Fremsat den 5. november 2009 af
Kim Christiansen (DF),
René Christensen (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Dennis Flydtkjær (DF),
Marlene Harpsøe (DF),
Pia Kjærsgaard (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om skærpede straffe for
vanvidskørsel
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
indeværende folketingsår at fremsætte lovforslag,
der får den virkning, at straffen for uagtsomt manddrab i
forbindelse med spirituskørsel eller særlig
hensynsløs kørsel skærpes, således at der
idømmes straffe, der udgør ikke mindre end halvdelen
af strafferammen for disse straffelovsovertrædelser,
medmindre formildende omstændigheder gør sig
gældende. Lovforslaget skal endvidere indeholde bestemmelser,
der får den virkning, at straffen for at forårsage
betydelig skade på legeme eller helbred i forbindelse med
spirituskørsel eller særlig hensynsløs
kørsel skærpes, således at der idømmes
straffe, der ikke udgør under en femtedel af strafferammen,
medmindre formildende omstændigheder gør sig
gældende. Bestemmelserne skal have virkning fra den 1. januar
2011.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med indeværende forslag er at
skærpe straffen i sager om kørsel i
spirituspåvirket tilstand og særlig hensynsløs
kørsel, hvor der forårsages uagtsomt manddrab i
medfør af straffelovens § 241 eller uagtsom betydelig
legemsbeskadigelse i medfør af straffelovens § 249.
Forslaget indebærer, at strafferammen udnyttes langt bedre,
end det er tilfældet i dag. Helt konkret foreslås det,
at der i de pågældende sager ikke idømmes
straffe, der udgør under halvdelen af strafferammen i
forbindelse med straffelovens § 241, medmindre formildende
omstændigheder gør sig gældende, og ikke under
en femtedel af strafferammen i sager vedrørende
straffelovens § 249, hvis forholdet er begået i
forbindelse med spirituskørsel eller særlig
hensynsløs kørsel, medmindre formildende
omstændigheder gør sig gældende.
Efter forslagsstillernes opfattelse afspejler det hidtidige
strafniveau i sager om vanvidskørsel ikke i
tilstrækkelig grad den krænkelse af offeret, der finder
sted. Forslagsstillerne finder ligeledes, at der har udviklet sig
et alt for stort spænd mellem de faktisk udmålte
straffe og strafferammerne for vanvidskørsel. Desuden
idømmes der ofte langt lavere straffe i sager, som
involverer vanvidskørsel eller kørsel i
spirituspåvirket tilstand, hvor tilfældige trafikanter
bliver dræbt, end der gør i sager om ikkepersonfarlig
kriminalitet.
Skærpelserne i 2002 og 2005
I erkendelse af at der idømtes alt for lave straffe for
bl.a. vanvidskørsel, hævede man ved lov nr. 380 af 6.
juni 2002 strafferammen fra fængsel indtil 4 år til
fængsel indtil 8 år. På baggrund af en
række sager med alvorlige færdselsulykker
forårsaget af sprit- og vanvidsbilister gennemførtes
endnu en skærpelse af straffeloven. Ved lov nr. 559 af 24.
juni 2005 blev der i straffelovens § 241 og § 249 indsat
en bestemmelse, der indebærer, at det skal betragtes som en
skærpende omstændighed, hvis forholdet er begået
i forbindelse med særlig hensynsløs kørsel
eller spirituskørsel:
Ȥ 241. Den, som uagtsomt forvolder en andens
død, straffes med bøde eller fængsel indtil 4
måneder eller under særligt skærpende
omstændigheder med fængsel indtil 8 år. Er
forholdet begået i forbindelse med spirituskørsel
eller særlig hensynsløs kørsel, anses dette som
en særlig skærpende omstændighed.«
»§ 249. Den, som uagtsomt tilføjer
nogen betydelig skade på legeme eller helbred, straffes med
bøde eller fængsel indtil 4 måneder eller under
særligt skærpende omstændigheder med
fængsel indtil 8 år. Er forholdet begået i
forbindelse med spirituskørsel eller særlig
hensynsløs kørsel, anses dette som en særlig
skærpende omstændighed.«
Før skærpelsen i 2002 var den normale dom ved
overtrædelse af straffelovens § 241 i forbindelse med
vanvidsbilisme eller spirituskørsel fængsel i 6-8
måneder. Skærpelsen skulle forhøje dette til
10-12 måneders fængsel. I forbindelse med
overtrædelse af § 249 var den normale dom mellem 1 og 3
måneders fængsel. Skærpelsen havde til
formål at forhøje dette til mellem 2 og 5
måneders fængsel. I en redegørelse til
Justitsministeriet fra februar 2004 konkluderede Rigsadvokaten, at
den tilsigtede strafskærpelse måtte anses for at
være slået igennem i praksis, jf. Rigsadvokaten
Informerer nr. 9, februar 2004.
