L 19 (som fremsat): Forslag til lov om
indgåelse af tillægsaftale til den
dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsaftale.
Fremsat den 8. oktober 2008 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om indgåelse af tillægsaftale til
den dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsaftale
§ 1.
Tillægsaftale af 19. august 2008 til den mellem den danske
regering og det grønlandske landsstyre indgåede aftale
af 18. oktober 1979 til undgåelse af dobbeltbeskatning, for
så vidt angår indkomst- og formueskat samt om bistand i
skattesager kan tiltrædes. Tillægsaftalen er optaget
som bilag til denne lov.
Stk. 2.
Tillægsaftalen træder i kraft og finder anvendelse
efter bestemmelserne i tillægsaftalens artikel 8.
§ 2.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
§ 3.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Tillægsaftale til den
dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsaftale
Tillægsaftale til den mellem den danske regering og det
grønlandske landsstyre indgåede aftale af 18. oktober
1979 til undgåelse af dobbeltbeskatning for så vidt
angår indkomst- og formueskat samt om bistand i
skattesager.
Den danske regering og det grønlandske landsstyre er
blevet enige om følgende:
Artikel 1
I artikel 2 foretages følgende ændringer:
1. Stykke 1, 2. punktum
udgår.
2. Stykke 3 udgår og i stedet
indsættes:
»De gældende skatter, på hvilke aftalen
finder anvendelse, er især:
For Danmarks vedkommende:
1. indkomstskat til staten;
2. kommunal indkomstskat.
For Grønlands vedkommende:
1) landsskat;
2) særlig
landsskat;
3) kommuneskat;
4) udbytteskat;
5)
fælleskommunal skat.«
Artikel 2
I artikel 5, stykke 2, litra g) og h), ændres »3
måneder« til »6 måneder«.
Artikel 3
I artikel 10 foretages følgende ændringer:
1. Stykke 3 udgår og i stedet
indsættes:
»3. Hvis det udbetalende selskab er bosat i den ene del
af riget og den retmæssige ejer af udbytte er bosat i den
anden del af riget, må den skat, der pålægges i
den førstnævnte del af riget, med forbehold af stykke
4 og 5 ikke overstige:
a) 0 pct. af
bruttobeløbet af udbyttet, hvis den retmæssige ejer er
et selskab (moderselskabet), der direkte ejer mindst 25 pct. af
kapitalen i det selskab, som udbetaler udbyttet (datterselskabet),
og har ejet denne del af kapitalen i en uafbrudt periode på
mindst et år, inden for hvilken udbyttet er udloddet, og
b) 15 pct. af
bruttobeløbet af udbyttet i alle andre tilfælde.
Dette stykke skal ikke berøre adgangen til at beskatte
selskabet af den fortjeneste, hvoraf udbyttet er
betalt.«
2. Stykke 5 udgår og i stedet
indsættes:
»5. Så længe det efter grønlandsk
lovgivning er muligt for selskaber fuldt ud at fradrage udbetalt
udbytte i den skattepligtige indkomst, kan Grønland beskatte
udbytte, som udbetales fra selskaber, der er bosat eller
registreret i Grønland, men hvis den retmæssige ejer
af udbyttet er bosat i Danmark, må den skat, der
pålægges, ikke overstige 35 pct. af
bruttobeløbet af udbyttet.«
Artikel 4
Artikel 15 udgår og i stedet indsættes:
»Artikel 15
Personlige tjenesteydelser
1. Medmindre bestemmelserne i artiklerne 16, 17 og 18
medfører andet, kan gage, løn og andet lignende
vederlag for personlige tjenesteydelser, oppebåret af en
person, der er bosat i den ene del af riget, kun beskattes i denne
del af riget, medmindre arbejdet er udført i den anden del
af riget. Er arbejdet udført der, kan det vederlag, som
oppebæres herfor, beskattes i denne anden del af riget.
2. Uanset bestemmelserne i stykke 1 kan vederlag, som
oppebæres af en person, der er bosat i den ene del af riget,
for personligt arbejde udført i den anden del af riget, kun
beskattes i den førstnævnte del af riget, hvis:
a) modtageren
opholder sig i den anden del af riget i en eller flere perioder,
der tilsammen ikke overstiger 183 dage i en 12-måneders
periode, der begynder eller slutter i det pågældende
skatteår, og
b) vederlaget
betales af eller for en arbejdsgiver, der ikke er bosat i den anden
del af riget, og
c) vederlaget ikke
påhviler et fast driftssted, som arbejdsgiveren har i den
anden del af riget, og
d) der ikke er tale
om arbejdsudleje.
Dog kan vederlag, som udbetales af en offentlig myndighed i
den ene del af riget, herunder en dertil hørende lokal
myndighed, til en fysisk person for arbejde udført i den
anden del af riget, beskattes i denne anden del af riget, medmindre
opholdets varighed i denne anden del af riget ikke overstiger 60
dage i sammenhæng og den pågældende person under
dette ophold fortsat er beskæftiget hos og vederlagt af den
sædvanlige arbejdsgiver.
3. Uanset de foregående bestemmelser i denne artikel kan
vederlag for personligt arbejde, som udføres ombord på
et dansk eller grønlandsk skib, beskattes i den del af
riget, hvor det foretagende, som driver skibet, har sin virkelige
ledelse. Hvis foretagendet har sin virkelige ledelse i den ene del
af riget, mens skibet er fast stationeret med tjeneste hele
året i den anden del af riget, kan vederlag for personligt
arbejde ombord på skibet kun beskattes i denne anden del af
riget. Ved anvendelsen af denne bestemmelse anses et udenlandsk
skib, som befragtes af foretagendet på såkaldt
bareboat-basis, som dansk, henholdsvis grønlandsk, skib.
Vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold, der
udføres ombord på et luftfartøj, som et
foretagende anvender i international trafik, kan beskattes i den
del af riget, hvor foretagendet har sin virkelige ledelse.
4. Uanset de foregående bestemmelser i denne artikel kan
vederlag for arbejde, som udføres om bord på et skib,
der er registreret i Dansk Internationalt Skibsregister, eller et
skib, der er registreret i grønlandsk
nettolønsregister, kun beskattes i den del af riget, hvis
nationalitet skibet har. Denne bestemmelse finder alene anvendelse,
hvis arbejdet udføres om bord på et skib, der anvendes
til formål, som opfylder betingelserne for
skattenedsættelse efter såvel de danske regler for
arbejde om bord på skibe i Dansk Internationalt Skibsregister
som de grønlandske regler for arbejde om bord på skibe
i grønlandsk nettolønsregister. Ved anvendelsen af
denne bestemmelse sidestilles udenlandsk skib, som befragtes
på såkaldt bareboat-basis af et dansk, henholdsvis
grønlandsk, foretagende, med skib, registreret i Dansk
Internationalt Skibsregister, henholdsvis grønlandsk
nettolønsregister.
