L 97 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om visse forbrugeraftaler. (Bindingsperiode og
opsigelsesvarsel i løbende forbrugerkontrakter).
Fremsat den 17. december 2008 af
justitsministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om visse
forbrugeraftaler
(Bindingsperiode og opsigelsesvarsel i
løbende forbrugerkontrakter)
§ 1
I lov nr. 451 af 9. juni 2004 om visse
forbrugeraftaler foretages følgende ændringer:
1.§ 25 affattes
således:
Ȥ 25. Forbrugeren kan
opsige en aftale om løbende levering af varer eller
tjenesteydelser med 1 måneds varsel til udgangen af en
måned, når der er gået 5 måneder efter
aftalens indgåelse, jf. dog stk. 2 og 4.
Stk. 2. Stk. 1
og 4 finder ikke anvendelse, når opsigelsesvarsel eller
længste bindingsperiode er reguleret i eller i medfør
af anden lovgivning. Stk. 1 finder endvidere ikke anvendelse
på aftaler, som alene vedrører varer eller
tjenesteydelser, som skal leveres senest et år efter aftalens
indgåelse, hvis den samlede pris for de varer eller
tjenesteydelser, der er omfattet af aftalen, ikke overstiger 2.000
kr., og den fulde betaling skal ske senest 14 dage efter aftalens
indgåelse.
Stk. 3. En aftale
omfattet af stk. 1 eller 4, der er indgået ved
anvendelse af en standardformular, skal indeholde en bestemmelse,
som tydeligt angiver, med hvilket varsel og i givet fald fra
hvilket tidspunkt aftalen kan opsiges af forbrugeren. Bestemmelsen
må ikke være uforenelig med forbrugerens ret til
opsigelse efter stk. 1 og 4.
Stk. 4. Hvis den
samlede pris, der skal betales i henhold til en aftale om
løbende levering af varer eller tjenesteydelser, overstiger
20.000 kr. årligt, og påbegyndelse af leveringen enten
kræver, at den erhvervsdrivende afholder engangsomkostninger,
der overstiger den gennemsnitlige pris efter aftalen for 6
måneders løbende levering, eller medfører en
værdiforringelse af tilsvarende størrelse for den
erhvervsdrivende, kan forbrugeren opsige aftalen med 1 måneds
varsel til udgangen af en måned, når der er gået
11 måneder efter aftalens indgåelse.«
2. I
§ 26 indsættes som
stk. 2 :
»Stk. 2. Ved
beregning af det beløb, som forbrugeren skal have tilbage
efter stk. 1, kan hensyn tages til sæsonmæssige
udsving i værdien af den løbende ydelse.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2010.
Loven finder anvendelse på forbrugeraftaler, der er
indgået efter lovens ikrafttræden.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes i
kraft for disse landsdele med de afvigelser, som de særlige
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Indledning | 2 |
2. | Gældende
ret | 2 |
2.1. | De gældende bestemmelser i
forbrugeraftaleloven om bindingsperioder og opsigelsesvarsler i
løbende kontraktforhold | 2 |
2.2. | Anvendelse af aftalelovens § 38
c, jf. § 36, på løbende
kontraktforhold | 3 |
2.3. | Længste bindingsperioder i anden
lovgivning | 4 |
3. | Baggrunden for
lovforslaget | 5 |
3.1. | Overvejelserne i betænkning
1440/2004 om en generel kortere bindingsperiode | 5 |
3.2. | Overvejelser siden afgivelsen af
betænkning 1440/2004 | 5 |
4. | Justitsministeriets
overvejelser og lovforslagets udformning | 6 |
4.1. | Generel regel om længste
bindingsperiode og opsigelsesvarsel | 6 |
4.2. | Undtagelser fra den generelle regel | 7 |
4.3. | Tilbagebetaling | 8 |
5. | Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser mv. | 8 |
6. | Høring | 9 |
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er navnlig at forbedre
forbrugerbeskyttelsen i forbindelse med løbende
kontraktforhold, således at forbrugere normalt ikke bindes af
langvarige kontrakter, som det på tidspunktet for aftalens
indgåelse er vanskeligt at overskue konsekvenserne af.
Justitsministeriet anførte i bemærkningerne til
lovforslaget om en ny forbrugeraftalelov i 2004 (Folketingstidende
2003-04, tillæg A, s. 7579), at man nærmere ville
overveje og undersøge spørgsmålet om at
indføre en generel regel om en kortere maksimal
bindingsperiode, der som udgangspunkt skulle gælde for alle
løbende forbrugerkontrakter.
Nærværende lovforslag er udarbejdet efter
drøftelse med berørte brancheorganisationer mv.
Et udkast til lovforslag blev sendt i høring i
efteråret 2007, men lovforslaget nåede ikke at blive
fremsat i den forkortede folketingssamling 2007/2008 efter
folketingsvalget i november 2007. I forhold til det lovudkast, der
blev sendt i høring, er der foretaget visse ændringer
i lyset af høringssvarene mv.
2. Gældende ret
2.1. De gældende bestemmelser i
forbrugeraftaleloven om bindingsperioder og opsigelsesvarsler i
løbende kontraktforhold
Ved en forbrugeraftale forstås en aftale, som en
erhvervsdrivende indgår som led i sit erhverv, når den
anden part (forbrugeren) hovedsagelig handler uden for sit erhverv,
jf. forbrugeraftalelovens § 3, stk. 1.
Opsigelse af en aftale er udtryk for, at en part ønsker
at bringe en aftale til ophør, uden der foreligger
misligholdelse eller andet retsbrud fra den anden parts side.
Efter forbrugeraftalelovens § 25, stk. 1, har
en forbruger ved aftaler om visse løbende tjenesteydelser
ret til at opsige aftalen med et varsel på 3 måneder
til udgangen af en måned, når der er gået 9
måneder efter aftalens indgåelse.
Forbrugeraftalelovens § 25, stk. 1, omfatter
aftaler om løbende forpligtelser for den erhvervsdrivende
til mod vederlag at
- foretage tilsyn
eller vedligeholdelse af fast ejendom eller
løsøre,
- udføre
vagt- eller redningstjeneste,
- give
undervisning,
- udføre
bogførings-, regnskabs- eller revisionsvirksomhed,
- yde legemspleje
eller
- yde andre
lignende tjenester.
Om begrænsningen af forbrugeraftalelovens regler om
opsigelse og maksimal bindingsperiode til kun at gælde for
disse nærmere bestemte langvarige abonnementskontrakter
henvises til bemærkningerne til den første
forbrugeraftalelov fra 1978, jf. Folketingstidende 1977-78,
Tillæg A, sp. 732 og 776. Det fremgår heraf, at den
opregning af aftaler, der er omfattet af regler om længste
bindingsperiode og opsigelsesvarsel, vurderedes at omfatte de
fleste typer af langvarige kontrakter, som forbrugerne i praksis
kommer ud for, bortset fra forsikring og leje. At
forsikringsaftaler ikke blev medtaget, blev i bemærkningerne
begrundet med, at spørgsmålet om indførelse af
en ufravigelig opsigelsesadgang for disse aftalers vedkommende var
under overvejelse i et udvalg om ændring af
forsikringsaftaleloven.
