L 68 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om statsgaranti for lån til yngre jordbrugere m.v.
(Mulighed for at yde lån til interessentskaber og
ændring af indholdet af præmien for statsgaranti
m.v.).
Fremsat den 13. november 2008 af
fødevareministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om statsgaranti for
lån til yngre jordbrugere m.v.
(Mulighed for at yde lån til
interessentskaber og ændring af indholdet af præmien
for statsgaranti m.v.)
§ 1
I lov om statsgaranti for lån til yngre
jordbrugere m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 856 af 25.
august 2008, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 4 indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Ministeren yder endvidere statsgaranti for lån, jf.
stk. 1, til interessentskaber, jf. § 5 a.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.
2.§ 4, stk. 3-5, der
bliver stk. 4-6, affattes således:
»Stk. 4. I
lånets løbetid betaler låntagerne en
præmie. Ministeren fastsætter præmiens
størrelse.
Stk. 5. Den i
stk. 4 omhandlede præmie tilfalder statskassen.
Stk. 6. Ministeren
fastsætter nærmere regler om opkrævning af
præmien.«
3. I
§ 4 a indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Ministeren yder endvidere statsgaranti for lån, jf.
stk. 1, til interessentskaber, jf. § 5 a.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.
4.§ 4 a, stk. 3-5, der
bliver stk. 4-6, affattes således:
»Stk. 4. I
lånets løbetid betaler låntagerne en
præmie. Ministeren fastsætter præmiens
størrelse.
Stk. 5. Den i
stk. 4 omhandlede præmie tilfalder statskassen.
Stk. 6. Ministeren
fastsætter nærmere regler om opkrævning af
præmien.«
5.
Efter § 5
indsættes:
Ȥ 5
a. Statsgaranti, jf. § 4, ydes for lån til
interessentskaber, der første gang erhverver en
jordbrugsbedrift og driver denne for egen regning og risiko.
Stk. 2. Det er en
betingelse, at interessentskabet er baseret på en skriftlig
interessentskabskontrakt, der skal godkendes af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri. Ministeren skal endvidere
godkende ændringer i interessentskabskontrakten.
Stk. 3. Det er en
betingelse, at mindst én af interessenterne er under 40
år og ikke tidligere har etableret sig som selvstændig
jordbruger.
Stk. 4. Det er en
betingelse, at personer omfattet af stk. 3
1) erhverver en
andel i interessentskabet på mindst 20 pct. og opnår en
dispositionsret på mindst 20 pct.,
2) opfylder et
uddannelseskrav,
3) opfylder et
egenkapitalkrav, og
4) er
beskæftiget på jordbrugsbedriften, jf. stk. 1,
mindst 833 timer pr. år opgjort på grundlag af
normtimesatser,
Stk. 5. Det er en
betingelse, at jordbrugsbedriften,
1) er
økonomisk levedygtig,
2) ved budgetter
godtgør økonomisk overlevelsesevne, og
3) har et
arbejdskraftbehov på mindst 833 timer pr. år opgjort
på grundlag af normtimesatser.
Stk. 6.
Betingelserne om, at interessentskabet skal drive
jordbrugsbedriften for egen regning og risiko, jf. stk. 1, at
personer omfattet af stk. 3 skal eje en andel i
interessentskabet på mindst 20 pct. og have en
dispositionsret på mindst 20 pct., jf. stk. 4, nr. 1, at
personer omfattet af stk. 3 skal være beskæftiget
på jordbrugsbedriften, jf. stk. 1, mindst 833 timer pr.
år opgjort på grundlag af normtimesatser, jf.
stk. 4, nr. 4, og at jordbrugsbedriften skal have et
arbejdskraftbehov på mindst 833 timer pr. år opgjort
på grundlag af normtimesatser, jf. stk. 5, nr. 3, skal
være opfyldt i hele lånets løbetid.
Stk. 7. Ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeri kan, når
særlige omstændigheder taler derfor, gøre
undtagelse fra betingelserne om, at interessentskabet første
gang erhverver en jordbrugsbedrift, jf. stk. 1, at
interessentskabet skal drive jordbrugsbedriften for egen regning og
risiko, jf. stk. 1 og 6, samt at personer omfattet af
stk. 4, nr. 2, opfylder et uddannelseskrav.
Stk. 8. Ministeren
fastsætter nærmere regler om opfyldelse af de i
stk. 1-5, nævnte betingelser.«
6. I
§ 7, stk. 1,
indsættes efter »§§ 5«:», 5
a«.
7. I
§ 8, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »jf. § 5«: »og
§ 5 a«.
8. I
§ 8, stk. 1, 4. pkt.,
indsættes efter »regler om«:
»udmålingsgrundlag, om«.
9. I
§ 8, indsættes efter
stk. 3 som nyt stykke:
»Stk. 4.
Lån efter § 5 a, stk. 1 udmåles i
forhold til de andele i interessentskabet, der tilhører
personer, der opfylder betingelserne i § 5 a. Kun
interessentskabets aktiver vedrørende jordbrugsbedriften kan
indgå i udmålingsgrundlaget.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
10. I
§ 9, stk. 1,
indsættes som 4. pkt.:
»Såfremt en jordbruger har foranlediget
udmåling af lån til et eller flere interessentskaber,
jf. § 5 a, og det eller de udmålte lån ikke
er indfriet, kan det samlede udmålingsgrundlag for lån
til jordbrugeren, jf. § 5, og til interessentskaber, jf.
§ 5 a, for så vidt angår lån, som er
foranlediget udmålt af jordbrugeren, højst
udgøre 24.500.000 kr.«
11. I
§ 9, indsættes efter
stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Lån til interessentskaber, der opnår statsgaranti efter
§ 5 a, udgør 20 pct. af den del af
udmålingsgrundlaget, der overstiger 500.000 kr. Lånet
kan dog højst udmåles af 24.500.000 kr. Ansøger
er ikke forpligtet til at ansøge om maksimalt lån.
Såfremt flere interessenter opfylder betingelserne efter
§ 5 a, forhøjes de i 1. og 2. pkt., nævnte
beløb tilsvarende.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
12. I
§ 9, stk. 2, der bliver
stk. 3, indsættes efter »stk. 1«:
» og 2«.
13. I
§ 9, stk. 3, der bliver
stk. 4, affattes 2. pkt. således:
»Ministeren kan, når særlige
omstændigheder taler derfor, tillade, at lån ydet
på grundlag af statsgaranti efter §§ 5 og 5 a
og § 10, jf. §§ 5 og 5 a, opnår
pantesikkerhed ud over 95 pct. af ejendommenes kontante
handelsværdi.«
14. I
§ 9, indsættes efter
stk. 4, der bliver stk. 5, som nyt stykke:
»Stk. 6.
Ministeren kan fastsætte en maksimumsgrænse for det i
stk. 2, 4. pkt., jf. 2. pkt., nævnte
beløb.«
15. I
§ 10, stk. 1,
ændres: »§ 9, stk. 2-4« til:
» § 9, stk. 3-5.«
16. I
§ 10, stk. 3,
indsættes som 2. og 3. pkt.:
»Det er ligeledes en betingelse for
statsgaranti for lån efter stk. 1, at personer i et
interessentskab, der opfylder betingelserne i § 5 a,
opfylder de i § 5 a, stk. 4, nr. 3 og 4, og
§ 5 a, stk. 6, nævnte betingelser, samt
opnår en dispositionsret, der mindst svarer til den
tilkøbte andel. Det er endvidere en betingelse for
statsgaranti for lån til et interessentskab, jf. 2. pkt., at
jordbrugsbedriften opfylder betingelserne i § 5 a,
stk. 5 og 6, og at interessentskabet driver bedriften for egen
regning og risiko, jf. § 5 a, stk. 1.«
17. I
§ 10, stk. 4,
indsættes som 2. pkt.:
»Ministeren kan ligeledes, når
særlige omstændigheder taler derfor, gøre
undtagelse fra betingelsen i § 5 a, stk. 1, om at
drive jordbrugsbedriften for egen regning og risiko.«
18. I
§ 10 indsættes efter
stk. 5 som nyt stk.
»Stk. 6. Ved
et interessentskabs erhvervelse af aktiver nævnt i
stk. 2, for hvilke der ydes statsgaranti i henhold til
stk. 1, udmåles lånet efter reglerne i
stk. 5, 1.-3. pkt. i forhold til de andele i
interessentskabet, der tilhører personer, der opfylder
betingelserne i § 5 a. Kun interessentskabets aktiver
vedrørende jordbrugsbedriften kan indgå i
udmålingsgrundlaget. Ministeren kan fastsætte
nærmere regler for ydelse af statsgaranti for lån efter
stk. 1, herunder om egenkapitalkravet, jf. § 5 a,
stk. 4, nr. 3.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
19. I
§ 10 a, stk. 1, nr. 1,
ændres »jf. § 5« til: » jf.
§§ 5 og 5 a«.
20. I
§ 13, stk. 2,
indsættes efter »§ 14«: », og ved
salg af de andele i interessentskabet, der tilhører
personer, der opfylder betingelserne i § 5 a, samt ved
opløsning eller ophør af
interessentskabet.«
21. I
§ 13, stk. 3,
indsættes efter »ejendom«: », og ved salg
af de andele i interessentskabet, der tilhører personer, der
opfylder betingelserne i § 5 a.«
22.§ 13, stk. 5, affattes
således:
»Stk. 5.
Ministeren kan bestemme, at lånet forlanges indfriet, hvis
betingelserne i § 5, stk. 4, eller § 5 a,
stk. 6, ikke længere er opfyldt, samt hvis betingelser
stillet i forbindelse med ydelse af statsgarantien eller i
forbindelse med ydelse af lånet ikke opfyldes. Ministeren kan
endvidere bestemme, at lånet forlanges indfriet, hvis det er
overtaget af låntagerens ægtefælle eller samlever
og betingelserne herfor ikke længere er opfyldt«
23.§ 13, stk. 7, affattes
således:
»Stk. 7.
Ministeren kan, hvis låntager, herunder en interessent, hvis
et interessentskab har fået bevilget statsgaranti for et
lån, tilsidesætter sine pligter i medfør af
regler udstedt efter § 20, stk. 1, eller pligter i
medfør af § 20, stk. 3, og § 21,
bestemme, at lånet forlanges indfriet.«
24.§ 14, stk. 2-4,
ophæves.
Stk. 5 bliver herefter stk. 2.
