Fremsat den 16. marts 2010 af
Kim Christiansen (DF), Pia Adelsteen (DF),
René Christensen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Marlene Harpsøe (DF),
Pia Kjærsgaard (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om alkolås i busser m.v.
Folketinget opfordrer regeringen til inden udgangen af
indeværende kalenderår at fremsætte lovforslag,
der får den virkning, at alle nye busser, der indsættes
i drift, skal være udstyret med en alkolås. Forslaget
skal endvidere indeholde initiativer, der pålægger
busselskaber at gennemføre uanmeldte alkoholtest af deres
chauffører mindst en gang om året. Lovforslaget skal
omfatte både rute- og turistbusser.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis uændret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 121,
folketingsåret 2008-09, Folketingstidende Tillæg A side
5029 og 5031 og tillæg B side 1136.
Forslagsstillerne ønsker med indeværende forslag
at sikre, at alle nye busser, der indsættes i drift, udstyres
med en alkolås samt at sikre, at busselskaber
pålægges at gennemføre uanmeldte alkoholtest
mindst en gang om året af deres ansatte
chauffører.
Formålet med alkolås i busser er at sikre, at
disse ikke kan startes af en chauffør med for høj
promille. En alkolås er et instrument, der er tilsluttet
bilens startsystem. Inden man kan starte bilen, skal bilens
fører blæse i instrumentet. Bilen kan kun starte, hvis
udåndingsluften har en alkoholpromille, der ligger under en
valgt grænseværdi (www.sikkertrafik.dk). Typisk vil
denne være lig med eller under grænsen for
promillekørsel.
En række lande har allerede gennemført
forsøg med alkolås. Flere stater i Canada og USA har
gode erfaringer med alkolås i biler, busser, taxier m.v. I
Sverige har man også gjort forsøg. I Sverige tilbydes
alkolås som et alternativ til frakendelse af kørekort
(www.sikkertrafik.dk). Det er således ikke kun
buschauffører, der er omfattet af ordningen.
Indeværende forslag lægger i første omgang op
til, at det kun er buschauffører, ordningen skal gælde
for.
En del busselskaber er allerede ad frivillighedens vej begyndt
at installere alkolås i deres busser. Dette sker typisk,
når gamle busser skal udskiftes med nye. Arriva er
således i gang med at indsætte nye busser i Syd- og
Sønderjylland, som alle bliver udstyret med alkolås.
Arriva har på indeværende tidspunkt omkring 100 busser
i hele landet, som er udstyret med alkolås. Arriva besluttede
tilbage i 2006, at der skulle sættes alkolås i
selskabets busser, efterhånden som nye busser erstattede de
gamle. Så vidt forslagsstillerne er orienteret, er dette det
eneste selskab, der har truffet beslutning om at sætte
alkolås i alle deres nye busser.
I december 2006 begyndte Arriva at teste deres ansatte for
alkohol. Siden er syv chauffører og en mekaniker blevet
bortvist på grund af positive resultater. De bortviste
medarbejderes promille var 0,5 eller mere. Arriva tester omkring en
fjerdedel af deres ansatte hvert år ved uanmeldte
besøg. Ifølge Arriva har disse test virket
præventive, da de har færre sager omkring
spirituskørsel end tidligere. (www.jv.dk, »Syv
chauffører bortvist efter alkotest«, 16. august
2008).
Forslagsstillerne vil gerne have flere til at køre med
offentlige transportmidler, men det kræver, at passagererne
skal kunne have tillid til, at chaufføren ikke er beruset.
Derfor er det nødvendigt at lovgive om, at alle nye busser
skal udstyres med en alkolås, når busselskaberne ikke
vil gøre det frivilligt.
Rådet for Større Færdselssikkerhed ser
også gerne, at alkolås i busser bliver mere udbredt:
»Det markerer kraftigt, at buschaufførerne har et
stort ansvar, og at alkohol er uacceptabelt«, udtaler
dokumentationschef Jesper Sølund fra Rådet for
Større Færdselssikkerhed (www.jv.dk, »DF:
Alkolås i samtlige busser«, 16. januar 2009). Tidligere
justitsminister Lene Espersen har også udtalt sig positivt om
udbredelsen af alkolås i køretøjer generelt:
»Jeg har skiftet holdning, fordi jeg har set, at man i
Sverige har haft gode erfaringer. Og jeg tror på, at det
også herhjemme kan være et godt redskab mod bilister,
der har svært ved at lade bilen stå, når de har
drukket« (www.dr.dk, »Justitsminister vil
indføre alkolås«, 27. august 2008).
Regelmæssige alkoholtest af chauffører og
alkolås i busser forhindrer, at spirituspåvirkede
buschauffører udsætter medtrafikanter og passagerer
for unødig fare. Desværre er Arriva det eneste
busselskab, der har truffet beslutning om at lade alle deres nye
busser udstyre med alkolås. Forslagsstillerne mener, at der
bør lovgives på området, og er glad for at have
opbakning fra både eksperter i Rådet for Større
Færdselssikkerhed og en tidligere justitsminister.
Skriftlig fremsættelse
Kim Christiansen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
alkolås i busser m.v.
(Beslutningsforslag nr. B 155).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.