Fremsat den 8. oktober 2008 af
klima- og energiminister Connie Hedegaard
Forslag
til
Lov om ændring af lov om elforsyning og lov
om naturgasforsyning
(Sikring af forbrugerhensyn i el- og
naturgasforsyningen)
§ 1
I lov om elforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1115 af 8. november 2006, som
ændret senest ved § 8 i lov nr. 528 af 17. juni 2008,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 5 indsættes før nr.
1, som nyt nummer:
»1) Andre
indtægter for netvirksomheder og regionale
transmissionsvirksomheder: Indtægter, som opnås
ved netvirksomheders eller regionale transmissionsvirksomheders
salg til andre af ydelser i tilknytning til den bevillingspligtige
aktivitet, og som ikke er omfattet af den bevillingspligtige
aktivitet, så længe de dermed forbundne omkostninger
bæres af den bevillingspligtige aktivitet som
nødvendige omkostninger. Andre indtægter skal desuden
opfylde definitionen for indtægter for netvirksomheder og
regionale transmissionsvirksomheder, jf. nr. 9.«
Nr. 1-7 bliver herefter nr. 2-8.
2. I
§ 5 indsættes efter nr. 7,
der bliver nr. 8, som nyt nummer:
»9) Indtægter for netvirksomheder og regionale
transmissionsvirksomheder: Alle de indtægter, som
netvirksomheden eller den regionale transmissionsvirksomhed
oppebærer ved den bevillingspligtige aktivitet, og som i
henhold til årsregnskabsloven kan indregnes i den
årsrapport, virksomheden er forpligtet til at aflægge
efter reglerne i årsregnskabsloven.«
Nr. 8 og 9 bliver herefter nr. 10 og 11.
3. § 6 a,
stk. 1, affattes
således:
Ȥ 6 a. Klima- og
energiministeren fastsætter regler med henblik på at
forpligte elhandelsvirksomheder, netvirksomheder og regionale
transmissionsvirksomheder til at sikre en række
grundlæggende forbrugerrettigheder i forbindelse med aftaler
mellem forbrugere og disse virksomheder.«
4. §
70 affattes således:
Ȥ 70. Priser for netvirksomhedernes
og de regionale transmissionsvirksomheders ydelser fastsættes
i overensstemmelse med de i stk. 2 nævnte
indtægtsrammer. Rammerne fastsættes med henblik
på dækning af de i § 69 nævnte omkostninger
ved en effektiv drift af virksomheden.
Stk. 2. Klima- og
energiministeren fastsætter regler om indtægtsrammer
for alle berørte virksomheder for et nærmere angivet
antal år. Som led i denne regulering sikres det, at
tarifferne i faste priser regnet som et gennemsnit ikke stiger i
forhold til tarifferne pr. 1. januar 2004, idet kapital, der
finansierer nødvendige nyinvesteringer, dog fortsat skal
kunne forrentes og afskrives. Indtægtsrammen vil blive
hævet med et beløb svarende til forrentning og
afskrivning af den kapital, der finansierer nyinvesteringen,
opgjort efter reglerne i årsregnskabsloven, eventuelt med
modregning af tilslutningsbidrag. Såfremt den
nødvendige nyinvestering erstatter et eksisterende
anlæg, vil der ved beregningen af indtægtsrammen ske
fradrag af eventuelt sparede driftsomkostninger, samt forrentning
og afskrivning af det skrottede anlæg. Ved beregningen af
forhøjelsen af indtægtsrammen vil der blive taget
hensyn til eventuel restafskrivning og kassationsværdi for
det skrottede anlæg. Over- og underdækning for perioden
fra den 1. januar 2000 til den 31. december 2003 påvirker
ikke det i 2. pkt. nævnte loft. Afvikling af denne
underdækning skal være afsluttet senest ved udgangen af
2010.
Stk. 3.
Nødvendige nyinvesteringer omfatter investeringer i nye
anlæg, der indgår som en integreret del af
virksomhedens net med tilhørende tekniske anlæg, der
tilfører det samlede anlæg nødvendig og
væsentligt øget kapacitet og ydeevne. Endvidere
omfatter nødvendige nyinvesteringer væsentlige
ændringer i den overordnede netstruktur, der er
nødvendige for at sikre forsyningssikkerheden,
kabellægning af luftledninger, der gennemføres af
hensyn til forsyningssikkerheden, samt kabellægning af
luftledninger, der er godkendt i henhold til § 21, stk. 1. Det
er en forudsætning for ændring af indtægtsrammen,
jf. stk. 2, at anlægget er idriftsat efter den 1. januar
2005, eller at netvirksomheden eller den regionale
transmissionsvirksomhed har erhvervet anlægget efter denne
dato.
Stk. 4. Forrentningen af
virksomhedens netaktiver må ikke overstige den lange
byggeobligationsrente plus 1 pct. point, opgjort ultimo i
regnskabsåret. For meget opkrævet forrentning betragtes
som en difference i forbrugernes favør og afvikles efter
regler fastsat i medfør af stk. 2. Differencer i
forbrugernes favør forrentes efter § 5, stk. 1, i lov
om renter ved forsinket betaling m.v.
Stk. 5. Ændrede
omkostninger til nettab på mere end 3 pct. i forhold til 2004
som følge af ændringer i elnetpriserne indgår i
beregningen af indtægtsrammerne.
Stk. 6. Anlæg
ændret af hensyn til tredjemand og betalt af denne
indgår ikke i virksomhedens indtægtsramme eller
afskrivningsgrundlag.
Stk. 7. Ved
pålæg fra myndigheder eller Energinet.dk, der
indebærer en væsentlig fremskyndelse af
vedligeholdelsesarbejder, udskiftninger eller tekniske tilpasninger
af eksisterende anlæg, kan Energitilsynet forhøje
virksomhedens indtægtsramme med et beløb, der
kompenserer for eventuelle afholdte meromkostninger ved
fremskyndelsen.
Stk. 8. Ved en
netvirksomheds eller regional transmissionsvirksomheds salg af
anlæg til Energinet.dk udgår anlægget af
virksomhedens indtægtsramme. Ved en netvirksomheds eller
regional transmissionsvirksomheds overtagelse af anlæg fra en
virksomhed, der ikke er underlagt indtægtsrammereguleringen,
kan Energitilsynet forhøje netvirksomhedens eller den
regionale transmissionsvirksomheds indtægtsramme efter
reglerne om nødvendige nyinvesteringer.
Stk. 9. Inden for de i
stk. 2 nævnte rammer fastsætter Energitilsynet
årligt en indtægtsramme for hver af de berørte
virksomheder under hensyntagen til den enkelte virksomheds
effektiviseringspotentiale. Såfremt en netvirksomhed eller
regional transmissionsvirksomhed ikke overholder fristen for
indsendelse af de nødvendige oplysninger eller afgiver
mangelfulde eller fejlagtige oplysninger til brug for
Energitilsynets fastlæggelse af indtægtsrammen og
opgørelse af effektiviteten, kan Energitilsynet
foreløbigt fastsætte indtægtsrammen og
effektiviteten. Energitilsynet kan, for virksomhedens regning,
anvende uafhængig ekstern bistand til løsning af denne
opgave. Den foreløbige værdifastsættelse
bortfalder, når de nødvendige oplysninger er fremsendt
og dokumenteret. En eventuel efterfølgende justering af
indtægtsrammen som følge af de indsendte oplysninger
vil ske for det næstfølgende regnskabsår.
Stk. 10. Klima- og
energiministeren kan fastsætte regler om, at der ved
opgørelsen af effektiviseringspotentialet skal tages hensyn
til kvaliteten af den transport af elektricitet med
tilhørende ydelser, som virksomheden skal gennemføre
som bevillingshaver, jf. § 20, stk. 1.
Stk. 11. Netvirksomheder
og regionale transmissionsvirksomheder skal opbevare
regnskabsmaterialet for regnskabsåret 2004.
Stk. 12. Energitilsynet
kan give dispensation fra de af tilsynet fastsatte rammer,
såfremt det er nødvendigt for, at virksomheden kan
gennemføre forpligtelser, som er pålagt i bevillingen,
i loven eller bestemmelser fastsat i medfør af loven.
Dispensationen kan gives som en varig forhøjelse af
indtægtsrammen for en virksomhed, der kan dokumentere, at den
aktuelt ikke inden for indtægtsrammen kan dække sine
omkostninger og afskrivninger ved en effektiv drift, fordi dens
indtægtsramme er lav som følge af særligt lave
indtægter i 2004. Dispensationen kan endvidere gives som
en midlertidig forhøjelse af indtægtsrammen for en
virksomhed, der aktuelt ikke kan varetage sine forpligtelser som
følge af pludseligt opståede hændelser, idet der
ved beregning af forhøjelsen tages hensyn til mulig
lånefinansiering.