25.§ 14, stk. 5, der bliver
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om de
vilkår, der i øvrigt skal opfyldes for at opnå
tilladelse efter stk. 1 til at overtage
lånet.«
26. I
§ 20, stk. 3,
indsættes efter »jordbrugsbedrift«:
»herunder en interessent, hvis et interessentskab har
fået bevilget statsgaranti for et lån.«
27. I
§ 21 indsættes efter
»Støttemodtageren«: »herunder en
interessent, hvis et interessentskab har fået bevilget
statsgaranti for et lån.«
28. I
§ 23, stk. 1, 2. pkt.
indsættes efter »den pågældende«:
»herunder en interessent, hvis et interessentskab har
fået bevilget statsgaranti for et lån.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2010.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Efter lov om statsgaranti for lån til yngre jordbrugere
m.v. ydes der statsgaranti for lån til jordbrugere under 40
år, der førstegangsetablerer sig som
selvstændige jordbrugere (yngre jordbrugere). Formålet
med lovforslaget er at give interessentskaber, hvor mindst
én af interessenterne opfylder betingelserne for at
opnå yngre jordbruger-lån, mulighed for at opnå
yngre jordbruger-lån (§ 1, nr. 1, § 1,
nr. 3, § 1, nr. 5-23 og § 1, nr. 26-29) og at
ophæve muligheden for, at et aktie- eller anpartsselskab, der
erhverver og overtager et væksthusgartneri eller en
planteskole, hvori der indestår et yngre jordbruger-lån
mindst 7 år efter, at lånet er udbetalt, kan overtage
lånet på nærmere angivne betingelser
(§ 1, nr. 24 og 25). Med henblik på at overholde
EU´s statsstøttebestemmelser efter Kommissionens nye
meddelelse ( 2008/C 155/02) er det endvidere formålet at
supplere den allerede gældende risikopræmie, som
vedrører statens udgifter til indfrielse af lån, med
en præmiedel, der vedrører ordningens
administrationsomkostninger og en præmiedel, der
vedrører forrentningen af en garantikapital. Betegnelsen
risikopræmie ændres til præmie. (§ 1,
nr. 2 og § 1, nr. 4).
2. Gældende ret
Lov om statsgaranti for lån til yngre jordbrugere m.v.
giver ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri mulighed
for at yde statsgaranti for lån finansieret med
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer til yngre jordbrugere. Formålet med loven er at
gøre det lettere for unge jordbrugere at erhverve deres
første jordbrugsbedrift. Fødevareministeriet har
indgået aftale med realkreditinstitutterne DLR Kredit, Nordea
Kredit, Nykredit og Realkredit Danmark om at yde disse lån.
Statsgarantien, der er en 100 pct.´s garanti for
realkreditinstitutternes tab og omkostninger i forbindelse med
låntagers misligholdelse af lånet, giver
realkreditinstitutterne mulighed for at yde lån udover de
almindelige lånegrænser. Ordningen administreres af
Økonomistyrelsen i samarbejde med ovennævnte fire
realkreditinstitutter. Ordningen er principielt åben for alle
institutter, der yder lån finansieret med
realkreditobligationer, særligt dækkede
realkreditobligationer eller særligt dækkede
obligationer, men kun ovennævnte institutter har
ønsket at indgå aftale med Fødevareministeriet
om at kunne yde lånene.
Statsgarantien og dermed lånets størrelse kan
maksimalt udgøre 4,9 mio. kr., inkl. suppleringslån
(ved et udmålingsgrundlag på 24,5 mio. kr.). Hertil
kommer mulighed for at opnå et tillægslån, der
maksimalt kan udgøre 2,6 mio. kr. For at opnå
lån skal jordbrugeren opfylde en række betingelser,
herunder være under 40 år, etablere sig for
første gang, have en landmands- eller gartneruddannelse (som
minimum produktionslederuddannelsen, jf. Undervisningsministeriets
bekendtgørelse om uddannelserne i den erhvervsfaglige
fællesindgang dyr, planter og natur), opfylde et
arbejdskraftbehov på bedriften og ved budgetter
godtgøre økonomisk overlevelsesevne.
Loven indeholder bestemmelser om, at låntager i hele
lånets løbetid skal betale en af
fødevareministeren fastsat risikopræmie, pt. på
0,40 pct. p.a., af lånets restgæld. Risikopræmien
fastsættes en gang årligt og er et resultat af statens
indtægter og udgifter på ordningen i de 5
foregående år. Ordningen er således
selvfinansierende med hensyn til tab på garantier.
I den gældende lov er det kun jordbrugere, der
personligt ejer en jordbrugsbedrift, der kan opnå yngre
jordbruger-lån. Et aktie- eller anpartsselskab, der erhverver
og overtager et væksthusgartneri eller en planteskole, hvori
der indestår et yngre jordbruger-lån, kan dog overtage
lånet på nærmere angivne betingelser. Der skal
dog være gået mindst 7 år efter, at lånet
er udbetalt.
3. Baggrund og indhold
Lovforslaget indeholder 3 elementer:
a) at give
interessentskaber, hvor mindst én af interessenterne
opfylder betingelserne for at opnå statsgaranti for lån
til yngre jordbrugere, mulighed for at opnå statsgaranti for
lån til yngre jordbrugere og dermed yngre
jordbruger-lån.
b) at ophæve
muligheden for, at et aktie- eller anpartsselskab, der erhverver og
overtager et væksthusgartneri eller en planteskole, hvori der
indestår et yngre jordbruger-lån, kan overtage
lånet på nærmere angivne betingelser.
c) at ændre
risikopræmie til en bredere præmie, der udover en
risikopræmie til dækning af statens tab på
garantier, også indeholder dækning af ordningens
administrationsomkostninger samt en årlig forrentning af en
garantikapital.
Ad a
Fødevareministeriet har i 2003 og ligeledes i 2008
behandlet en klagesag, hvor et interessentskab havde fået
afslag på ansøgning om statsgaranti for lån til
yngre jordbrugere, som følge af at der ikke var tale om
personlig erhvervelse og dermed ikke om et ejerforhold, der er
omfattet af lov om statsgaranti for lån til yngre jordbrugere
m.v. Dansk Landbrug har i forbindelse med den klagesag, der er
blevet afgjort i 2008, rettet henvendelse til ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri med ønske om, at
interessentskaber bliver omfattet af lov om statsgaranti for
lån til yngre jordbrugere m.v. Fødevareministeriet har
været i dialog med Dansk Landbrug herom.
Det er fundet hensigtsmæssigt, at interessentskaber kan
opnå statsgaranti for lån til yngre jordbrugere. Dette
skyldes, at erhvervelse af en jordbrugsbedrift via et
interessentskab kan opfattes som en forlængelse af det
personlige selveje. Der lægges ved lovændringen
således ikke op til, at selskaber (i form af aktie- og
anpartsselskaber) kan opnå statsgaranti for lån til
yngre jordbrugere.
Et interessentskab adskiller sig på væsentlige
punkter fra aktie- og anpartselskaber derved, at det er et samvirke
baseret på aftale (evt. stiltiende) mellem to eller flere
deltagere (interessenter) om drift af en fælles
erhvervsvirksomhed, hvor interessenterne hæfter direkte,
personligt og solidarisk for virksomhedens gæld.
Interessentskabet er et selvstændigt retssubjekt og adskiller
sig derved fra det almindelige sameje, hvor to eller flere personer
kan eje et aktiv i fællesskab, uden at der derved
opstår en selvstændig juridisk person. Et
interessentskab er derimod ikke et selvstændigt
skattesubjekt, idet det er de enkelte interessenter, ikke
interessentskabet, som er skattepligtige.
Et væsentligt hensyn bag opretholdelse af ordningen med
statsgaranti for lån til yngre jordbrugere har været et
ønske om at bidrage til en fastholdelse og styrkelse af
selvejet inden for dansk landbrug. Ejendomsret til en
jordbrugsbedrift via deltagelse i et interessentskab kan formelt
ikke betragtes som selveje, jf. ovenstående om
interessentskabets karakter af selvstændigt retssubjekt.
Imidlertid betyder interessenternes personlige hæftelse for
interessentskabets forpligtelser samt deres individuelle
skattepligt, at fællestrækkene mellem selveje og
ejerskab via et interessentskab må betragtes som betydelige.
På den baggrund findes det hensigtsmæssigt, at
også en yngre jordbruger, som »erhverver« en
bedrift via sin deltagelse i et interessentskab, kan få
fordel af ordningen med statsgaranti for lån til yngre
jordbrugere.
Da formålet med den foreslåede lovændring er
at sidestille ejerskab i interessentskabsform med selveje,
lægges der vægt på, at den person, som
foranlediger, at interessentskabet kan opnå statsgaranti for
lån til yngre jordbrugere, skal opfylde de samme betingelser
som en person, der ansøger om statsgaranti for et lån
til yngre jordbrugere i forbindelse med erhvervelse af en
jordbrugsbedrift eller en anpart heraf som enkeltperson.
Betingelserne i den foreslåede § 5 a,
stk. 3, om, at den person, som foranlediger statsgarantien for
yngre jordbruger-lånet, skal være under 40 år og
ikke tidligere have etableret sig som selvstændig jordbruger,
svarer til den gældende lovs § 5, stk. 1. Det
samme gælder bestemmelserne i den foreslåede
§ 5 a, stk. 4, nr. 2-4, om, at den person, som
foranlediger statsgarantien for yngre jordbruger-lånet,
opfylder et uddannelseskrav, et egenkapitalkrav og er
beskæftiget på jordbrugsbedriften mindst 833 timer pr.
år opgjort på grundlag af normtimesatser, som svarer
til den gældende lovs § 5, stk. 2, nr. 2, 3 og
5
Kravet i den foreslåede § 5 a, stk. 4,
nr. 1 om, at den person, som foranlediger statsgarantien for yngre
jordbruger-lånet, skal erhverve en andel i interessentskabet
på mindst 20 pct., svarer til reglen i den gældende
lovs § 5, stk. 2, nr. 1, om, at det er en betingelse
for statsgaranti for yngre jordbruger-lån til en person, at
denne erhverver en anpart af jordbrugsbedriften på mindst 20
pct. I den foreslåede § 5a, stk. 4, nr. 1
indføres også et krav om personens dispositionsret i
interessentskabet på mindst 20 pct.
Betingelserne i den foreslåede § 5 a,
stk. 5, nr. 1 og 3, om, at jordbrugsbedriften er
økonomisk levedygtig og har et arbejdskraftbehov på
mindst 833 timer pr. år, opgjort på grundlag af
normtimesatser, svarer ligeledes til den gældende lovs
§ 5, stk. 3, nr. 1 og 2.
