Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 28. januar 2010
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 8. oktober 2009 og var
til 1. behandling den 8. december 2009. Beslutningsforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2
møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til
justitsministeren og til indenrigs- og socialministeren til
skriftlig besvarelse, som disse har besvaret. Der er endvidere
stillet 1 spørgsmål til justitsministeren, der
forventes besvaret inden 2. behandling.
1 af udvalgets spørgsmål og indenrigs- og
socialministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af DF) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse ved 2. behandling.
Liberal Alliances medlem af udvalget er imod
beslutningsforslaget. For LA er friheden en helt central
værdi - friheden til at bestemme over eget liv, friheden til
at bestemme sine egne værdier, friheden til at tro, tale og
tænke frit. Det gælder selvfølgelig også
friheden til at gå klædt, som man vil.
LA er overbevist om, at der både findes kvinder i
Danmark, der bliver tvunget til at gå med burka og niqab, og
kvinder, der selv vælger det. Derfor mener LA ikke, at et
forbud mod burka og niqab bekæmper kvindeundertrykkelse, da
det i lige så stor grad tjener til at indskrænke
kvinders frihed.
Brugen af burka og niqab giver unægtelig nogle
konsekvenser for ens personlige muligheder. Det er dog vigtigt at
understrege, at de begrænsninger, brugen medfører, er
resultater af frie personlige valg, ikke mindst set i lyset af, at
tvang allerede er kriminaliseret.
Endelig hæfter LA sig ved, at Justitsministeriet
på baggrund af en gennemgang af forslaget er nået frem
til, at et forbud hverken er i overensstemmelse med grundloven
eller med den europæiske menneskerettighedskonvention.
Et mindretal i udvalget (DF)
indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget udtaler, at
beslutningsforslaget fra Dansk Folkeparti følger op på
det politiske udspil fra det Konservative Folkeparti fra deres
sommergruppemøde tilbage i august 2009, hvor et forbud mod
at bære burka og niqab i det offentlige rum blev
foreslået.
Den efterfølgende debat betød, at regeringen
nedsatte et såkaldt burkaudvalg, der skulle kortlægge
anvendelsen af ansigtsdækkende beklædningsgenstande som
burka og niqab. Rapporten, der er udarbejdet af Institut for
Tværkulturelle og Regionale Studier, Københavns
Universitet, er afsluttet den 10. november 2009, men først
offentliggjort i januar 2010.
Rapporten har fra visse sider været kritiseret
for ikke at være god nok og på kanten af god
»forskning«. F.eks. skelnes der ikke mellem
beklædningsgenstandene burka og niqab, ligesom
optællingen af personer, der bærer disse
beklædningsgenstande, er foretaget ved at tale med
forskellige muslimske personer og organisationer, og på den
baggrund har burkaarbejdsgruppen foretaget et
»kvalificeret« skøn.
De stillede spørgsmål i udvalget er besvaret ved
primært at henvise til rapporten. Det er således ikke
muligt at få præcise svar på de stillede
spørgsmål, da svarene ej heller kan ses i rapporten,
men må udledes indirekte. Angående optællingen af
kvinder med burka og niqab fremgår det, at
burka-arbejdsgruppen på baggrund af samtaler med forskellige
muslimske organisationer, imamer m.fl., har skønnet sig frem
til, at der findes 100-200 kvinder, der bærer niqab i
Danmark. Oplysningen om, at der kun skulle være tre kvinder i
Danmark, der bære burka, fremgår ikke af rapporten, men
har været fremme i dagspressen. Forslagsstillerne har i
øvrigt bemærket, at rapporten indledningsvis
fastslår, at der i rapporten ikke skelnes mellem burka og
nipab. Dermed har kritikken af forslaget været ført
på et fejlagtigt grundlag.
På den baggrund kan man slutte sig til, at
burkaarbejdsgruppen ikke kan sige noget kvalificeret om antallet af
muslimske kvinder, der går med burka og niqab i Danmark.
