L 181 (som fremsat): Forslag til lov om
bæredygtige biobrændstoffer.
Fremsat den 31. marts 2009 af
klima- og energiministeren (Connie Hedegaard)
Forslag
til
Lov om bæredygtige biobrændstoffer 1)
§ 1.
Loven har til formål at fremme anvendelsen af
bæredygtige biobrændstoffer til landtransport med
henblik på at bidrage til opfyldelsen af Danmarks
internationale klimaforpligtelser.
§ 2.
I denne lov forstås ved følgende:
1)Brændstof: Benzin, dieselolie eller
biobrændstof.
2)Biobrændstof: Flydende eller gasformigt
brændstof til brug for landtransport fremstillet på
grundlag af biomasse.
3)Biomasse: Den bionedbrydelige del af
produkter, affald og restprodukter af biologisk oprindelse fra
landbrug, herunder vegetabilske og animalske stoffer, skovbrug og
tilknyttede industrier, herunder fiskeri og akvakultur, samt den
bionedbrydelige del af industriaffald og kommunalt affald.
4)Virksomhed: Importør eller producent
af benzin eller dieselolie.
§ 3.
Enhver virksomhed har pligt til at sikre, at biobrændstoffer
udgør mindst 5,75 pct. af virksomhedens samlede årlige
salg af brændstoffer til landtransport målt efter
energiindhold, jf. dog stk. 2. Virksomheden kan alene medregne
biobrændstoffer, der overholder krav til
biobrændstoffers bæredygtighed fastsat i medfør
af § 4. Forpligtelsen skal være opfyldt ved udgangen af
hvert kalenderår.
Stk. 2. Ved
opgørelsen af en virksomheds forpligtelse efter stk. 1 anses
bidraget til opfyldelse af forpligtelsen efter stk. 1 fra
biobrændstoffer fremstillet på basis af affald,
restprodukter, celluloseholdige materialer, der ikke er beregnet
til fødevarer, og lignocellulose for at være dobbelt
så stort som bidraget fra andre biobrændstoffer.
Stk. 3. Forpligtelsen
efter stk. 1 gælder ikke ved salg til eksport og salg til
andre virksomheder.
Stk. 4. En virksomhed
kan opfylde sin forpligtelse efter stk. 1 eller regler udstedt i
medfør af stk. 5 ved aftale med en eller flere virksomheder
om, at de helt eller delvist opfylder forpligtelsen efter stk.
1.
Stk. 5. Klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om en anden
biobrændstofandel, der ikke overstiger 5,75 pct.,
såfremt særlige hensyn gør sig gældende,
herunder
1) en krise, hvor
der er behov for træk på beredskabslagrene,
2) mangel på
biobrændstoffer eller
3) brug af andre
vedvarende energiteknologier i landtransportsektoren end
anvendelsen af biobrændstoffer.
Stk. 6. Klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om definition og
dokumentation af biobrændstoffer nævnt i stk. 2.
§ 4.
Klima- og energiministeren fastsætter regler med henblik
på at gennemføre EU-regler om forhold, der er omfattet
af denne lov, herunder forordninger, direktiver og beslutninger om
biobrændstoffer og biobrændstoffers
bæredygtighed.
§ 5.
Virksomheden sender årligt en rapport til klima- og
energiministeren som dokumentation for, at virksomheden det
foregående kalenderår har opfyldt forpligtelsen efter
§ 3, stk. 1, eller regler udstedt i medfør af § 3,
stk. 5, eller § 11.
Stk. 2. Er der
indgået aftale mellem virksomheder som nævnt i §
3, stk. 4, skal det fremgå af de rapporter, som de
pågældende virksomheder årligt sender til klima-
og energiministeren efter stk. 1.
Stk. 3. Klima- og
energiministeren fastsætter regler om
rapporteringsforpligtelsen, herunder regler om rapportens form,
indhold og opgørelsesmetoder, hvorledes oplysningerne skal
verificeres og frist for aflevering af rapporten.
§ 6.
Klima- og energiministeren fører tilsyn med overholdelse af
loven og regler udstedt i medfør heraf.
Stk. 2. En virksomhed
skal på anmodning fra klima- og energiministeren afgive eller
tilvejebringe enhver oplysning, som er nødvendig for
ministerens varetagelse af opgaver efter loven.
Stk. 3. Klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om tilsynets
udøvelse, herunder krav om at tilsynet skal udøves i
form af akkrediteret certificering eller inspektion.
§ 7.
Klima- og energiministeren kan påbyde, at forhold, der
strider mod loven eller mod regler eller afgørelser i
henhold til loven, bringes i orden straks eller inden for en
nærmere angivet frist.
Stk. 2. Klima- og
energiministerens afgørelser efter loven eller regler
udstedt i medfør af loven kan ikke påklages til anden
administrativ myndighed.
§ 8.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning
straffes med bøde den, der
1) overtræder
forpligtelsen efter § 3, stk. 1,
2) afgiver urigtige
eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger, der har
betydning for størrelsen af forpligtelsen efter § 3,
stk. 1,
3) undlader at
rapportere i henhold til § 5, stk. 1 og 2,
4) undlader at
afgive eller tilvejebringe oplysninger efter § 6, stk. 2,
eller
5) undlader at
efterkomme påbud efter § 7, stk. 1.
Stk. 2. I regler, som
udstedes i medfør af loven, kan der fastsættes
bødestraf for overtrædelse af reglerne og påbud
fastsat i medfør af reglerne.
Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
§ 9.
Klima- og energiministeren kan bemyndige en institution under
ministeriet eller anden offentlig myndighed til at udøve
beføjelser, der i denne lov er henlagt til ministeren.
Stk. 2. Klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om, at
afgørelser truffet af en institution under ministeriet eller
anden offentlig myndighed, som ministeren i henhold til stk. 1 har
henlagt sine beføjelser efter loven til, ikke skal kunne
indbringes for klima- og energiministeren.
Stk. 3. Klima- og
energiministeren kan bemyndige et selskab, en sagkyndig institution
eller en organisation til at udøve nærmere angivne
beføjelser vedrørende tilsyn og sekretariatsbistand
til ministeren i henhold til denne lov eller regler udstedt i
medfør heraf.
§ 10.
Loven træder i kraft den 1. juli 2009, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens
§§ 3 og 5 træder i kraft den 1. januar 2010.
Stk. 3. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
§ 11.
Klima- og energiministeren fastsætter overgangsbestemmelser
om gradvis indfasning af virksomhedernes forpligtigelse efter
§ 3, stk. 1, således at den årlige
biobrændstofandel gradvis hæves til 5,75 pct.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Lovforslagets baggrund
2. Lovforslagets indhold
3. EU's målsætninger vedrørende
biobrændstoffer
4. EU's brændstofkvalitetsdirektiv og
CEN-standarder
5. Virksomhedernes muligheder for at opfylde forpligtelser i
medfør af lovforslaget
6. Fælles EU-kriterier for bæredygtige
biobrændstoffer
7. Dobbelttælling af 2. generation af
biobrændstoffer
8. Forsyningssikkerheden for biobrændstoffer
9. Andre vedvarende energikilder i landtransporten
10. EU-regulering om forsyningssikkerhed for olie
11. Økonomiske og administrative konsekvenser for
staten, regioner og kommuner
12. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
13. Administrative konsekvenser for borgerne
14. Miljømæssige konsekvenser
15. Forholdet til EU-retten
16. Høring
17. Vurdering af konsekvenser af lovforslaget
1. Lovforslagets baggrund
Lovforslaget udmønter målsætningen om, at
bæredygtige biobrændstoffer m.v. skal udgøre
5,75 pct. i 2010 af brændstofanvendelsen i landtransport, som
er fastlagt ved den energipolitiske aftale af 21. februar 2008
mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Liberal Alliance om den danske energipolitik i
årene 2008 til 2011. Denne aftale har endvidere en
målsætning om, at biobrændstoffer m.v. skal
udgøre 10 pct. i 2020. Lovforslaget bidrager ligeledes til
at nå dette mål. Det fremgår af aftalen, at der
til opfyldelse af målsætningen kun kan anvendes
biobrændstoffer, som opfylder EU's
bæredygtighedskriterier.
Lovforslaget er derudover et led i opfyldelsen af Danmarks
internationale klimaforpligtelser i henhold til Kyoto-aftalen. Det
fremgår således af den nationale allokeringsplan
(kaldet NAP2), som beskriver Danmarks forpligtelser i henhold til
Kyoto-aftalen til reduktion af CO2-udledningerne for aktiviteter uden for
den kvotebelagte sektor for perioden 2008 til 2012, at
biobrændstoffer skal anvendes i landtransportsektoren.
Allokeringsplanen er godkendt af EU-kommissionen i 2007, eftersom
Danmarks CO2-reduktioner
indgår i den fælles forpligtelse for EU i henhold til
Kyoto-aftalen.
Lovforslaget udgør endvidere en delvis implementering
af EU's direktiv om fremme af anvendelsen af vedvarende
energikilder (VE-direktivet), som blev vedtaget i december 2008.
Direktivet fastlægger blandt andet, at medlemsstaterne i 2020
skal sikre, at vedvarende energi udgør mindst 10 pct. af
energianvendelsen til landtransport, og at der - i det omfang der
indgår anvendelse af biobrændstoffer hertil - kun kan
benyttes biobrændstoffer, der opfylder EU's
bæredygtighedskriterier. Derudover fastlægger
direktivet, at 2. generation af biobrændstoffer, der
fremstilles på basis af restprodukter og affald m.v., skal
tælle dobbelt, dels når de indgår i nationale
VE-mål og dels ved opgørelsen af 10 pct.
målsætningen for landtransport i 2020. Lovforslaget
udgør i denne forbindelse en delvis implementering af
bæredygtighedskriterierne og
dobbelttællingsbestemmelsen i dansk lovgivning. Derudover kan
lovforslaget bidrage til delvis opfyldelse af
målsætningen om 10 pct. vedvarende energi til
landtransport.
Lovforslaget indgår derudover som et element i en
række af initiativer til at reducere landtransportsektorens
olieafhængighed og CO2-udslip.
Blandt øvrige aktiviteter støtter regeringen aktivt
bestræbelserne på at forbedre nye
køretøjers brændstofeffektivitet gennem
skærpelse af EU-krav. I juni 2007 blev registreringsafgiften
ændret med henblik på at forøge forbrugernes
økonomiske incitament til at anskaffe de mere
brændstoføkonomiske biler, som allerede udbydes
på markedet. I henhold til den energipolitiske aftale af 21.
februar 2008 gennemføres der afgiftsfritagelse for
brintbiler, afgiftsfritagelsen for elbiler forlænges til
2012, der bevilges i alt 35 mio. kr. til en forsøgsordning
med elbiler i 2008 til 2012 og aftaleparterne drøfter inden
udgangen af 2009, hvordan udbredelse af plug-in hybridbiler kan
fremmes.
Regeringen fritog i 2005 biobrændstoffer for den CO2-afgift, som påhviler anvendelsen
af mineralsk benzin og dieselolie til transport. I 2007 udgjorde
salget af biobrændstoffer ca. 0,2 pct. målt i
energiindhold af det samlede årlige salg af benzin og
dieselolie til transport i Danmark.
