Betænkning afgivet af
Kommunaludvalget den 11. maj 2010
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 2. februar 2010 og var
til 1. behandling den 26. april 2010. Beslutningsforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i
Kommunaludvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2
møder.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget
med undtagelse af DF) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse.
Et mindretal i udvalget (DF)
indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse
uændret.
Dansk Folkeparti har fremsat B 121 for at afskaffe
muligheden for at indgå valgforbund i forbindelse med valg
til EU-Parlamentet.
Ifølge lov om valg af danske repræsentanter til
Europa-Parlamentet, lov nr. 609 af 14. december 1977, er det
tilladt partier og bevægelser at indgå valgforbund i
forbindelse med valg til Europa-Parlamentet. Dengang valgte man, at
der skulle være mulighed for at indgå
landsdækkende valgforbund bl.a. for at sikre det brede
politiske fundament, og for at mindre partier havde en chance for
at opnå valg. I forbindelse med besvarelsen af
(folketingsåret 2008-09) § 20-spørgsmål S
2228 den 20. maj 2009 henviste indenrigsministeren således
også til, at muligheden for at indgå valgforbund
tilgodeser de små partier.
Denne argumentation tager dog ikke højde for, at der i
praksis er partier, der ikke har mulighed for at deltage i
valgforbund. Der er ingen krav om, at de partier og
bevægelser, der indgår valgforbund, skal være
politisk enige. Men sådan er det i praksis. Både i
forbindelse med EU-parlamentsvalg og i forbindelse med valg til
kommuner og regioner. Ofte ser man partier, lister og
bevægelser, der tilhører samme politiske fløj
eller deler samme ideologi m.v., indgå valgforbund med
hinanden. Dette er da også i langt de fleste tilfælde
det mest hensigtsmæssige, idet det stiller vælgerne
over for nogle klare valg. Muligheden for at indgå
valgforbund er således heller ikke noget problem i
forbindelse med kommunal- og regionalvalg. Det er derimod et stort
problem i forbindelse med valg til Europa-Parlamentet, da
hovedparten af de partier, der stiller op til valget, og som er
repræsenteret i Folketinget, næsten alle er
glødende tilhængere af et tættere EU-samarbejde.
Dansk Folkeparti er undtagelsen, idet Enhedslisten ikke stiller op.
Dermed har det nuværende valgsystem udviklet sig i en
uhensigtsmæssig og mindre demokratisk retning.
Ikke mindst artiklerne i Politiken (juni måned 2009)
omkring »handel« med stemmer har efter Dansk
Folkepartis opfattelse påvist store demokratimæssige
mangler i den nuværende valglov. Dansk Folkeparti finder det
stærkt kritisabelt, at eksempelvis Socialdemokratiet og
Socialistisk Folkeparti har lovet Det Radikale Venstre
»økonomisk kompensation«, såfremt partiet
ikke opnåede valg. Desuden kunne man i Politiken læse,
at Venstre og Det Konservative Folkeparti ligeledes havde lavet en
aftale med at give Liberal Alliance en betalt studietur til
Strasbourg, såfremt dette parti ikke selv kunne drage nytte
af deres stemmer. Der er altså tale om koordineret politisk
handel med vælgernes stemmer, hvor klingende mønt,
busture eller praktikophold vil være en del af
betalingen.
I forbindelse med det seneste europaparlamentsvalg var der
indgået følgende valgforbund: 1) Socialdemokratiet,
Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti. 2) Venstre og Det
Konservative Folkeparti. 3) Junibevægelsen og
Folkebevægelsen. Dansk Folkeparti indgik som eneste parti
ikke i et valgforbund, idet et sådant ikke ville være
muligt i praksis, da de to borgerlige partier ligger for langt fra
Dansk Folkeparti i deres holdninger til EU-politik, og de to
bevægelser ligger politisk og ideologisk alt for fjernt fra
Dansk Folkeparti.
Antagelsen om, at det nuværende valgsystem altid
tilgodeser de mindre partier, holder således ikke i praksis,
idet der er situationer, hvor det ikke er muligt for alle partier
at deltage i valgforbund. Danmark har desuden blot 13 medlemmer i
EU-parlamentet. Det betyder, at der skal 7,7 pct. af stemmerne til
at opnå et mandat, hvis der ikke var mulighed for at
indgå valgforbund. Som situationen er med muligheden for at
indgå valgforbund, kan der opstå en situation, hvor to
små partier, der har indgået valgforbund, får
henholdsvis 3,8 pct. og 3,9 pct. af stemmerne, og ville opnå
et mandat på bekostning af et parti, der får 7,5 pct.
af stemmerne, men som står uden for valgforbund. En
sådan situation er vel heller ikke demokratisk.
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i
betænkningen.
Erling Bonnesen V
Sophie Løhde V Hans Christian Thoning V
Per Bisgaard V Flemming Damgaard Larsen V
Hans Kristian Skibby DF fmd. Henrik Brodersen DF
Henrik Rasmussen KF nfmd.
Jørgen S. Lundsgaard KF Rasmus Prehn S
Maja Panduro S Thomas Jensen S
Lennart Damsbo-Andersen S Flemming Bonne SF
Karl H. Bornhøft SF Johs. Poulsen RV
Line Barfod EL
Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit,
Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde
ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 | | Liberal Alliance (LA) | 3 |
Socialdemokratiet (S) | 45 | | Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Dansk Folkeparti (DF) | 24 | | Siumut (SIU) | 1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 23 | | Tjóðveldisflokkurin (TF) | 1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 18 | | Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Det Radikale Venstre (RV) | 9 | | Uden for folketingsgrupperne | 2 |
Enhedslisten (EL) | 4 | | (UFG) | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende B 121
Bilagsnr.
| Titel
|
---|
1 | 1. udkast til betænkning |
| |