L 95 (som fremsat): Forslag til lov om digital
indberetningsløsning til brug for anmeldelse af
sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og
dagpenge efter barselloven.
Fremsat den 17. december 2008 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om digital indberetningsløsning til
brug for anmeldelse af sygefravær samt anmodning om refusion
af sygedagpenge og dagpenge efter barselloven
Kapitel 1
Etablering af
SDPI-løsningen
§ 1.
Et af KL 100 pct. ejet aktieselskab (Selskabet) etablerer, driver,
vedligeholder og videreudvikler den digitale
indberetningsløsning til brug for anmeldelse af
sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og
dagpenge efter barselloven (SDPI-løsningen).
Stk. 2.
Formålet med SDPI-løsningen er
1) at give
arbejdsgiveren, den selvstændige erhvervsdrivende og
arbejdsløshedskassen administrative lettelser ved afgivelse
af oplysninger til kommunen i sager om sygedagpenge og dagpenge
efter barselloven,
2) at
overføre oplysningerne fra arbejdsgiveren, den
selvstændige erhvervsdrivende og arbejdsløshedskassen
til kommunen i sager om sygedagpenge og dagpenge efter
barselloven,
3) at give kommunen
administrative lettelser ved modtagelse og behandling af sager om
sygedagpenge og dagpenge efter barselloven og
4) at give kommunen
oplysning om atypisk sygefravær, som skal indgå i
kommunens sagsbehandling, via behandling i systemet for Validering
af Atypisk Sygefravær.
§ 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med KL nærmere regler om SDPI-løsningens udformning og
krav til Selskabet og dets varetagelse af
SDPI-løsningen.
Kapitel 2
Forpligtelser for kommunen
§ 3.
Kommunen har pligt til at modtage indberetninger og dokumentation
via SDPI-løsningen til indlægning i kommunens
systemer.
Stk. 2. Kommunen
har pligt til at levere oplysninger om resultatet af kommunens
behandling af sager om sygedagpenge og dagpenge efter barselloven
til SDPI-løsningen og til systemet for Validering af Atypisk
Sygefravær.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med KL nærmere regler om kommunens pligt til at modtage og
levere data samt foretage stikprøvekontrol af
indberetningerne.
§ 4.
Den enkelte kommune er dataansvarlig efter persondataloven for de
data i SDPI-løsningen, som skal anvendes i kommunens
behandling af en sag om sygedagpenge og dagpenge efter
barselloven.
Kapitel 3
Forpligtelser for arbejdsgiveren, den
selvstændige erhvervsdrivende og
arbejdsløshedskassen
§ 5.
Arbejdsgiveren og den selvstændige erhvervsdrivende skal via
SDPI-løsningen anmelde sygefravær samt anmode om
refusion af sygedagpenge og dagpenge efter barselloven. Tilsvarende
skal arbejdsløshedskassen via SDPI-løsningen afgive
oplysninger til brug for kommunens behandling af den sygemeldte
lediges sag.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med KL nærmere regler om arbejdsgiverens og den
selvstændige erhvervsdrivendes anmeldelse af sygefravær
og anmodning om refusion af sygedagpenge og dagpenge efter
barselloven, og om arbejdsløshedskassens afgivelse af
oplysninger til brug for kommunens behandling af den sygemeldte
lediges sag.
Kapitel 4
Forpligtelser for Selskabet
§ 6.
Selskabet skal foranledige, at Selskabets opgaver vedrørende
SDPI-løsningen, der vil kunne udføres af eksterne
leverandører, med passende mellemrum sendes i udbud.
Beskæftigelsesministeren skal godkende udbudsmaterialet.
Stk. 2. Opgaver,
der er uegnede til udbud, kan udføres af Selskabet.
§ 7.
Selskabet skal stille SDPI-løsningen vederlagsfrit til
rådighed for arbejdsgiveren, den selvstændige
erhvervsdrivende, arbejdsløshedskassen og andre, der skal
anvende løsningen.
Stk. 2. Selskabet
kan opkræve et gebyr for test forud for tilslutning til
SDPI-løsningen. Gebyret må ikke overstige Selskabets
udgifter til testen. Beskæftigelsesministeren
fastsætter efter forhandling med KL nærmere regler om
gebyropkrævningen.
Stk. 3. Selskabet
skal sikre, at kommunen har fri og uhindret adgang til at modtage
de data, som kommunen har ret til.
Stk. 4. Selskabet
skal efter anmodning vederlagsfrit levere udtræk af
oplysninger fra SDPI-løsningen til Danmarks Statistik og
Beskæftigelsesministeriet.
§ 8.
Kommunerne er dataansvarlig for de opgaver, der løses i
Selskabet.
Stk. 2. Kommunerne
overlader opgaverne, jf. §§ 6 og 7, til behandling
hos Selskabet, som er databehandler for kommunerne.
Stk. 3. Selskabet
handler efter instruks fra kommunerne. Selskabet skal træffe
de fornødne tekniske og organisatoriske
sikkerhedsforanstaltninger mod, at oplysninger hændeligt
eller ulovligt tilintetgøres, fortabes eller forringes samt
mod, at de kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i
øvrigt behandles i strid med lov om behandling af
personoplysninger. Selskabet skal på kommunernes anmodning
give kommunerne tilstrækkelige oplysninger til, at kommunerne
kan påse, at de nævnte tekniske og organisatoriske
sikkerhedsforanstaltninger er truffet.
Kapitel 5
Finansiering af
SDPI-løsningen
§ 9.
Udgifterne til SDPI-løsningens etablering, drift,
vedligehold og videreudvikling afholdes af kommunerne i form af
bidrag, der beregnes af og indbetales til Selskabet.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med KL nærmere regler om finansieringen af
SDPI-løsningen, herunder om kommunernes bidrag til
Selskabet.
§ 10.
Selskabet må alene benytte de kommunale bidrag efter
§ 9 til de nødvendige omkostninger til etablering,
drift, vedligehold og videreudvikling af SDPI-løsningen.
Stk. 2. Selskabet
må ikke udbetale udbytte eller foretage anden udlodning af
overskud baseret på SDPI-løsningen.
Kapitel 6
Tilsyn, regnskab og revision mv.
§ 11.
Beskæftigelsesministeren fører tilsyn med
overholdelsen af denne lov og af de regler, der er udstedt i
medfør af loven, herunder fører tilsyn med Selskabets
økonomi, drift og opgaveløsning i forbindelse med
SDPI-løsningen.
Stk. 2. Selskabet
skal være opbygget på en sådan måde, at
aktiviteterne vedrørende SDPI-løsningen er tydeligt
adskilt fra Selskabets øvrige aktiviteter.
§ 12.
Selskabet skal give beskæftigelsesministeren adgang til alle
oplysninger, data og dokumenter vedrørende
SDPI-løsningen.
Stk. 2. Selskabet
skal for aktiviteter vedrørende SDPI-løsningen
føre regnskaber og lade disse revidere på samme
måde, som hvis de pågældende aktiviteter blev
udført af særskilte aktieselskaber.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler for Selskabets regnskabsføring.
Stk. 3. Efter
SDPI-løsningen er blevet sat i drift skal Selskabet
udarbejde en årlig redegørelse for arbejdet med
kvalitetssikring af SDPI-løsningen, herunder resultater af
systemmæssige kontrolrutiner i det forløbne år.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med KL regler om indholdet af redegørelsen.
Stk. 4. Rigsrevisor
kan kræve Selskabets regnskaber vedrørende
SDPI-løsningen forelagt til gennemgang.
§ 13.
Hvis Selskabet overtræder bestemmelserne i denne lov eller
regler udstedt i medfør af loven, kan
beskæftigelsesministeren give bestyrelsen eller
direktøren pålæg om at bringe forholdet i
overensstemmelse med lovens regler. Hvis ikke Selskabet inden for
en fastsat frist herfor efterkommer pålægget, kan
beskæftigelsesministeren som tvangsmiddel pålægge
de pågældende daglige eller ugentlige bøder.
