L 98 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af retsplejeloven. (Dommeres fremtræden i
retsmøder).
Fremsat den 19. december 2008 af
justitsministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven
(Dommeres fremtræden i
retsmøder)
§ 1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1069 af 6. november 2008, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 55 indsættes:
»§ 56. En dommer må
i retsmøder ikke fremtræde på en måde, der
er egnet til at blive opfattet som en tilkendegivelse om den
pågældendes eventuelle religiøse eller politiske
tilhørsforhold eller om den pågældendes holdning
til religiøse eller politiske spørgsmål i
øvrigt.
Stk. 2. Stk. 1
finder tilsvarende anvendelse på fuldmægtige,
midlertidigt beskikkede dommere og de personer, der er nævnt
i § 19, stk. 3.
§ 56
a. En dommer bærer kappe under hovedforhandlinger og
retsmøder, der afholdes med henblik på sagens
behandling i medfør af § 831.
Stk. 2. Stk. 1
finder tilsvarende anvendelse på fuldmægtige og
midlertidigt beskikkede dommere.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2009, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Justitsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af retsplejelovens § 56 a, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget går ud på at indføje
bestemmelser i retsplejeloven om dommeres påklædning
m.v. i retsmøder. Det foreslås at fastsætte i
loven, at dommere i retsmøder ikke må fremtræde
på en måde, der er egnet til at blive opfattet som en
tilkendegivelse om dommerens eventuelle religiøse eller
politiske tilhørsforhold eller om dommerens personlige
holdning til et religiøst eller politisk
spørgsmål i øvrigt. Det foreslås
endvidere bl.a. at udbrede anvendelsen af dommerkapper under
hovedforhandlinger til også at omfatte byretterne.
Formålet med lovforslaget er at varetage hensynet til,
at dommere i retsmøder, hvor retten udøver sin
virksomhed i forhold til borgerne m.v., fremstår neutrale, og
dermed at understøtte befolkningens almindelige respekt for
og tillid til domstolene som den dømmende magt.
2. Gældende ret
2.1. Retsplejeloven indeholder
ikke regler om dommeres påklædning m.v. under
retsmøder. Der findes således ingen bestemmelser i
retsplejeloven om, hvorvidt en dommer f.eks. må bære
religiøse eller politiske symboler, og anvendelse af
dommerkapper ved de forskellige instanser er heller ikke reguleret
i retsplejeloven.
Retsplejeloven indeholder regler om, i hvilke tilfælde
en dommer skal undlade at medvirke ved behandlingen af en bestemt
sag på grund af en foreliggende interessekonflikt (speciel
inhabilitet), jf. retsplejelovens §§ 60 og 61. I
§ 60 er opregnet en række tilfælde, hvor der
kan foreligge inhabilitet, og efter § 61 må ingen
handle som dommer i en sag, når der i øvrigt
foreligger omstændigheder, som er egnede til at rejse tvivl
om dommerens fuldstændige upartiskhed. Afgørelse om en
dommers habilitet i en konkret sag træffes af retten ved
kendelse, jf. retsplejelovens § 62.
Efter retsplejelovens § 151 våger rettens
formand over, at forhandlingen i retten foregår med
tilbørlig orden og værdighed. Efter
Justitsministeriets opfattelse må det antages, at
retsformanden afhængigt af de nærmere
omstændigheder eventuelt vil kunne gribe ind over for
dommeres påklædning m.v. i medfør af denne
bestemmelse.
Dommere er ansat som tjenestemænd og er dermed omfattet
af det generelle værdighedskrav, som gælder for
tjenestemænd i medfør af tjenestemandsloven. Dommere
skal således i og uden for tjenesten vise sig værdige
til den agtelse og tillid, som stillingen kræver. Efter
praksis gælder dette såkaldte decorumkrav også
for overenskomstansatte i staten, herunder
dommerfuldmægtige.
Domstolsstyrelsens Personaleadministrative Vejledning
indeholder et afsnit om »Decorumkrav og krav og forventning
til personlig fremtræden«. Det anføres i denne
vejledning til de ansatte ved domstolene, at det særligt for
de personer, som træffer afgørelse i retten,
gælder, at den pågældende med sin fremtoning i
retten må sikre, at retten fremstår værdig,
uafhængig og upartisk. Det anføres endvidere, at der
ikke er fastsat en egentlig påklædningspolitik for
domstolene, men at det som fælles retningslinje gælder,
at der ikke er noget til hinder for, at ansatte ved domstolene kan
bære tørklæde, turban eller lignende
hovedpåklædning af religiøse eller kulturelle
grunde, så længe ansigtet ikke er
tildækket.
2.2. Dommerkappe anvendes i dag af
dommerne i Højesteret, landsretterne og Sø- og
Handelsretten, mens der ikke anvendes dommerkapper i
byretterne.
2.2.1. Anvendelsen af dommerkapper
i Højesteret bygger på nogle kongelige resolutioner.
Dommerne bærer kapper af karmoisinrødt fløjl
med hvide kanter og dommerfuldmægtigene kapper af rød
silke med hvide kanter.
I Højesteret bærer også advokater og
repræsentanter for anklagemyndigheden (Rigsadvokaten) kapper.