Stk. 13. Kommuner
må ikke yde tilskud til kommunal netvirksomhed, som efter
bestemmelsen i § 4, stk. 1, ikke drives i selskaber med
begrænset ansvar.«
§ 2
I lov om naturgasforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1116 af 8. november 2006, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 503 af 17. juni 2008,
foretages følgende ændringer:
1. § 7 a,
stk. 1 , affattes således:
»Klima- og
energiministeren fastsætter regler med henblik på at
forpligte naturgasleverandører og distributionsselskaber til
at sikre en række grundlæggende forbrugerrettigheder i
forbindelse med aftaler mellem forbrugere og disse
virksomheder.«
2. I
§ 37, stk. 1 , indsættes
efter 2. pkt.:
»Priserne for ydelser
fra en kollektiv gasforsyningsvirksomhed må ikke stige som
følge af det vederlag, der erlægges ved overdragelse
af virksomheder.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Lovens § 1
har virkning fra den 8. oktober 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse:
1. | Indledende bemærkninger |
2. | Baggrund |
3. | Lovforslagets indhold |
3.1 | Definitioner |
3.2 | Varsling |
3.3 | Ændring af indtægtsrammer for
netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder |
3.4 | Foreløbig fastsættelse af
værdier |
3.5 | Dispensation for nødlidende
virksomheder |
3.6 | Forbud mod prisstigninger som følge
af vederlag ved overdragelse af virksomheder |
3.7 | Ikrafttrædelse |
4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for staten, regioner og kommuner |
5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet |
6. | Miljømæssige
konsekvenser |
7. | Administrative konsekvenser for
borgerne |
8. | Forholdet til EU-retten |
9. | Hørte myndigheder og organisationer
mv. |
10. | Sammenfattende skema |
1. Indledende bemærkninger
Lovforslaget vedrører bestemmelser i el- og
naturgasforsyningslovene, som sikrer forbrugerhensyn i forhold til
henholdsvis netselskaber og regionale transmissionsselskaber samt
naturgasdistributionsselskaber. Disse selskaber er naturlige
monopoler, hvorfor forsyningslovene indeholder en regulering, der
skal sikre forbrugerne rimelige priser og vilkår.
Der ændres ikke ved de grundlæggende principper i
den gældende regulering. Der er imidlertid behov for en
præcisering af prisbestemmelserne i elforsyningsloven, idet
der på det seneste er opstået tvivl om fortolkningen af
reglerne vedrørende indregning af nyinvesteringer i
netselskabernes og de regionale transmissionsselskabers
indtægtsrammer.
Hertil kommer bl.a. nogle mindre ændringer i el- og
naturgasforsyningslovene, der sikrer forbrugerne mod uvarslede
prisstigninger.
2. Baggrund
Baggrunden for elforsyningslovens prisbestemmelser er dels
hensynet til, at netvirksomheder og regionale
transmissionsvirksomheder skal kunne få dækket deres
omkostninger ved en effektiv drift, dels at forbrugerne skal sikres
mod stigninger i elprisen som følge af aftalen mellem
økonomi- og erhvervsministeren og Elfor (nu Dansk Energi -
Net) af 29. marts 2004 om kapitalforhold i elsektoren og sikring af
uafhængighed i den overordnede infrastruktur på
elområdet (herefter Elfor-aftalen). Aftalen blev
indgået i forlængelse af aftalen af samme dato mellem
regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti) og
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det
Radikale Venstre og Kristendemokraterne om fremtidssikring af
energiinfrastrukturen.
Elfor-aftalen afsluttede den såkaldte kapitalsag om
opgørelse af virksomhedernes fri og bundne kapital efter
elreformen, der trådte i kraft den 1. januar 2000, idet den
tidligere bundne kapital blev givet fri. Omfanget af den bundne
kapital kan kun vanskeligt opgøres entydigt, men er
skønnet til et tocifret milliardbeløb. Aftalen
indebar, at det overordnede transmissionsnet (400 kV-nettet) skulle
overgå vederlagsfrit til staten, og at der skulle
indføres en ny prisregulering af virksomhederne, som skulle
sikre, at »tarifferne i faste priser regnet som et gennemsnit
ikke stiger.«
Det er yderligere præciseret i Elfor-aftalen, at
- »de
indtægter, som selskaberne samlet kan få under den nye
regulering, ikke [må] overstige de indtægter, som
selskaberne oppebærer på grundlag af tariffen pr. 1.
januar 2004 tillagt en inflationsregulering.«
- » På
den baggrund opnår kapitalen i en overgangsperiode en lavere
forrentning, indtil det tidspunkt, hvor løbende
effektiviseringer og prisudviklingen giver grundlag for en
forrentning svarende til renten på langsigtede danske
obligationer plus 1 %.«
- »Kapital,
der finansierer nyinvesteringer f.eks. til kabellægning under
hensyn til forsyningssikkerheden eller i forbindelse med
aktivitetsudvidelser, skal fortsat kunne forrentes og
afskrives.«
Forbrugerhensynet er understreget i den politiske aftale,
hvoraf det fremgår:
-
»Indtægtsrammerne vil således ikke blive
forhøjet som følge af ændringen af
kapitalbegreberne, og priserne vil ikke forhøjes med
forrentning af bunden kapital. Hermed tilgodeses forbrugerne
fortsat.«
Aftalerne af 29. marts 2004 indebar med sin fastlåsning
af priserne på niveauet for 2004, at de berørte
virksomheder blev stillet forskelligt, afhængigt af deres
prispolitik i 2004. Derfor fik alle netvirksomheder og regionale
transmissionsvirksomheder mulighed for at vælge, om de ville
forblive på den gamle regulering med omkostningsbestemte
indtægtsrammer, eller om de ville overgå til den nye
regulering med det indbyggede pris- og forrentningsloft, men
også med frigivelse af den bundne kapital. Alle
virksomhederne valgte at overgå til den nye regulering.
Aftalerne af 29. marts 2004 aftalerne blev på et
overordnet plan udmøntet i elforsyningslovens § 70,
idet det var forudsat, at ministeren skulle fastsætte regler
om indtægtsrammer for de berørte virksomheder.
Bestemmelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1520 af
23. december 2004 og den tilhørende vejledning af 1. februar
2005, der sigter på at fastholde principperne i Elfor-aftalen
om, at virksomhederne kan opnå en forøget forrentning
gennem effektivisering og pristalsreguleringen. Selskaberne skulle
ikke opnå forrentning af den tidligere bundne kapital gennem
forhøjelser af deres indtægtsrammer, bortset fra at
nødvendige nyinvesteringer fortsat skulle kunne forrentes og
afskrives. Vejledningen blev revideret og udbygget i november
2006.
Der er efterfølgende opstået tvivl om
fortolkningen af bekendtgørelsen. Senest har
Energiklagenævnet i to tilfælde i marts 2008 hjemvist
sager til Energitilsynet til fornyet behandling. Den ene sag
handler om definitionen af »nødvendige
nyinvesteringer«. Sagen drejer sig om omgalvanisering af
master, udskiftning af isolatorophæng og jordtråde samt
renovering af fundamenter. Her konkluderer klagenævnet, at
det: »samlet set ikke [kan] antages, at begrebet
»nødvendige nyinvesteringer« alene omfatter
investeringer, der sikrer nødvendig ny kapacitet, samt
væsentlige omlægninger af den overordnede struktur, som
er nødvendige for at sikre forsyningssikkerheden.«
Energiklagenævnet anfører endvidere: »at
Energistyrelsens vejledning af 28. november 2006 om
indtægtsrammebekendtgørelsen ikke kan tillægges
nogen fra elforsyningsloven eller
indtægtsrammebekendtgørelsen afvigende betydning for
vurderingen af, i hvilke tilfælde der kan ske
forhøjelser af selskabernes
rådighedsbeløb.« Den anden sag handler om,
hvorvidt investeringer, der er idriftsat, inden den nye
indtægtsrammeregulering trådt i kraft den 1. januar
2005, skal kunne begrunde en forhøjelse af
indtægtsrammerne. Energiklagenævnet anfører:
»Ifølge indtægtsrammebekendtgørelsens
§ 13, stk. 2, 3. pkt., kan afskrivning og forrentning af
nødvendige nyinvesteringer indregnes i
rådighedsbeløbet fra idriftsættelsestidspunktet
af aktivet. […]. Bestemmelsen er i sin ordlyd ikke
begrænset til nødvendige nyinvesteringer, der er
idriftsat efter den 1. januar 2005. Bestemmelsen fastsætter
alene, fra hvilket tidspunkt indregning i
rådighedsbeløbet tidligst kan ske
(idriftsættelsestidspunktet). Ifølge bestemmelsens
ordlyd er der ikke noget til hinder for, at indregning kan ske
på et senere tidspunkt end
idriftsættelsestidspunktet.«
Begge eksempler illustrerer selskabernes ønske om at
forbedre deres forrentning gennem forhøjelse af
indtægtsrammerne, dels ved at udvide begrebet
»nødvendige nyinvesteringer« til også at
omfatte større vedligeholdelsesarbejder, der indebærer
en vis levetidsforlængelse, dels ved at inddrage forrentning
og afskrivning af ældre anlæg. Idet afgørelserne
har givet anledning til tvivl om regelgrundlaget, har
Energistyrelsen vurderet, at der er behov for, at de gældende
principper fra bekendtgørelsen og vejledningen kommer til at
fremgå af selve loven og dens bemærkninger,
således at der ikke opstår fornyet tvivl om, at
hovedprincippet i reguleringen er at sikre fastholdelse af priserne
på niveauet for 2004, regnet i faste priser, jf.
lovforslagets § 1, nr. 4.
