Skriftlig fremsættelse (31. marts
2009)
Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort
Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik og
lov om integration af udlændinge i Danmark
(Afbureaukratisering af reglerne om aktivering af unge,
sanktionsreglerne for kontant- og starthjælpsmodtagere og
målretning af aktiveringsindsatsen m.v.)
(Lovforslag nr. L 183).
Den 24. februar 2009 blev der indgået en aftale mellem
regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og De Radikale om
afbureaukratisering vedrørende forenkling af reglerne om
aktivering af unge, sanktioner for kontant- og
starthjælpsmodtagere og forenkling af sagsbehandlingen i
forbindelse med jobcentrenes modtagelse af borgerne. I dette
lovforslag udmøntes denne aftale.
Reglerne på beskæftigelsesområdet er over
mange år blevet ændret og justeret gennem politiske
aftaler. Ændringerne har hver især haft et klart
formål, men tilsammen har de med tiden skabt et kompliceret
system, der er svært for de ledige at forstå og
svært for medarbejderne i jobcentrene at administrere.
For at skabe større sammenhæng mellem det
politiske mål - at få de ledige hurtigt i job - og
dagligdagen i jobcentrene, iværksatte regeringen i
begyndelsen af 2007 et projekt med det formål at forenkle
reglerne og mindske bureaukratiet på
beskæftigelsesområdet.
Afbureaukratiseringsprojektet tog udgangspunkt i forslag fra
medarbejdere og ledere i jobcentrene. Medarbejdere og ledere i alle
jobcentrene fik mulighed for at komme med forslag til forenklinger
af regler og procedurer, og der blev arbejdet med forslagene
på konferencer og i workshops. Resultatet var i alt 169
forslag. Knap halvdelen af forslagene kunne gennemføres
administrativt, og langt størstedelen af disse forslag er
gennemført. Desuden var der en lang række forslag, som
jobcentrene selv kunne gennemføre, da de handler om
sagsgange, der kan ændres lokalt.
Samtidig var der forslag, der krævede
lovændringer, og der blev udvalgt 4 områder, hvor der
var enighed om, at der var et særligt stort
forenklingspotentiale: Ungereglerne, sanktionsområdet,
sygeopfølgningsområdet og jobcentrenes modtagelse af
borgere.
På disse områder har konsulentfirmaet Deloitte
gennemført analyser, workshops med jobcentre mv. for at
klarlægge forenklingsbehov, og der blev for hvert af de 4
områder udarbejdet en rapport med en række forslag til
forenklinger.
Forslag om afbureaukratisering på
sygedagpengeområdet indgår i aftalen af 5. november
2008 om nedbringelse af sygefravær mellem regeringen og
partierne bag Jobplanen. Aftalen udmøntes i et
selvstændigt lovforslag om ændring af sygedagpengeloven
m.fl. love. Der henvises herved til det fremsatte lovforslag L 165
om en styrket beskæftigelsesrettet indsats overfor sygemeldte
m.fl.
Dette lovforslag udmønter endvidere de
lovgivningsmæssige dele af aftalen af 24. februar 2009 om
målretning af beskæftigelsesindsatsen mellem
regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og De Radikale.
Forslagene omhandler målretning af jobplaner samt fremrykning
af det tidspunkt, hvor den ledige skal have et godkendt cv i
CV-banken.
Andre elementer i aftalen om målretning udmøntes
administrativt. Det drejer sig dels om et forsøg med
uddannelse i forbindelse med ansættelse i ordinært
arbejde og dels et forsøg med at ophæve
varighedsbegrænsningen på 6 uger for tilbud om
vejledning og opkvalificering for personer uden en
erhvervskompetencegivende uddannelse eller med en forældet
uddannelse.
Endelig indeholder dette lovforslag forslag til
konsekvensændringer i reglerne for
introduktionsydelsesmodtagere under integrationsloven.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og
bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale lovforslaget til
Folketingets velvillige behandling.