Skriftlig fremsættelse (12.
november 2008)
Velfærdsministeren (Karen Jespersen)
:
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag
(Ændring af modtagergruppen for særligt
børnetilskud)
(Lovforslag nr. L 57).
Med lovforslaget ændres reglerne for ret til
særligt børnetilskud således, at der ikke er ret
til særligt børnetilskud for børn, der er
blevet til ved kunstig befrugtning af enlige kvinder foretaget den
1. januar 2009 eller senere. Lovforslaget præciserer
endvidere, at børn af eneadoptanter ikke har ret til
særligt børnetilskud.
Efter de gældende regler kan der ydes særligt
børnetilskud til et barn under 18 år i en række
situationer, hvoraf mange har det fælles træk, at
eneforsørgerrollen er en følge af en udefra kommende
begivenhed, som fx at en forsørger dør. I disse
situationer udbetaler kommunen uden ansøgning et offentligt
tilskud til afhjælpning af de økonomiske konsekvenser
af en uventet situation. Det særlige børnetilskud
svarer derfor til normalbidraget.
Med den nuværende udformning af reglerne har
børn, der er blevet til ved kunstig befrugtning af enlige,
imidlertid også ret til særligt børnetilskud,
alene forbi faderskabet i sådanne sager ikke kan
fastslås. Retten til særligt børnetilskud
gælder i flere situationer, både når kvinden
lever alene med barnet, og når hun og barnet lever sammen med
en anden person.
De gældende regler om ret til særligt
børnetilskud tager således ikke højde for den
nye selvvalgte eneforsørgersituation, der er opstået
navnlig som følge af reglerne om kunstig befrugtning af
enlige kvinder fra 2007.
Med en vedtagelse af lovforslaget ydes der ikke særligt
børnetilskud til børn, der er blevet til ved kunstig
befrugtning af enlige kvinder, selvom faderskabet ikke er
fastslået. Enlige, der bliver kunstigt befrugtet, har selv
valgt at være alene om at forsørge et barn.
Lovforslaget skønnes ikke at medføre offentlige
mindreudgift i 2009. I 2010 skønnes mindreudgiften ved
lovforslaget at blive på 2,5 mio. kr., i 2011 på 6,6
mio. kr. og i 2012 på 10,7 mio. kr. Fuldt indfaset
skønnes lovforslaget at medføre en årlig
mindreudgift for staten på 73,1 mio. kr.
Lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1.
januar 2009.
Lovforslaget har været i høring hos
Ankestyrelsen, Sikringsstyrelsen,
Statsforvaltningsdirektørerne, Dansk
Socialrådgiverforening, Socialchefforeningen,
Familiestyrelsen, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse,
Sundhedsstyrelsen, Børnerådet, Børns
Vilkår, Adoption & Samfund, DanAdopt, AC
Børnehjælp og Institut for Menneskerettigheder.
Med disse bemærkninger skal jeg indstille lovforslaget
til Folketingets velvillige behandling.