L 206 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om afgift af chokolade- og sukkervarer m.m., lov om afgift
af konsum-is, lov om afgift af mineralvand m.v., lov om
tobaksafgifter og lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m.
(Afgiftsforhøjelser på chokolade, is, sukkerholdig
sodavand og tobak samt afgiftsnedsættelse på sukkerfri
sodavand).
Fremsat den 22. april 2009 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om afgift af
chokolade- og sukkervarer m.m., lov om afgift af konsum-is, lov om
afgift af mineralvand m.v., lov om tobaksafgifter og lov om afgift
af øl, vin og frugtvin m.m.
(Afgiftsforhøjelser på
chokolade, is, sukkerholdig sodavand og tobak samt
afgiftsnedsættelse på sukkerfri sodavand)
§ 1
I lov om afgift af chokolade- og sukkervarer
m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 567 af 3. august 1998, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1583 af 20. december
2006 og senest ved § 12 i lov nr. 1344 af 19. december 2008,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1,
ændres »14 kr. 20 øre pr. kg « til:
»17 kr. og 75 øre pr. kg«.
2. I
§ 19, stk. 1, nr. 1,
ændres »21 kr. 30 øre« til: »26 kr.
og 65 øre«.
3. I
§ 19, stk. 1, nr. 2,
ændres »25 kr. 55 øre« til: »31 kr.
og 90 øre«.
4. I
§ 19, stk. 1, nr. 3,
ændres »14 kr. 20 øre« til: »17 kr.
og 75 øre«.
5. I
§ 19, stk. 1, nr. 4,
ændres »17 kr. 05 øre« til: »21 kr.
og 30 øre«.
6. I
§ 19, stk. 1, nr. 5,
ændres »10 kr. 70 øre« til: »13 kr.
og 40 øre«.
7. I
§ 19, stk. 1, nr. 6,
ændres »7 kr. 10 øre« til: »13 kr.
og 40 øre«.
8. I
§ 19, stk. 1, nr. 7,
ændres »8 kr. 50 øre« til: »10 kr.
og 60 øre«.
9. I
§ 19, stk. 1, nr. 8,
ændres »4 kr. 25 øre« til: »5 kr. og
30 øre«.
10. I
§ 22, stk. 4, nr. 1,
ændres »4 kr. 25 øre pr. kg.« til:
»5 kr. og 30 øre pr. kg«.
11. I
§ 22, stk. 4, nr. 2,
ændres »8 kr. 50 øre pr. kg.« til:
»10 kr. og 60 øre pr. kg«.
12. I
§ 22, stk. 4, nr. 3,
ændres »14 kr. 20 øre pr. kg.« til:
»17 kr. og 75 øre pr. kg«.
§ 2
I lov om afgift af konsum-is, jf.
lovbekendtgørelse nr. 888 af 17. august 2006, som
ændret ved § 3 i lov nr. 523 af 17. juni 2008 og
§ 81 i lov nr. 1336 af 19. december 2008, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 1,
ændres to steder »3 kr. og 40 øre« til:
»4 kr. og 25 øre«.
§ 3
I lov om afgift af mineralvand m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 109 af 22. januar 2007, som
ændret ved § 86 i lov nr. 1336 af 19. december 2008
og § 21 i lov nr. 1344 af 19. december 2008, foretages
følgende ændringer:
1.§ 2, stk. 1,
ophæves, og i stedet indsættes:
»For varer omfattet af § 1,
stk. 1, nr. 1-4, udgør afgiften:
1) 108 øre
pr. liter af varer, hvis indhold af tilsat sukker overstiger 0,5 g
sukker pr. 100 ml.
2) 57 øre
pr. liter af varer, hvis indhold af tilsat sukker udgør
højst 0,5 g sukker pr. 100 ml.
Stk. 2. For varer
omfattet af § 1, stk. 1, nr. 4, beregnes afgiften
pr. liter læskedrik, der kan fremstilles af de
pågældende varer, beregnet på grundlag af de
oplysninger, der er angivet på pakningen, jf.
§ 5.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
2. I
§ 2, stk. 3, der bliver
stk. 4, ændres »stk. 2« til:
»stk. 3«.
§ 4
I lov om tobaksafgifter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 635 af 21. august 1998, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 1296 af 20. december
2000, § 1 i lov nr. 1063 af 17. december 2002,
§ 3 i lov nr. 962 af 2. december 2003, § 1 i
lov nr. 1392 af 20. december 2004, § 1 i lov nr. 424 af
6. juni 2005 og senest ved § 28 i lov nr. 1344 af 19.
december 2008, foretages følgende ændringer:
1.§ 1, stk. 1, affattes
således:
»Der betales fra den 1. januar 2014 afgift af
cigaretter og røgtobak her i landet efter reglerne i denne
lov og efter følgende satser:
1) For cigaretter:
62,98 øre pr. stk. + 21,5 pct. af detailprisen, jf.
§ 28, dog minimum 91,65 øre pr. stk.
2) For pladetobak,
spunden og granuleret tobak samt for anden røgtobak med en
snitbredde på mindst 1 mm: 536,50 kr. pr. kg.
3) For anden
røgtobak end nævnt i punkt 2, hvis mere end 25
vægtprocent af tobakspartiklerne har en snitbredde på
mindre end 1 mm: 586,50 kr. pr. kg.«
§ 5
I lov om afgift af øl, vin og frugtvin
m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 890 af 17. august 2006, som
ændret ved § 97 i lov nr. 1336 af 19. december 2008
og § 30 i lov nr. 1344 af 19. december 2008, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 11 indsættes efter
stk. 3 som nyt stk.:
»Stk. 4.
Fritaget for afgift efter denne lov er øl, der fremstilles
af en privatperson og forbruges af denne, af dennes familie eller
gæster, forudsat at der ikke finder noget salg
sted.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
2. I
§ 25, stk. 1, nr. 7,
ændres »§ 11, stk. 4« til:
»§ 11, stk. 5«.
§ 6
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2010, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 5 træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Stk. 3.
§§ 1-4 finder anvendelse på varer, som efter
lovens ikrafttræden udleveres til forbrug fra registrerede
virksomheder, angives til fortoldning eller importeres, jf. dog
stk. 4.
Stk. 4. For
cigaretter og røgtobak, som fra den 1. januar 2010 til og
med den 31. december 2013 udleveres til forbrug fra registrerede
virksomheder, angives til fortoldning eller importeres, betales
afgift efter lov om tobaksafgifter og efter følgende
satser:
1) For cigaretter:
62,98 øre pr. stk. + 20,8 pct. af detailprisen, jf.
§ 28 i lov om tobaksafgifter, dog minimum 91,65
øre. pr. stk.
2) For pladetobak,
spunden og granuleret tobak samt for anden røgtobak med en
snitbredde på mindst 1 mm: 522,50 kr. pr. kg.
3) For anden
røgtobak end nævnt i punkt 2, hvis mere end 25
vægtprocent af tobakspartiklerne har en snitbredde på
mindre end 1 mm: 572,50 kr. pr. kg.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og Dansk
Folkeparti har den 1. marts 2009 indgået en aftale om Forårspakke 2.0. Der henvises til de
indledende bemærkninger i det samtidigt fremsatte forslag om
ændring af personskatteloven og forskellige andre love
(Forårspakke 2.0. - Vækst, klima, lavere skat).
Dette forslag vedrører følgende aftaledel:
»Flere sunde
Leveår
Parterne er enige om:
At cigaretafgiften forhøjes med 3 kr. pr. 20
stk. cigaretter (inkl. moms).
