L 193 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om fremme af vedvarende energi. (Lokal medinddragelse i
havvindmøller i forsøgsområder). (Omtrykt)
Fremsat den 22. april 2009 af
klima- og energiministeren (Lars Barfoed, fg.)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fremme af
vedvarende energi
(Lokal medinddragelse i havvindmøller
i forsøgsområder)
§ 1
I lov nr. 1392 af 27. december 2008 om fremme af
vedvarende energi, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 22 indsættes:
Ȥ 22
a. Klima- og energiministeren kan udpege områder, der
reserveres til forsøg og udvikling af havvindmøller.
Ministeren kan ved afgørelser om tilladelser efter § 22
og § 25 i sådanne forsøgsområder
lægge vægt på særlige kriterier, herunder
forsøgs- og udviklingselementer som opstillingen forventes
at indebære, inddragelse af eller medejerskab fra
elforbrugere, borgere og foreninger i lokalområdet,
samarbejde med kommuner samt demonstrationsværdien af
opstillingen. Ministeren kan fastsætte vilkår for de
forsøg m.v., der skal udføres, for samarbejdet med de
lokale parter, om rapportering af resultaterne samt til de typer af
vindmøller, der skal opstilles og afprøves.
Stk. 2. Klima- og
energiministerens udpegning efter stk. 1 skal
offentliggøres.
Stk. 3. Allerede
meddelte tilladelser til opstilling af vindmøller i
forsøgsområdet berøres ikke af udpegningen
efter stk. 1. Verserende ansøgninger, modtaget inden
udpegningen, bortfalder, og der udmeldes en frist på mindst 8
uger inden for hvilken, der kan indsendes ansøgning om
tilladelser i forsøgsområdet.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2009.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og baggrund
På det Europæiske Råds møde i
december 2008 har regeringen forpligtet Danmark til at øge
sin udbygning med vedvarende energi (VE) til 30 pct. af det
endelige energiforbrug i 2020. I dag dækker den vedvarende
energi ca. 17 pct. af det endelige energiforbrug. Forpligtelsen til
at øge den vedvarende energiandel til 30 pct. blev gjort
retligt bindende ved Rådets vedtagelse af direktiverne i
klima- og energipakken den 6. april 2009.
Som led i EU-forpligtelserne skal Danmark inden sommeren 2010
udarbejde en VE-handlingsplan, der skal indsendes til Kommissionen.
I VE-handlingsplanen skal der redegøres for - år for
år frem til 2020 - hvordan VE-udbygningen forventes at
foregå inden for el-området, varme- og
køleområdet samt transportområdet. Det er
Kommissionens opgave at følge udbygningen og kræve
brug af strammere virkemidler, hvis Danmark kommer bagud i forhold
til delmålene.
Opfyldelsen af disse EU-forpligtelser forudsætter, at et
bredt spektrum af virkemidler afprøves og tages i anvendelse
med henblik på at give incitamenter til udbygning af den
vedvarende energi. En stor del af den fortsatte udbygning i Danmark
forventes at ske gennem etablering af vindmøller, navnlig
til havs. Der vil dels være tale om møller, der
etableres gennem statslige udbud, og dels om møller som
etableres efter ansøgning uden for udbud.
Vindmøller etableret uden for udbud vil ofte være
møller, som ligger meget tæt på land eller i
indre farvande, dvs. på arealer ejet af staten. Der er tale
om store, kystnære møller, som ses tydeligt fra
bebyggede områder. Udbygningen heraf forventes at kunne
forøges væsentligt, hvis der sikres lokal opbakning
til projekterne gennem inddragelse af lokale parter.
2. Lovforslagets indhold
Hovedformålet med lovforslaget er at få opstillet
flere forsøgsmøller. Lovforslaget indebærer, at
klima- og energiministeren kan udpege områder, der reserveres
til forsøg og udvikling af havvindmøller. Ved
udvælgelse af havvindmølleprojekter i disse
særligt udpegede forsøgsområder, kan ministeren
efter forslaget lægge vægt på såvel
tekniske forsøgs- og udviklingsaspekter som på den
forventede værdi af inddragelse af lokale parter i
projektet.
Forsøgsmøller er vindmøller, der
opstilles med henblik på at udvikle nye vindmølletyper
eller med henblik på undersøgelse af forhold, der kan
forbedre vindmøllers udnyttelse af vindens energi. Der kan
være tale om prototyper, som er de første eksemplarer
af en ny mølle, serie 0 - møller, der er
møller fra den første produktion, møller til
demonstration, der opstilles med henblik på indsamling af f.
eks. driftserfaringer eller møller, der opstilles i
forbindelse med forskningsprojekter.