For så vidt angår forsikringsaftaler blev der i
2003 i lov om finansiel virksomhed (lov nr. 453 af 10. juni 2003)
indsat en regel om, at et forsikringsselskab, som udbyder
forbrugerforsikringer, skal tilbyde, at de pågældende
forsikringer kan tegnes med vilkår om, at forsikringen kan
opsiges af forsikringstageren med et varsel på 30 dage til
udgangen af en kalendermåned. Denne regel er
efterfølgende fulgt op af en branchebeslutning, der pr. 1.
september 2005 har givet adgang til, at forbrugere kan opsige deres
løbende skadesforsikringer med et varsel på en
måned, jf. i øvrigt nedenfor om længste
bindingsperioder i anden lovgivning.
Forbrugeraftalelovens § 25 er udtryk for en
minimumsbeskyttelse af forbrugeren. Den har således ikke
karakter af en udfyldningsregel, som kun kommer til anvendelse,
hvis der ikke er taget stilling til spørgsmålet om
opsigelse i aftalen. I sådanne tilfælde vil der
tværtimod normalt skulle indfortolkes et passende varsel, der
typisk vil være (væsentlig) kortere end den
bindingsperiode, som § 25, stk. 1, indeholder.
Efter § 25, stk. 2, kan aftaler om abonnement
på aviser, ugeblade og tidsskrifter samt løbende
bogudgivelser af ikke forud fastlagt omfang opsiges med 3
måneders varsel, når der er forløbet 3
måneder fra aftalens indgåelse. Forbrugeren har
således adgang til at komme ud af aftalen, når der er
forløbet 6-7 måneder fra aftalens indgåelse. Det
samme gælder ved aftale om køb af et bogværk,
hvor de enkelte bind skal leveres efterhånden, hvis aftalen
er indgået eller forbrugeren har fremsat tilbud i forbindelse
med et møde uden for fast forretningssted.
I medfør af forbrugeraftalelovens § 25,
stk. 3, skal en aftale omfattet af § 25, stk. 1
eller 2, som indgås ved anvendelse af en standardformular,
indeholde en bestemmelse, som tydeligt angiver med hvilket varsel
og fra hvilket tidspunkt, aftalen kan opsiges. Overtrædelse
af denne bestemmelse kan straffes med bøde, jf.
forbrugeraftalelovens § 29, stk. 1.
Af lovens § 26 følger, at hvis forbrugeren
på tidspunktet for opsigelsen har betalt for en periode, der
ligger efter tidspunktet for aftalens ophør ifølge
opsigelsen, skal vederlaget for denne periode straks
tilbagebetales.
2.2. Anvendelse af aftalelovens
§ 38 c, jf. § 36, på løbende
kontraktforhold
En række løbende kontraktforhold, som er
almindeligt udbredte, falder uden for forbrugeraftalelovens
§ 25. Det gælder således foruden lejeaftaler
og forsikringsaftaler også eksempelvis abonnementsaftaler om
personlige hjælpemidler - f.eks. kontaktlinser -
abonnementsaftaler vedrørende levering af tv-programmer samt
diverse abonnementstjenester med tilknytning til internettet. Hvis
en forbruger ønsker at komme ud af en sådan aftale,
uden at opsigelsen er hjemlet i aftalen, vil reglerne i
aftalelovens § 38 c, jf. § 36, om ændring
eller bortfald af aftaler, som det vil være urimeligt eller i
strid med redelig handlemåde at gøre gældende,
typisk være forbrugerens eneste mulighed.
Af bemærkningerne vedrørende § 25 i det
oprindelige forslag til forbrugeraftalelov fremgår endvidere,
at det er forudsat, at bestemmelsen ikke på forhånd
udelukker, at forbrugeren i enkelte tilfælde vil kunne
påberåbe sig de generelle regler om ugyldige
aftalevilkår som grundlag for tilsidesættelse af en
bestemmelse om uopsigelighed, uanset at bestemmelsen er forenelig
med opsigelsesretten efter § 25. Aftalelovens regler om
urimelige aftaler vil således også kunne finde
anvendelse på bindingsperioder og opsigelsesvarsler i de
typer af løbende kontraktforhold, som er omfattet af
opregningen i § 25.
Forbrugeraftalelovens § 25 har karakter af en
generel ret for forbrugeren til at opsige de omfattede
løbende aftaler om levering af varer eller tjenesteydelser
efter en bestemt periode og med et bestemt varsel, mens
aftalelovens § 38 c, jf. § 36, er baseret
på en konkret rimelighedsvurdering af det enkelte
kontraktforhold.
Aftalelovens § 36 blev indført ved lov nr.
250 af 12. juni 1975. Efter § 36 kan en aftale eller
anden retshandel ændres eller tilsidesættes helt eller
delvis, hvis det vil være urimeligt eller i strid med redelig
handlemåde at gøre den gældende. Bestemmelsens
praktiske hovedområde er forbrugeres aftaler med
erhvervsdrivende, men bestemmelsen finder også anvendelse
på aftaler mellem erhvervsdrivende og mellem private
indbyrdes.
Ved anvendelsen af § 36 lægges der i
almindelighed vægt på, om den ene part ved aftalens
indgåelse har indtaget en overlegen stilling. Har parten
misbrugt sin overlegne stilling ved at anvende aftalevilkår,
der giver den pågældende en urimelig fordel, kan
aftalen tilsidesættes eller efter omstændighederne
ændres. Ved gensidigt bebyrdende aftaler tages der ved
bedømmelsen udgangspunkt i, om der er en rimelig balance
mellem parternes pligter. Efterfølgende ændringer i
parternes forhold kan også tages i betragtning ved
vurderingen af, om et aftalevilkår er (blevet)
urimeligt.
Aftalelovens § 38 c blev indsat ved lov nr. 1098 af
21. december 1994 om ændring af lov om aftaler og andre
retshandler på formuerettens område og visse andre love
som led i implementeringen af Rådets direktiv om urimelige
kontraktvilkår i forbrugeraftaler (93/13/EØF af 5.
april 1993).
Aftalelovens § 38 c gælder i modsætning
til § 36 kun for forbrugeraftaler. Det følger af
§ 38 c, at § 36 også gælder for
forbrugeraftaler med de tilføjelser og ændringer, som
følger af § 38 c, stk. 1, 2. pkt., og
stk. 2.
§ 38 c, stk. 1, 2. pkt., indeholder direktivets
regel om, hvornår et aftalevilkår er urimeligt, og
fastlægger retsvirkningerne af, at et aftalevilkår
må anses som urimeligt.
Bestemmelsen medfører for det første, at et
aftalevilkår i en forbrugeraftale kan ændres eller
tilsidesættes helt eller delvis, hvis det vil være
urimeligt eller i strid med redelig handlemåde at gøre
det gældende, eller hvis det vil være stridende mod
hæderlig forretningsskik og bevirke en betydelig
skævhed i parternes rettigheder og forpligtelser til skade
for forbrugeren at gøre vilkåret gældende.
Bestemmelsen medfører for det andet, at forbrugeren, i
tilfælde hvor det vil være stridende mod hæderlig
forretningsskik og bevirke en betydelig skævhed i parternes
rettigheder og forpligtelser til skade for forbrugeren at
gøre et aftalevilkår gældende, kan kræve,
at aftalen efter tilsidesættelse eller ændring af det
pågældende vilkår skal gælde uden andre
ændringer, hvis det er muligt at opretholde resten af aftalen
uden det vilkår, som er blevet ændret eller
tilsidesat.
Forbrugerklagenævnet har ved flere afgørelser
tilsidesat aftalte bindingsperioder og tilladt forbrugeren at komme
ud af kontraktforholdet med et rimeligt varsel under henvisning til
aftalelovens § 38 c, jf. § 36. I sager
vedrørende f.eks. medlemskab af motionscentre er der
eksempler på, at nævnet har fundet en bindingsperiode
på 12 måneder urimelig og nedsat den til 6
måneder.