Hertil kommer et behov for præcisering i loven af,
hvorledes beregningen af forhøjelser af
indtægtsrammerne skal ske i forbindelse med nødvendige
nyinvesteringer. Som bekendtgørelsen er udformet, får
virksomhederne dækket forrentning og afskrivning af de nye
anlæg, som de skal ifølge Elfor-aftalen, samtidig med
at deres indtægtsrammer dækker forrentning og
afskrivning af eventuelt skrottede anlæg. Der sker
således ikke fradrag i indtægterne for eventuelt
sparede driftsomkostninger samt forrentning og afskrivning af de
skrottede anlæg. Med den nye infrastrukturrapport om de
kommende års kabellægning vil dette betyde, at
forbrugerpriserne kommer til at stige markant. Alene for det
regionale net forventes en kabellægning på op mod 11
mia. kr., som skal forrentes og afskrives. Der er behov for en
præcisering af loven, således at forbrugerhensynet i
Elfor-aftalen fastholdes, samtidig med at incitamentet til
nødvendige nyinvesteringer bevares. Det har aldrig
været formålet med bestemmelsen om forrentning og
afskrivning, at nyinvesteringer skulle være en
løftestang for at øge virksomhedernes forrentning.
Derfor er der behov for en klar bestemmelse herom i loven.
Samlet set er der således behov for, at Elfor-aftalens
formål og indhold præciseres i selve loven, herunder
gennem klarere definitioner og afgrænsninger samt
klargørelse af visse regnskabstekniske forhold, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1, 2 og 4.
Endvidere er der behov for en præcisering af
forbrugerhensynet ved prisstigninger, således at disse
varsles i god tid. Sådanne regler gælder allerede for
elhandelsvirksomheder, men mangler for netvirksomheder og regionale
transmissionsvirksomheder, jf. lovforslagets § 1, nr. 3.
Endelig rummer lovforslaget i § 2, to ændringer af
naturgasforsyningsloven. Dels indføjes en varslingsregel,
som er parallel med ovennævnte. Dels skabes der parallelitet
med elforsyningsloven og varmeforsyningsloven vedrørende
forbuddet mod at lade forbrugerne betale for vederlag ved
overdragelse af anlæg.
Det foreslås, at dele af forslaget skal have virkning
fra datoen for lovforslagets fremsættelse. Begrundelsen er,
at den uklarhed, der har været om forståelsen af de
gældende regler om netvirksomhedernes og de regionale
transmissionsvirksomheders indtægtsrammer, ønskes
afhjulpet så hurtigt som muligt. Det skal i den forbindelse
understreges, at lovforslaget primært indeholder nogle
præciseringer, som hidtil har fremgået af en
bekendtgørelse og en vejledning. Hertil kommer regler
vedrørende indregning af fremtidige investeringer med
henblik på at sikre forbrugerhensynet i 29. marts 2004
aftalerne. Et senere virkningstidspunkt vil kunne medføre
betragtelige merudgifter for elforbrugerne, såfremt
netvirksomhederne og de regionale transmissionsvirksomheder
vælger at benytte den utilsigtede uklarhed i de
gældende regler med det formål at opnå en
forhøjelse af deres indtægtsrammer og dermed af
tarifferne.
3. Lovforslagets indhold
Lovforslaget vedrører prisreguleringen for de naturlige
monopoler omfattet af elforsyningsloven og naturgasforsyningsloven,
dvs. netvirksomhederne og de regionale transmissionsvirksomheder
samt naturgasdistributionsselskaberne.
På elsiden ændres ikke ved de grundlæggende
principper for indtægtsrammereguleringen. For netvirksomheder
består indtægtsrammerne af en reguleringspris pr.
transporteret mængde kWh multipliceret med den transporterede
mængde strøm. Denne regulering er robust og tager
højde for selskabernes aktivitetsændringer. For de
regionale transmissionsselskaber, der stiller deres net til
rådighed for systemansvaret, er indtægtsrammen identisk
med selskabets årlige rådighedsbeløb, idet det
her ikke giver mening at måle den transporterede mængde
strøm. Regionale transmissionsselskaber, der sælger
til aftagere, har tillige en indtægtsramme, beregnet på
samme måde som for netvirksomhederne.
Lovforslaget fokuserer på præciseringer af
reguleringens indhold, således at
forbrugerbeskyttelseshensynet i 29. marts 2004 aftalerne sikres.
Disse områder har hidtil været beskrevet i
bekendtgørelse nr. 1520 af 23. december 2004 og den
tilhørende vejledning. Retningslinjerne herfra
indføjes i selve loven.
På naturgassiden foretages to mindre ændringer
vedrørende forbrugerbeskyttelse.
3.1 Definitioner
To væsentlige begreber i indtægtsrammereguleringen
er »indtægter« og »andre
indtægter« for netvirksomheder og regionale
transmissionsvirksomheder. Der har vist sig usikkerhed om, hvorvidt
begrebet indtægter skulle følge
årsregnskabslovens definition. Med lovforslaget
præciseres det nu, at definitionen følger
årsregnskabsloven. Tilsvarende har der været usikkerhed
om forståelsen af begrebet »andre
indtægter«, der følger af den bevillingspligtige
aktivitet. Dette begreb har været defineret i
bekendtgørelsen og vejledningen. For at eliminere enhver
tvivl kommer definitionen hermed ind i loven, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1 og 2.
3.2 Varsling
Klima- og energiministeren kan fastsætte regler med
henblik på at forpligte elhandelsvirksomheder til at sikre en
række grundlæggende forbrugerrettigheder i forbindelse
med aftaler om levering af elektricitet. Med lovforslaget udvides
bestemmelsen til også at omfatte aftaler mellem forbrugere og
netvirksomheder eller regionale transmissionsvirksomheder. Herved
sikres det, at forbrugeren også varsles i de tilfælde,
hvor en netvirksomhed eller regional transmissionsvirksomhed
foretager pris- og vilkårsændringer samt
gebyrforhøjelser. En tilsvarende udvidelse foretages i lov
om naturgasforsyning, jf. lovforslagets § 1, nr. 3 og §
2, nr. 1.
3.3 Ændring af
indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale
transmissionsvirksomheder
Som udgangspunkt skal netvirksomhedernes og de regionale
transmissionsvirksomheders indtægter fastholdes på
niveauet for 2004, regnet i faste priser. I medfør af
aftalerne af 29. marts 2004 skal nødvendige nyinvesteringer
dog fortsat kunne forrentes og afskrives. Der indsættes en
bestemmelse i loven, som definerer, hvorledes forhøjelsen af
indtægtsrammen beregnes, således at der sikres rum til
forrentning og afskrivning for nyinvesteringer. Bestemmelsen
fastslår, at i de tilfælde, hvor investeringen
erstatter et eksisterende anlæg, som skrottes, sker
forhøjelsen af indtægtsrammen efter et nettoprincip.
Indtægtsrammen forøges med et beløb, der sikrer
merafskrivningen og differencen mellem virksomhedens senest
opgjorte forrentningsprocent og den lange byggeobligationsrente
plus 1 pct. point for nyinvesteringen.
Der indsættes regler om behandling af nettab,
anlæg udført i regning for tredjemand og afvikling af
historisk underdækning.
Der indsættes en definition af de nødvendige
nyinvesteringer, der afgrænser de vedligeholdelsesopgaver og
anlægsændringer, som selskaberne skal varetage inden
for de gældende indtægtsrammer, og de
anlægsændringer, der kan give anledning til
forhøjelse af indtægtsrammerne. Endvidere
indsættes en beskrivelse af, hvorledes indtægtsrammerne
kan ændres som følge af pålæg fra
myndigheder eller Energinet.dk om fremskyndelse af
vedligeholdelsesarbejder eller tekniske tilpasninger af
anlæggene.