For advokaternes vedkommende er der tale om sorte silkekapper med
grå kanter, mens anklageren bærer en sort silkekappe
med blåviolette kanter.
Anvendelsen af dommerkapper i landsretterne og i Sø- og
Handelsretten bygger til dels på en kongelig resolution fra
1920. Dommerne bærer en sort silkekappe med sort
fløjlskrave, bræmme og ærmeopslag, og
dommerfuldmægtige bærer en sort silkekappe med krave,
bræmme og ærmeopslag i samme stof. I dag bæres
der kapper ved landsretterne og i Sø- og Handelsrettens
retsafdeling, men normalt ikke i Sø- og Handelsrettens
skifteafdeling. Også advokater og repræsentanter for
anklagemyndigheden (Statsadvokaten) bærer kappe. Der er for
advokaternes vedkommende tale om sorte silkekapper med røde
kanter og for anklagernes vedkommende om sorte silkekapper med
lilla kanter.
Der anvendes i dag ikke dommerkapper i byretterne.
2.2.2. I praksis anvender dommerne
i Højesteret og de juridiske dommere i landsretterne og
Sø- og Handelsretten kapperne under hovedforhandlinger (dvs.
det eller de retsmøder, hvor parterne bl.a. fremlægger
beviser og argumenter mundtligt for retten), medmindre dommerne
vurderer, at en hovedforhandling af praktiske årsager
bør gennemføres uden anvendelse af kapper. I
Højesteret bærer dommerne også kappe under
voteringen. De praktiske årsager, der kan begrunde, at man
undlader at bruge kapperne, kan f.eks. være, at
hovedforhandlingen eller dele af hovedforhandlingen foregår
et andet sted end i et retslokale, eller at børn skal afgive
forklaring for retten, og på varme sommerdage beslutter
dommerne ofte at gennemføre hovedforhandlingen uden
kapper.
3. Fremmed
ret
3.1. Regeringen har indhentet
oplysninger om reglerne i en række andre lande om dommeres
adgang til at bære religiøse og
politiske symboler i retten.
3.2. I hovedparten af de adspurgte
lande, herunder de øvrige nordiske lande, er der ikke
regler, der forbyder ansatte ved domstolene at bære
religiøse symboler mv.
I Frankrig findes et kodeks for dommeres og anklageres
påklædning, som udtømmende regulerer dommeres og
anklageres embedsdragter. Det antages, at det i medfør heraf
f.eks. ikke er tilladt at bære religiøs
hovedpåklædning. I april 2007 udsendte
premierministeren et såkaldt charter til offentlige
embedsmænd og brugerne om deres rettigheder og pligter i
relation til det republikanske
»laïcité«-princip (princippet om
adskillelse af kirke og stat). Ifølge charteret
overtræder en embedsmand sine pligter, hvis han eller hun
giver tydeligt udtryk for sine religiøse overbevisninger
under udøvelse af tjenesten.
I Tyskland antages det ligeledes at følge
modsætningsvis af nogle detaljerede
påklædningsregler, at (juridiske) dommere m.v. ikke
må bære religiøs hovedbeklædning. Der
gælder ingen påklædningsregler for
lægdommere i straffesager. To delstater har indført en
såkaldt neutralitetslovgivning, som bl.a. går ud
på, at tjenestemænd inden for retsplejen,
fængselsvæsenet og politiet ikke må bære
ydre religiøse eller ideologiske symboler eller
beklædningsstykker, der er egnede til at tilkendegive et
bestemt tilhørsforhold i så henseende.
I Holland har retspræsidenterne ved landets domstole
besluttet, at dommere, anklagere og sekretærer skal undlade
at bære religiøse symboler i retssalen.
3.3. De fleste af de adspurgte
lande har regler om eller tradition for, at der anvendes
dommerkapper. I Belgien, Frankrig, Luxembourg, Tyrkiet, Tyskland og
Østrig er anvendelsen af kapper reguleret i loven, mens
anvendelsen i andre lande som f.eks. Indien, Irland og
Storbritannien bygger på sædvane, og i andre lande som
f.eks. Island, Holland og Norge findes en regulering, som er
fastsat af domstolene selv.
4. Lovforslagets udformning
4.1. Det er et centralt element i
dommergerningen, at dommeren i sin judicielle virksomhed er
uafhængig og upartisk, når der skal træffes
afgørelse i de sager, der forelægges retten. Det
opfattes utvivlsomt også som naturligt, at dommeren
bestræber sig på over for sagens parter og andre, der
overværer en retshandling, tillige at fremstå uafhængig og
upartisk.
Dette kommer bl.a. til udtryk i den personaleadministrative
vejledning for ansatte ved domstolene, som er omtalt ovenfor under
pkt. 2.1. Den retstilstand, som vejledningen beskriver med hensyn
til krav til påklædning i retten, er imidlertid efter
regeringens opfattelse ikke fuldt ud hensigtsmæssig for
så vidt angår adgangen til at bære
religiøse symboler m.v. Regeringen lægger herved bl.a.
vægt på, at religiøse spørgsmål i
de senere år har spillet en stigende rolle i den offentlige
debat her i landet bl.a. i lyset af indvandringen af personer med
forskellig religiøs baggrund, og at spørgsmål
om religiøst tilhørsforhold m.v. i den forbindelse
generelt er blevet væsentligt mere kontroversielle end
tidligere. Efter regeringens opfattelse er det væsentligt, at
der ved domstolene, som har den endelige afgørelse af
konkrete retstvister mellem borgerne og mellem borgerne og
myndighederne, tages højde for denne ændrede
situation, således at dommerne i retsmøder, dvs. hvor
den judicielle virksomhed udøves direkte over for parter og
andre, undlader at tilkendegive et bestemt religiøst eller
politisk tilhørsforhold m.v.