5. I tilfælde, hvor tilflytning kortvarigt forsinkes
på grund af bohaveflytning, trafikforhold eller lignende, og
arbejdet derfor ikke er udført i den del af riget, hvor
tjenesteforholdet består, kan gage, løn og lignende
vederlag beskattes i den del af riget, hvor tjenesteforholdet
består. Endvidere kan beskatning i denne del af riget finde
sted, når tilflytning forsinkes på grund af kortvarig
kursusdeltagelse, forudsat at vederlaget betales til offentligt
ansatte eller ansatte i selskaber helt eller delvist under
Grønlands Hjemmestyre. Kan denne del af riget på grund
af sin lovgivning ikke gennemføre beskatningen, kan den
anden del af riget beskatte vederlaget.«
Artikel 5
Artikel 21 a udgår og i stedet indsættes:
»Artikel 21 a
Off-shore virksomhed
1. Bestemmelserne i denne artikel finder anvendelse, uanset
enhver anden bestemmelse i denne overenskomst.
2. En person bosat i den ene del af riget, som udenfor kysten
af den anden del af riget driver virksomhed knyttet til
undersøgelse eller udnyttelse af havbunden eller
undergrunden eller disses naturforekomster i denne anden del af
riget, skal, med forbehold af stykke 3 og 4 i denne artikel, med
hensyn til denne virksomhed anses for at drive virksomhed i den
anden del af riget gennem et fast driftssted der.
3. Bestemmelserne i stykke 2 og stykke 6, litra b, finder ikke
anvendelse, såfremt virksomheden er udøvet i en eller
flere perioder, som tilsammen ikke overstiger 30 dage i
løbet af en 12-måneders periode, som begynder eller
slutter i det pågældende skatteår. Ved anvendelse
af dette stykke skal imidlertid følgende gælde:
a) virksomhed
udøvet af et foretagende, som er tilknyttet et andet
foretagende skal anses for at være udøvet af det
foretagende, det er tilknyttet, hvis den pågældende
virksomhed i væsentlig grad er den samme som den virksomhed,
som det sidstnævnte foretagende udøver;
b) to foretagender
skal anses for at have fast tilknytning til hinanden, hvis
i) det ene
foretagende deltager direkte eller indirekte i ledelsen, kontrollen
eller kapitalen i det andet foretagende, eller
ii) samme personer
deltager direkte eller indirekte i ledelsen, kontrollen eller
kapitalen i begge foretagender.
4. Indkomst oppebåret af et foretagende i den ene del af
riget ved transport af forsyninger eller personale til et
område eller mellem områder, hvor der foregår
virksomhed knyttet til undersøgelse eller udnyttelse af
havbunden eller undergrunden eller disses naturforekomster i den
anden del af riget, eller ved driften af slæbebåde
eller andre hjælpefartøjer knyttet til sådan
virksomhed, kan kun beskattes i den del af riget, hvor foretagendet
er hjemmehørende. Denne bestemmelse finder ikke anvendelse,
hvis fartøjet eller luftfartøjet er drevet af et fast
driftssted i henhold til artikel 5 i denne overenskomst.
5. a) Med forbehold af litra b i dette stykke kan løn
og andet lignende vederlag, som en person bosat i den ene del af
riget modtager i anledning af lønarbejde knyttet til
undersøgelse eller udnyttelse af havbunden eller
undergrunden eller disses naturforekomster i den anden del af
riget, beskattes i denne anden del af riget i den udstrækning
arbejdet er udført udenfor kysten af dette land.
Sådant vederlag kan imidlertid kun beskattes i den
førstnævnte del af riget, hvis arbejdet er
udført udenfor kysten for en arbejdsgiver, som ikke er bosat
i den anden del af riget og forudsat at arbejdet er udført i
en eller flere perioder, som tilsammen ikke overstiger 30 dage i
løbet af en 12-måneders periode, som begynder eller
slutter i det pågældende skatteår.
b) Løn og
andet lignende vederlag, som en person bosat i den ene del af riget
oppebærer i anledning af lønarbejde udført om
bord på et skib eller luftfartøj, som benyttes til
transport af forsyninger eller personale til eller inden for et
område, hvor der foregår virksomhed knyttet til
undersøgelse eller udnyttelse af havbunden eller
undergrunden eller disses naturforekomster i en del af riget, eller
for lønarbejde udført om bord i slæbebåde
eller andre hjælpefartøjer knyttet til sådan
virksomhed, kan kun beskattes i den del af riget, hvor modtageren
er bosat, med mindre arbejdsgiveren er bosat i den anden del af
riget. I sådanne tilfælde kan løn og andet
lignende vederlag beskattes i den anden del af riget.
6. Fortjeneste som en person bosat i den ene del af riget
oppebærer ved afhændelse af:
a) rettigheder til
undersøgelse eller udnyttelse; eller
b) ejendele, som
befinder sig i den anden del af riget og som benyttes i forbindelse
med undersøgelse eller udnyttelse af havbunden eller
undergrunden eller disses naturforekomster i denne anden del af
riget; eller
c) aktier, hvis
værdi helt eller for den væsentligste del direkte eller
indirekte, hidrører fra sådanne rettigheder eller
ejendele, eller fra sådanne rettigheder og ejendele set under
et, kan beskattes i denne anden del af riget.
I dette stykke betyder udtrykket »rettigheder til
undersøgelse eller udnyttelse« rettigheder til
mineral- og andre naturforekomster, som skal udvindes ved
undersøgelsen eller udnyttelsen af havbunden eller
undergrunden eller disses naturforekomster i den anden del af
riget, herunder rettigheder til andele i eller fordele af
sådanne mineral- og andre naturforekomster.«
Artikel 6
Artikel 22, stykke 3, udgår og i stedet
indsættes:
»3. Hvis en person, der er hjemmehørende i en del
af riget, oppebærer indkomst eller ejer formue, som
ifølge bestemmelserne i denne overenskomst kun kan beskattes
i den anden del af riget, kan den førstnævnte del af
riget medregne denne indkomst eller formue i beskatningsgrundlaget,
men skal i indkomstskatten eller formueskatten tillade fradraget
den del af indkomstskatten eller formueskatten, som kan
henføres til den indkomst eller formue, der hidrører
fra den anden del af riget.«
Artikel 7
Overførsel til Grønland af pensionsordninger med
løbende udbetalinger tegnet i danske pensions- eller
livsforsikringsselskaber for personer, som har skattemæssigt
hjemsted i Grønland efter artikel 4 i den mellem den danske
regering og det grønlandske landsstyre indgåede aftale
af 18. oktober 1979 til undgåelse af dobbeltbeskatning for
så vidt angår indkomst- og formueskat samt om bistand i
skattesager, behandles ikke som ud- og indbetaling efter
pensionsbeskatningslovens afsnit 1. Det er en betingelse, at der
ikke i Danmark har været givet fradrag for indbetalinger til
de pågældende pensionsordninger eller bortseelsesret
for arbejdsgivers bidrag til ordningerne. Det er videre en
betingelse, at overførsel til Grønland finder sted
senest den 31. december 2011.