I forbindelse med ændringerne af straffeloven i 2002
fremgår følgende af forarbejderne til
lovændringen: »Hensynsløs og farlig adfærd
i trafikken medfører ofte meningsløse dødsfald
og meget alvorlige skader. Når et menneske bliver dræbt
eller kommer alvorlig til skade i trafikken, er det en menneskelig
tragedie for både ofret og dennes pårørende. Det
nuværende strafniveau i sager om uagtsomt manddrab, uagtsom
legemsbeskadigelse og forsætlig fareforvoldelse, der sker i
forbindelse med samtidig overtrædelse af færdselsloven,
afspejler efter Justitsministeriets opfattelse ikke i
tilstrækkelig grad den krænkelse af ofret, der finder
sted. Samfundets klare afstandtagen fra denne form for kriminalitet
bør derfor i højere grad komme til udtryk i
straffelovens strafferammer« (L 118, 2001-02, 2. samling,
punkt 2.3.3. i bemærkningerne).
Forslagsstillerne er helt enige i ovenstående
betragtninger. Vi finder dog ikke, at de skærpelser, der har
fundet sted med ændringerne i straffeloven i 2002 og 2005,
har hjulpet tilstrækkeligt. Det er korrekt, når
Rigsadvokaten konkluderer, at de gennemførte
skærpelser er slået igennem i praksis, eftersom det
blot har været hensigten at hæve straffen med nogle
få måneder. Forslagsstillerne finder dog, at de
gennemførte skærpelser langtfra er
tilstrækkelige til at afspejle den påførte
krænkelse af offeret og dennes pårørende, der
finder sted i disse sager. Ej heller har stramningerne en
tilstrækkelig afskrækkende effekt på potentielle
lovovertrædere.
Eksempler på domme
Ifølge Rigsadvokaten blev der afsagt 24 domme om
overtrædelse af straffelovens § 241 og 15 domme om
overtrædelse af § 249 fra den 1. februar 2006 til den 1.
februar 2007.
Dommene for overtrædelse af § 241 fordeler sig
således:
- 10 domme i
forbindelse med særlig hensynsløs kørsel.
Straflængden af disse domme varierer fra 8 måneders
fængsel til 2 år og 3 måneder.
- 10 domme i
forbindelse med spirituskørsel. Straflængden varierer
fra 6 måneders fængsel (hvoraf de 4 blev gjort
betinget) til 2 års fængsel.
- 4 domme i
forbindelse med både særlig hensynsløs
kørsel og spirituskørsel. Disse domme varierer fra 1
års fængsel til 2 år og 6 måneders
fængsel.
Dommene for overtrædelse af § 249 fordeler sig
således:
- 1 dom i
forbindelse med særlig hensynsløs kørsel.
Dommen lød på 8 måneders fængsel.
- 11 domme i
forbindelse med spirituskørsel. Disse domme varierer fra 10
dagbøder á 750 kr. og 3 års betinget
frakendelse af førerretten til 5 måneders
fængsel og en bøde på 15.500 kr.
- 3 domme i
forbindelse med både spirituskørsel og særlig
hensynsløs kørsel. Disse domme varierer fra 8 til 10
måneders fængsel.