Nævnet har endvidere i tilfælde, hvor der
uforudset indtræder hindringer for forbrugeren, givet adgang
til opsigelse af en aftale med 1 måneds varsel, jf. Juridisk
Årbog 2000, s. 144, hvor en 12-måneders
abonnementskontrakt på styrketræning kunne opsiges med
1 måneds varsel på grund af graviditet. Ved
Forbrugerklagenævnets afgørelse af 15. september 2004
blev et aftalevilkår, hvorefter aftalen var uopsigelig de
første 12 måneder, lempet, så forbrugeren kunne
opsige en aftale med et fitnesscenter med 3 måneders varsel
til udgangen af en måned efter at have været medlem i 5
måneder. Forbrugerens ønske om at opsige abonnementet
var i denne sag begrundet i ændrede arbejdsmæssige
forhold.
I sager om leje af tv, vaskemaskiner, solarier og
køleskabe har Forbrugerklagenævnet i adskillige sager
tilsidesat vilkår om flere års uopsigelighed og i
stedet fastsat et opsigelsesvarsel på 3 måneder, se
eksempelvis Juridisk Årbog 1999, s. 132.
Ved Sø- og Handelsrettens dom af 15. juni 2005 i en sag
anlagt af Forbrugerrådet som mandatar for to forbrugere mod
en udbyder af satellit-tv om udbyderens anvendelse af en
bindingsperiode kombineret med et tilbud om køb af
satellitudstyr udtalte Sø- og Handelsrettens flertal, at
spørgsmålet om fastsættelse af en almindelig
regel om adgang til at opsige abonnementsaftaler med et vist varsel
må afgøres af lovgivningsmagten. Rettens flertal ville
på den baggrund ikke i medfør af aftaleloven
tilsidesætte brugen af vilkår, hvorefter forbrugeren
var bundet af abonnementet i mere end 12 måneder.
2.3. Længste bindingsperioder i
anden lovgivning
Som eksempel på særlige regler om maksimal
bindingsperiode og opsigelsesvarsler i anden lovgivning kan
nævnes følgende:
Efter § 10, stk. 1, i lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet (lovbekendtgørelse
nr. 780 af 28. juni 2007 med senere ændringer) er ministeren
for videnskab, teknologi og udvikling bemyndiget til at
fastsætte regler bl.a. med henblik på at regulere
længden af bindingsperioder for løbende levering af
teleydelser.
Bemyndigelsen er senest udnyttet i bekendtgørelse nr.
714 af 26. juni 2008 om udbud af elektroniske kommunikationsnet og
-tjenester. Det følger af bekendtgørelsens
§ 13, stk. 1, nr. 1, at en forbruger ikke direkte
eller indirekte må være bundet i længere tid end
seks måneder. Forbrugere skal således have mulighed for
fem måneder efter kontraktens indgåelse til enhver tid
med et varsel, der maksimalt kan fastsættes til en
måned, at opsige kontrakten.
Forsikringsaftaleloven regulerer ikke spørgsmålet
om bindingsperioder og opsigelsesvarsler. Spørgsmålet
blev drøftet i Folketinget i forbindelse med en
ændring af forsikringsaftaleloven i 2003 (lov nr. 434 af 10.
juni 2003). Det blev bl.a. anført under forslagets
behandling, at man ved at indføre en regel om maksimale
bindingsperioder reelt ville fratage forbrugerne muligheden for at
tegne forsikring med et længere opsigelsesvarsel mod til
gengæld at betale en billigere præmie, og at dette
på forsikringsområdet ville være
uhensigtsmæssigt.
I stedet blev der med § 57, stk. 1, i lov nr.
453 af 10. juni 2003 om finansiel virksomhed (jf.
lovbekendtgørelse nr. 286 af 4. april 2006 med senere
ændringer) indført en markedsføringsretlig
regel om, at et forsikringsselskab, der udbyder
forbrugerforsikringer, skal tilbyde, at de pågældende
forsikringer kan tegnes med vilkår om, at forsikringen kan
opsiges af forsikringstageren med et varsel på 30 dage til
udgangen af en kalendermåned. Bestemmelsen gælder ikke
for livsforsikringer og ejerskifteforsikringer tegnet i henhold til
lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom mv. og
heller ikke for såkaldte korttidsforsikringer (dvs.
forsikringer der skal dække en særlig opstået
risiko, der kun strækker sig over en begrænset periode,
og hvor forsikringsaftalen indgås for en kortere periode,
f.eks. rejseforsikringer), medmindre forsikringen er en del af en
anden type forsikring, jf. § 57, stk. 3.
De seks største skadesforsikringsselskaber vedtog i
2005, at man fremover ville give alle forbrugere adgang til at
opsige deres skadesforsikringer med et varsel på en
måned, uanset hvilke vilkår de oprindelig var tegnet
på. I forbindelse med opsigelse kan der opkræves et
gebyr på 50 kr., hvis forsikringen har løbet i mere
end et år, og et gebyr svarende til omkostningerne ved salg
og etablering af forsikringen, hvis opsigelsen sker inden et
år. Forsikring & Pension har tilsluttet sig
vedtagelsen.
Af § 26 i kreditaftaleloven (lov nr. 398 af 13. juni
1990 med senere ændringer) følger det, at en forbruger
til enhver tid kan betale sin gæld i henhold til en
kreditaftale, uanset om gælden er helt eller delvis forfalden
til betaling. Forbrugeren har i givet fald ret til reduktion af
kreditomkostningerne i overensstemmelse med lovens
§ 27.
3. Baggrunden for lovforslaget
3.1. Overvejelserne i
betænkning 1440/2004 om en generel kortere
bindingsperiode
Udvalget om revision af forbrugeraftaleloven, der forberedte
den nye forbrugeraftalelov, som blev vedtaget af Folketinget i
2004, overvejede også spørgsmålet om at
indføre en generel regel om en længste
bindingsperiode. Udvalget bemærkede bl.a., at man ved at
begrænse aftalefriheden med hensyn til bindingsperioder kunne
risikere at begrænse forbrugernes muligheder for at
opnå gunstige rabatordninger, men at indførelse af en
generel regel på den anden side formentlig ville
indebære en forenkling af reglerne, som ville kunne
medføre en begrænsning af antallet af tvister.
Udvalget fandt imidlertid, at eventuel indførelse en
sådan regel måtte forudsætte en række
yderligere undersøgelser og overvejelser, idet en generel
regel i givet fald vil komme til at omfatte mange forskellige typer
af abonnementsaftaler mv., og reglen vil derfor skulle varetage
meget forskelligartede hensyn.
I udvalgets betænkning anføres, at en eventuel
generel regel i givet fald ikke bør omfatte de forskellige
særlige aftaletyper, hvor bindingsperioder og
opsigelsesvarsler er reguleret i anden lovgivning.
Der henvises i øvrigt til betænkningen side 345
ff.
3.2. Overvejelser siden afgivelsen af
betænkning 1440/2004
Forbrugerombudsmanden anførte i sit høringssvar
over forslaget til en ny forbrugeraftalelov i 2004 bl.a., at
hensynet til de erhvervsdrivende efter hans opfattelse næppe
generelt kan begrunde en bindingsperiode på mere end et halvt
år. Om en generel regel om kortere bindingsperioder i praksis
medfører højere priser for forbrugerne, vil efter
Forbrugerombudsmandens opfattelse først og fremmest bero
på, om der er en tilstrækkeligt velfungerende
konkurrence mellem de erhvervsdrivende, og den rabatmulighed, som
findes ved længerevarende aftaler, forekommer i praksis
også på områder, hvor der i dag gælder
regler om kortere bindingsperioder, f.eks. i forhold til
avisabonnementer.
