Skriftlig fremsættelse (31. marts
2009)
Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort
Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og forskellige andre love
(Samling af indsatsen og finansieringsansvaret for forsikrede
lediges ret til selvvalgt uddannelse under
Beskæftigelsesministeriet)
(Lovforslag nr. L 182).
Lovforslaget udmønter en aftale indgået af
forligskredsen bag finansieringsomlægningen fra 2003 (V, K,
DF og RV) om, at reglerne om forsikrede lediges adgang til 6 ugers
selvvalgt uddannelse skal flyttes fra Undervisningsministeriet til
Beskæftigelsesministeriet.
Formålet med flytningen er at samle indsatsen og
finansieringsansvaret for ledige under
Beskæftigelsesministeriet.
Lovforslaget sikrer, at de forsikrede ledige ikke mister
rettigheder eller får pålagt pligter i forhold til de
gældende regler i lov om godtgørelse ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse og i lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU).
Lovforslaget består af to elementer:
1. Lediges adgang til 6 ugers selvvalgt
uddannelse
2. Administration af ordningen.
For så vidt angår pkt. 1 beskriver lovforslaget
samlingen af indsatsen og finansieringsansvaret for ledige
herunder, at der under selvvalgt uddannelse vil blive udbetalt en
særlig uddannelsesydelse på samme betingelser og
ydelsesniveau som efter de gældende regler i
Undervisningsministeriets lovgivning. De lediges væsentligste
rettigheder efter Undervisningsministeriets lovgivning indskrives
endvidere i Beskæftigelsesministeriets lovgivning.
Pkt. 2 beskriver administrationen af ordningen efter samlingen
af indsatsen og finansieringsansvaret for ledige.
Forslaget indebærer, at arbejdsløshedskasserne
fremover skal administrere ordningen, herunder træffe
afgørelse om lediges ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse og
træffe afgørelse om og udbetale uddannelsesydelse og
befordringsgodtgørelse.
Jobcentrene skal fremover administrere betaling for køb
af uddannelse og eventuel deltagerbetaling til
uddannelsesinstitutionerne samt træffe afgørelse om og
udbetale beløb til kost og logi for ledige.
Undervisningsministeriet vil få en mindreudgift på
298,4 mio. kr. årligt, og Beskæftigelsesministeriet vil
få en merudgift på 263,8 mio. kr. årligt.
Forskellen på de to udgiftsskøn skyldes forskellige
skønsprincipper i de to ministerier.
Undervisningsministeriets skøn på 298,4 mio. kr. er
baseret på et konjunkturreguleret gennemsnit af udgifterne i
2005-2006. Beskæftigelsesministeriets skøn på
263,8 mio. kr. er baseret på regnskabstal for 2007.
Forslaget har ingen administrative eller økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet.
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser og
indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den
1. august 2009.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og
bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale lovforslaget til
Folketingets velvillige behandling.