Med en strafferamme på 8 års fængsel kan det
undre, at der ikke er idømt fængselsstraffe på
mere end 2 år og 6 måneder, da dette blot svarer til en
udnyttelse af strafferammen på ca. 31 pct. Ovenstående
domme er som nævnt fra februar 2006 og 1 år frem, og
således efter at de seneste skærpelser er trådt i
kraft. Nedenfor er kort gengivet et par eksempler fra bilaget til
Rigsadvokaten Informerer nr. 18, juni 2007 på sager, hvor der
er idømt 2½ års fængsel. Som det vil
fremgå, er der ikke en eneste formildende omstændighed
i nogen af sagerne.
Dom 23. 1. september 2006. Fængsel i 2 år og 6
måneder og frakendelse af førerretten i 5
år:
»Tiltalte, der tidligere bl.a. var straffet adskillige
gange for kørsel uden kørekort, havde med en
alkoholpromille på 0,78, og uagtet han på grund af
påvirkning af amfetamin var ude af stand til at føre
bilen på fuldt betryggende måde, ført sin bil
ind i et kryds for rødt lys med en hastighed på ikke
under 95 km/t, hvor hastighedsbegrænsningen var 60 km/t. I et
fodgængerfelt påkørte han en pige, der kom
gående over vejen med sin cykel, hvilket bevirkede, at hun
afgik ved døden. Tiltalte havde ikke erhvervet
kørekort. Tiltalte blev endvidere dømt for
overtrædelse af straffelovens § 252 (forsætlig
fareforvoldelse). Byretten fastsatte straffen til fængsel i 2
år og 6 måneder og frakendte førerretten i 5
år under henvisning til forarbejderne til
strafskærpelsen i 2005.« (Bilag til Rigsadvokaten
Informerer nr. 18, juni 2007 side 9).
Dom 24. 7. september 2006. Fængsel i 2 år og 6
måneder og frakendelse af førerretten i 8
år:
»Tiltalte, der ikke tidligere var straffet, havde med en
alkoholpromille på 1,27 uden for tættere bebygget
område ført en bil ind i en vejkurve med en hastighed
på ikke under 133 km/t, hvor den anbefalede hastighed ved
skiltning var angivet til højest 60 km/t, hvorved tiltalte
mistede herredømmet over bilen og i modsatte vejbane
påkørte en bil, hvis fører afgik ved
døden. En passager i den modkørende bil pådrog
sig endvidere alvorlige skader. Tiltalte havde ikke erhvervet
kørekort. Tiltalte blev endvidere dømt for uagtsom
betydelig legemsbeskadigelse efter straffelovens § 249. Retten
fastsatte straffen til fængsel i 2 år og 6
måneder og frakendte førerretten i 8 år. Ved
strafudmålingen lagde retten vægt på den
høje hastighed, tiltaltes spiritusindtagelse og på, at
tiltalte ikke havde erhvervet kørekort.« (Bilag til
Rigsadvokaten Informerer nr. 18, juni 2007 side 10)
I maj 2009 blev en lille pige på blot 8 måneder
dræbt af en vanvidsbilist på Roskildevej i
København. To personer, som var stærkt påvirket
af både alkohol og stoffer, havde kørt ræs
gennem byen, hvor de flere gange kørte overfor rødt.
Med en fart på mellem 150 og 200 km/t. kørte de op i
en bil, der holdt for rødt lys, hvorefter den lille baby
blev slynget ud af bilen. Hun døde kort efter af
kvæstelserne, jf. www.politiken.dk, »Skæve
fodboldfans kørte baby ihjel« 18. maj 2009. Manden,
der førte bilen, er senere blevet idømt 2½
års fængsel.
Der findes mange andre eksempler på sager, hvor der ikke
foreligger formildende omstændigheder, men hvor der alligevel
idømmes relativt milde domme. Der er endda eksempler
på sager, hvor der ikke umiddelbart foreligger formildende
omstændigheder, og hvor der idømmes
fængselsstraffe på mindre end 2½ år, jf.
f.eks.: Dom 22 - Københavns Byrets dom af 14. september
2006, bilag til Rigsadvokaten Informerer nr. 18, juni 2007 side 9.
