetaling af tilskud og om tilsyn m.v.
§ 9.
Erhvervs- og Byggestyrelsens afgørelser i henhold til denne
lov eller regler fastsat i medfør heraf, kan ikke indbringes
for anden administrativ myndighed.
§ 10.
Erhvervs- og Byggestyrelsen kan videregive oplysninger om udbetalte
tilskud til told- og skattemyndighederne.
§ 11.
Erhvervs- og Byggestyrelsen fører tilsyn med, at reglerne i
loven og regler fastsat i medfør af loven overholdes.
Tilsynet kan udføres ved stikprøvekontrol.
Stk. 2. Erhvervs-
og Byggestyrelsen kan træffe afgørelse om, at et
tilsagn bortfalder, hvis ansøger har afgivet urigtige eller
vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger af betydning for
ansøgningen, eller hvis vilkårene for det meddelte
tilsagn på grund af ansøgers forhold ikke
længere er opfyldt. Er tilskuddet udbetalt, kan Erhvervs- og
Byggestyrelsen træffe afgørelse om, at
ansøgeren skal tilbagebetale beløbet.
Stk. 3. De
virksomheder, som udtages til stikprøvekontrol, skal efter
anmodning dokumentere, at de oplysninger, som ligger til grund for
udbetalingen, er korrekte.
Stk. 4. Hvis en
virksomhed ikke efterkommer en anmodning efter stk. 3, eller
hvis det på grundlag af kontrollen konstateres, at de
oplysninger fra virksomheden, som ligger til grund for
udbetalingen, ikke er korrekte, kan Erhvervs- og Byggestyrelsen
afslå at udbetale tilskuddet til virksomheden eller
kræve et udbetalt tilskud tilbagebetalt af virksomheden.
Stk. 5. Erhvervs-
og Byggestyrelsen kan bemyndige en privat eller offentlig
virksomhed til at udføre kontrol efter denne
bestemmelse.
Ikrafttræden m.v.
§ 12.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter tidspunktet
for lovens ikrafttræden.
§ 13.
I lov om påligning af indkomstskat til staten
(ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 176 af 11. marts
2009, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 7 F, stk. 1,
indsættes som nyt nummer:
14) tilskud efter
lov om statstilskud til renoverings- og bygningsarbejder og
energibesparende materialer i helårsboliger.
§ 14.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Lovforslaget følger op på aftale om
»Forårspakke 2.0« om tilskud på 1,5 mia.
kr. til renoverings- og bygningsarbejde, herunder energirenovering,
i helårsbeboelse. Aftaleteksten lyder som
følger:
»Parterne er enige om at etablere en renoveringspulje
på 1,5 mia. kr., hvorfra der i 2009 kan ydes tilskud til
renoverings- og bygningsarbejde, herunder energibesparende
foranstaltninger, i helårsbeboelse. De nærmere
vilkår for tildeling af tilskud m.v. drøftes med
aftaleparterne for finansloven 2009 i forbindelse med udarbejdelsen
af den nødvendige lovgivning. Lovforslag herom
fremsættes hurtigst muligt.«
Den internationale økonomiske afmatning og finanskrisen
har også sat sine spor i Danmark. Regeringen har allerede
taget en række betydelige skridt til at understøtte
den finansielle sektor og virksomhederne. Der er som følge
af den nuværende økonomiske situation sket et markant
fald i beskæftigelsen i bygge- og anlægsbranchen, og
regeringen ønsker at afbøde denne situation. Med
aftalen om en skattereform blev det besluttet at afsætte en
pulje i 2009 på 1,5 mia. kr. til renoverings- og
bygningsarbejde, herunder energibesparende foranstaltninger, i
helårsbeboelse. Hensigten med puljen er først og
fremmest at styrke beskæftigelsen i bygge- og
anlægssektoren. Derved opnås en generel modernisering
af den eksisterende bygningsmasse, og samtidig skabes der
øget incitament til energibesparelser.
Lovforslaget indebærer etablering af en ordning med
statstilskud til renoveringsarbejder m.v. i helårsboliger.
Der afsættes et beløb på 1,5 mia. kr. i 2009 til
ordningens gennemførelse, og heraf skal der afholdes
udgifter til administration af tilskudsordningen. Der etableres et
IT-system til elektronisk ansøgning og sagsbehandling,
således at administrationen reduceres til et minimum.