Efter den gældende lovs § 5, stk. 2, nr.
6 skal jordbrugeren opfylde en betingelse om at drive
jordbrugsbedriften for egen regning og risiko. Jordbrugeren skal
endvidere godtgøre økonomisk overlevelsesevne ved
budgetter efter den gældende lovs § 5, stk. 2,
nr. 4. Disse betingelser kan jordbrugeren ikke opfylde, når
interessentskabet står som adkomsthaver. Det foreslås
derfor i § 5 a, stk. 1, at interessentskabet skal
opfylde betingelsen om at drive jordbrugsbedriften for egen regning
og risiko, og at jordbrugsbedriften efter den foreslåede
§ 5 a, stk. 5, nr. 2, skal opfylde betingelsen om
ved budgetter at godtgøre økonomisk
overlevelsesevne.
Det foreslås endvidere i § 5 a, stk. 1,
at det skal være en betingelse, for at der kan opnås
statsgaranti for et yngre jordbruger-lån, at
interessentskabet for første gang erhverver en
jordbrugsbedrift.
Det skal i forbindelse med de foreslåede regler, der
gør det muligt for interessentskaber at opnå
statsgaranti for lån til yngre jordbrugere, præciseres,
at det allerede i den gældende lov om statsgaranti for
lån til yngre jordbrugere er muligt at lægge driften af
jordbrugsbedriften over i et driftsfællesskab mellem
jordbrugsbedrifter ejet af flere personer, jf. § 15 i
bekendtgørelse nr. 866 af 25. august 2008 om
støtteordning for yngre jordbrugere. Det er i disse
tilfælde en betingelse, at driftsfællesskabet er
organiseret som et interessentskab. Driftsfællesskab er i
øvrigt en meget almindelig driftskonstruktion inden for
landbruget.
Det har tidligere i lovgivningen vedrørende lån
til yngre jordbrugere været muligt for interessentskaber at
opnå yngre jordbruger-lån. Ved lov nr. 58 af 18.
februar 1981 om ændring af lov om udlån til yngre
jordbrugere blev det således ved § 7 a gjort muligt
for interessentskaber m.v. at opnå yngre jordbruger-lån
(dengang et statslån samt et tilskud til handelsomkostninger
i forbindelse med førstegangskøbet af en
jordbrugsbedrift). Bestemmelsen blev gentaget i § 13 i
lov nr. 150 af 17. april 1985 om statsgaranti og rentetilskud m.m.
ved udlån til yngre jordbrugere (dengang et statsgaranteret
lån med rentetilskud).
Disse tidligere bestemmelser om interessentskabers mulighed
for at opnå yngre jordbrugere-lån fandt imidlertid
næsten ingen anvendelse og blev ikke gentaget i lov nr. 397
af 14. juni 1995 om statsgaranti og ydelsestilskud ved lån
til yngre jordbrugere. Af bemærkningerne til loven fra 1995
fremgår, at de tidligere komplicerede låneregler med
fælleslån ved anpartserhvervelser under 50 pct. blev
erstattet af muligheden for at opnå yngre jordbrugerlån
allerede ved etablering på en anpart på 20 pct. af en
jordbrugsbedrift. Som en konsekvens heraf blev muligheden for bl.
a. yngre jordbruger-lån til fællesskaber, herunder
interessentskaber, ikke medtaget i lovforslaget.
I perioden fra 1985-95 blev der ikke ydet lån til
interessentskaber. Der blev derimod ydet en del af de
såkaldte fælleslån (hvor flere sammen
købte en jordbrugsbedrift i anpartseje). I perioden 1981-85,
hvor der ikke kunne ydes fælleslån, er der formentlig
ydet enkelte yngre jordbruger-lån til interessentskaber af
typen »andelsbrug«.
Ad b
Ved lov nr. 58 af 18. februar 1981 om ændring af lov om
udlån til yngre jordbrugere blev der ved § 6 a,
stk. 2, givet mulighed for, at et på låntagerens
foranledning stiftet aktie- eller anpartsselskab ved erhvervelse og
overtagelse af et væksthusgartneri eller planteskole, hvori
yngre jordbruger-lånet indestår, efter en nærmere
bestemt årrække kunne overtage lånet.
Bestemmelsen er gentaget i de efterfølgende love
vedrørende lån til yngre jordbrugere, og indeholdes i
den gældende lovs § 14, stk. 2-4.
Det foreslås nu at ophæve bestemmelserne i den
nugældende lovs § 14, stk. 2-4, som et led i
almindelig regelforenkling, da muligheden for overtagelse af et
lån efter bestemmelsen og tidligere tilsvarende bestemmelser
i nu 27 år aldrig har fundet anvendelse.
Ad c
Allerede i dag i den gældende yngre jordbrugere-ordning
fastsættes administrativt en risikopræmie, der svarer
til det offentliges udgifter ved ordningen. Risikopræmien
fastlægges årligt på grundlag af de faktisk
indløste statsgarantier på yngre jordbrugere-lån
beregnet i forhold til udestående statsgarantier i de
foregående 5 år. Det foreslås at ændre
risikopræmien i den gældende ordning med statsgaranti
for lån til yngre jordbrugere til en bredere præmie,
der udover en risikopræmie til dækning af statens tab
på garantier, også indeholder en præmiedel til
dækning af ordningens administrationsomkostninger samt en
præmiedel til en årlig forrentning af en
garantikapital.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af
Kommissionens nye meddelelse (2008/C 155/02), EFT C 155/10 af 20.6
2008 om anvendelsen af EF-traktatens artikel 87 og 88 på
statsstøtte i form af garantier. Denne meddelelse
ændrer den tidligere meddelelse fra Kommissionen om
anvendelsen af EF-traktatens artikel 87 og 88 angående
statsstøtte i form af garantier (2000/C 71/07), EFT C 71/14
af 11.3 2000, således at præmien nu også skal
omfatte en præmiedel til dækning af ordningens
administrationsomkostninger samt en præmiedel til en
årlig forrentning af en garantikapital.
4. Økonomiske konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
For budgetoverslagsårene på de årlige
bevillingslove (BO-årene) 2010-12 skønnes en
større præmieindtægt for staten, idet
præmien ud over den nuværende risikopræmie, der
svarer til statens tab på garantier, også vil skulle
omfatte en præmiedel, der vedrører
administrationsudgifter og forrentning af en vis garantikapital,
for at kunne opfylde EU´s krav til garantiordningens
selvfinansiering. Denne forventede større
præmieindtægt skal dog sammenholdes med, at den
nugældende statsgarantiordning efter 1. januar 2010 ikke
længere vil opfylde EU´s kriterier for, at der ikke
foreligger statsstøtte.
Den nuværende præmie er fastsat til 0,4 pct. p.a.
af yngre jordbruger-lånets restgæld. De
foreløbige beregninger af den nye bredere præmie, der
skal anvendes fra 1. januar 2010, viser en
præmiestørrelse på 0,6 pct. Præmiens
størrelse vil først endelig kunne beregnes, når
tabene på garantier for finansårene 2008 og 2009 er
kendt, og når udviklingen i garantimassen, som er statens
garantiforpligtelser under ordningen, frem til 1. januar 2010 er
kendt.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
regioner og kommuner.
5. Administrative konsekvenser for
stat, regioner og kommuner
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative
konsekvenser af betydning for staten. Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for regioner og kommuner.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget træder i kraft den 1. januar 2010. For
årene 2010 og frem skønnes lovforslaget at få
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, i form af de
yngre jordbrugere. Yngre jordbrugere, der opnår statsgaranti
for lån i 2010, må - som følge af EU-kravene om
en bredere præmie - forventes fra 2010 at skulle betale en
præmie, der på grundlag af foreløbige
beregninger af præmiestørrelsen skal fastsættes
til 0,6 pct. p.a. af yngre jordbruger-lånets
restgæld.
Det bemærkes i den forbindelse, at den nugældende
garantiordning, der alene indeholder en risikopræmie, som pt.
er fastsat til 0,4 pct. p.a. af lånets restgæld, ikke
kan opretholdes efter den 1. januar 2010 som følge af de nye
statsstøttebestemmelser, og derfor ikke udgør et
alternativ til den foreslåede nye præmie.
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative
konsekvenser af betydning for erhvervslivet.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR),
der har vurderet, at lovforslaget vil have positive
økonomiske konsekvenser for de yngre jordbrugere, idet
muligheden for finansiering af deres bedrift forbedres. CKR oplyser
endvidere, at lovforslaget vurderes ikke at medføre
administrative konsekvenser for erhvervslivet, idet der ikke
indføres nye indberetningskrav eller oplysningsforpligtelser
for erhvervslivet.
Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgere.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser
9. Forhold til EU-retten
Den gældende ordning udgør efter de
gældende regler i Meddelelse fra Kommissionen om anvendelsen
af EF-traktatens art. 87 og 88 angående statsstøtte i
form af garantier (2000/C 71/07), EFT C 71/14 af 11.3 2000 ikke
statsstøtte i EU-retlig forstand. Dette skyldes, at den
opfylder betingelserne i nævnte meddelelse, der udelukker
eksistensen af statsstøtte.
Denne meddelelse fra Kommissionen er nu erstattet af
Kommissionens meddelelse om anvendelse af EF-traktatens artikel 87
og 88 på statsstøtte i form af garantier (2008/C
155/02), EFT C 155/10 af 20.6 2008. Medlemsstaterne skal tilpasse
deres eksisterende garantiforanstaltninger efter meddelelsen inden
den 1. januar 2010, for så vidt angår nye
garantier.
Udvidelsen af den gældende ordning med statsgaranti for
lån til yngre jordbrugere til også at omfatte
interessentskaber medfører, at disse omfattes af den nye
meddelelse, hvorefter præmien, for at der ikke foreligger
statsstøtte udover en risikopræmie også
indeholder elementer i form af administrationsomkostninger og
forrentning af en garantikapital.
Det vurderes, at lovforslaget opfylder betingelserne i
Kommissionens meddelelse (2008/C 155/02) om forhold, der udelukker
eksistensen af statsstøtte i EU-retlig forstand.
Lovforslaget indeholder ikke herudover EU-retlige
aspekter.
10. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været sendt i høring hos
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Brancheforeningen for
Økologiske og Biodynamiske Planteproducenter og
Forarbejdningsvirksomheder i Danmark, Brancheforeningen for
Økologiske og Biodynamiske Æg - og
fjerkræproducenter, Danmarks Biavlerforening, Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Gartneri, Dansk Handel og
Service, Dansk Industri, Dansk Landbrug, Dansk Ornitologisk
Forening, Dansk Pelsdyravlerforening, Dansk
Planteskoleejerforening, Dansk Skovforening, Dansk Vand- og
Spildevandsforening, Dansk Økologileverandørforening,
Danske Biavleres Landsforening, Danske Regioner, Danske
Småøer, De danske Skovdyrkerforeninger, De samvirkende
Invalideorganisationer, Den danske Landinspektørforening,
Det Økologiske Fødevareråd, DLR Kredit, Dyrenes
Beskyttelse, Dyreværnsforeningernes Fællesråd,
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
Erhvervsregulering, Finansministeriet, Finansrådet, 4 H,
Foreningen af Danske Landbrugskonsulenter, Foreningen Registrerede
Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede revisorer, Foreningen
for Biodynamisk Jordbrug, Foreningen for Danske Landbrugsskoler,
Foreningen til Dyrenes Beskyttelse i Danmark, Friluftsrådet,
FødevareErhverv, HedeDanmark, Jordbrugsakademikernes
Forbund, Kommunernes Landsforening, Konkurrencestyrelsen,
LandboUngdom, Landbrugets Rådgivningscenter, Landbrugsraadet,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen af Danske
Mælkeproducenter, Landsforeningen af Danske Svineproducenter,
Landsforeningen af Økologiske og Biodynamiske
Mælkeproducenter i Danmark, Landsforeningen af Frie
Bønder - Levende Land, Landsforeningen Økologisk
Jordbrug, Landsorganisationen i Danmark, Mejeriforeningen, Nordea
Kredit, Nykredit, Nærings- og
Nydelsesmiddelarbejderforbundet, Realkredit Danmark,
Realkreditrådet, Samarbejdsudvalget for
Økologisk/Biodynamisk Jordbrug, Sammenslutningen af Danske
Erhvervsbiavlere, Sammenslutningen af Danske Herregårdsejere,
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger,
Skatteministeriet, Slagteriernes Forskningsinstitut, 3F- Fagligt
Fælles Forbund, Verdensnaturfonden, Økologisk
Landscenter, Økologiske og Biodynamiske Frugt-, Bær -
og Grøntavlere, Økonomi- og Erhvervsministeriet, og
Økonomistyrelsen.
Lovforslaget har endvidere været offentliggjort på
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris hjemmeside
www.fvm.dk.
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | For staten skønnes fra 2010, som
følge af EU´s selvfinansieringskrav, en
merindtægt. | |
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for regioner og kommuner. | Ingen | |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Der skønnes fra 2010, som
følge af EU´s selvfinansieringskrav, en merudgift.
Denne forventede merudgift skal dog sammenholdes med, at den
nugældende statsgarantiordning efter 1. januar 2010 ikke
længere vil opfylde EU´s kriterier for, at der ikke
foreligger statsstøtte. |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgere | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Den gældende ordning med
statsgaranti for lån til yngre jordbrugere opfylder
betingelserne i punkt 4.3, litra a - f, om forhold, der udelukker
eksistensen af statsstøtte i EU-retlig forstand i Meddelelse
fra Kommissionen om anvendelsen af EF-traktatens art. 87 og 88
angående statsstøtte i form af garantier (2000/C
71/07), EFT C 71/14 af 11.3 2000. | |
| Lovforslaget indeholder ikke herudover
EU-retlige aspekter. |
Bemærkninger til de enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse giver interessentskaber
mulighed for at opnå yngre jordbruger-lån. Der henvises
til bemærkningerne til nr. 5, og til de almindelige
bemærkninger pkt. 3, ad a.
Til nr. 2
De tidligere bestemmelser vedrørende risikopræmie
foreslås ændret til nu at vedrøre en
præmie, der ud over risikodelen også vedrører
omkostninger til administration og forrentning af en
garantikapital. De foreslåede ændringer er en
konsekvens af Kommissionens meddelelse om anvendelsen af
EF-traktatens artikel 87 og 88 på statsstøtte i form
af garantier (2008/C 155/02), EFT C 155/10 af 20.6 2008.
I forhold til den tidligere meddelelse fra Kommissionen om
anvendelsen af EF-traktatens artikel 87 og 88 angående
statsstøtte i form af garantier (2000/C 71/07), EFT C 71/14
af 11.3 2000 skal en præmie for at opfylde de krav, der
følger af Kommissionens meddelelse 2008/C 155/02, pkt. 3.4,
litra f, udover at dække de normale risici, der er forbundet
med garantien, også omfatte ordningens
administrationsomkostninger samt en årlig forrentning af en
tilstrækkelig kapital (for at kunne yde garantien).
Med hensyn til administrationsomkostninger bør disse
efter Kommissionens meddelelse som minimum omfatte udgifter til den
specifikke risikovurdering, risikoovervågning og
risikostyring, der er forbundet med ydelse og administration af
garantien.
I forhold til en årlig forrentning af en
tilstrækkelig kapital kan det oplyses, at statens udgifter
ved indløsning af statsgarantiordninger for yngre
jordbrugere-lån efter de gældende regler finansieres
over statsbudgettet, også selvom tabet overstiger
præmieindtægterne. Statsgarantien er på den
baggrund således ifølge Kommissionen gunstigere end en
almindelig bankgaranti, hvor der vil være krav om
tilstedeværelse af en egenkapital af en nærmere bestemt
størrelse. For at fjerne denne forskel og for at sikre
staten en kompensation for den risiko, den påtager sig,
finder Kommissionen, at præmierne i en statsgarantiordning
skal dække forrentningen af en tilstrækkelig
kapital.
Allerede i dag fastsættes årligt den
risikopræmie, der opkræves administrativt, og som er
nødvendig for at opfylde Kommissionens meddelelse om
statsstøttebestemmelser (2000/C 71/07). Det er hensigten, at
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri årligt
vil beregne og fastsætte den præmiesats, der er
nødvendig for, at ordningen fortsat overholder EU´s
statsstøttebestemmelser (2008/C 155/02) og derfor ikke i EU
retlig forstand udgør statsstøtte.
Foreløbige beregninger indicerer, at præmien pr.
1. januar 2010 vil skulle fastsættes til 0,60 pct. p.a af
lånets restgæld.
Såfremt ordningen på et senere tidspunkt som
følge af store tab på statsgarantierne skulle
medføre behov for at fastsætte en præmie, der er
højere end 0,75 pct. p.a. af lånets restgæld,
vil ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri efter en
nærmere vurdering til den tid enten fastsætte en
præmie for fremtidige lån, der er højere end
0,75 pct. p.a. af lånets restgæld eller notificere
ordningen til Europa-Kommissionen i henhold til
statsstøttereglerne.
Til nr. 3
Den foreslåede bestemmelse giver interessentskaber
mulighed for at opnå tillægslån. Der henvises til
bemærkningerne til nr. 5, og til de almindelige
bemærkninger pkt. 3, ad a.
Til nr. 4
Den foreslåede ændring vedrører
nærmere bestemmelser for den præmie, den yngre
jordbruger skal betale for at opnå lån med
statsgaranati. Der henvises til bemærkningerne til nr.
2.
Til nr. 5
Af den foreslåede bestemmelse følger, hvilke
betingelser der skal opfyldes for, at interessentskaber kan
opnå yngre jordbrugere-lån.
Til stk. 1
Det er hensigten med den foreslåede ændring at
give mulighed for, at et interessentskab, der erhverver og
overtager en jordbrugsbedrift, kan opnå statsgaranti for et
yngre jordbruger-lån. Lånet vil blive ydet til
interessentskabet som tinglyst ejer af ejendommen i
overensstemmelse med realkreditlovgivningens regler herom.
Betingelserne for at opnå statsgaranti for lånet vil
bortset fra betingelsen om at drive jordbrugsbedriften for egen
regning og risiko og ved budgetter godtgøre økonomisk
overlevelsesevne være knyttet til interessenterne i
interessentskabet.
Statsgaranti, jf. § 4, ydes for lån til
interessentskaber, der første gang erhverver en
jordbrugsbedrift og driver denne for egen regning og risiko.
Til stk. 2
Den foreslåede bestemmelse fastsætter et krav om,
at interessentskabet skal være baseret på en skriftlig
interessentskabskontrakt, der skal godkendes af ministeren.
Ministeren skal endvidere godkende ændringer heri.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
§ 5 a, stk. 8.
Til stk. 3
Den foreslåede bestemmelse fastsætter, at mindst
én af interessenterne skal være under 40 år og
ikke tidligere have etableret sig som jordbruger.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
§ 5 a, stk. 8.
Til stk. 4, nr. 1
Den foreslåede bestemmelse fastlægger mindstekrav
til erhvervelse af andel og dispositionsret i
interessentskabet.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
§ 5 a, stk. 8.
Til stk. 4, nr. 2
Den foreslåede bestemmelse vedrører
uddannelseskrav inden for landbrug og gartneri og svarer til
bestemmelsen i den gældende lovs § 5, stk. 2,
nr. 2.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
§ 5 a, stk. 8.
Til stk. 4, nr. 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører krav til
egenkapital for personer omfattet af stk. 3 og svarer til den
gældende lovs § 5, stk. 2, nr. 3.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
§ 5 a, stk. 8.
Til stk. 4, nr. 4
Den foreslåede bestemmelse vedrører krav til
antal timers beskæftigelse på en bedrift for personer
omfattet af stk. 3. Den svarer til bestemmelsen i den
gældende lovs § 5, stk. 2, nr. 5.
Sidstnævnte bestemmelse blev indsat ved lov nr. 338 af 17.
maj 2000, (FT, 1999-2000, tillæg A, s.1399). De 833 timer
svarede på det tidspunkt til halvdelen af den på
arbejdsmarkedet gældende normalarbejdstid (1665 timer pr.
år).
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
§ 5 a, stk. 8.
Til stk. 5, nr. 1
Den foreslåede bestemmelse stiller krav om, at bedriften
er økonomisk levedygtig, og svarer til bestemmelsen i den
gældende lovs § 5, stk. 3, nr. 1.
Sidstnævnte bestemmelse blev indsat ved lov nr. 338 af 17.
maj 2000, (FT, 1999-2000, tillæg A, s.1399), som følge
af, at der i den dagældende landdistriktsforordning 1257/1999
var et krav om, at jordbrugsbedriften skulle være
økonomisk levedygtig. Et tilsvarende krav findes ikke i den
nugældende landdistriktsforordning (RFO) (EF) nr. 1698/2005
af 20. september 2005.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
§ 5 a, stk. 8.