I brev til Justitsministeriet af 28. juni 2005 tilkendegav
Forbrugerrådet, at rådet finder, at foruden de aftaler,
der er omfattet af den gældende forbrugeraftalelovs
§ 25, bør også fitnesskontrakter,
lejeaftaler vedrørende hårde hvidevarer og
elektronikprodukter, leje af briller og kontaktlinser samt
løbende kontrakter om levering af kabel- og satellit-tv
være omfattet af en generel regel om en maksimal
bindingsperiode på 6 måneder. Forbrugerrådet har
desuden anført, at der i forbindelse med en generel
bestemmelse om en maksimal bindingsperiode kunne være
anledning til at overveje, om der bl.a. ved aftale om undervisning
er behov for en snæver undtagelse til den generelle
regel.
Justitsministeriet har herefter bl.a. haft en række
drøftelser med berørte brancheorganisationer. I den
forbindelse har HTS Handel, Transport og Service, Dansk Erhverv,
Sikkerhedsbranchen og Branchen Forbrugerelektronik bl.a.
tilkendegivet, at en generel længste bindingsperiode på
6 måneder må forventes at ville føre til
højere priser for forbrugerne på en række af de
løbende ydelser, der vil blive omfattet af forslaget. En
mindre grad af sikkerhed for det fremtidige kundegrundlag, en
ringere mulighed for at fordele startomkostninger ud over en
længere periode og de øgede administrative
omkostninger, der kan være forbundet med hyppigere
ændringer i kundegrundlaget, vil således efter disse
brancheforeningers opfattelse føre til en ændret
prisfastsættelse, som ikke er til forbrugernes fordel.
HTS Handel, Transport og Service har endvidere udtrykt
bekymring for, at der med en længste bindingsperiode på
6 måneder vil kunne »spekuleres« i
sæsonudsving og lignende, f.eks. sådan, at aftaler om
vejhjælp og lignende vil blive opsagt i de dele af
året, hvor behovet herfor erfaringsmæssigt er
mindst.
4. Justitsministeriets overvejelser
og lovforslagets udformning
4.1. Generel regel om længste
bindingsperiode og opsigelsesvarsel
4.1.1. Retspraksis og praksis i
Forbrugerklagenævnet viser, at aftalelovens § 38 c,
jf. § 36, i ikke ubetydeligt omfang anvendes til at
ændre bestemmelser om lange bindingsperioder i
forbrugeraftaler om løbende levering af varer eller
tjenesteydelser, jf. ovenfor afsnit 2.2.
Forbrugerombudsmanden har endvidere over for
Justitsministeriet oplyst, at han løbende modtager en
betydelig mængde klager over og spørgsmål om
længden af bindingsperioder og opsigelsesvarsler i
forbrugerkontrakter.
Justitsministeriet finder, at det forhold, at der
jævnligt opstår spørgsmål om anvendelse af
aftalelovens § 38 c, jf. § 36, på dette
område, taler for at indføre en generel regel om
længste bindingsperioder og opsigelsesvarsler, idet dette vil
kunne medføre en klarere retsstilling til fordel for begge
parter. Aftalelovens § 38 c, jf. § 36,
bør i højere grad have karakter af en
»nødbremse«, som alene anvendes i særlige
tilfælde, idet afgørelsen af, om et aftalevilkår
kan tilsidesættes eller ændres i medfør af denne
bestemmelse, beror på en helt konkret, individuel vurdering
af den enkelte aftale og parternes forhold, og udfaldet af denne
vurdering vil ofte være vanskelig for parterne at
forudse.
På den anførte baggrund finder
Justitsministeriet, at der bør indføres en generel
regel om længste bindingsperiode og opsigelsesvarsel i de
omhandlede forbrugeraftaler.
4.1.2. Justitsministeriet finder,
at længden af den maksimale bindingsperiode og det hertil
knyttede opsigelsesvarsel bør fastlægges på
grundlag af en afvejning af forskellige hensyn. Navnlig bør
forbrugerne ikke kunne bindes i så lange perioder, at det er
vanskeligt at vurdere aftalens fulde konsekvenser på
aftaletidspunktet. Samtidig bør der tages hensyn til de
erhvervsdrivendes interesse i at kunne tilrettelægge deres
forretninger på en effektiv og hensigtsmæssig
måde. Endvidere bør der lægges vægt
på hensynet til at fremme en hensigtsmæssig
prisdannelse og effektiv konkurrence.
Løbende kontrakter er karakteriseret ved, at de
vedrører fremtidige ydelser, og forbrugeren kan
således have vanskeligt ved fuldt ud at bedømme
aftalens konsekvenser på tidspunktet for aftalens
indgåelse. Endvidere kan forbrugerens forudsætninger
for at indgå aftalen ændre sig i kontraktperioden som
følge af ændringer i forbrugerens
indtægtsforhold eller forbrugerens behov og muligheder for at
benytte sig af aftalen, uden at forbrugeren kunne forudse dette
på tidspunktet for aftalens indgåelse.
Den erhvervsdrivende har på den anden side en
anerkendelsesværdig interesse i at kunne indrette sin
forretningsvirksomhed sådan, at virksomhedens ressourcer mv.
udnyttes bedst muligt. Bindingsperioder må i løbende
kontraktforhold anses for at være et væsentligt redskab
for den erhvervsdrivende til at mindske udsving i udnyttelsen af
virksomhedens ressourcer over tid, og til at muliggøre, at
eventuelle startomkostninger fordeles over en passende
periode.
De praktiske erfaringer fra de områder, hvor der i dag
gælder regler om relativt korte maksimale bindingsperioder,
synes at vise, at disse regler ikke generelt forringer forbrugernes
muligheder for at opnå gunstige rabatter. Det gælder
f.eks. med hensyn til aftaler om avisabonnementer, hvor der efter
gældende ret er en maksimal bindingsperiode på 6
måneder, jf. forbrugeraftalelovens § 25,
stk. 2. Denne regel synes ikke at have medført, at der
ikke indgås abonnementsaftaler for en længere periode
med lavere stykpris, selv om forbrugeren altså efter loven
vil have ret til at opsige aftalen efter 6 måneder.
På mobiltelefonområdet ses der også at blive
gjort flittig brug af rabatordninger i praksis, selv om der
på dette område gælder en maksimal
bindingsperiode på 6 måneder.
Det kan også anføres, at hensynet til den enkelte
forbruger generelt taler for, at der ikke afbetales på
etableringsudgifter på en sådan måde, at
forbrugeren i den aftaleperiode, som ligger efter, at
startomkostningerne er blevet dækket, i realiteten betaler
for høj en pris for ydelsen.
Meget lange bindingsperioder kan også ud fra et
konkurrencemæssigt synspunkt have uhensigtsmæssige
virkninger, idet de afskærer forbrugeren fra at bruge gode
tilbud fra den erhvervsdrivendes konkurrenter. En kortere
bindingsperiode vil således kunne skabe mulighed for
større mobilitet, og det må generelt antages at
være konkurrencefremmende. Konkurrencemæssige hensyn
taler således for, at en lovbestemt længste
bindingsperiode er relativt kort.