På finansloven for 2007 blev der afsat i alt 200 mio.
kr. over en årrække til udvikling af 2. generation af
bioethanol og der er iværksat en forsøgsordning med
biodiesel med en tilskudsramme på i alt 60 mio. kr.
Formålet er at understøtte målsætningen om
øget anvendelse af biobrændstof til
landtransport.
Under de forudsætninger, som anføres i afsnit 11,
vil anvendelsen af biobrændstoffer give anledning til en
umiddelbar stigning i de samlede brændstofudgifter på
ca. 450 mio. kr. pr. år i faste 2008-priser ekskl. afgifter
og moms.
Den umiddelbare merudgift for forbrugerne anslås at
udgøre ca. 350 mio. kr. pr. år i 2008-priser inkl.
afgifter, men ekskl. moms. Det svarer til en gennemsnitlig stigning
i literprisen på omkring 6 øre pr. liter blandet
benzin og omkring 7 øre pr. liter blandet dieselolie i
gennemsnit (inkl. afgifter ekskl. moms).
2. Lovforslagets indhold
Ifølge lovforslaget forpligtes enhver virksomhed, som
importerer eller producerer mineralsk benzin eller dieselolie, til
at sikre, at mindst 5,75 pct. af virksomhedens samlede årlige
salg af brændstof til landtransport målt efter
energiindhold, udgøres af bæredygtige
biobrændstoffer. For at give virksomhederne tid til at
opbygge den nødvendige infrastruktur til iblanding og
distribution af biobrændstoffer skal denne
biobrændstofandel opnås over en periode med gradvis
indfasning af biobrændstoffer. Virksomhedernes forpligtelse
til at sælge biobrændstoffer kan nedsættes i
særlige tilfælde, f.eks. i tilfælde af
forsyningskriser m.v. Derudover kan der også være tale
om, at forpligtelsen nedsættes, efterhånden som der
udvikles alternative teknologier til udnyttelse af vedvarende
energi i landtransportsektoren, som kan indgå i opfyldelsen
af EU's 10 pct. målsætning for VE i
landtransportsektoren.
Det fremgår af lovforslaget, at ministeren
fastsætter regler om biobrændstoffers
bæredygtighed, således at bæredygtighedskravene
stemmer overens med EU's krav til bæredygtighed. Endvidere
fremgår, at 2. generation af biobrændstoffer, dvs.
biobrændstoffer, der fremstilles på basis af affald,
restprodukter m.v., tæller dobbelt ved opgørelsen af
om virksomhederne overholder forpligtelsen om salg af
biobrændstoffer.
Men henblik på at sikre et entydigt grundlag for at
føre kontrol med virksomhedernes overholdelse af deres
forpligtelser bemyndiges ministeren til at udstede regler om
opgørelsesmetoder for virksomhedernes salg af
biobrændstoffer samt afrapportering og verifikation heraf.
Som led heri, kan ministeren fastsætte regler om definition
og dokumentation af 2. generation af biobrændstoffer.
Virksomhederne får fleksibilitet med hensyn til måden
forpligtelsen overholdes på og virksomhederne kan indbyrdes
aftale at opfylde hinandens forpligtelser. Ministeren er ansvarlig
for at føre tilsyn med at forpligtelserne i medfør af
loven overholdes, herunder kan ministeren udstede påbud til
virksomhederne om at forhold, der strider imod loven, bringes i
orden. Ministeren kan desuden fastsætte regler om, hvordan
tilsynet skal udøves, herunder at tilsynet skal
udøves i form af akkrediteret certificering eller
inspektion.
Ministeren er ansvarlig for administration af loven, herunder
varetagelse af tilsyn med lovens overholdelse og vejledning af
virksomheder omfattet af loven. Ministeren kan beslutte, at en
institution under ministeriet eller anden offentlig myndighed
bemyndiges til at udøve de forpligtelser, som er henlagt til
ministeren. Ministeren kan desuden delegere opgaver med tilsyn og
sekretariatsbetjening til et selskab, en sagkyndig institution
eller en organisation.
Endelig indeholder forslaget bestemmelser om, at ministeren
kan udstede regler, der har til formål at gennemføre
EU-regler om forhold, der er omfattet af loven. Der kan eksempelvis
være tale om regler i forhold til
bæredygtighedskriterierne, regler om virksomhedernes
overholdelse af disse eller tværgående regler, som
kommer ind på forhold, som reguleres af loven.
På baggrund af virksomhedernes dokumentation
vedrørende 2010 vil klima- og energiministeren i 2011 sende
en redegørelse til Folketingets Energipolitiske Udvalg, der
redegør for omfanget af virksomhedernes pligt til at
sælge biobrændstoffer, gennemførelsen af
bæredygtighedskriterierne i dansk ret samt kriteriernes
overholdelse. Som det fremgår af afsnit 5 nedenfor, forventes
der alene at være blandet ethanol i benzin i andet
halvår af 2010 og ikke at være blandet biodiesel i
diesel i 2010. Rapporten forventes derfor alene at vedrøre
oplysninger om et halvt års blanding af ethanol i
benzin.
3. EU's målsætninger
vedrørende biobrændstoffer
EU's målsætninger vedrørende
biobrændstoffer er reguleret ved to direktiver,
biobrændstofdirektivet, dvs. direktiv nr. 2003/30/EF af 8.
maj 2003, og VE-direktivet, som er politisk vedtaget i december
2008, men mangler endelig vedtagelse efter EU's jurist-lingvist
gennemgang i foråret 2009.
Ifølge biobrændstofdirektivet
pålægges medlemsstaterne at indføre vejledende
referencemål for anvendelsen af biobrændstoffer
på 5,75 pct. af energiforbruget i transportsektoren. Den
danske regering har meddelt Kommissionen i forbindelse med den
årlige indberetning i 2007 i henhold til
biobrændstofdirektivet, at Danmarks vejledende mål for
biobrændstoffer til transport hæves fra 0,1 pct. ved
udgangen af 2006 til 5,75 pct. fra og med 1. januar 2010.
Biobrændstofdirektivet ophæves i 2012.
Ifølge VE-direktivet pålægges
medlemsstaterne som nævnt et bindende mål om 10 pct.
vedvarende energi i landtransport i 2020, som hermed erstatter
biobrændstofdirektivets vejledende mål.
I forhold til målsætningerne i disse direktiver
fastsætter lovforslaget biobrændstofandelen til 5,75
pct., som er det samme som biobrændstofdirektivets vejledende
mål. Derudover udgør lovforslaget et instrument til
delvis opfyldelse af VE-direktivets målsætning om 10
pct. vedvarende energi i landtransportsektoren. Til opfyldelse af
sidstnævnte målsætning vil det antageligt
være nødvendigt at inddrage andre teknologier end
biobrændstoffer. Der kan således være tale om et
bredt spektrum af forskellige muligheder, herunder elbiler,
brintbiler, hybridbiler m.v., som indpasses i
landtransportsektoren, efterhånden som der er mulighed
herfor.
4. EU´s
brændstofkvalitetsdirektiv og CEN-standarder
EU's brændstofkvalitetsdirektiv fastlægger
specifikationer til flydende brændstoffer, der
markedsføres under betegnelserne "benzin" og "diesel",
herunder hvilke andele biobrændstof der kan blandes i benzin
og diesel.
For at skabe rammerne for, at medlemsstaterne kan implementere
målene om anvendelse af vedvarende energi i
landtransportsektoren, er der samtidig med VE-direktivet i december
2008 vedtaget en ændring af
brændstofkvalitetsdirektivet, der giver mulighed for
større andele biobrændstoffer i benzin og diesel.
Ændringen af brændstofkvalitetsdirektivet træder
i kraft senere i 2009, og forventes implementeret i dansk
lovgivning i løbet af 2009.
Inden ændringen af brændstofkvalitetsdirektivet
kan der tilsættes 5 pct. ethanol til benzin efter volumen.
Det svarer til 3,2 pct. efter energiindhold. Tilsvarende er der
mulighed for at tilsætte 5 pct. biodiesel efter volumen til
almindelig dieselolie, svarende til 4,6 pct. efter
energiindhold.
I det ændrede brændstofkvalitetsdirektiv er der
indført en ny norm for benzin, hvorefter der kan blandes op
til 10 pct. ethanol i benzin efter volumen, svarende til ca. 6,4
pct. efter energiindhold. Den tidligere norm ophæves dog
ikke, og der vil således være to forskellige normer for
benzin.
For så vidt angår dieselolie, er normen
ændret, således at der kan blandes op til 7 pct.
biodiesel efter volumen i dieselolie, svarende til 6,6 pct. efter
energiindhold. Medlemsstaterne kan tillade, at der
markedsføres dieselolie med mere end 7 pct. biodiesel efter
volumen, hvis det angives, at der er tale om dieselolie med
højere indhold af biobrændstof. Alle dieseldrevne
køretøjer kan benytte diesel med 7 pct. biodiesel
efter volumen. Visse lastbiler, busser m.v. kan benytte diesel med
op til 80-100 pct. biodiesel efter volumen.
Brændstofkvalitetsdirektivets krav til
brændstoffer understøttes af CEN-standarder fra den
europæiske standardiseringsorganisation, som indeholder de
detaljerede tekniske specifikationer, som brændstofferne skal
overholde. CEN-standarderne har betydning i forhold til
køretøjerne, idet fabriksgarantierne kun
gælder, hvis der anvendes brændstof, der overholder
CEN-standarderne. Ændringen af normen for dieselolie
indebærer, at CEN-standarden herfor vil blive ændret
tilsvarende, hvilket igen indebærer, at fabriksgarantierne
for dieselkøretøjer samtidig udstrækkes til at
gælde ved anvendelse af diesel med 7 pct. biodiesel efter
volumen.
For benzindrevne køretøjer gælder, at alle
kan benytte benzin, der indeholder op til 5 pct. ethanol efter
volumen, hvorimod kun nyere biler kan køre på benzin
med 10 pct. ethanol efter volumen. Dette er baggrunden for, at det
også er fastlagt i brændstofkvalitetsdirektivet, at
medlemsstater, der vælger at markedsføre benzin med 10
pct. ethanol efter volumen, samtidig skal sikre, at der også
markedsføres benzin med 5 pct. ethanol efter volumen frem
til 2013 eller længere, hvis der er behov herfor. Nyere biler
kan normalt anvende benzin med 10 pct. biobrændstof efter
volumen, og i takt med at bilparken udskiftes vil en stadig
større andel af bestanden af biler kunne anvende denne
benzintype.
5. Virksomhedernes muligheder for at
opfylde forpligtelser i medfør af lovforslaget
Lovforslaget lægger op til, at virksomhederne gives
fleksibilitet med hensyn til, hvordan kravet om salg af 5,75 pct.
biobrændstof målt efter energiindhold skal
opfyldes.
Det forventes ikke, at virksomhederne på kort og
mellemlangt sigt vil vælge at afsætte benzin med 10
pct. biobrændstof efter volumen i større
mængder, se hertil afsnit 4. Dette skyldes primært, at
en række biler ikke kan køre på denne
benzintype. Energi- og Olieforum, som repræsenterer
oliebranchen i Danmark, anslår, at dette gælder for
over halvdelen af benzindrevne biler i den danske bilpark i dag.