Kapitel 7
Misligholdelse
§ 14.
Hvis Selskabet groft eller gentagne gange tilsidesætter sine
forpligtelser efter denne lov eller regler udstedt i medfør
af denne lov, kan beskæftigelsesministeren overtage
etableringen, driften, vedligeholdelsen og videreudviklingen af
SDPI-løsningen eller lægge etableringen, driften,
vedligeholdelsen og videreudviklingen af SDPI-løsningen ud
til en anden offentlig myndighed eller privat selskab.
Stk. 2. Hvis
beskæftigelsesministeren udnytter sin ret efter stk. 1,
betaler kommunerne i stedet bidrag til
Beskæftigelsesministeriet, som heraf betaler Selskabets
eventuelle ikke dækkede etableringsudgifter og
driftsunderskud, jf. kapitel 5.
Kapitel 8
Administrative bestemmelser
§ 15.
Beskæftigelsesministeren kan overlade sine beføjelser
i henhold til denne lov til Arbejdsdirektoratet.
§ 16.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
visse breve inden for SDPI-løsningen kan sendes uden
underskrift, således at et brev uden underskrift mv. i retlig
henseende sidestilles med et brev med personlig underskrift.
Kapitel 9
Ikrafttræden mv.
§ 17.
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af lovens § 3 om kommunens
forpligtelser.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af lovens § 5 om arbejdsgiverens,
den selvstændige erhvervsdrivendes og
arbejdsløshedskassens forpligtelser.
Beskæftigelsesministeren fastsætter samtidig
tidspunktet for ikrafttrædelse af lovens § 18.
§ 18.
I lov nr. 563 af 9. juni 2006 om sygedagpenge, som ændret ved
§ 1 i lov nr. 1545 af 20. december 2006, § 17 i
lov nr. 523 af 6. juni 2007 og lov nr. 389 af 27. maj 2008,
foretages følgende ændringer:
1.§ 38, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4.
Arbejdsgiveren, der skal afgive oplysninger til brug for kommunens
behandling af lønmodtagerens sag, skal gøre dette via
den digitale indberetningsløsning til brug for anmeldelse af
sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og
dagpenge efter barselloven (SDPI-løsningen).«
2. I
§ 38 indsættes efter
stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5.
Arbejdsløshedskassen, der skal afgive oplysninger til brug
for kommunens behandling af den sygemeldte lediges sag, skal
gøre dette via SDPI-løsningen, jf. § 5 i
lov om digital indberetningsløsning til brug for anmeldelse
af sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og
dagpenge efter barselloven.«
Stk. 5-7 bliver herefter stk. 6-8.
3. I
§ 38, stk. 6, der bliver
stk. 7, ændres »stk. 7« til:
»stk. 8«.
4.§ 40, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2.
Anmeldelse af sygefraværet til kommunen skal ske via
SDPI-løsningen.«
5.§ 40, stk. 3,
ophæves.
6.§ 43, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3.
Anmeldelse af sygefraværet til kommunen skal ske via
SDPI-løsningen.«
7.§ 59, stk. 7, affattes
således:
»Stk. 7.
Anmeldelse af refusionskrav til kommunen skal ske via
SDPI-løsningen.«
8.§ 59, stk. 8 og 9 , ophæves.
§ 19.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det fremgår af regeringsgrundlaget fra november 2007, at
regeringen ønsker, at der etableres en obligatorisk digital
indberetningsløsning til brug for anmeldelse af
sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og
dagpenge efter barselloven (SDPI-løsningen).
SDPI-løsningen vil give store administrative lettelser og
bedre service for arbejdsgiverne samt store administrative
lettelser for kommunerne.
Det fremgår endvidere af regeringens og KL´s
aftale om kommunernes økonomi for 2009 (Kommuneaftalen
2009), at regeringen og KL er enige om en fuld digitalisering af
kommunernes administration af syge- og barseldagpenge, hvor
kommunerne har ansvaret for at etablere, drive, udrulle,
videreudvikle og finansiere den nye løsning.
Der er tale om en videreudvikling af den nuværende
digitale indberetningsløsning (SDP-løsningen) til
anmeldelse af sygefravær og anmodning om refusion af syge- og
barseldagpenge, som i dag findes på erhvervsportalen
virk.dk.
Arbejdet med digitalisering af administrationen af syge- og
barseldagpenge blev påbegyndt i 2002 i en arbejdsgruppe under
Beskæftigelsesministeriet med deltagelse af KL,
Københavns og Frederiksberg kommuner og Den Digitale Task
Force under Finansministeriet. Det centrale i arbejdet var et
ønske om at lette arbejdsgangene hos såvel
arbejdsgiveren som kommunen i forbindelse med anmodning om og
udbetaling af refusion af syge- og barseldagpenge til
arbejdsgiveren. Arbejdet skulle samtidig afdække muligheden
for regelforenklinger.
I 2004 blev der iværksat forsøg i en række
kommuner med henblik på udvikling af
indberetningsløsningen, og den 29. marts 2006 blev version 1
af indberetningsløsningen iværksat landsdækkende
efter et tæt samarbejde med kommunerne. Version 1 er
obligatorisk for kommunerne, men frivillig for
arbejdsgiverne.
Der er med SDPI-løsningen tale om en ny løsning,
der forbedrer og øger kvaliteten i forhold til den
nuværende indberetningsløsning. Samtidig sikres det,
at indberetningsløsningen kan håndtere de mere end 1,7
mio. forventede indberetninger om året, når
løsningen gøres obligatorisk.
Lovforslaget har følgende hovedformål: at
fastlægge hvem der skal løse opgaven med at få
etableret, drevet, vedligeholdt og videreudviklet
SDPI-løsningen, at fastlægge finansieringen af
SDPI-løsningen, og at gøre SDPI-løsningen
obligatorisk for både kommunen, arbejdsgiveren, den
selvstændige erhvervsdrivende samt
arbejdsløshedskassen.
2. Indberetningsløsningens
udvikling fra version 1 til SDPI-løsningen
2.1 Den nuværende
indberetningsløsning
Indholdet af den nuværende indberetningsløsning
bygger på erfaringerne fra et forsøgsprojekt i en
række kommuner, hvor virksomhederne via den
fællesoffentlige erhvervsportal virk.dk anmeldte
sygefravær samt anmodede om refusion af syge- og
barseldagpenge. Erfaringerne fra forsøget viste blandt
andet, at virksomhederne sparer i gennemsnit 5,6 min. på at
indberette digitalt frem for på papir, hvilket svarer til en
tidsbesparelse på 34 pct. Antallet af fejl og mangler
på blanketterne blev reduceret med ca. 1/3.
Den nuværende indberetningsløsning er
obligatorisk for kommunerne og frivillig for arbejdsgiverne.
Arbejdsgivernes anvendelse af indberetningsløsningen har
været stigende, siden løsningen blev taget i brug den
29. marts 2006. Således blev der i uge 42 i 2006 foretaget
1.881 indberetninger, mens tallet for uge 42 i 2008 var 15.299
indberetninger, svarende til ca. 33 procent af alle syge- og
barseldagpengeindberetninger i den uge.
2.2 Den kommende
SDPI-løsning
I den kommende SDPI-løsning udvides omfanget af
løsningen til også at omfatte
arbejdsløshedskassens afgivelse af oplysninger til kommunen
i syge- og barseldagpengesager. Endvidere udvides løsningen
til at omfatte anmodninger om refusion af dagpenge ved pasning af
alvorligt syge børn.
