Fremsat den 19. januar 2010 af
Peter Skaarup (DF), Colette L. Brix (DF),
Henrik Brodersen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Mikkel Dencker (DF), Pia Kjærsgaard (DF),
Ib Poulsen (DF) og Hans Kristian Skibby (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om afholdelse af vejledende folkeafstemning om
forbud mod minareter
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingsår at fremsætte lovforslag
om afholdelse af en vejledende folkeafstemning om et forbud mod
minareter. Ved folkeafstemningen stemmes der ja eller nej til
følgende spørgsmål: »Skal
opførelse af minareter ved moskeer forbydes i
Danmark?«.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med beslutningsforslaget er at sikre, at den
danske befolkning får mulighed for at tage stilling til, om
der skal indføres et forbud mod at bygge minareter i
forbindelse med moskeer i Danmark.
Søndag den 29. november 2009 afholdtes en
folkeafstemning i Schweiz om, hvorvidt minareter skulle forbydes.
Initiativet til folkeafstemningen blev taget af Schweizisk
Folkeparti (SVP). Anledningen hertil var opførelsen af en
minaret på et muslimsk bedehus i byen Wangen. Beboerne i den
lille by var forfærdede over udsigten til en minaret, hvilket
fik SVP til at foreslå en afstemning. Alle andre politiske
partier i Schweiz anbefalede, at vælgerne forkastede
forslaget. Resultatet af afstemningen blev dog et rungende ja: 57,5
pct. stemte ja, og 42,5 pct. stemte nej.
I Schweiz findes der regler, der sikrer, at folkeafstemninger
kan benyttes på både forbundsniveau, kantonniveau og
kommuneniveau. Grundlaget for folkeafstemninger findes i den
schweiziske forbundsforfatning. Schweiz har benyttet
folkeafstemninger i århundreder (den første blev
afholdt i 1294 i kantonen Schwyz). Den første
landsdækkende folkeafstemning blev afholdt i 1802. Siden har
der været afholdt flere hundrede landsdækkende
afstemninger. (Kapitel 9 i »Folkets røst. Demokrati og
folkeafstemninger i Danmark og andre europæiske lande«
af Palle Svensson, Magtudredningen, Aarhus Universitetsforlag
2003).
Mange borgere i Danmark oplever alt for stor afstand til
beslutningstagerne. Det kan føre til manglende interesse for
politik og måske afmagt over for de beslutninger, der
træffes af administrative myndigheder og i den lovgivende
forsamling, Folketinget. Denne følelse af ikke at kunne
øve indflydelse på den politiske udvikling i landet er
blevet endnu mere udtalt med den stigende integration mellem
EU-landene. Dette problem har man ikke i et land som Schweiz, hvor
der regelmæssigt afholdes folkeafstemninger. Den schweiziske
demokratimodel sikrer, at der i mindre grad vedtages love og
beslutninger, som ikke har opbakning blandt et flertal af
vælgerne. Med et såkaldt referendum kan vælgerne
forlange f.eks. et vedtaget lovforslag sendt til afstemning,
hvorefter de enten kan forkaste eller vedtage den lovgivende magts
beslutninger. Ved et såkaldt vælgerinitiativ kan
100.000 vælgerne selv fremsætte forslag til
ændringer af grundloven og forlange, at de bliver underkastet
en folkeafstemning. Det var den sidstnævnte model, der blev
benyttet søndag den 29. november 2009, og som sikrede et
forbud mod nye minareter.
Forslagsstillerne mener, at øget brug af
folkeafstemninger vil styrke det danske folkestyre og føre
til en tiltrængt modernisering af den politiske
beslutningsproces her i landet. Regelmæssig brug af
folkeafstemninger vil føre til en stigende interesse hos
borgerne for at deltage i samfundets videre udvikling, idet de selv
er med til at træffe de politiske beslutninger, der har
betydning for samfundet. Desværre har borgerne i Danmark ikke
mulighed for at tage initiativ til folkeafstemninger, uanset hvor
mange underskrifter der måtte blive indsamlet, hverken ved
vælgerinitiativ eller referendum. Det danske demokrati er
repræsentativt og dermed begrænset til, at
vælgerne kan stemme ved kommunal-, regional- og
folketingsvalg. Derudover indeholder grundloven regler for,
hvornår der skal afholdes folkeafstemninger i Danmark. Der
skal bl.a. afholdes folkeafstemning i forbindelse med afgivelse af
suverænitet.
Men det er muligt uden for grundlovens bestemmelser at afholde
folkeafstemninger af vejledende karakter. Dette er dog kun sket to
gange tidligere. Første gang var i 1916 vedrørende
salget af De Vestindiske Øer til USA (flertal for
forslaget). Anden gang var i 1986 vedrørende afstemningen om
det indre marked (flertal for forslaget). Forslagsstillerne
foreslår således, at Folketinget anvender denne
mulighed for at lade et ømtåleligt emne blive
klargjort ved en vejledende afstemning. Der er tydeligvis tale om
et emne, der splitter vælgerne og de folkevalgte. Det er
Schweiz et tydeligt eksempel på. Der var massiv politisk
modstand mod forslaget, samtidig med at der var massiv folkelig
opbakning til det. Ved at lade vælgerne afgøre et
sådant ømtåleligt emne fremtidssikrer man
demokratiet og undgår politikerlede. Det er således
forslagsstillernes forhåbning, at et flertal i Folketinget
vil bakke op om beslutningsforslaget, også selv om man
eventuelt vil argumentere imod forslaget ved den
efterfølgende folkeafstemning.
Skriftlig fremsættelse
Peter Skaarup
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
afholdelse af vejledende folkeafstemning om forbud mod
minareter.
(Beslutningsforslag nr. B 104).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.