Salg af benzin med 10 pct. biobrændstof efter volumen
forudsætter derfor sandsynligvis etablering af en parallel
distributionsstruktur med ekstra benzinstandere på
tankstationerne, hvilket vil være forholdsvis
omkostningskrævende. Dertil kommer, at benzin med 10 pct.
biobrændstof vil være dyrere end den øvrige
benzin, hvorfor afsætningen heraf forventes at være
mere beskeden.
På længere sigt, når en større del af
bestanden af biler kan benytte benzin med 10 pct.
biobrændstof efter volumen, vil det være mere
hensigtsmæssigt kun at markedsføre denne benzintype
på de fleste tankstationer, samtidigt med at benzin med 5
pct. biobrændstof efter volumen kun sælges fra et
mindre antal benzintanke.
På kort og mellemlangt sigt forventes det derfor, at de
fleste selskaber primært vil vælge, at opfylde deres
forpligtelse ved at blande 5 og 7 pct. biobrændstof efter
volumen i henholdsvis benzin og diesel, idet disse benzintyper kan
benyttes af alle køretøjer. Dette vil med den
nuværende fordeling af benzin og dieselolie i Danmark
indebære en samlet afsætning af biobrændstof
på ca. 5,0-5,2 pct. efter energiindhold, idet der
afsættes mere dieselolie end benzin. Andelen af dieselolie
har været stigende i en række år og må
antages at stige yderligere fremover, hvilket vil bidrage til, at
biobrændstofandelen af den samlede afsætning også
stiger.
For at opfylde den fulde målsætning om et samlet
årligt salg af 5,75 pct. biobrændstoffer skal
virksomhederne finde andre afsætningsmuligheder for
biobrændstof. Der er her mulighed for målrettet at
markedsføre brændstoffer med højere indhold af
biobrændstof til særlige kundesegmenter, der har
mulighed for at anvende disse brændstoffer, som f.eks.
jernbanedrift, større transportselskaber eller virksomheder
med lastbiler eller busser, der kan anvende dieselolie med
højere indhold af biobrændstoffer. Der er visse
dieseldrevne køretøjer inden for disse
markedssegmenter, der kan anvende diesel med op til 90-100 pct.
biodiesel.
Dieselvarianter med højt indhold af biodiesel vil
typisk være dyrere end andre typer diesel, men det kan
forventes, at der alligevel vil være et marked herfor, idet
en række kunder vil være interesserede i at benytte
mere biodiesel som led i en grøn profilering. Det kan ikke
udelukkes, at det - eventuelt i en overgangsperiode - kan
være nødvendigt for virksomhederne at afholde
omkostninger for at afsætte diesel med højt indhold af
biodiesel til disse markedssegmenter.
Alternativt kan virksomhederne vælge at afsætte 2.
generation af biobrændstoffer, der tæller dobbelt ved
opgørelsen af virksomhedernes forpligtelse. Ved anvendelsen
af disse brændstoffer vil afsætning af én
energienhed tælle som to energienheder i opgørelsen
af, om virksomhederne overholder deres forpligtelse. Produktion af
2. generation af biobrændstoffer defineres i VE-direktivet
som biobrændstof produceret på basis af affald,
restprodukter m.v., der ikke er beregnet til fødevarer.
Produktionen af bioethanol på basis af disse produkter er
endnu ikke fuldt udviklet, og deres tilgængelighed på
markedet er endnu meget begrænset. For så vidt
angår biodiesel, er der en dansk producent, som producerer
biodiesel på basis af animalsk fedt, der er udvundet af
restprodukter fra slagterierne og primærlandbruget, og som
potentielt kan falde ind under VE-direktivets definition af 2.
generation af biobrændstof. Anvendelse af denne produktion
kan således give et bidrag til virksomhedernes opfyldelse af
deres forpligtelser. Den ovennævnte producents aktuelle
produktion er på ca. 35 mio. liter biodiesel, men kan
angiveligt udvides til 100 mio. liter over en kort
årrække. Hvis det - som regneeksempel - antages, at den
aktuelle produktion består af 2. generation af
biobrændstof og afsættes i Danmark, vil det
medføre, at virksomhederne på grund af
dobbelttællingen kan opfylde deres forpligtelse om
afsætning af 5,75 pct. biobrændstof efter
energiindhold, selv om der i rene energienheder kun afsættes
ca. 5,1 pct. biobrændstof efter energiindhold.
For at skabe fleksibilitet for virksomhederne og sikre
omkostningseffektivitet får virksomhederne mulighed for at
indgå aftaler med hinanden om opfyldelsen af forpligtelsen
til afsætning af biobrændstof. Virksomhederne vil
således kunne handle indbyrdes med forpligtelsen. En
virksomhed kan f.eks. indgå aftale med en anden virksomhed
om, at den opfylder hele forpligtelsen, eller med flere
virksomheder, som hver især opfylder dele af forpligtelsen.
De virksomheder, der mest effektivt kan afsætte
biobrændstof, vil således få mulighed for -
eventuelt mod betaling - at opfylde forpligtelsen helt eller
delvist for andre virksomheder, der ikke har de samme muligheder,
således at den samlede forpligtelse realiseres mest
omkostningseffektivt. Det forhold, at en virksomhed kan opfylde en
anden virksomheds forpligtelse, er ikke påvirket af, hvorvidt
virksomhederne kun sælger benzin eller diesel eller
både benzin og diesel.
Udbygningen af den nødvendige infrastruktur til
håndtering, iblanding og distribution af
biobrændstoffer kan ikke forventes at være klar til
brug pr. 1. januar 2010, da dette forudsætter projektering,
myndighedsgodkendelser og udbygning af tankanlæg m.v. Det
vurderes, at anlæg til iblanding og distribution af
bioethanol vil være på plads ca. medio 2010 og ca.
medio 2011 for biodiesel. Dette er baggrunden for, at det
foreslås i § 11, at ministeren bemyndiges til at
fastsætte overgangsbestemmelser om gradvis indfasning af
virksomhedernes forpligtelse. Konsekvensen af dette er, at
biobrændstofferne forventes indfaset i landtransportsektoren
i løbet af 2010 og 2011, således at den fulde
forpligtelse først forventes at træde i kraft fra
2012. Tidspunktet for, hvornår anlæggene til iblanding
og distribution af biobrændstoffer forventes klar til brug,
har betydning for, hvilken biobrændstofandel der vil blive
fastsat i indfasningsperioden i medfør af § 11. Det
forventes, at biobrændstofforpligtelsen vil blive fastsat til
ca. 0,75 pct. for 2010 og til ca. 3,3 pct. for 2011. Fra 2012
forventes forpligtelsen at være 5,75 pct., jf. § 3, stk.
1.
6. Fælles EU-kriterier for
bæredygtige biobrændstoffer
Ministeren fastsætter efter lovforslaget regler om, at
biobrændstoffer skal opfylde EU's
bæredygtighedskriterier, hvis de skal kunne medregnes i
opfyldelsen af biobrændstofmålet.
Bæredygtighedskriterierne er indeholdt i VE-direktivet og
indeholder bestemmelser om fortrængning af drivhusgasser pr.
energienhed biobrændstof i forhold til fossilt
brændstof set over hele livscyklussen fra produktion af
råmaterialet til anvendelsen af biobrændstoffet.
Derudover omfatter bæredygtighedskriterierne krav til
oprindelsen, herunder dyrkningen af råstoffet til produktion
af biobrændstof.
Fra 2010 skal fortrængningen af drivhusgas være 35
pct. stigende til henholdsvis 50 pct. i 2017 for eksisterende
produktionsfaciliteter og til 60 pct. for faciliteter, hvis
produktion påbegyndes fra 2017 og frem. For
produktionsfaciliteter, der var i drift i januar 2008, skal 35 pct.
drivhusgasfortrængningen først gælde fra den 1.
april 2013. Derudover fastlægger
bæredygtighedskriterierne, at råmaterialet til
biobrændstofferne som udgangspunkt ikke må dyrkes
på våd- og skovområder samt områder med
righoldig biodiversitet.
Bæredygtighedskriterierne gælder for alle
biobrændstoffer, der benyttes i EU, uanset om de er
produceret i eller uden for EU. Kommissionen skal nøje
overvåge og rapportere til Europa-Parlamentet og Rådet
om effektiviteten af bæredygtighedskriterierne. I sin
rapportering skal Kommissionen om nødvendigt foreslå
korrigerende foranstaltninger.
Af VE-direktivets bestemmelser om verifikation og kontrol af
overholdelse af bæredygtighedskriterierne fremgår det
endvidere, at Kommissionen til dette formål skal udarbejde en
liste over de oplysninger, som medlemsstaterne skal indhente fra
operatørerne. Såfremt dette harmoniserede EU
verifikations- og kontrolgrundlag ikke foreligger ved
ikrafttrædelsesdatoen for denne lov, vil der gennem dialog
med Kommissionen søges udarbejdet foreløbige
bestemmelser om verifikation og kontrol gældende for
Danmark.
7. Dobbelttælling af 2.
generation af biobrændstoffer
I henhold til EU's VE-direktiv skal anvendelsen af 2.
generation af biobrændstoffer tælle dobbelt, når
de indgår i nationale VE-mål og ved opgørelsen
af medlemsstaternes overholdelse af målet for anvendelse af
10 pct. VE i landtransport i 2020. Formålet med denne
bestemmelse er at give et incitament til udvikling og
afsætning af 2. generation af biobrændstoffer.
VE-direktivet skal implementeres i medlemsstaternes lovgivning
ca. ultimo 2010, og det vil derfor sandsynligvis være
nødvendigt at fremsætte en række lovforslag i
Folketinget med henblik herpå. Ifølge VE-direktivet
skal dobbelttællingsbestemmelsen også gælde for
virksomhedernes forpligtelser til afsætning af
biobrændstoffer efter en ordning som foreslået med
dette lovforslag ultimo 2010, hvor VE-direktivet senest skal
være implementeret. Da indfasningen af biobrændstoffer
på det danske marked vil ske gradvist, således at den
fulde markedsandel først opnås, efter at VE-direktivet
skal være implementeret, vil det være mest
hensigtsmæssigt at implementere
dobbelttællingsbestemmelsen med dette lovforslag og lade
denne træde i kraft fra 1. januar 2010, selv om VE-direktivet
først skal være implementeret senere. Herved
undgås at ændre reglerne for opgørelsen af
virksomhedernes forpligtelser efter denne lov kort efter
ikrafttrædelsen.
8. Forsyningssikkerheden for
biobrændstoffer
Det forventes, at der hverken på kort eller
længere sigt vil opstå mangel på
biobrændstoffer til det danske marked. Dette skyldes at den
samlede produktion af biobrændstoffer på verdensplan
har været stærkt stigende de sidste år.
Produktionen af bioethanol er således fordoblet fra 2000 til
2007, og produktionen af biodiesel er steget med 500 pct. fra 2000
til 2006. En dansk efterspørgsel af biobrændstof
svarende til 5,75 pct. af det samlede forbrug af benzin og
dieselolie til landtransport udgør kun en lille andel af
denne produktion, hvorfor det forventes, at efterspørgslen
kan imødekommes af markedet. Tilsvarende forventes, at den
danske efterspørgsel kun vil have en meget lille og
ubetydelig påvirkning af prisen på det internationale
marked.