Endelig defineres det, hvorledes indtægtsrammerne
behandles ved køb af anlæg fra eller salg af
anlæg til virksomheder, der ikke er omfattet af
indtægtsrammereguleringen. Dette er især relevant for
de regionale transmissionsselskabers salg af 132/150 kV nettet til
Energinet.dk.
De nævnte ændringer fremgår af lovforslagets
§ 1, nr. 4.
3.4 Foreløbig
fastsættelse af værdier
Energitilsynet får en hjemmel til at foretage en
foreløbig fastsættelse af værdier til brug for
udmeldingen af indtægtsrammer eller benchmarkingen af
virksomhedernes effektivitet, for virksomheder, der enten ikke
overholder fristen for indsendelse af oplysninger eller indsender
mangelfulde eller fejlbehæftede oplysninger. Energitilsynet
får endvidere hjemmel til at bruge ekstern bistand til
løsning af opgaven, for virksomhedens regning. Den
foreløbige fastsættelse bortfalder, når
virksomheden har indsendt og dokumenteret de manglende oplysninger,
jf. lovforslagets § 1, nr. 4.
3.5 Dispensation for
nødlidende virksomheder
Reglerne præciserer Energitilsynets mulighed for at give
dispensation fra indtægtsrammerne til virksomheder, der
aktuelt ikke kan gennemføre aktiviteter, de er pålagt
i deres bevilling, i loven eller bestemmelser fastsat i
medfør af loven. Det fremgår, at Energitilsynets
dispensation kan omfatte en varig forhøjelse af
indtægtsrammen for en virksomhed, der trods en effektiv
drift, jf. Energitilsynets benchmarking, ikke kan dække sine
omkostninger og afskrivninger, fordi virksomheden havde
særligt lave indtægter i 2004 og dermed en lav
indtægtsramme. Energitilsynet kan endvidere gennem
dispensation tillade en midlertidig forhøjelse af
indtægtsrammen til en virksomhed, der aktuelt ikke kan
varetage sine forpligtelser som følge af pludseligt
opståede hændelser, idet der ved beregningen af
forhøjelsen tages hensyn til mulig lånefinansiering.
Reglerne indebærer, at Energitilsynet ikke gennem
dispensation vil kunne forhøje indtægtsrammen for en
virksomhed med henblik på at øge virksomhedens
forrentning. Denne præcisering har hidtil fremgået af
bekendtgørelsen og vejledningen, men indsættes nu i
loven, jf. lovforslagets § 1, nr. 4.
3.6 Forbud mod prisstigninger som
følge af vederlag ved overdragelse af virksomheder
Der indsættes en bestemmelse i naturgasforsyningsloven,
som er parallel med tilsvarende bestemmelser i elforsyningsloven og
varmeforsyningsloven om, at priserne for ydelser fra en
forsyningsvirksomhed ikke må stige som følge af
vederlag, der erlægges ved overdragelse af virksomheder, jf.
lovforslagets § 2, nr. 2.
3.7 Ikrafttrædelse
Lovforslaget træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. Dog foreslås det, at
§ 1 om ændringer i elforsyningsloven får virkning
fra datoen for fremsættelsen.
Der er opstået tvivl om fortolkningen af de
gældende regler. Senest har Energiklagenævnet i to
tilfælde i marts 2008 hjemvist sager om nødvendige
nyinvesteringer til fornyet behandling i Energitilsynet, bl.a. med
henvisning til uklarhed i regelgrundlaget.
Nærværende lovforslag sigter på at
præcisere regelgrundlaget, således at forbrugerhensynet
i aftalerne af 29. marts 2004 sikres. Derfor er det
afgørende, at den uklarhed, der har været om
forståelsen af indtægtsrammereguleringen, bliver
afhjulpet så hurtigt som muligt. Et senere virkningstidspunkt
vil kunne medføre betragtelige merudgifter for
elforbrugerne, såfremt netvirksomhederne og de regionale
transmissionsvirksomheder vælger at benytte det hul eller den
uklarhed i de gældende regler, som Energiklagenævnet
har påpeget, med det formål at opnå en
forhøjelse af deres indtægtsrammer og dermed en
forhøjelse af tarifferne. Skæringsdatoen er sat til
fremsættelsesdagen for lovforslaget for at undgå
spekulation i, at ansøgninger om forhøjelse af
indtægtsrammerne indgives, inden loven i øvrigt
træder i kraft.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for staten, regioner og kommuner
Lovforslaget indebærer ikke økonomiske og
administrative konsekvenser for staten, regioner og kommuner.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget indebærer en begrænsning i de
fremtidige stigninger i net- og transmissionstarifferne. Udover
denne positive effekt indebærer lovforslaget ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i
høring til:
A/S Dansk Shell, Advokatrådet - Advokatsamfundet,
Altinex Oil Denmark A/S, Affald Danmark, Ankenævnet på
Energiområdet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for Decentral
Kraftvarme, CO-industri, DANAK (Den Danske Akkrediterings- og
Metrologifond), Danish Offshore Industry, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Vindmølleforening, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk
Byggeri, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk
Erhvervsgartnerforening, Dansk Fjernvarme, Dansk Gartneri, Dansk
Gasteknisk Center (DGC), Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk
Standard, Danske Regioner, Datatilsynet, DONG Energy A/S, Dong
E&P, Elsparefonden, Energiklagenævnet, Energitilsynet,
Forbrugerrådet, Foreningen Danske Kraftvarmeværker,
Foreningen af Registrerede Revisorer (FRR), Foreningen af
Rådgivende Ingeniører (FRI), Foreningen for
Slutbrugere af Energi, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen af Varmepumpefabrikanter i Danmark, Forskningscenter
Risø, Frie Elforbrugere, Fællessekretariatet for
Hovedstadsregionens Naturgas I/S og Naturgas Midt-Nord I/S,
Greenpeace, GTS (Godkendt Teknologisk Service), Hess ApS,
Håndværksrådet, Indukraft Sekretariatet c/o Dansk
Industri, Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), IT-Branchen,
ITEK, KTO - Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, KL
(Kommunernes Landsforening), Landbrugsraadet, Landsorganisationen i
Danmark (LO), Mærsk Olie og Gas AS, Naturgas Fyn, NSOC-D
(North Sea Operators Committee - Denmark), Oliebranchens
Fællesrepræsentation, Organisationen for Vedvarende
Energi, RenoSam, SDE - Sammensluttede Danske Energiforbrugere,
Samvirkende Energi- og Miljøkontorer, Statoil A/S,
Telekommunikationsindustrien, Vattenfall A/S,
Vindmølleindustrien og WWF Verdensnaturfonden.
Bemærkninger til lovforslaget skal være
Energistyrelsen i hænde senest den 29. oktober 2008.
Høringssvarene vil blive fremsendt til Folketinget
ledsaget af de kommentarer, som høringssvarene måtte
give anledning til. Bemærkninger vil indgå i den
efterfølgende folketingsbehandling.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og
regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Begrænsning i de fremtidige
stigninger i net- og transmissionstarifferne. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Andre indtægter for netvirksomheder
og regionale transmissionsvirksomheder indgår i
fastsættelsen af virksomhedernes indtægtsrammer under
nærmere betingelser, som nævnt nedenfor. Andre
indtægter, som opnås ved driften af den
bevillingspligtige aktivitet, omfatter netvirksomhedens eller den
regionale transmissionsvirksomheds indtægter fra salg til
andre af ydelser, som fremkommer i tilknytning til deres
bevillingspligtige aktivitet, og hvor omkostningerne er
nødvendige for gennemførelsen af den
bevillingspligtige aktivitet. Der vil typisk være tale om
ydelser, som skabes samtidig med udførelsen af den
bevillingspligtige aktivitet, og som giver mulighed for
udnyttelse af en økonomisk fordelagtig
synergieffekt, f.eks. ved udnyttelse af ledig kapacitet i
anlæggene.
Andre indtægter, som i 2004 blev opnået ved
driften af den bevillingspligtige aktivitet, indgår som en
del af de indtægter i 2004, som udgør grundlaget for
fastsættelsen af indtægtsrammen. Såfremt der
efterfølgende sker ændringer i disse andre
indtægter, berører det ikke indtægtsrammen.
Det er dog en forudsætning, at de omkostninger, der er
forbundet med erhvervelsen af disse andre indtægter, fortsat
bæres af netvirksomhedens eller den regionale
transmissionsvirksomheds bevillingspligtige aktivitet som
nødvendige omkostninger. I modsat fald reduceres
indtægtsrammen med et beløb svarende til disse andre
indtægter. Dette kan eksempelvis være situationen, hvis
en virksomhed har frasolgt sine aktiviteter.
