L 179 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af sundhedsloven. (Tilvejebringelse og udlejning af egnede lokaler
til sikring af sundhedsydelser m.v.).
Fremsat den 26. marts 2009 af
ministeren for sundhed og forebyggelse (Jakob Axel Nielsen)
Forslag
til
lov om ændring af sundhedsloven
(Tilvejebringelse og udlejning af egnede
lokaler til sikring af sundhedsydelser m.v.)
§ 1
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
95 af 7. februar 2008, som ændret senest ved § 3 i
lov nr. 100 af 10. februar 2009, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 205 indsættes i kapitel 62:
Ȥ 205
a. Regionsrådet kan tilvejebringe og udleje lokaler
til brug for virksomhed, der udføres af sundhedspersoner
efter overenskomst, jf. § 227.
Stk. 2. Udlejning
af lokaler efter stk. 1, skal ske på markedsvilkår
og i overensstemmelse med regionens sundhedsplan, jf.
§ 206.
§ 205
b. Kommunalbestyrelsen kan tilvejebringe og udleje lokaler
til brug for virksomhed, der udføres af sundhedspersoner
efter overenskomst, jf. § 227, samt til brug for
udførelse af regionale ambulante sygehusydelser.
Stk. 2. Udlejning
af lokaler efter stk. 1, skal ske på markedsvilkår
og i overensstemmelse med regionens sundhedsplan, jf.
§ 206.
§ 205
c. Regionsrådet og kommunalbestyrelsen koordinerer de
aktiviteter, der er omfattet af §§ 205 a og 205
b.
Stk. 2.
Aktiviteterne, jf. stk. 1, skal drøftes i
sundhedskoordinationsudvalget, jf. § 204.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2009.
§ 3
Loven gælder ikke for Grønland og
Færøerne.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regionerne har efter sundhedsloven ansvar for at tilvejebringe
tilbud om behandling hos praktiserende sundhedspersoner, herunder
alment praktiserende læger. Dette gennemføres ved, at
privatpraktiserende sundhedspersoner f.eks. læger, driver
praksis, hvor de leverer sundhedsydelser til borgerne efter
overenskomst med det offentlige - det vil sige Regionernes
Lønnings- og Takstnævn.
De praktiserende sundhedspersoner er selvstændigt
erhvervsdrivende. Der er aktuelt og fremover en udfordring for
regionen forbundet med dels at sikre lægedækningen i
visse lokalområder, dels generelt at sikre en sundhedsfaglig
udvikling samt bæredygtig organisering af praksissektoren.
Regionerne kan i sådanne situationer have brug for endnu et
redskab for at kunne leve op til deres ansvar efter sundhedsloven.
Adgang til attraktive og velegnede kliniklokaler vil efter
regeringens vurdering kunne bidrage til at tiltrække
læger og andre sundhedspersoner til sådanne
områder.
Kommunerne har af flere grunde også en interesse i at
medvirke til, at regionerne kan løfte deres ansvar.
Kommunerne medfinansierer således ydelserne i praksissektoren
og er repræsenteret i Regionernes Lønnings- og
Takstnævn, som indgår overenskomster med organisationer
af sundhedspersoner m.fl. Derudover fik kommunerne pr. 1. august
2008 myndighedsansvaret for at sikre vederlagsfri fysioterapi i
praksissektoren.
Endelig fik såvel kommuner som regioner med
kommunalreformen en større forpligtelse til at samarbejde om
indsatsen på sundhedsområdet og om indsatsen for
sammenhæng mellem sektorerne.
Formålet med lovforslaget er at give regioner og
kommuner mulighed for at tilvejebringe og udleje lokaler på
markedsvilkår til virksomhed, der udøves af de
sundhedspersoner, der er indgået overenskomst med efter
sundhedslovens § 227, samt derudover at give kommunerne
hjemmel til at tilvejebringe og udleje lokaler på
markedsvilkår til regionen med henblik på
udførelse af regionale ambulante sygehusydelser i
lokalområdet.