Desuden må man slutte sig til, at burkaarbejdsgruppen ej
heller har været rundt i alle kroge af kongeriget for at
sikre, at optællingen af burkaer og niqaber er
troværdig.
Konklusionen på rapporten og den offentlige debat synes
at være, at antallet af personer, der bærer burka
og/eller niqab, ikke er stort og ikke udgør et
væsentligt samfundsmæssigt problem nu. Det synspunkt
deler Dansk Folkeparti ikke. Dansk Folkeparti har da også
noteret sig, at det ligeledes fremgår af rapporten, at
brugen af disse beklædningsgenstande muligvis er svagt
stigende i Danmark og sandsynligvis i resten af Europa, og det er
som bekendt bedre at tage et kommende problem i opløbet end
at vente nogle årtier, til problemet har antaget en
uløselig størrelse. Det fremgår ligeledes af
rapporten, at de fleste bærere af disse
beklædningsgenstande, selv om de ikke vil stå ved det,
har en fundamentalistisk udlægning af islam og hælder
til wahhabi/salafi-kredses udlægning af koranen. Denne
udlægning af koranen er eks. udbredt i Saudi-Arabien.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at burka og niqab ikke
alene er et spørgsmål om antal, men tillige et
spørgsmål om holdningen til det danske samfund, til
fundamentalisme, kvindefrigørelse/undertrykkelse osv., og at
burka og niqab i det hele er at betragte som udanske.
Uagtet at visse medier og partier, som oprindeligt bakkede op
om forslaget, i dag kritiserer Dansk Folkeparti, er
befolkningen optaget af emnet, og et flertal hælder til et
forbud.
Ifølge en meningsmåling, der er lavet af Capacent
for DR Nyheder den 26. januar 2010, mener 51 pct. af den danske
befolkning, at det bør være forbudt at bære
burka eller niqab i det offentlige rum. 41 pct. mener, det
bør være tilladt, mens 8 pct. har svaret ved ikke.
Kilde: www.dr.dk/Nyheder/Indland/2010/01/26/100538.htm.
I andre lande diskuteres burka og niqab også, og i
Frankrig er der allerede visse restriktioner, og måske kommer
der flere til. Således fremgår det af Morgenavisen
Jyllands-Posten den 27. januar 2010 i artiklen »Frankrig
på vej med burka-forbud«, at en fransk
parlamentskommission lægger op til, at burkaen forbydes
på offentlige steder såsom i offentlige
transportmidler, ved skoler, på hospitaler og i alle
statslige institutioner og kontorer. Samtidigt fastslår
rapporten, at det er i strid med fundamentale franske
værdier, når muslimske kvinder bærer burka og
niqab. »Det fulddækkende slør er et problem for
vores republik. Det er uacceptabelt. Vi må fordømme
det«, hedder det i den næsten 200 sider lange
rapport.
Det er således helt legitimt og har tilmed bred folkelig
opbakning at diskutere restriktioner over for at bære burka
og niqab i Danmark, og forslagsstillerne havde helst set, at
beslutningsforslaget blev vedtaget med den konsekvens, at det
bliver forbudt at bære burka og niqab i det offentlige rum.
