Skriftlig fremsættelse (25. marts
2009)
Integrationsministeren (Birthe Rønn
Hornbech):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven (Skærpelse af udvisningsreglerne og
reglerne om indrejseforbud, udelukkelse m.v. af udlændinge
opført på FN's og EU's sanktionslister m.v.).
(Lovforslag nr. L 174).
Lovforslaget, som jeg fremsætter i dag,
gennemfører bl.a. ændringer af udlændingeloven
som følge af regeringens aftale af 22. september 2008 med
Dansk Folkeparti.
Det indgår i aftalen, at der skal ske en stramning af
reglerne om udvisning og indrejseforbud.
Regeringen ønsker at sende et klart signal om, at
kriminalitet absolut ikke kan tolereres og vil blive mødt
med alvorlige konsekvenser. Lovforslaget indeholder derfor
ændringer, der betyder, at det i flere tilfælde end i
dag bliver muligt at udvise kriminelle udlændinge, og at
varigheden af indrejseforbud bliver længere. Det er alvorlige
konsekvenser. Hensigten er, at de skærpede regler skal virke
præventivt. Endvidere er kriminalitet alvorlige handlinger,
der bør modsvares af alvorlige konsekvenser.
Det er væsentligt for integrationen at skelne mellem
udlændinge, der gør en indsats for at være en
del af vores værdifællesskab, og udlændinge, der
ønsker en konfrontation med samfundet gennem kriminalitet og
vold. Ønsker man ikke at være en del af det danske
samfund og respektere danske værdier, men i stedet
begår kriminalitet, må man tage følgerne.
Det foreslås derfor at nedsætte kravene til
længden af den frihedsstraf, der idømmes, for at en
dom for et kriminelt forhold kan medføre udvisning. Det
betyder, at domstolene i flere tilfælde end i dag får
lejlighed til at tage stilling til spørgsmålet om
udvisning.
Det foreslås også, at længden af
indrejseforbud skærpes, således at varigheden af
indrejseforbud generelt hæves med op til 2 år.
Vold i alle afskygninger skaber en forråelse af vores
samfund. Der er nogle udlændinge, som er klar over, at det
ikke har konsekvenser for deres ret til ophold her i landet, at de
begår - såkaldt almindelige - voldshandlinger. Der skal
ikke herske nogen tvivl om, at dette vil regeringen ikke
acceptere.
Regeringen ønsker derfor at udvide adgangen til at
udvise udlændinge, der dømmes for vold. Det
foreslås, at dom for overtrædelse af straffelovens
§ 244 - om såkaldt almindelig vold - skal kunne
føre til udvisning uanset længden af opholdets
varighed og længden af den frihedsstraf, der idømmes.
Der vil således kunne ske udvisning af alle udlændinge,
der idømmes ubetinget frihedsstraf for overtrædelse af
voldsbestemmelsen i straffelovens § 244.
Regeringen ønsker også at udvide muligheden for
at udvise udlændinge, der offentligt tilskynder til
forbrydelser eller offentlig billiger terrorrelaterede
forbrydelser. Udlændinge, der offentligt opfordrer til
forbrydelser eller offentligt billiger terrorhandlinger mod
Danmark, vil således efter lovforslaget kunne udvises, hvis
de idømmes ubetinget frihedsstraf for overtrædelse af
straffelovens § 136. Det gælder uanset frihedsstraffens
længde og opholdets varighed.
Der skal sættes en stopper for den voldsomme
bandekriminalitet, der i stigende grad finder sted. Vi hører
til stadighed om skyderier og knivstikkeri på åben gade
mellem kriminelle grupper. Vi vil ikke have sådanne tilstande
i Danmark. Befolkningen skal kunne færdes trygt i gaderne. Vi
hører i den forbindelse også om betydelige
mængder ulovlige våben i omløb. Der er ingen i
dette land, der kan have en god grund til at omgås ulovlige
våben. Det gælder både skydevåben, knive og
andre ulovlige våben, og det gælder, uanset hvor
længe man har boet her i landet.
