L 49 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om folkeskolen. (Sammenskrivning af læseplan og
beskrivelser af udviklingen i undervisningen frem mod trin- og
slutmål).
Fremsat den 31. oktober 2008 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen
(Sammenskrivning af læseplan og
beskrivelser af udviklingen i undervisningen frem mod trin- og
slutmål)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1049 af 28. august 2007, som
ændret ved § 4 i lov nr. 208 af 31. marts 2008, lov nr.
369 af 26. maj 2008 og lov nr. 476 af 17. juni 2008, foretages
følgende ændringer:
1.§ 10, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3.
Undervisningens indhold skal fremgå af skolernes
læseplaner, som godkendes af kommunalbestyrelsen, jf. §
40, stk. 3. For fagene i § 5 og § 9, stk. 1, nr. 1, og
stk. 2, skal udviklingen i undervisningen frem mod trin- og
slutmål fremgå af læseplanerne.
Undervisningsministeren udsender vejledende
læseplaner.«
2.§ 19 h, stk. 1,2. pkt., affattes således:
»Der fastsættes dog ikke trinmål,
og læseplanerne skal ikke indeholde beskrivelser af
udviklingen i undervisningen frem mod trin- og
slutmål.«
3. I
§ 40, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »læseplaner«: », jf.
§ 10, stk. 3«.
4.§ 40, stk. 3,2. pkt., ophæves.
5. I
§ 44, stk. 8, og § 45, stk. 3, udgår »og
beskrivelser«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. august 2009.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
indhold
Formålet med lovforslaget er at forenkle reguleringen af
indholdet af undervisningen i folkeskolen ved at sammenskrive
indholdet af læseplaner og beskrivelser af udviklingen i
undervisningen frem mod trin- og slutmål i ét
dokument. Forslaget er led i regeringens
afbureaukratiseringsreform.
Undervisningsministeriet fastsætter i dag bindende
tekster (formål, slutmål og trinmål) for
undervisningen i folkeskolens fag. Slutmål og trinmål
er mål for, hvilke kundskaber og færdigheder eleverne
skal have tilegnet sig efter afslutningen af et fag og
nærmere angivne klassetrin undervejs i undervisningen i
faget.
De bindende tekster suppleres af beskrivelser af udviklingen i
undervisningen frem mod trin- og slutmål for det enkelte fag
(bortset fra fag der kan tilrettelægges over 1 år) og
af en læseplan med nærmere angivelse af indholdet af
undervisningen på de enkelte klassetrin.
Undervisningsministeren udsender vejledende beskrivelser og
læseplaner, som kommunalbestyrelsen efter forslag fra
skolebestyrelserne kan gøre bindende for skolerne. Der
henvises nærmere til bemærkningerne til forslagets
§ 1, nr. 1 og 3. Anvender kommunalbestyrelsen ikke
Undervisningsministeriets forslag til beskrivelser og
læseplaner, skal kommunalbestyrelsen udarbejde egne
beskrivelser og læseplaner.
Herudover udarbejder Undervisningsministeriet
undervisningsvejledninger til de enkelte fag for yderligere at
understøtte undervisningen.
Det nuværende krav om udarbejdelse af beskrivelser af
udviklingen i undervisningen frem mod trin- og slutmål, blev
gennemført ved en ændring af folkeskoleloven i 2003,
jf. lov nr. 300 af 30. april 2003 om bedre indskoling og styrkelse
af fagligheden i folkeskolens undervisning. Hensigten med
beskrivelserne er, at de skal anvendes som et redskab i
lærernes samarbejde om fag og tværfaglige forløb
frem mod trin- og slutmål med henblik på at
understøtte den enkelte elevs udvikling og behov og tjene
til at styrke lærerens muligheder for at tilrettelægge
en undervisning med udgangspunkt i den enkelte elevs
udvikling.
I forbindelse med en aktuel revision af Fælles Mål
(formål, slut- og trinmål for de enkelte fag samt
læseplan og beskrivelser af udviklingen i undervisningen frem
mod trin- og slutmål) har en række arbejdsgrupper
sammensat af eksperter inden for de enkelte fag og en styregruppe
bestående af arbejdsgruppernes formænd samt en
repræsentant for Danmarks Lærerforening
gennemgået den gældende regulering.
Der er i den forbindelse peget på, at de nuværende
rammer er for bureaukratiske. Den gældende ordning med
såvel læseplan som beskrivelser giver en høj
grad af gentagelser i teksterne.