I den kommende SDPI-løsning skal arbejdsgiveren - som i
dag - anvende digital signatur ved anmeldelse. Derved kan det
sikres, at der ikke sker ændringer i anmeldelsen, inden denne
registreres i kommunen. Endvidere giver den digitale signatur
sikkerhed for, hvem der har anmeldt sygefraværet. Udover at
arbejdsgivere fortsat kan indtaste i en web-baseret brugerflade
svarende til den nuværende løsning, vil der blive
etableret mulighed for maskinel overførelse af oplysninger
fra arbejdsgiverens lønsystem til SDPI-løsningen.
Denne løsning forventes særlig de større
virksomheder at ville anvende.
Endvidere etableres en ventefunktion i SDPI-løsningen,
hvor anmeldelse af sygefravær og refusionsanmodning kan
lægges klar i SDPI-løsningen på et tidligere
tidspunkt end fristen for anmeldelsen/anmodningen. Ventefunktionen
vil advisere arbejdsgiveren, når anmeldelsen/anmodningen er
klar til at komme videre i SDPI-løsningen. Ventefunktionen
vil være en hjælp for den arbejdsgiver, der
ønsker at foretage det første skridt i anmeldelsen af
sygefraværet eller anmodningen om refusion af sygedagpenge og
dagpenge efter barselloven, i takt med at arbejdsgiveren foretager
lønadministrationen, dvs. samtidig med at der beregnes
månedsløn, 14-dages løn og/eller ugeløn.
Det er frivilligt for arbejdsgiveren at anvende
ventefunktionen.
Ved arbejdsgiverens anmodning om refusion af sygedagpenge og
dagpenge efter barselloven via den nuværende løsning
skal lønmodtageren ikke bekræfte arbejdsgiverens
oplysninger med en underskrift. Lønmodtageren modtager et
underretningsbrev om arbejdsgiverens anmodning om refusion, og
lønmodtageren skal alene rette henvendelse til kommunen,
såfremt lønmodtageren ikke er enig i de oplysninger,
arbejdsgiveren har indberettet. Skal udbetalingen af sygedagpenge
og dagpenge efter barselloven ske direkte til lønmodtageren,
er det nødvendigt med den pågældendes
underskrift. Dette system videreføres i
SDPI-løsningen.
I SDPI-løsningen vil kommunen have pligt til at kunne
modtage alle indberetningerne elektronisk baseret på
åbne standarder, jf. Folketingsbeslutning B103 (Forslag om
anvendelse af åbne standarder for software i det offentlige -
Folketingsåret 2005-06), således at indberetningerne
kan overføres direkte til kommunens system. Den
nuværende indberetningsløsnings krav om en
særlig eDag2-postkasse bortfalder således. Dette vil
give betragtelige lettelser i kommunens arbejde med
indberetningerne. Endvidere vil bortfald af arbejdsgiverens
mulighed for indberetning via papirblanket give store lettelser i
kommunen.
SDPI-løsningen vil, som den nuværende
løsning, være tilgængelig via
virksomhedsportalen virk.dk, men vil dog ikke nødvendigvis
være placeret på denne. Dette gennemføres i
overensstemmelse med den nye struktur for
virksomhedsportalen.
3. Lovforslagets hovedindhold
Lovforslaget indeholder følgende elementer:
- Etablering af
SDPI-løsning for anmeldelse af sygefravær samt
anmodning om refusion af sygedagpenge og dagpenge efter
barselloven. Opgaveløsningen med hensyn til at etablere,
drive, vedligeholde og videreudvikle SDPI-løsningen
henlægges til kommunerne via et aktieselskab, som ejes 100
pct. af KL.
- Finansieringen af
SDPI-løsningen skal kommunerne i fællesskab stå
for. Kommunerne skal således betale alle udgifter i
forbindelse med SDPI-løsningen, herunder etableringen,
driften, vedligeholdelsen og videreudviklingen.
-
SDPI-løsningen skal være obligatorisk for både
kommunerne, arbejdsgiverne, de selvstændige erhvervsdrivende
samt arbejdsløshedskasserne.
3.1 Opgaveløsningen i
forbindelse med SDPI-løsningen skal varetages af kommunerne
via Selskabet
Det foreslås, at opgaveløsningen med etablering,
drift, vedligehold og videreudvikling af SDPI-løsningen
fremover sker ét sted. SDPI-løsningen skal ejes og
drives af kommunerne via et aktieselskab, som ejes 100 pct. af KL.
Derved bliver løsningen ejet af samtlige kommuner. Lov nr.
548 af 8. juni 2006 om kommunernes udførelse af opgaver for
andre offentlige myndigheder og kommuners og regioners deltagelse i
selskaber finder således ikke anvendelse i forhold til
organiseringen af kommunernes ejerskab/drift af
SDPI-løsningen.
Selskabet får som opgave at etablere, drive,
vedligeholde og videreudvikle SDPI-løsningen. Idet Selskabet
har ret til at føre anden virksomhed ved siden af
SDPI-løsningen, er det en forudsætning, at alle
aktiviteter med at etablere, drive, vedligeholde og videreudvikle
SDPI-løsningen holdes tydeligt adskilt fra Selskabets
øvrige aktiviteter. Selskabets øvrige aktiviteter
skal således være klart adskilt såvel
økonomisk som opgave- og driftsmæssigt fra
SDPI-løsningen.
Kommunerne er dataansvarlig myndighed for
SDPI-løsningen, og Selskabet er databehandler på vegne
af kommunerne.
Baggrunden for at lade SDPI-løsningen være ejet
af kommunerne via et aktieselskab under KL er, at
SDPI-løsningen skal ses i forlængelse af kommunernes
ansvar for indberetninger på papirblanketter samt for det
kommunale sygedagpengeberegningssystem. Det er således
kommunerne, der skal modtage de indberetninger, der kommer igennem
SDPI-løsningen.
Da kommunerne således er en vigtig part i forbindelse
med etableringen og driften af SDPI-løsningen, er det
naturligt, at opgaveløsningen med etablering, drift,
vedligehold og videreudvikling af SDPI-løsningen sker hos
kommunerne. KL er enig i denne betragtning og ønsker den
beskrevne organisering af SDPI-løsningen, jf. Kommuneaftalen
2009.
Beskæftigelsesministeriet fastlægger de
overordnede krav til opgaveløsningen via
bekendtgørelse. Dette skyldes, at SDPI-løsningen er
rettet både mod arbejdsgiverne, de selvstændige
erhvervsdrivende, arbejdsløshedskasserne og kommunerne. Det
er derfor af stor betydning, at SDPI-løsningen etableres og
løbende tilpasses, således at alle parter tilgodeses.
Der etableres en følgegruppe, hvor blandt andet Dansk
Arbejdsgiverforening og Arbejdsløshedskassernes Samvirke vil
være repræsenteret.
En del af kontrollen i SDPI-løsningen er et system for
Validering af Atypisk Sygefravær (VAS), som
Arbejdsdirektoratet har udviklet med hjemmel i sygedagpengeloven,
jf. lov nr. 148 af 8. marts 2006. Formålet med VAS er at
udsøge sager med atypisk sygefravær. Der
undersøges for typiske og atypiske
fraværsmønstre hos såvel arbejdstagere,
selvstændige som virksomheder, herunder om disse
mønstre kan forklares af lønmodtagerens eller
virksomhedens karakteristika.
Alle anmeldelser om sygefravær og anmodninger om
sygedagpengerefusion i SDPI-løsningen skal derfor
tilføjes data, der kan afsløre, om sagen afviger fra
normaladfærden på en måde, der kan indikere et
misbrug eller fejl. Til at afgøre om der er tale om atypisk
sygefravær genbruges registerdata, herunder oplysninger om
evt. tidligere sygedagpengerefusioner, CVR-oplysninger og
sammenligninger med andre virksomheder, CPR-data mv. Resultatet af
samkøringen af data kan alene sendes videre til den kommune,
der behandler den konkrete sag om sygedagpenge.
Opgaveløsningen med etablering, drift, vedligehold og
videreudvikling af VAS bliver varetaget af Arbejdsdirektoratet.
Arbejdsdirektoratet er således dataansvarlig for VAS.