I dag er der mulighed for udvisning, hvis en udlænding
idømmes ubetinget frihedsstraf for overtrædelse af
straffelovens § 192 a om besiddelse m.v. af skydevåben
under særlig skærpende omstændigheder på
offentligt tilgængelige steder samt besiddelse m.v. af
særdeles farlige våben og eksplosivstoffer. Det
gælder uanset varigheden af udlændingens ophold i
Danmark.
§ 192 a er begrænset til skydevåben på
offentligt tilgængelige steder og særdeles farlige
våben og eksplosivstoffer.
Lovforslaget indeholder forslag, der betyder, at domstolene
også kan beslutte, at der - uanset varigheden af opholdet her
i landet - skal ske udvisning i tilfælde, hvor
udlændingen idømmes ubetinget fængsel for
overtrædelse af våbenlovgivningen. Der bliver herved en
videre adgang til udvisning af udlændinge, hvor der har
været grund til at idømme ubetinget frihedsstraf for
lovovertrædelser af denne karakter. Det gælder ikke kun
anvendelse, besiddelse m.v. af skydevåben, men også
andre ulovlige våben, og det kan også gælde
besiddelse på steder, der ikke er offentlige
tilgængelige.
I tilknytning hertil foreslås det, at udgangspunktet ved
afvejningen af de personlige forhold i sager om udvisning for
overtrædelse af våbenlovgivningen er, at der skal ske
udvisning. Dette svarer til, hvad der gælder ved andre
alvorlige overtrædelser. Ved overtrædelse af
våbenlovgivningen må det i de enkelte sager vurderes,
om afgørelsen om udvisning er i overensstemmelse med
Danmarks internationale forpligtelser, herunder artikel 8 i Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention. Foreligger der et
indgreb i retten til privat- eller familieliv, skal staten
påvise, at udvisningen er i overensstemmelse med loven og er
nødvendig i et demokratisk samfund, bl.a. af hensyn til den
nationale sikkerhed eller forebyggelse af uro eller
forbrydelse.
Det er regeringens klare synspunkt, at overtrædelse af
våbenlovgivningen er alvorlig kriminalitet. Som den seneste
tids episoder med skyderier og knivstikkeri har vist, er det
kriminalitet, der indebærer alvorlig fare for andre
menneskers liv. Der er tale om en lille gruppe, der skaber utryghed
og frygt og ødelægger dagligdagen for andre, som er
helt uden tilknytning til det kriminelle miljø. Det er helt
nødvendigt i et demokratisk samfund at gribe hurtigt ind,
således at denne helt uacceptable adfærd stoppes. Det
gør regeringen bl.a. ved at skærpe mulighederne for
udvisning af de personer i miljøet, der ikke har dansk
statsborgerskab. Det kan medvirke til at forebygge yderligere uro
og forbrydelser.
Samtidig foreslås det, at det kommer til at fremgå
af udlændingeloven, at det skal anses for en skærpende
omstændighed i forhold til udvisning, hvis kriminalitet
begås af flere i forening. Dette skal også gælde
i sager om udvisning på grund af overtrædelser af
våbenlovgivningen.
Det indgår også i lovforslaget, at der skal ske en
skærpelse af straffen for indrejse i strid med et
indrejseforbud. Strafferammen er i dag fængsel indtil 6
måneder. Den foreslås forhøjet til fængsel
indtil 2 år. Regeringen vil ikke tolerere, at
udlændinge, der tidligere har lavet lovovertrædelser
her i landet og derfor er udvist og har fået forbud mod at
indrejse igen, ser stort på myndighedernes beslutning og
ignorerer indrejseforbuddet.
Regeringen ønsker også, at der på et
tidligere tidspunkt end hvad der gælder i dag, skal ske
udvisning af udlændinge, der opholder sig ulovligt her i
landet. Udlændingeservice vil således skærpe
praksis på dette område.