Et andet eksempel er en sag fra Randers, hvor en 31-årig mand
i spirituspåvirket tilstand var kommet over i den modsatte
kørebanehalvdel, hvor han ramte en modkørende bil og
dræbte en mor og hendes to børn. Manden blev i
byretten idømt blot 18 måneders fængsel, til
trods for at byretten fandt det bevist, at gerningsmanden havde
kørt spirituskørsel med en promille på 0,86, at
han havde kørt med en hastighed på ikke under 120
km/t. Det svarede til en hastighedsoverskridelse på over 50
pct. Endvidere fandt man, at gerningsmanden »havde
ført bilen under tilsidesættelse af væsentlige
hensyn til færdselssikkerheden og på særlig
hensynsløs måde.« Vestre Landsret
stadfæstede byrettens dom på 18 måneders
fængsel, men frifandt gerningsmanden for særlig
hensynsløs kørsel, jf. www.domstol.dk: Vestre
Landsrets dom af 5. oktober 2009, S-1651-09.
I en sag fra Århus blev en 15-årig dreng
dræbt og en anden kvæstet af en 26-årig
vanvidsbilist. Bilisten, der var påvirket af både
stoffer og alkohol, kørte med 118 km/t. i en stjålet
bil over for rødt i et kryds i Århus. Han kørte
ind i en flok unge knallertkørere, der var på vej hjem
fra undervisning. Bilisten fik en dom på 4 år og 3
måneder, heri indgik dog 10 måneder fra tidligere
domme, som ikke var afsonet. Den reelle dom for at torpedere de
unge knallertkørere med et dødsfald til følge,
var således 3 år og 5 måneders fængsel, jf.
Knallertdrab: Det er slet ikke til at bære, i Ekstra Bladet
den 26. november 2008. Så vidt forslagsstillerne er
orienteret, er dette den længste dom, der endnu er givet til
en person, der slår et andet menneske ihjel i forbindelse med
vanvidskørsel. Dette eksempel er dog undtagelsen frem for
reglen.
Der findes naturligvis også en række sager, hvor
der har været formildende omstændigheder. Nedenfor er
nævnt et par eksempler:
Dom 11. 16. november 2006. Fængsel i 6 måneder,
hvoraf 4 måneder blev gjort betinget, og frakendelse af
førerretten i 3 år.
»Tiltalte, der ikke tidligere var straffet, havde med en
alkoholpromille på 0,85 ført en bil ad en mørk
landevej, hvor han, idet han undlod at afpasse hastigheden efter
forholdene og i en venstresvingskurve mistede herredømmet
over bilen, der kørte i grøften, hvorved en passager
blev dræbt. Den dræbte var tiltaltes samlever, og de
havde sammen en søn på 6 år. Byretten fastsatte
straffen til fængsel i 6 måneder, hvoraf 4
måneder blev gjort betinget, og frakendte førerretten
i 3 år. Om strafudmålingen anførte retten bl.a.
følgende: »Ved straffastsættelsen har retten
lagt vægt på, at vejforholdene var intrigante selv for
de, som kender forholdene, at tiltaltes promille trods alt var
behersket, og at afdøde var tiltaltes mangeårige
samlever og mor til tiltaltes og afdødes
fællesbarn.«« Jf. bilag til Rigsadvokaten
Informerer nr. 18, juni 2007 side 6.
Dom 15. Østre Landsrets ankedom af 23. januar 2007 (TfK
2007.273 Ø). Fængsel i 8 måneder og frakendelse
af førerretten i 5 år (stadfæstelse).
»Tiltalte, der ikke tidligere var straffet, havde med en
alkoholpromille på 1,27 ført en bil og undladt at
holde så langt til højre som muligt, hvilket
medførte, at han i en vejkurve påkørte en
modkørende motorcyklist, som afgik ved døden.