3.2 Kommunerne skal finansiere alle
udgifter som følge af SDPI-løsningen
Det foreslås, at kommunerne i fællesskab skal
finansiere alle udgifter som følge af SDPI-løsningen.
Det gælder således udgifterne i forbindelse med
etablering af SDPI-løsningen, den daglige drift af
løsningen, udgifterne til vedligehold og udgifterne til
videreudvikling af løsningen. Endvidere gælder det
også udgifterne til ændringer i SDPI-løsningen,
fx som følge af ændringer i sygedagpengeloven eller
barselloven. KL er enig i dette, jf. Kommuneaftalen 2009.
Fordelingen af udgiften mellem de enkelte kommuner
fastlægges af Selskabet, som foretager beregningen af
kommunernes årlige bidrag og opkræver disse.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med KL nærmere regler vedrørende fordelingen af
udgifterne mellem de enkelte kommuner.
3.3 SDPI-løsningen bliver
obligatorisk
Det fremgår af regeringsgrundlaget fra november 2007, at
regeringen ønsker, at SDPI-løsningen skal være
obligatorisk. SDPI-løsningen vil give store administrative
lettelser og bedre service for arbejdsgiveren, den
selvstændige erhvervsdrivende og arbejdsløshedskassen.
Allerede i dag kommer ca. 33 pct. af alle indberetninger ind via
den nuværende indberetningsløsning.
SDPI-løsningen vil blive videreudviklet på en
række områder, således at den bliver endnu mere
brugervenlig for indberetterne.
Bortfald af arbejdsgiverens mulighed for indberetning via
papirblanket vil give store administrative lettelser i kommunen,
idet kommunen ikke skal opretholde forskellige sagsgange, alt efter
om anmeldelsen af sygefravær eller refusion kommer via en
papirblanket eller via SDPI-løsningen.
Det foreslås i § 17, at
beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for
idriftsættelse af SDPI-løsningen som en frivillig
ordning for arbejdsgiveren, den selvstændige erhvervsdrivende
og arbejdsløshedskassen. Efter en kortere periode vil
beskæftigelsesministeren derefter fastsætte tidspunktet
for idriftsættelse af SDPI-løsningen som en
obligatorisk ordning. Dette vil muliggøre, at
arbejdsgiveren, den selvstændige erhvervsdrivende og
arbejdsløshedskassen vil have den fornødne tid til at
få ændret deres arbejdsgange, inden løsningen
bliver gjort obligatorisk.
4. SDPI-løsningen og
persondatalovgivningen
Etableringen og driften af SDPI-løsningen vil ske under
iagttagelse af persondataloven og bekendtgørelse om
sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger,
som behandles for den offentlige forvaltning
(sikkerhedsbekendtgørelsen). Henset til omfanget af
SDPI-løsningen er det vigtigt, at der - for alle dele af
SDPI-løsningen - tages stilling til, hvordan
persondatalovens krav efterleves, således at
SDPI-løsningen i tilstrækkeligt omfang varetager
hensynet til beskyttelse af borgernes personoplysninger og
privatliv.
Det er kommunerne, der er dataansvarlige for
SDPI-løsningen, og Selskabet er databehandler. Det betyder,
at behandlingen af personoplysninger hos Selskabet sker på
vegne af de dataansvarlige kommuner og under iagttagelse af de
krav, som persondataloven - og evt. anden lovgivning - stiller til
kommunernes håndtering af personoplysninger.
Det forhold, at beskæftigelsesministeren fører
tilsyn mv. med Selskabet, fritager ikke kommunerne for deres ansvar
som dataansvarlige.
Kommunerne skal sikre sig, at Selskabet træffer de i
persondatalovens § 41, stk. 3-5, nævnte
tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, og
påse, at dette sker, jf. persondatalovens § 42,
stk. 1.
Efter persondatalovens § 42, stk. 2, skal
gennemførelsen af en behandling ved en databehandler ske i
henhold til en skriftlig aftale parterne mellem. Af aftalen skal
fremgå, at databehandleren alene handler efter instruks fra
den dataansvarlige, og at reglerne i persondatalovens
§ 41, stk. 3-5, ligeledes gælder for
behandlingen ved databehandleren.
Som udgangspunkt vil en databehandleraftale skulle
indgås som en skriftlig kontrakt mellem parterne. I visse
tilfælde kan kravet om databehandleraftale opfyldes ved at
fastsætte de fornødne bestemmelser i et andet retligt
dokument. Det foreslås, at databehandleraftalen
indsættes direkte i loven. Derved sikres, at der ikke
opstår tvivl om denne, og at de 98 kommuner ikke hver
især skal indgå en databehandleraftale med
Selskabet.
I forbindelse med udstedelse af bekendtgørelser,
cirkulære eller lignende generelle forskrifter
vedrørende SDPI-løsningen, der har betydning for
beskyttelse af privatlivet i forbindelse med behandling af
personoplysninger, skal der, jf. persondatalovens § 57,
indhentes en udtalelse fra Datatilsynet.
Kommunerne har efter § 11 a, stk. 3, jf.
stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område, hjemmel til at foretage opslag i
indkomstregisteret, jf. lov om et indkomstregister, for at indhente
de nødvendige oplysninger. Endvidere har kommunerne pligt
til at indhente oplysningerne fra indkomstregisteret, såfremt
de relevante oplysninger findes dér.
Selskabet vil - som databehandler for kommunerne - kunne
få terminaladgang til oplysninger i indkomstregistret, som er
nødvendige for administrationen af SDPI-løsningen.
SDPI-løsningen kan fx foretage et match mellem den
virksomhed, der anmoder om refusion af sygedagpenge og dagpenge
efter barselloven, og den medarbejder der anmodes om refusion for.
Såfremt der er et match, vil dette medføre
forudfyldelse af medarbejderens adresse, hvilket vil lette
arbejdsgiverens afgivelse af oplysninger.
Selskabets adgang til indkomstoplysninger i
indkomstregisteret, som databehandler for kommunerne, vil endvidere
gøre det muligt for Selskabet at etablere en
SDPI-løsning, der vil kunne tilgodese arbejdsgiverens
ønske om forudfyldelse med nogle af de oplysninger, der
findes i indkomstregisteret, og som er indberettet af
arbejdsgiveren selv. Det er fx oplysningerne i indkomstregistret om
virksomhedens eller myndighedens CVR/SE-nr., medarbejderens
CPR-nr., herunder navn, lønperiode, løntimer,
A-indkomst og ansættelsesperiode.
5. Tilsyn med Selskabet
Det fremgår af lovforslagets § 11,
stk. 1, at beskæftigelsesministeren fører tilsyn
med Selskabet, for så vidt angår SDPI-løsningen.
Dette fritager ikke kommunerne for deres ansvar som
dataansvarlige.
Det foreslås i § 13, at medlemmer af
Selskabets bestyrelse og direktøren kan pålægges
daglige eller ugentlige tvangsbøder af
beskæftigelsesministeren, hvis Selskabet overtræder
bestemmelserne i denne lov eller regler udstedt i medfør af
loven. Det kræver, at der først er givet et
pålæg om at bringe forholdet i overensstemmelse med
lovens regler. Gør Selskabet ikke dette inden for en fastsat
frist, kan beskæftigelsesministeren pålægge
bøder som tvangsmiddel.
Formålet med anvendelsen af tvangsbøder er
således at fremtvinge opfyldelsen af en handlepligt for
Selskabet. Det er en betingelse for anvendelse af
tvangsbøder, at ulovligheden af Selskabets undladelser af at
udføre en foranstaltning/handling, som det efter loven har
pligt til at udføre, fremtræder med den
fornødne klarhed, dvs. at der ikke må være
rimelig tvivl om, at loven er tilsidesat. Desuden er det en
betingelse for anvendelsen af tvangsbøder, at disse skal
være påkrævet frem for mindre indgribende
sanktioner.