Artikel 8
Stk. 1. Denne
tillægsaftale træder i kraft den dag, som begge parter
har undertegnet den.
Stk. 2. Tillægsaftalen
skal dog tidligst træde i kraft den dag, hvor det danske
Folketing tiltræder aftalen.
Stk. 3. Tillægsaftalen
har virkning fra og med den 1. januar 2009
Stk. 4. Artikel 7 har dog
virkning fra og med 1. januar 2008.
Stk. 5. I tilfælde,
hvor et grønlandsk selskab har udloddet udbytte i 2007, kan
Grønland beskatte den del af udbyttet, som selskabet
udlodder i 2009-2012 og som udgør et beløb op til,
hvad der er udloddet i 2007, med 40,6 pct. i 2009, 39,2 pct. i
2010, 37,8 pct. i 2011 og 36,4 pct. i 2012.
Artikel 9
Denne tillægsaftale skal forblive i kraft, så
længe aftalen af 18. oktober 1979 er i kraft.
Udfærdiget i Ilulissat, den 19. august 2008 i to
eksemplarer på dansk og to eksemplarer på
grønlandsk, hvilke tekster har lige gyldighed.
For det grønlandske
landsstyre | For den danske regering |
Aleqa Hammond | Kristian Jensen |
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at bestemme, at den
dansk-grønlandske tillægsaftale af 19. august 2008
træder i kraft og finder anvendelse her i landet. Det
bemærkes, at der ikke er tale om at indhente Folketingets
samtykke efter grundlovens § 19, idet Grønland
ikke er en fremmed stat.
Tillægsaftalen ændrer den dansk-grønlandske
dobbeltbeskatningsaftale af 18. oktober 1979 på en
række punkter. Hovedsigtet er at ændre den
dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsaftale, så den i
højere grad svarer til andre danske
dobbeltbeskatningsoverenskomster og til de tilsvarende aftaler, som
Grønland har indgået med Færøerne, Island
og Norge.
2. Indholdet af
tillægsaftalen
Definitionen af fast driftssted ændres. Det
medfører, at et dansk foretagende kan have
bygge-/anlægsvirksomhed i Grønland i en periode
på op til 6 måneder, uden at Grønland kan
beskatte foretagendet af indtægten ved denne virksomhed. I
dag er perioden på 3 måneder.
Reglen om beskatning af løn ændres. Det
medfører, at danske lønmodtagere kan arbejde i
Grønland i op til 183 dage i en 12 måneders periode
for en dansk arbejdsgiver, som ikke har fast driftssted i
Grønland, uden at Grønland kan beskatte lønnen
for dette arbejde. I dag er fristen 60 dage. Under hensyn til det
særlige dansk-grønlandske forhold bevares den
gældende 60 dages regel dog for offentligt ansatte
medarbejdere.
Der gælder særlige regler for søfolk -
både efter de gældende regler og efter nye regler. I
dag kan løn for arbejde om bord på et dansk,
henholdsvis grønlandsk, skib, kun beskattes i den del af
riget, hvor den pågældende person er
hjemmehørende. Efter den ny aftale kan vederlaget beskattes
i den del af riget, hvor det pågældende rederi har sin
virkelige ledelse. Hvis skibet er fast stationeret med tjeneste
hele året i en anden del af riget, end hvor rederiet har sin
virkelige ledelse, kan lønnen kun beskattes i denne anden
del af riget.
Den grønlandske beskatning af udbytteudlodninger fra et
grønlandsk selskab til en aktionær i Danmark skal i
fremtiden nedsættes til højst 35 pct. I dag er den
grønlandske skat på 42 pct. for udbytte fra et selskab
i Nuuk. Nedsættelsen sker dog gradvis i 2009 - 2012 for den
del af udbytte, som udloddes i disse år, der svarer i
størrelse til udbyttet udloddet i 2007.
Den gældende artikel 21 a om beskatning af indkomst ved
undersøgelse eller indvinding af naturforekomster og dertil
knyttet virksomhed udgår og erstattes af en ny artikel. Hvor
den hidtidige artikel 21 a kun gjaldt for indkomst ved
såkaldt kulbrintevirksomhed, gælder den ny artikel 21 a
for indkomst ved undersøgelse eller udnyttelse af alle
mineral- og andre naturforekomster til havs. De vigtigste forskelle
er desuden, at den ny artikel 21 a har en undtagelse for beskatning
af indkomst ved kortvarig virksomhed eller arbejde, en regel om
beskatning af indkomst ved såkaldt supply-virksomhed og
lønarbejde i forbindelse hermed samt en regel om beskatning
af fortjeneste ved afståelse af rettigheder til
undersøgelse eller udnyttelse af mineral- og andre
naturforekomster.
Det blev aftalt at forlænge fristen for
overførsel af visse pensionsordninger fra danske til
grønlandske institutter fra 31. december 2007 til 31.
december 2011, så overførsel inden denne dato ikke har
konsekvenser vedrørende dansk beskatning.
3. Økonomiske konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Virkningen af den nye tillægsaftale mellem Danmark og
Grønland er begrænset til de områder, hvor der
sker ændringer i forhold til den eksisterende
dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Ændringen vedrørende fast driftssted
medfører, at et foretagende fra den ene del af riget, som
har bygge-/anlægsvirksomhed af 6 måneders varighed (i
stedet for en nuværende 3 måneders varighed) i den
anden del af riget, fremover alene skal beskattes af
indtægten ved denne aktivitet i førstnævnte del
af riget. Ændringen vil i praksis især få
betydning for danske foretagender med bygge-/anlægsvirksomhed
i Grønland. Det vil isoleret set medføre en
provenugevinst, idet Danmark i fremtiden beskatter danske
foretagender af indtægt ved denne virksomhed i
Grønland af mellem 3 og 6 måneders varighed. Det er
formodentlig begrænset, hvor mange foretagender der bliver
omfattet af ændringen, som derfor skønnes at
medføre en meget begrænset provenugevinst.
