L 55 Forslag til lov om fremme af vedvarende energi.

Af: Klima- og energiminister Connie Hedegaard (KF)
Udvalg: Det Energipolitiske Udvalg
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 05-11-2008

Fremsættelse: 05-11-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20081_l55_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (5. november 2008)

Klima- og energiministeren (Connie Hedegaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om fremme af vedvarende energi

 

(Lovforslag nr. L 55).


Lovforslaget er en del af udmøntningen af den energipolitiske aftale, der blev indgået den 21. februar 2008 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Ny Alliance om den danske energipolitik i årene 2008-11.


Det blev i energiaftalen af 21. februar 2008 aftalt, at:


"Lovgivningen om VE samles i en VE-lov, som omfatter nationale mål for samlet kommunal planlægning for vindmøller, afregningsregler for VE-anlæg, erstatningsordning, en garantifond og model for lokalt medejerskab.". "VE-loven forudsættes at træde i kraft den 1. januar 2009".


I udkastet til VE-lov foreslås de eksisterende bestemmelser i elforsyningsloven, som særligt vedrører VE-elektricitet, samlet. Dette gælder bl.a. de forbedrede støtteregler for vedvarede energi, som er indeholdt i lov nr. 505 af 17. juni 2008.


Herudover indeholder forslaget 4 nye ordninger vedrørende vindmøller, som skal fremme udbygningen af vindmøller ved at øge den lokale interesse i nye vindmølleprojekter. Det drejer sig om 1) værditabsordning, som skal sikre, at der sker betaling for et eventuelt værditab på fast ejendom på grund af opstilling af vindmøller. 2) Model for lokalt medejerskab gennem en køberet til vindmølleandele for lokale borgere. 3) Grøn ordning til styrkelse af lokale landskabelige og rekreative værdier. 4) Garantifond til støtte til finansiering af lokale møllelavs forundersøgelser m.v.


Forslaget indeholder herudover støtte til forgasning, og en forenkling af udbudsprocessen for havvindmøller (mulighed for at Energinet.dk kan gennemføre forundersøgelser i.f.m. udbud), samt en justering af regler om tekniske og sikkerhedsmæssige krav til vindmøller. Endeligt indeholder forslaget nogle tekniske ændringer, bl.a. mulighed for at undtage visse standarder m.v. fra kravet om indførelse i Lovtidende.


I forhold til EU-retten vil støtte til forgasning skulle notificeres som statsstøtte, medmindre støtten kan administreres inden for rammerne af de minimis-reglen. Lovforslaget vil forbedre mulighederne for at opstille nye vindmøller i Danmark. Værditabsordningen vil dog isoleret set føre til merudgifter for vindmølleopstillere. PSO-omkostningerne vil blive forøget med et beløb på 10 mio. kr. til garantifonden, og ca. 6 mio. kr. årligt til forgasningsgas m.m. Energinet.dk vil have merudgifter til administration i forhold til de ovennævnte 4 nye ordninger.


Loven vurderes at have positive miljømæssige konsekvenser, idet den forventes at bidrage til en udbygning med vedvarende energi.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget med bemærkninger, anbefales forslaget til Folketingets velvillige behandling.