Det foreslås derfor at afbureaukratisere området
ved at sammenskrive indholdet af beskrivelser og læseplaner i
ét dokument. Der er alene tale om at forenkle rammerne for
indholdet af undervisningen. Formålet med og det faglige
indhold af teksterne videreføres. For en nærmere
beskrivelse af indholdet i forslaget henvises til
bemærkningerne til § 1, nr. 1 og 3.
2. Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner.
3. Administrative konsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Lovforslaget medfører en administrativ lettelse for
kommuner og regioner, da reguleringen af indholdet af
undervisningen forenkles, og kommunerne og regionerne dermed
fremover skal forholde sig til færre dokumenter. Der er ingen
administrative konsekvenser af betydning for staten.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen konsekvenser for borgerne.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Høring
Lovforslaget har forud for fremsættelsen været
sendt i høring hos følgende: Børne- og
Kulturchefforeningen, Børnerådet, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Lærerforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Friskoleforening, Dansk Industri,
Danske Regioner, Danske Skoleelever, Det Centrale
Handicapråd, Dokumentations- og Rådgivningscentret om
Racediskrimination, Efterskoleforeningen, Forbundet for
Pædagoger og Klubfolk, Frie Grundskolers
Fællesråd, Frie Skolers Lærerforening, Institut
for Menneskerettigheder, KL, Landsforbundet af Voksen- og
Ungdomsundervisere, Landsforeningen af Opholdssteder, Botilbud og
Skolebehandlingstilbud, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere,
Landsorganisationen i Danmark, Rådet for Etniske Minoriteter,
Skolelederne, Skole og Samfund, Ungdomsringen og Ungdomsskolernes
Udviklingscenter.
9. Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Kommuner og regioner skal med en samlet
læseplan forholde sig til færre dokumenter | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 3 (§ 10, stk. 3, og § 40, stk. 3, 1.
pkt.)
Med forslaget sammenskrives læseplan og beskrivelser af
udviklingen i undervisningen frem mod trin- og slutmål i
ét dokument, således at der alene udarbejdes en
læseplan. Læseplanen skal som i dag bestå af en
angivelse af indholdet i undervisningen og vil fremover endvidere
indeholde angivelse af udviklingen af undervisningen frem mod trin-
og slutmål.
Der er med udformningen af de gældende beskrivelser af
udviklingen i undervisningen frem mod trin- og slutmål for
det enkelte fag en del gentagelser i forhold til fagets
læseplan. En sammenskrivning af læseplan og
beskrivelser vil give et mere overskueligt og anvendeligt dokument
for skolerne. Samtidig bevares kernen i de hidtidige beskrivelser,
der understøtter udviklingen i undervisningen og
sætter fokus på undervisningsdifferentiering.
Den nye læseplan skal - på samme måde som
beskrivelserne anvendes i dag - anvendes som et redskab i
lærersamarbejdet om fag og tværfaglige forløb
frem mod trin- og slutmål for de enkelte fag med henblik
på at understøtte den enkelte elevs udvikling og behov
og derved styrke lærerens muligheder for at
tilrettelægge en undervisning med udgangspunkt i den enkelte
elevs udvikling (undervisningsdifferentiering).
Undervisningsministeren vil fortsat udsende en vejledende
læseplan, som fremover vil have et indhold som beskrevet
ovenfor. Lovforslaget indebærer ingen ændringer i
forhold til reglerne om, at det er kommunalbestyrelsen, der efter
forslag fra skolebestyrelsen godkender skolernes læseplaner.
Skolerne kan som i dag foreslå alternative læseplaner,
som kommunalbestyrelsen ved en eventuel godkendelse heraf skal
sikre holder sig inden for rammerne af formål, slut- og
trinmål for faget, og at de i øvrigt er udarbejdet
inden for rammerne af den foreslåede affattelse af § 10,
stk. 3. Det vil sige, at de indeholder både
indholdsangivelser og angivelser af progressionen i undervisningen
frem mod trin- og slutmål. Stort set alle skoler anvender i
dag de af Undervisningsministeriet udarbejdede vejledende
læseplaner og beskrivelser i uændret form.
Til nr. 2, 4 og 5 (§ 19 h, stk. 1, 2. pkt., § 40,
stk. 3, 2. pkt., § 44, stk. 8, og § 45, stk. 3)
Der er tale om konsekvensændringer som følge af
forslagets § 1, nr. 1.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder kraft den 1. august
2009. Herved vil de ændringer, som lovforslaget
indebærer, og den afsluttede revision af teksterne i
øvrigt til Fælles Mål, jf. de almindelige
bemærkninger, for folkeskolens fag og emner kunne træde
samlet i kraft med virkning fra skoleåret 2009/10.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1049 af 28. august 2007, som
ændret ved § 4 i lov nr. 208 af 31. marts 2008, lov nr.