Lovforslaget berører ikke udpegning af
vindmølleområder på land, der sker efter den
gældende planlovgivning under miljøministerens
ressort. Lovforslaget berører heller ikke adgangen til at
opstille almindelige kommercielle havvindmøller på
pladser uden for forsøgsområderne, hvad enten dette
sker efter udbud eller efter ansøgning.
Et samarbejde mellem vindmølleopstilleren og lokale
energiselskaber og kommuner antages at kunne fremme opbakningen til
opstilling af vindmøller. En række kommuner
ønsker at etablere forsøg med såkaldte
»CO2-frie« områder eller »CO2-frie
kommuner« eller at foretage en voldsom CO2-reduktion gennem
lokal produktion og anvendelse af CO2-fri energi. Flere kommuner
forsøger endvidere i et samarbejde med de lokale
energiselskaber at kombinere disse bestræbelser med
udførelsen af energibesparende foranstaltninger hos
forbrugerne. Der er behov for at indsamle demonstrationserfaringer
fra sådanne forsøg, og det er derfor nødvendigt
at kunne lægge vægt på omfanget og arten af den
lokale medinddragelse ved udvælgelse af
forsøgsprojekterne og ved at kunne stille særlige
vilkår herom i tilladelser.
Et egentligt medejerskab til vindmøller fra lokale
borgere og elforbrugere giver disse et økonomisk incitament
til at støtte opstillingen og antages derfor at give
større forståelse og accept for opstilling af store
vindmøller. Bestemmelserne i VE-loven om køberetten i
§§ 13-18, - hvorefter 20 pct. af ejerandelene i en
ny vindmølle skal udbydes til lokalområdets beboere -
gælder ikke for forsøgsmøller. Baggrunden
herfor er, at disse møller ikke er kommercielle,
færdigudviklede møller, og det er derfor ikke
skønnet rimeligt at pålægge opstilleren en
obligatorisk pligt til at gennemføre
køberetsordningen for disse
forsøgsmøller.
Den almindelige køberetsordning gælder som
nævnt ovenfor ikke for forsøgsmøller, og der er
i dag ikke hjemmel til at lægge vægt på lokal
tilknytning ved valg af projekt, hvis der er flere ansøgere
til samme forsøgsområde. For at kunne lægge
vægt på lokal tilknytning eller indflydelse ved valg af
projekter for forsøgsmøller, er det derfor
nødvendigt at indføre særlige regler herom. Den
lokale tilknytning er efter lovforslaget ikke det afgørende
moment, idet der ved valg af projekt tillige skal lægges
vægt på de tekniske forsøgsaspekter. Der er
således behov for at kunne lægge vægt på
hvilke forsøgs- og udviklingselementer, som opstillingen af
de ansøgte forsøgsmøller må antages at
indebære. Der kan også være behov for at stille
særlige vilkår hertil for at sikre, at det
begrænsede antal forsøgspladser udnyttes mest
effektivt. Den lokale tilknytning er et moment, der efter forslaget
skal tillægges vægt, men der skal også
lægges vægt på øvrige saglige hensyn for
opstilling af forsøgsmøller. Der er med andre ord
tale om et skøn, hvor flere hensyn indgår.
Udpegningen af de områder, der er reserveret til
forsøg og udvikling af havvindmøller, hviler i dag
på konklusioner fra et tværministerielt udvalg, jf.
»Rapport fra den tværministerielle arbejdsgruppe om
forsøgsmøller på land«, februar 2007.
Rapporten er tilgængelig på Energistyrelsens
hjemmeside: www.ens.dk. Der er behov for at præcisere
adgangen til at fastsætte, at visse statslige arealer
reserveres til disse forsøgsformål og for at give
hjemmel til, at kriterierne for at kunne opstille møller i
sådanne områder ikke skal være de samme, som ved
almindelig kommerciel mølleopstilling.
Efter den foreslåede stk. 3 indebærer en
beslutning om at udpege et område til
forsøgsområde, at verserende ansøgninger om
opstilling af møller i området bortfalder. Meddelte
tilladelser berøres derimod ikke af forslaget.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for staten, regioner og kommuner
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for stat, regioner eller kommuner.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget giver mulighed for at lægge vægt
på lokal opbakning til opstilling af vindmøller i
forsøgsområder og dermed øge opstillingen
heraf. Opstilling af vindmøller har til formål at
beskytte miljøet, idet opsætning af vindmøller
reducerer anvendelsen af fossile brændstoffer. Forslaget har
derfor en positiv miljømæssig effekt.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget skønnes at være foreneligt med
bestemmelserne i EF-traktatens artikel 43 om den fri etableringsret
og artikel 56 om kapitalens fri bevægelighed, da der
principielt intet er til hinder for, at en udenlandsk investor -
f.eks. gennem samarbejde med lokale medinteressenter - etablerer
den fornødne lokale opbakning og samarbejde til et projekt.