Langt den største del af den nuværende produktion
af bioethanol og biodiesel sker på grundlag af
råstoffer og processer, der overholder
bæredygtighedskriterierne, og derfor forventes det heller
ikke, at ikrafttrædelsen af bæredygtighedskriterierne
får negativ virkning for tilgængeligheden af
biobrændstoffer. Tværtimod vil
bæredygtighedskriterierne udgøre et stærkt
signal til producenterne af biobrændstoffer om at udvikle
produktionskapaciteten med biobrændstoffer, der opfylder
disse kriterier. Dette vil medføre, at en stadig
større andel af kapacitetsudvidelsen for produktion af
biobrændstoffer vil ske med bæredygtige
produktionsfaciliteter, således at udbuddet af
bæredygtige biobrændstoffer vil stige, også
når kriterierne strammes efter 2017.
Det kan ikke udelukkes, at hurtigt stigende
efterspørgsel efter biobrændstoffer fra EU kan skabe
kortvarige mangelsituationer, hvor produktionskapaciteten ikke kan
følge med efterspørgslen. Dette er dog næppe
sandsynligt, da der ikke er noget, der tyder på, at der i
perioden 2010 til 2014 vil ske markante ændringer i de
øvrige EU-landes efterspørgsel. For at sikre
fleksibilitet, hvis der mod forventning skulle opstå
mangelsituationer, er der i lovforslagets § 3, stk. 5, nr. 2,
givet mulighed for, at ministeren i et eller flere år kan
fastsætte regler om en lavere biobrændstofandel end
5,75 pct.
9. Andre vedvarende energikilder i
landtransporten
VE-direktivets krav til de enkelte medlemsstater for 2020 er
formuleret som et mål om mindst 10 pct. vedvarende energi,
der fortrænger benzin og dieselolie i landtransportsektoren.
Det vil sige, at der til opfyldelse af den danske
målsætning om anvendelse af 5,75 pct. bæredygtige
biobrændstoffer m.v. udover biobrændstoffer kan
indgå andre former for vedvarende energi. Sådanne andre
former kan f.eks. være el produceret med vedvarende
energikilder og anvendt i batteridrevne køretøjer og
plug-in hybridbiler eller brint produceret med vedvarende
energikilder og anvendt i brintdrevne køretøjer.
Disse teknologier er imidlertid ikke på et niveau, hvor de
kan indgå med større vægt i
landtransportsektoren. Efterhånden som der sker en udvikling
af disse teknologier og de finder anvendelse i
landtransportsektoren, vil de tælle med i opfyldelsen af
forpligtelsen i henhold til VE-direktivet.
For at sikre en hensigtsmæssig balance mellem de
forskellige teknologier bemyndiges ministeren derfor i
lovforslagets § 3, stk. 5, nr. 3, til at kunne fastsætte
regler om en lavere biobrændstofandel end 5,75 pct. Hensigten
med dette er at sikre, at målsætningen om anvendelsen
af vedvarende energi i landtransportsektoren opfyldes til lavest
mulige omkostninger.
10. EU-regulering om
forsyningssikkerhed for olie
EU har ligesom Det Internationale Energiagentur (IEA) fastsat
regler om beredskab over for oliekriser. Et væsentligt
virkemiddel i en krisesituation er brug af lagre etableret hertil.
De enkelte medlemsstater har derfor en lagringspligt for olie over
for EU svarende til mindst 90 dages forbrug, dog med en reduktion
for de medlemsstater, der - som Danmark - er nettoeksportør
af olie. Lagringspligten og reglerne om dens opfyldelse
følger senest af Rådets direktiv 2006/67/EF af 24.
juli 2006 om forpligtelse for medlemsstaterne til at opretholde
minimumslagre af mineralolie og/eller mineralolieprodukter
(kodificeret udgave).
EU-reglerne er gennemført i dansk ret i medfør
af lov nr. 1275 af 20. december 2000 om pligtige lagre af
mineralolie og mineralolieprodukter. Efter denne lov påhviler
den danske lagringspligt olieselskaber, som her i landet
importerer, producerer eller hos anden virksomhed lader producere
mineralolie eller mineralolieprodukter. Denne lovgivning er ikke
baseret på iblanding af biobrændstoffer af det omfang,
som fremgår af dette lovforslag, og forpligtelsen omfatter
ikke lagring af biobrændstoffer. Det kan derfor ikke
udelukkes, at der bliver behov for en tilpasning af reglerne om
lagring som følge af vedtagelsen af dette lovforslag.
Dette skyldes to forhold. Det første drejer sig om
kvaliteten af de produkter, som opbevares i lagrene.
Olieselskaberne kan i forbindelse med lagringen af olieprodukter
vælge mellem to muligheder. Enten kan de vælge at lagre
mineralske olieprodukter, der er fremstillet med henblik på
iblanding, og som derfor kun overholder de fastlagte
specifikationer efter iblanding af biobrændstofferne. Eller
de kan vælge at lagre produkter, der overholder
specifikationerne selv uden iblanding, men som kan iblandes
biobrændstoffer efterfølgende. Hvis virksomhederne
vælger den første løsning, som er
økonomisk mere hensigtsmæssig for virksomhederne, skal
der være sikkerhed for, at der ved brug af lagrene i en
krisesituation kan fremskaffes og iblandes biobrændstoffer,
så det sikres, at de færdige produkter overholder de i
lovgivningen fastsatte specifikationer. I det andet tilfælde
kan det færdige produkt anvendes direkte uden iblanding af
biobrændstoffer. Hvis der i denne situation ikke er adgang
til biobrændstoffer i en eventuel krisesituation, kan
brændstofferne anvendes, men der kan så være
problemer forbundet med overholdelsen af den fastsatte
biobrændstofandel.
Det andet forhold er, at lovforslaget kan indebære, at
der kommer virksomheder på markedet, der importerer
større mængder af biobrændstoffer, og som kan
opretholde forholdsvis store lagre af brændstoffer.
Spørgsmålet er derfor, hvorledes dette skal behandles
i forhold til beredskabspligten. Ifølge de nuværende
regler indeholder lagringspligten ikke pligt til at opretholde
beredskabslagre med biobrændstoffer.
Energistyrelsen vil i løbet af 2009 tage kontakt til
branchen for at drøfte, hvorledes dette kan håndteres
mest hensigtsmæssigt med det sigte, at der om muligt er en
afklaring på problemet inden biobrændstofforpligtelsen
i lovforslaget træder i kraft 1. januar 2010. I denne
sammenhæng kan det få betydning, at Kommissionen i
november 2008 fremsatte forslag til ændring af det
ovennævnte direktiv 2006/67/EF af 24. juli 2006.
For at sikre, at der er instrumenter til at håndtere en
eventuel situation, hvor der frigives olie fra beredskabslagrene,
uden at der er adgang til iblanding af biobrændstoffer,
indeholder lovforslaget i § 3, stk. 5, nr. 1, en bemyndigelse
til ministeren til nedsættelse af forpligtelsesprocenten i
tilfælde af, at der opstår en krise med træk
på lagrene. En sådan nedsættelse af
forpligtelsesprocenten vil være midlertidig og skal stå
i et rimeligt forhold til den aktuelle krisesituation.
11. Økonomiske og
administrative konsekvenser for staten, regioner og kommuner
Merprisen på biobrændstof sammenlignet med
mineralsk benzin og dieselolie har historisk udvist betragtelige
udsving og gør det fortsat. Der er dels tale om store
udsving i olieprisen og dels om udsving i prisen på
biobrændstoffer (hvor priserne ikke nødvendigvis
følges ad). Hertil kommer, at raffinaderierne formentlig vil
ændre specifikationen af den basis-benzin eller -dieselolie,
hvori biobrændstoffer blandes, hvilket kan ændre
fremstillingsomkostningerne ved de mineralske basisprodukter. Det
er derfor forbundet med meget stor usikkerhed at skønne over
den fremtidige merpris på biobrændstoffer. Generelt vil
merprisen være større ved lave oliepriser og omvendt.
Ved beregningerne er der benyttet et relativt højt
skøn for bioethanol og et middelskøn for biodiesel.
En gennemsnitlig meromkostning på omkring 70 kr. pr.
GigaJoule tilsat bioethanol svarer til ca. 2,3 kr. opgjort pr.
liter benzinækvivalent. Tilsvarende svarer en gennemsnitlig
meromkostning for biodiesel på 35 kr. pr. GigaJoule til ca.
1,25 kr. opgjort pr. liter dieselækvivalent.
De samlede omkostninger vil afhænge af, hvorledes
biobrændstofferne fordeles på bioethanol og biodiesel.
Hertil kommer spørgsmålet om, i hvilket omfang og til
hvilken pris der anvendes 2. generation af biobrændstoffer i
forhold til 1. generation af biobrændstoffer. I det
følgende antages, dels at der ikke anvendes 2. generation af
biobrændstoffer, og dels at virksomhederne opfylder
forpligtelsen om afsætning af biobrændstoffer ved at
blande 5 pct. bioethanol i al benzin (efter rumfang) og blande 7
pct. biodiesel i al diesel (efter rumfang) samt at resten
afsættes som højiblandet biodiesel til særlige
markedssegmenter svarende til, at den samlede afsætning af
biobrændstoffer netop udgør 5,75 pct. efter
energiindhold. Beregningen af de økonomiske konsekvenser vil
således udgøre et maksimumsskøn, der vil blive
mindre i det omfang, der anvendes 2. generation af
biobrændstoffer. Alle beregninger gælder endvidere for
2012 og derefter, dvs. efter at biobrændstofferne er fuldt
indfaset.
Biobrændstoffer er fritaget for CO2-afgift. Når mineralske
brændstoffer erstattes af biobrændstoffer, vil statens
umiddelbare tab på provenu af CO2-afgiften være på ca. 105
mio. kr. pr. år, svarende til den forventede reduktion af
CO2-emissionerne som følge af
at biobrændstofferne erstatter benzin og diesel. Tabet
forudsættes opvejet af et reduceret behov for alternativt at
igangsætte andre initiativer med henblik på at
nedbringe CO2-emissionerne. Med de
afgiftsjusteringer, der blev vedtaget i Folketinget ved lov nr. 528
af 17. juni 2008, er energiafgifterne på
biobrændstoffer justeret, så energiafgiften svarer til
afgifterne på diesel og benzin i forhold til energiindhold.
Dette medfører, at statens afgiftsprovenu fra energiafgifter
ikke ændres ved lovforslaget.
Det vurderes, at lovforslaget ikke vil have nogen
økonomiske konsekvenser for kommuner og regioner, der
afviger fra de økonomiske konsekvenser, som andre forbrugere
af transportbrændstof vil have. De samlede umiddelbare
merudgifter til brændstof i den offentlige sektors egne
køretøjer anslås at udgøre ca. 6 mio.
kr. årligt, hvoraf kommunerne tegner sig for en helt
overvejende del. Det har ikke inden lovforslagets
fremsættelse for Folketinget været muligt at afslutte
forhandlingerne med Kommunernes Landsforening og Danske Regioner om
eventuel økonomisk kompensation som følge af
lovforslagets vedtagelse.