Salget af de ydelser, som ligger til grund for »andre
indtægter, som opnås ved driften af den
bevillingspligtige aktivitet«, er omfattet af
elforsyningslovens § 46. Det fremgår heraf, at aftaler,
som kollektive elforsyningsvirksomheder indgår med andre
virksomheder, skal indgås på markedsbestemte
vilkår, og at aftalerne skal foreligge i skriftlig form
på aftaletidspunktet. Dette gælder også aftaler
med koncernforbundne virksomheder. Energitilsynet kan kræve
dokumentation for, hvordan priser og vilkår for
væsentlige aftaler er fastsat.
Indtægter fra aktiviteter, der ikke udføres som
led i netvirksomhedernes og de regionale transmissionsvirksomheders
bevillingspligtige aktivitet, herunder indtægter fra
tilknyttet virksomhed, indgår ikke i
indtægtsrammereguleringen. Dog gælder det, at i de
tilfælde, hvor aktiviteter, som ligger uden for bevillingen,
modtager ydelser fra den bevillingspligtige aktivitet, skal
sådanne ydelser prissættes efter
elforsyningslovens § 46, og indtægten herfra
skal indgå under »andre indtægter«.
Andre indtægter skal opfylde kriterierne for
indtægter, som virksomhederne efter årsregnskabslovens
regler vil kunne indregne i deres årsrapport.
Til nr. 2
Indtægter for netvirksomheder og
regionale transmissionsvirksomheder omfatter alene
sådanne indtægter, somvirksomhederne efter
årsregnskabslovens regler vil kunne indregne i deres
årsrapport.
Til nr. 3
Begrebet elleverandørererstattes med begrebet
elhandelsvirksomheder, der er lovens definition af virksomheder,
der sælger elektricitet, jf. elforsyningslovens § 5.
Endvidere udvides bestemmelsen til også at omfatte aftaler
mellem forbrugere og netvirksomheder eller regionale
transmissionsvirksomheder. Bemyndigelsen vil blive brugt til at
fastsætte regler om, at forbrugeren også skal varsles i
de tilfælde, hvor en netvirksomhed eller regional
transmissionsvirksomhed foretager pris- og
vilkårsændringer samt gebyrforhøjelser.
Til nr. 4
Til § 70, stk.1
Der er ingen indholdsmæssige ændringer i forhold
til den nuværende bestemmelse. Dog er begrebet
»transmissionsvirksomheder« erstattet af
»regionale transmissionsvirksomheder«. Hermed
præciseres det, at bestemmelsen ikke gælder for den
transmissionsvirksomhed, der varetages af Energinet.dk., jf. §
70 a.
Til § 70, stk. 2
En netvirksomheds eller regional transmissionsvirksomheds
indtægtsramme og de derunder afholdte omkostninger
opgøres i overensstemmelse med de principper, der var
gældende i reguleringsåret 2004. Såfremt
virksomheden efterfølgende foretager ændringer i
regnskabsmæssige skøn eller regnskabspraksis, skal der
foretages tilsvarende ændringer for reguleringsåret
2004, der er sammenligningsåret.
Efter Elfor-aftalen skal kapital, der finansierer visse
nyinvesteringer, kunne forrentes og afskrives. Arten af disse
investeringer er defineret i stk. 3. Indtægtsrammen
forhøjes med et beløb, der sikrer, at virksomheden
opnår den lange byggeobligationsrente plus 1 pct. point samt
lineære afskrivninger over anlæggets levetid, under
hensyn til anlæggets forventede omkostninger og
indtægter. Anlæggets værdi fastsættes i
beregningen til kostprisen, henholdsvis anlæggets
regnskabsmæssige værdi, såfremt anlægget
overtages på et senere tidspunkt end idriftsættelsen.
Rentesatsen er den på idriftsættelsestidspunktet,
henholdsvis overtagelsestidspunktet, gældende. For
nødvendige nyinvesteringer, der erstatter et eksisterende
anlæg, som skrottes, sker ved fastsættelsen af
forhøjelsen af indtægtsrammen en modregning af sparede
omkostninger samt den årlige afskrivning og den senest
opgjorte forrentning af det skrottede anlæg. Ved beregningen
af indtægtsrammen tages endvidere hensyn til en eventuel
restafskrivning og skrapværdi af det skrottede anlæg,
således at virksomheden ikke lider tab ved eksempelvis en
fremskyndet kabellægning, som er prioriteret ud fra
samfundsmæssige hensyn.
Såfremt anlægget ikke er en nødvendig
nyinvestering, jf. stk. 3, vil indtægtsrammen ikke blive
påvirket.
Virksomheder, der i årsrapporten for 2003 har opgjort en
akkumuleret underdækning for perioden 1. januar 2000 til 31.
december 2003, kan afvikle denne underdækning over
indtægterne, under forudsætning af at virksomhedens
indtægtsramme ikke overskrides. Afviklingen af denne
historiske underdækning skal være afsluttet senest ved
udgangen af 2010.
Til § 70, stk. 3
Netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder har
pligt til at sikre en tilstrækkelig og effektiv transport af
elektricitet med tilhørende ydelser, og herunder blandt
andet en pligt til at vedligeholde, om- og udbygge forsyningsnettet
i forsyningsområdet i nødvendigt omfang, jf.
elforsyningslovens § 20, stk. 1. Det forudsættes
med bestemmelsen, at der løbende sker en vedligeholdelse,
tilpasning og opdatering af anlæggene til et tidssvarende
teknologisk niveau. Vedligeholdelse, levetidsforlængelse af
og reinvesteringer i distributionsnet og regionale transmissionsnet
med tilhørende tekniske anlæg, som primært
udføres af hensyn til anlæggenes løbende drift,
kan derfor ikke begrunde en forhøjelse af virksomhedens
indtægtsramme, heller ikke selv om de, i kraft af den
teknologiske udvikling, medfører en vis
opgradering af anlægget.
Energitilsynet kan forhøje en virksomheds
indtægtsramme for nødvendige nyinvesteringer, der er
idriftsat eller erhvervet efter den 1. januar 2005. Virksomheden
vil få forhøjet indtægtsrammen med virkning fra
idriftsættelsestidspunktet, hhv. tidspunktet for
erhvervelsen, hvis denne sker senere end idriftsættelsen af
anlægget. Dette vil være aktuelt, hvis anlægget
erhverves efter idriftsættelsen fra en juridisk person, som
ikke er underlagt indtægtsrammereguleringen.
Nødvendige nyinvesteringer omfatter alene
investeringer, hvor det samlede anlæg tilføres
nødvendig ny og væsentligt øget kapacitet,
eller hvor investeringen omhandler væsentlige
omlægninger af den overordnede netstruktur, der er
nødvendige for at sikre forsyningssikkerheden, eller
såfremt der er tale om kabellægning af luftledninger,
der gennemføres af hensyn til forsyningssikkerheden eller ud
fra andre væsentlige samfundsmæssige hensyn.
Det må vurderes ud fra det konkrete anlæg,
hvorvidt der er tale om både nødvendig og
væsentligt øget kapacitet. Etablering af anlæg
til forsyning af helt nye forsyningsområder, eksempelvis i
forbindelse med større byudviklingsprojekter, eller
tilslutning af meget store nye forbrugere eller større nye
produktionsenheder vil blive betragtet som væsentligt
øget kapacitet. Dette gælder også, hvis
netforstærkningen sker af hensyn til større forbrugere
eller producenter, der ligger udenfor bevillingsområdet.
Mindre justeringer af anlægget i forbindelse med eksempelvis
byfortætning vil derimod ikke falde ind under bestemmelsen.
Ligeledes vil forstærkninger af nettet, der ikke er begrundet
i servicering af konkrete nye eller større forbrugere eller
produktionssteder, falde uden for reglen, herunder
forstærkninger der gennemføres af hensyn til den
almindelige udvikling i elforbruget. Investeringer i andre
anlæg, som ikke er en del af nettet eller de
tilhørende tekniske anlæg, f.eks.
administrationsbygninger, er heller ikke omfattet. Der vil
være tilfælde, hvor dele af anlæg må
betragtes som vedligeholdelse, og andre dele vil være
nødvendige nyinvesteringer. I medfør af § 70,
stk. 2, vil klima- og energiministeren fastsætte
nærmere retningslinjer for behandling af sådanne
anlæg, herunder for fordeling af omkostninger og
indtægter.
Energinet.dk udarbejder planer for det fremtidige behov for
transmissionskapacitet i det sammenhængende
elforsyningssystem og transmissionsforbindelser til andre net, jf.
§ 28, stk. 2, nr. 7. Såfremt det af disse planer
fremgår, at der af hensyn til forsyningssikkerheden er behov
for væsentlige omlægninger af den overordnede
netstruktur, vil de hertil knyttede investeringer være
omfattet af begrebet nødvendige nyinvesteringer.
Kabellægning af luftledninger, der gennemføres af
hensyn til forsyningssikkerheden vil være omfattet af
begrebet nødvendige nyinvesteringer, der kan give
anledning til forhøjelse af indtægtsrammerne efter
stk. 2. Hertil kommer kabellægning af luftledninger, der er
godkendt i henhold til elforsyningslovens § 21, stk. 1.
