Skriftlig fremsættelse (13.
november 2008)
Justitsministeren
(Brian Mikkelsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
behandling af personoplysninger (Gennemførelse af
EU-rammeafgørelse om beskyttelse af personoplysninger i
forbindelse med politisamarbejde og retligt samarbejde i
kriminalsager)
(Lovforslag nr. L 62).
1. Formålet med lovforslaget
er at gennemføre en EU-rammeafgørelse om beskyttelse
af personoplysninger i forbindelse med politisamarbejde og retligt
samarbejde i kriminalsager (den såkaldte
rammeafgørelse om databeskyttelse) i dansk ret.
Ved folketingsbeslutning af 10. juni 2008 (B 79) meddelte
Folketinget sit samtykke efter grundlovens § 19, stk. 1, til,
at Danmark medvirker til vedtagelsen af rammeafgørelsen.
Danmark har på baggrund heraf hævet sit parlamentariske
forbehold over for udkastet til rammeafgørelse.
Lovforslaget er en opfølgning på B 79.
2. Rammeafgørelsen indeholder
bl.a. en række grundlæggende regler for behandling af
personoplysninger. Den indeholder også regler om datakvalitet
og behandlingssikkerhed, ligesom der i rammeafgørelsen er
fastsat bestemmelser om tilsyn, domstolsprøvelse, erstatning
og sanktioner. Rammeafgørelsen indeholder desuden regler for
specifikke former for databehandling, herunder regler om
viderebehandling af personoplysninger modtaget fra andre
medlemsstater og om videregivelse af sådanne oplysninger til
private og tredjelande/internationale organer. Herudover indeholder
rammeafgørelsen bl.a. regler om den registreredes
rettigheder med hensyn til bl.a. underretning og berigtigelse af
urigtige oplysninger.
Med rammeafgørelsens regler, herunder navnlig reglerne
om vilkårene for at viderebehandle personoplysninger modtaget
fra andre medlemsstater og videregive sådanne oplysninger til
private og tredjelande/internationale organer, sker der en
styrkelse af databeskyttelsen i forbindelse med, at der mellem
medlemsstaterne udveksles personoplysninger som led i det
politimæssige og strafferetlige samarbejde.
3. Som der også blev redegjort
for i forbindelse med B 79, må udkastet til
rammeafgørelse efter Justitsministeriets opfattelse samlet
set antages i meget vidt omfang at kunne gennemføres inden
for rammerne af gældende dansk ret. På enkelte punkter
nødvendiggør rammeafgørelsen imidlertid
ændringer af den regulering, som følger af
persondataloven. Der er i alle tilfælde tale om
ændringer, der i forhold til persondataloven indebærer
en yderligere styrkelse af databeskyttelsen, herunder en yderligere
styrkelse af de registreredes rettigheder.
Med henblik på at kunne opfylde de krav til
databeskyttelsen, som fremgår af rammeafgørelsen,
foreslås der indsat en ny bemyndigelsesbestemmelse i
persondataloven (som § 72 a), hvorefter justitsministeren vil
kunne fastsætte nærmere administrative bestemmelser om
beskyttelse af personoplysninger i forbindelse med politisamarbejde
og retligt samarbejde i kriminalsager inden for EU. Den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse giver alene
justitsministeren adgang til (inden for rammeafgørelsens
anvendelsesområde) at fastsætte regler, som i
overensstemmelse med rammeafgørelsen indebærer en
yderligere styrkelse af
databeskyttelsen. Der er således ikke tale om en
generel bemyndigelse til justitsministeren på området,
og det vil ikke være muligt at anvende
bemyndigelsesbestemmelsen til at indføre en regulering, som
indebærer en forringelse af databeskyttelsen på
området (set i forhold til, hvad der gælder efter
persondataloven).
I overensstemmelse med det anførte vil det bl.a. komme
til at fremgå af den bekendtgørelse, som vil blive
udstedt i henhold til den foreslåede nye § 72 a, at der
i forbindelse med det politimæssige og strafferetlige
samarbejde inden for EU alene vil kunne behandles følsomme
personoplysninger (om racemæssig eller etnisk baggrund,
politisk, religiøs eller filosofisk overbevisning,
fagforeningsmæssigt tilhørsforhold og om
helbredsforhold eller seksuelle forhold), hvis det er strengt
nødvendigt (og ikke som efter persondataloven, hvis det er
nødvendigt). Det kan endvidere nævnes, at der i
bekendtgørelsen vil blive fastsat regler om den
registreredes rettigheder, som går videre end den regulering,
der følger af persondataloven, herunder f.eks. om den
registreredes ret til at kræve berigtigelse mv. af
oplysninger, som udveksles i forbindelse med
grænseoverskridende politisamarbejde eller retligt samarbejde
inden for EU.
For så vidt angår Justitsministeriets overvejelser
om de enkelte dele af rammeafgørelsen, kan der i
øvrigt henvises til pkt. 4.2. i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
4. Idet jeg i øvrigt henviser
til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg
hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.