Merudgiften for forbrugerne vil forventeligt få en vis
dæmpende effekt på salget af brændstof på
dansk område som følge af mindre forbrug og især
større netto grænsehandelsimport. Hertil kommer i
nogen grad også en afdæmpende virkning i forhold til
anskaffelse af nye køretøjer. Disse afledte
virkninger vil påvirke den samlede endelige økonomiske
virkning for staten i nedadgående retning gennem tab på
statens provenu af energiafgifter, CO2-afgifter, moms af grænsehandel,
registreringsafgifter og grøn ejerafgift. Under stor
usikkerhed anslås det, at disse manglende indtægter vil
udgøre mellem 200 og 300 mio. kr. pr. år i statens
budget, når alle disse indirekte effekter indregnes.
Loven har administrative konsekvenser for staten, men ikke for
regioner og kommuner.
De administrative konsekvenser for staten består
primært i at yde vejledning til og gennemføre tilsyn
med de af loven omfattede virksomheder samt opbygge viden om
biobrændstoffer og disses anvendelse i landtransportsektoren.
Klima- og Energiministeriets udgifter i denne forbindelse forventes
at udgøre 1 årsværk og driftsmidler på 2,0
mio. kr., i alt ca. 2,5 mio. kr.
12. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Beregningerne af de økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet er foretaget under de samme
forudsætninger som i foregående afsnit. Under disse
forudsætninger anslås, at erhvervslivet belastes med
ca. 150 mio. kr. årligt inkl. alle afgifter, men ekskl. moms.
Der er i denne beregning taget højde for, at
biobrændstoffer ikke er pålagt CO2-afgift og at energiafgiften er
ændret, således at den svarer til afgiften for benzin
og diesel pr. energienhed.
Lovforslaget har økonomiske og administrative
konsekvenser for olieselskaberne. Energi- og Olieforum
skønner under stor usikkerhed, at det vil kræve
engangsinvesteringer på ca. 200 mio. kr. at omstille
installationer og distribution til håndtering af
biobrændstoffer, inden forpligtelsen træder i kraft.
Der skal etableres lagertanke på depoterne til opbevaring af
biobrændstoffer, og der skal etableres udleverings- og
blandefaciliteter. Hertil kommer renovering af tanke, som ikke er
tilstrækkeligt korrosionsbeskyttede m.m. En del af disse
udgifter vil dog alligevel blive afholdt, hvis afgiftsjusteringen i
medfør af energiaftalen af 21. februar 2008 som formodet
medfører et vist øget salg af biobrændstof.
Dertil kommer, at virksomheder i et vist omfang kan have
omkostninger i forbindelse med afsætning af
biobrændstoffer i udvalgte kundesegmenter som beskrevet i
afsnit 5.
Det anslås, at lovforslaget har begrænsede
administrative konsekvenser for olieselskaberne, idet
implementering af EU's kriterier for bæredygtige
biobrændstoffer indebærer, at de omfattede virksomheder
dels skal finde og indgå købsaftaler om
biobrændstoffer, der opfylder
bæredygtighedskriterierne, og dels fremlægge de
oplysninger, som er nødvendige for at dokumentere dette for
myndighederne, herunder tilsikre uafhængig revision
heraf.
13. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget forventes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
14. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget forventes at medvirke til at reducere udslippet
af CO2 fra dansk område, som
det opgøres i henhold til Kyoto-aftalen. Samlet set
skønnes der ikke at ske væsentlige ændringer i
andre miljøpåvirkninger på dansk
område.
Ved forbrænding af biobrændstoffer udledes ikke
mere CO2 til luften, end biomassen
optog under væksten. Biobrændstoffer er dog kun delvist
CO2-neutrale, når der tages
højde for opstrømsudslip. Det forøgede
opstrømsudslip af drivhusgasser og eventuelle andre
miljøvirkninger forbundet med at producere flere
biobrændstoffer til det danske marked forventes i vid
udstrækning at ville finde sted i udlandet. Det skyldes, at
den danske efterspørgsel må forventes at blive opfyldt
ved forøget nettoimport, enten ved at den betydelige
eksisterende danske produktion af biobrændstoffer omdirigeres
fra eksport eller ved forøget import. Den stigende danske
efterspørgsel vil næppe påvirke markedsprisen
på biobrændstoffer i EU nævneværdigt, fordi
det danske marked er lille sammenlignet med det samlede marked i
EU. Lovforslaget vil derfor næppe i sig selv indebære
en afgørende ændring af det økonomiske
incitament til at producere biobrændstoffer i Danmark.
Med regeringens anvendte forudsætninger om fordelingen
af biobrændstoffer til blanding i henholdsvis benzin og
dieselolie, forventes lovforslaget, når
biobrændstofferne er fuldt indfaset svarende til en
markedsandel på 5,75 pct. og uden anvendelse af 2. generation
af biobrændstoffer, at medføre et salg af
biobrændstoffer på 10,2 PJ. Dette anslås
umiddelbart at ville reducere det opgjorte udslip af CO2 fra dansk område med i alt ca.
750.000 ton årligt fra 2012. Det anslås endvidere under
stor usikkerhed, at reduktionen ville blive ca. 850.000 ton CO2 årligt, når der indregnes de
indirekte virkninger af det mindre salg af brændstoffer
på dansk område, som skønnes udløst af de
resulterende forhøjelser af brændstofpriserne. Tallet
er 30.000 ton større end i den nationale allokeringsplan for
perioden 2008 til 2012 på grund af nye forbrugstal. Hvis det
antages, at der afsættes ca. 35 mio. liter af 2. generation
af biobrændstoffer, svarende til den i afsnit 5 nævnte
danske producents nuværende produktion, vil
dobbelttælling af disse medføre, at CO2-udledningerne ved fuld indfasning
forøges med lidt over 92.000 ton pr. år.
Den forventede forsinkelse i udbygningen af den
nødvendige infrastruktur til håndtering, iblanding og
distribution af biobrændstoffer betyder, at indfasningen af
biobrændstoffer må gennemføres gradvist. Som det
er beskrevet i afsnit 5, indebærer indfasningen desuden en
reduktion i CO2-fortrængningen
i forhold til at biobrændstofferne som forudsat i aftalen af
februar 2008 var fuldt indfaset i 2010. Denne manko andrager i
gennemsnit årligt fra 2010 til 2012 lidt mindre end 300.000
ton.
15. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget berører forhold, som reguleres af fire
EU-direktiver, nemlig biobrændstofdirektivet, VE-direktivet,
lagringsdirektivet og brændstofkvalitetsdirektivet.
Biobrændstofdirektivet fastlægger et vejledende
mål for anvendelsen af biobrændstoffer på 5,75
pct. af energiforbruget til transport i 2010. Inden regeringen
besluttede at hæve det vejledende danske
biobrændstofmål fra 0,1 pct. ved udgangen af 2006 til
5,75 pct. i 2010, havde Kommissionen indledt
traktatkrænkelsesprocedure imod Danmark ved at fremsende
åbningsskrivelse, idet Kommissionen fandt, at afvigelsen fra
direktivets referenceværdi på 2 pct.
biobrændstoffer ultimo 2005 var utilstrækkeligt
begrundet. I svaret til Kommissionen tilkendegav regeringen bl.a.
den opfattelse, at biobrændstofdirektivet ikke indeholder en
retligt bindende forpligtelse til at fastsætte et bestemt
vejledende nationalt mål, men at der kan fastsættes et
vejledende nationalt mål, som er lavere end direktivets
referenceværdi, så længe afvigelsen kan
begrundes. Det er umiddelbart vurderingen, at Kommissionen har
henlagt sagen på grund af den danske beslutning om at
fremsætte dette lovforslag om anvendelse af bæredygtige
biobrændstoffer i landtransportsektoren. Direktivet
ophæves i 2012.
VE-direktivet, som indeholder bæredygtighedskriterierne
for biobrændstoffer, blev vedtaget af Rådet og
Europa-Parlamentet i december 2008, og forventes at
træde i kraft i løbet af foråret 2009. Når
VE-direktivet er officielt trådt i kraft i EU, skal det
implementeres i dansk ret inden for en frist på 18
måneder. Det vil sige, at direktivet senest skal være
implementeret omkring den 1. januar 2011. Den præcise
implementeringsfrist afhænger af den kommende præcise
formelle ikrafttrædelsesdato af direktivet i EU. Der vil
således med henblik på implementering af direktivet i
dansk ret skulle fremsættes et - alternativt flere -
lovforslag herom i Folketinget.
Lovforslaget implementerer dele af VE-direktivet, idet
lovforslaget dels etablerer hjemmel til at implementere direktivets
bestemmelser om bæredygtighedskriterierne, og dels
implementerer dobbelttællingsbestemmelsen for anvendelse af
2. generation af biobrændstoffer. Derudover udgør
lovforslaget et instrument til delvis opfyldelse af målet om
10 pct. vedvarende energi i landtransport i 2020, som fremgår
af VE-direktivets artikel 3, stk. 4.
For så vidt angår lagringsdirektivet, der
fastlægger forpligtelsen til at opretholde minimumslagre af
mineralolie, kan lovforslaget indebære en ændring af de
danske regler som beskrevet i afsnit 9.
Brændstofkvalitetsdirektivet fastlægger krav til
benzin og diesel, herunder krav om iblanding af
biobrændstoffer. Lovforslaget bygger på disse
bestemmelser som beskrevet i afsnit 4.
Endelig tjener lovforslaget til at sikre en delvis
implementering af rådsbeslutning 2002/358/EF, hvormed Danmark
er forpligtet til en reduktion på 21 pct. i forhold til de
faktiske CO2-udledninger i
basisåret 1990 i Kyoto-aftalens første
forpligtelsesperiode fra 2008 til 2012.
16. Høring
Lovforslaget har været i høring hos:
ACE Denmark Akkrediteringsinstitutionen, inklusiv
Akkrediteringsrådet, Advokatrådet - Advokatsamfundet,
Altinex Oil Denmark A/S, Affald Danmark, Ankenævnet på
Energiområdet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for Decentral
Kraftvarme, Cepos, Cevea, CO-industri, Concito, Daka, Danisco -
Genencor, DANAK (Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond),
Danish Offshore Industry, Danish Operators, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Vindmølleforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk
Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk
Gasteknisk Center (DGC), Dansk Geotermi ApS, Dansk Industri, Dansk
Landbrug, Dansk Skovforening, Dansk Standard, Danske Regioner,
Dansk Transport og Logistik (DLTL), De Grønne, Det
Økologiske Råd, DONG Energy A/S, Dong E&P, DS
Håndværk & Industri, DTU - Afdelingen for
myndighedsbetjening, Elsparefonden, Energi- og Olieforum,
Energiklagenævnet, Energitilsynet, Energitjenesten,
Forbrugerrådet, Foreningen Danske Kraftvarmeværker,
Foreningen af Registrerede Revisorer (FRR), Foreningen af
Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen for
Slutbrugere af Energi, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Frederiksberg Kommune, Frie Elforbrugere, Fællessekretariatet
for Hovedstadsregionens Naturgas I/S (HNG) og Naturgas Midt-Nord
(MN), Novozymes, Greenpeace, GTS (Godkendt Teknologisk service),
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen i
Danmark (IDA), KL (Kommunernes Landsforening), KL -
Økonomisk sekretariat, Københavns Kommune,
Københavns Kommune - Teknik- og Miljøforvaltningen,
Københavns Kommune - Økonomiforvaltningen,
Landbrugsraadet, Landsorganisationen i Danmark (LO), Mærsk
Olie og Gas A/S, Naturgas Fyn, Nephentes, Noah, Nordisk Folkecenter
for Vedvarende Energi, Organisationen for Vedvarende Energi,
RenoSam, SDE - Sammensluttede Danske Energiforbrugere, Samvirkende
Energi- og Miljøforeninger, Statoil Gazelle A/S, Tekniq,
Teknologisk Institut, Vattenfall A/S, Vindmølleindustrien,
WWF Verdensnaturfonden og Østkraft.
17. Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Afledt provenutab for staten på ca.
200-300 mio. kr. årligt. Ekstra brændstofudgifter
på ca. 6 mio. kr. årligt ved drift af offentligt ejede
køretøjer, primært i kommunerne. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Statslige udgifter til overvågning
og kontrol af forpligtelsen. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ekstra brændstofudgifter på
ca. 150 mio. kr. årligt. Oliebranchen påføres
omkostninger til modifikation af brændstofforsyningssystemet
og løbende håndtering af biobrændstoffer. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Aktørerne skal årligt
indberette salget af biobrændstoffer samt overholdelsen af
bæredygtighedskriterierne. |
Administrative konsekvenser for
borgerne | | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Reduktion i udslippet af CO2 fra dansk område på ca. 0,85
mio. ton pr. år. | |
Forholdet til EU-retten | Loven er et led i implementering af
rådsbeslutning 2002/358/EF om byrdefordeling, som tjener til
opfyldelse af Danmarks Kyoto-mål. Loven fastsætter
biobrændstofforpligtelsen til 5,75 pct., som er samme
procentdel som er Danmarks vejledende mål for
biobrændstoffer i 2010 i henhold til
biobrændstofdirektivet 2003/30/EF af 8. maj 2003. Desuden
tjener loven til delvis implementering af VE-direktivet, da der
skabes hjemmel til at fastsætte bæredygtighedskriterier
for biobrændstoffer og da 2. generation af
biobrændstoffer tæller med dobbelt vægt. Loven
har desuden konsekvenser for Danmarks implementering af
brændstofkvalitetsdirektivet og lagringsdirektivet. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Lovforslaget har til formål at fremme anvendelsen af
bæredygtige biobrændstoffer ved delvist at erstatte
brugen af benzin og dieselolie til landtransport med
biobrændstoffer. Lovforslaget bidrager hermed til at sikre
opfyldelsen af Danmarks internationale klimaforpligtelser,
fastslået ved Kyoto-aftalen, ved at være et blandt
flere initiativer til nedbringelse af det nationale udslip af
drivhusgasser i perioden 2008 til 2012 fra aktiviteter, som ikke er
omfattet af CO2-kvotesystemet.
Desuden bidrager lovforslaget til at sikre realisering af
regeringens målsætning om, at bæredygtige
biobrændstoffer m.v. skal udgøre 5,75 pct. af
brændstofanvendelsen i landtransport, jf. energiaftalen af
21. februar 2008, og er som sådan et led i regeringens
overordnede formål om mere vedvarende energi i
transportsektoren. Endvidere skal lovforslaget bidrage til at
realisere regeringens transportplan fra december 2008 ved reduktion
af CO2-udslip fra transportsektoren.
Endelig har lovforslaget til formål at implementere og skabe
hjemmel til at implementere dele af VE-direktivet, for så
vidt angår direktivets bestemmelser om anvendelse af
bæredygtige biobrændstoffer i transportsektoren.
Lovforslaget er således et instrument til at sikre en delvis
implementering af dels direktivets artikel 3, stk. 3, som
indeholder en målsætning om 10 pct. vedvarende energi,
herunder biobrændstoffer, i landtransportsektoren i 2020 og
dels af direktivets artikel 21, stk. 2, idet bidraget fra 2.
generation af biobrændstoffer anses som dobbelt så
stort som 1. generation af biobrændstoffer ved
opgørelse af de omfattede virksomheders forpligtelse til at
sælge biobrændstoffer.
Til § 2
Bestemmelsen fastlægger fire begreber, som anvendes i
lovforslaget.
Definitionen på brændstof anvendes i § 3,
stk. 1, til at fastlægge omfanget af virksomhedernes
forpligtelse til at sælge biobrændstoffer målt i
forholdet til salget af benzin og dieselolie. Ved begreberne benzin
og dieselolie forstås de definitioner, som følger af
EU's brændstofkvalitetsdirektiv, Europa-Parlamentet og
Rådets direktiv 98/70/EF om kvaliteten af benzin og
dieselolie, som ændret ved Rådets direktiv 2003/17/EF,
samt den danske brændstofkvalitetsbekendtgørelse,
bekendtgørelse nr. 884 af 3. november 2003 om kvaliteten af
benzin, dieselolie, og gasolie til brug i
motorkøretøjer m.v., jf. afsnittet i de almindelige
bemærkninger herom. Definitionen af en virksomhed, anvendes
til at fastlægge kredsen af de virksomheder, som er omfattet
af forpligtelsen til at sælge biobrændstoffer.
Definitionerne af biobrændstoffer og biomasse tilsigter
at være de samme definitioner, som anvendes i VE-direktivet,
artikel 2.
Der eksisterer mange forskellige biobrændstoffer, der
kan produceres på forskellige måder. Aktuelt er
bioethanol (produceret på sukker- og stivelsesholdige
afgrøder som sukkerrør, sukkerroer, majs, hvede etc.)
og biodiesel (produceret på olieholdige frø som
rapsfrø, solsikkefrø etc.) langt de mest udbredte
biobrændstoffer såvel på verdensplan som i EU.
Andre biobrændstoffer kan eksempelvis være biogas,
biomethanol, biodimethylether, bio-ETBE, bio-MTBE, syntetisk
biobrændstof, biohydrogen eller ren vegetabilsk olie. En
delmængde af de biobrændstoffer udgør 2.
generation af biobrændstoffer, som er omfattet af
bestemmelsen i § 3, stk. 2.
Ved en virksomhed i lovforslagets forstand forstås de
virksomheder, som importerer eller producerer benzin eller
dieselolie. Det vil sige primært de olieselskaber, som i dag
producerer eller importerer benzin eller dieselolie. Virksomheden
er omfattet af forslaget uanset hvor stor en mængde benzin
eller dieselolie virksomheden producerer eller importerer. De
omfattede virksomheder svarer i store træk til den samme
kreds af virksomheder, som efter lov om pligtige lagre af
mineralolie og mineralolieprodukter (lov nr. 1275 af 20. december
2000) har en lagringsforpligtelse i kraft af, at de producerer
mineralolieprodukter, som benzin og dieselolie er en del af.
Til § 3
§ 3 i lovforslaget indeholder forslagets centrale
bestemmelser. Det er både fastlæggelse af
virksomhedernes forpligtelse, regler om dobbelttælling af 2.
generation af biobrændstoffer, virksomhedernes ret til at
indgå aftaler om at opfylde forpligtelser for hinanden og
ministerens bemyndigelse til at fastsætte en mindre
forpligtelse. Reglerne i § 3 skal ses i sammenhæng med,
at der i lyset af vanskelighederne ved at indføre en
forpligtelsesprocent på 5,75 fra 1. januar 2010 er fastlagt
en overgangsbestemmelse i § 11, som vil sikre en gradvis
indfasning af forpligtelsesprocenten i 2010 og 2011, jf.
bemærkningerne til § 11. Bestemmelserne i § 3
tjener som instrument til at sikre delvis implementering af
målsætningen om 10 pct. vedvarende energi i
landtransportsektoren i 2020, fastlagt i VE-direktivets artikel 3,
stk. 3. Det følger af forslaget, at enhver virksomhed, som
producerer eller importerer benzin eller dieselolie, er forpligtet
til at sikre, at mindst 5,75 pct. af det samlede salg af
brændstoffer til landtransport, er biobrændstoffer. I
lovforslaget forstås ved "salg af brændstoffer" den
mængde benzin, dieselolie og biobrændstoffer, som den
af lovforslaget omfattede virksomhed samlet set sælger.
Begreberne "benzin" og "dieselolie" er defineret i EU-retten og
nærmere fastlagt i brændstofkvalitetsdirektivet.
Brændstofforbrug, der anvendes i eksempelvis traktorer og
ikke vejgående maskiner, er ikke omfattet af virksomhedernes
forpligtelse til at sælge 5,75 pct. biobrændstof. Et
eventuelt forbrug af biobrændstof i disse maskiner
tæller således ikke med i opgørelsen af
forpligtelsen, idet der ikke er tale om "landtransport" i denne
lovs forstand, ligesom forbruget af brændstof i disse
maskiner ikke indgår i det brændstofforbrug, som
forpligtelsen skal opgøres i forhold til. Opgørelsen
af forpligtelsesprocenten i energiindhold skal ses i forhold til en
opgørelse efter volumen. Således opereres der i
biobrændstofdirektivet med, at det vejledende mål
på 5,75 pct. opgøres efter energiindhold, mens
brændstofkvalitetsdirektivet opererer med
volumenopgørelser, når det angives, hvor meget
biobrændstof der kan blandes i benzin og diesel.
Virksomhederne kan alene medregne biobrændstoffer, der
overholder krav til biobrændstoffers bæredygtighed
fastsat i medfør af § 4, jf. bemærkningerne
til § 4.
Virksomhederne gives i øvrigt fleksibilitet med hensyn
til, hvor og hvordan de vil opfylde forpligtelsen. Herunder kan
virksomhederne selv vælge, på hvilket trin i
forsyningskæden fra import eller raffinaderi til slutkunden
biobrændstofferne skal iblandes, i hvilket omfang, der skal
blandes biobrændstof i al benzin og dieselolie, som
sælges, eller om der skal satses målrettet på
særlige markedssegmenter eller lignende.
Bestemmelsen i stk. 2 tjener til at implementere dele af
VE-direktivets art. 21, stk. 2, ved at fastslå, at bidraget
fra biobrændstoffer fremstillet på basis af affald,
restprodukter m.v., såkaldte 2. generation af
biobrændstoffer, anses for at være dobbelt så
stort som bidraget fra andre biobrændstoffer, når en
virksomhed opgør sin forpligtelse til at sælge 5,75
pct. biobrændstoffer ud af virksomhedens samlede
brændstofsalg. Bestemmelsen tjener således til at
implementere første led i VE-direktivets art. 21, stk. 2,
idet det forhold at virksomheder omfattet af lovforslaget skal
sælge en vis mængde biobrændstof, når de
sælger benzin og dieselolie, anses for at være
"VE-forpligtelser, der nationalt pålægges
operatører" i direktivets forstand. Såfremt
virksomheder omfattet af loven anvender biobrændstoffer
nævnt i stk. 2 til at opfylde
biobrændstofforpligtelsen, vil dette skulle dokumenteres
efter regler fastsat i medfør af § 3, stk. 6, og §
5.