Hertil kommer, at udenlandske investorer i helt overvejende grad
alene er interesseret i at opstille almindelige, kommercielle
havvindmøller, og ikke i at opstille
forsøgsmøller på dansk grund.
Det må tillige tillægges betydning, at projekter
med forsøgsmodeller gennemføres for at søge at
opfylde Danmarks EU-retlige forpligtelser til udbygning af den
vedvarende energi.
Den særlige ordning for opstilling af
forsøgsmøller har til formål at beskytte
miljøet, idet opsætning af vindmøller reducerer
anvendelsen af fossile brændstoffer. Et sådant hensyn
er anerkendt efter EF-Domstolens faste praksis. Ordningen må
endvidere antages at være egnet til at nå dette
mål, idet ordningen gennem lokalbefolkningens inddragelse
eller ejerskab vil fremme lokalbefolkningens velvilje over for
opstillingen af vindmøller i området. Ordningen
antages derfor at være i overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet.
8. Høring
Lovforslaget er allerede sendt til høring til:
3F Fagligt Fælles Forbund, A/S Dansk Shell, ACE Denmark
Akkrediteringsinstitutionen, inklusiv Akkrediteringsrådet,
Advokatrådet - Advokatsamfundet, Altinex Oil Denmark A/S,
Affald Danmark, Ankenævnet på Energiområdet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Brancheforeningen for
Biogas, Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, CO-industri,
DANAK (Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond), Danish
Offshore Industry, Danish Operators, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Vindmølleforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk
Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi, Dansk
Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk Gasteknisk Center
(DGC), Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk Standard, Danske
Regioner, Danske Advokater, Datatilsynet, De Grønne, DONG
Energy A/S, Dong E&P, Elsparefonden, Energiklagenævnet,
Energitilsynet, Forbrugerrådet, Foreningen Danske
Kraftvarmeværker, Foreningen af Registrerede Revisorer (FRR),
Foreningen af Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen
for Slutbrugere af Energi, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Foreningen af Varmepumpefabrikanter i Danmark,
Risø DTU, Frie Elforbrugere, Fællessekretariatet for
Hovedstadsregionens Naturgas I/S (HNG) og Naturgas Midt-Nord (MN),
Greenpeace, GTS (Godkendt Teknologisk service), Hess ApS,
Håndværksrådet, Indukraft Sekretariatet c/o Dansk
Industri, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), IT-Branchen,
ITEK, KTO - Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
KL, Landbrugsraadet, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Mærsk Olie og Gas AS, Naturgas Fyn, Oliebranchens
Fællesrepræsentation, Organisationen for Vedvarende
Energi, RenoSam, SDE - Sammensluttede Danske Energiforbrugere,
Samvirkende Energi- og Miljøkontorer, Statoil A/S,
Telekommunikationsindustrien, Vattenfall A/S,
Vindmølleindustrien og WWF Verdensnaturfonden.
9. Sammenfattende skema
Vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen. |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Opstilling vindmøller har til
formål at beskytte miljøet, idet opsætning af
vindmøller reducerer anvendelsen af fossile
brændstoffer. Forslaget har derfor en positiv
miljømæssig effekt | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget er i overensstemmelse med
EU-retten | |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1.
(§ 22 a)
Efter stk.1 foreslås det at klima- og energiministeren
udpeger områder, der reserveres til forsøg og
udvikling af havvindmøller. En tværministeriel
arbejdsgruppe har med rapporten »Rapport fra den
tværministerielle arbejdsgruppe om
forsøgsmøller på land« (februar 2007)
udpeget områder, der skønnes velegnede til opstilling
af forsøgsmøller på op til 200 meters
højde på land og på havet. Med lovforslaget
præciseres muligheder for udpegning af områder til
forsøg og udvikling af havvindmøller.