Justitsministeriet finder på den anførte
baggrund, at forbrugeren som udgangspunkt højst bør
kunne være bundet af en bestemmelse om uopsigelighed i ca. et
halvt år efter aftalens indgåelse. En sådan
periode må forventes i langt de fleste tilfælde at
tilgodese både forbrugernes og de erhvervsdrivendes
interesser på en passende måde.
Det foreslås, at der som udgangspunkt skal gælde
en længste reel bindingsperiode på 6-7 måneder,
jf. herved nedenfor om mindste opsigelsesvarsel. Denne regel
bør gælde for de aftaler om løbende levering af
varer og tjenesteydelser, som ikke er omfattet af særlige
regler om længste bindingsperioder.
4.1.3. Justitsministeriet finder,
at det varsel, som løbende kontraktforhold efter
udløbet af en indledende bindingsperiode skal kunne opsiges
med, bør være forholdsvis kort, bl.a. med henblik
på at fremme konkurrencen.
Hvis der gennemføres en generel længste
bindingsperiode på 6-7 måneder - bestående af en
uopsigelighedsperiode og et opsigelsesvarsel - vil det være
nødvendigt for de erhvervsdrivende at indrette sig på,
at der ikke er sikkerhed for kundeforholdet, når der er
gået 6-7 måneder. Efter udløbet af denne periode
bør det således ikke være afgørende for
den erhvervsdrivende at kunne fastholde forbrugeren i
aftaleforholdet i længere tid, end der af administrative og
praktiske grunde med rimelighed må gå med at bringe
kundeforholdet til ophør.
Justitsministeriet foreslår på denne baggrund, at
løbende kontraktforhold, når der er forløbet 5
måneder fra aftalens indgåelse, skal kunne opsiges med
et varsel på 1 måned til udgangen af en
kalendermåned. 1 måned forekommer således som
udgangspunkt i forhold til alle aftaler at være
tilstrækkeligt til at give den erhvervsdrivende mulighed for
at tage de fornødne skridt til at bringe aftaleforholdet til
ophør, herunder eksempelvis til at afbryde yderligere
levering af varer, til at nedtage eventuel hardware, som er
installeret hos forbrugeren, og til at standse nye
opkrævninger.
Opsigelsesvarsler af tilsvarende længde skal i dag
f.eks. gælde for forbrugerens adgang til at opsige telefon-
og internetabonnementer efter udbudsbekendtgørelsen for
elektroniske kommunikationstjenester, for den ansattes adgang til
opsigelse af ansættelsesforholdet efter
funktionærloven, og for lejeres adgang til at opsige aftaler
om leje af værelser efter lejeloven.
Det foreslås som nævnt, at forbrugerens opsigelse
først skal have virkning fra udgangen af en
kalendermåned. Det skyldes, at den erhvervsdrivende ikke
bør påføres uforholdsmæssige
administrative byrder i forbindelse med opsigelsen, og
særligt hvor aftalen indebærer løbende
indbetalinger fra forbrugerens side, vil det efter
omstændighederne kunne være ganske
ressourcekrævende for den erhvervsdrivende at foretage
opgørelse og afregning midt i en måned frem for samlet
ved udgangen af måneden.
I forhold til gældende ret indebærer forslaget, at
opsigelsesvarslet for de aftaler om levering af varer og ydelser,
som i dag er omfattet af § 25, forkortes fra 3 til 1
måned, og at der for aftaler, som ikke hidtil har været
omfattet af lovregler om opsigelsesvarsel, gives forbrugeren adgang
til at opsige aftalerne med 1 måneds varsel til udgangen af
en måned, når bindingsperioden er udløbet.
4.2. Undtagelser fra den generelle
regel
På baggrund af høringssvarene foreslås det
at undtage visse aftaler af mindre økonomisk værdi fra
reglen om en maksimal bindingsperiode på 5 måneder
efterfulgt af et maksimalt opsigelsesvarsel på 1 måned
til udgangen af en måned.
Justitsministeriet finder, at hvis den samlede betaling sker i
forbindelse med indgåelse af en aftale om løbende
levering af varer eller tjenesteydelser, og hvis aftalen ikke
automatisk forlænges ved manglende opsigelse, er hensynet til
at give forbrugeren ret til at opsige aftalen efter kort tid mindre
tungtvejende, end hvis forbrugerens betalingsforpligtelser
forfalder løbende i aftaleperioden.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at
afvejningen af hensynet til forbrugeren over for hensynet til at
begrænse de erhvervsdrivendes administrative byrder ved at
skulle tilbageføre allerede betalte beløb
fører til, at aftaler af denne art, som ikke medfører
samlede udgifter for forbrugeren på mere end 2000 kr.,
bør være undtaget fra hovedreglen om en længste
bindingsperiode på 5 måneder, hvis alle ydelser efter
aftalen skal være leveret senest et år efter aftalens
indgåelse, og hvis det følger af aftalen, at den
samlede betaling skal ske senest 14 dage efter aftalens
indgåelse.
Det er en forudsætning for at være omfattet af den
foreslåede undtagelsesregel, at der ikke i medfør af
den indgåede aftale uden forbrugerens udtrykkelige
godkendelse heraf kan løbe yderligere omkostninger på
for forbrugeren. Der må således f.eks. ikke være
tale om en aftale, som løber, indtil forbrugeren opsiger
den.
Den foreslåede undtagelse vil formentlig bl.a. betyde,
at f.eks. årskort til forlystelsesparker og lignende som klar
hovedregel ikke vil være omfattet af reglen om længste
bindingsperiode og opsigelsesvarsel.
Det foreslås endvidere, at bestemmelserne om
bindingsperiode og opsigelsesvarsel i forbrugeraftaleloven skal
vige for allerede eksisterende eller fremtidig civilretlig
særregulering. På visse områder, f.eks. på
særligt innovationsprægede områder, hvor der er
ønske om at fremme indførelsen af ny teknologi, vil
der fortsat kunne være behov for længere
bindingsperioder.
På baggrund af høringssvarene indeholder
forslaget endvidere i § 25, stk. 4, en snæver
undtagelse fra hovedreglen om en længste bindingsperiode
på 6-7 måneder for så vidt angår visse
særlige aftaler af betydelig økonomisk værdi.
For disse aftale foreslås det, at længste
bindingsperiode bliver 12-13 måneder.
Den foreslåede undtagelsesbestemmelse angår
aftaler til en årlig pris for forbrugeren på mere end
20.000 kr., som er forbundet med så betydelige
nødvendige startomkostninger - enten i form af
etableringsforanstaltninger eller i form af værditab for den
erhvervsdrivende - at disse startomkostninger udgør mere end
den i forhold til aftalen gennemsnitlige pris for 6 måneders
løbende levering.
Der er efter Justitsministeriets opfattelse tale om aftaler,
hvor den foreslåede hovedregel ville kunne medføre, at
de pågældende aftaler ikke længere kan
gøres tilstrækkeligt attraktive for parterne. Som
eksempel kan nævnes forbrugeres leasing af nye biler. Det
må således antages, at den værdiforringelse af en
fabriksny bil, der sker i forbindelse med ibrugtagning, normalt er
så betydelig, at den erhvervsdrivende ikke kan forventes at
ville bære risikoen for, at forbrugeren opsiger aftalen
allerede efter 6 måneder. For at imødegå denne
risiko ville det formentlig være nødvendigt for den
erhvervsdrivende at kræve en så høj
engangsbetaling ved leasingforholdets påbegyndelse eller en
så høj månedlig ydelse i de første
måneder, at disse leasingaftaler måtte forventes at
blive uattraktive for forbrugerne.