På denne baggrund har regeringen besluttet at
fremsætte dette lovforslag med henblik på at
fastslå i loven, at dommere skal fremtræde
religiøst og politisk neutralt i retsmøder. Sigtet
hermed er at understøtte befolkningens almindelige respekt
for og tillid til domstolene som den dømmende magt. I
forbindelse hermed foreslår regeringen endvidere, at den
nuværende brug af dommerkapper i Højesteret,
landsretterne og Sø- og Handelsretten udbredes til
også at omfatte byretterne.
Justitsministeriet har overvejet, om et forbud mod at
bære religiøse og politiske symboler m.v. i retten
bør gælde for andre end de udnævnte juridiske
dommere.
Justitsministeriet finder, at begrundelsen for det
foreslåede forbud for så vidt også gælder i
forhold til lægdommere - dvs.
domsmænd og nævninger - men heroverfor står, at
udpegningen af lægdommere er tilrettelagt med henblik
på, at de skal udgøre et så vidt muligt
repræsentativt udsnit af den danske befolkning, og
Justitsministeriet finder, at det ikke stemmer med dette hensyn at
opstille begrænsninger med hensyn til adgangen til at
bære religiøst eller politisk motiveret
påklædning m.v. ud over de begrænsninger, som
følger af de gældende regler i retsplejeloven om
inhabilitet og om retsformandens pligt til at drage omsorg for, at
retshandlinger foregår værdigt og med den
fornødne ro og orden, jf. punkt 2.1 ovenfor. På den
baggrund er den foreslåede bestemmelse udformet
således, at den ikke omfatter lægdommere.
I borgerlige sager, der behandles ved byretten eller
landsretten, har retten en generel hjemmel til at beslutte, at
sagkyndige retsmedlemmer skal medvirke,
hvis de har en fagkundskab, som skønnes at være af
betydning for sagen, jf. retsplejelovens § 20. I sager,
der behandles ved Sø- og Handelsretten, medvirker sagkyndige
retsmedlemmer, i det omfang det følger af retsplejelovens
§ 16. Der findes desuden regler om medvirken af
sagkyndige dommere i forbindelse med behandling af tvister i
konkursboer og i straffesager, hvor kendskab til søforhold
skønnes at være af betydning, jf. retsplejelovens
§§ 20 a og 20 b. Sagkyndige dommere medvirker ved
behandlingen af retssager for at supplere rettens generelle
juridiske ekspertise med særlig fagkyndig ekspertise.
Justitsministeriet finder, at begrundelsen for det foreslåede
forbud for så vidt også gælder i forhold til
sagkyndige meddommere, men heroverfor står hensynet til at
kunne inddrage specifik faglig indsigt eller branchekundskab, som i
det enkelte tilfælde har betydning for, at der kan
træffes en korrekt afgørelse i sagen.
Justitsministeriet finder, at det ikke stemmer med dette hensyn at
opstille begrænsninger med hensyn til adgangen til at
bære religiøst eller politisk motiveret
påklædning m.v. ud over de begrænsninger, som
følger af de gældende regler i retsplejeloven om
inhabilitet og om retsformandens pligt til at drage omsorg for, at
retshandlinger foregår værdigt og med den
fornødne ro og orden, jf. ovenfor. På den baggrund er
den foreslåede bestemmelse udformet således, at den
ikke omfatter sagkyndige/branchekyndige meddommere.
Efter retsplejelovens § 19, stk. 1, bestemmer
retspræsidenten for den enkelte byret og for Sø- og
Handelsretten, hvilke sager der kan behandles af andre jurister ved
embedet end de udnævnte dommere. Efter de nærmere
regler i retsplejelovens § 44, jf. §§ 44
a-45, kan henholdsvis Domstolsstyrelsen, justitsministeren og
landsretspræsidenterne i visse tilfælde beskikke
dommere midlertidigt. Efter Justitsministeriets opfattelse
gælder begrundelsen for det foreslåede forbud i forhold
til alle juridiske dommere, og det foreslås derfor, at
forbuddet mod at bære religiøse og politiske symboler
m.v. i retsmøder skal gælde for udnævnte
dommere, dommerfuldmægtige, retsassessorer og midlertidigt
beskikkede dommere.
Efter retsplejelovens § 19, stk. 3, kan
byretternes og Sø- og Handelsrettens præsident
endvidere meddele andre personer ved embedet, der ikke er jurister
(kontorfunktionærer), bemyndigelse til at behandle en
række sager på vegne af retten. Det drejer sig om
afgørelser om afvisning af sager efter retsplejelovens
§ 350, stk. 2, og § 477 d, stk. 2,
hvis sagsøgtes eller skyldnerens navn og adresse er
unøjagtig angivet, således at der ikke kan foretages
forkyndelse af stævning eller betalingspåkrav, og det
drejer sig endvidere om foged-, skifte- og faderskabssager,
medmindre der skal træffes afgørelse i tvistigheder.