Ansøgning kan således ske elektronisk. For at sikre,
at der ikke udbetales uberettigede tilskud, vil der blive
udført stikprøvekontrol, og derudover vil told- og
skattemyndighederne få mulighed for at kontrollere
oplysninger om udbetalt tilskud til virksomhederne, hvorved mulige
forsøg på at opnå tilskud til »sort
arbejde« begrænses.
Forslaget forudsætter, at der opstilles en liste for,
hvilke arbejder der vil være tilskudsberettigede. Listen
bidrager til at optimere den beskæftigelsesmæssige
virkning og ansporer til energibesparende foranstaltninger. Derfor
omfatter listen også energibesparende byggematerialer og
komponenter, hvortil der tillige kan ydes tilskud. Begrundelsen for
det særlige materialetilskud til energibesparende
foranstaltninger er, at nogle energibesparende foranstaltninger
ikke er så arbejdstunge, og at materialetilskud derfor vil
give et større incitament til at foretage de
energibesparende foranstaltninger.
Det er ikke hensigten med ordningen, at der skal kunne
opnås tilskud til særligt energiforbrugende
installationer. Der vil f.eks. således ikke kunne opnås
tilskud til inden- og udendørs spabade og swimmingpools,
saunaer og anlæg til køling af boliger. Dertil kommer,
at renoveringstiltag, der rækker ud over boligens ydre
rammer, så som haveanlæg, gartnerarbejder m.v., ikke er
medtaget. Forslaget indeholder en bemyndigelse til økonomi-
og erhvervsministeren om fastsættelse af en nærmere
afgrænsning af de tilskudsberettigede arbejder og
materialer.
Tilskuddets størrelse er fastlagt ud fra et
ønske om, at mange skal kunne få gavn af puljen, og
tilskuddet skal have en størrelse, der skaber det
fornødne incitament til at igangsætte renoverings- og
bygningsarbejder, herunder energibesparende foranstaltninger.
Det opnåede tilskud vil ved et forslag om ændring
af ligningsloven være skattefrit for
tilsagnsmodtageren.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har en samlet beløbsramme på 1,5
mia. kr. Der afsættes heraf midler til udvikling af et
administrativt IT-system samt til administration af ordningen. Der
vil således blive afholdt udgifter på 39,9 mio. kr.,
heraf 34,0 mio. kr. i 2009, i Erhvervs- og Byggestyrelsen
til etablering af ordningen, udvikling af
IT-systemunderstøttelse, behandling af ansøgninger og
udbetalinger mv. Endvidere vil der blive afholdt en udgift på
0,6 mio. kr. i 2009 i Økonomistyrelsen til behandling af
udbetalinger. Endelig vil der blive afholdt en udgift på
0,6 mio. kr. i 2009 i Energistyrelsen til faglig bistand i
forbindelse med sagsbehandling.
Lovforslaget vurderes at medføre mindre administrative
byrder for staten i forbindelse med behandling af
ansøgninger og udbetaling af tilskud.
Renoveringsarbejder vil som udgangspunkt ikke være
omfattet af krav om byggetilladelse m.v. Det kan dog ikke
udelukkes, at der vil blive udført arbejder, som
kræver byggetilladelse m.v. Dog forventes antallet heraf at
være så begrænset, at der kun vil være tale
om en marginal stigning i sager, som skal behandles i
kommunerne.
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
En tilskudspulje på 1,5 mia. kr. skønnes at
medføre en lønsum på 3,75 mia. kr. Det
indebærer investeringer for 6,75 mia. kr. inkl. moms. Aktivitetsvirkningen i byggeriet
er imidlertid mindre, fordi en del af aktiviteten føres
tilbage til staten i form af momsbetaling. Aktivitetsvirkningen i
byggeriet er dermed ca. 5½ mia. kr. ekskl. moms. Dette er baseret på en
antagelse om, at de projekter, husstandene igangsætter, ikke
er større, end det der kræves for at opnå
maksimumbeløbet for tilskud pr. husstand. Hvis ordningen
stimulerer husstandene til at gennemføre større
projekter vil aktivitetsvirkningen blive større.
Erfaringerne fra den tilsvarende ordning i 1991-94 peger
på, at aktiviteten blev 6 gange så stor som
tilskudspuljen. Overført til den aktuelle situation vil det
indebære investeringer for 9 mia. kr. inkl. moms, svarende til en
aktivitetsvirkning i byggeriet på ca. 7¼ mia. kr.
ekskl. moms.