Til stk. 5, nr. 2
Den forslåede bestemmelse indeholder et krav om, at
jordbrugsbedriftens økonomiske overlevelsesevne skal
godtgøres svarende til bestemmelsen i den gældende
lovs § 5, stk. 2, nr. 4, idet sidstnævnte
bestemmelse dog vedrører en fysisk person.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
§ 5 a, stk. 8.
Til stk. 5, nr. 3
Den foreslåede bestemmelse fastsætter krav til
jordbrugsbedriftens arbejdskraftbehov i timer pr. år, og
svarer til bestemmelsen i den gældende lovs § 5,
stk. 3, nr. 2. Sidstnævnte bestemmelse blev indsat ved
lov nr. 338 af 17. maj 2000, (FT, 1999-2000, tillæg A,
s.1399). De 833 timer svarede på det tidspunkt til halvdelen
af den på arbejdsmarkedet gældende normalarbejdstid
(1665 timer pr. år).
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
§ 5 a, stk. 8.
Til stk. 6
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at de
nævnte betingelser ud over at være opfyldt på
ansøgningstidspunktet skal opfyldes i hele lånets
løbetid, det vil sig i op til 20 år.
Til stk. 7
Den foreslåede bestemmelse vedrører dispensation
fra kravet om førstegangserhvervelse af en bedrift for et
intetessentskab.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
§ 5 a, stk. 8.
Til stk. 8
Bestemmelsen bemyndiger ministeren til at fastsætte
nærmere regler om opfyldelsen af betingelserne i
§ 5 a stk. 1-5.
I forhold til den foreslåede bestemmelse om, at
interessentskabet skal være baseret på en skriftlig
interessentskabskontrakt, der skal godkendes af ministeren, og at
ministeren skal godkende ændringer heri (§ 5 a,
stk. 2) er det hensigten som en betingelse for godkendelse af
interessentskabskontrakten, at den som minimum indeholder
oplysninger i forhold til følgende krav:
- at
interessentskabet skal have et navn
- at
interessentskabets formål skal være at drive
jordbrugsvirksomhed inden for kvægbrug, svineproduktion og
planteproduktion
- at
interessentskabet har et hjemsted
- at
interessentskabskontraktens varighed ikke må være
aftalt til mindre end 5 år
- at
interessenternes ejerandele og dispositionsret skal være
anført
- at
interessenterne skal hæfte personligt og solidarisk i forhold
til tredjemand
- at der er regler
om interessenternes ind - og udtræden
- at der er regler
om sygdom, ledelse og likvidation.
I forhold til den foreslåede bestemmelse om, at mindst
én af interessenterne skal være under 40 år og
ikke tidligere have etableret sig som jordbruger (§ 5 a,
stk. 3), er det hensigten at fastsætte bestemmelser om,
at betingelserne vedrørende interessentens alder og
etablering skal være opfyldt på
ansøgningstidspunktet. Endvidere vil der blive fastsat
bestemmelser om, at interessenten ikke tidligere som ejer må
have drevet nogen del af en jordbrugsbedrift. Det vil således
være muligt at opfylde betingelsen ved ikke tidligere at have
været etableret som selvstændig jordbruger, hvis man
har ejet/ejer en jordbrugsbedrift, der hele tiden har været
bortforpagtet.
I forhold til den foreslåede bestemmelse om at
fastlægge mindstekrav til erhvervelse af andel og
dispositionsret i interessentskabet (§ 5 a, stk. 4,
nr. 1), er det hensigten at fastsætte bestemmelser om, at
interessenten kan erhverve andele i andre interessentskaber
på under 20 pct. eller anparter i andre jordbrugsbedrifter
på under 20 pct., jf. i øvrigt landbrugslovens regler
herom.
I forhold til den foreslåede bestemmelse om krav til
uddannelse inden for landbrug og gartneri (§ 5 a,
stk. 4, nr. 2), som svarer til bestemmelsen i den
gældende lovs § 5, stk. 2, nr. 2, er det
hensigten at fastsætte regler om, at interessenten mindst
skal opfylde et krav om at have taget landbrugs- eller
gartneriuddannelsen » Det grønne bevis«,
driftslederuddannelsen inden for landbrug eller
produktionslederuddannelsen inden for landbrug eller gartneri, jf.
bilag 3 i bekendtgørelse nr. 866 af 25. august 2008 om
støtteordning for yngre jordbrugere.
Det er desuden hensigten at fastsætte regler om, at
uddannelseskravets teoretiske del vil kunne opfyldes ved
uddannelserne til agronom, jordbrugsøkonom,
jordbrugstekniker, agrarøkonom eller hortonom. For at disse
uddannelser vil kunne godkendes, vil der blive stillet krav om, at
uddannelsen herudover suppleres med en praktikdel. Kravene til
praktikdelen vil blive fastsat til at skulle svare til kravene
inden for uddannelsen til »Det grønne bevis«,
driftsleder eller produktionsleder.
Det er endvidere hensigten at fastsætte regler om, at
uddannelseskravet skal anses for opfyldt, hvis interessenten har
gennemgået en tilsvarende uddannelse på niveau med
»Det grønne bevis«, driftsleder- eller
produktionslederuddannelsen i et af Det Europæiske
Økonomiske Samarbejdsområdes (EØS)
øvrige medlemslande.
I forhold til den foreslåede bestemmelse
vedrørende krav til egenkapital for personer omfattet af
stk. 3 (§ 5 a, stk. 4, nr. 3), som svarer til
den gældende lovs § 5, stk. 2, nr. 3, er det
hensigten at fastsætte regler om, at interessentens
egenkapital ved interessentskabets ansøgning om statsgaranti
skal udgøre mindst 4 pct. af udmålingsgrundlaget. Der
vil blive fastsat regler om,
- at egenkapitalen
skal dokumenteres ved interessentens nettoformue opgjort ved en
status på et opgørelsestidspunkt, der højst kan
ligge 12 måneder forud for ansøgningstidspunktet,
- at der skal
udarbejdes en aktuel status, hvis der siden
opgørelsestidspunktet er sket væsentlige
ændringer i interessentens nettoformue, og disse
ændringer ikke skyldes udgifter i forbindelse med
interessentskabets erhvervelse af jordbrugsbedriften,
- at status skal
omfatte samtlige interessentens aktiver og gældsposter. Indbo
og lignende samt indestående på pensionsordninger kan
ikke indgå i denne status,
- at værdien
af jordbrugsejendomme skal opgøres på grundlag af den
af det långivende realkreditinstitut foretagne vurdering og
skal omfatte driftsinventar, driftsmateriel og besætning.
Værdien af driftsmateriel, der ikke er omfattet af
vurderingen, opgøres enten på grundlag af
købsfaktura og efter reduktion for driftsmæssige
afskrivninger eller på grundlag af særlig vurdering
foretaget af det långivende institut. Værdien af
besætning, der ikke er omfattet af vurderingen, skal
opgøres enten efter skattelovgivningens regler eller
på grundlag af en særlig vurdering foretaget af det
långivende realkreditinstitut. Andre jordbrugsaktiver,
herunder salgsbeholdninger, værdiansættes efter
skattelovgivningens regler,
- at finansielle
aktiver skal opgøres efter skattelovgivningens regler,
- at værdien
af andre end oven for nævnte aktiver skal fastsættes
som værdien i handel og vandel, opgjort af en uvildig kyndig
vurderingsmand,
- at gæld,
der fradrages ved opgørelsen af egenkapitalen, skal
opgøres i overensstemmelse med skattelovgivningens
regler,
- at
ægtefællens eller samleverens egenkapital opgjort som
nettoformue kan indgå i interessentens egenkapital.
Det er hensigten at fastsætte regler om, at
interessentens egenkapital ved interessentskabets ansøgning
om statsgaranti nedsættes til at udgøre mindst 2 pct.
af udmålingsgrundlaget, hvis interessenten har
gennemgået en videregående uddannelse inden for
jordbruget som agronom, hortonom, jordbrugsøkonom,
jordbrugstekniker, agrarøkonom eller virksomhedsleder, jf.
bilag 4 i bekendtgørelse nr. 866 af 25. august 2008 om
støtteordning for yngre jordbrugere.
I forhold til den foreslåede bestemmelse
vedrørende krav til antal timers beskæftigelse
på en bedrift for personer omfattet af stk. 3
(§ 5 a, stk. 4, nr. 4), der svarer til bestemmelsen
i den gældende lovs § 5, stk. 2, nr. 5, er det
hensigten at fastsætte regler om, at opgørelsen af
arbejdskraftkravet på mindst 833 timer skal opgøres
på samme måde som vedrørende opgørelse af
bedriftens arbejdskraftbehov, jf. bemærkningerne til
§ 5 a, stk. 5, nr. 3.
I forhold til den foreslåede bestemmelse
vedrørende krav om, at bedriften er økonomisk
levedygtig (§ 5 a, stk. 5, nr.1), som svarer til
bestemmelsen i den gældende lovs § 5, stk. 3,
nr. 1, er det hensigten at fastsætte krav om, at bedriften
besidder det nødvendige produktionsapparat, og at den
på sigt vil kunne opretholdes som økonomisk
bæredygtig bedrift. Tilsvarende regler er fastsat
vedrørende § 5, stk. 3, nr. 1, jf.
§ 7 i bekendtgørelse nr. 866 af 25. august 2008 om
støtteordning for yngre jordbrugere.
I forhold til den forslåede bestemmelse med et krav om,
at jordbrugsbedriftens økonomiske overlevelsesevne skal
godtgøres (§ 5 a, stk. 5, nr. 2) svarende til
bestemmelsen i den gældende lovs § 5, stk. 2,
nr. 4, idet sidstnævnte bestemmelse dog vedrører en
fysisk person, er det hensigten, at de regler, der skal
udmønte bestemmelsen, vil komme til at svare til
udmøntningen af § 5, stk. 2, nr. 4, jf.
reglerne i § 12 i bekendtgørelse nr. 866 af 25.
august 2008 om støtteordning for yngre jordbrugere. Det er
således hensigten, at kravet om økonomisk
overlevelsesevne vil blive anset for opfyldt, hvis det på
baggrund af ansøgning og flerårige drifts- og
likviditetsbudgetter godtgøres,
1) at
jordbrugsbedriften - i form af interessentskabet - efter
etableringen kan afdrage og forrente sin gæld,
2) at
jordbrugsbedriften - i form af interessentskabet - kan opnå
økonomisk balance (positiv konsolidering), og
3) at
jordbrugsbedriften - i form af interessentskabet - kan
tilvejebringe den for driften nødvendige likviditet.
