Forslag
til
Lov om ændring af lov om beskyttelse af
havmiljøet
(Nødområder for skibe og planer
herfor m.v.)
§ 1
I lov om beskyttelse af havmiljøet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1073 af 20. oktober 2008, foretages
følgende ændringer:
1.Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Rådets direktiv 79/409/EØF af 2. april 1979 om
beskyttelse af vilde fugle (EF-fuglebeskyttelsesdirektivet),
(EF-Tidende 1979 nr. L 103, side 1), som ændret senest ved
Rådets direktiv 2006/105/EF af 20. november 2006, (EU-Tidende
2006 nr. L 363, side 368), dele af Rådets direktiv
92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt
vilde dyr og planter (EF-habitatdirektivet), (EF-Tidende 1992 nr. L
206, side 7), som ændret senest ved Rådets direktiv
2006/105/EF af 20. november 2006, (EU-Tidende 2006 nr. L 363, side
368), dele af Rådets direktiv 94/57/EF af 22. november 1994
om fælles regler og standarder for organisationer, der
udfører inspektion og syn af skibe, og for
søfartsmyndighedernes aktiviteter i forbindelse dermed,
(EF-Tidende 1994 nr. L 319, side 20), som senest ændret ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/84/EF af 5.
november 2002, (EU-Tidende 2002 nr. L 324, side 53), dele af
Rådets direktiv 95/21/EF af 19. juni 1995 om
håndhævelse over for skibe, der anløber
Fællesskabets havne og sejler i farvande under
medlemslandenes jurisdiktion, af internationale
standarder for skibes sikkerhed, for forureningsforebyggelse samt
for leve- og arbejdsvilkår om bord (havnestatskontrol),
(EF-Tidende 1995 nr. L 157, side 1), dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2002/59/EF af 27. juni 2002 om oprettelse af
et trafikovervågnings- og trafikinformationssystem for
skibsfarten i Fællesskabet og om ophævelse af
Rådets direktiv 93/75/EØF, (EF-Tidende 2002 nr. L 208,
side 10-27), dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2004/35/EF af 21. april 2004 om miljøansvar for så
vidt angår forebyggelse og afhjælpning af
miljøskader, (EU-Tidende 2004 nr. L 143, side 56), som
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/21/EF af 15. marts 2006, (EU-Tidende 2006 nr. L 102, side 15),
samt dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2005/35/EF af 7. september 2005 om forurening fra skibe og om
indførelse af sanktioner for overtrædelser,
(EU-Tidende 2005 nr. L 255, side 11).«
2.§ 27, 3. pkt.,
ophæves.
3.§ 37 affattes
således:
Ȥ 37.
Miljøministeren fastsætter regler om
nødområder for skibe.
Stk. 2.
Miljøministeren fastsætter endvidere regler om planer
for nødområder, herunder om kravene til indholdet af
planerne. Ministeren kan fastsætte regler om, at
berørte myndigheder og havnebestyrelser af egen drift skal
ajourføre oplysninger i planerne.
Stk. 3. Der kan
efter forhandling med økonomi- og erhvervsministeren
indgå sø- og sejladssikkerhedsmæssige forhold i
de planer, der er nævnt i stk. 2.
Stk. 4.
Miljøministeren kan stille sikkerhed over for havne, der er
udpeget som nødområde, for udgifter, disse måtte
afholde ved at modtage et skib med behov for assistance.«
4. I
§ 43 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Miljøministeren kan forbyde et skib at fortsætte
sejlads eller andre aktiviteter eller påbyde, at sejlads
eller andre aktiviteter skal følge bestemte retningslinjer,
såfremt der fra skibet er sket eller er fare for udledning
til luften, som er i strid med loven eller forskrifter udstedt i
medfør heraf eller omfattes af § 58, og forbuddet
eller påbuddet er nødvendigt for at forhindre eller
bekæmpe forurening af havet eller luften.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om
udøvelsen af de i 1. pkt. nævnte
beføjelser.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.
5. I
§ 43, stk. 2, der bliver
stk. 3, ændres »stk. 1« til:
»stk. 1 og 2«.
6.§ 43, stk. 3, der bliver
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Miljøministeren henholdsvis forsvarsministeren kan
træffe yderligere foranstaltninger end de nævnte i
stk. 1-3, såfremt dette er nødvendigt for at
forhindre eller bekæmpe forurening, der kan medføre
betydelig luftforurening eller alvorlige skader for
havmiljøet.«
7. I
§ 43, stk. 4, der bliver
stk. 5, ændres »stk. 1-3« til:
»stk. 1-4«.
8.§ 48 a, stk. 1, affattes
således:
»Miljøministeren kan på nærmere
angivne vilkår autorisere klassifikationsselskaber til
på ministerens vegne at udstede certifikater og foretage syn
på skibe, herunder foretage undersøgelser og
prøveudtagninger på skibe.«
9. I
§ 48 a indsættes efter
stk. 1 som nye stykker:
»Stk. 2.
Miljøministeren er ikke erstatningsansvarlig for fejl
begået af de i stk. 1 nævnte
klassifikationsselskaber.
Stk. 3.
Miljøministeren er ikke forpligtet til selv at udstede
certifikater og udføre syn, der er omfattet af en
autorisation, som er udstedt i medfør af
stk. 1.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 4 og 5.
10. I
§ 49, stk. 2,
ændres »nr. 2« til: »nr. 1«.
11. I
§ 51, stk. 3, nr. 2,
ændres »Miljøstyrelsen og By- og
Landskabsstyrelsen i forening« til: »By- og
Landskabsstyrelsen«.
12.§ 52, stk. 1, affattes
således:
»Afgørelser efter § 26 og
kapitel 14 a samt afgørelser truffet efter regler, der er
fastsat i medfør af § 33, stk. 2, kan
påklages af
1) enhver, der
må antages at have en individuel væsentlig interesse i
sagens udfald,
2)
kommunalbestyrelsen,
3)
Sundhedsstyrelsen,
4)
Forbrugerrådet,
5) Danmarks
Fiskeriforening,
6) Foreningen af
Danske Ral- og Sandsugere,
7) Danmarks
Rederiforening,
8)
Bilfærgernes Rederiforening,
9)
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
10) Danske Havne
og
11) Foreningen af
Lystbådehavne I Danmark (FLID).«
13.§ 57 a affattes
således:
Ȥ 57
a. Miljøministeren fastsætter med henblik
på opfyldelse af De Europæiske Fællesskabers
direktiver og beslutninger på naturbeskyttelsesområdet
regler om, i hvilke tilfælde og på hvilke
vilkår
1) tilladelser kan
meddeles efter § 26, stk. 1, og § 54,
stk. 1, og efter regler udstedt i medfør af
§ 30, stk. 1-3,
2) godkendelser kan
meddeles efter regler udstedt i medfør af § 33,
stk. 2 og 3,
3) udarbejdelse af
beredskabsplaner kan ske efter § 35, og
4) udpegning af
nødområder og udarbejdelse af
nødområdeplaner kan ske efter regler udstedt i
medfør af § 37, stk. 1 og 2.«
14. I
§ 59, stk. 1, nr. 3,
ændres »§ 43, stk. 1-3« til:
»§ 43, stk. 1-4«.
15. I
§ 59, stk. 4,
indsættes efter »forurening af
havmiljøet«: »eller af luften«.
16.§ 60 affattes
således:
Ȥ 60.
Forældelsesfristen for strafansvaret er 5 år for
overtrædelser m.v. som omhandlet i § 59,
stk. 1, nr. 1, 2, 3 og 6, samt for overtrædelser af
regler udstedt i medfør af § 11, stk. 3,
§§ 14, 18 og 19, § 20, stk. 2 og 3,
§ 22, stk. 2 og 3, § 23, stk. 2,
§ 24, stk. 3, § 30, stk. 1,
§ 31, stk. 4, § 32, stk. 1 og 2,
§ 33, stk. 1, § 39, stk. 1,
§§ 40 og 41 og § 58 a, stk. 1.«
17.§ 63, stk. 1, 3. pkt.,
affattes således:
»Ransagning i sager om ulovlig
olieudtømning fra platforme, jf. kapitel 2, ulovlig
bortskaffelse af stoffer eller materialer, jf. § 30,
eller ulovlig udledning til luften, jf. regler fastsat i
medfør af § 32, kan udføres af
miljøministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil,
efter retsplejelovens regler om ransagning.«
18. I
§ 63, stk. 2, nr. 4, og
stk. 3, indsættes efter
»udtømning«: »eller udledning til
luften« og efter »forurening af
havmiljøet«: »eller af luften«.
19.
Efter § 63 b indsættes:
Ȥ 63
c. Skibe kan i sager om udledning til luften, herunder fare
for udledning til luften, i strid med loven eller forskrifter
fastsat i medfør af loven tilbageholdes af politiet,
miljøministeren eller den, som miljøministeren
bemyndiger dertil.
Stk. 2.
Tilbageholdelse kan ske, hvis det er nødvendigt for at sikre
et krav på betaling af bøde, sagsomkostninger eller
konfiskation, herunder værdikonfiskation, dog kun indtil de
nævnte beløb er betalt eller der er stillet sikkerhed
herfor. Sker dette ikke inden for 2 måneder efter sagens
endelige afgørelse, kan der søges
fyldestgørelse i skibet. Tilbageholdelse kan dog ikke ske,
hvis den, der havde rådighed over skibet, da udledningen
fandt sted, var uberettiget i besiddelse af skibet.
Stk. 3.
Miljøministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, kan
endvidere tilbageholde dokumenter, papirer og andre beviser af
lignende karakter.
Stk. 4. Befinder et
udenlandsk skib sig i ydre territorialt farvand under passage, kan
tilbageholdelse kun ske efter stk. 1-3, hvis
1) skibet i det
indre territoriale farvand med rimelig grund er mistænkt for
at have overtrådt bestemmelserne i denne lov eller
bestemmelser udstedt i medfør af loven,
2) skibet i det
ydre territoriale farvand med rimelig grund er mistænkt for
at have overtrådt bestemmelserne i denne lov eller
bestemmelser udstedt i medfør af loven på et
tidspunkt, hvor det ikke var i passage,
3) der er begrundet
mistanke om, at skibet under sin passage af det ydre territoriale
farvand har overtrådt bestemmelserne i denne lov eller
bestemmelser udstedt i medfør af loven, eller
4) der er klart
objektivt bevis for, at skibet i den eksklusive økonomiske
zone har overtrådt bestemmelserne i denne lov eller
bestemmelser udstedt i medfør heraf, hvorved der er sket en
udledning, som har medført betydelig skade eller trussel om
betydelig skade på kystlinjen eller på kyststatens
beslægtede interesser eller på nogen ressourcer
på søterritoriet eller i den eksklusive
økonomiske zone.
Stk. 5. Befinder et
udenlandsk skib sig i den eksklusive økonomiske zone, kan
der kun ske tilbageholdelse efter stk. 1-3, hvis der er klart
objektivt bevis for, at skibet i den eksklusive økonomiske
zone eller på søterritoriet har overtrådt
bestemmelserne i denne lov eller bestemmelser udstedt i
medfør af loven, hvorved der er sket en udledning, som har
medført en betydelig skade eller trussel om betydelig skade
på kystlinjen eller på beslægtede interesser
eller på nogen ressource på søterritoriet eller
i den eksklusive økonomiske zone.
Stk. 6. Stk. 4
og 5 finder ikke anvendelse, såfremt skibets flagstat giver
samtykke hertil.
Stk. 7.
Såfremt det udenlandske skib forfølges i umiddelbar
forlængelse af overtrædelsen (in continenti) fra
ét havområde til et andet havområde, der ligger
længere væk fra den danske kyst, finder de betingelser
for tilbageholdelse anvendelse, som gjaldt i det havområde,
hvor forfølgelsen blev iværksat.
Stk. 8. Ved
iværksættelse af tilbageholdelse finder retsplejelovens
kapitel 74 om beslaglæggelse anvendelse med de
ændringer, der følger af stk. 1-7.
Stk. 9.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om
udøvelsen af de i stk. 1-3 nævnte beføjelser,
herunder regler vedrørende sikkerhedsstillelse.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2009.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for Grønland med de afvigelser, som de særlige
grønlandske forhold tilsiger.