Udskiftning eller ændring af tilknyttede tekniske anlæg
i forbindelse med kabellægning af luftledninger giver ikke
anledning til forhøjelse af indtægtsrammen, med mindre
udskiftningen eller ændringen er en teknisk
nødvendighed for anvendelsen af det nye kabelnet.
Til § 70, stk. 4
Virksomheden har mulighed for gennem effektivisering og som
følge af prisreguleringen at opnå og forbedre sin
forrentning. Beregningen af forrentningen tager udgangspunkt i
det regnskabsmæssige resultat før finansielle poster
og skat. Forrentningsprocenten er forrentningen sat i forhold til
den nødvendige kapital, dvs. netaktiver og tilhørende
tekniske anlæg, opgjort ultimo regnskabsåret.
Såfremt virksomheden opnår en forrentningsprocent,
der overstiger den lange byggeobligationsrente plus 1 pct. point,
betragtes den overskydende forrentning som en difference i
forbrugernes favør, der skal afvikles efter regler fastsat
af klima- og energiministeren i medfør af stk. 2, 1. pkt.
Differencer i forbrugernes favør forrentes efter rentelovens
§ 5, stk. 1, fra det tidspunkt, hvor forholdet konstateres
bestemt ved fristen for regnskabsaflæggelse til
Energitilsynet, den 1. juni i året efter afslutningen af
regnskabsåret.
Såfremt det på et senere tidspunkt viser sig, at
der i en tidligere periode har været opkrævet for
høj forrentning, afvikles overskridelsen ligeledes i henhold
til de overfor nævnte regler om overdækning.
Forrentningen af differencen sker da fra det tidspunkt, hvor
Energitilsynet træffer afgørelse om forholdet.
Til § 70, stk. 5
I tarifferne for 2004 indgik dækning af nettabet. Som
led i regnskabsaflæggelsen dokumenterer virksomheden sine
omkostninger til dækning af nettab. Såfremt
omkostningerne i et år på grund af ændringer i
elprisen adskiller sig mere end 3 pct. fra omkostningerne i 2004,
tillagt en pristalsregulering, kan Energitilsynet regulere
årets indtægtsramme tilsvarende.
Mængdemæssige ændringer i nettabet siden 2004,
opgjort efter samme metode som for året 2004, kan ikke
begrunde ændringer i indtægtsrammen, idet det lavest
mulige nettab altid skal tilstræbes.
Til § 70, stk. 6
I forbindelse med byudvikling eller ud fra andre lokale eller
regionale hensyn kan tredjemand have behov for, at der sker
ændringer i en netvirksomheds eller regional
transmissionsvirksomheds anlæg. Dette kan eksempelvis
være tilfældet, hvis en virksomhedsejer har brug for at
udvide sit etageareal og derved har brug for, at der flyttes en
elmast. I så fald kan det aftales, at denne tredjemand
betaler anlægsændringerne, når arbejdet er
udført. Anlægsinvesteringer, der betales af
tredjemand, holdes regnskabsmæssigt adskilt fra virksomhedens
øvrige aktiviteter. Indtægter, som en netvirksomhed
eller en regional transmissionsvirksomhed oppebærer som
betaling fra tredjemand til dækning af omkostninger ved
anlægsinvesteringer, og som alene dækker medgåede
omkostninger, indgår ikke i beregningen af differencer i
forbindelse med virksomhedens indtægtsrammer, ligesom de ikke
indgår i beregningen af virksomhedens forrentning.
Anlæg, der betales af tredjemand indgår endvidere
ikke i virksomhedens afskrivningsgrundlag, idet de anses som
straksafskrevet. I det tilfælde et sådant anlæg
afløser et eksisterende anlæg, der samtidig skrottes,
og dermed udgår af afskrivningsgrundlaget, skal
netvirksomheden eller den regionale transmissionsvirksomhed give
meddelelse til Energitilsynet, såfremt virksomheden
ønsker, at det nye anlæg skal indgå i
beregningen af virksomhedens forrentningsprocent. I så fald
indgår anlægget med en værdi, der højst
svarer til værdien af det skrottede anlæg på
skrotningstidspunktet, og med en afskrivningsperiode, der
højst svarer til det, der ville have været den
resterende afskrivningsperiode for det skrottede
anlæg, således at virksomheden ved beregningen af
virksomhedens forrentning ikke stilles ringere end før
etableringen af det nye anlæg.
Såfremt der er tale om delvis omkostningsdækning
fra tredjemand, skal dette klart fremgå af såvel en
skriftlig aftale herom som af virksomhedens regnskaber, idet der
skal være den nødvendige regnskabsmæssige
adskillelse mellem de dele, der betales af tredjemand, og resten af
anlægget.
Til § 70, stk. 7
Pålæg fra Energinet.dk eller myndigheder, der
betyder en væsentlig tidsmæssig fremskyndelse af
vedligeholdelsesarbejder, udskiftninger eller tekniske tilpasninger
af eksisterende anlæg, f.eks. af sikkerhedsmæssige
grunde, betragtes ikke som nødvendige nyinvesteringer, der
vil kunne medføre forhøjelse af indtægtsrammen
efter stk. 2. Sådanne fremskyndelser vil dog kunne give
grundlag for en forhøjelse af virksomhedens
indtægtsramme med et beløb, der kompenserer for
eventuelle afholdte meromkostninger ved fremskyndelsen.
Såfremt meromkostningerne til en sådan fremskyndelse
betyder, at indtægtsrammen i et enkelt år vil stige
meget, for derefter at falde igen året efter, kan
Energitilsynet efter ansøgning godkende, at
meromkostningerne ved fremskyndelsen opkræves, ved at
indtægtsrammen forhøjes i en årrække. Ved
beregning af forhøjelsen af indtægtsrammen over en
årrække pristalsreguleres forhøjelsen efter
regler fastsat i medfør af stk. 2.
Til § 70, stk. 8
Ved overtagelse af net fra en anden virksomhed, der er
underlagt indtægtsrammereguleringen, følger nettets
forholdsmæssige andel af den sælgende virksomheds
indtægtsramme uændret med til den købende
virksomhed. Energinet.dk er imidlertid ikke omfattet af
indtægtsrammereguleringen. Ved salg af net til Energinet.dk
udgår det solgte nets andel af den sælgende virksomheds
indtægtsramme, når det overgår til at
følge den økonomiske regulering af Energinet.dk.
Bestemmelsen vil have betydning i forbindelse med Energinet.dk's
overtagelse af de regionale transmissionsnet.
Såfremt en netvirksomhed eller regional
transmissionsvirksomhed overtager et anlæg fra en virksomhed,
der ikke er underlagt indtægtsrammereguleringen, f.eks.
Energinet.dk, vil der ikke følge en del af en
indtægtsramme med. Derfor kan Energitilsynet forhøje
den købende virksomheds indtægtsramme med et
beløb opgjort efter reglerne for nødvendige
nyinvesteringer.
Til § 70, stk. 9
For så vidt angår 1. pkt. er bestemmelsen en
videreførelse af den gældende § 70, stk. 3, 1.
pkt.
Som led i fastsættelsen af virksomhedernes
indtægtsrammer gennemfører Energitilsynet årligt
en benchmarking af netvirksomhedernes og de regionale
transmissionsvirksomheders effektivitet, og udmelder
effektiviseringskrav til de mindre effektive virksomheder.
Effektiviseringskravene udmeldes som procentvise reduktioner af
virksomhedernes indtægtsrammer. For sent indsendte
oplysninger fra enkelte virksomheder forsinker hele processen,
ligesom mangelfulde eller fejlbehæftede oplysninger fra en
virksomhed kan give et uretvisende billede af virksomhedens
effektivitet. Det er derfor nødvendigt, at oplysningerne
indsendes til Energistyrelsen uden unødig forsinkelse i
forhold til de udmeldte frister. Energitilsynet får med
bestemmelsen hjemmel til at foretage en foreløbig
fastlæggelse af de relevante værdier for virksomheder,
der enten ikke indsender oplysningerne til tiden eller indsender
mangelfulde eller fejlbehæftede oplysninger. Energitilsynet
vil, for virksomhedens regning, kunne anvende uafhængig
bistand eksempelvis fra en revisor til løsning af denne
opgave.
Den foreløbige fastsættelse erstattes af
virksomhedens egne oplysninger, når disse indsendes med
behørig dokumentation. Den foreløbige
fastsættelse kan derfor ikke påklages.
Såfremt virksomhedens oplysninger giver anledning til en
ændring af den udmeldte indtægtsramme, vil justeringen
finde sted i forbindelse med Energitilsynets fastsættelse af
virksomhedens indtægtsramme for det næstfølgende
regnskabsår.