4.3. Tilbagebetaling
Forbrugere, som har betalt for en periode, der ligger efter
tidspunktet for aftalens ophør ifølge forbrugerens
opsigelse, vil i medfør af forbrugeraftalelovens
§ 26 (som ikke ændres, men blot suppleres, jf.
nedenfor) have krav på umiddelbart at få tilbagebetalt
det for meget erlagte.
Det foreslås (som nyt stk. 2) at tilføje en
udtrykkelig regel om, at der ved beregningen af det beløb,
som forbrugeren har krav på at få tilbage, vil kunne
tages højde for sæsonmæssige udsving i
værdien af varer eller tjenesteydelser, der er omfattet af
aftalen.
Efter forslaget vil der således ved opgørelsen
af, hvor stort et beløb forbrugeren har krav på at
få tilbage, være adgang til at korrigere for
sæsonmæssige værdiudsving hen over
aftaleperioden. F.eks. vil et årskort til en forlystelsespark
eller lignende, som kun har åbent i sommerhalvåret,
ikke repræsentere nogen værdi fra oktober og indtil
april. Men også andre typer af ydelser vil kunne have
varierende værdi over året. Reglen vil således
(på grundlag af statistiske oplysninger om væsentlige
udsving i forekomsten af færdselsuheld henholdsvis sommer og
vinter) kunne have betydning for f.eks. aftaler om
redningstjenesters ydelse af vejhjælp til havarerede bilister
mv.
5. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser mv.
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget vil have visse strukturelle
erhvervsøkonomiske konsekvenser, idet virksomheder som
udgangspunkt ikke længere vil kunne fastholde forbrugere i
mere end 6 måneder ved aftaler om løbende levering af
varer eller tjenesteydelser, og forslaget vil medføre, at
forbrugere efter udløbet af en eventuel bindingsperiode vil
kunne opsige sådanne aftaler med 1 måneds varsel.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer, at forslaget ikke indeholder
administrative konsekvenser ud over de ganske små
omstillingsbyrder, der følger af de ændringer, som
virksomhederne må foretage i deres standardkontrakter.
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske
eller administrative konsekvenser for kommuner og regioner, og
forslaget indeholder ikke miljømæssige konsekvenser
eller EU-retlige aspekter.
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
| Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Visse strukturelle økonomiske
konsekvenser |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen af betydning |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
6. Høring
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring
hos:
Præsidenterne for Østre og Vestre Landsret,
Sø- og Handelsretten og samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Advokatrådet, Dansk
Industri, HTS Handel, Transport og Service, Dansk Erhverv, Business
Danmark, Forbrugerrådet, Forbrugerombudsmanden, Formanden for
Forbrugerklagenævnet, Danske Mediers Forum, Danske Dagblades
Forening, Magasinpressens udgiverforening, Dansk
Annoncørforening, Danske Reklame- og Relationsbureauers
Brancheforening, Branchen Forbrugerelektronik, Forenede Danske
Antenneanlæg, Antenne- satellit- og kabel-tv-branchens
fællesorganisation, Brancheforum Digitale Medier, MTG A/S,
SBS-Net, TV2/Danmark A/S, TV3 A/S, Canal Digital Danmark A/S, Boxer
TV ApS, Foreningen for Distance og Internethandel, IT-branchen,
Dansk IT, Telekommunikationsindustrien, TDC A/S, Telenor A/S, Telia
Stofa A/S, 3 A/S, Forsikring og pension, Dansk optikerforening,
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Foreningen af
Registrerede Revisorer, Dansk Fitness & Helse Organisation,
Helsebranchens Leverandørforening, Dansk
Idrætsforbund, Dansk Boldspilunion, Danske Gymnastik og
Idrætsforeninger, Sikkerhedsbranchen, Falck A/S, Dansk
Folkeoplysnings Samråd, Kommunernes Landsforening, Danmarks
Teaterforening, Dansk Teaterunion, Danske Teatres
Fællesorganisation, Det Kongelige Teater, Danske Biografer,
Det Danske Filminstitut, Organisationen Danske Museer, Foreningen
af Danske Zoologiske Haver og Akvarier, Energitilsynet, Dansk
Fjernvarme, Dansk Energi, HNG, Naturgas Midt-Nord og Dong
Energy.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Bestemmelserne i § 25 finder anvendelse på
forbrugeraftaler som defineret i lovens § 3,
stk. 1.
§ 25 gælder for aftaler om løbende
levering af varer eller tjenesteydelser. Ved løbende
levering forstås, at den erhvervsdrivende over en periode
skal levere en række varer eller præstere en
række tjenesteydelser, herunder stille visse faciliteter
eller lignende til rådighed for forbrugeren.
Bestemmelsen omfatter såvel fortløbende aftaler
som aftaler om eksempelvis levering af et på forhånd
fastsat antal varer, præstation af et på forhånd
fastlagt antal ydelser eller adgang til faciliteter eller genstande
i en given periode. Dette vil normalt ikke give anledning til
tvivl.
En aftale om samtidigt køb af et antal ydelser fordelt
over tid, vil dog ikke nødvendigvis være at anse som
en aftale om løbende levering. Betales ydelserne
fortløbende og uden, at der er en direkte sammenhæng
mellem anvendelsen af ydelserne og betalingerne, vil det som
udgangspunkt tale for at anse aftalen som løbende i
bestemmelsens forstand. Betales alle ydelserne derimod ved aftalens
indgåelse, og har forbrugeren herefter alene begrænset
eller ingen fleksibilitet i forhold til anvendelsen af ydelserne,
vil det som udgangspunkt tale for at anse aftalen som køb af
en række enkelte ydelser, evt. i forbindelse med en
sædvanlig mængderabat eller anden fordel svarende til
en sådan rabat.
En stærk sammenhæng mellem de købte ydelser
vil tale for at anse aftalen for løbende i bestemmelsens
forstand. Omfatter aftalen en række ydelser, som kun
sjældent ville blive købt enkeltvis, taler dette
således også i højere grad for at anse aftalen
som løbende, end hvor ydelserne efter deres art lige
så vel kunne være købt enkeltvis. Hvis
forbrugeren individuelt har valgt de konkrete ydelser, der omfattes
af aftalen, vil det tale for, at aftalen ikke vedrører
løbende levering. Accessoriske ydelser eller fordele, der
ydes i forbindelse med køb af en række enkeltydelser
vil også kunne tale for at anse aftalen for at angå
løbende levering, hvis de accessoriske ydelser udgør
en betydelig del af aftalens værdi.
Samtidigt køb med rabat af en række billetter til
et antal individuelt valgte, bestemte teaterforestillinger fordelt
over en sæson, vil således typisk være at anse
som en afsluttet aftale om køb, som ikke vil være
omfattet af forslaget til § 25, stk. 1. Dette vil
også være tilfældet, selv om aftalen eksempelvis
benævnes et abonnement og evt. ledsages af enkelte andre
fordele, når blot disse ikke kan antages at være af
væsentlig betydning for prisfastsættelsen. Køb
af et sæsonkort til et fodboldstadion, hvorved forbrugeren
får et fast sæde til alle sæsonens fodboldkampe,
evt. kombineret med enkelte andre fordele, vil derimod normalt
være at anse som en aftale om løbende levering.