At sammensætningen af stykafgift og værdiafgift i
cigaretafgiften ændres, idet stykafgiften nedsættes og
værdiafgiften øges.
At afgiften på røgtobak forhøjes med 120
kr. pr. kg.
At afgiften på chokolade og sukkervarer forhøjes
med 25 pct.
At afgiften på konsum-is forhøjes med 25
pct.
At indføre en afgift på mættet fedt i
mejeriprodukter (undtagen mælk) og olier på 25 kr. pr.
kg.
At afgiften på sodavand omlægges, så
sukkerholdige sodavand får en afgiftsstigning på 0,17
kr. pr. liter, mens afgiften på sukkerfrie sodavand
nedsættes med 0,34 kr. pr. liter.«
Aftaleparterne har endvidere efterfølgende
indgået aftale om fastsættelse af en minimumsafgift for
cigaretter på 91,65 øre pr. cigaret. Endvidere er der
indgået aftale om en yderligere forhøjelse af
tobaksafgifterne pr. 1. januar 2014, svarende til en gennemsnitlig
stigning på 0,35 kr. pr. 20 stk. cigaretter.
I lovforslaget er ligeledes inkluderet en præcisering af
allerede gældende praksis vedrørende
punktafgiftsfritagelse for privat produktion af øl.
Den aftalte afgift på mættet fedt i
mejeriprodukter og olier er ikke omfattet af dette lovforslag. Der
vil blive fremsat et selvstændigt lovforslag herom i
næste folketingssamling (2009/10).
2. Afgiftsforhøjelser på
chokolade, is, sukkerholdig sodavand og tobak samt
afgiftsnedsættelse på sukkerfri sodavand
2.1. Gældende ret
Efter lov om afgift af chokolade- og sukkerafgiftsloven m.m.
(chokoladeafgiftsloven) bliver chokolade og sukkervarer
pålagt enten en stykafgift, en råstofafgift eller en
dækningsafgift. Chokolade og sukkervarer i form af slik er
omfattet af stykafgiften på 14,20 kr. pr. kg. Mandler,
nøddekerner og lignende, der indføres fra udlandet,
er omfattet af råstofafgiften. Denne afgift afhænger af
varens indplacering i toldtariffen. Endelig bliver nødder
mv., der indføres fra udlandet, som ikke i sig selv er
afgiftspligtige, men som indeholder afgiftspligtige bestanddele,
pålagt en dækningsafgift. Dette gælder
eksempelvis kokos og behandlede jordnødder.
Efter lov om afgift af konsum-is (konsumisafgiftsloven) skal
der betales afgift af erhvervsmæssigt fremstillet konsum-is,
konsum-is-miks mm. Afgiften er en literafgift og udgør 3 kr.
og 40 øre pr. liter.
Afgiften på mineralvand (sodavand mm.) følger af
lov om afgift af mineralvand m.v. (mineralvandsafgiftsloven).
Afgiften er udformet som en literafgift, og udgør i dag 0,91
kr. pr. liter. Efter de gældende regler differentieres der
ikke mellem sukkerholdig sodavand og sukkerfri sodavand.
Afgiften på cigaretter og røgtobak følger
af lov om tobaksafgifter (tobaksafgiftsloven). Cigaretter er i dag
pålagt en stykafgift på 63,66 øre pr.
stk. samt en værdiafgift, der udgør 13,61 pct. af
detailprisen inkl. moms. Afgiften af 20 stk. cigaretter til 33
kr. udgør således i alt 17,22 kr. bestående af
12,73 kr. i stykafgift og 4,49 kr. i værdiafgift.
Røgtobak til brug for hjemmerullede cigaretter og piber
er i afgiftsmæssig henseende opdelt i henholdsvis pladetobak
og anden røgtobak. Afgiften er udformet som en kiloafgift.
For pladetobak mv. er afgiften 402,50 kr. pr. kg, og afgiften for
anden røgtobak er 452,50 kr. pr. kg. Der er ca. 1 gram tobak
i en cigaret.
2.2. Lovforslagets indhold
Lovforslaget omhandler afgiftsforhøjelser i
chokoladeafgiftsloven og konsumisafgiftsloven, en
afgiftsomlægning i mineralvandsafgiftsloven og en
afgiftsforhøjelse og omlægning i
tobaksafgiftsloven.
I chokoladeafgiftsloven og konsumisafgiftsloven foreslås det at
forhøje afgifterne med 25 pct. Det vil bl.a. sige, at
afgiften for chokolade og sukkervarer forhøjes med 3,55 kr.
fra 14,20 kr. pr. kg til 17,75 kr. pr. kg, og at afgiften for
konsum-is forhøjes med 0,85 kr. fra 3,40 kr. pr. liter til
4,25 kr. pr. liter. Et stykke chokolade på 100 g til 14 kr.
ved de gældende afgifter vil under forudsætning af fuld
overvæltning på forbrugeren dermed stige til ca. 14,50
kr., mens en pose slik på 1 kg til 45 kr. ved gældende
afgifter vil stige til ca. 49,50 kr., som følge af
forslaget. Tilsvarende vil 1 liter is til 27,50 kr. ved
gældende afgifter dermed stige til ca. 28,50 kr. som
følge af forslaget.
Det foreslås samtidig at omlægge afgiften på
mineralvand omfattet af mineralvandsafgiftsloven, således at
sukkerholdige sodavand får en afgiftsstigning på 0,17
kr. pr. liter, mens afgiften på sukkerfrie sodavand
nedsættes med 0,34 kr. pr. liter. Herved skønnes
omlægningen at være provenuneutral. Konkret betyder
dette, at afgiften på sukkerfrie sodavand reduceres fra 91
øre pr. liter til 57 øre pr. liter, mens afgiften
på sukkerholdige sodavand forhøjes fra 91 øre
pr. liter til 108 øre pr. liter. For sodavand til f.eks.
17,50 kr. ekskl. pant for 1½ liter indebærer forslaget
ved fuld overvæltning dermed en stigning til knap 18 kr.
ekskl. pant, hvis der er indhold af sukker, og et fald til knap 17
kr. ekskl. pant, hvis der er tale om sukkerfri sodavand. Det vil
sige en afgiftsbetinget prisforskel på ca. 1 kr. inkl. moms
for 1½ liter sodavand. Det understreges, at den
foreslåede afgiftsdifferentiering ikke medfører en
udvidelse af lovens anvendelsesområde.
Afgiftsdifferentieringen finder således alene anvendelse
på de mineralvand, der allerede efter de gældende
regler er omfattet af mineralvandsafgiftsloven.
I forhold til tobaksafgiften
foreslås det at forhøje cigaretafgiften fra 1. januar
2010 svarende til en gennemsnitlig prisstigning på 3 kr.
inkl. moms pr. 20 stk. cigaretter, jf. den foreslåede
overgangsbestemmelse i § 6, stk. 4. Samtidig sker der en
ændring i sammensætningen af stykafgift og
værdiafgift i cigaretafgiften. Dette sker ved, at
stykafgiften nedsættes med 0,68 øre pr. stk., og
værdiafgiften øges med 7,19 pct. point. Endelig
foreslås det at indføre en minimumsafgift på
91,65 øre. pr. cigaret.
For røgtobakken foreslås en forhøjelse
på 120 kr. pr. kg.
Forslaget forventes samlet at medføre, at 20
stk. cigaretter til 33 kr. ved gældende afgifter stiger
til ca. 36 kr., svarende til den gennemsnitlige prisstigning
på 3 kr. 20 stk. hjemmerullede cigaretter stiger
ligeledes med ca. 3 kr. inkl. moms.