Dobbelttællingsbestemmelsen i stk. 2 betyder rent
praktisk, at en virksomhed kun behøver at sælge halvt
så meget biobrændstof af 2. generation, i forhold til
hvis hele forpligtelsen skulle opfyldes med 1. generation af
biobrændstof. Sælges f.eks. 94,25 liter benzin og
diesel, vil der uden anvendelse af
dobbelttællingsbestemmelsen skulle sælges 5,75 liter
biobrændstof af 1. generation, således at det samlede
salg bliver 100 liter. Sælges i eksemplet i stedet alene 2.
generation af biobrændstof sammen med de 94,25 liter benzin
og diesel, skal der alene sælges den halve mængde
biobrændstof, nemlig 2,875 liter. Dette giver et samlet salg
på 97,125 liter brændstof i alt. Det er ikke en
forudsætning for anvendelse af
dobbelttællingsbestemmelsen, at hele den
pågældende virksomheds salg af biobrændstof er
biobrændstof af 2. generation. En virksomhed vil
således kunne anvende en blanding af både 1. og 2.
generation af biobrændstoffer til at opfylde sin
forpligtelse. Hvilket blandingsforhold der er anvendt til at
opfylde forpligtelsen vil skulle fremgå af virksomhedernes
årlige rapport i medfør af § 5.
Klima- og energiministeren kan i medfør af stk. 6
udstede regler om definition af de biobrændstoffer, som
tæller dobbelt. Er der tvivl om, hvorvidt et bestemt
biobrændstof falder ind under kategorien af 2. generation af
biobrændstoffer nævnt i lovforslagets § 3, stk. 4,
og dermed også VE-direktivets art. 21, stk. 2, kan enhver
EU-medlemsstat i medfør af VE-direktivets art. 18, stk. 8,
bede Kommissionen undersøge og træffer
afgørelse om, hvorvidt det givne biobrændstof kan
komme i betragtning med henblik på måling af
overholdelse af VE-forpligtelse efter direktivet. Da en
måling af VE-forpligtelse efter direktivet, som er det samme
som biobrændstofforpligtelse efter lovforslaget,
indebærer afgørelser af, hvorvidt et givent
biobrændstof kan tælle dobbelt i medfør af
dobbelttællingsbestemmelsen, vil vurderingen af, hvorvidt et
givent biobrændstof tilhører kategorien af 2.
generation af biobrændstoffer, kunne forelægges
Kommissionen af EU's medlemsstater. Ministeren kan i øvrigt
fastsætte regler herom, jf. bemærkningerne til stk. 6
nedenfor.
Det følger endvidere af forslaget til stk. 3, at salg
til eksport ikke indgår i det samlede salg af benzin og
dieselolie, idet biobrændstofforpligtelsen på 5,75 pct.
målt efter energiindhold alene skal opgøres i forhold
til det årlige salg, der finder sted i Danmark. Salg til
Grønland og Færøerne anses i denne
sammenhæng som eksport. Desuden fradrages salget af benzin og
dieselolie til andre af de af loven omfattede virksomheder i
grundlaget for forpligtelsen. Benzin og dieselolie indgår
således først i den samlede salgsmængde,
når virksomheden foretager et salg af disse til private
forbrugere eller til en virksomhed, som ikke selv producerer eller
importerer benzin eller dieselolie og typisk ikke er
lagringspligtig. Derved opnås, at forpligtelsen til
også at sælge biobrændstoffer udløses
meget sent i distributionsleddet og tæt på det faktiske
salg af benzin og dieselolie til forbrug, hvilket minimerer
problemer knyttet til biobrændstoffernes kortere
holdbarhed.
Det fremgår af stk. 4, at en virksomhed kan opfylde sin
forpligtelse efter stk. 1 eller regler fastsat i medfør af
stk. 5 ved at indgå aftale med en eller flere virksomheder
om, at de helt eller delvist opfylder forpligtelsen. Bestemmelsen
har til formål at skabe fleksibilitet for virksomhederne og
at medvirke til en omkostningseffektiv opfyldelse af forpligtelsen
til afsætning af biobrændstof. En virksomhed kan
indgå aftale med en anden virksomhed om, at den helt eller
delvist opfylder den første virksomheds forpligtelse til at
afsætte biobrændstoffer. En virksomhed kan også
indgå aftale med flere virksomheder, som hver især vil
bidrage til, at den første virksomheds forpligtelse opfyldes
helt eller delvist. En virksomhed, som indgår en eller flere
aftaler, som samlet opfylder dele af virksomhedens forpligtelse,
skal selv opfylde den resterende del af forpligtelsen.
Bestemmelsen i stk. 4 har sammenhæng med bestemmelsen i
§ 5, hvorefter virksomhederne skal sende en årlig
rapport til ministeren til dokumentation for virksomhedens
opfyldelse af forpligtelsen til at sælge
biobrændstoffer. Såfremt virksomheder har indgået
aftale efter stk. 4 om at opfylde forpligtelsen til at sælge
biobrændstoffer for hinanden, vil omfanget skulle
dokumenteres efter regler fastsat i medfør af §
5.
Bestemmelsen i stk. 5 giver ministeren bemyndigelse til,
såfremt særlige hensyn gør sig gældende,
at fastsætte regler om, at forpligtelsen til at afsætte
5,75 pct. biobrændstof fastsættes med en anden andel,
dog højst 5,75 pct., for et eller flere år. Ministeren
kan med bemyndigelsen både fastsætte forpligtelsen til
en andel under 5,75 pct. og senere fastsætte regler om en
højere andel, end det, andelen var nedsat til. Forpligtelsen
kan ikke fastsættes med en andel over 5,75. Ministeren kan
ved fastsættelse af en andel lavere end 5,75 bl.a.
lægge vægt på de hensyn, der er opregnet i stk.
5.
I tilfælde af at der opstår en krisesituation,
hvor der er behov for træk på beredskabslagrene, kan
der være behov for at nedsætte forpligtelsesprocenten
midlertidigt, hvis lagringsforpligtelsen ikke udvides til
også at omfatte biobrændstoffer. Det kan ikke
udelukkes, at krisesituationen også begrænser adgangen
til biobrændstoffer, hvorfor der ikke kan skaffes
biobrændstoffer nok til opretholdelse af
forpligtelsesprocenten på 5,75 pct., hvis der ikke samtidigt
er sket en udvidelse af lagringsforpligtelsen til at omfatte
biobrændstoffer. Derfor er en krisesituation også et
hensyn, som kan begrunde udstedelse af regler om nedsættelse
af forpligtelsesprocenten efter stk. 5, nr. 1.
Det kan ikke helt udelukkes, at der f.eks. i forbindelse med
en hurtig stigning i efterspørgslen efter
biobrændstoffer, der opfylder
bæredygtighedskriterierne, opstår en midlertidig mangel
på biobrændstoffer på markedet. I disse
situationer kan ministeren vælge at nedsætte
forpligtelsesprocenten i et enkelt år. Det vurderes dog, at
sandsynligheden for, at denne situation opstår, er meget
lille. En mangelsituation er derfor også et hensyn ministeren
kan lægge vægt på ved udstedelse af regler om
nedsættelse af forpligtelsesprocenten efter stk. 5, nr.
2.
Endelig fremgår det af energiaftalen fra februar 2008,
at målsætningen om biobrændstoffer m.v. skal
udgøre 5,75 pct. af brændstofforbruget til
landtransport, og at andre brændstoffer end
biobrændstoffer kan medregnes i denne forbindelse.
Ifølge VE-direktivet, som fastlægger
målsætningen om 10 pct. vedvarende energi til
landtransport i 2020, kan også indregnes andre
brændstoffer og energiformer til opfyldelse af
målsætningen end biobrændstoffer. Det forventes
således i regeringens transportplan, som blev udsendt i
december 2008, at elbiler vil kunne spille en rolle fra 2013.
Derudover kan også hybridbiler, brintdrevne biler, en
udvidelse af elektrificeringen af jernbaner m.v. tænkes at
kunne spille en større rolle over en årrække.
Behovet for at benytte biobrændstoffer kan derfor blive
mindre i takt med at andre teknologier indfases i
transportsektoren. Ministeren vil løbende vurdere balancen
mellem biobrændstoffer og andre teknologier for at opnå
en større omkostningseffektivitet til opfyldelse af
VE-målet på transportområdet. Introduktion af
andre vedvarende energiteknologier i transportsektoren er derfor et
hensyn, som kan tillægges vægt ved udfærdigelse
af regler om at reducere biobrændstofandelen på 5,75
pct. i medfør af stk. 5, nr. 3.
De tre hensyn opregnet i stk. 5, nr. 1-3, er eksempler
på hensyn, som kan begrunde udstedelse af regler om
nedsættelse af forpligtelsesprocenten. Øvrige
særlige hensyn vil også kunne begrunde en
nedsættelse af forpligtelsesprocenten, såfremt de
hviler på lignende overvejelser, som de hensyn der allerede
er eksemplificeret i stk. 3, nr. 1-3. For at øvrige
særlige hensyn kan begrunde en nedsættelse af
forpligtelsesprocenten, skal der dog være tale om
ekstraordinære situationer.
Bestemmelsen i stk. 6 bemyndiger klima- og energiministeren
til at fastsætte regler om definition og dokumentation for de
biobrændstoffer, som ifølge stk. 2 tæller
dobbelt i forhold til virksomhedernes
biobrændstofforpligtelse. Der vil efter den foreslåede
bestemmelse både kunne fastsættes regler om hvilke
biobrændstoffer, som opfylder kravet til at være 2.
generation af biobrændstoffer i stk. 2. Og der vil kunne
fastsættes regler om, at virksomhederne skal dokumentere, at
der er tale om 2. generation af biobrændstoffer i stk. 2's
forstand. Dokumentationen vil skulle indgå i den årlige
rapport, virksomhederne sender til klima- og energiministeren i
medfør af § 5, stk. 1.
Regler udstedt i medfør af bemyndigelsen i stk. 6 vil
blive udstedt således, at de tager højde for EU's
regler om varernes fri bevægelighed. Som anført
ovenfor, kan Kommissionen på eget eller en medlemsstats
initiativ afgøre, hvorvidt en kilde til biobrændstof
kan tages i betragtning til det ønskede formål. Ved
udstedelse af regler i medfør af stk. 6, vil der derfor
tillige blive taget hensyn til Kommissionens praksis på dette
område. Det er således ikke hensigten, at stk. 6 skal
kunne anvendes til at fastsætte særlige danske krav til
definitionen af, hvad der kan henregnes til kategorien af 2.
generation af biobrændstoffer i stk. 2. Det er heller ikke
hensigten, at der kan udstedes særlige danske
dokumentationskrav, som hindrer anerkendelsen af
biobrændstoffer, som i øvrigt er anerkendt i EU.
Til § 4
Bestemmelsen bemyndiger ministeren til at fastsætte, at
de biobrændstoffer som virksomhederne sælger til
opfyldelse af deres forpligtelse, skal opfylde EU's krav til
bæredygtighed, således at reglerne implementerer
VE-direktivets krav til bæredygtighed. Bestemmelsen i §
4 skaber således hjemmel til implementering af VE-direktivets
bestemmelser om bæredygtige biobrændstoffer fastlagt i
artiklerne 17 og 19.
Det fremgår af energiaftalen fra februar 2008, at det er
en forudsætning, at der kun indgår
biobrændstoffer, der opfylder EU's
bæredygtighedskriterier, i opgørelsen af
forpligtelsesprocenten for biobrændstoffer. Disse kriterier
fremgår af VE-direktivet, hvori der fastsættes krav til
dels den samlede fortrængning af CO2, som biobrændstoffet giver
anledning til i hele kæden fra dyrkning af råstoffet
til anvendelse i et køretøj, og dels oprindelsen af
råmaterialet, herunder at det som udgangspunkt ikke må
opdyrkes i våd- eller skovområder eller områder
med høj biodiversitet.