Hvis en aftale af en på forhånd fastlagt varighed
forlænges, kan der opstå spørgsmål om,
hvorvidt forlængelsen skal anses som en ny aftale med deraf
følgende mulighed for ny bindingsperiode, eller om den
må opfattes som en fortsættelse af det allerede
eksisterende aftaleforhold, som således vil kunne bringes til
ophør med det opsigelsesvarsel, der er angivet i
bestemmelsen, men uden iagttagelse af en ny bindingsperiode.
Eksempelvis vil en aftale om deltagelse i et sprogkursus
på højt niveau, som ligger efter et tidligere
gennemgået kursus på begynderniveau, typisk skulle
anses som et nyt aftaleforhold med mulighed for ny bindingsperiode,
mens forlængelse af eksempelvis et medlemskab af et
fitnesscenter eller en idrætsklub, forlængelse af en
lejeaftale om et forbrugsgode, fornyelse af et avisabonnement eller
fornyelse af et sæsonkort til en forlystelsespark normalt vil
skulle betragtes som en fortsættelse af den oprindelige
aftale.
Om en aftale er af den ene eller anden karakter, må
afgøres konkret.
Er der tale om en automatisk forlængelse af aftalen,
hvis ikke forbrugeren opsiger den, bør aftaleforholdet anses
som en umiddelbar fortsættelse af den oprindelige aftale, og
forbrugeren vil således ikke kunne underkastes en ny
bindingsperiode, hvis den oprindelige aftale har været
omfattet af den foreslåede regel.
Udenfor de tilfælde, der omfattes af det
foreslåede stk. 2, jf., herom nedenfor, er det
principielt uden betydning for bestemmelsens anvendelse, om
betalingen for den løbende ydelse falder på én
gang eksempelvis i forbindelse med aftalens indgåelse, eller
om betaling sker løbende. Har forbrugeren betalt for en
periode, der ligger efter opsigelsen, skal beløbet for denne
periode straks tilbagebetales, jf. § 26.
Den foreslåede bestemmelse i § 25 udelukker
ikke, at forbrugeren i konkrete tilfælde vil kunne
påberåbe sig aftalelovens § 38 c, jf.
§ 36, som grundlag for tilsidesættelse af en
bestemmelse om en vis uopsigelighed, selv om aftalen ikke
indeholder vilkår, der er i strid med den foreslåede
opsigelsesadgang efter § 25, stk. 1, eller selv om
aftalen i medfør af det foreslåede stk. 2, 2.
pkt., ikke er undergivet en regel om maksimal
bindingsperiode.
Det foreslåede stk. 1
indebærer, at forbrugeren, når der er gået 5
måneder fra aftalens indgåelse, kan opsige aftalen med
1 måneds varsel til udgangen af en måned.
Forbrugeren kan på et tidligere tidspunkt meddele den
erhvervsdrivende, at aftalen opsiges, men opsigelsen regnes da
først fra udløbet af 5-månedersperioden,
medmindre opsigelse efter aftalens indhold kan ske til et tidligere
tidspunkt.
Da bestemmelsen indebærer, at opsigelsen først
får virkning fra udgangen af en kalendermåned, vil
forbrugeren i praksis kunne blive bundet i op til lige under syv
måneder. Indgås eksempelvis den 3. marts en aftale om
løbende levering af en ydelse, vil aftalen således
kunne opsiges fra den 3. august, men opsigelsen har først
effekt fra udgangen af september. En opsigelse som sendes
før den 3. august vil være gyldig, men vil
først skulle regnes fra den 3. august, således at
virkningen (aftaleforholdes ophør) indtræder ved
udgangen af september.
Den foreslåede bestemmelse er ikke til hinder for, at
der aftales kortere frister, og den erhvervsdrivende kan også
vælge at acceptere en opsigelse på et tidligere
tidspunkt end aftalt.
Opsigelsen har efter aftalelovens regler virkning fra den
kommer frem til den erhvervsdrivende. For at bringe aftaleforholdet
til ophør med udgangen af en bestemt måned skal
opsigelsen således være kommet frem til den
erhvervsdrivende inden udgangen af den foregående
måned.
Det vil ikke være bindende for forbrugeren, hvis aftalen
eksempelvis indeholder en bestemmelse om, at forbrugeren kun kan
opsige aftalen den 1. januar og den 1. juli eller en gang i
kvartalet. Er bindingsperioden udløbet, vil forbrugeren
således når som helst kunne opsige aftalen med virkning
fra udgangen af den følgende måned.
Opsigelsesvarslet efter bestemmelsen gælder generelt fra
der er forløbet 5 måneder af aftaleforholdet, og
forslaget indebærer således også, at det ikke i
forbrugerforhold kan aftales, at en løbende kontrakt med en
uopsigelighedsperiode løber videre med en ny
uopsigelighedsperiode i tilfælde, hvor forbrugeren ikke
opsiger aftalen inden en bestemt frist.
Den generelle bestemmelse i det foreslåede stk. 1
omfatter også de abonnementslignende aftaler, som hidtil har
været omfattet af § 25, stk. 2, eksempelvis
aftaler om avis- og tidsskriftsabonnementer og aftaler om
løbende bogudgivelser. For disse aftaler forkortes
opsigelsesfristen fra 3 måneder til 1 måned, mens den
samlede længste bindingsperiode forbliver 6-7
måneder.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2, 1. pkt., indebærer, at
stk. 1 og 4 ikke finder anvendelse i tilfælde, hvor
bindingsperiode og/eller opsigelsesvarsel mv. er reguleret i eller
i medfør af anden civilretlig lovgivning. Som eksempler
på sådan særlig regulering kan nævnes
lejeloven og kreditaftaleloven.
Forsikringsaftaler, som er omfattet af forsikringsaftaleloven,
jf. lovbekendtgørelse nr. 999 af 5. oktober 2006, er
generelt undtaget fra forbrugeraftalelovens
anvendelsesområde, jf. forbrugeraftalelovens § 2,
stk. 1, nr. 1, og vil således heller ikke være
omfattet af den foreslåede § 25.
Forslaget til stk. 2, 2.
pkt., indebærer, at aftaler om løbende levering
af varer eller tjenesteydelser til en samlet pris af ikke over
2.000 kr. ikke omfattes af reglerne om længste
bindingsperiode og opsigelsesvarsel i stk. 1, hvis den samlede
betaling i henhold til aftalen skal erlægges senest 14 dage
efter aftalens indgåelse, og alle de af aftalen omfattede
varer eller tjenesteydelser skal leveres senest et år efter
aftalens indgåelse.
Det afgørende for, om en aftale er omfattet af
undtagelsesreglen i stk. 2, 2. pkt., er indholdet af den
konkrete aftale. Forbrugeren må således ikke være
forpligtet til på et senere tidspunkt at betale yderligere i
henhold til aftalen. Det betyder ikke, at der ikke må
være flere afledte omkostninger forbundet med anvendelsen af
den købte ydelse. Har man således eksempelvis
købt et adgangskort til en forlystelsespark, vil det ikke
bringe aftalen uden for det foreslåede stk. 2, 2. pkt.,
at man efter at have fået adgang til parken skal betale for
forlystelserne, hvis man vælger at bruge dem. Tilsvarende vil
betaling for at blive omfattet af en rabatordning eller lignende
ordning, som giver forbrugeren en fordelagtig stilling i forhold
til senere køb af varer eller tjenesteydelser, også
kunne være omfattet af stk. 2, 2. pkt., selv om
forbrugeren ikke har meget gavn af ordningen, hvis den ikke
følges op af efterfølgende køb.