Det forudsættes i disse beregninger, at
omlægningen af tobaksafgifterne medfører et fald i
tobaksfabrikanternes avancer. Der henvises nærmere herom til
bemærkningerne til § 4.
Ovenstående ændringer sker som følge af
Forårspakke 2.0.
Fra 2014 foreslås det at forhøje afgiften for
cigaretter og røgtobak yderligere, således at der
opnås en gennemsnitlig prisstigning på 0,35 kr. pr. 20
stk. cigaretter. Dette sker ved, at værdiafgiften for
cigaretter øges med 0,7 pct. point til 21,50 pct. og
afgifterne på røgtobak øges med 14 kr. pr. kg.
Af hensyn til grænsehandlen ændres der ikke på
den foreslåede minimumsafgift.
Baggrunden for dette forslag er, at Kommissionen for de
Europæiske Fællesskaber (Kommissionen) den 16. juli
2008 har fremsat forslag til Rådets direktiv om ændring
af direktiv 92/79/EØF, direktiv 92/80/EØF og direktiv
95/59/EF for så vidt angår punktafgiftsstrukturen og
-satserne for forarbejdet tobak, KOM (2008) 459.
Direktivforslaget indeholder en række vigtige
ændringer af de gældende fællesskabsregler
vedrørende afgifter på cigaretter og andre former for
forarbejdet tobak, herunder en forhøjelse af
minimumsafgifterne på cigaretter.
Minimumsafgiften på cigaretter er efter de
gældende regler 101 EUR pr. 1000 stk. cigaretter.
Kommissionen ønsker med direktivforslaget at hæve
denne grænse til 122 EUR fra 1. januar 2014, dog med
forlængede overgangsperioder til en række af de nye
medlemslande. Den danske afgift vil i 2010 som følge af
lovforslaget være på ca. 130 EUR pr. 1000
stk. cigaretter.
Medlemslandene forhandler i foråret 2009 om
direktivforslaget i Rådet for de Europæiske
Fællesskaber (Rådet). Det tjekkiske formandskab er i
den forbindelse fremkommet med et kompromisforslag, som blandt
andet nedsætter Kommissionens foreslåede minimumsafgift
fra 122 EUR til 118 EUR. De 118 EUR er lagt til grund for
forhøjelsen af de danske tobaksafgifter fra 2014 i dette
lovforslag.
Det er forventningen, at en eventuel vedtagelse af et
kompromisforslag med de foreslåede minimumsafgifter på
118 EUR vil indebære, at gennemsnitspriserne i Syd- og
Østeuropa vil stige med ca. 2 kr. pr. 20
stk. cigaretter. Det vil gøre det mindre fordelagtigt
for danskerne at grænsehandle cigaretter i disse lande.
Grænsehandlen forventes derved at blive reduceret og
danskerne forventes at købe flere cigaretter i Danmark.
Forhøjelsen af minimumsafgifterne giver derved mulighed for
at forhøje de danske afgifter svarende til en prisstigning
på 0,35 kr. pr. 20 stk. cigaretter og stadig opnå
en omtrent neutral effekt på grænsehandlen.
Denne neutrale effekt opnås imidlertid kun under
forudsætning af, at de foreslåede minimumsafgifter
på 118 EUR får virkning. Sker dette ikke, vil en
isoleret dansk forhøjelse kunne give anledning til en
betydelig grænsehandel, hvilket bør undgås.
Opnås der således ikke enighed mellem medlemslandene om
en minimumsafgift for cigaretter på mindst 118 EUR pr. 1.
januar 2014, eller vedtages direktivforslaget i en væsentlig
ændret udgave, vil regeringen senere fremsætte
lovforslag med henblik på tilpasning af de danske
afgiftsregler af hensyn til den forventede
grænsehandel.
Af hensyn til at undgå en forøget tilskyndelse
til køb af tobak til hjemmerullede cigaretter,
foreslås afgifterne på røgtobak forhøjet
med 14 kr. pr. kg pr. 1. januar 2014, svarende til 0,35 kr. pr. 20
stk. hjemmerullede cigaretter.
3. Fritagelse for ølafgift ved
hjemmebrygning
3.1. Gældende ret
Det følger af ølafgiftsloven, at al fremstilling af
øl er afgiftspligtigt.
I henhold til Rådets direktiv af 19. oktober 1992 om
harmonisering af punktafgiftsstrukturen for alkohol og
alkoholholdige drikkevarer er det dog muligt for medlemslandene at
afgiftsfritage øl, der fremstilles og forbruges af en
privatperson, dennes familie eller dennes gæster, så
længe der ikke finder noget salg sted.
Ovennævnte undtagelse har hidtil ikke været
anført eksplicit i den danske ølafgiftslov. Indirekte
har privatpersoners fremstilling af øl dog ikke været
afgiftspligtigt. Dette skyldes, at det alene er virksomheder, der
fremstiller øl, der skal registreres hos SKAT.
3.2. Lovforslagets indhold
Der indsættes i ølafgiftsloven en eksplicit
afgiftsfritagelse for privat hjemmebrygning af øl. Der er
alene tale om en stadfæstelse af allerede gældende
praksis,
4. Økonomiske konsekvenser for
det offentlige
Det samlede varige provenu efter tilbageløb og
adfærd ved forslaget skønnes at udgøre 1.040
mio. kr. årligt. Dette provenu er fordelt med hhv. 660 mio.
kr. årligt fra afgifterne på tobak og 380 mio. kr.
årligt fra afgifterne på chokolade m.v. og konsum-is.
Differentieringen af afgiften på sodavand skønnes
derimod at være provenuneutral. Finansårseffekterne i
2010 skønnes til ca. 400 mio. kr. for tobaksafgifterne, ca.
280 mio. kr. for chokoladeafgiften mv. og ca. 30 mio. kr. for
konsumisafgiften, mens momsen skønnes til ca. -70 mio.
kr.
Forhøjelserne af afgifterne indebærer, at
grænsehandlen med cigaretter, røgtobak og chokolade
mv. forventes at stige, men stigningen forventes at være
begrænset.
4.1. Forhøjelse og
omlægning af cigaretafgiften
Provenuet fra de gældende tobaksafgifter skønnes
til knap 7 mia. kr. i 2009. Forslaget om forhøjelserne af
afgifterne på cigaretter og røgtobak og
omlægningen af afgiften på cigaretter skønnes
på den baggrund at give staten et varigt provenu på ca.
1,1 mia. kr. årligt ekskl. moms, jf. tabel 1. I 2010
skønnes det umiddelbare provenu ved forhøjelsen og
omlægningen at udgøre ca. 1,2 mia. kr. ekskl. moms,
dvs. ca. 1,5 mia. kr. inkl. moms. Forhøjelsen fra 1. januar
2014 skønnes at medføre et yderligere umiddelbart
provenu på 110 mio. kr. om året.
Forhøjelsen af afgifterne på tobak forventes
imidlertid at nedsætte forbruget. Desuden forventes
danskernes køb af tobak i udlandet stige, mens
udlændinges køb af tobak i Danmark forventes at falde.
Samlet skønnes disse adfærdsændringer at
reducere det varige provenu til ca. 660 mio. kr.
Finansårseffekten i 2010 skønnes til ca. 400 mio.
kr. for tobaksafgifterne ekskl. moms og inkl. adfærd og ca.
-70 mio. kr. for momsen, som følge af øget
grænsehandel.