Det præciseres endelig i lovforslaget, at
udlændinge, der er opført på FN's og EU's
sanktionslister med rejserestriktioner, nægtes indrejse og
ophold i Danmark. Forslaget gennemfører en anbefaling fra
arbejdsgruppen om udlændinges ophold i Danmark.
Danmark er internationalt forpligtet til at efterleve
beslutninger vedtaget af FN og EU om rejserestriktioner i forhold
til personer, der anses for terrorister og derfor er opført
på FN's og EU's sanktionslister. Danmark skal via sin
nationale lovgivning håndhæve disse
restriktioner.
Der er i dag ingen udtrykkelige bestemmelser i
udlændingeloven om udelukkelse m.v. af udlændinge, der
er opført på sanktionslisterne. Ved de
foreslåede præciseringer vil Danmarks internationale
forpligtelser til at efterleve FN's og EU's beslutninger om
rejserestriktioner komme til at fremgå tydeligt af
loven.
Det gøres ved udtrykkeligt at lade det fremgå af
udlændingeloven, at personer på FN's og EU's
sanktionslister med rejserestriktioner anses for at have et
indrejseforbud. De er herefter udelukket fra indrejse og
opholdstilladelse, medmindre der foreligger særlige
grunde.
De særlige grunde, der vil kunne medføre, at en
person på en sanktionsliste kan tillades indrejse og evt.
ophold, fremgår bl.a. af FN's resolutioner eller Rådets
fælles holdninger, som sanktionslisterne er tilknyttet. Der
kan være tale om, at det er nødvendigt at tillade
indrejse for at gennemføre en retssag, at staten er bundet
af en folkeretlig forpligtelse, f.eks. som værtsland for en
international konference, eller at indrejse er berettiget af
tvingende humanitære hensyn. Danmark kan også rent
undtagelsesvist være nødt til at tillade indrejse som
følge af internationale menneskeretlige forpligtelser.
Det gælder dog fortsat - som for andre udlændinge,
der søger om opholdstilladelse i Danmark - at der ikke kan
gives opholdstilladelse, uanset om der foreligger særlige
grunde, hvis den pågældende må anses for omfattet
af udelukkelsesgrundene i flygtningekonventionens artikel 1 F. Det
gælder bl.a. udlændinge, der har begået
forbrydelser mod menneskeheden.
Som en naturlig følge af arbejdsgruppens anbefaling
foreslås det endvidere, at der kan ske inddragelse af en
udlændings opholdstilladelse, hvis den pågældende
optages på en sanktionsliste med rejserestriktioner. Et
udstedt visum vil også kunne inddrages.
Det er afgørende for regeringen at sikre, at
udlændinge, der er opført på FN's og EU's
sanktionslister, hverken indrejser eller opholder sig her i
landet.
Jeg vil i den forbindelse gerne fremhæve, at der
både i FN- og i EU-regi er etableret procedurer for
behandling af anmodninger fra individer og organisationer om at
blive taget af listerne.
Ved lov nr. 1398, der blev vedtaget af Folketinget den 19.
december 2008, er der gennemført nødvendige
ændringer af udlændingeloven som følge af SIS
II-forordningen. Ændringerne træder i kraft, når
forordningen efter Rådets beslutning skal finde anvendelse.
Dette forventes at ske i januar 2010.
Herefter vil tredjelandsstatsborgere på
sanktionslisterne blive indberettet til SIS II som uønskede
personer og vil kunne udelukkes m.v. efter udlændingelovens
regler om udlændinge, der er indberettet til
Schengeninformationssystemet. Der er imidlertid også
statsborgere i EU- og Schengenlande på sanktionslisterne. De
kan ikke indberettes til SIS II. Når SIS II-forordningen
finder anvendelse, vil reglerne om sanktionslisterne i det
lovforslag, jeg fremsætter i dag, derfor fortsat finde
anvendelse på statsborgere i EU- og Schengenlande.