6. Indførelse af adgang til i
SDPI-løsningen at sende visse standardbreve uden
underskrift
Folketingets Ombudsmand har i en udtalelse af 12. marts 2008
blandt andet givet udtryk for, at der efter hans opfattelse
gælder et krav om, at statslige forvaltningsmyndigheders
udgående breve skal være forsynet med en personlig
underskrift. Ombudsmanden har i den forbindelse blandt andet
henvist til, at en række hensyn taler herfor.
Kravet om personlig underskrift gælder efter
ombudsmandens opfattelse med lovskraft, hvilket indebærer, at
det kræver hjemmel at fravige det,
I SDPI-løsningen skal der sendes et underretningsbrev
til den borger, om hvem arbejdsgiveren eller
arbejdsløshedskassen har foretaget en indberetning. Det
fremgår af underretningsbrevet, at der er foretaget en
indberetning, ligesom der informeres om en række af de
oplysninger, som arbejdsgiveren eller a-kassen har indberettet.
Borgeren skal alene rette henvendelse til kommunen, såfremt
borgeren ikke er enig i de oplysninger, arbejdsgiveren eller
arbejdsløshedskassen har indberettet. Det fremgår af
underretningsbrevet, hvilken kommune der skal rettes henvendelse
til. Det forventes, at der årligt skal udsendes ca. 1,7
millioner underretningsbreve. Disse udskrives og kuverteres
automatisk.
Udviklingen på det digitale område indebærer
store muligheder for at effektivisere den offentlige forvaltning.
Det indebærer, at barrierer for den digitale udvikling
bør fjernes i det omfang, det kan ske uden
retssikkerhedsmæssige betænkeligheder.
Det findes ikke betænkeligt, at et underretningsbrev kan
sendes maskinelt uden underskrift. Det er således i lyset af
den teknologiske udvikling uhensigtsmæssigt at skulle
påføre hvert af disse underretningsbreve en personlig
underskift.
Det foreslås derfor som led i SDPI-løsningen, at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
visse breve kan sendes uden underskrift.
7. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Det fremgår af aftalen om kommunernes økonomi for
2009, at regeringen og KL er enige om en fuld digitalisering af
kommunernes administration af syge- og barseldagpenge, hvor
kommunerne har ansvaret for at etablere, drive, udrulle,
videreudvikle og finansiere den nye løsning.
En ny obligatorisk løsning forventes at medføre
kommunale nettobesparelser på i alt 96 mio. kr. årligt
fra 2011. Regeringen og KL er enige om, at det alene er en del af
det kommunale merprovenu ved en obligatorisk løsning,
svarende til 27,2 mio. kr. årligt, som tilfalder staten.
Løsningen skal ses i sammenhæng med
effektiviseringshandlingsplanen.
Indtil en ny it-løsning er idriftsat, er der enighed
om, at kommunerne finansierer videreførelsen af den
nuværende løsning fra 2009 svarende til 16,7 mio. kr.
Der er endvidere enighed om, at ansvaret for VAS og det
nærmere omfang af Det Udvidede Totalbalanceprincip i relation
hertil skal afklares frem mod forhandlingerne om kommunernes
økonomi for 2010.
8. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
De økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet af SDPI-løsningen er estimeret til en
årlig besparelse for erhvervslivet på 112 mio. kr. i
2008 priser.
Beregningerne af de administrative besparelser for
arbejdsgiverne er baseret på AMVAB-målingen
(Aktivitetsbaseret Måling af Virksomhedernes Administrative
Byrder) fra maj 2006, "Beregning af besparelsespotentialer i
forbindelse med anvendelse af digitale løsninger på
sygedagpengeområdet". Endvidere vil der i forbindelse med
SDPI-løsningen ske yderligere tiltag for at give
arbejdsgiverne endnu større besparelser, herunder muligheden
for system-til-system løsning.
SDPI-løsningen vil endvidere give
arbejdsløshedskasserne administrative lettelser, idet de
ikke længere skal afgive oplysninger til kommunen via en
papirblanket, men via SDPI-løsningen.
9. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
10. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
11. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
12. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
Lovforslaget har været i høring hos:
Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Kristelig
Fagbevægelse, Kristelig Arbejdsgiverforening, Datatilsynet og
Rigsrevisionen.
13. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter
| Negative konsekvenser / merudgifter
|
---|
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Mindreudgift som følge af
elektronisk kontrol - beløbet er endnu ikke fastlagt | Udgifter til udvikling, drift og
vedligeholdelse af SDPI-løsningen eksklusiv VAS Årlige udgifter til SDPI
anslås at være 30,5 mio. kr. Udgifter til SDP i 2009 er budgetteret til
16,7 mio. kr. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ressourcebesparelser som følge af
højere datakvalitet samt som offentlige arbejdsgivere i
forbindelse med indberetninger Kommunale administrative besparelser
anslås at være omkring 96 mio. kr. Kommunale arbejdsgiverbesparelser
anslås til ca. 34,5 mio. kr. (AMVAB) | Ingen |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ressourcebesparelser som følge af
hurtigere indberetning. | Udgifter til etablering af
grænseflade til maskinel overførsel af
indberetninger |
| Besparelsen anslås at være 112
mio. kr., jf. AMVAB-måling | Meromkostningerne anslås til 3 mio.
kr. |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at et aktieselskab, som ejes 100 pct. af
KL - på vegne af kommunerne - skal etablere, drive,
vedligeholde og videreudvikle én digital
indberetningsløsning for anmeldelse af sygefravær samt
anmodning om refusion af sygedagpenge og dagpenge efter barselloven
(SDPI-løsningen). Nærmere regler om indholdet af
SDPI-løsningen bliver fastsat ved bekendtgørelse, jf.
§ 2.
Der vil ikke være tale om overdragelse af
afgørelseskompetence i sager om sygedagpenge og dagpenge
efter barselloven til Selskabet. Det er således fortsat
kommunerne, der træffer afgørelse i sager om
sygedagpenge og dagpenge efter barselloven.
Formålet med SDPI-løsningen er at give
arbejdsgiverne og kommunerne administrative lettelser i forbindelse
med administrationen af sager om sygedagpenge og dagpenge efter
barselloven. Endvidere vil SDPI-løsningen give kommunerne
bedre kontrolmuligheder, idet sagerne vil være suppleret med
oplysninger fra systemet for atypisk sygefravær (VAS).
Til § 2
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler for
SDPI-løsningens udformning samt krav til Selskabet og dets
varetagelse af opgaverne i forbindelse med
SDPI-løsningen.
Selskabet har ansvaret for, at SDPI-løsningen opbygges
som et selvstændigt system med grænseflader efter
Beskæftigelsesministeriets retningslinjer, der følger
åbne standarder.
Beskæftigelsesministeren anviser, hvilke etablerings-,
drifts-, vedligeholds- og udviklingsopgaver Selskabet skal
udføre. Dette vil ske via en bekendtgørelse.
Selskabet har det fulde ansvar for udførelsen af de anviste
opgaver.
Selskabet skal fx stå for at udarbejde kravspecifikation
for løsningen, etablere og varetage kontrakter og
øvrige aftaler om etablering og drift af
indberetningsløsningen, etablere administrative og
systemmæssige kontrolrutiner, der sikrer mod fejl i
forbindelse med drift af indberetningsløsningen og
afrapportere til beskæftigelsesministeren om udviklingen i
etableringen af indberetningsløsningen.
Bekendtgørelsen vil blive udstedt efter forhandling med
KL.
Til § 3
Kommunen har pligt til at slutte sig til
SDPI-løsningen, så den kan modtage indberetningerne
vedrørende sygedagpenge og dagpenge efter barselloven.
