L 70 Forslag til lov om ændring af offshoresikkerhedsloven.

(Gennemførelse af dele af direktiv om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer, ændringer af reglerne for godkendelser og tilladelser m.v.).

Af: Klima- og energiminister Connie Hedegaard (KF)
Udvalg: Det Energipolitiske Udvalg
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 19-11-2008

Fremsættelse: 19-11-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20081_l70_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (19. november 2008)

Klima- og energiministeren (Connie Hede­gaard):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til ændring af offshoresikkerhedsloven (Gennemførelse af dele af direktiv om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer, ændringer af reglerne for godkendelser og tilladelser m.v.)

(Lovforslag nr. L 70).

Lovforslagets ene hovedformål er at præcisere hjemmelen til at fastsætte regler om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer erhvervet i udlandet. Bestemmelserne kan bl.a. udgøre hjemmel til at fastsætte nye regler for at gennemføre dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2005/36/EF af 7. september 2005 om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer (anerkendelsesdirektivet) samt for at gennemføre forudgående kontrol af erhvervsmæssige kvalifikationer opnået i et andet EU-land m.fl., når der er tale om farligt arbejde, selvom arbejdet kun er midlertidigt og lejlighedsvist. Med ændringen får klima- og energiministeren samme bemyndigelser vedrørende offshoreanlæg, som beskæftigelsesministeren har fået på land ved en ændring af arbejdsmiljøloven. Arbejdstilsynet har udstedt en bekendtgørelse om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer erhvervet i udlandet. Det vurderes, om der er behov for at udstede lignende regler med hjemmel i offshoresikkerhedsloven. Erhvervsvirksomhedernes egen­kontrol af de individuelle kvalifikationer vil indgå i denne vurdering.


Det andet hovedformål er at ændre lovens bestemmelser om godkendelser og tilladelser for faste offshoreanlæg. Det præciseres, hvornår der skal søges om godkendelse/tilladelse til nybygning, udvidelser, idriftsættelse og ændringer af eksisterende offshoreanlæg. Præciseringerne bidrager til et højere sikkerhedsniveau for projekter om ændringer af eksisterende faste offshoreanlæg, da tilsynsmyndigheden bliver inddraget i projektet på et tidligt tidspunkt, hvad der ikke er tilfældet efter de gældende regler.


Endvidere foreslås en ændring af bestemmelsen om, hvornår der skal anvendes anerkendte normer og standarder i forbindelse med offshoreanlægs konstruktion, indretning og udstyr. Bestemmelsen foreslås ændret til at gælde for anlæggets konstruktion, indretning og udstyr i almindelighed. Ændringen bidrager til et højere sikkerhedsniveau for anlæggene. Det foreslås desuden, at ministeren får hjemmel til at gennemføre eller anvende internationale konventioner og EU-regler om forhold omfattet af loven. Endvidere foreslås justeringer og konsekvensrettelser af mere teknisk karakter. Offshoresikkerhedsrådet har set lovforslaget og havde kun enkelte tekniske bemærkninger, som er indarbejdet i forslaget.


Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser for hverken det offentlige eller erhvervslivet. Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne, og det har ikke konsekvenser for miljøet.


Lovforslaget indeholder ændringer, som præciserer ministerens adgang til at gennemføre anerkendelsesdirektivet inden for offshoresikkerhedslovens område. Forslaget indeholder endvidere en bemyndigelse til, at ministeren kan fastsætte regler med henblik på at gennemføre EU-regler om forhold, som er omfattet af offshoresikkerhedsloven.


Idet der i øvrigt henvises til lovforslaget med bemærkninger, anbefales forslaget til Folketingets velvillige behandling.