Fremsat den 26. marts 2010 af
Simon Emil Ammitzbøll (LA),
Villum Christensen (LA) og Anders Samuelsen (LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om gennemførelse af et
retssikkerhedstjek
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
2010 at igangsætte de nødvendige initiativer med
henblik på sikring af:
1. En gennemskuelig
og moderne straffelov.
2. Forbedring af
borgernes rettigheder i terrorlovgivningen og i reglerne om
tålt ophold.
3. Liberalisering
af forsamlingsfriheden.
4.
Begrænsning af overvågning af borgerne.
Bemærkninger til forslaget
Forslagsstillerne er bekymrede for, hvorvidt der over de
seneste år er sket en udhuling af borgernes retssikkerhed.
Derfor er det nødvendigt at gennemføre et
retssikkerhedstjek, der nøje gennemgår en række
eksisterende love og forholder sig kritisk til den
retssikkerhedsmæssige udvikling, der har været i
Danmark, med det formål at sikre tryghed for borgerne.
Ad. 1
Siden den danske straffelov blev indført i 1930, er den
i takt med samfundsudviklingen løbende blevet ændret
og revideret. Med tiden er ændringerne foregået i et
stadig højere tempo. Således blev der i 1980'erne
gennemført 13 straffelovsændringer, i 1990'erne 22 og
i det første årti af dette årtusinde ikke mindre
end 40. De mange ændringer har svækket systematikken og
gennemskueligheden af lovgivningen, samtidig med at der i loven kan
findes utidssvarende bestemmelser, som endnu ikke er blevet
revideret. Loven giver på flere områder staten ret til
at udsætte borgere i Danmark for alvorlige
frihedsindskrænkede foranstaltninger, og på den
baggrund er det forslagsstillernes klare holdning, at det er af
særlig samfundsinteresse at sikre, at loven er gennemskuelig
og tidssvarende.
Straffelovens § 88 og princippet om modereret kumulation
viser, at straffeloven trænger til en kritisk revision. I
straffesager bruges begrebet kumulation i relation til
strafudmåling for flere forbrydelser. Der tales om absolut
kumulation, når de enkelte forskyldte straffe blot
lægges sammen til én samlet straf. I dansk ret er
hovedreglen i dag, at de enkelte forbrydelser indgår med
nedsat vægt, når en samlet straf skal fastsættes,
såkaldt modereret kumulation. Princippet om modereret
kumulation gælder ikke uden undtagelse. Det fraviges allerede
i dag ved bl.a. visse bødestraffe. Hovedreglen betyder dog,
at en del af den pådømte kriminalitet oftest
gøres gratis. Den eksisterende lovgivning sender
således et utilsigtet signal om, at desto mere kriminalitet
man begår, desto større strafferabat kan man
opnå. Det er naturligvis meget uheldigt, og det bør
derfor sikres, at domstolene straffer hver enkelt handling for sig
selv og foretager en sammenregning af de forskyldte straffe. Det
vil selvfølgelig fortsat være domstolene, der skal
vurdere de formildende og skærpende omstændigheder for
hvert enkelt forhold, inden de udmåler og sammenregner en
straf. Det er naturligvis væsentligt, at der i lovgivningen
tages højde for, at man ikke skal kunne idømmes en
længere fængselsstraf end livstid.
Et andet eksempel, der illustrerer behovet for en opdatering
af straffeloven, er den uforståelige forskel, der er mellem
lovens forældelsesfrister. F.eks. burde straffelovens §
232 om blufærdighedskrænkelser, ligesom § 210 om
incest og § 224 om anden kønslig omgang, indgå i
forældelsesbestemmelsen i straffelovens § 94, stk. 4,
så forældelsesfristen først regnes fra den dag,
hvor forurettede fylder 18 år. Lovens nuværende
udformning betyder uheldigvis, at ofre for visse typer
pædofile krænkelser ikke er ligestillet med ofre for
andre typer pædofile krænkelser, på trods af at
det er kendt, at alle de forskellige typer af pædofile
krænkelser ofte først anmeldes, når ofret har
nået en vis alder, og det er anerkendt, at domstolenes
behandling af sager om pædofile krænkelser kan have
stor betydning for ofrets lindring. Hvilken straf der
pådømmes for forskellige typer pædofile
overgreb, påvirkes naturligvis ikke af en ændring af
forældelsesfristerne.
Blasfemibestemmelsen i straffelovens § 140 er et godt
eksempel på et utidssvarende levn fra en tid, hvor kirken og
religionens rolle og placering i samfundet var en helt anden end
nu. Den gældende paragraf er fra 1866 og fordrer, at borgere
pålægger sig selv særlige bånd i omtale,
debat og behandling af emner, som har betydning for de eksisterende
religioner. Blasfemiparagraffen bør afskaffes, fordi den kan
misbruges til et angreb på ytringsfriheden og hermed den fri
udveksling af meninger. Hertil kommer, at vi har religionsfrihed i
Danmark, som både er friheden til at anerkende og til at
afvise religiøse dogmer. Endvidere er retten til
religionskritik helt central i vores sekulariserede samfund.
Borgerne vil naturligvis fortsat være beskyttet mod
forhånelse gennem racismeparagraffen.