Kommunen har endvidere pligt til at give oplysning om resultatet af
kommunens behandling af dagpengesagen til SDPI-løsningen og
til VAS. På den måde sikres, at der via
SDPI-løsningen kan gives besked til indberetteren om
resultatet af refusionsanmodning. Endvidere vil VAS ved modtagelse
af resultaterne af kommunernes behandling af sagen kunne få
et samlet overblik over faktiske perioder for ansøgt og
udbetalt sygedagpenge. Beskæftigelsesministeren
fastlægger de nærmere regler om kommunernes pligt til
at modtage og afgive oplysninger til SDPI-løsningen.
Endvidere kan beskæftigelsesministeren fastsætte
regler om kommunens pligt til at foretage stikprøvekontrol
af indberetningerne. Reglerne vil blive udstedt efter forhandling
med KL.
Det vil fortsat være kommunen, der har ansvaret for
sagen, når den er kommet til kommunen. Kommunen skal
således træffe afgørelse om udbetaling af
sygedagpenge og dagpenge efter barselloven. Endvidere skal kommunen
som hidtil træffe afgørelse om
sygeopfølgningen.
Til § 4
Den enkelte kommune er dataansvarlig myndighed for de
SDPI-indberetninger, der ender i kommunen. Kommunen skal -
når den overlader behandling af oplysninger til Selskabet -
sikre sig, at Selskabet kan træffe de i persondatalovens
§ 41, stk. 3-5, nævnte tekniske og
organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger, og påse, at dette
sker, jf. persondatalovens § 42, stk.1.
Selskabet er databehandler og er i forbindelse med
SDPI-løsningen forpligtet til at følge reglerne i
persondataloven. Selskabet er forpligtet til at sikre, at
Selskabets leverandører er underlagt de samme
forpligtelser.
Selskabet skal endvidere træffe de fornødne
tekniske og organisatoriske sikkerhedsforanstaltninger mod, at
personhenførbare oplysninger hændeligt eller ulovligt
tilintetgøres, fortabes eller forringes samt mod, at de
kommer til uvedkommendes kendskab, misbruges eller i øvrigt
behandles i strid med den til en hver tid gældende
lovgivning, jf. bekendtgørelse nr. 528 af 15. juni 2000 om
sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger,
som behandles for den offentlige forvaltning (som ændret ved
bekendtgørelse nr. 201 af 22. marts 2001).
Til § 5
Anvendelse af SDPI-løsningen bliver efter stk. 1
obligatorisk for arbejdsgiveren, den selvstændige
erhvervsdrivende samt arbejdsløshedskassen. Der vil
således ikke på anden vis kunne anmeldes
sygefravær og anmodes om refusion af sygedagpenge og dagpenge
efter barselloven. Ved dagpenge efter barselloven forstås
barseldagpenge under fravær i forbindelse med graviditet,
fødsel og adoption samt dagpenge ved pasning af alvorligt
syge børn.
Fristen for anmeldelse af sygefravær og anmodning om
refusion af sygedagpenge og dagpenge efter barselloven
følger bestemmelserne i sygedagpengeloven og barselloven.
Arbejdsløshedskassens afgivelse af oplysningerne til
kommunen i en sag om sygedagpenge og dagpenge efter barselloven vil
ligeledes være omfattet af SDPI-løsningen.
Efter stk. 2 kan beskæftigelsesministeren
fastsætte regler om arbejdsgiverens, den selvstændige
erhvervsdrivendes og arbejdsløshedskassens indberetning. Der
vil blandt andet af bekendtgørelsen fremgå, at
tidspunktet for anmeldelse af sygefravær og anmodning om
refusion af sygedagpenge og dagpenge efter barselloven anses for at
være tidspunktet for arbejdsgiverens eller den
selvstændige erhvervsdrivendes signering af indberetningen i
SDPI-løsningen. Tidspunktet vil fremgå af
kvitteringen, som udstedes i forbindelse med signeringen af
indberetningen. Reglerne udstedes efter forhandling med KL og
sendes endvidere i høring i Beskæftigelsesrådets
Ydelsesudvalg, hvor blandt andet Dansk Arbejdsgiverforening og
Arbejdsløshedskassernes Samvirke er
repræsenteret.
Til § 6
Selskabet er omfattet af de EU-udbudsretlige regler og lov om
indhentning af tilbud på visse offentlige og offentligt
støttede kontrakter, der gælder for offentligretlige
organer.
Selskabet skal konkurrenceudsætte alle opgaver
vedrørende SDPI-løsningen i det omfang, de er egnet
til at blive testet på markedet. Udbudet skal foregå i
overensstemmelse med de danske og fællesskabsretlige regler
om tildeling af offentlige kontrakter, jf. bekendtgørelse
nr. 937 af 16. september 2004 og Europaparlamentets og Rådets
direktiv nr. 2004/18/EF om samordning af fremgangsmåderne ved
indgåelse af offentlige vareindkøbskontrakter,
offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og
anlægskontrakter. Udbud sker på Selskabets regning og
ansvar. Beskæftigelsesministeren skal godkende
udbudsmaterialet. Herved sikres det, at udbudet tager højde
for, at beskæftigelsesministeren, jf. lovforslagets
§ 14, har ret til ved misligholdelse at henlægge
SDPI-løsningen til et andet organ.
Selskabet kan ikke afgive kontrolbud.
Til § 7
Selskabet skal stille SDPI-løsningen vederlagsfrit til
rådighed for arbejdsgiveren, den selvstændige
erhvervsdrivende, arbejdsløshedskassen og andre, der skal
anvende løsningen.
Selskabet kan derfor ikke afkræve indberetningsgebyr af
arbejdsgiveren, den selvstændige erhvervsdrivende,
arbejdsløshedskassen eller andre, der skal indberette til
SDPI-løsningen, eller gebyr for udlevering af oplysninger
mv.
For arbejdsgiveren, den selvstændig erhvervsdrivende
eller arbejdsløshedskassen, der anvender
SDPI-løsningens mulighed for at indberette via en
web-baseret brugerflade, vil løsningen være
vederlagsfrit.
Ønsker arbejdsgiveren, den selvstændige
erhvervsdrivende eller arbejdsløshedskassen at anvende
SDPI-løsningens mulighed for at indberette via
system-til-system, afholder arbejdsgiveren, den selvstændige
erhvervsdrivende eller arbejdsløshedskassen udgifterne i
forbindelse med eventuelle it-tilretninger i eget system.
Det vil ligeledes være vederlagsfrit for kommunen at
modtage indberetningerne fra SDPI-løsningen samt at afgive
oplysningerne til SDPI-løsningen. Kommunens udgifter i
forbindelse med opsætningen af kommunens it-løsning
til at modtage og aflevere oplysninger til SDPI-løsningen
afholdes af kommunen.
Selskabet kan opkræve et gebyr for test forud for
tilslutning til SDPI-løsningen. Det gælder både
i forhold til arbejdsgiveren, den selvstændige
erhvervsdrivende og arbejdsløshedskassen, som skal teste i
forbindelse med system-til-system løsningen, samt kommunens
test i forhold til at kunne modtage og aflevere oplysninger til
SDPI-løsningen. Gebyret må ikke overstige Selskabets
udgifter til testen. Beskæftigelsesministeren
fastsætter efter forhandling med KL nærmere regler om
gebyropkrævningen.
Danmarks Statistik og Beskæftigelsesministeriet kan
anmode om vederlagsfrit at få leveret udtræk af
oplysninger fra SDPI-løsningen.
Beskæftigelsesministeriet vil bruge udtrækket i
forbindelse med analyser, statistik og policyudvikling.
Til § 8
Selskabets opgaver løses indenfor de rammer, som
fremgår af persondatalovens § 42, der handler om
den dataansvarliges mulighed for at overlade opgaver til en
databehandler.
Som en undtagelse fra § 42, stk. 2, skal der
dog ikke indgås en skriftlig aftale mellem den dataansvarlige
og databehandleren. Det skyldes, at Selskabet handler på
vegne af samtlige kommuner, hvor alle 98 kommuner ellers ville
skulle indgå den enslydende databehandleraftale, for
SDPI-løsningen. Forholdet mellem kommunerne som
dataansvarlige og Selskabet som databehandler fremgår af
lovforslagets § 8, stk. 3.