Ændringen vedrørende lønindtægt
medfører, at danske lønmodtagere kan arbejde i
Grønland i op til 183 dage (i stedet for de nuværende
60 dage) for en dansk arbejdsgiver, som ikke har fast driftssted i
Grønland, uden at Grønland kan beskatte lønnen
for dette arbejde. Ændringen gælder dog ikke for
offentligt ansatte. Det vil derfor formentligt være et lille
antal danske lønmodtagere, der bliver omfattet af
ændringen. For disse lønmodtagere betyder
ændringen, at den danske skat af den grønlandske
løn ikke skal dobbeltbeskatningslempes for grønlandsk
skat. Ændringen medfører også, at Danmark ikke
kan beskatte tilsvarende grønlandske lønmodtagere med
kortvarigt arbejde i Danmark, men her får ændringen i
praksis ingen betydning, idet der ikke er hjemmel til dansk
beskatning i disse tilfælde. Der skønnes således
at være en meget beskeden provenugevinst ved
ændringen.
Ændringen vedrørende lønindtægt for
arbejde på skibe medfører, at løn for arbejde
om bord på et dansk, henholdsvis grønlandsk, skib, i
fremtiden kan beskattes i den del af riget, hvor det
pågældende rederi har sin virkelige ledelse, hvor
lønnen i dag kun kan beskattes i den del af riget, hvor den
pågældende person er hjemmehørende. Hvis skibet
er fast stationeret med tjeneste hele året i en anden del af
riget, end hvor rederiet har sin virkelige ledelse, kan
lønnen kun beskattes i denne anden del af riget.
Provenueffekten afhænger af, hvor mange personer, der er
bosiddende i henholdsvis Danmark og Grønland, om de arbejder
på dansk eller grønlandsk skib, og hvor i riget
rederierne har deres virkelige ledelse. Der kan altså
forekomme modsatrettede provenueffekter. Der foreligger ikke
statistiske oplysninger, der gør det muligt at skønne
over nettovirkningen af de modsatrettede provenubevægelser
vedrørende forslaget, men den skønnes at være
beskeden. Men der vil sandsynligvis blive tale om et meget
beskedent provenutab.
Nedsættelsen af den grønlandske beskatning af
udbytteudlodninger, fra et grønlandsk selskab til en
aktionær i Danmark, til højst 35 pct., har ingen
nævneværdige provenumæssige konsekvenser.
Nedsættelsen af grønlandsk udbytteskat sker gradvist
frem til 2012. For danske selskaber, der modtager udbytte fra
grønlandske selskaber, vil nedsættelsen af
grønlandsk skat ikke medføre umiddelbare
ændringer i dansk beskatning. For danske
personaktionærer vil nedsættelsen af grønlandsk
skat til 35 pct. medføre en nedsat
dobbeltbeskatningslempelse af dansk skat, i det omfang den danske
skat af det grønlandske udbytte beregnes med 43, henholdsvis
45 pct.
Forlængelsen af fristen for, at visse pensionsordninger
tilhørende personer, der er hjemmehørende i
Grønland, skal kunne overføres fra danske til
grønlandske pensionsselskaber, uden at dette vil
udløse en afgift på 60 pct. for ophævelse i
utide, må anses som en forudsætning for, at
overførsel af ordninger overhovedet vil finde sted. Der er
således ikke forbundet et egentligt provenutab hermed. I det
omfang, at pensionsordninger overføres til Grønland,
vil der kunne forekomme et provenutab vedrørende
pensionsafkastskatten. Dette provenutab skønnes at
være meget beskedent.
De øvrige ændringer i overenskomsten er af mindre
betydning og har ikke nævneværdige provenumæssige
konsekvenser.
4. Administrative konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har ikke været i høring, idet der er
tale om et forslag om Folketingets godkendelse af en allerede
underskrevet tillægsaftale.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Meget beskeden provenugevinst af
ændringen vedrørende fast driftssted og
ændringen vedrørende lønindtægt. | Meget beskedent provenutab af
ændringen vedrørende hyre for arbejde ombord på
skibe og af forlængelsen af fristen for overførsel af
pensionsordninger fra danske institutter til grønlandske
institutter. |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgere | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Lovforslagets § 1 har til formål, at den
dansk-grønlandske tillægsaftale af 19. august 2008
gøres til en del af dansk ret. Aftalen er optaget som bilag
til den foreslåede lov.
Indholdet af tillægsaftalen
Artikel 1 - Ændring af
dobbeltbeskatningsaftalens artikel 2 (de omfattede skatter)
For det første ophæves en regel i artikel 1 om,
at dobbeltbeskatningsaftalen ikke gælder for indkomst og
formue vedrørende foretagender, som driver virksomhed i
henhold til koncession efter lov for Grønland om mineralske
råstoffer. Denne regel er uhensigtsmæssig, idet artikel
21 A har regler om beskatning af indkomst ved efterforskning og
indvinding af kulbrinter og dertil knyttet virksomhed. Den
førstnævnte regel i artikel 1 ophæves, så
det er klart, at artikel 21 A binder begge dele af riget.
For det andet sker der en opdatering af de skatter, som
dobbeltbeskatningsoverenskomsten omfatter.
Artikel 2 - Ændring af
dobbeltbeskatningsaftalens artikel 5 (definitionen af fast
driftssted)
Dobbeltbeskatningsaftalens artikel 5 fastsætter,
hvornår erhvervsvirksomhed, som et foretagende fra den ene
del af riget udøver i den anden del af riget, er af et
sådant omfang, at den skal anses for at udgøre et fast
driftssted. Efter aftalens artikel 7 kan et foretagendes
fortjeneste nemlig kun beskattes i den del af riget, hvor foretaget
er hjemmehørende. En del af riget kan dog beskatte et
foretagende fra den anden del af riget af fortjeneste, som
foretagendet har opnået ved virksomhed gennem et fast
driftssted i den førstnævnte del af riget.
Den gældende artikel 5 medfører, at bygge-,
anlægs- og monteringsarbejde udgør et fast driftssted,
hvis arbejdet strækker sig over 3 måneder i
sammenhæng. Det er desuden bestemt, at udøvelse af
tilsynsvirksomhed i forbindelse hermed udgør fast
driftssted, hvis virksomheden varer i mere end 3 måneder i
sammenhæng.
Tillægsaftalen medfører, at 3
måneders-perioderne forlænges til 6
måneder.
Artikel 3 - Ændring af
dobbeltbeskatningsaftalens artikel 10 (udbytte)
Hovedreglen i dobbeltbeskatningsaftalens artikel 10 er, at
udbytter, som et selskab i den ene del af riget udlodder til en
modtager i det anden del af riget, kan beskattes i begge dele af
riget, men at Danmark dog ikke kan beskatte udbytte, som et dansk
datterselskab udlodder til dets grønlandske moderselskab,
såfremt visse betingelser er opfyldt.