Lovforslaget vil medføre begrænsede
administrative byrder for de af ordningen omfattede virksomheder,
idet virksomhederne i forbindelse med varetagelse af det
økonomiske mellemværende med staten skal indsende
dokumentation for, at arbejdet er udført og betalt. Idet
ordningen er frivillig, vil de administrative konsekvenser
være begrænset til virksomheder, der vælger at
benytte sig af ordningen. På den baggrund vurderes forslaget
at have begrænsede administrative konsekvenser for
virksomhederne.
Grundet lovforslagets hastende karakter forelægges
lovforslaget ikke Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for
Kvalitet i Erhvervsregulering (CKR).
Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget forventes gennem tilskud til blandt andet
energibesparende foranstaltninger at bidrage positivt til, at
energiforbruget i eksisterende bygninger reduceres.
Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen konsekvenser for kommuner og
regioner. | Lovforslaget har en samlet
beløbsramme på 1,5 mia. kr. Udgifter til
administration afholdes af beløbsrammen. Ingen konsekvenser for kommuner og
regioner. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget vurderes at ville
medføre en positiv aktivitetsvirkning for de af ordningen
omfattede virksomheder. | |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Lovforslaget vurderes at medføre
mindre administrative byrder for staten i forbindelse med
behandling af ansøgninger og udbetaling af tilskud. Ingen
konsekvenser for kommuner og regioner. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | | Lovforslaget vurderes at medføre
begrænsede administrative byrder for de af ordningen
omfattede virksomheder. |
Miljømæssige
konsekvenser | Lovforslaget forventes gennem tilskud til
blandt andet energi-besparende foranstaltninger at bidrage positivt
til, at energiforbruget i eksisterende bygninger reduceres. | |
Administrative konsekvenser for
borgerne | | Lovforslaget vurderes at have
begrænsede administrative konsekvenser for borgerne i
forbindelse med udarbejdelse af ansøgning om tilsagn og
udbetaling af tilskud. |
Forholdet til EU-retten | Forslaget har ingen EU-retlige
aspekter. | Forslaget har ingen EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
I forslagets § 1 foreslås etableret en
tilskudsordning til renoverings- og bygningsarbejder samt
energibesparende materialer, som udføres på
eksisterende boliger, der lovligt anvendes til helårsbeboelse
i henhold til planloven. At tilskudsberettigede boliger lovligt
skal anvendes til helårsbolig betyder, at sommer- og
fritidshuse ikke er omfattet af tilskudsordningen, medmindre
beboeren har ret til lovlig helårsbeboelse. Dette
medfører f.eks., at pensionister, der i medfør af
planloven har ret til at anvende deres sommerhus som
helårsbolig, kan søge om tilskud. Det kan ikke ydes
tilskud til opførsel af nye boliger, uanset at der i
opførelsen indgår tilskudsberettigede arbejder eller
energibesparende materialer.
Det følger af stk. 2,
at tilskudsordningen skal administreres af Erhvervs- og
Byggestyrelsen.
Til § 2
Det foreslås med bestemmelsen, at tilsagn om tilskud
meddeles til beboeren af de nævnte helårsboliger. Som
helårsbolig betragtes enfamiliehuse (parcelhuse, række-
og kædehuse), lejeboliger, ejerlejligheder og andelsboliger,
jf. lov om andelsboligforeninger og andre boligfællesskaber.
For lejere forudsætter bestemmelsen, at tilskud til
renoverings- og bygningsarbejder og energibesparende materialer
ikke rækker ud over lejerens råderet i henhold til
lejeloven og lov om leje af almene boliger. Tilsvarende
gælder for ejeren af en ejer- og andelslejlighed, idet disse
kun kan søge om tilskud indenfor henholdsvis
ejerlejlighedslovens rammer og den i vedtægterne for
andelsboligen beskrevne råderet. For lejere,
ejerlejlighedsejere og andelshavere betyder afgrænsningen
derfor, at der som udgangspunkt ikke vil kunne opnås
støtte til forbedring af disse boligers ydre rammer,
medmindre andet fremgår af vedtægterne eller af
lejeaftalen.
Det følger endvidere af stk. 2, at private, der driver erhverv
ved udlejning, almene boligforeninger og ejer- og
andelsboligforeninger ikke kan ansøge om tilsagn om tilskud
til disse ejendomme.