Afdøde havde en promille på 1,70. Ved byrettens dom
blev tiltalte straffet med fængsel i 8 måneder og
frakendt førerretten i 5 år. Byrettens flertal lagde
ved straffastsættelsen til grund, at afdøde inden
uheldet havde kørt ganske betydeligt for stærkt, og at
det under hensyn hertil samt til den høje promille ikke
kunne afvises, at der forelå en ikke ubetydelig egen skyld.
Anklagemyndigheden ankede dommen til skærpelse. Landsretten
stadfæstede byrettens dom.« Jf. bilag til Rigsadvokaten
Informerer nr. 18, juni 2007 side 7.
Det er klart, at disse to sager ikke kan sammenlignes med
nogle af de sager, hvor der er blevet idømt
fængselsstraffe på 2½ år.
Der kan nævnes lignende eksempler, hvor vanvidsbilister,
der er tiltalt efter § 249, er idømt alt for lave
straffe, hvor det er meget svært at få øje
på de formildende omstændigheder, jf. f.eks.: Dom 37 -
Vestre Landsrets ankedom af 6. december 2006 og Dom 38 -
Østre Landsrets ankedom af 20. februar 2007. I begge
tilfælde blev der idømt straffe på 8
måneders fængsel. Jf. bilag til Rigsadvokaten
Informerer nr. 18, juni 2007 side 14. Straffeloven giver mulighed
for 8 år. Der er således i begge tilfælde tale om
en udnyttelse af strafferammen på ca. 8 pct.
De lave straffe for vanvidskørsel sættes
yderligere i perspketiv, når man sammenligner med
strafniveauet for visse former for ikkepersonfarlig kriminalitet.
Nedenfor er nævnt et par eksempler på sådanne
sager, der alle har resulteret i relativt lange
fængselsstraffe:
»I juni 2000 blev Kurt Thorsen og Rasmus Trads
dømt henholdsvis seks og fem års ubetinget
fængsel ved Københavns Byret for bedrageri og
dokumentfalsk i PFA-sagen. Sagen drejede sig om et samlet
beløb på 3,7 milliarder kroner. Begge appellerede.
Landsretten stadfæstede i 2002 Thorsens dom, mens Rasmus
Trads fik nedsat straffen fra fem til fire års ubetinget
fængsel« og »Klaus Riskær Pedersen fik en
dom på seks års fængsel i Østre Landsret i
2008, efter i første omgang at være blevet dømt
til syv års fængsel. Riskær blev dømt for
bedrageri over for en familiefond på 210 millioner kroner i
forbindelse med salget af Riskær Pedersens internetfirma
CyberCity. Oven i havde han en gammel dom med i bagagen på to
et halvt års betinget fængsel.« Jf.
www.business.dk, »De store sager om økonomisk
kriminalitet«, 6. juni 2009.
Forslagsstillerne erkender, at det kan være vanskeligt
at sammenligne sager om økonomisk kriminalitet med sager om
vanvidsbilisme. Men det kan for mange borgere virke dybt
krænkende, at der i de mest alvorlige tilfælde af
vanvidsbilisme, hvor en eller flere uskyldige borgere bliver
dræbt, kun bliver idømt fængselsstraffe, der er
mindre end halvt så lange som i sager om økonomisk
kriminalitet, som normalt må betegnes som ikkepersonfarligt.
Der er ligeledes noget, der tyder på, at der i realiteten har
indsneget sig en slags maksimumsstraf på 2½ års
fængsel i sager om uagtsomt manddrab i forbindelse med
vanvidskørsel. Forslagsstillerne har kun fundet et enkelt
nyere tilfælde, hvor en vanvidsbilist er idømt en
strengere straf. Det kan dog ikke udelukkes, at der kan være
andre tilfælde. Skærpelserne af straffeloven i 2002 og
2005 har hjulpet, men slet ikke nok. Det nuværende
strafniveau afspejler slet ikke den krænkelse af offeret, der
finder sted. På den baggrund opfordrer forslagsstillerne
Folketingets øvrige partier til at slutte op om
indeværende forslag.
Skriftlig fremsættelse
Kim Christiansen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
skærpede straffe for vanvidskørsel.
(Beslutningsforslag nr. B 48).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.