Det er endvidere hensigten at fastsætte regler om, at
opgørelsen af økonomisk balance skal ske på
baggrund af interessentskabet og de enkelte interessenter og deres
eventuelle ægtefællers eller samleveres samlede
økonomi, herunder andre indtægter end fra
jordbrugsbedriften, privatforbrug og skat. Opgørelsen skal
ske efter sædvanlige driftsøkonomiske
regnskabsprincipper, herunder værdiansættelse af
besætning og beholdninger, afskrivninger og beregnet
skat.
I forhold til den foreslåede bestemmelse om krav til
jordbrugsbedriftens arbejdskraftbehov i timer pr. år
(§ 5 a, stk. 5, nr. 3), som svarer til bestemmelsen
i den gældende lovs § 5, stk. 3, nr. 2, er det
hensigten at fastsætte regler om, at normtimesatserne skal
følge de normtimesatser, der blev fastsat i 1999/2000 for
arbejdet på en landbrugsejendom og et gartneri. Satserne er
gengivet i bilag 2 til bekendtgørelse nr. 866 af 25. august
2008 om støtteordning for yngre jordbrugere.
Arbejdskraftbehovskravet vil eksempelvis kunne opfyldes ved
én af følgende produktioner:
- 42 ha med
korn
- 15 ha med
vedvarende græs og 12 malkekøer
- 20 ha med korn og
20 søer
- 0,7 ha
jordbær (uden selvpluk)
- 170 m2
væksthus med små potteplanter.
I forhold til den foreslåede bestemmelse om dispensation
fra kravet om førstegangserhvervelse af en bedrift for et
intetessentskab (§ 5 a, stk. 7) er det hensigten at
fastsætte regler om, at dispensation fra kravet om
førstegangserhvervelse af en jordbrugsbedrift bl.a. vil
kunne opnås, hvis et interessentskab i forvejen er ejer af en
jordbrugsbedrift, og en person, der opfylder personbetingelserne i
§ 5 a for at udløse en statsgaranti for et yngre
jordbruger-lån, køber en andel på mindst 20 pct.
i et sådant interessentskab. For at dispensation vil kunne
opnås, vil det bl.a. være en betingelse, at
interessentskabet udelukkende består af fysiske personer, og
at den indtrædende person opnår en dispositionsret
mindst svarende til 20 pct.
Til nr. 6-8
De foreslåede ændringer er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 5, jf. nr. 1.
Til nr. 9
Den foreslåede bestemmelse angiver, at lån til
interessentskaber udmåles i forhold til de enkelte
interessenters andele i interessentskabet
Til nr. 10
Den foreslåede bestemmelse omhandler den situation, hvor
en interessent, som har foranlediget statsgaranti for yngre
jordbruger-lån til et eller flere interessentskaber og siden
- uden at udtræde af dette eller disse interessentskaber -
førstegangsetablerer sig som ejer af en jordbrugsbedrift.
Hvis interessenten, som har foranlediget statsgaranti for yngre
jordbruger-lån, derimod er udtrådt af
interessentskabet, vil den pågældende fortsat kunne
opnå statsgaranti for lån op til maximumsgrænsen
på 4,9 mio. kr.
Til nr. 11
Den foreslåede ændring vil medføre, at et
interessentskab kan opnå et ordinært yngre
jordbruger-lån på maksimalt 4,9 mio. kr. og et
tillægslån på maksimalt 2,6 mio. kr.
Såfremt der er flere interessenter, der opfylder
betingelserne, forhøjes lånet, idet
lånestørrelsen beregnes på samme måde som
ved anpartserhvervelser.
Til nr. 12 og 13
Den foreslåede ændring er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 5, jf. nr. 1.
Til nr. 14
Den foreslåede bestemmelse giver ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri mulighed for at
fastsætte en maksimumsgrænse for
udmålingsgrundlaget for garanti og derved lån til et
interessentskab. Formålet med denne bestemmelse er at
muliggøre anvendelse af ens præmiesats for alle
ansøgere i stedet for individuelt beregnede
præmiesatser. Denne mulighed er omfattet af Kommissionens
meddelelse om anvendelsen af EF-traktatens artikel 87 og 88
på statsstøtte i form af garantier (2008/C 155/02),
EFT C 155/10 af 20.6.2008, pkt.3.5, sidste afsnit, hvor den
nævnte maksimumsgrænse er fastsat til 2,5 mio. EUR
svarende til ca. 18,6 mio. kr.
Til nr. 15-23
De foreslåede ændringer er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 5, jf. nr. 1.
Til nr. 24 og 25
Med den foreslåede ændring ophører
muligheden for, at et aktie- eller anpartsselskab, der erhverver og
overtager et væksthusgartneri eller en planteskole kan
ansøge om at overtage yngre jordbruger-lånet under
visse nærmere betingelser,.
Til nr. 26-28
De foreslåede ændringer er en konsekvens af
lovforslagets § 1, nr. 5, jf. nr. 1.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
januar 2010.
Kommissionens meddelelse om anvendelse af EF-traktatens
artikel 87 og 88 på statsstøtte i form af garantier
(2008/C 155/02), EFT C 155/10 af 20.6 2008 erstatter Kommissionens
meddelelse om anvendelse af EF-traktatens artikel 87 og 88
angående statsstøtte i form af garantier (2000/C
71/07), EFT C 71/14 af 11.3 2000.
I gennemførelsesbestemmelserne i den nye meddelelses
pkt. 7 opfordrer Kommissionen medlemsstaterne til at tilpasse deres
eksisterende garantiforanstaltninger efter den nye meddelelse inden
den 1. januar 2010, for så vidt angår nye garantier. De
nye bestemmelser fastsætter en udvidelse af præmien til
udover en risikopræmiedel også at omfatte en
præmiedel for administrationsomkostninger og en
præmiedel for et afkast af garantikapitalen.
Det forholdsvis sene tidspunkt for lovens ikrafttrædelse
foreslås for, at de yngre jordbrugere, der opnår
statsgaranti for lån og dermed yngre jordbruger-lån, i
så lang tid som muligt kan nøjes med kun at betale en
præmie, der svarer til statens tab på garantier (den
nugældende risikopræmie). Den foreslåede
præmie med de nye udgiftselementer vurderes og reguleres
årligt og gælder kun for ansøgninger, der
indgives efter, at den årlige regulering er trådt i
kraft. Den foreslåede præmie vil således ikke
berøre de garantitilsagn, herunder tilsagn vedrørende
risikopræmie, som gives under den gældende lov (dvs.
ansøgning om tilsagn indtil den 31. december 2009).
Det findes hensigtsmæssigt i løbet af 2009 at
foretage en samlet vurdering af hele ordningen med statsgaranti for
lån til yngre jordbrugere med henblik på at tage
stilling til, om ordningen fortsat skal opfylde Kommissionens krav
for, at der ikke foreligger statsstøtte eller om der skal
foretages anmeldelse som statsstøtte. Denne vurdering vil
afhænge af, hvilken præmie, der i givet fald vil skulle
fastsættes, for at ordningen opfylder EU- kriterierne for, at
der ikke foreligger statsstøtte.
Vurderingen kan afhængig af tabsudviklingen på
garantier i 2008 og forventningen til tabsudviklingen i 2009 samt
af udviklingen i garantimassen medføre, at ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri vurderer, at ordningen skal
statsstøttenotificeres. En sådan notifikation vil
skulle ske i god tid før den 1. januar 2010 for, at
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 1. januar
2010 kender udfaldet af den eventuelle
statsstøttenotifikation.
På denne baggrund findes det hensigtsmæssigt at
lovforslaget fremsættes i indeværende samling.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger pkt. 7.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
§ 4.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri yder
statsgaranti for lån finansieret med realkreditobligationer,
særligt dækkede realkreditobligationer eller
særligt dækkede obligationer til jordbrugere, der
opfylder betingelserne i §§ 5 og 10. | | 1. I
§ 4 indsættes efter stk. 1 som nyt
stykke: »Stk. 2. Ministeren yder endvidere
statsgaranti for lån, jf. stk. 1, til interessentskaber,
jf. § 5 a.« Stk. 2-5 bliver herefter
stk. 3-6. |
| | |
Stk. 2.
Lånet skal være udbetalt senest 6 måneder efter
meddelelsen om tilsagn om statsgaranti for lånet. Stk. 3. I
lånets løbetid betaler låntagerne en
risikopræmie. Ministeren fastsætter
risikopræmiens størrelse. Stk. 4.
Den i stk. 3 omhandlede risikopræmie tilfalder
statskassen. Stk. 5.
Ministeren fastsætter nærmere regler om
opkrævning af risikopræmien. | | 2.§ 4,
stk. 3-5, der bliver stk. 4-6, affattes
således: »Stk. 4. I lånets
løbetid betaler låntagerne en præmie. Ministeren
fastsætter præmiens størrelse. Stk. 5.
Den i stk. 4 omhandlede præmie tilfalder
statskassen. Stk. 6.
Ministeren fastsætter nærmere regler om
opkrævning af præmien.« |
| | |
§ 4 a.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri yder
statsgaranti for lån finansieret med realkreditobligationer,
særligt dækkede realkreditobligationer eller
særligt dækkede obligationer til jordbrugere, der
opfylder betingelserne i § 10 a. | | 3. I
§ 4 a indsættes efter stk. 1 som nyt
stykke: »Stk. 2. Ministeren yder endvidere
statsgaranti for lån, jf. stk. 1, til interessentskaber,
jf. § 5 a.« Stk. 2-5 bliver herefter
stk. 3-6. |
| | |
Stk. 2.
Lånet skal være udbetalt senest 6 måneder efter
meddelelsen om tilsagn om statsgaranti for lånet. Stk. 3. I
lånets løbetid betaler låntagerne en
risikopræmie. Ministeren fastsætter
risikopræmiens størrelse. Stk. 4.
Den i stk. 3 omhandlede risikopræmie tilfalder
statskassen. Stk. 5.
Ministeren fastsætter nærmere regler om
opkrævning af risikopræmien. | | 4.§ 4
a, stk. 3-5, der bliver stk. 4-6, affattes
således: »Stk. 4. I lånets
løbetid betaler låntagerne en præmie. Ministeren
fastsætter præmiens størrelse. Stk. 5.
Den i stk. 4 omhandlede præmie tilfalder
statskassen. Stk. 6.
Ministeren fastsætter nærmere regler om
opkrævning af præmien.« |
| | |
| | 5. Efter
§ 5 indsættes: »§ 5
a. Statsgaranti, jf. § 4, ydes for lån til
interessentskaber, der første gang erhverver en
jordbrugsbedrift og driver denne for egen regning og risiko. |
| | Stk. 2.