Tabel 1.
Provenuvirkninger af omlægning og forhøjelse af
tobaksafgifterne |
Mio. kr. og 2009-niveau | Varig virkning | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | . | 2019 | Konsekvens for erhvervene, pct. |
Provenu ekskl. moms | 1.110 | 1.210 | 1.170 | 1.135 | 1.100 | 1.180 | 1.140 | . | 1.140 | 11 |
Provenu inkl. moms | 1.350 | 1.470 | 1.420 | 1.380 | 1.340 | 1.440 | 1.390 | . | 1.390 | |
Provenu efter
tilbageløbskorrektion | 1.350 | 1.470 | 1.420 | 1.380 | 1.340 | 1.440 | 1.390 | . | 1.390 | |
Provenu efter tilbageløbskorrektion
og adfærd | 660 | 690 | 670 | 650 | 630 | 740 | 720 | . | 720 | |
Forslaget forventes at have en gavnlig effekt på
folkesundheden og bidrage til en forøgelse af
middellevetiden. Cigaretforbruget ventes at falde med ca. 88 mio.
stk. og forbruget af røgtobak med ca. 15 mio. gram,
således at forbruget af tobak reduceres med ca. 1 pct.
De samfundsøkonomiske konsekvenser af
afgiftsforhøjelsen svarende til en prisstigning med 3 kr.
for cigaretter og røgtobak fremgår af
nedenstående tabel 2. Statens nettoprovenu på 435 mio.
kr. er sammensat af en stigning i provenuet fra tobaksafgifterne
på 555 mio. kr. og en reduktion i momsindtægterne
på ca. 120 mio. kr.
Tabel 2:
Samfundsøkonomiske konsekvenser ved forhøjelse af
afgifterne på cigaretter og røgtobak ved ændrede
avancer, svarende til en prisstigning på 3 kr. pr. 20
stk. |
| |
Provenu ved uændret
adfærd | + 1.075 |
Provenukonsekvens ændret
adfærd | - 640 |
Statens nettoprovenu | + 435 |
Borgerne m.v. | - 1.015 |
Samfundsøkonomi
netto | - 580 |
Beregningerne er lavet under forudsætning af, at
avancerne er ændret som følge af
omlægningen.
Selvom tabellen umiddelbart giver et samlet tab for det danske
samfund, skal man være opmærksom på, at den
ikke-rygende del af det danske samfund samlet set vinder på
afgiftsstigningen.
Denne foreslåede omfordeling skal ses i forhold til
ønsket om at begrænse rygning. Afgiftsstigningen giver
netop et øget incitament til at holde op med at ryge, samt
til at lade være med at starte med at ryge.
4.2. Forhøjelse af afgifterne
på chokolade m.v. og konsum-is
Provenuet fra de gældende afgifter på chokolade
mv. og konsum-is skønnes i 2009 til henholdsvis ca. 1.400
mio. kr. og 180 mio. kr. På den baggrund skønnes den
foreslåede forhøjelse af afgifterne med 25 pct. at
ville medføre et direkte merprovenu på ca. 400 mio.
kr. ekskl. moms i 2010, jf. tabel 3. Inklusiv moms og med
tilbageløb skønnes merprovenuet at udgøre 500
mio. kr. i 2010, mens den varige virkning skønnes til 450
mio. kr.
Forhøjelserne forventes at indebære, at forbruget
reduceres. Herudover forventes grænsehandlen med chokolade
m.v. at stige som følge af forhøjelsen. Derimod
forventes forhøjelsen af afgiften på konsum-is ikke at
have nævneværdige konsekvenser for grænsehandlen.
Det varige provenu med tilbageløb og
adfærdsændringer kan således skønnes til
ca. 380 mio. kr.
Finansårseffekterne i 2010 skønnes til ca. 280
mio. kr. for chokoladeafgiften mv. og ca. 30 mio. kr. for
konsum-isafgiften ekskl. moms og inkl. adfærd.
Tabel 3.
Provenuvirkninger af forhøjelserne på chokolade mv. og
konsum-is |
Mio. kr. og 2009-niveau | Varigvirkning | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | . | 2019 | Finansårsvirkning2010. |
Provenu ekskl. moms | 360 | 400 | 400 | 400 | 375 | . | 375 | 370 |
Provenu inkl. moms | 450 | 500 | 500 | 500 | 475 | . | 475 | 460 |
Provenu efter
tilbageløbskorrektion | 450 | 500 | 500 | 500 | 475 | . | 475 | 460 |
Provenu efter tilbageløbskorrektion
og adfærd | 380 | 425 | 425 | 425 | 400 | . | 400 | 390 |
Forslaget forventes at have en gavnlig effekt på
folkesundheden og bidrage til en forøgelse af
middellevetiden, idet et for højt sukkerindtag kan
medføre øget risiko for udvikling af overvægt,
som er en central årsag til udvikling af bl.a.
type2-diabetes. De samfundsøkonomiske konsekvenser af
afgiftsforhøjelserne på chokolade mv. er vist i
tabellen nedenfor.
Tabel 4:
Samfundsøkonomiske konsekvenser ved forhøjelse af
afgiften på chokolade mv. |
| |
Provenu ved uændret
adfærd | + 350 |
Provenukonsekvens ændret
adfærd | - 50 |
Statens nettoprovenu | + 300 |
Borgerne m.v. | -340 |
Samfundsøkonomi
netto | - 40 |
4.3. Forhøjelse af afgifterne
på sodavand
Provenuet fra den gældende sodavandsafgift
skønnes i 2009 at udgøre ca. 425 mio. kr. og det
skønnes, at andelen af sukkerfri sodavand i 2010 vil
udgøre omkring 32,5 pct. Omkring 140 mio. kr. af provenuet
kommer således fra de sukkerfri sodavand, og de resterende
285 mio. kr. fra de sukkerholdige sodavand. Den foreslåede
differentiering af afgiften for sukkerholdigt og sukkerfri sodavand
indebærer, at der opnås et umiddelbart merprovenu ved
salg af de sukkerholdige sodavand på omkring 50 mio. kr. og
et provenutab på omkring 50 mio. ved salg af sukkerfri
sodavand. Differentieringen er således omtrent provenuneutral
i udgangspunktet. Forslaget forventes ikke at have væsentlige
konsekvenser for grænsehandlen, da afgiften i gennemsnit pr.
liter er omtrent uændret. Herudover vil en stigning i
forbruget af sukkerfri sodavand på bekostning af
sukkerholdige sodavand kunne forventes.
Den foreslåede lavere sats for sukkerfri sodavand
indebærer en skatteudgift, der svarer til provenutabet
på 50 mio. kr.
4.4. Fritagelse for ølafgift
ved hjemmebrygning
Der er ingen provenumæssige konsekvenser af
forslaget.
5. Administrative konsekvenser for
det offentlige
I forhold til SKATs langsigtede vejlednings- og kontrolindsats
vil loven ikke kræve en ressourcetilførsel til SKAT.
Området vil indgå i SKATs risikovurdering, som
udgør grundlaget for den konkrete tilrettelæggelse af
SKATs samlede vejlednings- og kontrolindsats.
SKAT vurderer, at de samlede omkostninger som følge af
tilretninger af SKATs systemer vil udgøre ca. 0,1 mio.
kr.
6. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget om omlægningen af afgiften på
cigaretter, hvorefter værdiafgiften øges og
stykafgiften reduceres, forventes at medføre et fald i
avancen på cigaretter med i gennemsnit 1,5 øre pr.
cigaret, svarende til 120 mio. kr. årligt. Det vil
indebære, at tobaksfabrikanternes overskud reduceres
tilsvarende. Det kan f.eks. ske ved, at tobaksfabrikanterne
undlader allerede planlagte prisforhøjelser eller foretager
deciderede nedsættelser af den nuværende avance.
Forhøjelsen af tobaksafgifterne forventes herudover at
medføre en reduktion i efterspørgslen efter tobak.
Reduktionen vil være sammensat af mindre forbrug af tobak,
mere dansk grænsehandel med cigaretter og røgtobak i
udlandet samt mindre udenlandsk grænsehandel i Danmark.
Forhøjelserne af afgifterne på chokolade m.v. og
konsum-is forventes ligeledes at indebære en reduktion i
efterspørgslen. Derimod forventes differentieringen af
afgiften på sodavand ikke at medføre en reduktion i
den samlede efterspørgsel.
7. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
ErhvervsRegulering (CKR) har følgende bemærkninger til
forslaget.
Med forslaget til ændring af mineralvandsafgiftsloven
vil der ske en afgiftsdifferentiering mellem sukkerholdige og
sukkerfri sodavand. De berørte virksomheder skal
således fremover skelne mellem de to typer af sodavand ved
betaling af afgiften. Det indebærer hovedsageligt
omstillingsomkostninger, idet disse virksomheder skal
indføre den nye regulering i deres systemer.
Det eneste forhold, der kunne udgøre en løbende
administrativ omkostning, er en eventuel vurdering af, hvilken type
sodavand, der er tale om i en given situation. Denne specificering
vil dog højst sandsynligt fremgå af
handelsdokumenterne eller i forvejen være kendt af den
afgiftspligtige. Endvidere er det præciseret fra
Skatteministeriets side, at afgiftsbetalingen og dermed et
eventuelt tidsforbrug til vurdering pålægges de
virksomheder, der producerer eller importerer sodavand. Dermed er
populationen af berørte virksomheder, der eventuelt
påføres administrative omkostninger,
begrænset.
CKR har afslutningsvis foretaget en samlet vurdering af dette
lovforslag samt lovforslag om lov om ændring af lov om afgift
efter brændstofforbrug for visse personbiler,
registreringsafgiftsloven og forskellige andre love, og har
skønnes, at lovforslagene på nuværende tidspunkt
forventes at resultere i et administrativt tidsforbrug for
virksomhederne på mindre end 100 timer årligt på
samfundsniveau. Lovforslagene falder derfor for
bagatelgrænsen for, hvad der indgår i ministeriernes
AMVAB-måling. De vil derfor ikke blive inkluderet i den
næste opdatering af Skatteministeriets
AMVAB-måling.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
9. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
10. Forholdet til EU-retten
Forslaget vurderes ikke at have EU-retlige konsekvenser.
11. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslaget været i høring hos Advokatsamfundet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Bryggeriforeningen,
CEPOS, Dansk Dagligvareleverandørforening, Dansk Erhverv,
Dansk Handel og Service (DHS), Dansk Industri, Danske Advokater,
Danske Mejeriers Fællesorganisation, Danske Regioner, De
Samvirkende Købmænd, Ejendomsforeningen Danmark,
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Foreningen af Danske Revisorer,
Foreningen af Dagligvare Grossister, Foreningen af Registrerede
Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Horesta,
Kommunernes Landsforening, Konkurrencestyrelsen,
Landbrugsrådet, Dansk Landbrug, Landsorganisationen i Danmark
(LO), Landsskatteretten, Nærbutikkernes Landsforening,
Retssikkerhedschefen, SKAT, Skatterevisorforeningen og
Tobaksindustrien.
12. Sammenfattende skema
Samlet vurdering
af konsekvenser af lovforslaget
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Forslaget skønnes at give staten et
varigt provenu efter adfærd og tilbageløb på
omkring 1.040 mio. kr. årligt fordelt med hhv. 660 mio. kr.
fra tobaksafgifterne og 380 mio. kr. fra afgifterne på
chokolade m.v. og konsum-is, mens differentieringen af afgiften
på sodavand skønnes at være
provenuneutral. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen. | SKAT vurderer, at de samlede omkostninger
som følge af tilretninger af SKAT´s systemer vil
udgøre 0,1 mio. kr. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Omlægningen af afgifterne på
cigaretter skønnes at medføre et fald i avancen hos
tobaksfabrikanterne svarende til 120 mio. kr. årligt.
Herudover vil forslaget reducere forbruget og dermed
omsætningen af de varer, der er omfattet af
afgiftsforhøjelserne. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Forslaget vil resultere i et
administrativt tidsforbrug for virksomhederne på mindre end
100 timer årligt på samfundsniveau. |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. |
Forholdet til EU-retten | Forslaget vurderes ikke at have EU-retlige
konsekvenser. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Chokoladeafgiftsloven omfatter udover chokolade også
slik, nødder og kerner. Afgiften består af henholdsvis
en stykafgift (chokoladeafgiftslovens § 2, stk. 1),
en råstofafgift (chokoladeafgiftslovens § 19,
stk. 1) og en dækningsafgift (chokoladeafgiftslovens
§ 22, stk. 4).
Varer, der er omfattet af chokoladeafgiftsloven, bliver
således enten pålagt en stykafgift, en
råstofafgift eller en dækningsafgift. Den konkrete
afgift afhænger af varens kategorisering. Dette betyder, at
en vare, der eksempelvis er pålagt råstofafgiften, ikke
er omfattet af stykafgiften på chokolade- og sukkervarer
eller af dækningsafgiften.
Til nr. 1
Chokolade og sukkervarer, der er omfattet af
chokoladeafgiftslovens § 2, stk. 1, er pålagt
en stykafgift på 14,20 kr. pr.
kg. De afgiftspligtige varer er defineret i chokoladeafgiftslovens
§ 1 og omfatter traditionelle chokoladeprodukter og
slik.
Stykafgiften på de omhandlede chokolade- og sukkervarer
foreslås forhøjet med 25 pct., fra 14,20 kr. til 17,75
kr. pr. kg.
Til nr. 2-9
Efter chokoladeafgiftslovens § 19, stk. 1, er
varer som mandler, nødder, kerner og lignende, der
indføres fra udlandet, herunder fra andre EU-lande,
pålagt en råstofafgift. Den
konkrete afgift afhænger af varens indplacering i
toldtariffen.
Råstofafgiften beregnes af varens nettovægt, dvs.
vægten uden emballage. Råstofafgiften foreslås
forhøjet med 25 pct. for alle varegrupper omfattet af lovens
§ 19, stk. 1.
Til nr. 10-12
Efter chokoladeafgiftslovens § 22, stk. 1, skal
der betales en dækningsafgift af
visse varer ved indførsel fra udlandet, herunder når
varerne modtages fra udlandet via andre EU-lande. Dette drejer sig
om varer, som ikke i sig selv er chokolade- eller
råstofafgiftspligtige, men som indeholder chokolade- eller
råstofafgiftspligtige bestanddele. Dækningsafgiften
beregnes efter varernes faktiske indhold af afgiftspligtige
bestanddele.
