L 87 Forslag til lov om ændring af færdselsloven.

(Straffen for tilsidesættelse af oplysningspligten og frakendelse af førerretten på køre- og hviletidsområdet m.v.).

Af: Justitsminister Brian Mikkelsen (KF)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2008-09
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 10-12-2008

Fremsættelse: 10-12-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20081_l87_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (10. december 2008)

Justitsministeren (Brian Mikkelsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Straffen for tilsidesættelse af oplysningspligten og frakendelse af førerretten på køre- og hviletidsområdet m.v.)

(Lovforslag nr. L 87).

Lovforslaget har til formål at skærpe bødestraffen for overtrædelse af færdselslovens § 65, stk. 1, som forpligter ejeren af en bil til efter anmodning fra politiet at oplyse, hvem der på et givent tidspunkt har kørt i bilen. Bestemmelsen anvendes af politiet ved efterforskning af sager, hvor det - f.eks. ved hjælp af automatisk trafikkontrol (ATK) - er konstateret, at føreren af bilen har begået en lovovertrædelse, uden at førerens identitet i den forbindelse er blevet fastslået. Oplysningspligten gælder dog ikke, hvis bilens ejer selv har begået den pågældende forseelse.


Tilsidesættelse af oplysningspligten straffes i dag med en bøde på 5.000 kr., når overtrædelsen vedrører busser eller lastbiler, mens bøden i forbindelse med andre køretøjer udgør 500 kr. Det foreslås, at bøden i de sidstnævnte tilfælde hæves til 2.500 kr. for at give ejeren et større incitament til at oplyse førerens identitet. Det nuværende lave bødeniveau kan medføre, at ejeren af bilen i stedet vælger at vedtage bøden for at skåne føreren for større bøder eller andre sanktioner som følge af de overtrædelser, som denne har begået under kørslen.


Lovforslaget har endvidere til formål at lempe reglerne om frakendelse af førerretten ved overtrædelser af reglerne om kontrolapparatet på køre- og hviletidsområdet. Efter reglerne om kontrolapparatet skal chauffører, der er omfattet af køre- og hviletidsreglerne, registrere deres kørsel ved hjælp af et kontrolapparat og enten diagramark eller førerkort, så politiet efterfølgende kan kontrollere, om chaufføren har overholdt kravene til køretid, pauser og hvil.


Den foreslåede lempelse betyder, at overtrædelse af reglerne om kontrolapparatet først skal medføre betinget frakendelse af førerretten, når der er begået seks overtrædelser inden for tre år, mens der i dag kun skal tre overtrædelser til. Det foreslås samtidig, at frakendelse af førerretten kan undlades under særlig formildende omstændigheder. Her tænkes på tilfælde, hvor overtrædelserne utvivlsomt alene er udtryk for sjusk eller en forglemmelse og ikke for et ønske om at vanskeliggøre politiets kontrol eller dække over overtrædelser af køre- og hviletidsreglerne.


Baggrunden for forslaget er, at den nuværende ordning med betinget frakendelse efter tre overtrædelser af reglerne om kontrolapparatet efter regeringens opfattelse kan føre til urimeligt strenge resultater.


Endelig indebærer lovforslaget, at der indføres mulighed for at strafforfølge chauffører og virksomheder for overtrædelser af reglerne på køre- og hviletidsområdet, som konstateres her i landet, selvom overtrædelserne er begået i udlandet af en udlænding. Forslaget gennemfører på dette punkt bl.a. køre- og hviletidsforordningens krav om udvidet dansk straffemyndighed.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg herved anbefale forslaget til Det Høje Tings velvillige behandling.