De interne grønlandske skatteregler medfører, at
når et selskab, der er registreret som hjemmehørende i
Grønland, udlodder udbytte, skal det indeholde udbytteskat
efter den samlede udskrivningsprocent for selskabets skattekommune.
Udbytteskatten er en endelig skat. Som eksempel kan nævnes,
at udskrivningsprocenten i Nuuk er på 42 pct.
Ændringen af artikel 10 medfører, at stykke 3
ændres til en generel regel om begrænsning af
udbyttebeskatningen i den del af riget, hvor det udbyttegivende
selskab er hjemmehørende, når udbyttets
retmæssige ejer er hjemmehørende i den anden del af
riget. I så fald må beskatningen i den
førstnævnte del af riget højst være 15
pct. af udbyttets bruttobeløb. Den førstnævnte
del af riget må dog ikke beskatte udbytte, som et
datterselskab i denne del af riget udlodder til et moderselskab i
den anden del af riget, der direkte ejer mindst 25 pct. af
kapitalen i datterselskabet og har ejet denne del af kapitalen i en
uafbrudt periode på mindst et år, inden for hvilken
udbyttet er udloddet.
Hvis datterselskabet er hjemmehørende i Danmark, skal
Danmark dog fortsat alene undlade beskatning, hvis de allerede
gældende betingelser i stykke 4 er opfyldt.
Ændringen af artikel 10 medfører desuden en
ændring af stykke 5, som nu er en særregel om
grønlandsk beskatning af udbytter fra et grønlandsk
datterselskab. Stykke 5 ændres til en generel særregel
for grønlandsk udbyttebeskatning, at så længe
grønlandske selskaber kan få fradrag for udloddede
udbytter ved grønlandsk selskabsbeskatning. I så fald
kan Grønland, uanset begrænsningerne i stykke 3,
beskatte udbytte, som et grønlandsk selskab udlodder, men
skatten må højst være 35 pct. af udbyttets
bruttobeløb, hvis den retmæssige ejer er
hjemmehørende i Danmark.
Der er knyttet en overgangsregel til ændringen af
artikel 10, stykke 3 og 5, jf. artikel 8, stykke 5, som omtalt
nedenfor.
Artikel 4 - Ændring af
dobbeltbeskatningsaftalens artikel 15 (personlige
tjenesteydelser)
Hovedreglen i den gældende artikel 15 medfører,
at hvis en person, der er hjemmehørende i den ene del af
riget, udfører lønarbejde i den anden del af riget,
kan denne anden del af riget beskatte indkomsten for arbejdet, der
er udført i den del af riget, med mindre den
pågældendes ophold i den anden del af riget ikke
overstiger 60 dage i sammenhæng og den pågældende
fortsat er beskæftiget og vederlagt af sin sædvanlige
arbejdsgiver.
Artikel 15 udgår og erstattes af en ny bestemmelse, der
svarer til artiklen om lønindtægter i andre danske
dobbeltbeskatningsoverenskomster.
Den ny artikel 15 medfører, at hvis en person, der er
hjemmehørende i den ene del af riget, udfører
lønarbejde i den anden del af riget, kan denne anden del af
riget beskatte indkomsten for arbejdet, der er udført i
denne anden del af riget.
Stykke 2 medfører, at den del af riget, hvor arbejdet
udføres, ikke kan beskatte denne indkomst, hvis
lønmodtageren opholder sig i denne del af riget i
højst 183 dage i en 12-måndersperiode, der begynder
eller slutter i det pågældende skatteår, og
lønnen betales af eller for en arbejdsgiver, som ikke er
hjemmehørende i denne del af riget, og lønnen ikke
påhviler et fast driftssted, som arbejdsgiveren har i denne
del af riget. Alle tre betingelser skal være opfyldt.
Stykke 2 gælder ikke i tilfælde af arbejdsudleje,
hvor en person fra den ene del af riget af sin arbejdsgiver er
stillet til rådighed for en hvervgiver til at udføre
arbejde i den anden del af riget.
For offentligt ansatte bevares den nuværende regel, som
medfører, at hvis en person, der er hjemmehørende i
den ene del af riget, udfører lønarbejde i den anden
del af riget, kan denne anden del af riget beskatte indkomsten for
arbejdet, der er udført i den del af riget, med mindre den
pågældendes ophold i den anden del af riget ikke
overstiger 60 dage i sammenhæng og den pågældende
fortsat er beskæftiget og vederlagt af sin sædvanlige
arbejdsgiver
Stykke 3 angår beskatning af personer, som arbejder om
bord på skibe eller fly.
Løn for arbejde udført om bord på et dansk
eller grønlandsk skib kan beskattes i den del af riget, hvor
foretagendets virkelige ledelse har sit sæde.
Hvis et dansk eller grønlandsk skib er fast stationeret
med tjeneste hele året i den ene del af riget, og det
foretagende, som driver skibet, har sin virkelige ledelse i den
anden den af riget, kan løn for arbejde om bord på
skibet kun beskattes i denne anden del af riget.
Ved anvendelsen af stykke 3 skal et udenlandsk skib, som er
befragtet på bare-boat basis (dvs. uden besætning) af
et rederi med virkelig ledelse i Danmark eller Grønland,
anses som dansk, henholdsvis grønlandsk, skib.
Der sker ikke ændringer i beskatningen af løn for
arbejde om bord på et luftfartøj i international
trafik. Sådan indkomst kan beskattes i den del af riget, hvor
foretagendet har sin virkelige ledelse.
Stykke 4 medfører, at hver del af riget skal fritage en
person, som er hjemmehørende i denne del af riget for
beskatning af løn ombord på et skib i henholdsvis
Dansk Internationalt Skibsregister og det grønlandske
nettolønsregister
Der er tale om en omformulering af den hidtidige regel i
artikel 22, stykke 3, så reglen svarer til den tilsvarende
aftale mellem Danmark og Færøerne. Ændringen
medfører, at skibet skal opfylde betingelserne i begge
registre.
Stykke 5 er en uændret videreførelse af den
hidtidige regel i artikel 15, stykke 3.