Justitsministeriet finder, at også disse medarbejdere ved
embedet, der ikke er jurister, og som fungerer som dommere efter
bemyndigelse fra retspræsidenten, bør være
omfattet af det foreslåede forbud.
4.2. Det foreslås, at
dommere i retsmøder ikke må fremtræde på
en måde, der er egnet til at blive opfattet som en
tilkendegivelse om dommerens eventuelle religiøse eller
politiske tilhørsforhold eller om dommerens holdning til et
religiøst eller politisk spørgsmål i
øvrigt, jf. lovforslagets § 1, nr. 1 (ny
§ 56 i retsplejeloven).
Den foreslåede bestemmelse omfatter dommerens ydre
fremtoning, udsagn og adfærd i øvrigt under
retsmøder. Bestemmelsen tager sigte på
fremtræden, der alment opfattes som udtryk for at ville vise
et religiøst eller politisk tilhørsforhold eller den
pågældendes personlige holdning til religiøse
eller politiske spørgsmål i øvrigt.
Bestemmelsen omfatter ikke enhver fremtræden, som det er
muligt at fortolke som en meningstilkendegivelse om
religiøse eller politiske anliggender eller som et
(ubevidst) udslag af dommerens personlige holdning til
sådanne spørgsmål. Bestemmelsen omfatter alene
adfærd og påklædning m.v., som er egnet til at blive opfattet af andre som en tilkendegivelse om dommerens eventuelle
religiøse eller politiske tilhørsforhold eller en
tilkendegivelse om den pågældende dommers personlige
holdning til et religiøst eller politisk emne i
øvrigt. Opfattelsen hos de tilstedeværende under det
pågældende retsmøde eller dommerens egen
bevæggrund er således ikke i sig selv afgørende
for vurderingen af, om den pågældende adfærd
eller påklædning er omfattet af forbuddet, idet der
skal være tale om synlig påklædning, udsagn eller
adfærd i øvrigt, som alment opfattes som motiveret af
at ville vise et bestemt religiøst tilhørsforhold
m.v. eller en bestemt politisk overbevisning m.v. Det er uden
betydning, om en bestemt adfærd, f.eks. brug af en bestemt
påklædning, antages at være påbudt i
religiøse skrifter eller blot anvendes
sædvanemæssigt af udøvere af en bestemt
religion, når den i øvrigt er egnet til at blive
opfattet som en tilkendegivelse om den pågældendes
religiøse tilhørsforhold m.v.
Det foreslåede forbud vil bl.a. omfatte tilfælde,
hvor dommeren under retsmødet synligt bærer et
kristent kors som f.eks. et såkaldt Dagmarkors eller et
krucifiks, hvor dommeren bærer muslimsk hovedbeklædning
som f.eks. hijab, eller hvor dommeren bærer en jødisk
kalot (kippa). Dommeren må heller ikke under et
retsmøde give udtryk for støtte til eller kritik af
et eller flere bestemte politiske partier, synligt bære et
partis emblem eller lignende eller komme med tilkendegivelser om
sin personlige politiske holdning til andre væsentlige
samfundsspørgsmål, uanset om der er tale om
internationale, nationale eller lokale
spørgsmål.
Den foreslåede bestemmelse finder anvendelse under
retsmøder, dvs. møder i retten, hvor en retssag
behandles. Bestemmelsen vil således ikke være til
hinder for, at en dommer f.eks. bærer synlig religiøs
beklædning på sit eget kontor, på vej til og fra
retten eller i rettens kantine eller bibliotek m.v. Bestemmelsen
gælder endvidere kun, når den pågældende
medvirker som dommer under retsmødet. Bestemmelsen er
naturligvis heller ikke til hinder for, at en dommer offentligt kan
bekende sig til en tro eller f.eks. kan være medlem af et
politisk parti.
4.3. Det foreslås at
fastsætte i retsplejeloven, at udnævnte dommere,
dommerfuldmægtige og midlertidigt beskikkede dommere
bærer kappe under hovedforhandlinger og under
retsmøder, der afholdes med henblik på sagens
behandling i medfør af retsplejelovens § 831
(tilståelsessager), jf. lovforslagets § 1
(forslaget til retsplejelovens § 56 a).
Som anført ovenfor under pkt. 2.2 undlader dommerne i
Højesteret og de juridiske dommere i landsretterne og
Sø- og Handelsretten i dag at bære kappe, hvis
dommerne vurderer, at en hovedforhandling af praktiske
årsager bør gennemføres uden anvendelse af
kapper. Der tilsigtes ingen ændringer i denne praksis, og det
forudsættes, at denne praksis vil kunne anvendes tilsvarende
i byretterne.
Den foreslåede bestemmelse om brug af kappe regulerer
ikke brugen af kapper uden for hovedforhandlinger og
retsmøder, der afholdes med henblik på sagens
behandling efter retsplejelovens § 831.
