L 182 Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og forskellige andre love.

(Samling af indsatsen og finansieringsansvaret for forsikrede lediges ret til selvvalgt uddannelse under Beskæftigelsesministeriet).

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 31-03-2009

Skriftlig fremsættelse (31. marts 2009)

Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og forskellige andre love (Samling af indsatsen og finansieringsansvaret for forsikrede lediges ret til selvvalgt uddannelse under Beskæftigelsesministeriet)

(Lovforslag nr. L 182).

Lovforslaget udmønter en aftale indgået af forligskredsen bag finansieringsomlægningen fra 2003 (V, K, DF og RV) om, at reglerne om forsikrede lediges adgang til 6 ugers selvvalgt uddannelse skal flyttes fra Undervisningsministeriet til Beskæftigelsesministeriet.


Formålet med flytningen er at samle indsatsen og finansieringsansvaret for ledige under Beskæftigelsesministeriet.


Lovforslaget sikrer, at de forsikrede ledige ikke mister rettigheder eller får pålagt pligter i forhold til de gældende regler i lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og i lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU).


Lovforslaget består af to elementer:


1. Lediges adgang til 6 ugers selvvalgt uddannelse

2. Administration af ordningen.



For så vidt angår pkt. 1 beskriver lovforslaget samlingen af indsatsen og finansieringsansvaret for ledige herunder, at der under selvvalgt uddannelse vil blive udbetalt en særlig uddannelsesydelse på samme betingelser og ydelsesniveau som efter de gældende regler i Undervisningsministeriets lovgivning. De lediges væsentligste rettigheder efter Undervisningsministeriets lovgivning indskrives endvidere i Beskæftigelsesministeriets lovgivning.


Pkt. 2 beskriver administrationen af ordningen efter samlingen af indsatsen og finansieringsansvaret for ledige.


Forslaget indebærer, at arbejdsløshedskasserne fremover skal administrere ordningen, herunder træffe afgørelse om lediges ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse og træffe afgørelse om og udbetale uddannelsesydelse og befordringsgodtgørelse.


Jobcentrene skal fremover administrere betaling for køb af uddannelse og eventuel deltagerbetaling til uddannelsesinstitutionerne samt træffe afgørelse om og udbetale beløb til kost og logi for ledige.


Undervisningsministeriet vil få en mindreudgift på 298,4 mio. kr. årligt, og Beskæftigelsesministeriet vil få en merudgift på 263,8 mio. kr. årligt. Forskellen på de to udgiftsskøn skyldes forskellige skønsprincipper i de to ministerier. Undervisningsministeriets skøn på 298,4 mio. kr. er baseret på et konjunkturreguleret gennemsnit af udgifterne i 2005-2006. Beskæftigelsesministeriets skøn på 263,8 mio. kr. er baseret på regnskabstal for 2007.


Forslaget har ingen administrative eller økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.


Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser og indeholder ikke EU-retlige aspekter.


Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. august 2009.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.