Artikel 5 - Ændring af
dobbeltbeskatningsaftalens artikel 21 a (off-shore virksomhed)
Den gældende artikel 21 a om beskatning af indkomst ved
undersøgelse eller indvinding af naturforekomster og dertil
knyttet virksomhed udgår og erstattes af en ny artikel. Hvor
den hidtidige artikel 21 a kun gjaldt for indkomst ved
såkaldt kulbrintevirksomhed, gælder den ny artikel 21 a
for indkomst ved undersøgelse eller udnyttelse af mineral-
og andre naturforekomster til havs. De vigtigste forskelle er
desuden, at den ny artikel 21 a har en undtagelse for beskatning af
indkomst ved virksomhed eller arbejde af under 30 dages varighed,
en regel om beskatning af indkomst ved transport af mandskab og
forsyninger (såkaldt supply-virksomhed) og lønarbejde
i forbindelse hermed samt en regel om beskatning af fortjeneste ved
afståelse af rettigheder til undersøgelse eller
udnyttelse af mineral- og andre naturforekomster.
Stykke 1 i den ny artikel 21 a fastslår, at reglerne i
artiklen skal gå forud for, hvad der ellers er aftalt i
dobbeltbeskatningsaftalen.
Stykke 2 angår beskatning af indkomst ved virksomhed ud
for kysten i den ene del af riget i tilknytning til
undersøgelse eller udnyttelse af havbunden eller
undergrunden eller disses naturforekomster, når denne
virksomhed er udøvet af en person, som er
hjemmehørende i den anden del af riget. Bestemmelsen
medfører, at personen anses for at udøve denne
virksomhed fra et fast driftssted i den førstnævnte
del af riget.
Det bemærkes, at udtrykket »en person« i
dobbeltbeskatningsaftalen omfatter en fysisk person, et selskab og
enhver anden sammenslutning, jf. artikel 3, stykke 1, litra
d.
Efter stykke 3 gælder reglen i stykke 2 dog ikke, hvis
virksomheden udøves i en eller flere perioder, som tilsammen
ikke overstiger 30 dage i løbet af en
12-månedersperiode, som begynder eller slutter i det
pågældende skatteår. Hvis virksomheden i en del
af riget varer i mere end 30 dage, kan denne del af riget beskatte
indkomst fra første dag. Ved opgørelsen af
30-dagesperioden medregnes virksomhed, som er udøvet af
forbundne foretagender, hvis virksomheden er af væsentligt
samme art.
Stykke 4 indeholder en særregel for indkomst, som et
foretagende fra den ene del af riget opnår ved transport af
mandskab eller forsyninger til et område eller mellem
områder, hvor der i den anden del af riget udøves
virksomhed, som omfattet af artiklen, samt ved drift af
slæbefartøjer og lignende hjælpefartøjer,
der er knyttet til denne virksomhed. Sådan indkomst kan kun
beskattes i den del af riget, hvor det pågældende
foretagende er hjemmehørende, med mindre transporten eller
driften udøves fra et fast driftssted, som foretagendet har
i den anden del af riget.
Stykke 5 angår beskatning af lønindkomst, som en
person, der er hjemmehørende i den ene del af riget,
oppebærer fra arbejde udført i den anden del af riget
i tilknytning til virksomhed som omfattet af denne artikel.
Lønnen kan beskattes i den del af riget, hvor arbejdet
er udført, i det omfang arbejdet er udført ud for
kysten af denne del af riget i tilknytning til undersøgelse
eller udnyttelse af havbunden eller undergrunden eller disses
naturforekomster i denne del af riget. Dog kan lønnen kun
beskattes i den del af riget, hvor den pågældende er
hjemmehørende, hvis arbejdet er udført ud for kysten
i den anden del af riget i en eller flere perioder på
tilsammen ikke over 30 dage i en 12-månedersperiode, og
arbejdsgiveren ikke er hjemmehørende i den anden del af
riget.
Løn for arbejde udført ombord på et skib
eller et luftfartøj i forbindelse med transport af mandskab
eller forsyninger til et område eller inden for et
område, hvor der i en del af riget udøves virksomhed,
som omfattet af artiklen, eller ombord på
slæbebåde eller andre hjælpefartøjer
knyttet til sådan virksomhed, kan kun beskattes i den del af
riget, hvor personen er hjemmehørende. Det gælder dog
ikke, hvis arbejdsgiveren er hjemmehørende i den del af
riget, hvor virksomheden udøves. I så fald kan
lønindkomsten beskattes i den del af riget, hvor arbejdet
udføres.
Stykke 6 angår beskatning af fortjeneste, som en person,
der er hjemmehørende i den ene del af riget, oppebærer
ved afståelse af visse aktiver i den anden del af
riget.
Litra a angår fortjeneste til undersøgelse og
udnyttelse, dvs. rettigheder til mineral- og andre
naturforekomster, som skal udvindes ved undersøgelsen eller
udnyttelsen af havbunden eller undergrunden eller disses
naturforekomster i en del af riget, herunder rettigheder til andele
i eller fordele af sådanne mineral- og andre forekomster.
Fortjenesten kan beskattes i den pågældende del af
riget.
Litra b angår fortjeneste ved afståelse af
ejendele, som befinder sig i en del af riget, og som benyttes i
forbindelse med undersøgelse eller udnyttelse af havbunden
eller undergrunden eller disses naturforekomster i denne del af
riget. Fortjenesten kan beskattes i den pågældende del
af riget.
Litra c angår fortjeneste ved afståelse af aktier,
hvis værdi helt eller for den væsentligste del direkte
eller indirekte hidrører fra sådanne rettigheder eller
andre ejendele eller fra sådanne rettigheder og ejendele set
under ét, som omtalt i litra a og b. Fortjenesten kan
beskattes i den pågældende del af riget.
Litra b og c har mest karakter af præciseringer, idet
den nuværende artikel 13 allerede medfører, at
fortjeneste ved afståelse af aktiver, der udgør en del
af erhvervsformuen i et fast driftssted i en del af riget, og
fortjeneste ved afståelse af aktier i et selskab, der er
hjemmehørende i en del af riget, kan beskattes i denne del
af riget. Litra b medfører dog, at en del af riget
også kan beskatte fortjeneste ved afståelse af
ejendele, som ikke er knyttet til et fast driftssted i denne del af
riget, ligesom litra c medfører, at en del af riget kan
beskatte fortjeneste ved afståelse af aktier i et selskab,
som ikke er hjemmehørende i denne del af riget.
Artikel 6 - Ændring af
dobbeltbeskatningsaftalens artikel 22 (metoden til ophævelse
af dobbeltbeskatning)
Den såkaldte metodebestemmelse angiver den
fremgangsmåde, som en del af riget skal anvende, når en
person, der er hjemmehørende i denne del af riget, modtager
indkomst fra den anden del af riget, og denne anden del af riget
kan beskatte indkomsten efter de andre artikler.