Til § 3
Efter forslagets § 3 kan tilskud ydes til
renoverings- og bygningsarbejder og energibesparende materialer.
Med hensyn til de renoverings- og bygningsarbejder samt
energibesparende materialer, der vil kunne ydes tilskud til, vil
den nærmere afgrænsning blive fastsat i medfør
af bemyndigelsen i § 8. Der henvises herom til
bemærkningerne til § 8.
Til § 4
Ordningen er tilrettelagt således, at den administreres
af Erhvervs- og Byggestyrelsen. Indsendelse af ansøgning om
tilsagn skal være modtaget hos Erhvervs- og Byggestyrelsen
senest den 31. december 2009. Ansøgning kan foretages
elektronisk. Den enkelte boligejer eller lejer søger om at
få tilsagn om tilskud baseret på et konkret tilbud fra
en eller flere virksomheder. Årsagen til, at der skal
ansøges på baggrund af et konkret tilbud fra en
virksomhed er, at det ønskes undgået, at der indsendes
ansøgning om tilsagn, uden at der ligger reelle renoverings-
eller bygningsinitiativer bag, og at der ikke gives støtte
til igangværende eller allerede gennemførte arbejder.
Det betragtes bl.a. som en omgåelse af ordningen, hvis
ansøgeren har opnået tilskud til det
støtteberettigede arbejde eller materialetilskud, via f.eks.
forsikringsdækning eller andet offentligt tilskud. Skriftligt
tilbud skal være udfærdiget fra og med den 18. marts
2009 for at kunne berettige til tilskud. Tilsagnet kan omfatte
tilbud fra højst 3 forskellige virksomheder. Tilbuddet skal
omfatte et eller flere tilskudsberettigede arbejder/materialer. Der
må i ansøgningen om tilsagn om tilskud ikke
indgå flere tilbud på samme arbejder eller materialer.
Arbejdslønnen og materialeudgiften skal være
udspecificeret.
I stk. 2 forslås det,
at der kun kan ansøges om tilsagn til tilskud, hvis
ansøgeren har folkeregisteradresse på den adresse, som
der ansøges om tilsagn om tilskud til. Det indebærer
f.eks., at i de tilfælde, hvor én
person ejer to eller flere lejligheder, med hensyn til
hvilke, der ikke påhviler ejeren bopælspligt,
vil denne person kun kunne opnå tilskud til den
lejlighed, hvor personen har folkeregisteradresse. Der kan kun
opnås ét tilsagn pr. bolig eller boligenhed. Det
medfører f.eks., at et ægtepar, som
begge har folkeregisteradresse på samme adresse, kun kan
opnå ét tilsagn til deres fælles bolig.
I stk. 3 foreslås, at
tilsagn om tilskud vil blive meddelt i den rækkefølge,
ansøgningerne er indgået. Der vil således ikke
være nogen prioritering mellem ansøgninger om
henholdsvis bygnings- og renoveringsarbejder og energibesparende
materialer. En ansøgning om tilskud både til
renoverings- og bygningsarbejder mv. og til energirigtige
materialer vil ligeledes heller ikke blive prioriteret over andre
ansøgninger. Hvis en ansøgning om tilsagn om tilskud
indeholder tilbud fra virksomheder (dog maksimalt tre, jf.
stk. 1), vil der i forbindelse med meddelelsen af tilsagnet
blive foretaget en proportional fordeling af tilskuddet mellem de
involverede virksomheder.
Det følger af stk. 4,
at tilsagn bortfalder, såfremt det tilskudsberettigede
arbejde ikke er udført inden 6 måneder fra datoen for
tilsagnet om tilskud. Erfaringer fra tidligere ordninger viser, at
ikke alle tilsagn bliver udnyttet. Der fastsættes derfor en
frist for, hvor længe tilsagnet er gyldigt. Dermed sikres en
optimal udnyttelse af hele puljen inden for en afgrænset
periode. Erhvervs- og Byggestyrelsen kan dog efter anmodning
forlænge 6 måneders fristen med op til 2 måneder,
hvis der foreligger særlige grunde. De særlige grunde
kan eksempelvis være afventning af de fornødne
tilladelser, eller hvis den udførende virksomhed går
konkurs m.v. Udnyttes et tilsagn ikke, går
tilsagnsbeløbet tilbage i puljen.