369 af 26. maj 2008 og lov nr. 476 af 17. juni 2008, foretages
følgende ændringer: |
§ 10.
--- Stk. 2.
--- Stk. 3.
Undervisningsministeren udsender vejledende læseplaner, jf.
§ 40, stk. 3, med beskrivelse af indholdet i undervisningen.
Undervisningsministeren udsender herudover vejledende materiale til
at understøtte beskrivelserne, jf. § 40, stk. 3, for de
enkelte fag, bortset fra de fag, der kan tilrettelægges over
1 år. Stk. 4-5.
--- | | 1. § 10, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3.
Undervisningens indhold skal fremgå af skolernes
læseplaner, som godkendes af kommunalbestyrelsen, jf. §
40, stk. 3. For fagene i § 5 og § 9, stk. 1, nr. 1, og
stk. 2, skal udviklingen i undervisningen frem mod trin- og
slutmål fremgå af læseplanerne.
Undervisningsministeren udsender vejledende
læseplaner.« |
§ 19 h.
§ 10 gælder tilsvarende for fagene i § 19 c, stk.
2, og § 19 d, stk. 2 og 4. Der fastsættes dog ikke
trinmål og beskrivelser af udviklingen i undervisningen frem
mod trin- og slutmål. Stk. 2-5.
--- | | 2. § 19 h, stk. 1, 2. pkt., affattes således: »Der fastsættes dog ikke
trinmål, og læseplanerne skal ikke indeholde
beskrivelser af udviklingen i undervisningen frem mod trin- og
slutmål.« |
§ 40.
--- Stk. 2. --- Stk. 3. Kommunalbestyrelsen godkender
skolernes læseplaner. Kommunalbestyrelsen godkender endvidere
beskrivelser af udviklingen i undervisningen frem mod trin- og
slutmål for de enkelte fag, jf. § 10, stk. 3, med
henblik på at styrke lærerens muligheder for at
tilrettelægge en undervisning med udgangspunkt i den enkelte
elevs udvikling. Kommunalbestyrelsen skal sikre, at hensynet til
undervisningens fremme af elevernes alsidige udvikling er
tilgodeset gennem beskrivelser i læseplanerne eller på
anden hensigtsmæssig måde. Stk. 4.
--- | | 3. I § 40, stk.
3, 1. pkt., indsættes efter
»læseplaner«: », jf. § 10, stk.
3«. |
§ 40.
--- Stk. 2.
--- Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen godkender skolernes læseplaner.
Kommunalbestyrelsen godkender endvidere beskrivelser af udviklingen
i undervisningen frem mod trin- og slutmål for de enkelte
fag, jf. § 10, stk. 3, med henblik på at styrke
lærerens muligheder for at tilrettelægge en
undervisning med udgangspunkt i den enkelte elevs udvikling.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at hensynet til undervisningens
fremme af elevernes alsidige udvikling er tilgodeset gennem
beskrivelser i læseplanerne eller på anden
hensigtsmæssig måde. Stk. 4.
--- | | 4.§ 40, stk.
3,2. pkt., ophæves. |
§ 44.
--- Stk. 2-7. ---Stk. 8. Skolebestyrelsen udarbejder
forslag til kommunalbestyrelsen om skolens læseplaner og
beskrivelser, jf. § 40, stk. 3. Skolebestyrelsen afgiver
indstilling til kommunalbestyrelsen om forsøgs- og
udviklingsarbejde i det omfang, det overskrider de mål og
rammer, som kommunalbestyrelsen har fastsat. Stk. 9-13. --- | | 5. I § 44, stk. 8, og § 45, stk. 3, udgår » og
beskrivelser«. |
§ 45. ---Stk. 2.
--- Stk. 3.
Skolens leder udarbejder forslag til skolebestyrelsen om skolens
læseplaner og beskrivelser, jf. § 44, stk. 8, forslag
vedrørende principper for skolens virksomhed m.v., jf.
§ 44, stk. 2, og forslag til skolens budget, jf. § 44,
stk. 3, inden for de af kommunalbestyrelsen fastsatte
økonomiske rammer, jf. § 40, stk. 2, nr. 1. Stk. 4-5. --- | | |