Det er regeringens vurdering, at lovforslaget vil medvirke til
at sikre en udvikling af sundhedsvæsenet, hvor borgerne
modtager effektive, sammenhængende sundhedstilbud i
nærmiljøet samtidig med, at de specialiserede
sygehusbehandlinger samles og kvalificeres i færre og mere
bæredygtige enheder.
1.1. Baggrund
Regeringen nedsatte i samarbejde med Danske Regioner og KL i
begyndelsen af 2008 et udvalg om almen praksis' rolle i fremtidens
sundhedsvæsen. Udvalget vedrørende almen praksis afgav
rapport den 10. november 2008. Rapporten kan ses på
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelses hjemmeside: www.sum.dk
I sin rapport peger udvalget bl.a. på potentialet i
større praksisenheder i form af flerlægepraksisenheder
samt øget brug af praksispersonale såsom
sygeplejersker, farmakonomer, bioanalytikere og
lægesekretærer. Udvalget peger i sin rapport også
på, at regioners og kommuners mulighed for at facilitere
lægernes adgang til egnede lokaler på
markedsvilkår, bør præciseres i
lovgivningen.
Som en del af finanslovsaftalen for 2009 er regeringen, Dansk
Folkeparti og Liberal Alliance enige om at afsætte 250 mio.
kr. fra de resterende 10 mia. kr. til sygehuse i kvalitetsfonden
til facilitering af løsninger i udkantsområder med
store afstande. Fokus for støtten skal være
facilitering af løsninger på det præhospitale
område i udkantsområder med store afstande, herunder
organisering af nære tilbud i form af for eksempel
skadesklinik/lægehus i eksisterende lokaler, herunder for
eksempel i et sundhedscenter, hvor det i forhold til bemandingen
indtænkes, at behandlingen skal foregå på det
rigtige specialiseringsniveau.
I forlængelser heraf skal der efter finanslovsaftalen
for 2009 sikres hjemmel for regionerne til at udleje eksisterende
lokaler på markedsvilkår for at fremme alment
praktiserende lægers adgang til egnede lokaler i
udkantsområder.
Set i lyset af bl.a. samlingen af specialiserede
sygehusbehandlinger på færre enheder med deraf
følgende behov for sikring af de nære sundhedstilbud
er det overordnet regeringens vurdering, at der er behov for at
give regioner og kommuner mulighed for at sikre egnede lokaler ikke
alene for almen praksis men praksissektoren og for kommunernes
adgang til at medvirke til at sikre borgerne adgang til
sundhedstilbud i nærmiljøet.
Nærværende lovforslag tager således sigte
på at sikre regioners og kommuners mulighed for at
planlægge og udvikle nære sundhedstilbud med henblik
på at sikre borgerne let adgang til sundhedsydelser af
høj kvalitet i nærmiljøet.
2. Gældende ret
Regionsrådet har efter sundhedslovens § 57
ansvar for at tilvejebringe tilbud om behandling hos praktiserende
sundhedspersoner. Det betyder, at regionsrådet har en pligt i
forhold til at sikre tilvejebringelsen af behandlingstilbud i
praksissektoren. Det følger af sundhedslovens
§ 227, at Regionernes Lønnings- og
Takstnævn, som er nedsat i henhold til § 37 i lov
om regioner og om nedlæggelse af amtskommunerne, Hovedstadens
Udviklingsråd og Hovedstadens Sygehusfællesskab,
afslutter overenskomster med organisationer af sundhedspersoner
m.fl. om vilkårene for ydelser i praksissektoren; d.v.s.
ydelser hos alment praktiserende læger, speciallæger,
kiropraktorer, fysioterapeuter, fodterapeuter, psykologer
m.fl.
Overenskomsterne indeholder bestemmelser om både
centrale og regionale samarbejdsudvalg. På myndighedsside er
regioner og kommuner repræsenteret i både det centrale
og regionale samarbejdsudvalg. Samarbejdsudvalgene har i en
række overenskomster bl.a. til opgave at udarbejde en
praksisplan.
Sundhedsloven indeholder ikke udtrykkelig hjemmel til, at et
regionsråd kan tilvejebringe og udleje lokaler til brug for
virksomhed, der udøves af personer efter overenskomst efter
sundhedslovens § 227.
Kommunerne er efter sundhedsloven ansvarlige for en
række sundhedsydelser, der løses tæt på
borgerne og i sammenhæng med andre kommunale opgaver på
bl.a. ældreområdet, skoleområdet og det sociale
område. Disse opgaver omfatter bl.a. hjemmesygepleje,
sundhedspleje, tandpleje til børn og unge,
genoptræning samt alkoholbehandling. Hertil kommer, at
kommunerne efter sundhedslovens § 119 skal etablere
forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til borgerne, f.eks. i
form af rygestopkurser og kostvejledning.
Endvidere blev der med kommunalreformen indført
kommunal medfinansiering på sygehus- og praksisområdet
med henblik på også at give kommunerne
økonomiske incitamenter til at investere i og samarbejde med
regionerne om løsningen af opgaverne i
sundhedsvæsenet. Som led i kommunernes medfinansiering af
praksissektoren blev KL medlem af Regionernes Lønnings- og
Takstnævn, der bl.a. har ansvar for at indgå
overenskomster på praksisområdet med organisationer af
sundhedspersoner.
Derudover blev der med henblik på at styrke samarbejdet
mellem regioner og kommuner i henhold til sundhedsloven nedsat de
såkaldte sundhedskoordinationsudvalg.
Sundhedsloven indeholder ikke udtrykkelig hjemmel til, at
kommunerne kan tilvejebringe og udleje lokaler til sundhedspersoner
med overenskomst efter sundhedslovens § 227 eller til
regionen med henblik på udførelse af ambulante
sygehusydelser.
I modsætning til regionerne er kommunerne underlagt de
almindelige kommunalretlige grundsætninger om kommunernes
opgavevaretagelse - de såkaldte kommunalfuldmagtsregler - som
efter en konkret vurdering kan danne grundlag for kommunernes
opgavevaretagelse.
3. Lovforslaget
3.1. Regionernes opgave
Det foreslås at indsætte en ny bestemmelse i
sundhedsloven, hvorefter regionsrådet kan tilvejebringe og
udleje lokaler til praktiserende sundhedspersoner.
Bestemmelsen vil bl.a. kunne tages i anvendelse af
regionsrådet med henblik på bl.a. at planlægge og
sikre lægedækningen i regionen, understøtte
udviklingen af flerlægepraksis i regionen samt
understøtte sikring af særlige opgaver og funktioner
udfra regionale og lokale behov såsom akutbetjeningen.
Det er efter forslaget en betingelse, at udlejning finder sted
på markedsvilkår. Regionsrådet skal i den
forbindelse udfolde rimelige bestræbelser med henblik
på at fastsætte markedsvilkår, herunder f.eks.
konsultere ejendomsmæglere eller foretage
undersøgelser for andre tilsvarende lejemål.
Afgørelsen af, hvad markedsvilkår konkret
indebærer, vil ofte bero på et skøn. Dette
skøn kan være meget vanskeligt at foretage. Der
må derfor tilkomme regionsrådet en vis magin for dette
skøn.
Eventuelle regionale udgifter vedrørende
tilvejebringelse af egnede lokaler afholdes inden for de
ordinære regionale anlægsrammer.
Det er endvidere en betingelse, at regionsrådets
aktiviteter efter den foreslåede bestemmelse er i
overensstemmelse med regionens sundhedsplan, jf. sundhedslovens
§ 206. Da sundhedsplanen er regionens samlede ramme for
aktiviteterne på sundhedsområdet, og den også
omfatter praksisplaner, sikres det hermed, at imødekommelse
af lokal tilvejebringelse og udlejning af egnede lokaler til
praktiserende sundhedspersoner er med til at fremme realiseringen
af sundhedsplanen.
3.2. Kommunernes opgave
Det foreslås at indsætte en ny bestemmelse i
sundhedsloven, hvorefter kommunerne kan tilvejebringe og udleje
lokaler til brug for virksomhed, der udøves af
sundhedspersoner med overenskomst efter sundhedslovens
§ 227. Efter forslaget kan kommunerne endvidere
tilvejebringe og udleje lokaler til regionen med henblik på
levering af regionale ambulante sygehusydelser i
lokalområdet. Dette indebærer, at en kommunes mulighed
for at udføre de ovenfor anførte aktiviteter på
disse områder ikke længere skal vurderes ud fra de
såkaldte kommunalfuldmagtsregler.
Med forslaget styrkes kommunernes mulighed for at
samtænke løsningen af de kommunale opgaver på
sundhedsområdet med regionale sundhedsopgaver, der
løses i borgernes nærmiljø. Bestemmelsen giver
således kommunerne hjemmel til både at tilvejebringe og
udleje lokaler til praktiserende sundhedspersoner og til de
regionale sygehusmyndigheder, hvor det er relevant at tilbyde
borgerne sundhedsydelser i nærmiljøet, såsom
jordemoderkonsultationer og ambulatoriefunktioner.
I kraft af deres ansvar på sundhedsområdet kan
kommunerne - eventuelt på tværs af kommunegrænser
og i samarbejde med regionerne - med fordel udvikle og anvende nye
organisatoriske løsningsmodeller, som kan bidrage til
styrket kvalitet, tværfaglighed, bedre
rekrutteringsmuligheder og stordriftsfordele m.v. Det vil f.eks.
kunne være tilfældet, såfremt opgaverne samles i
et sundhedscenter eller lignende. Hertil kommer, at sådanne
løsninger vil kunne være til fordel for borgerne, som
vil kunne opleve større kvalitet og sammenhæng i
sundhedstilbuddene.
I lyset af de særlige kommunale interesser, der knytter
sig til spørgsmålet om etablering af sundhedscentre
eller andre lignende rammer for leveringen af sundhedsydelser i
kommunerne, og idet der med lovforslaget indføres mulighed
for, at regionerne tilvejebringer og udlejer egnede lokaler til
brug for virksomhed, der udføres af sundhedspersoner i
praksissektoren, er det hensigtsmæssigt, at der med
lovforslaget også fastsættes bestemmelse om, at
kommunerne kan tilvejebringe og udleje lokaler til samme kreds af
sundhedspersoner som regionerne. Samtidig vil det også
være logisk at fastsætte bestemmelse om, at kommunerne
kan tilvejebringe og udleje lokaler til regionen med henblik
på levering af regionale ambulante sygehusydelser i
lokalområdet.
Det er en betingelse, at udlejning finder sted på
markedsvilkår. Kommunalbestyrelsen skal i den forbindelse
udfolde rimelige bestræbelser med henblik på at
fastsætte markedsvilkår, herunder f.eks. konsultere
ejendomsmæglere eller foretage undersøgelser for andre
tilsvarende lejemål. Afgørelsen af, hvad
markedsvilkår konkret indebærer, vil ofte bero på
et skøn. Dette skøn kan være meget vanskeligt
at foretage. Der må derfor tilkomme kommunalbestyrelsen en
vis margin for dette skøn.
Eventuelle kommunale udgifter vedrørende
tilvejebringelse af egnede lokaler vil skulle prioriteres inden for
de samlede aftalte kommunale udgiftsrammer.
Det er endvidere en betingelse, at kommunalbestyrelsens
aktiviteter efter den foreslåede bestemmelse er i
overensstemmelse med regionens sundhedsplan, jf. sundhedslovens
§ 206. Da sundhedsplanen er regionens samlede ramme om
indsatsen på sundhedsområdet, sikres det hermed, at
imødekommelse af konkrete, lokale behov for tilvejebringelse
og udlejning af egnede lokaler er med til at fremme opfyldelsen af
sundhedsplanen.
3.3. Koordination mellem regioner og
kommuner
Efter forslaget til ny § 205 c, stk. 1,
forpligtes regionsrådet og kommunalbestyrelserne til at
koordinere deres aktiviteter i forhold til tilvejebringelse og
udlejning af lokaler til brug for virksomhed, der udøves af
sundhedspersoner efter overenskomst, jf. sundhedslovens
§ 227, og for levering af regionale ambulante
sygehusydelser.
