Fremsat den 15. april 2010 af
Anne Grete Holmsgaard (SF),
Ida Auken (SF), Pia Olsen Dyhr (SF),
Steen Gade (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en slutdato for brug af oliefyr til
opvarmning
Folketinget opfordrer regeringen til inden udgangen af 2010 at
varsle, at det efter 2025 ikke mere vil være tilladt at
anvende olie til opvarmning af bygninger. Folketinget opfordrer
samtidig regeringen til at sikre, at det fra 2010 gøres
lettere for ejere af individuelle oliefyr at skifte til en mere
klimavenlig opvarmningsform og at isolere bygningen bedre.
Bemærkninger til forslaget
Siden 1998 har Danmark været selvforsynende med olie.
Men allerede om 7 år skal vi til at importere olie. Hermed
bliver Danmark afhængig af import primært fra
Mellemøsten. I dag er olieprisen »kun« 3-4 gange
større end prisen i 2003, men man må forvente, at
prisen vil stige betydeligt i de kommende år. I 2009 advarede
det internationale energiagentur (IEA) om, at verden vil være
nødt til at finde seks nye »Saudi-Arabien'er«,
hvis produktionen skal holde trit med den forventede
efterspørgsel frem mod 2030. Denne ubalance vil betyde
stigende priser. Fortsat afhængighed af olie kan derfor blive
dyrt for den enkelte, ligesom det belaster betalingsbalancen,
når Danmark skal importere energi.
Opvarmning ved hjælp af olie er desuden udelukket i en
energistrategi, hvor vi skal gøre os uafhængige af
fossile brændsler.
Man kan også sige det på en anden måde:
Hvorfor dog satse på at importere olie og sende penge ud af
landet frem for at bruge dem på at investere i omstilling af
den danske energiforsyning?
Vi bruger olie til opvarmning, transport og plastmaterialer.
Omkring 10 pct. af vores olieforbrug går til opvarmning,
hvilket er en energimæssigt meget dårlig udnyttelse af
oliens kvalitet. Det er heldigvis også her, det er lettest at
slippe ud af afhængigheden inden for en kortere
årrække, da der findes en række meget bedre
alternativer.
Der er i dag ca. 300.000 oliefyr i Danmark (Danmarks Statistik
2009: 233.000 i parcelhuse og 70.000 i stuehuse til landejendomme),
der hvert år udsender mere end 1 mio. t CO2. Et nyt oliefyr har lang levetid, og det
er derfor vigtigt, at vi i god tid gør det klart for den
enkelte, at der er en slutdato for anvendelse af oliefyr. Herved
forhindres fejlinvesteringer, og samtidig bliver det lettere at
skifte til opvarmningsmetoder, der gavner klima, miljø og
forsyningssikkerhed mest muligt.
Forbudsåret 2025 er valgt for at sikre, at allerede
installerede oliefyr kan afskrives over de mellemliggende 15
år. Udmeldingen af forbudsåret 2025 vil ikke forhindre,
at der forinden stilles skrappere krav til eksisterende oliefyr, og
således heller ikke, at der gennemføres initiativer,
som har til formål at udfase antallet af oliefyr i Danmark
længe før 2025.
For nogle vil det bedste alternativ være tilslutning til
fjernvarme. Dette vil fremgå af de kommunale varmeplaner. For
andre vil alternativet være en kvalitetsvarmepumpe - gerne en
jordvarmepumpe med et varmelager og en solfanger, som kan medvirke
til at sikre nødvendig fleksibilitet i det fremtidige danske
energisystem. Varmepumpeløsningen kan forsyne en enkelt
bygning eller kan udformes som fælles varmepumpeanlæg i
mindre bebyggelser. Endelig kan tænkes anvendt pillefyr eller
masseovne - eller en kombination af pillefyr/masseovn og solvarme,
hvor dette kan tillades, uden at partiklerne herfra udgør
sundhedsproblemer for beboere eller naboer.
Disse muligheder bør synliggøres gennem
offentlig information, ligesom det bør gøres let for
den enkelte forbruger at vælge mellem dem, f.eks. ved at der
udarbejdes samlede tilbud inklusive finansiering.
Det er afgørende, at ejeren af et oliefyr ved
overgangen til anden opvarmning samtidig oplyses om
nødvendigheden af og fordelene ved efterisolering af
bygningen samt tilpasning af radiatorsystemet til lave
fremløbstemperaturer, både for generelt at spare
energi og for at sikre, at f.eks. varmepumpen leverer den optimale
varme til prisen.
En sådan strategi vil i sig selv fremme afviklingen af
fossile brændsler i energiforsyningen i Danmark og
løbende mindske risikoen for oliespild og forurening af
jord, grundvand og luft med olie samt de mange farlige kemiske
stoffer i olien.
Beslutningsforslaget betyder, at det sidste individuelle
oliefyr slukkes nytårsaften 2025. Før installation af
nye oliefyr eller renovering af eksisterende skal oliefyrets ejer
gøres opmærksom på dette. Efter nyinstallation
og renovering af et eksisterende oliefyr skal oliefyret
mærkes tydeligt med angivelse af »sidste
brugsdato«. Alle eksisterende oliefyr mærkes
løbende i takt med rutinemæssige eftersyn og
besøg af skorstensfejer.
Statens skrotningsordning, som trådte i kraft den 1.
marts 2010, går et lille skridt i den rigtige retning. Men
dels vil ordningen højst udskifte 10 pct. af oliefyrene, og
dels vil udskiftning af gamle oliefyr fortsat kunne ske med nye
oliefyr og således binde ejeren til højere oliepriser
mange år frem.
Skriftlig fremsættelse
Anne Grete
Holmsgaard (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
slutdato for brug af oliefyr til opvarmning.
(Beslutningsforslag nr. B 225).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.