L 68 Forslag til lov om ændring af lov om statsgaranti for lån til yngre jordbrugere m.v. (Mulighed for at yde lån til interessentskaber og ændring af indholdet af præmien for statsgaranti m.v.).

Af: Fødevareminister Eva Kjer Hansen (V)
Udvalg: Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 13-11-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20081_l68_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (13. november 2008)

Fødevareministeren (Eva Kjer Hansen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om statsgaranti for lån til yngre jordbrugere m.v. (Mulighed for at yde lån til interessentskaber og ændring af indholdet af præmien for statsgaranti m.v.)

(Lovforslag nr. L 68).

Lovforslaget fremsættes med henblik på ændring af lov om statsgaranti for lån til yngre jordbrugere m.v.


Baggrunden for lovforslaget er et ønske fra Dansk Landbrug om, at interessentskaber bliver omfattet af lov om statsgaranti for lån til yngre jordbrugere. Baggrunden herfor var en konkret sag afgjort i Fødevareministeriet i 2008, hvor et interessentskab havde fået afslag på ansøgning om statsgaranti for lån til yngre jordbrugere, som følge af, at der ikke var tale om personlig erhvervelse og dermed ikke om et ejerforhold, der er omfattet af lov om statsgaranti for lån til yngre jordbrugere m.v. Fødevareministeriet har været i dialog med Dansk Landbrug herom.


Det er fundet hensigtsmæssigt, at interessentskaber kan opnå statsgaranti for lån til yngre jordbrugere. Dette skyldes, at erhvervelse af en jordbrugsbedrift via et interessentskab kan opfattes som en forlængelse af det personlige selveje.


Med lovforslaget er det samtidig hensigten at ophæve muligheden for, at et aktie- eller et anpartsselskab, der erhverver og overtager et væksthusgartneri eller en planteskole, hvori der indestår et yngre jordbruger-lån, mindst 7 år efter, at lånet er udbetalt, kan overtage lånet på nærmere angivne betingelser. Bestemmelsen, som blev indført ved lov nr. 58 af 18. februar 1981, findes i den gældende lovs § 14, stk. 2-4, og som et led i almindelig regelforenkling foreslås bestemmelsen ophævet, da muligheden for at overtage lånet ikke har været anvendt i 27 år.


Det foreslås endeligt at ændre risikopræmien i den gældende ordning med statsgaranti for lån til yngre jordbrugere til en bredere præmie, der udover en risikopræmie til dækning af statens tab på garantier, også indeholder en præmiedel til dækning af ordningens administrationsomkostninger samt en præmiedel til en årlig forrentning af en garantikapital. Den foreslåede ændring af risikopræmien er en konsekvens af Kommissionens nye meddelelse (2008/C 155/02), EFT C 155/10 af 20.6 2008 om anvendelsen af EF-traktatens artikel 87 og 88 på statsstøtte i form af garantier. Denne meddelelse ændrer den tidligere meddelelse fra Kommissionen om anvendelsen af EF-traktatens artikel 87 og 88 angående statsstøtte i form af garantier (2000/C 71/07) af 11.3 2000.


Opfyldelse af Kommissionens meddelelse (2008/C 155/02) udelukker eksistensen af statsstøtte i EU-retlig forstand. Det er fortsat hensigten, at ministeren i forbindelse med en evt. forhøjelse af præmien - udover en sats på 0,75% - skal vurdere, om der på et givet tidspunkt er behov for statsstøttenotifikation for at undgå en sådan forhøjelse og dermed sikre, at ordningen fortsat vil blive interessant for de yngre jordbrugere.


Lovforslaget har ikke administrative eller økonomiske konsekvenser af betydning for staten, regioner og kommuner. For staten skønnes dog fra 2010 en merindtægt, som følge af EU´s krav til dækning af administrative omkostninger og forrentning af en tilstrækkelig garantikapital.


Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.


Lovforslaget har ingen konsekvenser overfor borgerne.


Lovforslaget skønnes at have en merudgift for erhvervslivet fra 2010, som følge af EU´s krav til dækning af administrative omkostninger og forrentning af en tilstrækkelig garantikapital. Den forventede merudgift skal dog sammenholdes med, at den nugældende statsgarantiordning efter 1. januar 2010 ikke længere vil opfylde EU´s kriterier for, at der ikke foreligger statsstøtte.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslagets bemærkninger, anbefaler jeg lovforslaget til Folketingets hurtige og velvillige behandling.