Den foreslåede bestemmelse gælder ikke for
domsmænd, nævninger, sagkyndige meddommere samt ansatte
ved byretterne og Sø- og Handelsretten, der ikke er
jurister, og som fungerer som dommere efter bemyndigelse fra
retspræsidenterne. Det forudsættes endvidere, at
bestemmelsen alene gælder i tilfælde, hvor dommeren
eller fuldmægtigen medvirker som dommer under den
pågældende hovedforhandling.
Den foreslåede bestemmelse regulerer ikke advokaters og
anklageres brug af kappe, jf. herom under pkt. 2.2 ovenfor.
4.4. Da byretterne i givet fald
skal have indkøbt og fremstillet det nødvendige antal
dommerkapper, inden bestemmelsen kan træde i kraft,
foreslås det, at bestemmelsen om brug af kapper træder
i kraft efter justitsministerens nærmere bestemmelse, jf.
lovforslagets § 2, stk. 2. Det vil være op til
domstolene at træffe beslutning om, hvordan de kapper, der
fremover skal anvendes i byretterne, nærmere skal se
ud.
4.5. Hvis en dommer handler i
strid med de foreslåede bestemmelser, vil det kunne
udgøre en tjenesteforseelse, der kan medføre
disciplinærforfølgning, jf. reglerne i retsplejelovens
§§ 48 - 50 (som ikke foreslås ændret).
Efter § 48 kan retspræsidenten efter klage eller af
egen drift bl.a. meddele en advarsel til en dommer, der gør
sig skyldig i forsømmelse eller skødesløshed i
embedsførelsen. Retspræsidenten kan efter
§ 48, stk. 3, henvise en klagesag til Den
Særlige Klageret, hvis sagen efter sin beskaffenhed findes
uegnet til at blive afgjort af præsidenten. Klagerettens
beføjelser fremgår af § 49. De nævnte
bestemmelser gælder også for bl.a. fuldmægtige
(dommerfuldmægtige og retsassessorer) og midlertidigt
beskikkede dommere, jf. retsplejelovens § 55, men ikke
for personer, som efter retsplejelovens § 19,
stk. 3, er bemyndiget til at behandle sager på vegne af
retten. For sidstnævntes vedkommende vil en eventuel klage
over den pågældendes fremtræden i
retsmøder kunne indgives til den, der har det daglige
ledelsesansvar i forhold til den pågældende (f.eks.
lederen af fogedretten), eller til retspræsidenten.
Det lægges til grund, at retsplejelovens regler om
inhabilitet, jf. punkt 2.1 ovenfor, finder analog anvendelse,
således at dommeren skal vige sit sæde efter de
nærmere regler herom, hvis det skulle forekomme, at en dommer
forsætligt og åbenlyst fremtræder i strid med den
foreslåede § 56. En dommer, som over for sagens
parter manifesterer en vilje til at tilsidesætte en lovregel,
der retter sig mod dommeren, må således anses for at
handle på en måde, som er egnet til hos parterne at
skabe tvivl om dommerens vilje til at dømme i
overensstemmelse med gældende dansk ret.
5. Lovforslagets forhold til grundloven,
menneskerettighedskonventioner og EU-retten
5.1. Grundloven
5.1.1. Efter grundlovens
§ 67 har borgerne ret til at dyrke gud på den
måde, der stemmer med deres overbevisning, dog således,
at der intet læres eller foretages, som strider mod
sædeligheden eller den offentlige orden.
Anvendelsesområdet for § 67 er som nævnt
»gudsdyrkelsen«, og bestemmelsen omfatter først
og fremmest de egentlige rituelle og kultiske handlinger,
såsom forkyndelse, bøn, gudstjeneste, dåb m.v.,
jf. bl.a. Alf Ross, Dansk Statsforfatningsret, 3. udgave v. Ole
Espersen (1980), side 754.
Den foreslåede bestemmelse om, at en dommer i
retsmøder bl.a. ikke må fremtræde på en
måde, der er egnet til at blive opfattet som en
tilkendegivelse om den pågældendes eventuelle
religiøse tilhørsforhold eller som en
meningstilkendegivelse om et religiøst eller politisk
spørgsmål i øvrigt, retter sig ikke mod
gudsdyrkelsen som sådan, og grundlovens § 67 er
derfor ikke til hinder for, at der indføres en sådan
bestemmelse.
5.1.2. Efter grundlovens
§ 70 må ingen fratages adgangen til den fulde
nydelse af borgerlige og politiske rettigheder på grund af
den pågældendes trosbekendelse.
Da lovforslagets § 1 (forslag til retsplejelovens
§ 56) omfatter alle religiøse
tilhørsforhold og meningstilkendegivelser om
religiøse spørgsmål, og da den foreslåede
bestemmelse i øvrigt er båret af et sagligt hensyn til
at sikre dommeres neutrale fremtræden under retsmøder,
rejser bestemmelsen ikke spørgsmål i forhold til
grundlovens § 70.
5.2.
Menneskerettighedskonventioner
5.2.1. Efter artikel 9,
stk. 1, i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
har enhver ret til at tænke frit og til samvittigheds- og
religionsfrihed. Denne ret omfatter frihed til at skifte religion
eller tro samt frihed til enten alene eller sammen med andre,
offentligt eller privat at udøve sin religion eller tro
gennem gudstjeneste, undervisning, andagt og overholdelse af
religiøse skikke. Bestemmelsen beskytter således
adgangen til at udøve sin religion eller tro, herunder
også til at bære religiøst begrundet
beklædning eller andre effekter.