Dækningsafgiften fremgår af chokoladeafgiftslovens
§ 22, stk. 4. Afgiften er opdelt i følgende
grupper:
1) | Kokos | 4,25 kr. pr. kg. |
2) | Behandlede jordnødder | 8,50 kr. pr. kg. |
3) | Andre afgiftspligtige bestanddele | 14,20 kr. pr. kg |
Afgiften foreslås forhøjet med 25 pct., og bliver
fremover til:
1) | Kokos | 5,30 kr. pr. kg. |
2) | Behandlede jordnødder | 10,60 kr. pr. kg. |
3) | Andre afgiftspligtige bestanddele | 17,75 kr. pr. kg |
Til § 2
Til nr. 1
Efter konsumisafgiftslovens § 1, stk. 1, skal
der betales afgift af konsum-is af enhver art, herunder sodavandsis
samt konsum-is-miks til erhvervsmæssig fremstilling af
konsum-is i soft-ice maskiner og lignende apparater. Afgiften er en
literafgift og udgør efter gældende ret 3,40 kr. pr.
liter.
Afgiften foreslås forhøjet med 25 pct., fra 3,40
kr. til 4,25 kr. pr. liter.
Til § 3
Til nr. 1
Det overordnede formål med dette forslag er at
pålægge sukkerholdige mineralvand en ekstra afgift, og
samtidig lempe afgiften for sukkerfrie mineralvand.
Mineralvandsafgiftsloven omfatter bl.a. sodavand, limonade og
lignende læskedrikke, dog bortset fra vin og frugtvin med et
alkoholindhold på højst 1,2 pct. vol.
Den gældende § 2, stk. 1, i
mineralvandsafgiftsloven fastsætter afgiften til 91
øre pr. liter uanset sukkerindhold i varen. Det
foreslås derfor at ændre bestemmelsen, så
sondringen mellem sukkerholdige og sukkerfrie varer afspejles i
afgiftssatsen.
Det foreslås, at bestemmelsen deles op, så
afgiften for de mineralvandstyper, jf. definitionen i lovens
§ 1, der indeholder sukker, hæves fra 91 øre
til 108 øre pr. liter. Samtidig sænkes afgiften for de
sukkerfrie mineralvandstyper fra 91 øre til 57 øre
pr. liter.
Definitionen »sukkerfri« omfatter i denne lov
produkter, som indeholder højst 0,5 g sukker pr. 100 ml.
Endvidere omfattes produkter, som ikke indeholder tilsatte mono-
eller disaccharider eller andre fødevarer, der anvendes
på grund af deres sødende egenskaber, men som har et
naturligt indhold af sukker.
Ovenstående definition svarer til Europa-Parlamentets og
Rådets Forordning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om
ernærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer, bilag
1.
Forslaget udvider ikke anvendelsesområdet for
mineralvandsafgiftsloven.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en konsekvens af
lovforslagets § 3, nr. 1 om omlæggelse af
mineralvandsafgiftsloven.
Til § 4
Til nr. 1
Afgifterne for tobak foreslås forhøjet ad to
omgange. Afgifterne forhøjes første gang den 1.
januar 2010, jf. § 6, stk. 4. Der foretages herefter
en yderligere forhøjelse den 1. januar 2014.
Cigaretter er i dag pålagt en stykafgift på 63,66
øre pr. stk. samt en værdiafgift, der
udgør 13,61 pct. af detailprisen inkl. moms.
Værdiafgiften afhænger således af udsalgsprisen
for cigaretter.
Røgtobak er i afgiftsmæssig henseende opdelt i
henholdsvis pladetobak, som typisk bruges til piberygning m.v., og
anden røgtobak (finskåren tobak), som typisk bruges
til hjemmerulning af cigaretter. Afgiften for røgtobak er
udformet som en afgift pr. kg. For pladetobak mv. er afgiften
402,50 kr. pr. kg, og afgiften for anden røgtobak er 452,50
kr. pr. kg.
Det foreslås at forhøje afgifterne på
cigaretter og røgtobak pr. 1. januar 2014 svarende til 0,35
kr. pr. 20 stk. cigaretter (både fabrikerede og
hjemmerullede) i forhold til det niveau, som opnås ved
forhøjelsen den 1. januar 2010, jf. § 6,
stk. 4. Forhøjelsen sker ved at værdiafgiften for
cigaretter øges fra 20,08 pct. til 21,50 pct. og afgifterne
på røgtobak hæves med 14 kr. pr. kg. i forhold
til niveauet i lovforslagets § 6, stk. 4.
Minimumsafgiften på 91,65 øre. pr. cigaret, som
indføres i § 6, stk. 4, bibeholdes
uændret.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
§ 6, stk. 4.
Til § 5
Til nr. 1.
Forslaget indsætter en eksplicit fritagelse for
ølafgift i forbindelse med hjemmebrygning. Fritagelsen
omfatter udelukkende privatpersoner, der fremstiller øl til
eget forbrug, til brug for vedkommendes familie og til brug for
vedkommendes gæster. Der må ikke finde nogen former for
salg sted.
Det er ikke en betingelse for afgiftsfritagelsen, at
brygningen sker i eget hjem. Men det er en betingelse, at
privatpersonen selv står for hele processen, herunder
planlægning, brygning, gæring og aftapning.
Til nr. 2.
Ændringen er en konsekvens af tilføjelsen af et
nyt stk. i § 11, jf. lovforslagets § 5,
nr. 1.
Til § 6
Det foreslås som udgangspunkt, at loven træder i
kraft den 1. januar 2010.
Det foreslås dog, at § 5 vedrørende
fritagelse for ølafgift ved hjemmebrygning træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Baggrunden
herfor er, at § 5 udelukkende er en stadfæstelse af
gældende praksis. Det er således hensigtsmæssigt
at lade denne bestemmelse træde i kraft hurtigst
muligt.
Det foreslås, at lovens § 1-4 finder
anvendelse på varer, som fra lovens ikrafttrædelse
udleveres til forbrug fra registrerede virksomheder, angives til
fortoldning eller importeres.
For så vidt angår ændringerne af afgifterne
på tobakforventes det, at størstedelen af
fremstillerne vil være i stand til at afpasse produktionen
til den nye bestemmelse, og at der vil være mulighed for at
indkøbe banderoler med den højere afgiftsværdi
i november og december 2009 og november og december 2013 til
påsætning på varer, som virksomhederne udleverer
efter 31. december 2009 og 31. december 2013. Dog forventes det, at
enkelte mindre varelagre vil være nødsaget til at
afbanderolere allerede stemplede varer.
Endelig foreslås der i § 6, stk. 4 en
overgangsordning for afgifterne på tobak pr. 1. januar
2010.
Forslaget indebærer en forhøjelse af den samlede
afgift på cigaretter, så en pakke med 20
stk. cigaretter i gennemsnit stiger med ca. 3 kr. sammenlignet
med de gældende afgiftssatser.
Afgiftsstrukturen omlægges samtidig, således at
værdiafgiften øges fra 13,61 til 20,8 pct. af
detailprisen, og stykafgiften nedsættes fra 63,66 til 62,98
øre pr. cigaret. Samtidig indføres en minimumsafgift
på 91,65 øre. pr. cigaret. Dette svarer til en
minimumsafgift på 18,33 kr. pr. 20
stk. cigaretter.
Dernæst foreslås det at hæve afgiften
på røgtobak med 120 kr. pr. kg. til 522,50 kr. pr. kg.
for pladetobak, og 572,50 kr. pr. kg. for anden røgtobak.
Denne forhøjelse medfører, at 20
stk. hjemmerullede cigaretter ligeledes vil stige med ca. 3
kr., inkl. moms.
