Fremsat den 7. maj 2010 af
Magnus Heunicke (S), Poul Andersen (S),
Benny Engelbrecht (S) og Jens Christian Lund (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om krav om alkolås i samtlige biler
Folketinget pålægger regeringen snarest muligt og
senest i 2015 at indføre krav om, at der skal være
alkolås i samtlige biler i Danmark.
Bemærkninger til forslaget
Alkohol er medvirkende årsag til mere end hver fjerde
dødsulykke i trafikken og næsten hver anden eneulykke
med dødelig udgang. Omkring 15.000 danskere sigtes
årligt for spirituskørsel (jf. Berlingske Tidende den
5. juli 2009: »Hver femte spritbilist kører i god
tro«), og Rådet for Sikker Trafik anslår, at
mellem 25.000 og 30.000 mennesker dagligt kører
alkoholpåvirket på de danske veje.
Hvis man vil nedbringe antallet af alvorlige ulykker på
de danske veje betydeligt, kræver det, at bilisterne i
fremtiden overholder den lovmæssigt fastsatte
promillegrænse på 0,5 promille.
Denne målsætning vil kunne nås ved
hjælp af alkolås i samtlige biler, der forhindrer bilen
i at starte, hvis føreren har en promille på over
0,5.
Forslagsstillerne ønsker at gøre monteringen af
en alkolås obligatorisk for alle nyindregistrerede biler og
at tilføje det som et krav ved syn af ældre biler.
Alkolåsene skal være momsfritaget, på samme
måde som f.eks. airbags er det i dag.
Låsen skal forhindre bilister med mere end den tilladte
mængde alkohol i blodet i at færdes i trafikken.
Indførelsen af alkolås i samtlige biler vil være
en enorm forbedring af sikkerheden på de danske veje og
forventes at nedbringe antallet af trafikulykker og
trafikdræbte betydeligt. Såfremt det er teknisk muligt
for alkolåsen at spore rester af euforiserende stoffer i
åndedrættet, skal alkolåsen ligeledes forhindre
bilens start, hvis føreren er påvirket af
narkotika.
Indførelsen af alkolåse vil ikke kun øge
trafiksikkerheden, men vil også skabe en
samfundsøkonomisk gevinst. Modelberegninger fra DTU
Transport viser således, at det koster samfundet 1 mia. kr.
hver gang 100 mennesker mister livet i trafikken.
Etableringsomkostningerne for alkolåse skal derfor ses som en
investering, der kan betale sig både menneskeligt og
økonomisk.
Indførelsen af alkolåse er blevet anbefalet af
både Færdselssikkerhedskommissionen og af Rådet
for Sikker Trafik på baggrund af gode erfaringer med
alkolåse i udlandet. Flere stater i Canada og USA har
indført alkolås i biler, busser og taxier. I Sverige
tilbydes alkolåse som et alternativ til frakendelse af
kørekortet (www.sikkertrafik.dk). Desuden har Sverige
på baggrund af et omfattende forarbejde besluttet at
indføre alkolås i alle svenske biler inden 2012.
Forslagsstillerne ønsker, at arbejdet med etableringen
af alkolåse påbegyndes hurtigst muligt, da det
forventes, at teknologien skal afprøves og udvikles
yderligere, før den er klar til brug i de danske
biler.
Skriftlig fremsættelse
Magnus Heunick
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om krav
om alkolås i samtlige biler.
(Beslutningsforslag nr. B 244).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.