Til §§ 9 og 10
Udgiften til SDPI-løsningens etablering, drift,
vedligehold, videreudvikling og markedsføring skal afholdes
af kommunerne. Det omfatter også udgifter til løn,
konsulentydelser, finansiering (markedsrente) samt ændringer
af SDPI-løsningen efter § 2.
Fordelingen af udgiften mellem de enkelte kommuner
fastlægges af Selskabet, som foretager beregningen af
kommunernes årlige bidrag og opkræver disse.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler vedrørende fordelingen af udgifterne mellem de
enkelte kommuner. Reglerne udstedes efter forhandling med KL.
Til § 11
Med bestemmelse i stk. 1 foreslås det, at
beskæftigelsesministeren fører tilsyn med Selskabet
for så vidt angår SDPI-løsningen.
Beskæftigelsesministerens tilsyn er først og
fremmest baseret på redegørelser og erklæringer
fra Selskabet eller en uafhængig tredjepart, jf.
§ 12. Beskæftigelsesministeren fastsætter
efter forhandling med KL regler om indholdet af redegørelser
og erklæringer.
Til § 12
Rigsrevisor kan direkte eller gennem vedkommende minister
kræve forelagt til gennemgang Selskabets regnskab
vedrørende SDPI-løsningen, jf. § 4 i lov om
revision af statens regnskaber m.m., jf. lovbekendtgørelse
nr. 3 af 7. januar 1997, som ændret ved lov nr. 590 af 13.
juni 2006 (rigsrevisorloven). Ved rigsrevisors gennemgang af
Selskabets regnskab påses navnlig, at regnskabet er
undergivet betryggende revision, at vilkårene for tilskud
m.v. er opfyldt, at midlerne er anvendt i overensstemmelse med
givne bestemmelser, og at der i øvrigt er taget skyldige
økonomiske hensyn ved forvaltningen af midlerne, jf.
§ 6 i rigsrevisorloven. Såfremt rigsrevisor afgiver
beretning til statsrevisorerne om Selskabets forhold,
forudsættes et udkast til beretning sendt i høring hos
både Selskabets bestyrelse og vedkommende minister.
Idet Selskabet har ret til at udføre anden virksomhed
ved siden af SDPI-løsningen, er det en forudsætning,
at alle aktiviteter med at etablere, drive, vedligeholde og
videreudvikle SDPI-løsningen holdes tydeligt adskilt fra
Selskabets øvrige virksomhed. Samtlige direkte og indirekte
omkostninger og indtægter forbundet med SDPI-løsningen
skal opføres særskilt i Selskabets regnskab.
Selskabets økonomi, opgaveløsning og
grænseflader mellem de SDPI-løsnings-relaterede
opgaver og selskabets øvrige aktiviteter skal være
umiddelbart gennemsigtig.
Rigsrevisor har adgang til de oplysninger, som er
nødvendige for regnskabsgennemgangen, jf. rigsrevisorlovens
§ 6, stk. 2, herunder bl.a. de oplysninger, som er
nødvendige for at vurdere, om den forudsatte adskillelse
mellem Selskabets aktiviteter er til stede.
Selskabet skal udarbejde en årlig redegørelse for
arbejdet med kvalitetssikring af SDPI-løsningen. Regler om
indholdet af redegørelsen fastsættes efter forhandling
med KL.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte supplerende
krav til regnskab og revision i en regnskabs- og revisionsinstruks.
Endvidere kan beskæftigelsesministeren fastsætte regler
om indholdet af den årlige revisorerklæring, herunder
it-revision, som Selskabet er ansvarlig for at afgive.
Formålet med erklæringen er at få sikkerhed for,
at SDPI-løsningen er sikker og indeholder nødvendige
og tilstrækkelige sikkerhedsprocedurer til at modtage,
behandle og videresende elektroniske meddelelser. Det skal fx
fremgå af erklæringen, om SDPI-løsningen lever
op til de krav, som er fastsat ved lov og bekendtgørelse, at
forretningsgange i forbindelse med SDPI-løsningen sker under
iagttagelse af persondataloven, og at der er sket anmeldelse til
Datatilsynet i det omfang, det er påkrævet. Reglerne
udstedes efter forhandling med KL.
Til § 13
Det foreslås i stk. 1 at give
beskæftigelsesministeren hjemmel til at pålægge
Selskabets bestyrelse eller Selskabets direktør daglige
eller ugentlige tvangsbøder, hvis Selskabet overtræder
bestemmelserne i denne lov eller de regler, der er udstedt i
medfør af loven.
Anvendelse af tvangsbøder kan først ske,
når beskæftigelsesministeren har givet Selskabet et
pålæg om inden for en bestemt frist at bringe det
pågældende forhold i overensstemmelse med lovens
regler, og forholdet viser sig ikke at være bragt i orden
inden udløbet af fristen.
Formålet med anvendelsen af tvangsbøder er at
fremtvinge opfyldelse af en handlepligt for Selskabet, hvis der i
særlige tilfælde skulle opstå behov herfor.
Det er en betingelse for anvendelse af tvangsbøder, at
overtrædelsen af lovens bestemmelser fremtræder med den
fornødne klarhed, dvs. at der ikke må være
rimelig tvivl om, at loven er tilsidesat. Hvis overtrædelsen
ikke fremtræder med den fornødne klarhed,
indebærer kravet om klarhed, at sådanne retlige
tvivlsspørgsmål må afklares ved
domstolene.
Tvangsbøder skal endvidere i det konkrete
tilfælde være påkrævet frem for mindre
indgribende reaktioner fra beskæftigelsesministerens side til
at fremtvinge Selskabets opfyldelse af den pågældende
handlepligt. Såfremt Selskabet fx allerede arbejder på
at opfylde en lovbestemt handlepligt eller har truffet beslutning
om at iværksætte tiltag, der forventes at være
tilstrækkelige, men som dog endnu ikke har haft mulighed for
at vise deres effekt, vil tvangsbøder ikke være
påkrævet.
Til § 14
Overholder Selskabet ikke de forpligtigelser, som er fastsat i
denne lov eller i regler udstedt med hjemmel i denne lov, er
beskæftigelsesministeren efter stk. 1 berettiget til at
overtage etablering, driften, vedligeholdelsen og videreudviklingen
af SDPI-løsningen eller til at henlægge disse opgaver
vedrørende SDPI-løsningen til en anden offentlig
myndighed eller privat selskab. Dette gælder i den situation,
hvor Selskabet groft eller gentagne gange tilsidesætter sine
forpligtelser i medfør af denne lov eller regler udstedt i
medfør af denne lov.
Udnytter beskæftigelsesministeren sin ret efter
stk. 1, medfører det, at kommunerne betaler bidragene,
jf. kapitel 5, til Beskæftigelsesministeriet.
Beskæftigelsesministeriet betaler Selskabets eventuelle ikke
dækkede etableringsudgifter og driftsunderskud, jf.
bemærkningerne til § 9.
Til § 15
Det foreslås, at beskæftigelsesministeren i
henhold til de almindelige regler om delegation kan overlade sine
beføjelser i henhold til denne lov til
Arbejdsdirektoratet.
Til § 16
Det foreslås, at der i SDPI-løsningen kan sendes
visse breve uden en personlig underskrift. Forslaget er
møntet på de underretningsbreve, hvor en borger
får underretning om indholdet af de oplysninger, som
arbejdsgiveren eller arbejdsløshedskassen har indberettet
til SDPI-løsningen.
Til § 17
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende, da der
ønskes så tidlig en ikrafttræden, som
Folketingsbehandlingen muliggør. Dette skal ses i lyset af,
at Selskabet ønsker at kunne gå i udbud med
SDPI-løsningen hurtigst muligt.