Til § 5
Efter forslaget udgør tilskuddet 40 pct. af
arbejdslønnen for de tilskudsberettigede arbejder inkl.
moms. Det er således alene arbejdslønnen, der ydes
tilskyd til, medmindre der er grundlag for også at yde
tilskud til materialer efter stk. 2. Hvilke arbejder, der er
tilskudsberettigede, vil blive fastlagt ved bekendtgørelse,
jf. § 8. Tilskuddet kan højst udgøre 15.000
kr. Arbejdslønnen for de tilskudsberettigede arbejder skal
fremgå af fakturabeløbet.
Af stk. 2 fremgår, at
der tillige kan ydes tilskud på 20 pct. af prisen inkl. moms
for visse energisparende materialer. Hvilke materialer, der er
tilskudsberettigede, vil blive fastlagt ved bekendtgørelse,
jf. § 8. Tilskuddet kan højst udgøre 10.000
kr. Da det forudsættes, at materialerne installeres af
virksomheder omfattet af § 6, vil udgiften til
installation være omfattet af løntilskuddet efter
stk. 1. Det er således ikke muligt for en borger at
få tilskud til indkøb af energibesparende materialer,
hvis borgeren selv installerer materialerne. Da det er muligt at
opnå tilskud både til renoverings- og bygningsarbejder
og til energibesparende materialer, vil det være muligt at
få op til 25.000 kr. i tilskud.
I stk. 3, foreslås det,
at der for at undgå for store administrative omkostninger
ikke udbetales tilskud, som er mindre end 2.000 kr. For
ansøger betyder begrænsningen, at hvis der eksempelvis
søges om materialetilskud til en energibesparende komponent,
og komponenten koster 8.000 kr., vil materialetilskuddet
udgøre 20 procent af dette beløb, altså 1.600
kr. En forudsætning for at opnå tilskud til
energibesparende materialer er, at komponenten skal installeres af
en momsregistreret virksomhed, jf. stk. 2. Installationen vil
resultere i arbejdsløn, der berettiger til tilskud på
40 pct., jf. stk. 1. For at nå minimumsgrænsen vil
arbejdslønnen i det angivne eksempel derfor mindst skulle
udgøre 1.000 kr., da 40 pct. af dette beløb vil
udgøre 400 kr., hvorefter minimumstilskuddet opnås
(1.600 + 400 = 2.000).
Til § 6
For at kunne kontrollere, at tilskuddene udbetales til reelle
eksisterende virksomheder, er det en betingelse, at virksomheden er
momsregistreret i Danmark. Krav om momsregistrering følger
tillige af momslovens regler. Et udenlandsk selskab, som er
momsregistreret i Danmark, kan således også
udføre arbejder og er berettiget til refusion jf.
§ 7.
Til § 7
Tilskuddet udbetales til de virksomheder, som har
udført de tilskudsberettigede arbejder. Er der givet tilsagn
til arbejder, som udføres af forskellige virksomheder, skal
virksomhederne hver især anmode om udbetaling af tilskud. Der
stilles således ikke krav om, at virksomhederne skal
ansøge samlet. Den samlede udbetaling kan dog ikke overstige
det beløb, der er givet tilsagn om. Udbetaling af tilskud
påvirker ikke det civilretlige forhold mellem borgeren, der
ansøger om tilsagn, og virksomheden, der udfører det
tilskudsberettigede arbejde.
Til § 8
Med bestemmelsen foreslås ministeren bemyndiget til at
fastsætte nærmere regler om lovens
gennemførelse, herunder om afgrænsningen af de
arbejder og materialer, hvortil der kan ydes tilskud, om form og
indhold for ansøgningen, om udbetaling af tilskud, og om
tilsyn m.v.
Den foreslåede bemyndigelse vil blive udnyttet
således, at de tilskudsberettigede arbejder skal omfatte
renovering af boligens ydre og indre rammer. Arbejder
vedrørende ydre rammer vil f.eks. være udskiftning af
tag, herunder tagrender og afløb, udskiftning af ruder og
vinduer og forbedringer af boligers tilgængelighed for
handicappede. Arbejder vedrørende boligens indre rammer kan
f.eks. være reparation eller fornyelse af køkken eller
bad, gulvarbejder og reparation eller fornyelse af
elinstallationer.