Denne ret til at udøve sin religion eller tro kan efter
konventionens artikel 9, stk. 2, underkastes sådanne
begrænsninger, som er foreskrevet ved lov og er
nødvendige i et demokratisk samfund af hensyn til den
offentlige tryghed, for at beskytte den offentlige orden, sundheden
eller sædeligheden eller for at beskytte andres rettigheder
og friheder.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har ikke haft
lejlighed til at tage stilling til rækkevidden af artikel 9 i
forhold til spørgsmål om dommeres fremtræden i
retsmøder. Det kan imidlertid nævnes, at domstolen i
en række sager har taget stilling til rækkevidden af
artikel 9 særligt i forhold til spørgsmålet om
religiøst begrundet hovedbeklædning i
uddannelsessektoren.
F.eks. fandt Domstolen ved en dom af 10. november 2005, Sahin mod Tyrkiet, at det ikke udgjorde en
krænkelse af konventionen, at en studerende ikke måtte
bære muslimsk tørklæde på et universitet.
Forbudet var begrundet i et princip om, at det tyrkiske samfund
skal være sekulært. Endvidere kan nævnes en
afgørelse af 15. februar 2001 i sagen Dahlab mod Schweiz, hvor Domstolen fandt, at
det ikke udgjorde en krænkelse af konventionen, at en
lærer, der underviste 4-8 årige børn i en
offentlig skole, havde fået forbud mod at bære et
hovedtørklæde, der var begrundet i lærerens
religiøse (muslimske) overbevisning. Domstolen henviste
bl.a. til så små børns særlige
påvirkelighed og til det pågældende
tørklædes mulige missionerende effekt i den
forbindelse.
5.2.2. Efter artikel 10,
stk. 1, i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
har enhver ret til ytringsfrihed. Efter artikel 10, stk. 2,
kan ytringsfriheden underkastes sådanne formelle
bestemmelser, betingelser, restriktioner eller straffebestemmelser,
som er foreskrevet ved lov og er nødvendige i et demokratisk
samfund af hensyn til den nationale sikkerhed, territorial
integritet eller offentlig sikkerhed, for at forebygge uorden eller
forbrydelse, for at beskytte sundheden eller sædeligheden,
for at beskytte andres gode navn og rygte eller rettigheder, for at
forhindre udspredelse af fortrolige oplysninger eller for at sikre
domsmagtens autoritet og upartiskhed.
Der foreligger ikke afgørelser fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol om rækkevidden af artikel 10 i
forhold til spørgsmål om dommeres fremtræden i
retsmøder.
5.2.3. Den foreslåede
bestemmelse indebærer begrænsninger i forhold til
retten til religionsfrihed og ytringsfrihed efter Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikler 9,
stk. 1, og 10, stk. 1. Formålet med den
foreslåede bestemmelse er imidlertid at varetage hensynet
til, at dommere i retsmøder, dvs. hvor retten udøver
sin judicielle virksomhed i forhold til borgerne m.v.,
fremstår neutrale, jf. punkt 1 ovenfor. Dette må
antages at være et lovligt formål efter konventionens
artikel 9, stk. 2 (beskyttelse af andres rettigheder og
friheder), og artikel 10, stk. 2 (beskyttelse af andres
rettigheder samt at sikre domsmagtens autoritet og upartiskhed).
Den foreslåede bestemmelse må endvidere anses for at
opfylde proportionalitetskravet i artiklerne 9, stk. 2, og 10,
stk. 2 ("nødvendigt i et demokratisk samfund"), idet
det er af væsentlig samfundsmæssig betydning at
understøtte befolkningens almindelige respekt for og tillid
til domstolene som den dømmende magt.
På denne baggrund er det Justitsministeriets opfattelse,
at den foreslåede bestemmelse er forenelig med konventionens
artikel 9 og 10.
5.2.4. Efter Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 14 skal nydelsen af de i
konventionen anerkendte rettigheder sikres uden forskel på
grund af køn, race, farve, sprog, religion, politisk eller
anden overbevisning, national eller social oprindelse,
tilhørsforhold til et nationalt mindretal, formueforhold,
fødsel eller ethvert andet forhold.
Bestemmelsen indeholder et forbud mod usaglig
forskelsbehandling bl.a. i forhold til brugen af religions- og
ytringsfriheden, jf. punkt 5.2.1-5.2.3 ovenfor.
Forbuddet indebærer efter Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstols praksis, at personer i sammenlignelige
situationer som udgangspunkt skal behandles ens, og at en
forskelsbehandling kan være berettiget, hvis den har et
legitimt formål og står i rimeligt forhold til dette
formål.
Da den foreslåede bestemmelse retter sig mod enhver
fremtræden, der er egnet til at blive opfattet som en
tilkendegivelse om et hvilket som helst religiøst eller
politisk tilhørsforhold eller om en hvilken som helst
holdning til et religiøst eller politisk
spørgsmål i øvrigt, og da bestemmelsen i
øvrigt er båret af et sagligt hensyn til at sikre
dommeres neutrale fremtræden under retsmøder og ikke
er mere indgribende end nødvendigt for at varetage det
saglige hensyn, må bestemmelsen efter Justitsministeriets
opfattelse antages at være forenelig med Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 14.