Bemyndigelsen giver ministeren hjemmel til at udmønte
disse krav i forhold til danske virksomheder. Det bemærkes,
at EU's krav til bæredygtighed i VE-direktivet er fastlagt
med henvisning til artikel 95 i traktaten, som fastlægger
reglerne for det indre marked, hvilket indebærer, at
bæredygtighedskriterierne udgør harmoniserede regler,
som ikke kan fraviges af medlemsstaterne.
Til § 5
Bestemmelsen fastslår, at virksomheden årligt skal
sende en rapport til klima- og energiministeren, der dokumenterer,
at virksomheden har solgt den procentvise biobrændstofandel,
som er påkrævet, og at opfyldelsen er sket med
bæredygtige biobrændstoffer eller ved aftale om
opfyldelse i en anden virksomhed, jf. § 3, stk. 4. Det
fastslås endvidere, at ministeren fastsætter
nærmere regler om rapporteringen, herunder om form, indhold
og opgørelsesmetoder, hvorledes oplysningerne skal
være verificeret, og frist for aflevering af rapporten. Det
er hensigten, at ministeren bl.a. vil gennemføre de krav til
verifikation af overholdelsen af forpligtelsen, som Kommissionen
forventes at fastsætte i medfør af VE-direktivet.
Bestemmelsen i stk. 3 tjener til at sikre, at artiklerne 18 og 21 i
VE-direktivet om verifikation af bæredygtighedskriterierne
kan implementeres i dansk ret ved bekendtgørelse.
Såfremt Kommissionen ikke fastsætter
verifikationskravene inden udgangen af 2009, vil regeringen
gå i dialog med Kommissionen omkring udformningen af de
danske krav til ikrafttræden 1. januar 2010. Ved
verifikationskrav tænkes især på uafhængig
verifikation af, om kravene til bæredygtighed er overholdt,
herunder om der til vurdering heraf er anvendt de
påkrævede opgørelsesmetoder. Hvis Kommissionen
f.eks. i stedet stiller krav om, at det er en revisor, der
berigtiger oplysningerne i rapporten, er der også hjemmel til
dette. Endvidere vil ministeren kunne fastsætte andre krav
til rapporteringen, som måtte være nødvendige
for at kunne føre tilsyn med forpligtelsens overholdelse,
herunder om biobrændstofferne er bæredygtige og
anvendelse af dobbelttælling af 2. generation af
biobrændstoffer.
Reglerne om verifikation fastsættes sådan, at
rapporten tillige indeholder den nødvendige dokumentation,
såfremt en virksomhed, som er omfattet af forpligtelsen til
salg af biobrændstoffer, vil aftale, at en anden virksomhed
opfylder den første virksomheds forpligtelse efter § 3,
stk. 1, jf. § 3, stk. 4.
Til § 6
Stk. 1 fastslår, at klima- og energiministeren
fører tilsyn med de af forslaget omfattede virksomheders
overholdelse af loven og regler udstedt i medfør heraf.
Ministerens tilsyn vil især angå forhold omkring
virksomhedernes samlede overholdelse af forpligtelser efter loven,
således at Danmark overholder internationale forpligtelser og
forpligtelser efter EU-retten. Det tilsyn ministeren foretager,
angår den enkelte virksomheds overholdelse af dens
forpligtelser til at sælge biobrændstoffer, herunder
især om der er tilstrækkelig dokumentation til at
godtgøre, at en virksomheds forpligtelse efter § 3,
stk. 1, eller efter regler fastsat i medfør af § 3,
stk. 5, eller § 11 er overholdt.
Bestemmelsen i stk. 2 giver ministeren mulighed for at
indhente eller tilvejebringe de fornødne oplysninger til
varetagelse af opgaverne efter forslaget, herunder tilsynet efter
stk. 1.
Bestemmelsen i stk. 3 giver ministeren bemyndigelse til at
fastsætte regler om tilsynets udøvelse. Der kan
herunder fastsættes regler om at tilsynet sker ved
akkrediteret certificering eller inspektion. Dette vil især
kunne komme på tale, hvis tilsynsudøvelsen delegeres
til private i medfør af § 9, stk. 3.
Til § 7
Klima- og energiministeren kan efter stk. 1 træffe
afgørelse om at udstede påbud om, at forhold, der
strider imod loven eller regler udstedt i medfør heraf, skal
bringes til ophør.
Stk. 2 fastsætter, at ministerens afgørelser
efter loven om påbud ikke kan indbringes for anden
administrativ myndighed, herunder Energiklagenævnet.
Ministerens afgørelser efter forslaget vil være rettet
mod håndhævelse af direkte konstaterbare typiske
overtrædelser af reglerne, hvorfor der ikke ud fra et
retssikkerhedsmæssigt eller
håndhævelsesmæssigt synspunkt findes
fornødent med administrativ klagemulighed.
Til § 8
Den foreslåede bestemmelse gør det strafbart for
en virksomhed ikke at overholde forpligtelsen i § 3, stk. 1.
Dette gælder også, hvor virksomheden har indgået
en aftale med en anden virksomhed i henhold til § 3, stk. 4.
Endvidere vil det være strafbart at fortie eller afgive
urigtige eller vildledende oplysninger, forudsat det har betydning
for opfyldelsen af biobrændstofforpligtelsen efter § 3,
stk. 1. Virksomhedens undladelse af at afgive rapport efter §
5 vil også være strafbar. Det er også strafbart
at meddele urigtige eller vildledende oplysninger eller undlade at
afgive oplysninger, som angivet i § 6, stk. 2. Endelig vil det
være strafbart at undlade at efterkomme et påbud, som
ministeren har udstedt efter § 7, stk. 1. Såfremt
ministeren har udnyttet bemyndigelsen i § 3, stk. 5, eller
§ 11 til at nedsætte forpligtelsesprocenten, vil der
på bekendtgørelsesniveau blive fastsat regler for
overtrædelse af den ændrede forpligtelsesprocent, jf.
stk. 2.
Til § 9
Bestemmelsen indeholder en beføjelse til klima- og
energiministeren til at bemyndige en under ministeriet oprettet
institution eller anden offentlig myndighed til at udøve de
beføjelser, der efter forslaget er tillagt ministeren. Det
forventes, at klima- og energiministeren vil delegere sine
beføjelser efter forslaget til Energistyrelsen.
Bestemmelsen i stk. 2 giver ministeren mulighed for at
fastsætte regler om at afskære klageadgangen til
ministeren vedrørende afgørelser truffet af en
institution under ministerens ressort eller anden offentlig
myndighed.
Stk. 3 omhandler delegation af opgaver til en sagkyndig
institution, en organisation eller en virksomhed. Formålet er
at kunne inddrage sagkyndig kompetence ved administrationen af
loven og regler i medfør af loven, etablere en fleksibel og
enkel administration, få udført kontrolopgaver af
teknisk art, samt få tilrettelagt og udført
informationsopgaver m.v.
Opgaver omfattet af stk. 3 vil omfatte tilsyn, som omfattes af
loven eller regler udstedt i medfør af loven og
sekretariatsbistand til den myndighed lovforslagets
beføjelser er delegeret til. Det overvejes at anvende
ekstern konsulentbistand til at varetage en væsentlig del af
disse opgaver. Det vil for det første dreje sig om
tilsynsfunktion. Endvidere vil konsulentbistanden varetage
sekretariatsbetjening af den offentlige myndighed på
områder, hvor konsulenten har opbygget tekniske kompetencer.
Herunder vil konsulenten kunne bistå med at tilvejebringe
grundlaget for de afgørelser, som den offentlige myndighed
træffer vedrørende påbud efter § 7. Endelig
vil konsulenten kunne varetage opgaver vedrørende den
løbende kontakt til de virksomheder, som er omfattet af
forpligtelsen i § 3, stk. 1, eller i regler fastsat i
medfør af § 3, stk. 5, eller § 11.
Bestemmelsen i stk. 3 giver ikke hjemmel til, at konsulenten
kan tillægges kompetence til at træffe
afgørelser efter § 7, dvs. påbud eller
øvrige forvaltningsretlige afgørelser.
Opgaver omfattet af stk. 3 vil som udgangspunkt blive tildelt
efter bestemmelserne om offentlige udbud. Virksomheder, der
opfylder en række saglige, objektive og konsekvent
administrerede krav, vil kunne opnå klima- og
energiministerens godkendelse til at udøve de omtalte
tilsynsopgaver.
Endelig vil opgaverne med tilsyn efter stk. 3 kunne varetages
af en sagkyndig institution, en organisation eller en virksomhed
som akkrediteret certificering eller inspektion. Herved
forstås, at f.eks. den sagkyndige institution er akkrediteret
til certificering eller inspektion og varetager tilsynsopgaver i
medfør af loven og udfører sine opgaver på
grundlag af denne akkreditering, jf. bemærkningerne til
§ 6.
Til § 10
Bestemmelsen fastslår, at loven træder i kraft 1.
juli 2009. Dog træder §§ 3 og 5 først i
kraft 1. januar 2010. Baggrunden for at disse bestemmelser ikke
umiddelbart sættes i kraft er, at en del af ministerens
bemyndigelser forudsættes udmøntet, før det
giver mening at sætte forpligtelserne i §§ 3 og 5 i
kraft. Det drejer sig især om fastsættelsen af
bæredygtighedskriterier og virksomhedernes
rapporteringsforpligtelse.
Herudover bevirker praktiske hensyn til f.eks. virksomhedernes
muligheder for biobrændstoflevering, at det er
nødvendigt med en senere ikrafttræden af
forpligtelsen.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Til § 11
Med bestemmelsen i § 11 foreslås, at ministeren
fastsætter regler om en gradvis indfasning af virksomhedernes
forpligtelse efter § 3, stk. 1. Bestemmelsen forventes
anvendt til at udstede regler om indfasning fra lovens
ikrafttræden 1. januar og til 31. december 2011. Der
forventes anvendt en gradvis indfasning, som skitseret i de
almindelige bemærkningers afsnit 5.
Baggrunden for den gradvise indfasning er, at virksomhedernes
anlæg til iblanding og distribution af biobrændstoffer
ikke forventes klar til brug pr. 1. januar 2010. Der forventes
derfor at ville blive fastsat en forpligtelsesprocent, som tager
højde for, hvornår anlæggene er klar til brug.
På baggrund af de nuværende forventninger til
hvornår anlæggene forventes klar til brug, forventes
forpligtelsesprocenten fastsat til ca. 0,75 pct. i 2010 og til ca.
3,3 pct. i 2011. Den gradvise indfasning forventes kun at
strække sig over 2010 og 2011. Fra 2012 forventes
forpligtelsesprocenten at udgøre 5,75 pct., jf.
lovforslagets § 3, stk. 1.
Officielle noter
1) Loven gennemfører
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/XX/EF om
fremme af anvendelsen af vedvarende energikilder (EF-Tidende 2009
nr. L XXX, side X) [Numre afventer endelig vedtagelse i EU]