Forslaget til bestemmelsen skal ses i sammenhæng med
kravene vedrørende regionernes og kommunernes
planlægning og samarbejde på sundhedsområdet, som
blev indført med kommunalreformen, herunder kravet om
nedsættelse af sundhedskoordinationsudvalg, udarbejdelse af
sundhedsplaner og indgåelse af sundhedsaftaler.
For at sikre den fortsatte koordination i forhold til den
samlede sundhedsplanlægning i regionen, herunder
praksisplanlægningen, foreslås det endvidere, at
aktiviteter med henblik på tilvejebringelse af fysiske rammer
for ydere i praksissektoren m.fl. skal drøftes i
sundhedskoordinationsudvalget. Formålet hermed er at sikre,
at konkrete aktiviteter er i overensstemmelse med regionens
sundhedsplan, herunder praksisplan.
Med forslaget tilsigtes der ikke ændringer i den efter
sundhedsloven gældende ansvarsfordeling mellem regionerne og
kommunerne, og regionerne vil derfor fortsat have ansvar for at
tilvejebringe tilbud om behandling hos praktiserende
sundhedspersoner, jf. sundhedslovens § 57.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Med forslaget pålægges regionerne og kommunerne
ikke en ny opgave, idet lovforslaget alene giver kommuner og
regioner mulighed for at etablere mere fleksible løsninger i
forhold til en hensigtsmæssig varetagelse af
sundhedsopgaverne og sikre borgernes adgang til sundhedstilbud, der
f.eks. ydes af praktiserende sundhedspersoner i
nærmiljøet.
Forslaget er derfor økonomisk neutralt, og har
således ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer m.fl.
Lovforslaget har været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Dansk Kiropraktorforening, Dansk Psykologforening, Dansk
Selskab for Almen Medicin, Dansk Sygeplejeråd, Dansk
Tandplejerforening, Danske Fysioterapeuter, Danske Patienter,
Danske Regioner, Foreningen af fodterapeuter, KL,
Lægeforeningen, Tandlægernes Nye Landsforening og
Tandlægeforeningen.
10. Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 205 a)
Forslag til ny § 205 a fastsætter, at
regionsrådet kan tilvejebringe og udleje lokaler til
praktiserende sundhedspersoner med henblik på f.eks. at
planlægge og sikre lægedækningen i regionen,
understøtte udviklingen af flerlægepraksis i regionen
samt understøtte sikring af særlige opgaver og
funktioner udfra regionale og lokale behov f.eks.
akutbetjeningen.
I nogle regioner vil det være oplagt at indrette
eksisterende bebyggelse såsom rådhuse og
sygehusbebyggelse med henblik på udlejning til privat
praksis. I andre situationer vil det være mere
hensigtsmæssigt at opføre nybyggeri eller købe
eksisterende bygninger. Det lægges til grund, at muligheden
for at udleje eksisterende lokaler altid undersøges forud
for beslutning om andre løsninger. Regionens anvendelse af
bestemmelsen vil under alle omstændigheder fordre samarbejde
med kommunen jf. forslag til § 205 c, idet kommunen er
den myndighed, der træffer beslutning om lokalplaner, hvori
der tages stilling til anvendelse af areal og bebyggelse i
kommunen.
Den foreslåede hjemmel i § 205 a kan af
regionen anvendes til, at flere forskellige sundhedspersoner kan
samle deres virksomhed i ét hus f.eks. alment praktiserende
læger, praktiserende speciallæger, fysioterapeuter
m.fl. og dermed opnå et fagligt miljø, synergieffekt
og effektiv anvendelse af støttefunktioner. Den
foreslåede bestemmelse indeholder den nødvendige
fleksibilitet med henblik på, at regionsrådet konkret
kan vælge den løsning, der er mest fordelagtig ud fra
de lokale forhold.
Det er en betingelse, at udlejning finder sted på
markedsvilkår. Regionsrådet skal i den forbindelse
udfolde rimelige bestræbelser med henblik på at
fastsætte markedsvilkår, herunder f.eks. konsultere
ejendomsmæglere eller foretage undersøgelser for andre
tilsvarende lejemål. Afgørelsen af, hvad
markedsvilkår konkret indebærer, vil ofte bero på
et skøn. Dette skøn kan være meget vanskeligt
at foretage. Der må derfor tilkomme regionsrådet en vis
margin for dette skøn.
