L 36 Forslag til lov om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere.

(Gennemførelse af anbefalingen fra udredningsarbejdet om Lavalafgørelsen og forlængelse af revisionsfrist).

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 22-10-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20081_l36_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (22. oktober 2008)

Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere (Gennemførelse af anbefalingen fra udredningsarbejdet om Laval-afgørelsen)

(Lovforslag nr. L 36).

Lovforslaget er en udmøntning af anbefalingen fra udredningsarbejdet om Laval-afgørelsen, der fremgår af betænkningen fra udredningsarbejdet af 19. juni 2008.


Lovforslaget har til formål at fjerne den usikkerhed vedrørende anvendelsen af kollektive kampskridt overfor udenlandske tjenesteydere, der opstod på baggrund af EF-Domstolens afgørelse i den såkaldte Laval-sag den 18. december 2007. Dette sker gennem tilføjelsen af en ny § 6 a til udstationeringsloven, hvori adgangen til at anvende kollektive kampskridt overfor udenlandske tjenesteydere på samme måde som overfor danske arbejdsgivere forankres på baggrund af Laval-afgørelsen og i overensstemmelse med det i udstationeringsdirektivet anførte om medlemsstaternes muligheder for at regulere aflønningen af udstationerede lønmodtagere.


I den foreslåede § 6 a fastslås adgangen til at anvende kollektive kampskridt overfor udenlandske tjenesteydere med henblik på at sikre udstationerede lønmodtagere løn svarende til, hvad danske arbejdsgivere er forpligtet til at betale for udførelsen af tilsvarende arbejde. Der kan således konfliktes for at forhindre social dumping, men ikke for et lønkrav, der stiller den udenlandske tjenesteyder ringere end en dansk arbejdsgiver på samme område. Det er Arbejdsretten, der i henhold til arbejdsretsloven kan tage stilling til, om det pågældende kollektive kampskridt er lovligt, herunder om de i § 6 a fastsatte betingelser for iværksættelse af kollektive kampskridt er opfyldt.


Som det ses af den nævnte betænkning fra udredningsarbejdet var der enighed blandt deltagerne, herunder repræsentanter for arbejdsmarkedets parter, om at anbefale den foreslåede ændring af udstationeringsloven. I den forbindelse kan det nævnes, at lovforslaget er udformet på en måde, hvor det grundlæggende princip i den danske arbejdsmarkedsmodel, hvorefter arbejdsmarkedets parter har hovedansvaret for regulering af løn- og arbejdsvilkår, fastholdes.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.