5.2.5. Artikel 18 i FN's
konvention om borgerlige og politiske rettigheder beskytter
religionsfriheden, og artikel 19 beskytter ytringsfriheden.
FN-konventionens artikel 26 indeholder et generelt forbud mod
diskrimination. Artiklerne 18 og 19 svarer i vidt omfang til Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikler 9 og 10.
Disse bestemmelser kan efter Justitsministeriets opfattelse ikke
antages at medføre en ændret vurdering i forhold til
det ovenfor anførte.
5.3. EU-retten
5.3.1. Det følger af
Rådets direktiv 2000/78/EF af 27. november 2000 om generelle
rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til
beskæftigelse og erhverv, at ingen må udsættes
for nogen form for direkte eller indirekte forskelsbehandling med
hensyn til beskæftigelse og erhverv på grund af
religion eller tro, handicap, alder eller seksuel orientering, jf.
artikel 2, stk. 1. Efter det nævnte direktivs artikel 2,
stk. 2, foreligger der direkte
forskelsbehandling, hvis en person af en eller flere af de
førnævnte grunde behandles ringere, end en anden i en
tilsvarende situation bliver, er blevet eller ville blive
behandlet, og der foreligger indirekte
forskelsbehandling, hvis en tilsyneladende neutral
bestemmelse, betingelse eller praksis vil stille personer med en
bestemt religion eller tro, et bestemt handicap, personer, som
tilhører en bestemt aldersgruppe, eller personer med en
bestemt seksuel orientering, særlig ufordelagtigt i forhold
til andre personer, medmindre den pågældende
bestemmelse, betingelse eller praksis er objektivt begrundet i et
legitimt mål, og midlerne til at opfylde det er
hensigtsmæssige og nødvendige.
Da lovforslagets § 1 (forslag til retsplejelovens
§ 56) retter sig mod enhver fremtræden, der er
egnet til at blive opfattet som en tilkendegivelse om et hvilket
som helst religiøst eller politisk tilhørsforhold
eller om en hvilken som helst holdning til et religiøst
eller politisk spørgsmål i øvrigt, og da
bestemmelsen i øvrigt er båret af et sagligt hensyn
til at sikre dommeres neutrale fremtræden under
retsmøder og ikke er mere indgribende end nødvendigt
for at varetage det saglige hensyn, må bestemmelsen efter
Justitsministeriets opfattelse antages at være forenelig med
direktivet.
6. Lovforslagets økonomiske og administrative
konsekvenser mv.
Lovforslaget indebærer, at dommere, fuldmægtige og
midlertidigt beskikkede dommere ved byretterne skal bære
kappe under hovedforhandlinger. Merudgifterne hertil forventes at
udgøre 2,5 mio. kr. i 2009 for domstolene og herefter
årligt 0,6 mio. kr.
Merudgifterne vil blive optaget på forslag til
tillægsbevilling for 2009 og regeringens forslag til
finanslov for 2010.
Lovforslaget har ikke herudover økonomiske eller
administrative konsekvenser for staten.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget indeholder ikke miljømæssige
konsekvenser eller EU-retlige aspekter.
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
| Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Merudgifterne forbundet med lovforslaget
skønnes at udgøre i alt 2,5 mio. kr. i 2009 og
herefter 0,6 mio. kr. årligt. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
7. Hørte myndigheder mv.
Et udkast til lovforslaget har været sendt til
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Sø-
og Handelsretten, Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Foreningen af Offentlige Anklagere, Politiforbundet i Danmark,
Advokatrådet, Danske Advokater, Landsforeningen af Beskikkede
Advokater, Institut for Menneskerettigheder, Foreningen for Etnisk
Ligestilling, Dokumentations- og Rådgivningscentret om
Racediskrimination, Retssikkerhedsfonden, Dansk Retspolitisk
Forening, KL, Rådet for Etniske Minoriteter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§§ 56 og 56
a)
Til § 56
Bestemmelsen vedrører dommeres fremtræden i
retsmøder.
Den foreslåede bestemmelse omfatter dommerens ydre
fremtoning, herunder påklædning og brug af smykker
m.v., samt udsagn og adfærd i øvrigt under
retsmøder.
Bestemmelsen omfatter ikke enhver fremtræden, som det er
muligt at fortolke som en meningstilkendegivelse om
religiøse eller politiske anliggender eller som et
(ubevidst) udslag af dommerens personlige holdning til
sådanne spørgsmål. Bestemmelsen omfatter alene
adfærd og synlig påklædning m.v., som man
må forvente, at andre i almindelighed vil opfatte som en
tilkendegivelse om dommerens eventuelle religiøse eller
politiske tilhørsforhold - dvs. bekendelse til en bestemt
religion eller religiøs retning eller f.eks. medlemskab af
eller anden støtte til et bestemt politisk parti - eller som
en tilkendegivelse om den pågældende dommers personlige
holdning til et religiøst eller politisk emne i
øvrigt.
Opfattelsen hos de tilstedeværende under det
pågældende retsmøde eller dommerens egen
bevæggrund er således ikke i sig selv afgørende
for vurderingen af, om den pågældende adfærd
eller påklædning er omfattet af forbuddet, idet der
skal være tale om synlig påklædning, udsagn eller
adfærd i øvrigt, som alment opfattes som motiveret af
at ville vise et bestemt religiøst tilhørsforhold
m.v. eller en bestemt politisk overbevisning m.v.