Dermed ville problemet være løst én gang for
alle.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og
Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens
afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Kim Andersen V Gitte
Lillelund Bech V Karsten Nonbo V Peter Skaarup DF
fmd. Marlene Harpsøe
DF Dennis Flydtkjær DF Tom Behnke KF Vivi Kier
KF Simon Emil Ammitzbøll LA
Karen Hækkerup S Thomas Jensen S Mogens Jensen
S Julie Skovsby S Nanna Westerby SF
Karina Lorentzen Dehnhardt SF Lone Dybkjær RV
Line Barfod EL
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 25 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 1 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende B 11
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | Rapport om brugen af niqab og burka, fra
indenrigs- og socialministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af beslutningsforslaget |
3 | Godkendt tidsplan for udvalgets behandling
af beslutningsforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
5 | 2. udkast til betænkning |
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende B 11
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm. om, hvordan man har fundet frem til,
at der er tre personer bosiddende i Danmark, der bærer burka,
til justitsministeren og indenrigs- og socialministeren, og
ministrenes svar herpå |
2 | Spm. om, hvilken optællingsmetode
der er anvendt, til justitsministeren og indenrigs- og
socialministeren, og ministrenes svar herpå |
3 | Spm. om, hvem der står bag
optællingen, til justitsministeren og indenrigs- og
socialministeren, og ministrenes svar herpå |
4 | Spm. om, hvordan man er sikker på,
at der er tale om tre forskellige personer, og ikke den samme
person, der fejlagtigt er medtalt tre gange, til justitsministeren
og indenrigs- og socialministeren, og ministrenes svar
herpå |
5 | Spm., om det er muligt, at der er flere
end tre personer, der bærer burka i Danmark, til
justitsministeren og indenrigs- og socialministeren, og ministrenes
svar herpå |
6 | Spm., om burkaudvalgets
optællingskontrollanter har været rundt i alle kroge af
kongeriget for at sikre, at optællingen af burkaer og niqaber
er troværdig, til justitsministeren og indenrigs- og
socialministeren, og ministrenes svar herpå |
7 | Spm., om det, når det åbenbart
kan lade sig gøre at optælle antallet af
burkabærere så nøjagtigt som tre ud af en
befolkning på mere end 5 millioner i Danmark, så med
samme nøjagtighed kan lade sig gøre at optælle
antallet af muslimer i Danmark, til justitsministeren og indenrigs-
og socialministeren, og ministrenes svar herpå |
8 | Spm., om regeringen vil sikre, at
rapporten fra regeringens Burkaudvalg, der viser, at der skulle
være tre burkaklædte kvinder i Danmark,
offentliggøres omgående, så man kan forholde sig
nærmere til oplysningerne i rapporten, til justitsministeren
og indenrigs- og socialministeren, og ministrenes svar
herpå |
9 | Spm. om, hvilke kommentarer regeringen har
til pressejurist og ekspert Oluf Jørgensens udtalelser i
Jyllands-Posten, hvor der udtrykkes kraftig kritik af, at man ikke
vil give medierne aktindsigt i rapporten fra en forskergruppe til
regeringens burkaudvalg, ligesom beslutningen om ikke at give
offentligheden indsigt kaldes i strid med offentlighedsloven, til
justitsministeren og indenrigs- og socialministeren, og ministrenes
svar herpå |
10 | Spm., om Justitsministeriet har viden om
den omtalte rapport fra det franske parlament om forbud mod burka i
det offentlige rum, til justitsministeren |
Bilag 2
1 af udvalgets
spørgsmål til indenrigs- og socialministeren og dennes
svar herpå
Spørgsmålet og indenrigs- og socialministerens
svar er optrykt efter ønske fra DF.
Spørgsmål nr. 1:
Hvordan har man fundet frem til, at der er tre personer
bosiddende i Danmark, der bærer burka?
Svar:
Arbejdsgruppen om burka, niqab og anden religiøst
betinget beklædning oplyser, at det ikke fremgår af de
oplysninger, som arbejdsgruppen er bekendt med, at der skulle
være tre personer bosiddende i Danmark, der bærer
burka.
Som det fremgår af den nu offentliggjorte »Rapport
om brug af niqab og burka« fra Københavns Universitet,
der er bestilt og indhentet som et forskningsmæssigt bidrag
til det arbejde, Burka-arbejdsgruppen er i gang med, skønnes
det, at der findes mellem 100 og 200 kvinder, der bærer niqab
i Danmark. Som følge af, at der i praksis kan være en
flydende overgang mellem burka'en og niqab'en, skelnes der ikke
mellem de to klædedragter i ovennævnte rapport.
Oplysninger om grundlaget for de gennemførte
undersøgelser og rapportens konklusioner med hensyn til det
skønnede antal kvinder, der bærer
ansigtstildækkende beklædning i Danmark, fremgår
af »Rapport om brug af niqab og burka« fra
Københavns Universitet, som blev oversendt til Retsudvalget
den 18. januar.