Til § 70, stk. 10
Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende
§ 70, stk. 3, 2. pkt.
Til § 70, stk. 11
Efter bogføringsloven skal virksomheder opbevare deres
regnskabsmateriale i 5 år. Imidlertid er indtægterne i
2004, som dokumenteret i regnskabsmaterialet for 2004, grundlaget
for indtægtsrammereguleringen. Derfor er det
nødvendigt, at regnskabsmaterialet for 2004 opbevares. Der
sættes ikke krav om forlænget opbevarelse af
regnskabsmaterialet for tidligere eller efterfølgende
regnskabsår, men virksomheder kan beslutte at forlænge
opbevaringen heraf til brug for verificering af deres
indtægtsrammer.
Til § 70, stk. 12
For så vidt angår 1. pkt. er bestemmelsen en
videreførelse af den gældende § 70, stk. 4.
For at kunne sikre en effektiv drift på længere
sigt bør enhver netvirksomhed eller regional
transmissionsvirksomhed inden for sin indtægtsramme
kunne dække nødvendige driftsomkostninger samt
afskrivninger af net og øvrige tekniske anlæg, idet
afskrivningerne udgør en del af det økonomiske
grundlag for nødvendige reinvesteringer. I udgangspunktet
bør virksomhedens indtægtsramme derfor kunne
dække disse omkostninger. Hvis en virksomhed kan dokumentere,
at den har haft særligt lave indtægter i 2004, og
dermed en tilsvarende lav indtægtsramme for de
følgende år med den konsekvens, at virksomheden ikke
har mulighed for på kort sigt (2-3 år) at dække
nødvendige omkostninger til drift og afskrivninger af
de tekniske anlæg, til trods for en effektiv drift, jf.
Energitilsynets benchmarking, vil virksomheden kunne
søge Energitilsynet om en forhøjelse af sin
indtægtsramme. Ved forhøjelse af en virksomheds
indtægtsramme tages hensyn til eventuel forrentning, idet en
forhøjelse af indtægtsrammen ikke kan gives til
kompensation for udloddet udbytte. Forhøjelsen af
indtægtsrammen vil være varig med virkning pr. den 1.
januar i det år, hvor ansøgningen fremsendes.
En virksomhed vil herudover kunne søge Energitilsynet
om en forhøjelse af indtægtsrammen, såfremt den
kan dokumentere, at den ikke kan gennemføre aktuelle
nødvendige aktiviteter. Det kunne f.eks.
være relevant til afhjælpning af
omkostninger i forbindelse med havari. Ved behandling af
ansøgningen tager Energitilsynet hensyn til
mulighederne for lånefinansiering, således at
indtægtsrammen alene hæves til et niveau, der sikrer
forrentning og afdrag på et lån. Forhøjelsen af
indtægtsrammen er i dette tilfælde
tidsbegrænset.
Et synspunkt om, at virksomheden ønsker at
forøge sin forrentning, kan ikke begrunde en
forhøjelse af indtægtsrammen.
Til § 70, stk. 13
Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende
§ 70, stk. 5.
Til § 2
Til nr. 1
Bestemmelsen udvides til også at omfatte aftaler mellem
forbrugere og distributionsselskaber. Herved sikres det, at
forbrugeren også varsles i de tilfælde, hvor et
distributionsselskab foretager pris- og
vilkårsændringer samt gebyrforhøjelser.
Til nr. 2
Med ændringen skabes der parallelitet med
elforsyningsloven og varmeforsyningsloven vedrørende
forbuddet mod at belaste forbrugerne med at skulle betale for
vederlag ved overdragelse af anlæg.
Til § 3
Det fremgår af stk. 1, at loven vil træde i dagen
efter offentliggørelsen i Lovtidende. Dog vil lovforslagets
§ 1 om ændring af prisbestemmelserne i elforsyningsloven
træde i kraft på datoen for fremsættelsen.
Hovedreglen for en lovs ikrafttræden er, at
ikrafttrædelsen først kan ske efter vedtagelse,
stadfæstelse og kundgørelse, således at loven
ikke gives tilbagevirkende kraft. Nærværende lovforslag
indeholder imidlertid både nogle præciseringer, som
hidtil har fremgået af en bekendtgørelse og en
vejledning, og nogle regler vedrørende fremtidige
investeringer med henblik på at sikre forbrugerhensynet i
aftalerne af 29. marts 2004. Et senere virkningstidspunkt vil kunne
medføre betragtelige merudgifter for elforbrugerne,
såfremt netvirksomhederne og de regionale
transmissionsvirksomheder vælger at benytte det hul eller den
uklarhed i de gældende regler, som Energiklagenævnet
har påpeget, med det formål at opnå en
forhøjelse af deres indtægtsrammer og dermed en
forhøjelse af tarifferne. For at sikre forbrugerne mod
utilsigtede prisstigninger er det af afgørende betydning, at
den uklarhed, der har været om forståelsen af
indtægtsrammereguleringen, bliver afhjulpet så hurtigt
som muligt.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
love
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | Lov om ændring af lov om elforsyning
og lov om naturgasforsyning |
| | § 1 I lov om elforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1115 af 8. november 2006, som
ændret senest ved § 8 i lov nr. 528 af 17. juni 2008,
foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 5. I
denne lov forstås ved følgende: […] | | 1. I § 5 indsættes før nr. 1,
som nyt nummer: »1) Andre indtægter for
netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder:
Indtægter, som opnås ved netvirksomheders eller
regionale transmissionsvirksomheders salg til andre af ydelser i
tilknytning til den bevillingspligtige aktivitet, og som ikke er
omfattet af den bevillingspligtige aktivitet, så længe
de dermed forbundne omkostninger bæres af den
bevillingspligtige aktivitet som nødvendige omkostninger.
Andre indtægter skal desuden opfylde definitionen for
indtægter for netvirksomheder og regionale
transmissionsvirksomheder, jf. nr. 9.« Nr. 1-7 bliver herefter nr. 2-8. |
| | 2. I § 5 indsættes efter nr. 7, der
bliver nr. 8, som nyt nummer: »9) Indtægter for
netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder: Alle de
indtægter, som netvirksomheden eller den regionale
transmissionsvirksomhed oppebærer ved den bevillingspligtige
aktivitet, og som i henhold til årsregnskabsloven kan
indregnes i den årsrapport, virksomheden er forpligtet til at
aflægge efter reglerne i
årsregnskabsloven.« Nr. 8 og 9 bliver herefter nr. 10 og
11. |
§ 6 a. Transport- og
energiministeren fastsætter regler med henblik på at
forpligte elleverandører til at sikre en række
grundlæggende forbrugerrettigheder i forbindelse med aftaler
om levering af elektricitet, herunder nærmere regler om
indholdet af denne forpligtelse. | | 3.§ 6 a, stk. 1, affattes
således: »§ 6
a. Klima- og energiministeren fastsætter regler med
henblik på at forpligte elhandelsvirksomheder,
netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder til at sikre
en række grundlæggende forbrugerrettigheder i
forbindelse med aftaler mellem forbrugere og disse
virksomheder.« |
§ 70. Priser for net- og
transmissionsvirksomhedernes ydelser fastsættes i
overensstemmelse med de i stk. 2 nævnte indtægtsrammer,
jf. dog § 70 a. Rammerne fastsættes med henblik på
dækning af de i § 69 nævnte omkostninger ved en
effektiv drift af virksomheden. | | 4.§ 70 affattes således: »§
70. Priser for netvirksomhedernes og de regionale
transmissionsvirksomheders ydelser fastsættes i
overensstemmelse med de i stk. 2 nævnte indtægtsrammer.
Rammerne fastsættes med henblik på dækning af de
i § 69 nævnte omkostninger ved en effektiv drift af
virksomheden.« |
Stk. 2.
Transport- og energiministeren fastsætter regler om
indtægtsrammer for alle berørte virksomheder for et
nærmere angivet antal år. Som led i denne regulering
sikres det, at tarifferne i faste priser regnet som et gennemsnit
ikke stiger i forhold til tarifferne pr. 1. januar 2004, idet
kapital, der finansierer nødvendige nyinvesteringer, dog
fortsat skal kunne forrentes og afskrives. Over- og underdækning for perioden
fra den 1. januar 2000 til den 31. december 2003 påvirker
ikke det i 2. pkt. nævnte loft. | | Stk. 2. Klima-
og energiministeren fastsætter regler om indtægtsrammer
for alle berørte virksomheder for et nærmere angivet
antal år. Som led i denne regulering sikres det, at
tarifferne i faste priser regnet som et gennemsnit ikke stiger i
forhold til tarifferne pr. 1. januar 2004, idet kapital, der
finansierer nødvendige nyinvesteringer, dog fortsat skal
kunne forrentes og afskrives. Indtægtsrammen vil blive
hævet med et beløb svarende til forrentning og
afskrivning af den kapital, der finansierer nyinvesteringen,
opgjort efter reglerne i årsregnskabsloven, eventuelt med
modregning af tilslutningsbidrag. Såfremt den
nødvendige nyinvestering erstatter et eksisterende
anlæg, vil der ved beregningen af indtægtsrammen ske
fradrag af eventuelt sparede driftsomkostninger, samt forrentning
og afskrivning af det skrottede anlæg. Ved beregningen af
forhøjelsen af indtægtsrammen vil der blive taget
hensyn til eventuel restafskrivning og kassationsværdi for
det skrottede anlæg. Over- og underdækning for perioden
fra den 1. januar 2000 til den 31. december 2003 påvirker
ikke det i 2. pkt. nævnte loft. Afvikling af denne
underdækning skal være afsluttet senest ved udgangen af
2010. |
| | Stk. 3.