Den hidtidige artikel 22, stykke 3, som angik løn for
arbejde ombord på et skib i Dansk Internationalt
Skibsregister eller det grønlandske
nettolønsregister, er omformuleret og flyttet til artikel
15, stykke 4.
Den ny artikel 22, stykke 3, angiver den metode, som en del af
riget skal anvende, når en person, der er
hjemmehørende i denne del af riget modtager indkomst, som
kun kan beskattes i den anden del af riget efter de andre artikler.
I så fald anvendes metoden eksemption med
progressionsforbehold. Denne metode medfører for en person,
der er hjemmehørende i Danmark, at den
pågældendes grønlandske indkomst medregnes ved
opgørelsen af dansk skattepligtig indkomst, men den
beregnede danske skat nedsættes med den del, som
forholdsmæssigt vedrører den grønlandske
indkomst, uanset størrelse af grønlandsk skat
på denne indkomst.
Samme metode anvendes ved dansk lempelse for udenlandsk
lønindkomst, jf. ligningslovens § 33 A.
Artikel 7 - Overførsel af
pensionsordninger
Danmark og Grønland har tidligere indgået aftale,
som gør det muligt at overføre private
pensionsordninger med løbende udbetalinger fra Danmark til
Grønland, uden at overførslen anses for
ophævelse i utide. Overførslen skulle dog ske inden
31. december 2007.
Artikel 7 medfører, at skæringsdatoen
udsættes til 31. december 2011.
Artikel 8 - Ikrafttræden og
overgangsordning for udbytte
Tillægsaftalen træder i kraft den dag, hvor den er
underskrevet af begge parter, dog tidligst den dag, hvor
Folketinget tiltræder den. Tillægsaftalen har virkning
fra og med 1. januar 2009. Dog har artikel 7, som udelukkende er af
begunstigende karakter, virkning fra 1. januar 2008. Herved
undgås, at der er en periode, hvor overførsel af
pensionsordninger fra Danmark til Grønland ikke er omfattet
af aftalen om, at overførslen ikke anses som ophævelse
i utide.
Artikel 8, stykke 5, indeholder en overgangsregel for
grønlandsk beskatning af udbytte, som et grønlandsk
selskab udlodder til personer og selskaber, der er
hjemmehørende i Danmark. Reglen skal ses i sammenhæng
med, at Grønland hidtil har haft ret til at beskatte
udbyttet uden begrænsninger efter dobbeltbeskatningsaftalen,
men at den grønlandske skat fremover højst må
udgøre 35 pct. af udbyttets bruttobeløb.
Overgangsreglen gælder for udbytte fra selskaber, der har
udloddet udbytte i 2007. For den del af udbytte, som et
sådant selskab udlodder i årene 2009-2012, som svarer
til udlodningen i 2007, udgør begrænsningen af
grønlandsk beskatning ikke 35 pct., men 40,6 pct. i 2009,
39, 8 pct. i 2011 og 36,4 pct. i 2012.
Artikel 9 - Gyldighedsperiode
Tillægsaftalen af 19. august 2008 gælder, så
længe dobbeltbeskatningsaftalen af 18. oktober 1979 er i
kraft.
Til § 2
Efter lovforslagets § 2 træder loven i kraft
dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Den dansk-grønlandske tillægsaftale af 19. august
2008 skal efter dens artikel 2 træde i kraft den dag, hvor de
to parter har underskrevet den, dog tidligst den dag, hvor
Folketinget har godkendt den. Tillægsaftalen har virkning fra
1. januar 2009, bortset fra artikel 7 om overførsel af
pensionsordninger, som har virkning fra 1. januar 2008 som
nævnt ovenfor vedrørende artikel 8.
Til § 3
Efter lovforslagets § 3 gælder loven ikke for
Færøerne og Grønland, da
skattespørgsmål henhører under det
færøske og grønlandske hjemmestyre, jf.
§ 2 i lov nr. 137 af 23. marts 1948 om
Færøernes Landstyre og § 4 i lov nr. 577 af
29. november 1978 om Grønlands hjemmestyre. I det aktuelle
tilfælde, hvor den danske regering og det grønlandske
landsstyre har indgået en aftale, skal denne alene
gøres til en del af dansk skatteret ved dette
lovforslag.
Bilag 2
Bestemmelser i den gældende
dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsoverenskomst, som bliver
ændret ved protokollen af 19. august 2008
Artikel 2
De af aftalen omfattede skatter
1. Denne aftale skal finde anvendelse på indkomst- og
formueskatter, hvad enten de udskrives af staten, af landsstyret
eller af lokale myndigheder, uden hensyn til hvorledes de
opkræves.
Uanset bestemmelserne i andre artikler i aftalen finder denne
ikke anvendelse på indkomst og formue vedrørende
foretagender, som driver virksomhed i henhold til koncession efter
lov for Grønland om mineralske råstoffer.
2. (.)
3. De gældende skatter, på hvilke aftalen finder
anvendelse, er især:
a) for Danmarks
vedkommende:
1) indkomstskat til
staten;
2)
folkepensionsbidrag;
3) særligt
folkepensionsbidrag;
4) bidrag til
dagpengefonden;
5)
sømandsskat;
6) særlig
indkomstskat;
7) udbytteskat;
8) kommunal
indkomstskat;
9) kirkeskat;
10) amtskommunal
indkomstskat;
11) formueskat til
staten og
12) skatter i
henhold til kulbrinteskatteloven.
b) for
Grønlands vedkommende:
1) landsskat;
2) særlig
landsskat;
3) kommuneskat;
4) udbytteskat;
5)
fælleskommunal skat og
6) skatter i
henhold til landstingslov om beskatning af indkomst i forbindelse
med kulbrinteaktiviteter i Grønland.
4. (.)
Artikel 5
Fast driftssted
1. I denne aftale betyder udtrykket »fast
driftssted« et fast forretningssted, hvor foretagendets
virksomhed helt eller delvis udøves.
2. Udtrykket »fast driftssted« skal navnlig
indbefatte:
a) (.)
b) (.)
c) (.)
d) (.)
e) (.)
f) (.)
g) stedet for et
bygnings-, anlægs- eller monteringsarbejde af mere end 3
måneders varighed i sammenhæng;
h) udøvelse
af tilsynsvirksomhed i mere end 3 måneder i sammenhæng
ved et bygnings-, anlægs- eller monteringsarbejde.
Artikel 10
Udbytte
1. Udbytte, som betales af et selskab, som er bosat i den ene
del af riget, til en person, som er bosat i den anden del af riget,
kan beskattes i begge dele af riget, jf. dog stk. 2-5.