Der kan, under forudsætning af opfyldelse af
nærmere angivne krav, endvidere ydes materialetilskud til
særligt energibesparende materialer og komponenter. Disse
foreslås at være vinduer, terrassedøre med glas,
ventilation med varmegenvinding, oliekedler/jordvarmepumper og
gaskedler, fjernvarmestik/units, solfangere og solceller og
terrassedøre med glas.
De nærmere krav og specifikationer til de omfattede
arbejder og energibesparende materialer vil blive fastlagt ved
bekendtgørelse.
Tilskud vil ikke kunne ydes til særlig energiforbrugende
forbedringsarbejder som f.eks. inden- eller udendørs spabad,
sauna, inden- eller udendørs swimmingpool samt anlæg
til køling af boliger. Der ydes endvidere ikke tilskud til
haveanlæg/gartneri og nybyggeri, herunder tilbygninger.
Til § 9
Det foreslås, at Erhvervs- og Byggestyrelsens
afgørelser i henhold til denne lov ikke kan indbringes for
anden administrativ myndighed. Erhvervs- og Byggestyrelsen er i
besiddelse af den fornødne, faglige ekspertise til på
betryggende vis at træffe afgørelse i henhold til
denne lov og regler udstedt i medfør heraf.
Til § 10
Efter forslaget får Erhvervs- og Byggestyrelsens adgang
til at udlevere oplysninger om udbetalte tilskud til told- og
skattemyndighederne. Det drejer sig om f.eks. faktura for
udført arbejde eller faktura for materialer. Adgangen til at
udlevere oplysninger til told- og skattemyndighederne vil ske med
henblik på, at told- og skattemyndighederne får
mulighed for at sammenstille eller samkøre oplysningerne i
kontroløjemed.
Til § 11
For at opfylde intentionerne i loven er det vigtigt, at der
føres tilsyn med, at lovens regler overholdes. Dette tilsyn
udføres af Erhvervs- og Byggestyrelsen, herunder i form af
stikprøvekontrol. Hvis en borger eller en virksomhed
med henblik på at få udbetalt et
større tilskud, end den pågældende er
berettiget til efter tilskudsordningen i § 5, f.eks.
fakturerer dele af materialeudgifter til et tag (der ikke er
tilskudsberettiget) som arbejdsløn (der er
tilskudsberettiget), vil denne fakturering efter
omstændighederne kunne udgøre en overtrædelse af
straffeloven.
Det foreslås i stk. 2,
at et tilsagn kan bortfalde, hvis en ansøger har afgivet
urigtige oplysninger i forbindelse med anmodning om tilsagn. I
disse tilfælde kan Erhvervs- og Byggestyrelsen kræve et
eventuelt udbetalt tilskud tilbagebetalt af ansøgeren.
Efter stk. 3 skal
virksomheder efter anmodning kunne dokumentere, at de oplysninger,
som ligger til grund for udbetalingen, er korrekte. Der kan
således f.eks. kræves dokumentation for, at de anvendte
energibesparende materialer lever op til de krav og
specifikationer, der er fastsat for at kunne opnå tilskud,
herunder anmode virksomheden om at fremlægge dokumentation
fra producenter m.m.
Det fastsættes i stk. 4, at manglende,
utilstrækkelig eller ugyldig dokumentation eller afgivelse af
urigtige oplysninger kan medføre, at Erhvervs- og
Byggestyrelsen afslår udbetaling af tilskud til virksomheden
eller kræve et allerede udbetalt tilskud tilbagebetalt af
virksomheden.
Med bestemmelsen i stk. 5
gives der mulighed for, at en privat eller offentlig virksomhed kan
udføre den nævnte kontrol. Disse virksomheder vil dog
ikke kunne bemyndiges til at træffe afgørelser i
henhold til denne lov. I det omfang det vurderes, at lovens regler
ikke overholdes, vil den private eller offentlige virksomhed
informere Erhvervs- og Byggestyrelsen herom, med henblik på
videre foranstaltning.
I medfør af § 8 fastsættes
nærmere regler om tilsynets udformning, herunder at
Rigsrevisionen får fuld adgang til alle oplysninger med
hensyn til revision.
Til § 12
Det foreslås, at økonomi- og erhvervsministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttrædelse.
Til § 13
Da det foreslås, at de udbetalte tilskud skal være
skattefrie, er det nødvendigt med en konsekvensændring
af ligningsloven.
Til § 14
Det foreslås, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.