Det er en betingelse, at interessentskabet er baseret på en
skriftlig interessentskabskontrakt, der skal godkendes af
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri. Ministeren
skal endvidere godkende ændringer i
interessentskabskontrakten. |
| | Stk. 3.
Det er en betingelse, at mindst én af interessenterne er
under 40 år og ikke tidligere har etableret sig som
selvstændig jordbruger. |
| | Stk. 4.
Det er en betingelse, at personer omfattet af stk. 3 |
| | 1) erhverver en andel i interessentskabet
på mindst 20 pct. og opnår en dispositionsret på
mindst 20 pct., 2) opfylder et uddannelseskrav, 3) opfylder et egenkapitalkrav og 4) er beskæftiget på
jordbrugsbedriften, jf. stk. 1, mindst 833 timer pr. år
opgjort på grundlag af normtimesatser. |
| | Stk. 5.
Det er en betingelse, at jordbrugsbedriften, jf. stk. 1, |
| | 1) er økonomisk levedygtig 2) ved budgetter godtgør
økonomisk overlevelsesevne og 3) har et arbejdskraftbehov på
mindst 833 timer pr. år opgjort på grundlag af
normtimesatser. |
| | Stk. 6.
Betingelserne om, at interessentskabet skal drive
jordbrugsbedriften for egen regning og risiko, jf. stk. 1, at
personer omfattet af stk. 3 skal eje en andel i
interessentskabet på mindst 20 pct. og have en
dispositionsret, på mindst 20 pct., jf. stk. 4, nr. 1,
at personer omfattet af stk. 3 skal være
beskæftiget på jordbrugsbedriften, jf.. stk. 1,
mindst 833 timer pr. år opgjort på grundlag af
normtimesatser, jf. stk. 4, nr. 4, og at jordbrugsbedriften
skal have et arbejdskraftbehov på mindst 833 timer pr.
år opgjort på grundlag af normtimesatser, jf.
stk. 5, nr. 3, skal være opfyldt i hele lånets
løbetid. |
| | Stk. 7.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan, når
særlige omstændigheder taler derfor, gøre
undtagelse fra betingelserne om, at interessentskabet for
første gang erhverver en jordbrugsbedrift, jf. stk. 1,
at interessentskabet skal drive jordbrugsbedriften for egen regning
og risiko, jf. stk. 1 og 6, samt at personer omfattet af
stk. 4, nr. 2, opfylder et uddannelseskrav. |
| | Stk. 8.
Ministeren fastsætter nærmere regler om opfyldelse af
de i stk. 1-5, nævnte betingelser.« |
| | |
§ 7.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
træffe aftale med et eller flere realkreditinstitutter om, at
instituttet yder lån efter denne lov mod statsgaranti, jf.
§§ 5 og 10 samt § 13, stk. 8. Stk. 2.--- | | 6. I
§ 7, stk. 1, indsættes efter
»§§ 5«: »,5 a«. |
| | |
§ 8.
Udmålingsgrundlaget for lånet efter § 9, jf.
§ 5, er den konstaterede handelspris for
jordbrugsbedriften omregnet til kontant handelspris. Den kontante
handelspris korrigeres for ændringer i jordbrugsbedriftens
erhvervsaktiver foretaget inden ansøgningstidspunktet.
Udmålingsgrundlaget kan dog ikke overstige den ved en
værdiansættelse af jordbrugsbedriften foretaget af det
långivende institut på ansøgningstidspunktet
opgjorte og af ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
godkendte kontante handelsværdi. Ministeren kan
fastsætte nærmere regler om omregning af den
konstaterede handelspris til kontant handelspris, om korrektion af
den kontante handelspris og om opgørelse af den kontante
handelsværdi. | | 7. I § 8, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »jf. § 5«: »og
§ 5 a«. 8. I § 8, stk. 1, 4. pkt.,
indsættes efter »regler om«:
»udmålingsgrundlag, om«. |
Stk. 2.
Ved etablering inden for væksthusgartneri kan værdien
af bedriftens beholdning af potteplanter under kultur på
ansøgningstidspunktet tillægges bedriftens
udmålingsgrundlag efter stk. 1. Det samme gælder
for planteskolers beholdning af containerplanter. | | |
Stk. 3.
Ved etablering på en anpart af en jordbrugsbedrift
udmåles lånet i forhold til anpartens værdi.
Ministeren kan fastsætte regler om, at
udmålingsgrundlaget udvides til at omfatte hele
jordbrugsbedriften, hvis ansøger ejer mindst halvdelen af
jordbrugsbedriften og den resterende del ejes af ansøgers
ægtefælle eller samlever. | | |
| | |
Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler om reduktion af
udmålingsgrundlaget, hvis ansøger modtager
støtte eller overtager bevilget støtte efter anden
lovgivning til investeringer i bedriftens erhvervsaktiver. | | 9. I
§ 8, indsættes efter stk. 3 som nyt
stykke: »Stk. 4. Lån efter
§ 5 a, stk. 1 udmåles i forhold til de andele
i interessentskabet, der tilhører personer, der opfylder
betingelserne i § 5 a. Kun interessentskabets aktiver
vedrørende jordbrugsbedriften kan indgå i
udmålingsgrundlaget.« Stk. 4 bliver herefter
stk. 5. |
| | |
§ 9.
Lån til jordbrugere, der opnår statsgaranti efter
§ 5, udgør 20 pct. af den del af
udmålingsgrundlaget, der overstiger 500.000 kr. Lånet
kan dog højst udmåles af 24.500.000 kr. Ansøger
er ikke forpligtet til at ansøge om maksimalt
lån. | | 10. I
§ 9, stk. 1, indsættes som 4. pkt.: »Såfremt en jordbruger har
foranlediget udmåling af lån til et eller flere
interessentskaber, jf. § 5 a, og det eller de
udmålte lån ikke er indfriet, kan det samlede
udmålingsgrundlag for lån til jordbrugeren, jf.
§ 5, og til interessentskaber, jf. § 5 a, for
så vidt angår lån, som er foranlediget
udmålt af jordbrugeren, højst udgøre 24.500.000
kr.« |
| | |
Stk. 2.
Lån efter stk. 1 ydes som et 20-årigt nominelt
forrentet lån og afdrages efter annuitetsprincippet.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
fastsætter nærmere regler om ydelse af
lånet. Stk. 3.
Lånene skal sikres ved oprykkende panteret i jordbrugernes
ejendomme efter de bestående pantehæftelser,
således at lånene i forbindelse med restgælden
på disse pantehæftelser får pantesikkerhed inden
for 95 pct. af ejendommenes kontante handelsværdi, jf.
§ 8, stk. 1. Ministeren kan, når særlige
omstændigheder taler derfor, tillade, at lån ydet
på grundlag af statsgaranti efter § 5 og
§ 10, jf. § 5, opnår pantesikkerhed ud
over 95 pct. af ejendommenes kontante handelsværdi. | | 11. I
§ 9, indsættes efter stk. 1 som nyt
stykke: »Stk. 2. Lån til
interessentskaber, der opnår statsgaranti efter § 5
a, udgør 20 pct. af den del af udmålingsgrundlaget,
der overstiger 500.000 kr. Lånet kan dog højst
udmåles af 24.500.000 kr. Ansøger er ikke forpligtet
til at ansøge om maksimalt lån. Såfremt flere
interessenter opfylder betingelserne efter § 5 a,
forhøjes de i 1. og 2. pkt., nævnte beløb
tilsvarende.« Stk. 2-4 bliver herefter
stk. 3-5. 12. I
§ 9, stk. 2, der bliver stk. 3, indsættes
efter »stk. 1«: » og 2«. |
| | |
Stk. 4.
Ved lån efter denne lov behøver alene den, til hvem
lånet ydes, at være påført pantebrevet som
debitor. | | 13. I § 9, stk. 3, der bliver
stk. 4, affattes 2. pkt. således: »Ministeren kan, når
særlige omstændigheder taler derfor, tillade, at
lån ydet på grundlag af statsgaranti efter
§§ 5, og 5 a og § 10, jf.
§§ 5 og 5 a, opnår pantesikkerhed ud over 95
pct. af ejendommenes kontante handelsværdi.« |
| | |
| | 14. I § 9, indsættes efter
stk. 4, der bliver stk. 5, som nyt stykke: »Stk. 6. Ministeren kan
fastsætte en maksimumsgrænse for det i stk. 2,
4.pkt., jf. 2. pkt., nævnte beløb.« |
| | |
§ 10.
Statsgaranti, jf. § 4, ydes for et eller flere
supplerende lån til en låntager, der ikke har
opnået maksimumslån, jf. § 9, indtil der er
opnået maksimalt lån. Ansøger er ikke forpligtet
til at ansøge om maksimalt lån. Lånet ydes og
sikres som anført i § 9, stk. 2-4. | | 15. I § 10, stk. 1, ændres:
» § 9, stk. 2-4« til: »
§ 9, stk. 3-5.«: |
Stk. 2.
Statsgaranti for lån efter stk. 1 kan alene ydes, hvis
låntager inden 7 år fra det første låns
udbetaling erhverver 1) suppleringsjord, 2) anden ejendom til sammenlægning
med den belånte ejendom, 3) anden ejendom til samdrift med den
belånte ejendom, 4) anpart af anden ejendom til samdrift
med den belånte ejendom, 5) yderligere anpart af den belånte
ejendom eller 6) anden jordbrugsbedrift efter
afhændelse af den belånte ejendom og overførsel
af det tidligere ydede lån, jf. § 12. | | |
Stk. 3.
Det er en betingelse for statsgaranti for lån efter
stk. 1, at jordbrugeren opfylder de i § 5,
stk. 2, nr. 3-6, og § 5, stk. 4, nævnte
betingelser, og at jordbrugsbedriften opfylder de i § 5,
stk. 3 og 4, nævnte betingelser. | | |
| | |
Stk. 4.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan, når
særlige omstændigheder taler derfor, gøre
undtagelse fra betingelserne i § 5, stk. 2, nr. 6,
og § 5, stk. 4. | | 16. I
§ 10, stk. 3, indsættes som 2. og 3.
pkt.: »Det er ligeledes en betingelse for
statsgaranti for lån efter stk. 1, at personer i et
interessentskab, der opfylder betingelserne i § 5 a,
opfylder de i § 5 a, stk. 4, nr. 3 og 4, og
§ 5 a, stk. 6, nævnte betingelser, samt
opnår en dispositionsret, der mindst svarer til den
tilkøbte andel. Det er endvidere en betingelse for
statsgaranti for lån til et interessentskab, jf. 2. pkt., at
jordbrugsbedriften opfylder betingelserne i § 5a,
stk. 5 og 6, og at interessentskabet driver bedriften for egen
regning og risiko, jf. § 5 a, stk. 1.« 17. I § 10, stk. 4, indsættes
som 2. pkt.: »Ministeren kan ligeledes, når
særlige omstændigheder taler derfor, gøre
undtagelse fra betingelsen i § 5 a, stk. 1, om at
drive jordbrugsbedriften for egen regning og risiko.« |
| | |
Stk. 5.
