Skriftlig fremsættelse (22. april
2009)
Indenrigs- og
socialministeren (Karen Ellemann) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lovom ændring af lov om
almene boliger m.v., lov om leje af almene boliger, lov om
friplejeboliger, lov om ejerlejligheder og lov om
indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v. (selskabsskatteloven)
(Styring og finansiering af den almene boligsektor)
(Lovforslag nr. L 208).
Regeringen, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre har den
26. marts 2009 indgået aftale om den almene boligsektors
styring og finansiering. Lovforslaget implementerer aftalen og
indeholder følgende elementer:
- forslag til en ny
styringsmodel,
- forslag til
nedsat husleje,
- forøget
maksimumsbeløb,
- forslag vedr.
grundkapitalen,
- forslag som
opfølgning på regeringens energiaftale samt
- forslag til
afbureaukratisering og forenkling af regelsættet.
Den foreslåede styringsmodel baserer sig på en
model for mål- og aftalestyring. Omdrejningspunktet for
styringen foreslås at blive dialog og samarbejde mellem
kommunalbestyrelse og boligorganisation. Der skal skabes
større rum til lokalt tilpassede løsninger, fordi de
lokale boligmarkeder er yderst forskellige.
Huslejen i det almene nybyggeri sættes ned, idet
startniveauet for beboerbetalingen nedsættes fra 3,4 pct. af
den samlede anskaffelsessum til 2,8 pct. Det vil medføre, at
beboerbetalingen i det første år vil falde med knap 18
pct. og den samlede starthusleje dermed med 11-12 pct.
Reguleringen af maksimumsbeløbet er ikke fulgt med
udviklingen i bygge- og grundpriserne i de seneste år. Det
foreslås derfor at forhøje maksimumsbeløbet med
6 pct. i en række kommuner.
I energiaftalen fra februar 2008 er der aftalt
ambitiøse målsætninger for reduktionen af
energiforbruget. For at sikre plads til de nødvendige
investeringer foreslås det, at der indføres et
energitillæg til maksimumsbeløbet. Endvidere
foreslås, at der åbnes for kommende
totaløkonomisk rentable merinvesteringer i alment nybyggeri,
selvom det medfører en overskridelse af det gældende
maksimumsbeløb. Lejerne betaler uden støtte
overskridelsen over varmeregnskabet.
Den kommunale grundkapitals størrelse har
væsentlig betydning for omfanget af det almene nybyggeri. Det
foreslås derfor at nedsætte den kommunale grundkapital
fra 14 pct. til 7 pct. af anskaffelsessummen for alment nybyggeri,
som kommunerne meddeler tilsagn til i perioden fra den 1. juli 2009
til den 31. december 2010.
Den foreslåede styringsmodel med vægt på
dialog, samarbejde og aftaler fordrer, at regelsættet
generelt bliver tilpasset disse forhold. Der foreslås derfor
som det led i den samlede model, at der sker en afbureaukratisering
og forenkling af regelsættet på en lang række
områder.
Lovforslaget skønnes som følge af
energiforslagene at føre til offentlige merudgifter på
37,2 mio. kr. i 2009, 110,8 mio. kr. i 2010, 120,5 mio. kr. i 2011
og 122,8 mio. kr. i 2012.
Lovforslaget vil ikke have nævneværdige
administrative konsekvenser for det offentlige, for erhvervslivet
eller for borgerne.
Lovforslaget forventes at bidrage til en reduktion af
energiforbruget såvel i alment nybyggeri som i den
eksisterende almene boligmasse.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ændringer vedr. finansieringen foreslås at
træde i kraft den 1. juli 2009, mens ændringer vedr.
styringen foreslås at træde i kraft den 1. januar
2010.
Jeg henviser i øvrigt til bemærkninger, der
ledsager lovforslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.