Afgiftsomlægningen på cigaretter skal ses i lyset
af, at prisen på cigaretter ikke kun afgøres af
afgiften, men også af avancen. Avancen påvirkes af
afgiftens sammensætning. På det danske marked for
cigaretter vil avancen tendere mod at være højere,
når værdiafgiften udgør en forholdsvis lille del
af den samlede afgift. Omlægningen betyder således, at
avancerne forventes at falde. Som følge heraf forventes
forslaget at indebære, at detailprisen for det mest solgte
mærke stiger med ca. 3 kr. fra 33 til 36 kr. for en pakke med
20 cigaretter (ved ændret avance). Ved uændret avance
vil prisstigningen udgøre ca. 3,80 kr.
Omlægningen til større værdiafgift og
mindre stykafgift betyder, at prisstigningerne for
lavpriscigaretter til 23,50 kr. pr. 20 stk. kun vil stige med
omkring 2,6 kr. Dette er et uheldigt sundhedsmæssigt signal,
ikke mindst i forhold til de unge. Det foreslås derfor, at
afgifterne suppleres med en minimumsafgift på 91,65
øre pr. stk. Herved vil også lavpriscigaretterne
stige med ca. 3 kr. pr. 20 stk. I den følgende tabel er
der vist 3 eksempler på afgiftsstigninger ved uændrede
avancer.
Tabel:Priselementerne for forskellige
cigaretmærker før og efter afgiftsstigning
| Mest efterspurgte
prisklasse | Billigt
mærke | Lavpris
mærke |
| Før | Efter | Før | Efter | Før | Efter |
| kr. pr. 20 stk. | kr. pr. 20 stk. | kr. pr. 20 stk. |
Detailpris | 33,00 | 36,78 | 27,00 | 30,05 | 23,5 | 26,50 |
- heraf moms | 6,60 | 7,36 | 5,40 | 6,01 | 4,70 | 5,30 |
- heraf stykafgift | 12,73 | 12,59 | 12,73 | 12,59 | 12,73 | - |
- heraf værdiafgift | 4,49 | 7,65 | 3,68 | 6,25 | 3,20 | - |
- heraf minimumsafgift | - | - | - | - | - | 18,33 |
Samlet punktafgift | 17,22 | 20,24 | 16,41 | 18,84 | 15,93 | 18,33 |
Pris uden afgifter | 9,18 | 9,18 | 5,19 | 5,19 | 2,87 | 2,87 |
Eksemplerne i tabellen er som nævnt lavet under
forudsætning af uændrede priser uden afgifter, dvs.
avancerne er uændrede. Forhøjelsen af
værdiafgiften forventes imidlertid at medføre, at
avancerne falder med 1,5 øre per cigaret i gennemsnit,
således at prisstigningen i gennemsnit vil udgøre ca.
3 kr. pr. pakke.
Reglerne for punktafgifter på forarbejdet tobak er
EU-retligt reguleret i direktiverne 92/79/EØF,
92/80/EØF og 95/59/EF. De danske afgifter overholder
både før og efter dette lovforslag de EU-retlige
minimumsafgiftssatser.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 |
| | I lov om afgift af chokolade- og
sukkervarer m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 567 af 3. august
1998, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1583 af
20. december 2006 og senest ved § 12 i lov nr. 1344 af 19.
december 2008, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 2.
Afgiften udgør 14 kr. 20 øre pr. kg af den
afgiftspligtige vægt. | | 1. I
§ 2, stk. 1, ændres »14 kr. 20
øre pr. kg « til: »17 kr. og 75 øre pr.
kg«. |
Stk. 2. -
- - | | |
| | |
§ 19.
Ved indførsel af varer fra steder uden for EU eller fra
visse områder, der ikke er omfattet af de
pågældende EU-landes afgiftsområde, betales en
råstofafgift, der udgør: | | |
| | | |
1) Ubehandlede akajounøddekerner
(toldtariffens pos. 0801), ubehandlede mandelkerner (pos. 0802),
ubehandlede abrikos- og ferskenkerner (pos. 1212),
kakaobønner (pos. 1801) | 21 kr. 30 øre | | 2. I
§ 19, stk. 1, nr. 1, ændres »21 kr. 30
øre« til: »26 kr. og 65 øre«. |
| | | |
2) Behandlede akajounøddekerner
(pos. 0801, 1106 eller 2008), behandledemandelkerner (pos. 0802,
1106 eller 2008), behandlede abrikos- og ferskenkerner (pos. 1212
eller 2008) | 25 kr. 55 øre | | 3. I
§ 19, stk. 1, nr. 2, ændres »25 kr. 55
øre« til: »31 kr. og 90 øre«. |
3) Ubehandlede og behandlede
paranøddekerner (pos. 0801, 1106 eller 2008), ubehandlede og
behandlede valnøddekerner, pistachenøddekerner,
pekannøddekerner (pos. 0802, 1106 eller 2008), ubehandlede
hasselnøddekerner (pos. 0802), kakaoskaller, kakaoaffald
(pos. 1802), restprodukter fra udvinding af olier af
afgiftspligtige stenfrugt- og nøddekerner (herunder ikke
jordnødder) (pos. 2306), medmindre varen skønnes
uegnet til menneskeføde | 14 kr. 20 øre | | 4. I
§ 19, stk. 1, nr. 3, ændres »14 kr. 20
øre« til: »17 kr. og 75 øre«. |
| | | |
4) Behandlede hasselnøddekerner
(pos. 0802, 1106 eller 2008) | 17 kr. 05 øre | | 5. I
§ 19, stk. 1, nr. 4, ændres »17 kr. 05
øre« til: »21 kr. og 30 øre«. |
| | | |
5) Mandler i skal (pos. 0802) | 10 kr. 70 øre | | 6. I
§ 19, stk. 1, nr. 5, ændres »10 kr. 70
øre« til: »13 kr. og 40 øre«. |
| | | |
6) Hasselnødder i skal (pos. 0802
og 2008), jordnødder uden skal (pos. 1202) | 7 kr. 10 øre | | 7. I
§ 19, stk. 1, nr. 6, ændres »7 kr. 10
øre« til: »13 kr. og 40 øre«. |
| | | |
7) Behandlede jordnødder (pos. 1202
eller 2008) | 8 kr. 50 øre | | 8. I
§ 19, stk. 1, nr. 7, ændres »8 kr. 50
øre« til: »10 kr. og 60 øre«. |
| | | |
8) Ubehandlede og behandlede
kokosnøddekerner (pos. 0801, 1106 eller 2008),
jordnødder i skal (pos. 1202) | 4 kr. 25 øre | | 9. I
§ 19, stk. 1, nr. 8, ændres »4 kr. 25
øre« til: »5 kr. og 30 øre«. |
| | |
§ 22.
- - - | | |
Stk. 2-3.
- - - | | |
Stk. 4.
Afgiften svares efter følgende satser på grundlag af
vægten af de afgiftspligtige bestanddele: | | |
| | | |
1) Kokos 4 kr. 25 øre pr. kg. | | | 10. I
§ 22, stk. 4, nr. 1, ændres »4 kr. 25
øre pr. kg.« til: »5 kr. og 30 øre pr.
kg«. |
| | | |
2) Behandlede jordnødder 8 kr. 50
øre pr. kg. | | | 11. I
§ 22, stk. 4, nr. 2, ændres »8 kr. 50
øre pr. kg.« til: »10 kr. og 60 øre pr.
kg«. |
| | | |
3) Andre afgiftspligtige bestanddele 14
kr. 20 øre pr. kg. | | | 12. I
§ 22, stk. 4, nr. 3, ændres »14 kr. 20
øre pr. kg.« til: »17 kr. og 75 øre pr.
kg«. |
Stk. 5-8.
