Skriftlig fremsættelse (10.
december 2008)
Justitsministeren
(Brian Mikkelsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven (Straffen for tilsidesættelse af
oplysningspligten og frakendelse af førerretten på
køre- og hviletidsområdet m.v.)
(Lovforslag nr. L 87).
Lovforslaget har til formål at skærpe
bødestraffen for overtrædelse af færdselslovens
§ 65, stk. 1, som forpligter ejeren af en bil til efter
anmodning fra politiet at oplyse, hvem der på et givent
tidspunkt har kørt i bilen. Bestemmelsen anvendes af
politiet ved efterforskning af sager, hvor det - f.eks. ved
hjælp af automatisk trafikkontrol (ATK) - er konstateret, at
føreren af bilen har begået en lovovertrædelse,
uden at førerens identitet i den forbindelse er blevet
fastslået. Oplysningspligten gælder dog ikke, hvis
bilens ejer selv har begået den pågældende
forseelse.
Tilsidesættelse af oplysningspligten straffes i dag med
en bøde på 5.000 kr., når overtrædelsen
vedrører busser eller lastbiler, mens bøden i
forbindelse med andre køretøjer udgør 500 kr.
Det foreslås, at bøden i de sidstnævnte
tilfælde hæves til 2.500 kr. for at give ejeren et
større incitament til at oplyse førerens identitet.
Det nuværende lave bødeniveau kan medføre, at
ejeren af bilen i stedet vælger at vedtage bøden for
at skåne føreren for større bøder eller
andre sanktioner som følge af de overtrædelser, som
denne har begået under kørslen.
Lovforslaget har endvidere til formål at lempe reglerne
om frakendelse af førerretten ved overtrædelser af
reglerne om kontrolapparatet på køre- og
hviletidsområdet. Efter reglerne om kontrolapparatet skal
chauffører, der er omfattet af køre- og
hviletidsreglerne, registrere deres kørsel ved hjælp
af et kontrolapparat og enten diagramark eller førerkort,
så politiet efterfølgende kan kontrollere, om
chaufføren har overholdt kravene til køretid, pauser
og hvil.
Den foreslåede lempelse betyder, at overtrædelse
af reglerne om kontrolapparatet først skal medføre
betinget frakendelse af førerretten, når der er
begået seks overtrædelser inden for tre år, mens
der i dag kun skal tre overtrædelser til. Det foreslås
samtidig, at frakendelse af førerretten kan undlades under
særlig formildende omstændigheder. Her tænkes
på tilfælde, hvor overtrædelserne utvivlsomt
alene er udtryk for sjusk eller en forglemmelse og ikke for et
ønske om at vanskeliggøre politiets kontrol eller
dække over overtrædelser af køre- og
hviletidsreglerne.
Baggrunden for forslaget er, at den nuværende ordning
med betinget frakendelse efter tre overtrædelser af reglerne
om kontrolapparatet efter regeringens opfattelse kan føre
til urimeligt strenge resultater.
Endelig indebærer lovforslaget, at der indføres
mulighed for at strafforfølge chauffører og
virksomheder for overtrædelser af reglerne på
køre- og hviletidsområdet, som konstateres her i
landet, selvom overtrædelserne er begået i udlandet af
en udlænding. Forslaget gennemfører på dette
punkt bl.a. køre- og hviletidsforordningens krav om udvidet
dansk straffemyndighed.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg herved anbefale forslaget
til Det Høje Tings velvillige behandling.