Nødvendige nyinvesteringer omfatter investeringer i nye
anlæg, der indgår som en integreret del af
virksomhedens net med tilhørende tekniske anlæg, der
tilfører det samlede anlæg nødvendig og
væsentligt øget kapacitet og ydeevne. Endvidere
omfatter nødvendige nyinvesteringer væsentlige
ændringer i den overordnede netstruktur, der er
nødvendige for at sikre forsyningssikkerheden,
kabellægning af luftledninger, der gennemføres af
hensyn til forsyningssikkerheden, samt kabellægning af
luftledninger, der er godkendt i henhold til § 21, stk. 1. Det
er en forudsætning for ændring af indtægtsrammen,
jf. stk. 2, at anlægget er idriftsat efter den 1. januar
2005, eller at netvirksomheden eller den regionale
transmissionsvirksomhed har erhvervet anlægget efter denne
dato. |
| | Stk. 4.
Forrentningen af virksomhedens netaktiver må ikke overstige
den lange byggeobligationsrente plus 1 pct. point, opgjort ultimo i
regnskabsåret. For meget opkrævet forrentning betragtes
som en difference i forbrugernes favør og afvikles efter
regler fastsat i medfør af stk. 2. Differencer i
forbrugernes favør forrentes efter § 5, stk. 1, i lov
om renter ved forsinket betaling m.v. |
| | Stk. 5.
Ændrede omkostninger til nettab på mere end 3 pct. i
forhold til 2004 som følge af ændringer i
elnetpriserne indgår i beregningen af
indtægtsrammerne. |
| | Stk. 6.
Anlæg ændret af hensyn til tredjemand og betalt af
denne indgår ikke i virksomhedens indtægtsramme eller
afskrivningsgrundlag. |
| | Stk. 7. Ved
pålæg fra myndigheder eller Energinet.dk, der
indebærer en væsentlig fremskyndelse af
vedligeholdelsesarbejder, udskiftninger eller tekniske tilpasninger
af eksisterende anlæg, kan Energitilsynet forhøje
virksomhedens indtægtsramme med et beløb, der
kompenserer for eventuelle afholdte meromkostninger ved
fremskyndelsen. |
| | Stk. 8. Ved en
netvirksomheds eller regional transmissionsvirksomheds salg af
anlæg til Energinet.dk udgår anlægget af
virksomhedens indtægtsramme. Ved en netvirksomheds eller
regional transmissionsvirksomheds overtagelse af anlæg fra en
virksomhed, der ikke er underlagt indtægtsrammereguleringen,
kan Energitilsynet forhøje netvirksomhedens eller den
regionale transmissionsvirksomheds indtægtsramme efter
reglerne om nødvendige nyinvesteringer. |
Stk. 3. Inden
for de i stk. 2 nævnte rammer fastsætter Energitilsynet
årligt en indtægtsramme for hver af de berørte
virksomheder under hensyntagen til den enkelte virksomheds
effektiviseringspotentiale. | | Stk. 9. Inden
for de i stk. 2 nævnte rammer fastsætter Energitilsynet
årligt en indtægtsramme for hver af de berørte
virksomheder under hensyntagen til den enkelte virksomheds
effektiviseringspotentiale. Såfremt en netvirksomhed eller
regional transmissionsvirksomhed ikke overholder fristen for
indsendelse af de nødvendige oplysninger eller afgiver
mangelfulde eller fejlagtige oplysninger til brug for
Energitilsynets fastlæggelse af indtægtsrammen og
opgørelse af effektiviteten, kan Energitilsynet
foreløbigt fastsætte indtægtsrammen og
effektiviteten. Energitilsynet kan, for virksomhedens regning,
anvende uafhængig ekstern bistand til løsning af denne
opgave. Den foreløbige værdifastsættelse
bortfalder, når de nødvendige oplysninger er fremsendt
og dokumenteret. En eventuel efterfølgende justering af
indtægtsrammen som følge af de indsendte oplysninger
vil ske for det næstfølgende regnskabsår. |
Ministeren kan fastsætte regler om,
at der ved opgørelse af effektiviseringspotentialet skal
tages hensyn til kvaliteten af den transport af elektricitet med
tilhørende ydelser, som virksomheden skal gennemføre
som bevillingshaver, jf. § 20, stk. 1. | | Stk. 10.Klima
og energiministeren kan fastsætte regler om, at der ved
opgørelsen af effektiviseringspotentialet skal tages hensyn
til kvaliteten af den transport af elektricitet med
tilhørende ydelser, som virksomheden skal gennemføre
som bevillingshaver, jf. § 20, stk. 1. |
| | Stk. 11.
Netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder skal
opbevare regnskabsmaterialet for regnskabsåret 2004. |
Stk. 4.
Energitilsynet kan give dispensation fra de af tilsynet fastsatte
rammer, såfremt det er nødvendigt for, at virksomheden
kan gennemføre forpligtelser, som er pålagt i
bevillingen, i loven eller bestemmelser fastsat i medfør af
loven. | | Stk. 12.
Energitilsynet kan give dispensation fra de af tilsynet fastsatte
rammer, såfremt det er nødvendigt for, at virksomheden
kan gennemføre forpligtelser, som er pålagt i
bevillingen, i loven eller bestemmelser fastsat i medfør af
loven. Dispensationen kan gives som en varig forhøjelse af
indtægtsrammen for en virksomhed, der kan dokumentere, at den
aktuelt ikke inden for indtægtsrammen kan dække sine
omkostninger og afskrivninger ved en effektiv drift, fordi dens
indtægtsramme er lav som følge af særligt lave
indtægter i 2004. Dispensationen kan endvidere gives som
en midlertidig forhøjelse af indtægtsrammen for en
virksomhed, der aktuelt ikke kan varetage sine forpligtelser som
følge af pludseligt opståede hændelser, idet der
ved beregning af forhøjelsen tages hensyn til mulig
lånefinansiering. |
Stk. 5.
Kommuner og amtskommuner må ikke yde tilskud til kommunal
netvirksomhed, som efter bestemmelsen i § 4, stk. 1, ikke
drives i selskaber med begrænset ansvar. | | Stk. 13.
Kommuner må ikke yde tilskud til kommunal netvirksomhed, som
efter bestemmelsen i § 4, stk. 1, ikke drives i selskaber med
begrænset ansvar. |
| | § 2 I lov om naturgasforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1116 af 8. november 2006, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 503 af 17. juni 2008,
foretages følgende ændringer: |
§ 7 a. Transport- og
energiministeren fastsætter regler med henblik på at
forpligte naturgasleverandører til at sikre en række
grundlæggende forbrugerrettigheder i forbindelse med aftaler
om levering af naturgas, herunder nærmere regler om indholdet
af denne forpligtelse. | | 1.§ 7 a, stk.
1, affattes således: »Klima- og energiministeren
fastsætter regler med henblik på at forpligte
naturgasleverandører og distributionsselskaber til at sikre
en række grundlæggende forbrugerrettigheder i
forbindelse med aftaler mellem forbrugere og disse
virksomheder.« |
§ 37. Priser for ydelser fra
distributionsselskaber og forsyningspligtige selskaber
fastsættes under hensyntagen til selskabernes omkostninger
til indkøb af energi, lønninger, tjenesteydelser,
administration, vedligeholdelse, andre driftsomkostninger og
afskrivninger samt forrentning af kapital. Ved fastsættelse
af priserne tages desuden hensyn til udgifter, der afholdes som
følge af, at selskaberne i kraft af en af denne lov
nødvendiggjort selskabsopdeling hæfter for andre
naturgasselskabers gældsforpligtelser. | | 2. I § 37, stk. 1, indsættes efter 2.
pkt.: »Priserne for ydelser fra en
kollektiv gasforsyningsvirksomhed må ikke stige som
følge af det vederlag, der erlægges ved overdragelse
af virksomheder.« |
| | § 3 Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Stk. 2. Lovens
§ 1 har virkning fra den 8. oktober 2008. |