L 57 Forslag til lov om ændring af lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag.

(Ændring af modtagergruppen for særligt børnetilskud).

Af: Velfærdsminister Karen Jespersen (V)
Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 12-11-2008

Fremsættelse: 12-11-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20081_l57_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (12. november 2008)

Velfærdsministeren (Karen Jespersen) :

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag (Ændring af modtagergruppen for særligt børnetilskud)

(Lovforslag nr. L 57).

Med lovforslaget ændres reglerne for ret til særligt børnetilskud således, at der ikke er ret til særligt børnetilskud for børn, der er blevet til ved kunstig befrugtning af enlige kvinder foretaget den 1. januar 2009 eller senere. Lovforslaget præciserer endvidere, at børn af eneadoptanter ikke har ret til særligt børnetilskud.


Efter de gældende regler kan der ydes særligt børnetilskud til et barn under 18 år i en række situationer, hvoraf mange har det fælles træk, at eneforsørgerrollen er en følge af en udefra kommende begivenhed, som fx at en forsørger dør. I disse situationer udbetaler kommunen uden ansøgning et offentligt tilskud til afhjælpning af de økonomiske konsekvenser af en uventet situation. Det særlige børnetilskud svarer derfor til normalbidraget.


Med den nuværende udformning af reglerne har børn, der er blevet til ved kunstig befrugtning af enlige, imidlertid også ret til særligt børnetilskud, alene forbi faderskabet i sådanne sager ikke kan fastslås. Retten til særligt børnetilskud gælder i flere situationer, både når kvinden lever alene med barnet, og når hun og barnet lever sammen med en anden person.


De gældende regler om ret til særligt børnetilskud tager således ikke højde for den nye selvvalgte eneforsørgersituation, der er opstået navnlig som følge af reglerne om kunstig befrugtning af enlige kvinder fra 2007.


Med en vedtagelse af lovforslaget ydes der ikke særligt børnetilskud til børn, der er blevet til ved kunstig befrugtning af enlige kvinder, selvom faderskabet ikke er fastslået. Enlige, der bliver kunstigt befrugtet, har selv valgt at være alene om at forsørge et barn.


Lovforslaget skønnes ikke at medføre offentlige mindreudgift i 2009. I 2010 skønnes mindreudgiften ved lovforslaget at blive på 2,5 mio. kr., i 2011 på 6,6 mio. kr. og i 2012 på 10,7 mio. kr. Fuldt indfaset skønnes lovforslaget at medføre en årlig mindreudgift for staten på 73,1 mio. kr.


Lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. januar 2009.


Lovforslaget har været i høring hos Ankestyrelsen, Sikringsstyrelsen, Statsforvaltningsdirektørerne, Dansk Socialrådgiverforening, Socialchefforeningen, Familiestyrelsen, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Sundhedsstyrelsen, Børnerådet, Børns Vilkår, Adoption & Samfund, DanAdopt, AC Børnehjælp og Institut for Menneskerettigheder.


Med disse bemærkninger skal jeg indstille lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.