Hvis en aftale, som er omfattet af forslaget til
§ 25, stk. 2, 2. pkt., fornys, vil den fornyede
aftale være omfattet af undtagelsesreglen, hvis den nye
aftale selvstændigt opfylder kravene i bestemmelsen.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 3 svarer til den gældende
bestemmelse i § 25, stk. 3.
Bestemmelsen indebærer, at en aftale omfattet af
§ 25, stk. 1 og 4, som indgås ved anvendelse
af en standardformular, skal indeholde en tydelig angivelse af, med
hvilket varsel og fra hvilket tidspunkt aftalen kan opsiges.
Overtrædelse af denne bestemmelse kan straffes med
bøde, jf. den gældende bestemmelse i
forbrugeraftalelovens 29, stk. 1 (som ikke foreslås
ændret).
Den foreslåede bestemmelse i stk. 4 indeholder en snæver
undtagelse fra reglen i stk. 1 for så vidt angår
visse særlige aftaler af betydelig økonomisk
værdi.
Efter forslaget gælder der en maksimal bindingsperiode
på 12-13 måneder for aftaler om løbende levering
af varer eller tjenesteydelser, som efter aftalen har en
årlig pris på over 20.000 kr., og som er forbundet med
en betydelig værdiforringelse eller andre betydelige
startomkostninger for den erhvervsdrivende, i begge tilfælde
mindst svarende til den gennemsnitlige pris ifølge aftalen
for 6 måneders løbende levering.
De startomkostninger, der omfattes af bestemmelsen, kan
eksempelvis være forbundet med, at der skal ske en
særlig tilvirkning af et konkret produkt til forbrugeren, at
der skal opsættes maskinel hos forbrugeren som
forudsætning for efterfølgende levering af en
tjenesteydelse, eller at der sker en betydelig
værdiforringelse ved aftalens start - som eksempel
herpå kan nævnes den betydelige værdiforringelse,
der er forbundet med ibrugtagning af en fabriksny bil, der
leases.
Til nr. 2
Efter forslaget til § 26,
stk. 2, kan der tages hensyn til
sæsonmæssige udsving i værdien af den
løbende ydelse ved beregningen af det beløb, som
forbrugeren i medfør af stk. 1 (som ikke ændres)
skal have tilbage, hvis en løbende aftale opsiges, og der er
betalt for en periode, som ligger efter opsigelsen.
I begrebet sæsonmæssige udsving ligger, at den
faktor, der korrigeres med, skal være påregnelig og
betinget af objektivt konstaterbare variationer hen over
året. Den erhvervsdrivende vil endvidere skulle anvende
korrektionen konsekvent i forhold til alle opsagte aftaler af den
pågældende type.
Det er forudsat, at forbrugeren ikke i medfør af
§ 26 kan kræve tilbagebetaling i det omfang, den
erhvervsdrivende kan godtgøre, at det pågældende
beløb er en engangsydelse, der modsvarer konkrete
startomkostninger for den erhvervsdrivende.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
januar 2010.
Det foreslås, at loven kun skal have virkning for
aftaler, der indgås efter lovens ikrafttræden. For
aftaler, der er indgået før lovens ikrafttræden,
anvendes forbrugeraftalelovens § 25 i den hidtil
gældende affattelse. Er en aftale, der er indgået
før lovens ikrafttræden, blevet forlænget efter
lovens ikrafttræden, vil loven finde anvendelse på
aftalen.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale gyldighed.
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for
Færøerne og Grønland, men således, at
loven ved kongelig anordning kan sættes i kraft for disse
landsdele med de nødvendige afvigelser.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
ret | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov nr. 451 af 9. juni 2004 om visse
forbrugeraftaler foretages følgende ændring: |
| | |
| | 1.§ 25
affattes således: |
§ 25.
Ved aftaler om en løbende forpligtelse for den
erhvervsdrivende til mod vederlag at foretage tilsyn eller
vedligeholdelse af fast ejendom eller løsøre, at
udføre vagt- eller redningstjeneste, at give undervisning,
at udføre bogførings-, regnskabs- eller
revisionsvirksomhed, at yde legemspleje eller at yde andre lignende
tjenester kan forbrugeren, når der er gået 9
måneder efter aftalens indgåelse, opsige aftalen med 3
måneders varsel til udgangen af en måned. | | »§ 25. Forbrugeren kan opsige
en aftale om løbende levering af varer eller tjenesteydelser
med 1 måneds varsel til udgangen af en måned, når
der er gået 5 måneder efter aftalens indgåelse,
jf. dog stk. 2 og 4. |
Stk. 2.
Med samme varsel kan forbrugeren, når der er forløbet
3 måneder efter aftalens indgåelse, opsige en
aftale om tegning af abonnement på aviser, ugeblade og
tidsskrifter og om løbende bogudgivelser af ikke forud
fastlagt omfang. Det samme gælder ved aftale om køb af
et bogværk, ifølge hvilken de enkelte bind skal
leveres efterhånden, såfremt aftalen er
indgået eller forbrugeren har fremsat tilbud uden for fast
forretningssted som nævnt i § 2, stk. 2, nr.
2. | | Stk. 2.
Stk. 1 og 4 finder ikke anvendelse, når opsigelsesvarsel
eller længste bindingsperiode er reguleret i eller i
medfør af anden lovgivning. Stk. 1 finder endvidere
ikke anvendelse på aftaler, som alene vedrører varer
eller tjenesteydelser, som skal leveres senest et år efter
aftalens indgåelse, hvis den samlede pris for de varer eller
tjenesteydelser, der er omfattet af aftalen, ikke overstiger 2.000
kr., og den fulde betaling skal ske senest 14 dage efter aftalens
indgåelse. |
Stk. 3.
En aftale omfattet af stk. 1 og 2, der er indgået ved
anvendelse af en standardformular, skal indeholde en bestemmelse,
som tydeligt angiver, med hvilket varsel og i givet fald fra
hvilket tidspunkt aftalen kan opsiges af forbrugeren. Bestemmelsen
må ikke være uforenelig med forbrugerens ret til
opsigelse efter stk. 1 og 2. | | Stk. 3.
En aftale omfattet af stk. 1 eller 4, der er indgået ved
anvendelse af en standardformular, skal indeholde en bestemmelse,
som tydeligt angiver, med hvilket varsel og i givet fald fra
hvilket tidspunkt aftalen kan opsiges af forbrugeren. Bestemmelsen
må ikke være uforenelig med forbrugerens ret til
opsigelse efter stk. 1 og 4. |
| | Stk. 4.
Hvis den samlede pris, der skal betales i henhold til en aftale om
løbende levering af varer eller tjenesteydelser, overstiger
20.000 kr. årligt, og påbegyndelse af leveringen enten
kræver, at den erhvervsdrivende afholder engangsomkostninger,
der overstiger den gennemsnitlige pris efter aftalen for 6
måneders løbende levering, eller medfører en
værdiforringelse af tilsvarende størrelse for den
erhvervsdrivende, kan forbrugeren opsige aftalen med 1 måneds
varsel til udgangen af en måned, når der er gået
11 måneder efter aftalens indgåelse.« |
| | |
| | 2. I
§ 26 indsættes som stk. 2: |
§ 26.
Har forbrugeren på tidspunktet for opsigelsen betalt for en
periode, som ligger efter tidspunktet for aftalens ophør
ifølge opsigelsen, skal vederlaget for denne periode straks
tilbagebetales. | | |
| | »Stk. 2. Ved beregning af det
beløb, som forbrugeren skal have tilbage efter stk. 1,
kan hensyn tages til sæsonmæssige udsving i
værdien af den løbende ydelse.« |