I en situation, hvor der er flere potentielle lejere til et
lejemål, er regionsrådet forpligtet til at foretage
udvælgelsen af den enkelte lejer på et sagligt
grundlag.
Eventuelle regionale udgifter vedrørende
tilvejebringelse af egnede lokaler afholdes inden for de
ordinære regionale anlægsrammer.
Det er endvidere en betingelse, at regionsrådets
aktiviteter efter den foreslåede bestemmelse er i
overensstemmelse med regionens sundhedsplan, jf. sundhedslovens
§ 206. Da sundhedsplanen er regionens samlede ramme om
indsatsen på sundhedsområdet, sikres det hermed, at
imødekommelse af konkrete, lokale behov for tilvejebringelse
og udlejning af egnede lokaler til praktiserende sundhedspersoner
er med til at fremme opfyldelsen af sundhedsplanen.
Til nr. 2 (§ 205 b)
Forslag til ny § 205 b fastsætter, at
kommunalbestyrelsen kan tilvejebringe og udleje lokaler til brug
for virksomhed, der udøves af sundhedspersoner efter
overenskomst efter sundhedslovens § 227, samt
tilvejebringe og udleje lokaler til regionen med henblik på
udførelse af regionale ambulante sygehusydelser i
lokalområdet.
Med forslaget får kommunerne yderligere mulighed for at
samtænke løsningen af de kommunale opgaver på
sundhedsområdet med løsningen af andre
sundhedsopgaver, der løses i borgernes
nærområde.
Det vil i forbindelse med kommunernes anvendelse af den
foreslåede bestemmelse til § 205 b være en
forudsætning, at kommunerne overvejer, hvorledes
tilvejebringelse og udlejning af lokaler til praktiserende
sundhedspersoner kan ske mest hensigtsmæssigt i forhold til
kommunens øvrige opgavevaretagelse på
sundhedsområdet. Det forudsættes, at den enkelte
kommune tilstræber mest mulig synergi mellem varetagelsen af
sine egne opgaver på sundhedsområdet og de af regionens
sundhedsopgaver, der løses lokalt. Den enkelte kommune
bør i forbindelse med udlejning eller tilvejebringelse af
lokaler m.v. efter § 205 b således tilstræbe,
at lokalerne er placeret i fysisk tilknytning til kommunens
sundhedscenter eller lignende efter lokale behov. Kommunen kan
anvende eksisterende byggeri, som f.eks. sygehusbebyggelse eller
sundhedscentre, hvis det forekommer hensigtsmæssigt ud fra de
lokale forhold. Det lægges til grund, at muligheden for at
udleje eksisterende lokaler altid undersøges forud for
beslutning om andre løsninger.
Kommunens anvendelse af bestemmelsen forudsætter
koordination med regionen, jf. forslaget til § 205
c.
Det er en betingelse, at udlejning finder sted på
markedsvilkår. Kommunalbestyrelsen skal i den forbindelse
udfolde rimelige bestræbelser med henblik på at
fastsætte markedsvilkår, herunder f.eks. konsultere
ejendomsmæglere eller foretage undersøgelser for andre
tilsvarende lejemål. Afgørelsen af, hvad
markedsvilkår konkret indebærer, vil ofte bero på
et skøn. Dette skøn kan være meget vanskeligt
at foretage. Der må derfor tilkomme kommunalbestyrelsen en
vis margin for dette skøn.
I en situation, hvor der er flere potentielle lejere til et
lejemål, er kommunalbestyrelsen forpligtet til at foretage
udvælgelsen af den enkelte lejer på et sagligt
grundlag.
Eventuelle kommunale udgifter vedrørende
tilvejebringelse af egnede lokaler vil skulle prioriteres inden for
de samlede aftalte kommunale udgiftsrammer.