Udmålingsgrundlaget for lån, for hvilke der ydes
statsgaranti i henhold til stk. 1, er den konstaterede
handelspris af det i stk. 2 nævnte aktiv omregnet til
kontant handelspris. Udmålingsgrundlaget kan ikke overstige
den ved en vurdering af det erhvervede aktiv på
ansøgningstidspunktet opgjorte kontante handelsværdi,
jf. § 8, stk. 1. Ministeren kan fastsætte
nærmere regler om omregning af den konstaterede handelspris
til kontant handelspris og om opgørelse af den i 2. pkt.
nævnte kontante handelsværdi. Ministeren kan endvidere
fastsætte nærmere regler for ydelse af statsgaranti for
lån efter stk. 1, herunder om egenkapitalkravet, jf.
§ 5, stk. 2, nr. 3. Stk. 6.
--- | | 18. I
§ 10 indsættes efter stk. 5 som nyt stk. »Stk. 6. Ved et interessentskabs
erhvervelse af aktiver nævnt i stk. 2, for hvilke der
ydes statsgaranti i henhold til stk. 1, udmåles
lånet efter reglerne i stk. 5, 1.-3. pkt. i forhold til
de andele i interessentskabet, der tilhører personer, der
opfylder betingelserne i § 5 a. Kun interessentskabets
aktiver vedrørende jordbrugsbedriften kan indgå i
udmålingsgrundlaget. Ministeren kan fastsætte
nærmere regler for ydelse af statsgaranti for lån efter
stk. 1, herunder om egenkapitalkravet, jf. § 5 a,
stk. 4, nr. 3.« Stk. 6 bliver herefter
stk. 7. |
| | |
§ 10
a. Låntager kan ansøge om et
tillægslån, jf. § 4a, hvis
låntageren 1) har erhvervet
førstegangsetableringsbedriften, jf. § 5, efter
den 8. december 2003, 2) ikke har indgivet ansøgning om
lån inden den 8. oktober 2004,og 3) har fået udmålt lån
efter reglerne i § 8, stk. 1 og 2. Stk. 2.
--- | | 19. I
§ 10 a, stk. 1, nr. 1, ændres» jf.
§ 5«til: »jf. §§ 5 og 5
a«. |
| | |
§ 13.
Lånet kan til enhver tid indfries helt eller delvis. | | |
Stk. 2.
Lånet forfalder til indfrielse ved ejerskifte, jf. dog
§ 14. | | 20. I
§ 13, stk. 2, indsættes efter
»§ 14«: », og ved salg af de andele i
interessentskabet, der tilhører personer, der opfylder
betingelserne i § 5 a, samt ved opløsning eller
ophør af interessentskabet.« |
| | |
Stk. 3.
Lånet skal nedbringes forholdsmæssigt, hvis en
låntager afhænder en anpart af den belånte
ejendom. | | 21. I
§ 13, stk. 3, indsættes efter
»ejendom«: », og ved salg af de andele i
interessentskabet, der tilhører personer, der opfylder
betingelserne i § 5 a.« |
Stk. 4.
Lånet kan forlanges nedbragt forholdsmæssigt, hvis
ejendommens kontante handelsværdi, jf. § 8,
stk. 1, nedbringes ved salg af en del af ejendommen.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte nærmere regler herom. | | |
| | |
Stk. 5.
Ministeren kan bestemme, at lånet forlanges indfriet, hvis
betingelserne i § 5, stk. 4, ikke længere er
opfyldt, samt hvis betingelser stillet i forbindelse med ydelse af
statsgarantien eller i forbindelse med ydelse af lånet ikke
opfyldes. Ministeren kan endvidere bestemme, at lånet
forlanges indfriet, hvis det er overtaget af låntagerens
ægtefælle eller samlever eller et selskab i henhold til
§ 14 og betingelserne herfor ikke længere er
opfyldt. | | 22. I
§ 13, stk. 5, affattes således: »Stk. 5. Ministeren kan bestemme,
at lånet forlanges indfriet, hvis betingelserne i
§ 5, stk. 4, eller § 5 a, stk. 6,
ikke længere er opfyldt, samt hvis betingelser stillet i
forbindelse med ydelse af statsgarantien eller i forbindelse med
ydelse af lånet ikke opfyldes. Ministeren kan endvidere
bestemme, at lånet forlanges indfriet, hvis det er overtaget
af låntagerens ægtefælle eller samlever og
betingelserne herfor ikke længere er opfyldt«. |
Stk. 6.
Ministeren kan, hvis låntageren har afgivet urigtige eller
vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger af betydning for
afgørelser, der træffes vedrørende garanti og
lån, bestemme, at lånet forlanges indfriet. | | |
| | |
Stk. 7.
Ministeren kan, hvis låntager tilsidesætter sine
pligter i medfør af regler udstedt efter § 20,
stk. 1, eller pligter i medfør af § 20,
stk. 3, og § 21, bestemme, at lånet forlanges
indfriet. Stk. 8.
--- | | 23.§ 13, stk. 7, affattes
således: »Stk. 7. Ministeren kan, hvis
låntager, herunder en interessent, hvis et interessentskab
har fået bevilget statsgaranti for et lån,
tilsidesætter sine pligter i medfør af regler udstedt
efter § 20, stk. 1, eller pligter i medfør af
§ 20, stk. 3, og § 21, bestemme, at
lånet forlanges indfriet.« |
| | |
§ 14.
Erhverver låntagerens efterlevende ægtefælle
adkomst på den belånte ejendom ved overtagelse til
hensidden i uskiftet bo eller ved arv, eller erhverver den
efterlevende samlever adkomst på den belånte ejendom
ved arv, kan ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
tillade, at lånet overtages af ægtefællen eller
samleveren. | | 24.§ 14, stk. 2-4,
ophæves. Stk. 5 bliver herefter
stk. 2. |
Stk. 2.
Erhverver og overtager et aktie- eller anpartsselskab et
væksthusgartneri eller en planteskole, hvori lånet
indestår, kan ministeren tillade, at lånet overtages af
selskabet på betingelse af, at den oprindelige
låntager | | |
1) tegner selvskyldnerkaution for
lånet, 2) har flertallet af stemmer i selskabet
som ejer af aktier eller anparter, og 3) som ansvarlig daglig leder af selskabet
selv forestår ejendommens drift. | | |
Stk. 3.
Ejer den oprindelige låntager efter stk. 2 mindre end
100 pct. af aktie- eller anpartskapitalen i selskabet, kan
ministeren dog bestemme, at lånet forlanges nedbragt med et
forholdsmæssigt ekstraordinært afdrag. Det samme
gælder, hvis den oprindelige låntagers
forholdsmæssige andel af aktie- eller anpartskapitalen
formindskes senere i lånets løbetid. | | |
Stk. 4.
Tilladelse efter stk. 2 kan tidligst gives 7 år efter,
at lånet er udbetalt. | | |
Stk. 5.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om de
vilkår, der i øvrigt skal opfyldes for at opnå
tilladelse efter stk. 1 og 2 til at overtage
lånet. | | 25.§ 14, stk. 5, der bliver
stk. 2 affattes således: »Stk. 2. Ministeren kan
fastsætte nærmere regler om de vilkår, der i
øvrigt skal opfyldes for at opnå tilladelse efter
stk. 1 til at overtage lånet.« |
| | |
§ 20.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
fastsætte regler om kontrol, tilsyn, regnskab og revision
vedrørende foranstaltninger, der ydes støtte til
efter loven. | | 26. I
§ 20, stk. 3, indsættes efter
»jordbrugsbedrift«: » herunder en interessent,
hvis et interessentskab har fået bevilget statsgaranti for et
lån.,« |
Stk. 2.
Den kontrollerende myndighed og personer, der er særligt
bemyndiget dertil, har til enhver tid mod behørig
legitimation og uden retskendelse adgang til jordbrugsbedrifter
eller andre virksomheder, der drives af en fysisk eller juridisk
person, der har modtaget tilsagn om støtte efter loven.
På tilsvarende måde har den kontrollerende myndighed og
personer, der er særligt bemyndiget dertil, adgang til
jordbrugsbedrifternes eller virksomhedernes regnskaber,
forretningsbøger, papirer m.v., herunder også
materiale, der opbevares i elektronisk form, for at tilvejebringe
oplysninger til brug for løsning af opgaver i henhold til
loven eller til regler, der er fastsat i medfør af
loven. | | |
Stk. 3.
Den, der driver en jordbrugsbedrift eller anden virksomhed, jf.
stk. 2, skal yde den fornødne vejledning og hjælp
ved kontrollens gennemførelse, og det i stk. 2
nævnte materiale skal udleveres eller indsendes til de
kontrollerende myndigheder på disses begæring. Stk. 4.
--- | | |
| | |
§ 21.
Støttemodtageren skal i hele perioden, hvor betingelserne
for støtte efter loven skal opfyldes, på ministeren
for fødevarer, landbrug og fiskeris forlangende, jf. dog
§ 18, stk. 3 | | 27. I
§ 21, indsættes efter
»Støttemodtageren«: » herunder en
interessent, hvis et interessentskab har fået bevilget
statsgaranti for et lån.« |
Stk. 2.
Støttemodtageren skal i hele perioden, hvor betingelserne
for støtte efter loven skal opfyldes, underrette ministeren,
jf. dog § 18, stk. 3 | | |
| | |
§ 23.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan inddrive statskassens
tilgodehavender efter § 3, jf. § 22, samt efter
indfrielse af en i medfør af kapitel 3 ydet statsgaranti med
tillæg af renter og omkostninger.
Restanceinddrivelsesmyndigheden kan inddrive skyldige beløb
ved udpantning og ved indeholdelse i løn m.v. hos den
pågældende efter reglerne om inddrivelse af personlige
skatter i kildeskatteloven. Stk. 2.
--- | | 28. I
§ 23, stk. 1, 2. pkt. indsættes efter »
den pågældende«: » herunder en interessent,
hvis et interessentskab har fået bevilget statsgaranti for et
lån.« |