L 78 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed. (Forlængelse af
programtilladelser til den fjerde og femte FM-radiokanal).
Fremsat den 19. november 2008 af
kulturministeren (Carina Christensen)
Forslag
til
lov om ændring af lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed
(Forlængelse af programtilladelser til
den fjerde og femte FM-radiokanal)
§ 1
I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 338 af 11. april 2007, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 11, stk. 3,
indsættes som 3. pkt.:
»Kulturministeren kan bestemme, at tilladelse
til programvirksomheden i særlige tilfælde uden
forudgående udbud efter reglerne i kapitel 8 kan
forlænges.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. marts 2009.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget tilsigter at indføre adgang til i
særlige tilfælde at forlænge tilladelser til
programvirksomheden på den fjerde og femte
FM-radiokanal.
2. Forlængelse af
programtilladelser til den fjerde og femte FM-radiokanal
2.1. Gældende ret
Efter radio- og fjernsynslovens § 11, stk. 3,
indgår i den samlede public service-virksomhed bl.a.
programvirksomheden på den fjerde FM-radiokanal og
nyhedsdækningen på den femte FM-radiokanal. Tilladelse
til denne programvirksomhed meddeles efter reglerne i lovens
kapitel 8, som bl.a. fastsætter, at tilladelse til
programvirksomhed ved hjælp af jordbaserede sendemuligheder
meddeles af Radio- og tv-nævnet efter udbud.
Lovens § 11, stk. 4, fastsætter, at den
fjerde FM-radiokanal skal være en nuanceret public
service-orienteret kanal med klassisk musik, suppleret med
præsentation af rytmisk musik, jazz og dansk musik,
kulturprogrammer, samfunds- og debatprogrammer m.v.
Programvirksomheden på den femte FM-radiokanal skal
ifølge lovens § 11, stk. 5, omfatte
nyhedsprogrammer fra hele landet. Tilladelse til denne
programvirksomhed kan ikke meddeles til DR.
Loven giver ikke mulighed for at forlænge tilladelser
til programvirksomheden på den fjerde og femte FM-radiokanal
eller tilladelser til anden programvirksomhed ved hjælp af
jordbaserede sendemuligheder.
DR er indehaver af tilladelse til programvirksomhed på
den fjerde FM-radiokanal, og New Radio er indehaver af tilladelse
til programvirksomhed på den femte FM-radiokanal. DRs
tilladelse er meddelt af Radio- og tv-nævnet for perioden 1.
april 2001 til 31. marts 2009, og New Radios tilladelse er meddelt
af nævnet for perioden 20. november 2006 til 19. november
2014.
2.2. Kulturministeriets overvejelser
og forslag
Det fremgår af aftalen om mediepolitikken for perioden
2007-2010, at aftalepartierne tager stilling til anvendelsen af den
fjerde, landsdækkende radiokanal, når DRs
nuværende tilladelse udløber pr. 31. marts 2009.
Der er endnu ikke truffet politisk beslutning om anvendelsen
af den fjerde FM-radiokanal. For at undgå, at kanalen ikke
anvendes i perioden efter udløbet af DRs tilladelse og
indtil kanalens fremtidige anvendelse er fastlagt eller indtil en
evt. ny tilladelsesindehaver kan påbegynde
programvirksomheden, vil det være hensigtsmæssigt, at
der bliver mulighed for at forlænge DRs tilladelse til
kanalen for denne periode.
Herudover kan det ikke udelukkes, at der i forbindelse med
gennemførelsen af et evt. kommende udbud af
programvirksomheden på den fjerde eller femte FM-radiokanal i
henhold til reglerne i lovens kapitel 8 tilsvarende kan blive behov
for efter nærmere drøftelse med tilladelsesindehaveren
at forlænge den eksisterende programtilladelse for en kortere
periode.
Det foreslås derfor fastsat i lovens § 11,
stk. 3, at kulturministeren i særlige tilfælde kan
bestemme, at tilladelse til programvirksomhed på den fjerde
og femte FM-radiokanal kan forlænges uden forudgående
udbud efter reglerne i kapitel 8.
Det er på denne baggrund hensigten, at kulturministeren
benytter den foreslåede bemyndigelse til at meddele Radio- og
tv-nævnet retningslinier om forlængelse af DRs
tilladelse til programvirksomhed på den fjerde FM-radiokanal
for en kortere periode - eksempelvis 6 mdr. - på de i
tilladelsen hidtil angivne vilkår.
3. De økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for stat, kommuner eller regioner.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v..
5. De administrative konsekvenser for
borgere
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgere.
6. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
De hørte myndigheder og organisationer m.v.
fremgår af bilag 2.
9. Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenserne af
lovforslaget
| Positive konsekvenser-/
mindreforbrug | Negative konsekvenser-/ merudgifter |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner. | Ingen | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgere | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Ingen | Ingen |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1. (§ 11,
stk. 3)
Det foreslås, at kulturministeren kan bestemme, at der i
særlige tilfælde kan ske forlængelse af
tilladelse til programvirksomheden på den fjerde og femte
FM-radiokanal uden forudgående udbud efter reglerne i kapitel
8.