Ad. 2
Den danske terrorlovgivning er blevet strammet flere gange,
f.eks. i 2002, 2006 og 2008. Med baggrund i en sag om en
terrormistænkt tuneser skærpede man f.eks. i 2008
kravene for tålt ophold i Danmark. Lovændringen
betyder, at personer på tålt ophold skal melde sig
personligt og dagligt i Center Sandholm, hvor personerne også
skal overnatte - på trods af at Højesteret er
nået frem til, at der ikke har kunnet fremlægges
tilstrækkeligt materiale mod den pågældende
tuneser til, at han kan straffes. Den nye lovgivning omfatter
også inddragelsen af en særlig advokat udpeget af
retten med det formål at varetage udlændingens
interesser i de lukkede møder - uden at denne advokat dog
må tale med den sigtede om det hemmelige materiale, PET
måtte fremlægge i sagen. Lovændringen betyder
også, at retssager, som på tidspunktet for lovens
vedtagelse var anlagt, skal gennemføres efter de nye
bestemmelser. Forslagsstillerne ønsker, at borgernes
rettigheder bliver bedre i den danske terrorlovgivning, herunder
også i reglerne vedrørende tålt ophold samt i
prøvelsen af terrorsager ved domstolene.
Ad. 3
I november 2009 blev den såkaldte lømmel- eller
uropakke vedtaget efter en hastebehandling i Folketinget. Det
skete, på trods af at pakken fik kritik fra
landsretsdommerne, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Kriminalforsorgsforeningen, Den Danske Dommerforening, Institut for
Menneskerettigheder og fagbevægelsen, der har opfordret
regeringen til at ændre eller præcisere loven.
Pakken indeholder bl.a. bestemmelser om, at aktivister, der
hindrer politiets arbejde, skal have fængselsstraf på
op til 40 dage, allerede første gang de anholdes, at
politiet får lov til at frihedsberøve mennesker
administrativt i op til 12 timer mod de 6 timer, der gjaldt
før, at personer, der ikke deltager direkte i
optøjer, men som befinder sig i området, kan anholdes
og straffes med fængsel i op til 40 dage, at bøder
forhøjes markant for visse overtrædelser af
ordensbekendtgørelsen, og at politiet skal bruge mere mobilt
videoudstyr og videodokumentation, når der i et område
sker grov forstyrrelse af den offentlige ro og orden.
I december 2009 blev næsten 1.000 demonstranter
tilbageholdt i en ellers fuldt lovlig demonstration. Her blev de
placeret på jorden i timevis, fordi politiet frygtede
uroligheder. Blandt de tilbageholdte var flere fredelige
demonstranter, som f.eks. en gruppe Hare Krishna-munke og
tilfældigt forbipasserende. Forslagsstillerne ønsker,
at de basale demokratiske frihedsrettigheder sikres, og at
lømmelpakkens indskrænkninger af forsamlingsfriheden
rulles tilbage.
Ad. 4
Ifølge organisationerne Privacy International og
Electronic Privacy Information Center er Danmark gået fra
»systematisk svigt over for at opretholde beskyttelse«
til et »samfund med udbredt overvågning«, jf.
www.business.dk dateret 3. januar 2008. Organisationerne kritiserer
Danmark, fordi Folketinget på beklagelig vis har tilladt alt
for meget overvågning. Forslagsstillerne ønsker, at
der sættes klare grænser for overvågningen af
borgerne og ønsker bl.a., at der sættes grænser
for videoovervågning af borgerne, at det i videst muligt
omfang sikres, at brevhemmeligheden også gælder
på internettet, og at myndighedernes tvangsindgreb over for
borgerne underlægges strengere retskrav.
SikkerhedsBranchen har fortaget en undersøgelse af
omfanget af brugen af sikkerhedskameraer i Danmark. Konklusionen af
undersøgelsen er, at der i 2008 blev solgt 51.006 kameraer
til den professionelle del af markedet. Hertil skal lægges et
ukendt salg af billige anlæg i byggemarkeder og varehuse. De
sælges mest til brug i køberens private bolig, men
nogle dukker også op i kiosker og andre forretninger. Endelig
kommer der et ukendt antal fra udlandet til Danmark via nethandel.
Det totale antal kameraer kendes ikke, men SikkerhedsBranchen
anslår, at der er ca. 350.000 kameraer opsat i Danmark.
Opsætning af kameraer, der skal overvåge gader og
stræder, har dog ingen kriminalpræventiv effekt. Det er
fastslået i en international undersøgelse, som
Brottsförebyggande rådet - Det Kriminalpræventive
Råds søsterorgan i Sverige - offentliggjorde i januar
2008, jf. rapporten Kameraövervakning och brottsprevention en
systematisk forskningsgenamgång, 2007:29.
En ny opgørelse fra tænketanken CEPOS viser, at
der i dag er 234 love eller bekendtgørelser, der giver
myndighederne adgang til tvangsindgreb over for borgerne uden
retskendelse. Det betyder, at myndighedernes mulighed for
tvangsindgreb er steget støt. En lignende opgørelse
fra CEPOS sidste år fandt således 225 sådanne
love, mens tallet i 2003 var på 185. Kravet om retskendelse
er en nødvendig sikring mod vilkårlige indgreb. Der
henvises til analysenotat fra CEPOS fra den 2. marts 2010 om
offentlige myndigheder har fortsat vid adgang til at foretage
tvangsindgreb i private hjem og virksomheder.
Skriftlig fremsættelse
Simon Emil
Ammitzbøll (LA):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
gennemførelse af et retssikkerhedstjek.
(Beslutningsforslag nr. B 169).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.