Der vil være en overgangsperiode mellem lovens
ikrafttræden og det tidspunkt, hvor SDPI-løsningen er
klar til at gå i drift. SDPI-løsningen skal sendes i
udbud og derefter udvikles.
Det foreslås derfor i stk. 2, at
beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for
idriftsættelsen af lovens § 3 om kommunens
forpligtelser. SDPI-løsningen vil være frivillig for
arbejdsgiveren, den selvstændige erhvervsdrivende og
arbejdsløshedskassen. Dernæst fastsætter
beskæftigelsesministeren efter stk. 3 tidspunktet for
idriftsættelsen af lovens § 5 om arbejdsgiverens, den
selvstændige erhvervsdrivendes og
arbejdsløshedskassens forpligtelser. SDPI-løsningen
bliver derved en obligatorisk ordning. Dette muliggør, at
SDPI-løsningen i en kortere periode, fx ½ år,
tilbydes på frivillig basis, inden løsningen
gøres obligatorisk.
Til § 18
Når SDPI-løsningen bliver obligatorisk for
arbejdsgiveren og den selvstændige erhvervsdrivende, er det
nødvendigt, at der foretages visse ændringer i
sygedagpengeloven, således at det fremgår, at der alene
kan ske anmeldelse af sygefravær samt anmodning om refusion
af sygedagpenge via SDPI-løsningen.
Ændringer i sygedagpengeloven vil afhænge af
tidspunktet for, hvornår SDPI-løsningen er klar til
idriftsættelse som en obligatorisk ordning. Som følge
heraf foreslås det i § 17, stk. 3, at
beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte
tidspunktet for ikrafttrædelse af ændringerne i
sygedagpengeloven.
Til nr. 1 og 2
Med forslaget fastlægges det, at en arbejdsgiver eller
en arbejdsløshedskasse, der skal give en kommune oplysninger
til brug for behandlingen af en sygedagpengesag, alene kan
gøre dette via den digitale
indberetningsløsning.
Til nr. 3
Der er alene tale om en konsekvensændring.
Til nr. 4 og 5
Med forslaget fastlægges det, at en arbejdsgivers
anmeldelse af en ansats sygefravær alene kan ske via den
digitale indberetningsløsning.
Til nr. 6
Med forslaget fastlægges det, at en selvstændig
erhvervsdrivende alene kan anmelde sit sygefravær til
kommunen via den digitale indberetningsløsning.
Til nr. 7 og 8
Med forslaget fastlægges det, at en arbejdsgiver alene
kan anmelde sit refusionskrav til kommunen via den digitale
indberetningsløsning.
Til § 19
Det foreslås, at loven i lighed med sygedagpengeloven og
barselloven ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
regler
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 18.
I lov nr. 563 af 9. juni 2006 om sygedagpenge, som ændret ved
§ 1 i lov nr. 1545 af 20. december 2006, § 17 i
lov nr. 523 af 6. juni 2007 og lov nr. 389 af 27. maj 2008,
foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 38. - -
- Stk. 4.
Arbejdsgiveren, der skal afgive oplysninger til brug for kommunens
behandling af lønmodtagerens sag, skal gøre
dette 1) via den landsdækkende digitale
løsning på Virk.dk., eller 2) på en papirblanket, som anvises
af kommunen. | | 1.§ 38, stk. 4, affattes
således: »Stk. 4. Arbejdsgiveren, der skal
afgive oplysninger til brug for kommunens behandling af
lønmodtagerens sag, skal gøre dette via den digitale
indberetningsløsning til brug for anmeldelse af
sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og
dagpenge efter barselloven (SDPI-løsningen).« |
| | |
| | 2. I § 38 indsættes efter
stk. 4 som nyt stykke: |
Stk. 5.
Hvis anmodning om sygedagpenge fra kommunen indgives senere end
fastsat i stk. 1 eller 2, har lønmodtageren
først ret til sygedagpenge fra den dag, hvor anmodningen
modtages. | | »Stk. 5.
Arbejdsløshedskassen, der skal afgive oplysninger til brug
for kommunens behandling af den sygemeldte lediges sag, skal
gøre dette via SDPI-løsningen, jf. § 5 i
lov om digital indberetningsløsning til brug for anmeldelse
af sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og
dagpenge efter barselloven.« Stk. 5-7 bliver herefter
stk. 6-8. |
| | |
Stk. 6.
Kommunen kan udbetale sygedagpenge for tiden før
anmodningsdagen, når lønmodtageren på grund af
hospitalsophold eller ophold i udlandet har været forhindret
i at anmelde rettidigt, eller når andre særlige
undskyldende forhold har bevirket, at anmeldelse ikke er sket
rettidigt. Anmodningsfristen kan dog ikke fraviges, når
anmodningen er indgivet mere end 6 måneder efter sygdommens
indtræden, jf. dog stk. 7. | | 3. I § 38, stk. 6, der bliver
stk. 7, ændres »stk. 7« til:
»stk. 8«. |
Stk. 7.
Hvis arbejdsgiveren har udbetalt løn eller sygedagpenge i 6
måneder eller mere, uden at arbejdsgiveren har anmeldt
sygefraværet til kommunen, kan anmodningsfristen fraviges,
hvis anmodningen om sygedagpenge indgives senest 4 uger efter, at
udbetalingen fra arbejdsgiveren er ophørt, og
lønmodtageren ikke længere er ansat hos
arbejdsgiveren. | | |
| | |
§ 40. - -
- | | 4.§ 40, stk. 2, affattes
således: |
Stk. 2.
Anmeldelse af sygefraværet til kommunen skal ske 1) via den landsdækkende digitale
løsning på Virk.dk., eller 2) på en papirblanket, som anvises
af kommunen. | | »Stk. 2. Anmeldelse af
sygefraværet til kommunen skal ske via
SDPI-løsningen.« |
Stk. 3.
Arbejdsgiveren kan anmelde lønmodtagerens sygefravær
direkte til kommunen uden lønmodtagerens underskrift. | | 5.§ 40, stk. 3,
ophæves. |
| | |
§ 43. - -
- | | 6.§ 43, stk. 3, affattes
således: |
Stk. 3.
Anmeldelse af sygefraværet til kommunen skal ske 1) via den landsdækkende digitale
løsning på Virk.dk., eller 2) på en papirblanket, som anvises
af kommunen. | | »Stk. 3. Anmeldelse af
sygefraværet til kommunen skal ske via
SDPI-løsningen.« |
| | |
§ 59. - -
- | | 7.§ 59, stk. 7, affattes
således: |
Stk. 7.
Anmeldelse af refusionskrav til kommunen skal ske 1) via den landsdækkende digitale
løsning på Virk.dk., eller 2) på en papirblanket, som anvises
af kommunen. | | »Stk. 7. Anmeldelse af
refusionskrav til kommunen skal ske via
SPDI-løsningen.« |
Stk. 8.
Vælger arbejdsgiveren at anmelde refusionskravet via den
landsdækkende digitale løsning, sker det uden
lønmodtagerens underskrift. | | 8.§ 59, stk. 8 og 9, ophæves. |
Stk. 9.
Vælger arbejdsgiveren at anmelde refusionskravet på en
papirblanket, skal både arbejdsgiveren og
lønmodtageren underskrive blanketten, inden den sendes til
kommunen. Der kan ses bort fra lønmodtagerens
bekræftelse af arbejdsgiverens oplysninger på
blanketten, når ganske særlige grunde taler for det, og
arbejdsgiveren på anden fyldestgørende måde
dokumenterer fravær og krav på refusion. | | |
| | § 17. - -
- Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af lovens § 5 om arbejdsgiverens, den
selvstændige erhvervsdrivendes og
arbejdsløshedskassens forpligtelser.
Beskæftigelsesministeren fastsætter samtidig
tidspunktet for ikrafttrædelse af lovens § 18. |