L 74 Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.

(Beregning af dagpenge, opgørelse af beskæftigelseskrav samt arbejdsløshedskassernes adgang til registersamkøring i forbindelse med anvendelse af indkomstregisteret).

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 19-11-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20081_l74_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (19. november 2008)

Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. (Beregning af dagpenge, opgørelse af beskæftigelseskrav samt arbejdsløshedskassernes adgang til registersamkøring i forbindelse med anvendelse af indkomstregistret).

(Lovforslag nr. L 74).

Formålet med lovforslaget er, at der ved administrationen af reglerne om beregning af dagpenge- og efterlønssats, opgørelse af beskæftigelseskrav, herunder til optjening af skattefri præmie, skal anvendes oplysninger om lønindtægt, løntimer mv., der er indberettet til indkomst­registret. Formålet er endvidere at sikre en klar lovhjemmel for a-kasserne til i kontroløjemed at samkøre oplysninger i indkomstregistret med andre oplysninger.


Forslaget bidrager til opfyldelse af den del af regeringsgrundlaget, der vedrører "moderne digitale løsninger", og forslaget medvirker til at lette arbejdsgivernes administrative byrder.


Lovforslaget har følgende indhold:


- Beregning af dagpenge- og efterlønssats og opgørelse af beskæftigelseskrav sker på grundlag af indberettede løntimer. Begrebet "fuld overenskomstmæssig arbejdstid" erstattes af et specifikt løntimetal.

- Beregnings- og opgørelsesperioden rykkes fra 1. ledighedsdag til seneste indberetningsperiode forud for ledigheden. Dog kan løntimer, der ligger i den aktuelle indberetningsperiode, medregnes, hvis de har betydning for opfyldelse af beskæftigelseskravet. Beregningsreglerne moderniseres sprogligt, og visse hidtil administrativt fastsatte regler indsættes i loven.

- Beskæftigelseskravene opgøres som hovedregel på grundlag af indberettede løntimer, uanset hvornår arbejdet er udført. Visse perioder, fx feriegodtgørelse, for hvilke der ikke er indberettet løntimeoplysninger, kan dog fortsat medregnes.

- Arbejdsløshedskasserne sikres klar lovhjemmel til registersamkøring på grundlag af oplysninger i indkomstregistret i kontroløjemed.



Tilpasningen af reglerne om beregning af dagpenge- og efterlønssats samt beskæf­tigelseskrav vurderes kun at have ubetydelige økonomiske konskvenser. I enkelte tilfælde vil satsen for den enkelte ledige kunne blive lidt højere eller lavere, og opfyldelse af beskæftigelseskravet kan eventuelt forskydes tidsmæssigt.


Arbejdsdirektoratet vil få merudgifter til etablering og drift i størrelsesorden 10 mio. kr. henholdsvis 2-5 mio. kr. årligt.


Borgerne, a-kasserne og i mindre grad Arbejdsdirektoratet og Arbejdsmarkedets Ankenævn vil opnå visse administrative lettelser.


Arbejdsgivernes administrative omkostninger lettes samlet set med omkring 37 mio. kr. årligt.


Det foreslås, at beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen. Dog foreslås, a-kassernes adgang til registersamkøring på grundlag af oplysninger i indkomstregistret træder i kraft den 1. april 2009.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.