2. Uanset artikel 4, stk. 3, kan udbytte fra et selskab,
der er registreret i den ene del af riget, beskattes i denne del af
riget. Hvis udbyttemodtageren er bosat i den del af riget, hvor
selskabet er registreret, kan udbyttet kun beskattes i denne del af
riget. Det udbetalende selskab er kun indeholdelsespligtig til den
del af riget, hvor det er registreret.
3. Hvis den retmæssige ejer af udbytte er et selskab
(moderselskabet), som er bosat i den anden del af riget, og som
direkte ejer mindst 25 pct. af kapitalen i det selskab, der
udbetaler udbytte (datterselskabet), i en periode på mindst
et år, inden for hvilken periode udbyttet skal udloddes, kan
udbyttet kun beskattes i den del af riget, hvor moderselskabet er
bosat, jf. dog stk. 4-5.
4. Ved udlodning af udbytte fra et datterselskab, som er bosat
eller registreret i Danmark, til et moderselskab, som er bosat i
Grønland, er det en betingelse for anvendelse af
stk. 3, at det pågældende udbytte ikke undergives
beskatning hos moderselskabet i Grønland, og at der ved
udlodning af udbytte fra moderselskabet ikke gives fradrag for den
del af moderselskabets udbytteudlodning, der kan henføres
til udbytte modtaget fra datterselskaber i Danmark.
5. Så længe det efter grønlandsk lovgivning
er muligt for selskaber fuldt ud at fradrage udbetalte udbytter i
den skattepligtige indkomst, kan Grønland beskatte udbytter,
som udbetales fra datterselskaber, som er bosat eller registreret i
Grønland, til moderselskaber, som er bosat i Danmark.
6. (.)
7. (.)
8. (.)
9. (.)
Artikel 15
Personlige tjenesteydelser
1. Medmindre bestemmelserne i artiklerne 16, 17 og 18 finder
anvendelse kan gage, løn og andet lignende vederlag for
personlige tjenesteydelser oppebåret af en person, som er
bosat i den ene del af riget, kun beskattes i denne del af riget,
medmindre arbejdet er udført i den anden del af riget. Er
arbejdet udført der, kan det vederlag, der hidrører
derfra, beskattes i denne anden del af riget, medmindre opholdets
varighed i denne anden del af riget ikke overstiger 60 dage i
sammenhæng, og den pågældende person under dette
ophold fortsat er beskæftiget hos og vederlagt af den
sædvanlige arbejdsgiver.
2. Uanset stk. 1 kan vederlag for personligt arbejde i
tjenesteforhold udøvet om bord på dansk eller
grønlandsk skib kun beskattes i den del af riget, hvor den
pågældende person er bosat. Vederlag for personligt
arbejde i tjenesteforhold, som udføres om bord på et
luftfartøj, der anvendes i international trafik, kan
beskattes i den del af riget, i hvilken foretagendets virkelige
ledelse har sit sæde.
Denne bestemmelse finder også anvendelse, hvor
vederlaget erlægges i form af en vis part eller andel af
indhandling eller overskud.
3. I tilfælde, hvor tilflytning kortvarigt forsinkes
på grund af bohaveflytning, trafikforhold eller lignende, og
arbejdet derfor ikke er udført i den del af riget, hvor
tjenesteforholdet består, kan gage, løn og lignende
vederlag beskattes i den del af riget, hvor tjenesteforholdet
består. Endvidere kan beskatning i denne del af riget finde
sted, når tilflytning forsinkes på grund af kortvarig
kursusdeltagelse, forudsat at vederlaget betales til offentligt
ansatte eller ansatte i selskaber helt eller delvist under
Grønlands Hjemmestyre. Kan denne del af riget på grund
af sin lovgivning ikke gennemføre beskatningen, kan den
anden del af riget beskatte vederlaget.
Artikel 21 A
1. Uanset bestemmelserne i artikel 5 og 14 skal et
foretagende, der er bosat i den ene del af riget, og som
udøver enhver form for virksomhed i forbindelse med
forundersøgelse, efterforskning og indvinding af kulbrinter
og dertil knyttet virksomhed, herunder anlæg af
rørledninger, forsyningstjeneste samt skibstransport og
rørledningstransport af indvundne kulbrinter, når
indtægterne er erhvervet ved sådan virksomhed eller
arbejde udført i den anden del af riget, anses for med
hensyn til denne virksomhed at drive erhvervsvirksomhed i denne
anden del af riget gennem et der beliggende fast driftssted eller
fast sted.
2. Uanset bestemmelserne i artikel 15 kan gage, løn og
andet lignende vederlag for personlige tjenesteydelser i
forbindelse med den i stykke 1 omhandlede virksomhed beskattes i
den del af riget, hvor arbejdet er udført.
3. Uanset bestemmelserne i artikel 13 skal en person, der er
bosat i den ene del af riget, og som driver virksomhed uden for
kysten i den anden del af riget, være fritaget for beskatning
i denne anden del af riget af fortjeneste, som denne person anses
at have erhvervet som følge af overflytning af flytbar
boreinstallation eller hotelplatform til et område uden for
denne anden del af riget. Ved fortjeneste forstås i dette
stykke det beløb, hvormed handelsværdien på
tidspunktet for overflytningen overstiger restværdien
på dette tidspunkt med tillæg af foretagne
afskrivninger.«
Artikel 22
Ophævelse af
dobbeltbeskatning
1. (.)
2. (.)
3. For skibsbesætninger om bord på skibe i Dansk
Internationalt Skibsregister og skibe i det grønlandske
nettolønsregister skal hver del af riget ved
skatteberegningen indrømme fradrag for den del af den
samlede skat, der forholdsmæssigt falder på indkomsten
fra Dansk Internationalt Skibsregister henholdsvis den
grønlandske nettolønsordning.
Tillægsaftale af 17. juni 2004 til den
dansk-grønlandske dobbeltbeskatningsaftale
Den danske regering og det grønlandske landsstyre er
blevet enige om følgende:
Artikel 1
Overførsel til Grønland af pensionsordninger med
løbende udbetalinger tegnet i danske pensions- eller
livsforsikringsselskaber for personer, som har skattemæssigt
hjemsted i Grønland efter artikel 4 i den mellem den danske
regering og det grønlandske landsstyre indgåede aftale
af 18. oktober 1979 til undgåelse af dobbeltbeskatning for
så vidt angår indkomst- og formueskat samt om bistand i
skattesager, behandles ikke som ud- og indbetaling efter
pensionsbeskatningslovens afsnit 1. Det er en betingelse, at der
ikke i Danmark har været givet fradrag for indbetalinger til
de pågældende pensionsordninger eller bortseelsesret
for arbejdsgivers bidrag til ordningerne. Det er videre en
betingelse, at overførsel til Grønland finder sted
senest den 31. december 2007.