- - - | | |
| | § 2 |
| | I lov om afgift af konsum-is, jf.
lovbekendtgørelse nr. 888 af 17. august 2006, som
ændret ved § 3 i lov nr. 523 af 17. juni 2008 og
§ 81 i lov nr. 1336 af 19. december 2008, foretages
følgende ændring: |
| | |
§ 1.
Af her i landet i erhvervsmæssigt øjemed fremstillet
konsum-is svares en afgift til statskassen på 3 kr. 40
øre pr. liter. Af her i landet fremstillet konsum-is-miks,
der er beregnet til erhvervsmæssig fremstilling af konsum-is
i softicemaskiner og lignende apparater, svares en afgift på
3 kr. 40 øre pr. l konsum-is, der kan fremstilles af de
pågældende varer. | | 1. I
§ 1, stk. 1, ændres to steder »3 kr. og
40 øre« til: »4 kr. og 25
øre«. |
Stk. 2-6.
- - - | | |
| | § 3 |
| | I lov om afgift af mineralvand m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 109 af 22. januar 2007, som
ændret ved § 86 i lov nr. 1336 af 19. december 2008
og § 21 i lov nr. 1344 af 19. december 2008, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 2.
Af de i § 1, stk. 1, nr. 1-3, nævnte varer
udgør afgiften 91 øre pr. l. Af de i § 1,
stk. 1, nr. 4, nævnte varer udgør afgiften 91
øre pr. l læskedrik, der kan fremstilles af de
pågældende varer, beregnet på grundlag af de
oplysninger, der er angivet på pakningen, jf.
§ 5. | | 1.§ 2,
stk. 1, ophæves, og i stedet indsættes: |
| | »For varer omfattet af
§ 1, stk. 1, nr. 1-4, udgør afgiften: |
| | 1) 108 øre pr. liter af varer, hvis
indhold af tilsat sukker overstiger 0,5 g sukker pr. 100 ml. |
| | 2) 57 øre pr. liter af varer, hvis
indhold af tilsat sukker udgør højst 0,5 g sukker pr.
100 ml. |
Stk. 2. For kulsyreholdigt
mineralvand, der udleveres på flaske, ydes der for hvert
finansår hver enkelt mineralvandsfabrik en afgiftslettelse
på 9 øre pr. liter, såfremt den samlede
udlevering af mineralvand i det foregående finansår
ikke overstiger 6 mill. liter. For de øvrige
mineralvandsfabrikker formindskes afgiftslettelsen på 9
øre pr. liter for 6 mill. liter med en procentsats, hvis
størrelse fastsættes ved at dividere den del af den af
mineralvandsfabrikken i det foregående finansår
udleverede litermængde, som overstiger 6 mill., med
40.000. | | Stk. 2.For varer omfattet af
§ 1, stk. 1, nr. 4, beregnes afgiften pr. liter
læskedrik, der kan fremstilles af de pågældende
varer, beregnet på grundlag af de oplysninger, der er angivet
på pakningen, jf. § 5.« |
| | Stk. 2 og 3 bliver herefter
stk. 3 og 4. |
| | |
Stk. 3.
De i stk. 2 fastsatte lettelser i afgiften finder anvendelse
for mineralvandsfabrikker i De Europæiske Fællesskaber,
der den 1. januar 1984 fremstillede mineralvand. | | 2. I
§ 2, stk. 3, der bliver stk. 4, ændres
»stk. 2« til: »stk. 3«. |
| | |
| | § 4 |
| | I lov om tobaksafgifter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 635 af 21. august 1998, som
ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 1296 af 20. december
2000, § 1 i lov nr. 1063 af 17. december 2002,
§ 3 i lov nr. 962 af 2. december 2003, § 1 i
lov nr. 1392 af 20. december 2004, § 1 i lov nr. 424 af
6. juni 2005 og senest ved § 28 i lov nr. 1344 af 19.
december 2008, foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 1.
Der betales afgift af cigaretter og røgtobak her i landet
efter reglerne i denne lov og efter følgende satser: | | 1.§ 1,
stk. 1, affattes således: |
| | »Der betales fra den 1. januar 2014
afgift af cigaretter og røgtobak her i landet efter reglerne
i denne lov og efter følgende satser: |
A. For cigaretter: 63,66 øre pr.
stk. + 13,61 pct. af detailprisen, jf. § 28. | | 1) For cigaretter: 62,98 øre pr.
stk. + 21,5 pct. af detailprisen, jf. § 28, dog
minimum 91,65 øre pr. stk. |
B. For pladetobak, spunden og granuleret
tobak samt for anden røgtobak med en snitbredde på
mindst 1 mm 402,50 kr. pr. kg. | | 2) For pladetobak, spunden og granuleret
tobak samt for anden røgtobak med en snitbredde på
mindst 1 mm: 536,50 kr. pr. kg. |
C. For anden røgtobak end
nævnt i punkt B, hvis mere end 25 vægtprocent af
tobakspartiklerne har en snitbredde på mindre end 1 mm 452,50
kr. pr. kg. | | 3) For anden røgtobak end
nævnt i punkt 2, hvis mere end 25 vægtprocent af
tobakspartiklerne har en snitbredde på mindre end 1 mm:
586,50 kr. pr. kg.« |
| | |
| | § 5 |
| | I lov om afgift af øl, vin og
frugtvin m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 890 af 17. august
2006, som ændret ved § 97 i lov nr. 1336 af 19.
december 2008 og § 30 i lov nr. 1344 af 19. december
2008, foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. I
§ 11 indsættes efter stk. 3 som nyt
stk.: |
§ 11.
- - - | | »Stk. 4. Fritaget for afgift efter
denne lov er øl, der fremstilles af en privatperson og
forbruges af denne, af dennes familie eller gæster, forudsat
at der ikke finder noget salg sted.« |
| | Stk. 4 bliver herefter
stk. 5. |
| | |
§ 25.
Med bøde straffes den, der forsætligt eller groft
uagtsomt | | 2. I
§ 25, stk. 1, nr. 7, ændres
»§ 11, stk. 4« til:
»§ 11, stk. 5«. |
7) tilsidesætter vilkår, der
er fastsat efter § 11, stk. 4, eller § 14,
stk. 7. | | |
| | |
| | § 6 |
| | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2010, jf. dog
stk. 2. |
| | Stk. 2.
§ 5 træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. |
| | Stk. 3.
§§ 1-4 finder anvendelse på varer, som efter
lovens ikrafttræden udleveres til forbrug fra registrerede
virksomheder, angives til fortoldning eller importeres, jf. dog
stk. 4. |
| | Stk. 4.
For cigaretter og røgtobak, som fra d. 1. januar 2010 til og
med d. 31. december 2013 udleveres til forbrug fra registrerede
virksomheder, angives til fortoldning eller importeres, betales
afgift efter lov om tobaksafgifter og efter følgende
satser: |
| | 1) For cigaretter: 62,98 øre pr.
stk. + 20,8 pct. af detailprisen, jf. § 28 i lov om
tobaksafgifter, dog minimum 91,65 øre. pr. stk. |
| | 2) For pladetobak, spunden og granuleret
tobak samt for anden røgtobak med en snitbredde på
mindst 1 mm: 522,50 kr. pr. kg. |
| | 3) For anden røgtobak end
nævnt i punkt 2, hvis mere end 25 vægtprocent af
tobakspartiklerne har en snitbredde på mindre end 1 mm:
572,50 kr. pr. kg. |
Officielle noter