Det er uden betydning, om den pågældende
adfærd, f.eks. brug af en bestemt påklædning,
antages at være påbudt i religiøse skrifter
eller blot anvendes sædvanemæssigt af udøvere af
en bestemt religion, hvis den pågældende adfærd i
øvrigt er egnet til at blive opfattet som en tilkendegivelse
om den pågældendes religiøse
tilhørsforhold m.v.
Det foreslåede forbud vil bl.a. omfatte tilfælde,
hvor dommeren under retsmødet bærer muslimsk
hovedbeklædning som f.eks. hijab, et kristent kors som f.eks.
et såkaldt Dagmarkors eller et krucifiks, eller en
jødisk kalot (kippa). I disse tilfælde må det
antages, at dommerens adfærd i almindelighed vil blive
opfattet som en tilkendegivelse om den pågældendes
religiøse tilhørsforhold. Dommeren må heller
ikke under et retsmøde give udtryk for støtte til
eller kritik af et eller flere bestemte politiske partier, synligt
bære et partis emblem eller lignende eller komme med
tilkendegivelser om sin personlige politiske holdning til andre
væsentlige samfundsspørgsmål, uanset om der er
tale om internationale, nationale eller kontroversielle lokale
spørgsmål.
Den foreslåede bestemmelse finder alene anvendelse under
gennemførelsen af et retsmøde, hvor den
pågældende fungerer som dommer ved behandlingen af en
retssag. Bestemmelsen hindrer således ikke, at en dommer
f.eks. bærer synlig religiøs beklædning på
sit eget kontor, på vej til og fra retten eller i rettens
kantine eller bibliotek m.v.
Bestemmelsen omfatter faste (udnævnte) dommere, jf.
retsplejelovens § 42, og efter det foreslåede stk. 2 omfatter bestemmelsen desuden
fuldmægtige (dvs. retsassessorer og dommerfuldmægtige),
jf. retsplejelovens § 19, stk. 1, midlertidigt
beskikkede dommere, jf. retsplejelovens §§ 44-45, og
de i retsplejelovens § 19, stk. 3, nævnte
personer.
Til § 56 a
Efter stk. 1 bærer en
dommer kappe under hovedforhandlinger og retsmøder, der
afholdes med henblik på sagens behandling i medfør af
retsplejelovens § 831 (tilståelsessager).
Bestemmelsen regulerer ikke dommeres brug af kappe under andre
retsmøder som f.eks. forberedende retsmøder i civile
sager eller retsmøder i fogedretten.
Det er forudsat, at den nuværende praksis i
Højesteret og i landsretterne og Sø- og
Handelsretten, hvorefter dommerne efter retsformandens
nærmere bestemmelse i konkrete tilfælde kan undlade at
bære kappe, kan fortsætte, også ved byretterne,
jf. herved pkt. 2.2.4 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Bestemmelsen regulerer ikke, hvordan kapperne nærmere
skal se ud. Det vil være op til domstolene at træffe
beslutning om dette.
Bestemmelsen omfatter faste (udnævnte) dommere, jf.
retsplejelovens § 42, og gælder efter det
foreslåede stk. 2 desuden
for fuldmægtige (dvs. retsassessorer og
dommerfuldmægtige) og midlertidigt beskikkede dommere, jf.
retsplejelovens §§ 44-45.
Til § 2
Det foreslås i stk.1, at den
foreslåede § 56 i retsplejeloven træder i
kraft den 1. juli 2009.
Det foreslås i stk. 2,
at den foreslåede § 56 a i retsplejeloven om
anvendelse af dommerkapper træder i kraft efter
justitsministerens nærmere bestemmelse, idet der først
skal indkøbes og fremstilles dommerkapper til byretterne.
Den nuværende brug af kapper ved Højesteret og ved
landsretterne og Sø- og Handelsretten vil kunne
fortsætte uændret.
Til § 3
Bestemmelsen angår lovens territoriale gyldighed.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1069 af 6. november 2008, foretages
følgende ændring: |
| | |
§ 56.
(Ophævet) | | 1. Efter
§ 55 indsættes: |
| | »§ 56. En dommer må i
retsmøder ikke fremtræde på en måde, der
er egnet til at blive opfattet som en tilkendegivelse om den
pågældendes eventuelle religiøse eller politiske
tilhørsforhold eller om den pågældendes holdning
til religiøse eller politiske spørgsmål i
øvrigt. |
| | Stk. 2.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse på
fuldmægtige, midlertidigt beskikkede dommere og de personer,
der er nævnt i § 19, stk. 3. |
| | § 56
a. En dommer bærer kappe under hovedforhandlinger og
retsmøder, der afholdes med henblik på sagens
behandling i medfør af § 831. |
| | Stk. 2.
Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse på
fuldmægtige og midlertidigt beskikkede dommere.« |
| | |
| | § 2 |
| | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2009, jf. dog
stk. 2. |
| | Stk. 2.
Justitsministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af retsplejelovens § 56 a, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 1. |
| | |
| | § 3 |
| | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |