Skriftlig fremsættelse (31.
oktober 2008)
Undervisningsministeren (Bertel Haarder):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
folkeskolen (Sammenskrivning af læseplan og beskrivelser af
udviklingen i undervisningen frem mod trin- og slutmål)
(Lovforslag nr. L 49).
Formålet med lovforslaget er - som led i regeringens
afbureaukratiseringsreform - at forenkle reguleringen af indholdet
af undervisningen i folkeskolen ved at sammenskrive indholdet af
læseplaner og beskrivelser af udviklingen i undervisningen
frem mod trin- og slutmål i ét dokument.
Undervisningsministeriet fastsætter i dag bindende
tekster (formål, slutmål og trinmål) for
undervisningen i folkeskolens fag. Slutmål og trinmål
er mål for, hvilke kundskaber og færdigheder eleverne
skal have tilegnet sig efter afslutningen af et fag og
nærmere angivne klassetrin undervejs i undervisningen i
faget.
De bindende tekster suppleres af beskrivelser af udviklingen i
undervisningen frem mod trin- og slutmål for det enkelte fag
(bortset fra fag der kan tilrettelægges over 1 år) og
af en læseplan med nærmere angivelse af indholdet af
undervisningen.
Undervisningsministeren udsender vejledende beskrivelser og
læseplaner, som kommunalbestyrelsen efter forslag fra
skolebestyrelserne kan gøre bindende for skolerne. Anvender
kommunalbestyrelsen ikke Undervisningsministeriets forslag til
beskrivelser og læseplaner, skal kommunalbestyrelsen
udarbejde egne beskrivelser og læseplaner.
I forbindelse med en aktuel revision af Fælles Mål
har en række arbejdsgrupper sammensat af eksperter inden for
de enkelte fag og en styregruppe bestående af
arbejdsgruppernes formænd samt en repræsentant for
Danmarks Lærerforening gennemgået den gældende
regulering. Der er i den forbindelse peget på, at de
nuværende rammer er for bureaukratiske. Den gældende
ordning med såvel læseplan som beskrivelser giver en
høj grad af gentagelser i teksterne.
Det foreslås derfor at afbureaukratisere området
ved at sammenskrive indholdet af beskrivelser og læseplaner i
ét dokument. Der er alene tale om at forenkle rammerne for
indholdet af undervisningen. Formålet med og det faglige
indhold af teksterne videreføres.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med
tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale
lovforslaget til hurtig og velvillig behandling i det Høje
Ting.