Adgangen til at udnytte energi fra vind på
søterritoriet og i den eksklusive økonomiske zone
gennem havvindmøller tilkommer den danske stat. Arealer til
havvindmøller ejes derfor af staten, og her kan kun
opføres vindmøller efter særlig tilladelse fra
klima- og energiministeren, jf. § 22 og § 25 i lov
om fremme af vedvarende energi (VE-loven). Vilkår, herunder
den økonomiske støtte for opstilling af
vindmøller, er fastsat i VE-loven. Den forøgelse af
støtten, som blev indført med VE-loven i 2008, har
betydet, at det nu er mere fordelagtigt at opstille
vindmøller, og Klima- og Energiministeriet modtager derfor
nu flere ansøgninger om tilladelser til opstilling af
havvindmøller, herunder ofte flere ansøgninger for
samme område. Ved udvælgelse af
havvindmølleprojekter i disse særligt udpegede
forsøgsområder, kan ministeren efter forslaget
lægge vægt på særlige kriterier, herunder
de tekniske forsøgs- og udviklingselementer, som
opstillingen forventes at indebære, inddragelse af eller
medejerskab fra elforbrugerne, borgere og foreninger i
lokalområdet, samarbejde med kommuner samt
demonstrationsværdien af opstillingen.
Desuden kan ministeren i tilladelser til
forundersøgelse, opstilling og drift i områder udpeget
efter stk. 1, stille vilkår om de forsøg, som
opstilleren skal udføre. Tilladelser kan således gives
på betingelse af, at nærmere angivne forsøg
gennemføres. Betingelserne kan vedrøre såvel
tekniske forhold, som karakteren af det samarbejde med det lokale
miljø, herunder kommunen, som skal gennemføres.
Endvidere kan der stilles krav til den afrapportering, som skal ske
efter gennemførelsen af de påkrævede
forsøg.
Når klima- og energiministeren udpeger et
forsøgsområde efter forslaget til stk. 1, skal
beslutningen herom offentliggøres. Dette krav
indebærer, at offentliggørelsen som udgangspunkt skal
ske i såvel lokale og landsdækkende aviser. På
længere sigt kan offentliggørelse via internettet
være en mere relevant form for offentliggørelse.
Offentliggørelsen af udpegningen skal endvidere indeholde
oplysninger om den frist inden for hvilken, der kan søges
tilladelser i det nu udpegede forsøgsområde. Fristen
skal efter lovforslaget være på mindst 8 uger, jf.
forslaget til stk. 3. Indkommer ingen ansøgninger inden
for den fastsatte frist, kan der fastsættes en ny
frist.
Allerede meddelte tilladelser i forsøgsområdet
berøres ikke af lovforslaget, jf. stk. 3. Eksisterende
ansøgninger, som ikke er færdigbehandlede inden
udpegningen, bortfalder efter lovforslaget når beslutningen
om udpegningen træffes. Klima- og energiministeriet vil
underrette opstillere, som inden udpegningen har indsendt
ansøgning, direkte herom og samtidigt give oplysninger om
den nye ansøgningsfrist.
Denne procedure med en ny ansøgningsrunde er
nødvendig for at sikre, at såvel tidligere som nye
ansøgere kan udarbejde en ansøgning, der
redegør for de særlige hensyn til såvel tekniske
forsøg som til lokal inddragelse, som kan være af
betydning ved valg af projekt i et
forsøgsområde.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2009.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | 1. Efter
§ 22 indsættes: |
| | |
| | Ȥ 22
a. Klima- og energiministeren kan udpege områder, der
reserveres til forsøg og udvikling af havvindmøller.
Ministeren kan ved afgørelser om tilladelser efter § 22
og § 25 i sådanne forsøgsområder
lægge vægt på særlige kriterier, herunder
forsøgs- og udviklingselementer som opstillingen forventes
at indebære, inddragelse af eller medejerskab fra
elforbrugere, borgere og foreninger i lokalområdet,
samarbejde med kommuner samt demonstrationsværdien af
opstillingen. Ministeren kan fastsætte vilkår for de
forsøg m.v., der skal udføres, for samarbejdet med de
lokale parter, om rapportering af resultaterne samt til de typer af
vindmøller, der skal opstilles og afprøves. Stk. 2.
Klima- og energiministerens udpegning efter stk. 1 skal
offentliggøres. Stk. 3.
Allerede meddelte tilladelser til opstilling af vindmøller i
forsøgsområdet berøres ikke af udpegningen
efter stk. 1. Verserende ansøgninger, modtaget inden
udpegningen, bortfalder, og der udmeldes en frist på mindst 8
uger inden for hvilken, der kan indsendes ansøgning om
tilladelser i forsøgsområdet.« |
| | |
| | § 2 |
| | |
| | Loven træder i kraft 1. juli
2009. |