Om baggrunden for og Kulturministeriets overvejelser i forhold
til bestemmelsen henvises til afsnit 2.2 i de almindelige
bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts
2009.
Med forslaget om lovens ikrafttræden den 1. marts 2009
kan der inden DRs tilladelse til programvirksomhed på den
fjerde FM-radiokanal udløber pr. 31. marts 2009 ske en
forlængelse af DRs tilladelse for perioden efter
udløbet af tilladelsen og indtil kanalens fremtidige
anvendelse er fastlagt.
Om baggrunden for og Kulturministeriets overvejelser i forhold
til bestemmelsen henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i de
almindelige bemærkninger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov om radio- og fjernsynsvirksomhed,
jf. lovbekendtgørelse nr. 338 af 11. april 2007, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 11.
DR og de regionale TV 2-virksomheder udøver public
service-virksomhed efter reglerne i kapitel 4 og 6. | | |
Stk. 2.
TV 2/DANMARK A/S' programvirksomhed i medfør af tilladelse
efter reglerne i kapitel 6 a indgår i den samlede public
service-programvirksomhed. | | |
Stk. 3. I
den samlede public service-virksomhed indgår tillige
programvirksomheden på den fjerde FM-radiokanal og
nyhedsdækningen på den femte FM-radiokanal, jf.
stk. 4 og 5. Tilladelse til denne programvirksomhed meddeles
efter reglerne i kapitel 8. | | 1. I § 11, stk. 3, indsættes
som 3. pkt.: »Kulturministeren kan bestemme, at
tilladelse til programvirksomheden i særlige tilfælde
uden forudgående udbud efter reglerne i kapitel 8 kan
forlænges.« |
Stk. 4.
Den fjerde FM-radiokanal skal være en nuanceret public
service-orienteret kanal med klassisk musik, suppleret med
præsentation af rytmisk musik, jazz og dansk musik,
kulturprogrammer, samfunds- og debatprogrammer m.v. | | |
Stk. 5.
Programvirksomheden på den femte FM-radiokanal skal omfatte
nyhedsprogrammer fra hele landet. Sendefladen kan ikke
regionaliseres. Tilladelse til denne programvirksomhed kan ikke
meddeles til DR. | | |
Stk. 6.
DR's public service-virksomhed finansieres gennem DR's andel af
licensafgifterne samt gennem andre indtægter, jf.
§ 15, stk. 2. De regionale TV 2-virksomheders public
service-virksomhed finansieres gennem virksomhedernes andel af
licensafgifterne samt gennem andre indtægter, jf.
§ 35. | | |
Stk. 7.
TV 2/DANMARK A/S' public service-programvirksomhed finansieres af
TV 2/DANMARK A/S. | | |
Stk. 8.
Public service-virksomhed på den fjerde og den femte
FM-radiokanal finansieres af tilladelseshaverne. | | |
| | |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft den 1. marts
2009. |
Bilag 2
Høringsliste
Aller Press A/S
BFE
Bonnier Publications A/S
Boxer TV Aps.
Brancheforum Digitale Medier c/o BFE
Broadcast Service Danmark A/S
Canal Digital Danmark A/S
CIAC Holding/dk4
Copy-Dan
Danmarks Lokal-Tv Forening
Dansk Annoncørforening (DAF)
Dansk Blindesamfund
Dansk Erhverv
Dansk Industri
Dansk IT
Dansk Journalistforbund
Dansk Magasinpresses Udgiverforening
Dansk Student Tv Forening
Danske Dagblades Forening
Danske Døves Landsforbund
Danske Mediers Forum
Danske Regioner
Danske Reklame- og Relationsbureauers Brancheforening
DanToto/Racing Live
De Samvirkende Invalideorganisationer
Den Kristne Producentkomité
Det Centrale Handicapråd
Det Ny Public Serviceråd
DR
Egmont International Holding A/S
Forbrugerstyrelsen
Forenede Danske Antenneanlæg
Gold FM/Klassisk FM ApS.
GRAMEX
Høreforeningen
IT- og Telestyrelsen
IT-Branchen
ITEK - Dansk Industri
KODA
KOMM c/o Carsten Warming
Kommunernes Landsforening (KL)
Konkurrencestyrelsen
Landsorganisationen i Danmark (LO)
METV - Mesopotamia TV
MTG A/S
Producentforeningen
Radio 100FM/Talpa Radio
Radio 2
Radio- og tv-nævnet
Radioerne
Rigsrevisionen
Samarbejdsforum for Danske Lytter- og Seerorganisationer
SAML
SBS Radio A/S
SBS-Net
Sendesamvirket Kanal 23 København
SLRTV
TDC
Telenor
Telia Stofa A/S
TV Midt Vest
TV SYD
TV2/Bornholm
TV2/DANMARK A/S
TV2/FYN
TV2/Lorry
TV2/Nord
TV2/Øst
TV2/Østjylland
TV3 A/S