Det er endvidere en betingelse, at kommunalbestyrelsens
aktiviteter efter den foreslåede bestemmelse er i
overensstemmelse med regionens sundhedsplan, jf. sundhedslovens
§ 206. Da sundhedsplanen er regionens samlede ramme om
indsatsen på sundhedsområdet, sikres det hermed, at
imødekommelse af konkrete, lokale behov for tilvejebringelse
og udlejning af egnede lokaler er med til at fremme opfyldelsen af
sundhedsplanen.
Der er med lovforslaget i øvrigt ikke tilsigtet
ændringer af gældende ret med hensyn til kommuners
adgang til at udleje lokaler.
Til nr. 3 (§ 205 c)
Efter forslaget til ny § 205 c, stk. 1,
forpligtes regionsrådet og kommunalbestyrelserne til at
koordinere deres aktiviteter i forhold til tilvejebringelse og
udlejning af lokaler til brug for virksomhed, der udøves af
sundhedspersoner efter overenskomst, jf sundhedslovens
§ 227, og for levering af regionale ambulante
sygehusydelser.
Forslaget til bestemmelsen skal ses i sammenhæng med
kravene vedrørende regionernes og kommunernes
planlægning og samarbejde på sundhedsområdet, som
blev indført med kommunalreformen, herunder kravet om
nedsættelse af sundhedskoordinationsudvalg, udarbejdelse af
sundhedsplaner og indgåelse af sundhedsaftaler.
For at sikre den fortsatte koordination i forhold til den
samlede sundhedsplanlægning i regionen, herunder
praksisplanlægningen, foreslås det endvidere, at
aktiviteter med henblik på tilvejebringelse af fysiske rammer
for ydere i praksissektoren m.fl. skal drøftes i
sundhedskoordinationsudvalget. Formålet hermed er at sikre,
at konkrete aktiviteter er i overensstemmelse med regionens
sundhedsplan, herunder praksisplan.
Med forslaget tilsigtes der ikke ændringer i den efter
sundhedsloven gældende ansvarsfordeling mellem regionerne og
kommunerne, og regionerne vil derfor fortsat have det primære
ansvar for at tilvejebringe tilbud om behandling hos praktiserende
sundhedspersoner jf. sundhedslovens § 57.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2009.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale
anvendelsesområde.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
§ 205.
Regionsrådet og kommunalbestyrelserne i regionen indgår
aftaler om varetagelsen af opgaver på
sundhedsområdet. Stk. 2.
Ministeren for sundhed og forebyggelse fastsætter
nærmere regler om, hvilke indsatsområder
sundhedsaftalerne skal omfatte. Stk. 3.
Aftaler vedrørende indsatsområder, som er omfattet af
de af ministeren for sundhed og forebyggelse nærmere
fastsatte regler efter stk. 2, indsendes til Sundhedsstyrelsen
til godkendelse. | | 1. Efter
§ 205 indsættes i kapitel 62: »§ 205
a. Regionsrådet kan tilvejebringe og udleje lokaler
til brug for virksomhed, der udføres af sundhedspersoner
efter overenskomst, jf. § 227. Stk. 2.
Udlejning af lokaler efter stk. 1, skal ske på
markedsvilkår og i overensstemmelse med regionens
sundhedsplan, jf. § 206. § 205
b. Kommunalbestyrelsen kan tilvejebringe og udleje lokaler
til brug for virksomhed, der udføres af sundhedspersoner
efter overenskomst, jf. § 227, samt til brug for
udførelse af regionale ambulante sygehusydelser. |
| | Stk. 2.
Udlejning af lokaler efter stk. 1, skal ske på
markedsvilkår og i overensstemmelse med regionens
sundhedsplan, jf. § 206. |
| | |
| | § 205
c. Regionsrådet og kommunalbestyrelsen koordinerer de
aktiviteter, der er omfattet af §§ 205 a og 205
b. |
| | Stk. 2.
Aktiviteterne, jf. stk. 1, skal drøftes i
sundhedskoordinationsudvalget, jf. § 204." |
| | |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft den 1. juli
2009. |
| | |
| | § 3 |
| | Loven gælder ikke for
Grønland og Færøerne. |